VPLIVI IN ODMEVI PARIŠKE KOMUNE MED SLOVENCI VASILIJ MELIK V Članku, objavljenem v prejšnji številki Kronike, smo govorili o tem, kako in kaj je o komuni in ob komuni poročal Slovenski tisk. Po podrobinih podatkih, ki smo jih navedli, napravimo zdaj nekaj splošnih ugotovitev o odnosu do socialnega ali delavskega vpraša- nja v letu 1871 na Slovenskem. Kakor kaže, je bil ta odnos precej različen. Docela nega- tivno stališče, se pravi, zanikavanje obstoja pomembnosti ali upravičenosti socialnega vprašanja, ne le odklanjanje, ampak tudi po- polno nerazumevanje vsakršnih socialističnih ali komunističnih idej in sovraštvo do njih, to stališče je bilo vsekakor precej razširjeno in to tako med konservativnim in klerikal- nim kot med libera/lnim taborom. Razširje- nost takih pogledov je ugotavljal že Ferdo Kočevar dve leti prej.' Ljudi teh nazorov (in med njimi še zlasti tiste, ki hkrati nisio imeli nobenega pojma o tem, za kaj sploh gre) je imel v mislih Zarnik, ko je v svoji študiji pi- sal, da bi se ob besedah socializem in komu- nizem »naš filister najraje prekrižal, z žegna- no vodo poškropil in se na božjo pot na sv. Lušarije ali pa V£aj na Limbarsko goro ob- ljubil«. Taki filistri imajo socialiste samo za tolovaje, roparje in lopove, »ktere bi bilo treba brez vse razsodbe kar na prvo drevo obesiti ali pa jim mlinske kamne na vrat na- tvesti in jih v dno morja potopiti«. Je pa Zar- nik izrecno poudaril, da taki nazori niso do- ma samo med ljudstvom, med filistri nižje vršite, ampak tudi med filistri »višje, tako imenovane izobražene vrste«.^ Drugo naziranje je sicer prav tako odkla- njalo socialistične in komunistične ideje, je pa razumelo njihov nastanek in obstoj, ker se je zavedalo pomembnosti in upravičenosti socialLnega vprašanja. To stališče ni bilo tako zelo redko. Razširjeno je bilo tako med kle- rikalci kot med liberalci, kakor nam to kaže- jo Močnikov govor ter Zamikov in Kočevar- jev članek. Priznavanje socialnega vprašanja ali celo zanimanje zanj nas načelno bolj pre- seneča pri liberalnem kot pri klerikalnem taboru. Liberalec je bil prav gotovo bolj ti- pičen liberalec, če je, kakor smo to videli pri Laibacher Tagblattu, svetoval delavstvu le spoštovanje obstoječih zakonov, za boljšo bo- dočnost pa izobraževanje, kot pa če je mislil na potrebo kake zakonodaje v korist delav- stvu. Konservativci so v svojem nasprotju do liberalizma z veseljem in bolj hitro opažali težave kapitalistične družbe in kazali nareje- no ali pristno sočutje do delavcev in tudi več mislili na potrebo po reformah. Toda za slo- vensko pred sto leti gotovo še nerazvito družbo si ne moremo pomagati samo s to na- čelnostjo. Industrija na Slovenskem je bila še nerazvita. V gospodarsko in socialno vo- dilni plasti je bil delež tujcev ali potujčencev največji, delež Slovencev najmanjši. Deloma zaradi svojega rodu, deloma zaradi politično potrebnega ozira na kmete so zastopali naši politiki stališča, tipična za močnejše in sred- nje kmete. V podrejenem položaju, izkorišča- na, brez lastnega pravega vrha je bila sloven- ska meščanska družba čisto nekaj drugega kakor francoska ali nemška, za določene stvari konservativnejša, za določene pa demo- kratičnejša. Od konservativnosti naj omenim samo trdovratno, vedno znova se ponavljajo- čo zahtevo po prepovedi sklenitve