1.02 Pregledni znanstveni članek UDK 344.32:94(497.4)"1943" Prejeto: 7. 5. 2013 Partizanska redna vojaška sodišča avgusta in septembra 1943 AIDA ŠKORO BABIĆ mag. zgodovinskih znanosti, svetovalka — arhivistka Arhiv Republike Slovenije, Sektor za varstvo arhivskega gradiva druge svetovne vojne, Kongresni trg 1, SI-1000 Ljubljana e-pošta: aida.skoro@gov.si IZVLEČEK Ustanavljanje rednih vojaških sodišč je temeljilo na Odloku o postavitvi brigadnih in odrednih vojaških sodišč, ki ga je 5. 8. 1943 izdal Glavni štab narodnoosvobodilne vojske in partizanskih odredov Slovenije. Z ustanovitvijo rednih vojaških sodišč, novimi pravilniki, ki so natančno urejali obtožni in sodni postopek, je bilo v praksi odprtih kar nekaj vprašanj, ki so zahtevala dodatna navodila in pojasnila. Kakšno je bilo dejansko stanje pri poslovanju sodišč, nam nazorno govorijo Navodila, ki jih je izdajal Oddelek za sodstvo pri Glavnem štabu NOV in POS. KLJUČNE BESEDE: redna vojaška sodišča, višje vojaško sodišče, partizansko sodstvo, kazensko pravo, druga svetovna vojna ABSTRACT PARTISAN REGULAR MILITARY COURTS IN AUGUST AND SEPTEMBER OF 1943 The establishment of regular military courts was based on the Decree on the Establishment of Military Courts in Brigades and Partisan Detachments, issued by the Headquarters of the National Liberation Army and the Partisan Detachments of Slovenia on August 5, 1943. In practice such regular military courts and their new regulations with detailed definitions of indictment and judicial proceedings posed several questions that needed further explanation and instruction. The courts' actual operations are clearly demonstrated in the Instructions issued by the Department of Justice of the Headquarters of the National Liberation Army and the Partisan Detachments of Slovenia. KEY-WORDS: military courts, higher military courts, partisan justice, criminal law, World War II Ustanavljanje rednih vojaških sodišč je temeljilo na Odloku o postavitvi brigadnih in odrednih vojaških sodišč, ki ga je 5. 8. 1943 izdal Glavni štab narodnoosvobodilne vojske in partizanskih odredov Slovenije (v nadaljevanju GŠ NOV in POS), veljati pa je začel 15. avgusta 1943.1 Potreba po oblikovanju pravil vedenja v oboroženih formacijah in določitvi sankcij za nespoštovanje teh se je pravzaprav pokazala že v samem začetku organiziranega partizanskega gibanja. Pravila so se razlikovala glede na čas in kraj nastanka. Pri tem seveda ne gre prezreti dejstva, da sta se v vsem tem času boj proti okupatorju in socialna revolucija tesno prepletala in drug drugega pogojevala.2 Kot je zapisal Jernej Stante, sodnik Višjega vojaškega sodišča: »Dvoje stremljenj je od vsega začetka manifestiralo narodno osvobodilno gibanje: izgon sovražnega okupatorja na eni strani, na drugi strani pa notranjo osvoboditev ljudstva, odstranitev socialnih in družabnih razmer, ki so privedle do aprilske katastrofe stare Jugoslavije.