• •« Od Soče do Vardarja jc zadorncl mogo= čcn klic: »Velika Jugoslavija je ustanovlje* ,na!« Narod, ki je komaj mogel verjeti, da je končana svetov-na morija; narod, ki je tcžko p;iča:upam, da bo naš narod za vedno ostal složen in močan, da bo v novo življenje šel vedrega in pcinosnega čela, vreden sreče, ki ga ča!ka«. se niso uresničile. Nesloga razjeda našo državo, pantizanstvo se je povzpelo do •viška ir. na'rod ne mone spoznati sreče, ki ga čaka v slogi in bratsTci 1 jubezni... To so žalostne reminiscence ob desetlet? nici našega ujedinjcnja. Učiteljstvo, ki se jc vedno zavedalo svoje nalogie med narodom, tudi tega važnega momenta ne sme prezreti. Ne z blesitečimi napisi na svojih programih in na svojih praporih, temveč v dejanju po^ kažimo, da nam je ujedinjena domovina vfidno pri srcu. Kot je sodelovalo učiteljstvo pri ustvarjanju in kot se je Tadovala ob roj* stvu Jugoslavije, tako tnora stopiti danes ob desetletnici zopet na branik ujedinjene do= movine. Partizanstvo je zelo veliko zlo, ki ne upropašča samo društva in organizacije, mar^ več je zmožno upropastiti tudi mnogo večje narodne pridobitve. In ravno to strankarstvo se je, v mnogo večji mieri nego doslej, raz= paslo mcd našim narodom in neti zdaj z ene, zdaj z druge strani strarikarsko in plemen* sko sovraštvo. Učiteljstvo, ki je spoznalo kvaren vpliv strankarstva na svojo organiza« cijo in ,ga radi fefia iz nje popolnoma odpras vilo, naj scdaj dobro premisli, do k,ake mejic sme iti strankarska borba mcd narodom, da ne postane ogabna in tudi nevarna. Ta bor» ba naj ostane vcdno v mejah dostojnosti ln kjer pa teh ne po.zna, je dolžnost učiteljstva, da blaži strasti med narodom in brzda parti* zanstvo. Skušajmo 'odpraviti neslogo in vpli^ vajmo pomirjevalno na narod ter ga prip>ra» vimo do tega, da bode vreden sreče, ki ga čaka edino le v složni domovini. Se. druga je bol, ;ki jo mora ravno slo* vensko učiteljstvo ob desetletnici ujedinjenja prav posebno povdariti. — S plebiscitom smo izgubili del naše KoToške in z njim zibelko Slovenstva Gospo Sveto. Boli nas ta izguba, a mnogo težja je izguba oelega Prim'o>rja. Pred desetimi leti smo še verovali v pravič« nost, verovali Wilsonovim točkam ter prc« pustili 333 slovenskih in srbohrvatskih šol v upravljanje Italiji. ]^a teh šolah je ostalo 816 učiteljev(ic) v dobri veri, da bode ikmalu zmagala samoodločba naTodov. A prevarani smo bili mi in pivvarani so bili oni, a našemu nad pol milijona broječemu dclu naroda ni cstala po desetih letih niti cna šola — in niti cn učitclj. Nastane pa zdaj vprašanj'2, ali ni ravno naša nesloga v veliki meri kriva, da je trpljenje naših zasužnjenih bratov tako' ve= liko? — Pregkjmo in pazno premislimo do"= godko prvih desetih let obstoja naše države, pa bomo vidtli; koliko smo zamudili s svojimi ncsmiselnimi prepiri, s svojo ncslo= gio. Poglobimo se v naloge učiteljstva, sto^ pimo med narod s pomirjevalno in blažilno besedo, opozarjajoč ga na nevarnost, ki je posledica neslogc, pripravljajmo ga za lcpše življenje', da bo> bilanca drugega desictlctja vcselejša in proslava dvajsetletnice prisrč= nejša nego proslava desetletncga jubileja na= šc ujedinjene Jugosiavije. V. M.