zakonske zveze določenim kategorijam revežev,' od de- mokratičnosti pa naj omenim težnje po šir- ši volilni pravici in po odpravi veleposestni- ške kurije. Slovenski liberalec, majhen po svoji veljavi, je bil najbrž bolj dostopen za razumevanje socialnega vprašanja kakor pa njegov veljavne j ši nemški ali francoski ko- lega. Prezreti pa ne smemo še drugega, najbrž še pomembnejšega dejstva. Kaj so razumeli ti naši ljudje pod »delavci«, kadar so mislili na domačo deželo? Ne industrijskih delavcev, ampak male obrtnike, njih pomočnike in va- jence. Socialno vprašanje jim je pomenilo predvsem vprašanje, kako ohraniti srednji stan. To misel smo videli pri Močniku s kato- liške strani, isto smo videli pri Schaffleju, ki ga ni sprejemal samo Zamik, ampak vsa na- ša liberalna stran. 20. maja je prinesel Slo- venski narod prevod velike hvalnice Schaf- 65 fleju iz nekega češkega časopisa. Hvala velja tu Schaffleju zaradi tega, ker mu delavec ni le navaden stroj, ampak ceni njegove pravice in ker je proti gospodarskemu centralizmu. Povsem razumljivo je, da so prav tako kot gesla proti političnemu centralizmu tudi gesla proti gospodarskemu centralizmu morala med Slovenci, konservativnimi ali liberalnimi, ugodno odmevati. Njiihova gospodarska in po- litična šibkost pa je bila vzrok, da se jim je zdela koristna in potrebna tudi državna in- tervencija v prid srednjega sitanu, to je, ma- lega obrtnika in drugih podobnih malih ljudi. n Delavska društva so se začela na Sloven- skem ustanavljati približno v istem času v mestih na robu slovenskega narodnostnega ozemlja, med katerimi je bil Trst po svojem gospodarskem razvoju daleč na prvem mestu, in v Ljubljani. V našem zgodovinopisju se je do novejšega časa govorilo v bistvu samo o Ljubljani. Edini, dasi ne dovolj opravičljiv razlog za to je bil, da v teh društvih Sloven- ci niso kaj dosti prišli do izraza, vendar pa je bilo npr. prvo slovensko delavsko društvo v Trstu osnovano (a potem ne dovoljeno) pred ljubljanskim.'' Na žalost se bomo morali v našem članku omejiti na Ljubljano kot naši predhodniki. Ljubljansko delavsko izobraževalno dru- štvo je štelo sredi leta 1871 okrog 90 članov, večinoma obrtniških pomočnikov. Računalo je, da mu bo sčasoma pripadel »vsak omikan delavec«." Za vpliv v društvu sta se borili od začetka obe meščanski stranki: slovenska in nemška. Lahko rečemo še določneje: mlado- slovenska in nemška liberalna. Slovenski konservativni katoliški krogi se namreč, ka- kor vse kaže, niso trudili, da bi se v društvu uveljavili, bodisi da je bilo to že od vsega za- četka brezupno ali pa iz kakih drugih razlo- gov, saj se jim je zdelo novo društvo poleg starega društva katoliških rokodelskih po- močnikov nepotrebno.^ Glavni dogodek v delavskem izobraževal- nem društvu leta 1871 je bil vsekakor kratki obisk Johanna Mosta v Ljubljani od 3. do 5. aprila. Most je hotel seznaniti ljubljansko de- lavstvo s socialnodemokratskimi idejami, to- da večino javnih nastopov mu je preprečila oblast. Čeprav so tako Laibacher Tagblatt kot mestni magistrat in deželni predsednik v svojih poročilih zatrjevali, da je našel Most le malo privržencev,' je morala biti resnica precej drugačna. Mostov obisk je povzročil v društvu določen razkol, odstop mladosloven- sko usmerjenega predsednika novinarja Albi- na Arka