11 Dr. Brigita Rupar Zavod RS za šolstvo Šolsko svetovalno delo | VODILNA TEMA Spletna učilnica kot podpora svetovalnim delavcem v času pouka na daljavo Nekaj statističnih podatkov Trinajstega marca 2020 je bila razglašena epidemija no- vega koronavirusa in šole so za osem tednov pri nas in drugod po svetu zaprle svoja vrata. Tako rekoč čez noč smo morali organizirati delo na daljavo. Na zavodu za šolstvo že dolgo časa uporabljamo sistem spletnih učil- nic Moodle Slovenskega izobraževalnega omrežja, ki se je izkazal kot uporaben in prek katerega smo dnevno ko- municirali s kolegicami in kolegi iz prakse. Vse štiri sve- tovalke iz predmetne skupine Šolsko svetovalno delo (Bi- serka Lep – vodja, Cvetka Bizjak, Tamara Malešević in Brigita Rupar) smo s pomočjo sodelavke Zore Rutar Ilc takoj začele iskati informacije, strokovne članke in splet- ne povezave do aktualnih vsebin, za katere smo ocenile, da bodo koristne za šolske svetovalce v času izolacije. V spletni učilnici ŠU – Šolsko svetovalno delo – Sploš- no smo vzpostavile posebno poglavje Delo svetovalnih delavcev v času covida-19 (link https://skupnost.sio.si/ course/view.php?id=9266#section-2; geslo za dostop ŠSD), katerega del je tudi forum. Prva objava v forumu je bila 19. marca z naslovom Ideje in nasveti, ki je do- bila 19 odmevov iz prakse. Kolegice in kolegi so delili svoja razmišljanja, ideje, pripomočke, različna orodja in podobno. Do srede, 27. maja, je bilo odprtih 40 raz- prav na najrazličnejše teme. Ljudje so forum brali, ob- javljali svoje prispevke in s svojimi izkušnjami in znan- jem aktivno sooblikovali to virtualno okolje. Na sliki 1 je prikazano število ogledov in objav v spletni učilnici Šolsko svetovalno delo – Splošno od 14. marca do 22. avgusta 2020. Slika 1: Ogledi in objave v spletni u čilnici Šolsko svetovalno delo Iz grafa je razvidno, da je bilo največ ogledov (okrog 600) v času od 9. do 22. maja, ko so svetovalni delavci sprejeli spletno učilnico kot osrednje stičišče za izmen- javo in pridobivanje informacij in kot virtualni prostor, v katerem so lahko prisostvovali spletnim konferencam s strokovno vsebino. Po 23. maju, ko so se učenci vrnili v šole, je njihova aktivnost po pričakovanjih upadla, saj tudi objav in razprav ni bilo več veliko. Življenje se je 12 vrnilo v ustaljene tirnice, šolski svetovalci so bili zopet na delovnih mestih v šolah in njihove potrebe po dru- ženju na daljavo so se zmanjšale. Svetovalke na zavodu smo redno spremljale obiske spletne učilnice in prek različnih kanalov nagovarjale praktike k ogledu vsebin in sodelovanju v forumu. Na začetku (sredina marca 2020) je bilo prijavljenih 312 udeležencev, v zadnjem tednu maja smo jih beležili 671, 4. septembra pa je prijavljenih v spletno učilnico že 720 šolskih svetovalnih delavcev. Kar je približno 85 odstotkov vseh, ki delajo v vrtcih, šolah in dijaških do- movih. Strokovni dogodki prek videokonferenc Svetovalke zavoda za šolstvo smo ob prvih objavah v spletni učilnici hitro ocenile, da zgolj objavljanje gra- div in razprav ne bo dovolj in da so kolegice in kolegi iz šol potrebovali konkretnejšo in močnejšo podporo. Ob ustavitvi življenja v državi se je izkazalo, da se tudi svetovalni delavci kot učitelji, otroci in drugi ljudje spopadajo z občutki tesnobnosti, zbeganosti in nego- tovosti – ob tem, da je njihovo poslanstvo tudi pomoč in psihosocialna podpora vsem deležnikom v vzgoj- no-izobraževalnem procesu, še posebno pa otrokom in mladostnikom. Razmere so nas postavile pred nalogo, kako čim bolj učinkovito opravljati svoje delo na dal- javo. To je bila velika odgovornost. V spletni učilnici smo 16. aprila 2020 izvedle prvo videokonferenco na temo izmenjave izkušenj pri delu z ranljivimi skupina- mi, saj smo iz sporočil svetovalcev zaznale, da jih delo s temi otroki in mladostniki najbolj skrbi. Odziv nas je zelo presenetil, prijavilo se je prek dvesto ljudi, tako da smo morale srečanje izpeljati v dveh delih. Svetovalni delavci so imeli možnost diskusije v manjših skupinah, pri čemer so lahko povedali, kako se spopadajo z raz- merami, kaj jih skrbi, na kakšen način opravljajo svoje delo in drugo. Eno konferenco smo namenile tistim, ki so izrazili povečano tesnobnost. Kot gostja je sodelo- vala naša bivša kolegica in psihoterapevtka Julija Pelc. Konferenca je potekala kot virtualna supervizija, sve- tovalci so gostji lahko postavljali vprašanja ter odprto govorili o svojih skrbeh in počutju. Do konca junija smo izpeljale deset videokonferenc, ki se jih je vsakič udeležilo od 50 do 100 kolegic in ko- legov. Nekatere videokonference smo snemale in pos- netke objavljale v spletni učilnici. Med povabljenimi gosti sta bila tudi dr. Peter Janjušević iz Svetovalnega centra Ljubljana, ki je govoril o skrbi za duševno zdrav- je otrok in mladostnikov ter Miha Kramli, terapevt za zasvojenosti z digitalno tehnologijo in drugimi neke- mičnimi odvisnostmi. V času zaprtja šol smo svetovalke zavoda izvedle tudi webinar za 160 svetovalnih delavk iz vrtcev z naslovom Razširimo svoj pogled na drugačnost v vrtcu, v kate- rem smo udeleženkam ponudile predavanja o otrocih, ki prihajajo iz družin z nizkim socialno-ekonomskim in kulturnim statusom, visokoobčutljivih otrocih, otrocih s posebnimi potrebami in z višjimi potencia- li ter aktivne oblike dela z njimi, pa tudi predavanja o tem, kako podpirati druge strokovne delavce v vrtcih pri spodbujanju razvoja teh otrok. Sklep Svetovalke na zavodu smo z opravljenim delom v času zaprtja šol zadovoljne. V začetku junija, ko je pouk v šolah spet stekel, smo udeležencem spletne učilnice posredovale anketo, s katero smo želele preveriti, kako so bili zadovoljni z obveščanjem, deljenjem gradiv, konferencami in drugimi aktivnostmi v času izolaci- je. Respondenti so zelo dobro ocenili videokonference ter posredovanje različnih obvestil in informacij prek foruma. Želeli so si še več konkretnih navodil, kako delati na daljavo predvsem z učenci, ki imajo učne ali kakšne druge težave. Vsak svetovalni delavec je moral sam »izumiti« najboljši način dela, učili so se prek pos- kusov in napak in velikokrat sledili svojim občutkom. Spletna učilnica ponuja dobre možnosti za medseboj- no obveščanje, izmenjavo izkušenj in deljenje vsebin ter omogoča tudi interaktivnost med uporabniki. Spre- jeli smo jo za svojo.  Šolsko svetovalno delo | VODILNA TEMA