«3 Ustanovni skupini OF so se pridružile še druge skupine: krščanski socialisti, levo krilo Sokola, skupina naprednih kulturnih delavcev in še nekaj drugih. Predstavniki vseh političnih skupin, ki so bili združeni v OF, so tvorili vrhovni plenum OF, ki je predstavljal najvišji organ OF. Vrhovni plenum je iz svoje srede izvolil Izvršni odbor OF (IOOF). Osvobodilna fronta je imela dvojni pomen. Bila je politična organizacija organiziranega boja, ki so ji bile neposredno podrejene partizanske enote, hkrati pa je opravljala funkcije nove oblasti. Zaradi te dvojne narave je vrhovni plenum Osvobodilne fronte septembra 1941 sprejel sklep, da se oblikuje Slovenski narodni osvobodilni odbor (SNOO), najvišji začasni organ nove ljudske oblasti v Sloveniji. Partizanske enote je od 22. junija 1941, ko je bilo ustanovljeno, vodilo in usmerjalo Vrhovno poveljstvo slovenskih partizanskih čet, ki se je septembra istega leta preimenovalo v Glavno poveljstvo slovenskih partizanskih čet. Poveljstvo se je konec leta 1942 preimenovalo v Slovensko poveljstvo narodnoosvobodilne vojske, na začetku leta 1943 v Glavno poveljstvo slovenske narodnoosvobodilne vojske in partizanskih odredov, maja leta 1943 pa je dobil naziv Glavni štab narodnoosvobodilne vojske in partizanskih odredov Slovenije (GŠ NOV in POS), ki ga je obdržal do marca 1945.4 Na svojem ustanovnem zasedanju je SNOO sprejel nekaj odlokov, med drugim Odlok o zaščiti slovenskega naroda in njegovega gibanja za osvoboditev in združitev. V njem so bila opredeljena kazniva dejanja zoper narod in zoper »narodnoosvobodilno« odporniško gibanje. Kot dopolnitev k omenjenemu odloku nekateri razumejo Partizanski zakon, Pravila Glavnega poveljstva slovenskih partizanskih čet o ustroju, delu in nalogah partizanskih čet oziroma njegov 15. in 16. člen, ki sta določala sestavo sodišča ter kazni, od opomina do ustrelitve.5 Partizanski zakon je bil sicer napisan že julija 1941, vendar naj bi bil partizanskim enotam dostavljen oktobra istega leta, mesec po sprejetju odloka. Vojne razmere in začetne faze v organizaciji odporniškega gibanja so botrovale, da ni bilo rednih sodnih postopkov, postopki pred sodišči so bili kratki in omejeni na bistveni del obtožbe. Bili so tudi primeri samovolje in samovoljnih usmrtitev posameznih pripadnikov partizanskih enot in njihovih nasprotnikov.6 Odlok o zaščiti slovenskega naroda je kot kazenska norma veljal do uveljavitve Uredbe Vrhovnega štaba NOV in POJ.7 Tudi kočevski proces8 je bil oktobra 1943 izveden na podlagi tega odloka pred izrednim vojaškim sodiščem NOV in POS. Odlok je bil objavljen 1. oktobra 1941 v Slovenskem poročevalcu št. 19. »ODLOKSLOVENSKEGA NARODNEGA OSVOBODILNEGA ODBORA /SNOO/ GLEDE ZAŠČITE SLOVENSKEGA NARODA IN NJEGOVEGA GIBANJA ZA OSVOBODITEV IN ZDRUŽITEV V zaščito slovenskega naroda in njegovega gibanja za osvoboditev in združitev je SNOO sklenil proti narodnim izdajalcem v sedanjem izrednem stanju in da prepreči samovoljo naslednje izjemne ukrepe: A. Zaščita naroda. Čl. I. Izdajalci se kaznujejo s smrtjo. Izdajalec je: 1. Denunciant, 2. Kdor stopi neposredno ali posredno v stik z oblastniki okupatorjev ali z drugimi sovražniki svobode slovenskega naroda ali z njihovimi zaupniki zaradi uničenja ali 1 Več o pripravi predloga za postavitev stalnih vojaških sodišč in izdaji odloka glej: Melik; Škoro Babić: Postavitev stalnih partizanskih vojaških sodišč, str. 353—364. 2 Kristan: Družbena ureditev SFRJ, str. 19. 3 Stante: Misli o nastanku, str 356. 4 Arhiv Republike Slovenije hrani gradivo o delovanju tega poveljstva v fondu SI AS 1851. 