in — kakor je pisal Slovei^ki na- rod* — »-mnogo in to inteligentnih družbeni- kov«, najbrž iste smeri. Glavna beseda v dru- štvu je zdaj pripadla 18-letnemu krojaškemu pomočniku Matiji Kuncu, ki je bil sredi oktobra izvoljen tudi za predsednika društva. Na Kuncev predlog je bil že aprila soglasno in z velikim odobravanjem sprejet »predlog, naj društvo poslej sledi Lassallovim načdlom, kolikor to dopušča zakon«.' Na mesečnem se- stanku 6. avgusta, o katerem nam Prijatelj in Kermavner ne pišeta, pa je bUo precej dolgo poročilo o njem objavljeno v Laibacher Zeitung 8. avgusta, so povedali, »da so se društveni člani v razmeroma kratkem času organizirali kot stranka«. Kune je v daljšem govoru o tedanjem delavskem gibanju ob pri- trjevanju poslušalstva ugotovil, da delavci odobravajo »namen graške in dunajske de- lavske stranke, ki je pripravljena, podpreti liberalce v boju proti reakciji«. V političnem položaju tistega časa je to seveda pomenilo podpreti nemško ustavoverno liberalno stranko proti Hohenwartovi vladi in s tem podpreti tudi glavno nasprotnico slovenske in češke stranke. Vendar je društvo, naj to kar tukaj povemo, ostalo odprto obema narodno- stma; v njem se je razpravljalo slovensko in nemško in ob obletnici društva v oktobru so bili prostori, kakor poroča Slovenski narod, »okinčani s slovenskimi zastavami in napisi, vmes pa tudi z delavskimi (rdečimi) prapori«. Kune je večinoma govoril slovensko in sredi naslednjega leta je izjavil, da so na njegov predlog sklenili, da se zapisuje in predseduje slovensko.'' Slovenci v društvu so nedvomno prevladovali. Na sestanku 6. avgusta (da nadaljujemo po- ročilo o njem po Laibacher Tagblattu) je Kune protestiral proti stališču o delavskem vprašanju, kakor ga je bil 30. julija na dru- štvenem sestanku na koncu svojega predava- nja o vplivu obrti na zdravje pokazal (nem- ški) liberalec zdravnik dr. Friedrieh Keesba- cher. Ta je namreč rekel, da si more delavski i-azred trajno popraviti svoj položaj samo s samopomočjo. To je naletelo, je poudaril Kune, na splošno nevoljo. S samopomočjo se položaj delavcev ne da trajno popraviti. »Za ustanavljanje konzumnih društev ni treba nobenega delavskega gibanja ne naslonitve na liberalno stranko.« Delavci morajo imeti pred seboj višje cilje, »gre za njihovo izena- čenje v socialnem življenju«. Ko je vladni zastopnik, magistratni svetnik Gutman pri- pomnil, da mora biti glavno stremljenje dru- štva namenjeno izobrazbi članov, je Kimc odgovoril, da se društvo že trudi za to, da ga tudi z vseh strani opominjajo, naj bo v tem vztrajno, da tudi delodajalci stalno naglašajo delavcem prednost izobrazbe, da pa nihče ne da za to društvu niti najmanjše finančne podpore. To je prav tako, kakor bi nekomu, ki se utaplja, neprestano samo kričali, naj plava, na pomoč pa mu ne bi šli. 66 Tako je torej leto 1871, kakor je bil svoje čase zapisal Prijatelj, »važno leto v zgodovini slovenskega socializma, važno zategadelj, ker se od tega leta dalje začne razvijati izrazito socialistično gibanje med Slovenci«.