Sodnikf in učitelji V kulturni in socialni reviji »Misel in delo«, št. 9—10, je izšel pod tem naslovom naslednji članek g. Alojza Zalokarja. Ker redkokedaj čitamo članke take vsebine v nestanovskih časopisih, še manj pa v revijah, priobčujemp v celoti članek, ki je značilen zaradi objektivnega gledanja na učiteljskp delo. — Uredništvo. Če bi bila naša družba vsaj še za silo zdrava, bi morala v kritičnih časih storiti vse, kar je mogoče, da nekatere panoge svojega delovanja skrbno obvaruje pred okuženjem in razkrojem. Klice, ki napadajo duševnost našega delavca, obrtnika, kmeta, trgovca, uradnika in podjetnika ter kvairijo njegovo notranjo moralno odpornost, bi ne smele seči tudi do onih slojev naših narodnih delavcev, ki jim je dodeljena posebno delikatna in za družbeno ravnovesje velevažna naloga. Naša mladina naj bi se usposobila, da popravi in pozida, kar je pokvaril ali podrl zagrenjeni duh iz generacij vojnih časpv. Ta mladina naj bi bila temelj. in tvorec nove bodočnosti. Toda pedagogi nas učijo, da zakladi, skri>ti v otrpških srcih in bohotnp brstenje v mladih dušah, sami ne mprejo zagotoviti uspešne raisti. Mladb drevo potrebuje pravega vrtnarja. Naše učiteljstvo ie z vnemo in uspehom izpolnjevalp svoje vzgojne naloge. Kar so morebiti pokvarili neumestni učni načrti, je iz bogastva svoje duše pppravil učitelj, kar so hotele pžgati strupene sape neugodnih razmer, je očuval učitelj. Kjer so se v učiteljiskem zboru pokazale pomanjkljivosti, pristranpsti, zagrenjenosti, pretiravanja ali celo zlprabe, tam jih je zdrava sredina sama uspešnp pdstranila in tako obvarovala mlado setev. Smer, v kateri je gradilo učiteljstvo, in duh, ki je preveval njegovo delo, sta bila zdrava. Vzgoja mladine je najpbčutljivejši del v našem družabnem ustrpju. Občutljiva pa sta oba: mladina, ki prinaša s seboj nejasne in neopredeljene prirodne darove, in vzgojitelji, ki iz zirele ljubezni nadzorujejo in usmerjajp mlade brste. Oba ta dva činitelja zahtevata prav posebno pozornost. Današnja družina, ki v stiskah omaguje, mladini ne nudi do volj krepke opore. Vzgojitelji pa trpe žalostno usodo, kakor vsi intel&ktualni delavci, ki jih razkraja notranja dubovna kriza in premetava viharno mo>rje življenja. Notranje in zunanje propadanje inteleictualnih sil pomeni veliko škodo za narod. Prav posebno velika pa je škoda na narodnem duhovnem zdravju zaradi oslabljenja vzgojiteljsktga stanu in poklica. Naša narodna zgodovina nam pripoveduje, da je toliko in toliko tisoč naše mladine utonilo v tujih narodnpistih, ne po krivdi ali zaslugi tujerodnih davčnih uradn'.kov, advokatov ali zdiravnikov, ampak po zaslugi tujerodnega učiteljstva. To spoznanje nas sili, da priznamp vzgojiteljskemu stanu prav izjemno pomembnost. ki sega velikj dlje in velikp globje, nego delo drugih inte lektualnih poklicev. Družba bi morala zaradl tega posvečati mnogo uvidevnosti pa strogosti in prave ljubezni učiteljstvu. učiteljstvo samo pa bi moralo do skrajnosti napeti vse dobre sposobnosti in samo sebe v strogi disc^ plini usposabljati za vedno višje cilje. Kdo pa danes v tem smislu b