5 Več o Partizanskem zakonu glej: SI AS 1851, p. e. 56; Mlakar Polona: Arhivalija meseca (februar 2012); Melik; Škoro Babić, Postavitev stalnih partizanskih vojaških sodišč, str. 354. 6 Hočevar: Nastajanje novega prava, str. 18 7 Griesser-Pečar: Razdvojeni narod, str. 148. Uredba z dne 24. maja 1944 je začela veljati 30. avgusta 1944. 8 O Kočevskem procesu glej: Stanič: Kočevski proces 1943; Kočevski proces, str 408—458; Kržišnik: Kočevski proces, str. 75-83. trajne okrnitve njegove politične svobode in samostojnosti, 3. Kdor zaradi svoje ali sebične skupinske koristi zbira in odvaja narodne sile za borbo proti osvoboditvi slovenskega naroda ali nudi za tako borbo pomoč s kakršnimi koli sredstvi. B. Zaščita narodnega osvobodilnega gibanja. Čl. II. S smrtjo se kaznuje: 1. Kdor izda neposredno ali posredno oblastem okupatorjev ali z namenom izdaje priobči ali širi tajnosti organizacije in dela narodnega osvobodilnega gibanja, 2. Kdor izda ali ovadi oblastem okupatorjev osebe, ki vodijo, sodelujejo ali podpirajo narodno osvobodilno gibanje, 4. 9Kdor pridobiva oblastem okupatorjev in drugim sovražnikom sredstva za borbopro-ti narodni osvoboditvi, 5. Kdor izstopi ali zapusti narodno osvobodilno gibanje in zakrivi katero izmed dejanj od I. do IV. člena. Čl. III. S smrtjo se kaznuje tudi ovaditelj, če je napod-lagi njegove lažne ovadbe izrečena in izvršena smrtna kazen v gornjih primerih. Čl. IV. Izstop iz narodnega osvobodilnega gibanja v nameri, da se onemogoči ali znatno oškoduje delo narodnega osvobodilnega gibanja, se kaznuje z narodnim bojkotom, v težjih primerih z uničenjem ali zaseženjem imovine odpadnika. Čl. V Z isto kaznijo se kaznuje, kdor se druži ali sodeluje z okupatorji na način, da nudi okupatorjem možnost, sklicevati se na naklonjenost in udanost slovenskega naroda. Čl. VI. V nobenem primeru se kazen ne izpremeni, če je dejanje storjeno iz malomarnosti ali pod pritiskom okupatorjev ali drugih sovražnikov svobode slovenskega naroda. C. Postopek. Čl. VII. Dejanje po členih I. do IV., sodijo posebna sodišča. Postopanje je naglo, ustno in tajno. Osebno zasliševanje krivca ni potrebno, izvede pa se, če je dana možnost brez škode za narodno osvobodilno gibanje. Proti razsodbi sodišča ni pritožbe. Kazen se izvrši takoj na način in po osebah, ki jih določi sodišče. Kdor se bo odtegnil sodbi med osvobodilno borbo, bo zasledovan po osvoboditvi. Čl. VIII. Ti ukrepi se bodo ukinili s prestankom izjemnega stanja.« Z odlokom je Izvršni odbor Osvobodilne fronte želel opredeliti kazniva dejanja zoper partizansko »narodnoosvobodilno« gibanje oziroma zoper »sloven-ski narod in njegovo gibanje za osvoboditev in združitev«. Zagrožene kazni, ki jih je lahko sodišče kot ukrep izreklo zoper obtoženca, so bile: smrt, narodni bojkot, uničenje ali zaseg premoženja. V skladu z odlokom so se s smrtjo kaznovali zločini, kot so ovajanje, sodelovanje z okupatorjem, izdajanje tajnosti organizacije, dajanje materialnih sredstev okupatorju. Sodila so posebna sodišča, predpisano sojenje je bilo naglo, ustno in tajno. Imena sodnikov so bila znana le Izvršnemu odboru OF, pritožba na razsodbo ni bila možna. Partizanski zakon, ki je veljal kot nekakšna dopolnitev tega odloka, je kot kazenskopravni akt veljal le za prestopke, ki so se zgodili v vrstah partizanskih enot. Ni pa veljal za prestopke civilnega