*- Seveda ta dogodek ni v neposredni zvezi s pariško komuno, ampak z rastjo delavskih organiza- cij v Avstriji, ki se je bila začela že prej. Most je ob svojem obisku v Ljubljani gotovo govoril tudi o komuni. Poročilo deželnega predsednika vladi o tem — v njem pravi tu- di, da je Most razlagal, »da potuje po naroči- lu pariških revolucionarjev«" — pa moramo seveda sprejemati z vso rezervo. Podatkov o tem, kaj so člani ljubljanskega delavskega izobraževalnega društva sodUi o komuni, za- sedaj nimamo. Kolikor nam kaže doslej pre- gledano gradivo, o njej na svojih sestankih niso razpravljali (nekatera podobna društva v Avstriji so govorila o.tem). To je bil seve- da lahko izraz opreznosti in previdnosti, da ne bi imelo društvo kakih večjih težav. Da pa so dogodke v Franciji med seboj komenti- rali, je prav gotovo, saj so o njih govorili, ka- kor bomo videli v naslednjem poglavju, tudi kmetje. Diferenciacija v aprilu, do katere je prišlo v zvezi z Mostovim obiskom in spre- jetjem Lassallovih načel, je mogla biti na svoj način povezana tudi z reagiranjem na pariško komuno. Kljub razglasitvi socialnodemokratskih na- čel pa naše meščanstvo (ne nemško ne slo- vensko) še ni začelo vojne proti delavskemu izobraževalnemu društvu. Laibacher Tagblatt je zaradi trenutnega političnega zavezništva pisal objektivno in z dobrohotnostjo, čeprav je malo prej odločno nastopal proti socialni demokraciji. Iz istih razlogov je pisal Sloven- ski narod nenaklonjeno. Pisal je, da se de- lavcem »le vsiljujejo nekatere fraze, katerih niti ne razumejo«, namesto da bi se jim »■prednaševalo o raznih znanjih in se tako izobraževalo«.*^ Zlasti negativno je pisal o Kuncu, voditelju nove smeri. Kune je po Na- rodu »človek, ki je poprej bivši v Gradcu na- bral nekoliko socijalno-demokratičnih fraz, katere sedaj prodaja na drobno in na debelo, pa nima globejega razuma za socijalno-demo- kratične ideje«.*^ Zamik je v svoji razpravi o socializmu ob opisu idej Wilhelma Weitlinga, ki je bil krojaški pomočnik, samostojno dodal, da je Weitling »več premišljeval in globokejše mislil, nego vsi krojači skupaj, ki danes po socijalno-demokratičnih društvih strašijo in se tam širokoustijo«.*' Morebiti ni brez pod- lage misel, da je hotel zadeti s to pripombo ravno krojača Kunca. Krojači, katerih štrajk konec marca 1871 je v precejšnji meri uspel, so bili v izobraževalnem društvu najmočneje zastopani. Odpor slovenskih liberalcev do delavskega izobraževalnega društva pa vendar ni šel pre- daleč. Vsekakor so tudi še zdaj računali na to, da bi društvo pridobili in ga že zato niso hoteli načelno odbiti. »Skrajni čas je že, da se naši domači delavci v tej zadevi razbistrijo, da pride vodstvo tega društva v roke pamet- nih mož. Društvo naj se spremeni v narodno slovensko, le tedaj bode napredovalo. Naj bi bili narodnjaki nekoliko pozorni na to mlado društvo,« je pisal Slovenski narod 13. julija. Naito ipa je povedal tudi razlog, zaradi kate- rega se mu je zanimanje za delavsko izobra- ževalno društvo zdelo tako potrebno: »Seda- nji društveniki bodo kedaj samostalni obrtni- ki, treba tedaj že v mlajših letih pripravljati pozneji vspeh.« Isti razlogi so veljali seveda tudi za nemško stran. Obrtniki v deželnem glavnem mestu nikakor niso bUi prebiranja vredna skupina. Imeti jih v svojem taboru bi bilo koristno tako za eno kot za drugo stran. Tako se tudi v konfliktih med mojstri in po- močniki to časopisje nič ne obrača proti po- močnikom. V letu 1871 je vladalo torej, rekel bi, kar strpno vzdušje. Slovesne proslave prve oblet- nice društva se je udeležil 22. oktobra tudi deželni glavar dr. Radoslav Razlag, vojaška godba pa je bila obljubila brezplačno sodelo- vanje zaradi dobrodelnega namena priredit- ve." Vlada je bila v svojem postopanju do društva (tudi ob Mostovem obisku) bolj pre- vidna in zvita kot pa direktno sovražna in napadalna. Na sestanku, ki je razglasil Las- sallova načela, se je vladni zastopnik Gutman, če smemo verjeti poročilu Laibacher Tagblat- ta,** »zelo pohvalno izrazil o zakonitem zadr- žanju društva« in pohvalil članstvo. Nekaj let nato se je položaj nedvomno popolnoma spre- menil. in Svojevrstno povezavo med pariško komuno in našimi domačimi političnimi dogodki naj- demo v zvezi z nameravanim taborom v Le- scah pri Bledu in z »bohinjskim uporom« meseca julija. V začetku aprila je kranjski deželni predsednik baron Conrad sporočil na Dunaj, da to leto ne namerava dovoljevati taborov, kjer bi se obravnaval jugoslovanski program, kakor je bil postavljen v Ljubljani decembra 1870, ali Zedinjena Slovenija, češ da take prireditve »povzročajo vznemirjenje, ki se stopnjuje do ogorčenosti v narodnem smislu in — kakor je poučUo izkustvo — marsikje do zlovoljnosti, ki ogroža osebno varnost«.*' V tem smislu je radovljiški okraj- ni glavar tabor v Lescah prepovedal. Deželni predsednik je pritožbo zoper prepoved zavr- nil, to pa ne samo zaradi točk o Zedinjeni Sloveniji in o šolski zakonodaji, ampak tudi še posebej zaradi točke o gozdnih razmerah na Gorenjskem, češ da so ti problemi »že v štiridesetih letih in ponovno privedli do jav- 67 nih nasilstev in katerih razpravljanje na ta- boru bi utegnilo imeti nevarne nasledke spričo razdražljivosti prebivalstva, ki že de- setletja čaka na rešitev te zanj življenjske zadeve«.-" Dva meseca zatem, julija 1871, je res prišlo v Bohinju do pravega konflikta: Bohinjci so pregnali gozdarje Kranjske indu- strijske družbe, začeli sekati les, ki jim je šel, kakor so menili, po stari pravici, in se uprli tudi še naslednjim intervencijam oblasti. Le- ta 1872 so prišli zaradi uipora pred sodišče. Sredi vse te zadeve najdemo dvakrat ome- njeno tudi pariško komuno. Najprej je ra- dovlj:iški okrajni glavar, ko je prepričeval prireditelje tabora o umestnosti prepovedi, dejal: »Prav ta čas je najbolj nesrečno izbran za tabor, poglejte dogodke na Francoskem — in ali mislite, če pade moja glava, da bO' vaša vama?«^' Po mnenju enega od taborskih or- ganizatorjev, Radivoja Mihelača, ki je o tem napisal v Slovenskem narodu odprto pismo predsedniku vlade grofu Hohenwartu, se je okrajni glavar s temi »famoznimi besedami«, »ki so vredne biti zapisane v zgodovino«, »stavil na smeh pred vsem omikanim sve- tom«.^' Meseca julija pa je eden izmed kme- tov v Stari Fužini v sporu z orožniki in ko- misarjem dejal: »Tudi na Kranjskem bode še tako, ko v Parizu, da bode eden čez drugega padel«.