prebivalstva. Zaradi pomanjkanja navodil ter nasploh drugih pomanjkljivosti na področju kazenskega prava so partizanska sodišča v letih 1941 in 1942 svoje delovanje razširila tudi čez meje svoje pristojnosti ter se obenem sklicevala na »partizanski zakon«.10 Zaradi takšnih in podobnih nedoslednosti je bila potreba po urejenem sodstvu nujna. Tako je GŠ NOV in POS 5. avgusta 1943 izdal Odlok o postavitvi brigadnih in odrednih vojaških sodišč,11 z njim pa je bila dana podlaga za končno ureditev kazenskega sodstva v partizanskem odporniškem gibanju. Delovanje sodišč je urejal poseben pravilnik, ki je določal, kdo sestavlja sodišče, kakšen je sodni postopek in kakšne so kazenske sankcije.12 Prve začetke pravnega urejanja vojaškega sodstva in izvedbe tega so spremljale različne težave. O tem nam pričajo Navodila št. 1, ki jih je Glavni štab NOV in POS izdal 30. 8. 1943. Tako opozarja na nepravilnosti pri delovanju sodišč in napačno razumevanje določenih navodil: »Vposlovanju brigadnih in odrednih vojaških sodišč se kažejo nekatere začetne težave, katere je treba kar najhitrejše premostiti. V tej zvezi vas opozarjamo predvsem na sledeče: 1./ brigadna in odredna vojaška sodišča so izredna sodišča, ki imajo nalogo, da se bavijo le z najnujnejšimi 9 Točka 3. v izvirniku manjka, v zbirki predpisov Maksa Šnu-derla na str. 23 v tekstu odloka pa je zapisana: »kdor izda, odkrije ali izroči oblastem okupatorjev sredstva narodnoosvobo- 10 Polič: Vojaško sodstvo v narodnoosvobodilni borbi, str. 39. 11 Odlok je bil objavljen v Slovenskem poročevalcu št. 15, 15. avgust 1943 (SI AS 1887, t. e. 71). 12 SI AS 1851, t. e. 155. Več o nastanku Pravilnika za organizacijo in postopek brigadnih in odrednih vojaških sodišč glej Melik; Škoro Babić: Postavitev stalnih partizanskih vojaških sodišč, str. 353—364. OL LOK £L0VÜB;JKB5A »„RGBNSG.t OSVOBODIISgGii 0 ВОЛл /LHOO/ '3J.EDE ZühÖITE 3L0V3HoK3Q,. HAROfift IN SJ£;0V2C-.1 GIБ/iRJji Z.-. OuVOBOBITKV IN Efiiü1 V z^Sfiito BlOvr.nnK;;j.'/i t:. rođa in s jnv»M ; ; i II::' J.: zs '*'.AI'1. t - v 1:*| združitev je 5NCO skier, i] proti no rod---i m izdajalcem v Bed a rg srn 1?, rad no m t.-. i lnd'. prepr_5i - trnovo i jo nusltdnje .'/. j ■ икггре: л. /ažčit"" Vi; " rod a. 6l. I. Izdajalci si k^zmijcjc a sartjo. Izdajalec je = 1. Ijenunci- nt, 2. Edor stasi iisposrüdnG sli posredno v stik z obl.^triki 0= kupiitorjčif ali z drugimi sovražniki svobode slovanska., naroda ali a ■ ■ ,'ihovitni s&üpnikl s..radi usiSarija i-li trijnjf oJU4iit= ve njs^ov politična svobod-, in samostojnosti, i. Kdor E;jr:itl i svoj» ali s-blčne skupinske koristi zbira in od va j narodni; sile Vor bo p rot i osvoboditvi slovanskega n :rod.i ali nudi z.. t-_ko borbo" pomoč з k„kräTiiif.i koli sredstvi. Д . «iiŠi t, n.rod-v o svobod llnc-f ftlbenja ■ Cl. Ii. h smrtjo s ITiznitji": 1. Kdor isdü n-iposr .d no .Ii tioar-jdno oblastem okup.torj^v ali z n me no a pđuja priubei jli ?iri tajnosti or -^nis.-ei jo In dea n..rodne.^^ Oi?YobodiIr5fyi . .ib^nja, ü . Kdor izda ali ov^di oblastem okup torjev osebo,ki vodijo,so= delujejo čl, ti. iti. IVi Čl. V. Cl. VI. Čl. VII. obl. oto!^ oVuotttar^v ei-dštv*' ?• borbo froti Tlirodr.i osvoboditvi,. 5: Kdor izstopi -li ' >.rivi k-tero ац3«Ј оа J. to |ođl ■lb^r.^j in i-- Пja .