^^ Zdi se mi, da sta oba ta dva primera po svoje značilna. Prvi nam kaže strašenje s komuno kot najhujšo strahoto. Zaradi tega bi morali vsi, ki jim je za obstoječi družbeni red, popustiti v vsem in v vsakršni stvari. Drugi primer je tudi grožnja s komuno, toda z druge strani družbe, s strani malega, krivi- co in nasilje trpečega človeka. Ta grožnja je najbrž povezana z majhnim razumevanjem namenov, strukture in načel komune ali pa je celo sploh brez njega, gotovo pa je izraz neike daljne simpatije z uporom kot uiporom, z vstajo zoper krivice. IV Nazadnje se lotimo še vprašanja, kako je z direktno udeležbo Slovencev v komuni. Po tradiciji je do nedavnega veljalo, da je kro- jač France Železnikar, ki je v letih 1869 do 1875 živel v Franciji, postal tam »navdušen pristaš takratnih socialističnih idej in alktiv- no sodeloval v borbah v času Pariške komu- ne«,^' v bojih na barikadah je bil tudi ranjen v levo ramo. V zvezi s tem smo mislili tudi, da je videti višek socialistične miselnosti v prvem obdobju slovenskega delavskega giba- nja v delu Železnikar j a in njegovega radikal- nega kroga v začetku osemdesetih let in da se je prek njega med slovenskim delavstvom najmočneje kazal neposredni vpliv pariške ko- mune. V zadnjih letih pa je Dušan Kermav- ner dogna,l, da pri Železnikarju, ki se celih pet let po vrnitvi iz Francije (1875—1880 ali 1881) ni pozanimal za obstoj delavskeg)a izo- braževalnega društva v Ljubljani, ni bilo opaziti nobenih socialističnih nazorov, da je prinesel iz Francije samo radikalni demokra- tizem. Njegovo skupino imenuje Kermavner obrtniško-demokratično. Železnikar jeva radi- kalno-demokratična miselnost se je nekoliko spremenila šele v sodelovanju z ljubljanskimi socialisti.^'' Seveda to, da je bil Železnikar ra- dikalen demokrat, ne pa socialist, še nikakor ne pomeni, da ne bi mogel biti komunard. Ze Gestrin je poudarjal pri Železnikarju bolj re- publikanstvo, navdušenje za komuno in revo- lucionarnost kot pa izdelanost socialistične misli.^* Ob najrazličnejših strujah, ki so bile zastopane med privrženci pariške komune, je pač mogel biti prostor tudi za Zeleznikarjev radikalni demokratizem. Železnikar je svojim znancem govoril o ko- muni in tudi o sebi v zvezi z njo. Simpatije do komune kažejo tudi njegovi zapiski. Na drugi strani pa je zanikal, da bi bil komu- nard ali da bi se boril na barikadah, in to ne samo na krvavškem procesu leta 1884, ampak tudi v izjavi, poslani Slovenskemu narodu tri leta prej. V tej izjavi se je opredelil kot de- mokrata in prijatelja delavcem, napisal pa je, da ni bil, ni in ne bo sccialdemiokrat ali ko- munard.^" Ne eno ne drugo zanikanje seveda ni prepričljivo. Naslov komunarda je utegnil biti močno neprijeten tudi leta 1881, ne samo za obtoženca pred sodiščem. Po izjavi, ki jo je dal Železnikar pred sodi- ščem, je bil v času pariške komune v Lyonu in ne v Parizu.-' (Komuna je tudi v Lyonu doživela nekaj podpore.) Čeprav udeležba v komuni Železnikarju ni bUa dokazana, se je pa vest o tem trdovratno držala tudi v urad- nih poročilih. Tako npr. piše kranjski deželni predsednik baron Winkler leta 1892: »Franc Železnikar, ki je bil leta 1871 v času pariške vstaje v francoskem glavnem mestu in se je baje boril na barikadah«.Vprašanje ostane torej odprto. Morebiti nam bodo prinesla kaj več jasnosti nadaljnja raziskovanja. Vpliv komune na Slovenskem gotovo ni bil i veMk. Razmere tukaj in tam so bile bistveno različne, problemi so bili drugačni, drugačna je bila družbena struktura. Včasih smo dom- nevali, da se je naša liberalna buržoazija pre- strašila revolucionarnega delavskega gibanja v tujini, pariške komune, in prvih nastopov razrednega sovražnika doma, pa je zato opu- stila radikalno politiko. Take domneve so se ; pokazale kot zgrešene. O slovenski