(IVO 7-oTtijiii pri = ci. vrU тЛ ÄÄ-got£ v p— ' — n - jm -M z acfcajo« 1:15Vh U sodttlu;.; s bKiip&= 11 sr rl ет-ost in -is^siiSÄ» # ^ $ et6?r= S>vr krikov ovobod. ulovic^. - n.rod-;. ni rotr br.o.l-avsdi. P-. 3.|C » n rodno öuv-obodilüO • tr.Ti -ödiw O0 'bihfki m eo= 5 - л osvobodijo -.orbo^o ■ . J..Vr:-i_. ____ __ ■■ _■ ■ V1_ SI AS 1887, Zbirka narodnoosvobodilnega tiska, t. e. 69, Slovenski poročevalec, št. 19, 1. oktober 1941, str. 3 in 4. slučaji. S tem mislimo predvsem tiste krivce, ki s svojim delovanjem tako škodujejo in ogrožajo interese narodno osvobodilne borbe, da jih je treba takoj in nemudoma kaznovati, ker bi sicer nastopila večja škoda. Vse druge slučaje, ki niso tako nujni, bodo sodila naša redna sodišča po osvoboditvi. Zavedati se moramo, da bo sleherni Slovenec moral pred našim narodom polagati račune o svojem delu v današnjih časih in da pač nihče ne bo ušel zasluženi kazni. Terenskim odborom so že dana glede tega potrebna navodila, da ne bodo obremenjevali brigadnih ali odrednih sodišč z nepotrebnimi odnosno neaktualnimi ovadbami ali prijavami. 2./Da ne bodo sodišča preobremenjena z delom in da se po nepotrebnem ne bo zavlačevalo z razpravami je potrebno, da se že v preiskavi stvar kar najpopolneje razjasni. Smoter preiskave je, da da točne in resnične podatke o osumljencu, o njegovem prejšnjem delovanju, o njegovem sedanjem odnosu do narodno osvobodilne borbe, kakor tudi o dejanju in krivdi osumljenca. Tožilec mora osumljenca zaslišati prav tako vse priče, ki jih predlaga osumljenec ali ovadba. O zaslišanju osumljenca in prič je treba napraviti zapisnik in morajo priče, kakor tudi osumljenec svojo izjavo lastnoročno podpisati. Ta zapisnik, kakor tudi ostali dokazni ma-terjal, listine in podobno izroči tožilec sodišču, ko vloži pri njem svojo obtožbo. Če smatra, da krivda obtoženca ni jasna, dokazana ali verjetna, predlaga tožilec ustavitev preiskave. Prav tako zavrne tudi vse nejasne, nepopolne ali površne ovadbe13 odnosno prijave. 3./ Glavna naloga sodišča je, da presodi, ali je krivda obtoženca popolnoma dokazana in ugotovljena ali ne. Ko je preiskava zaključena, odredi sodišče razpravo. 13 V originalu »ovadba«. Na razpravi je treba obtožencu obtožbo prečitati in mu pojasniti, česa je obtožen. Obtoženčevo obrambo je treba vzeti na zapisnik. Nato se prične dokazni postopek. V kolikor so že v preiskavi zaslišane priče, jih ni potrebno ponovno zasliševati na razpravi, temveč seprečitajo samo njihove izjave, katere so dali na zapisnik. To se v razpravnem zapisniku kratko zabeleži. Čitajo se zapisniki o zaslišanju te in te priče. Le če sodišče smatra, da bi bilo ponovno potrebno zaslišati priče, da kaj novega izpovedo ali podobno, jih zasliši ponovno na razpravi. Po dokaznem postopku izreče sodišče po tajnem posvetovanju sodbo, ki jo priobči obsojencu. O vsaki obsodbi je treba napisati pismeno sodbo. V tej mora biti označeno, kedaj se je obsodba izrekla in kje, nadalje je treba kratko in jasno označiti dejanje, zaradi katerega je bil obtoženec obsojen. Vsako sodbo je treba tudi utemeljiti. Opozarjamo vas, da so ravno v tem pogledu vse sodbe, ki smo jih prejeli, skrajno pomanjkljive. Predvsem v utemeljitvi smrtne kazni, je treba navesti vse dokaze, ki dokazujejo krivdo. in obrazložiti, zakaj je bila ta kazen primerna.«