liberalni buržoaziji za ta čas komajda lahko govorimo. Kolikor je bil konec taborov (če s tem misli- mo konec radikalne politike) odvisen od Slo-; 68 vencev, ne pa od vlade, ga je povzročil raz- dor med iibera,lno in klerikalno strujo v slo- venskem narodnem gibanju, ne pa strah pred radikalizmom, ki bi ogrozil lastne interese naših mladoslovencev. Radikalizem, ki se je kazal na taborih, je bil nacionalne, ne pa so- cialne narave, ali, da rečemo natančneje, bil je socialen toliko, kolikor je še veljalo, da je gospoda tuja, ljudstvo pa slovensko, še daleč pa se niso kazala na njih socialna nasprotja med bog;atimi in revnimi kmečkimi plastmi ali med slovensko gospodo in slovenskim kmetom. Interesi mladoslovenske inteligence in meščanstva še daleč niso bili ogroženi od spodaj, zato tudi strah pred kmetom ni mo- gel igrati nobene vloge. Prav tako je bilo naše delavsko gibanje v tem času še prene- znatno in na preveč začetni stopnji, da bi po- vzročalo kak preplah. Skratka, slovenska me- ščanska politika se ni spremenila zaradi raz- redne ogroženosti ali socialnih pretresov. Tu- di ne vidimo v letu komune 1871, ko se je pri nas ljubljansko delavsko izobraževalno dru- štvo prvič izjavilo za socialno-demokratsko smeir, še nobenega preloma med meščanstvom in tem novim gibanjem. Do tega je prišlo šele v naslednjih letih. OPOMBE 1. Slovenski narod 10. julija 1869. — 2. Novice 1871, str. 216 — 3. Primerjaj Vlado Valenčič: O ženitni svobodi in njenih omejitvah od fevdaliz- ma do liberalizma. Zgodovinski časopis 22, 1968, str. 225—260. — 4. Primerjaj Franc Rozman: Za- četki delavskega gibanja na Primorskem. Goriška srečanja 3, 1968, št. 15—16, str. 67—68. — 5. Lai- bacher Tagblatt 8. avgusta 1871. — 6. Novice 2. marca 1870, 4. maja 1870. — 7. Ivan Prijatelj: Slovenska kulturnopolitična in slovstvena zgodo^ vina, Peta knjiga, Ljubljana 1966, str. 384; Dušan Kermavner: Slovenska politika v letih 1879 do 1895 (opombe k 5. knjigi Prijatelja), Ljubljana 1966, str. 597; Rudi Kyovsky: Narodno vprašanje ob prvih začetkih socialističnega gibanja med slovenskim delavstvom, Socialistična misel 2, 1954, str. 10. — 8. Slovenski narod 13. julija 1871. — 9. Laibacher Tagblatt 25. apiila 1871. — 10. Kermavner, v op. 7. cit. delo, str. 601. — 11. Prav tam str. 610. — 12. Prijatelj, v op. 7 cit. delo, str. 392. — 13. Prav tam str. 383. — U. Slovenski na- rod 13. julija 1871. — 15. Prav tam. — 16. Novice 1871, str. 381. — 17. Laibacher Tagblatt 18. oikt. 1871. — IS. Prav tam 25. aprila 1871. — 19. Du- šan Kermavner: O prepovedi gorenjskega tabora in o bohinjskem uporu leta 1871, Časopis za zgo- dovino in narodopisje 40, 1969, str. 506. — 20. Prav tam str. 510. — 21. Prav tam str. 511. — 22. Prav tam str. 513. — 23. Kyovsky, v op. 7 cit. delo, str. 13. — 24. Ferdo Gestrin: Prvi koraki delavskega gibanja in odmevi pariške komune na Slovenskem, Socialistična misel 1, 1952:/i53, str. 360. — 25. Kermavner, v op. 7 cit. delo, str. 642, 643, 688. — 26. Prav tam str. 687, 688. — 27. Jas- na Fischer: France Zaleznikar in pariška komu- na (referat na simpoziju Marks i savremenost ob stoletnici pariške komune v Beogradu 15. marca 10'71, razmnožen tekst str. 4, 7). — 28. Dušan Kermavner: Začetki slovenske socialne demokra- cije v desetletju 1884—1894, Ljubljana 1963, str. 371. 69