Vi? — Mi! V odgovor — gospodom. Saj se je že niarsikatera zapored izvršila nad učiteljstvom, ki ni bila ravno trezna in duhovita. Sedaj je deželni šolski svet štajerski izdal ukaz do vseh okrajnih šolskih svetor, odnosno okrajnih šolskih nadzornikor, da se na uradnih okrajnih učiteljskih konferencab. n e s m e razprarljati o stanovskihrpraš a n j i h. Najprej moramo konštatovati, koliko ima in je imelo učiteljstvo od uradnib učiteljskih konferenc sploh. Kratko rečeno: Nalsgalo seje učiteljstvu redno več dela in poslov; delati in pripravljati se je moralo na vse pretege učiteljstvo za te uradne konference; marsikatera pedanterija se je diktirala skleniti učiteljstru; učiteljstvo se je navajalo do tega, da si je samo moralo nalagati delo na rame — tsb iz golega idealizma; nikdar se pa ni vprašalo, ali je to delo tudi plačano, ali je upravičeno nalagati k skrbem samo delo in le delo. Ali ne bi bilo umestoo povedati onim gospodom: BKer znate tako izvrstno gororiti pri nalaganju dela učiHjstvu, pa zinite enkrat tudi besedo v gmotno korist učiteljstra!11 Drugo Tprašanje pa nastaja, ali so prizadete oblasti upraričene izdati zgoraj navedeno odredbo? Že oni čas, ko še ni bilo uradnih konferenc, je učiteljstvo mnogo storilo za šolstro. Potom s r o j e g a časopisja in s v o j i h društev je povzdignilo šolstvo na to stopnjo, na kateri se nahaja danes. Samo in le samo je pripomoglo do tega, ker je s a m o hotelo in je s a m o delalo, in le trudu učiteljstra, le saraozavesti učiteljstva naj se zahvalijo za vse to pristojne oblasti. Nikdar ni za svoje požrtvovalno delo zahtevalo učiteljstvo plačila! Toda ker smo bili hlapcl, zato hočete sedaj z nami postopati kot s hlapcl! Nihče ne more odvzeti zaslug, ki so si jih pridobila naša društva za povzdigo šolstva. Gospoda, izzirali ste aami! Učiteljstvo je dolžuo bnniti svoj stan in njega pravice! če daues učiteljstvo izbacne vse strogo šolske notranje eadeve iz delokroga sTojih društev, je s tem izvajalo samo konsekvence sebi ? dobro, ker že zdarnaj bi se oblasti potegnile za gmotno izboljšanje stauja učiteljstva, če bi samo oblastem ne podrepovalo. Oe se danes Tzdrži učiteljstvo razprav o šolstvu, pouku in didaktiki, če učiteljstvo daaes enoglasno izjavi, da noče z rnemo delati, kar se mu nalaga, s tem ne krši svoje stanovske dolžnosti — dokler vi nam dolgujete za naše trndapolno in restno delo, ki smo ga izrršerali! Pasivno rezistencj bodete izzvali v vrstah učiteljstva, če bodete hoteli z njim pometati. Gospoda, če menite, da imate pred seboj nekdanje mežnarje, se motite! Vemo, kaj delamo in tudi vemo, koliko je naše delo vredno. Dolžnostnašihučiteljskih društer je, se strogo pečati 8 e d a j s a m o s stanovskimi v p r a šanji, premotrivati le socialua praranašegastanu in naše izvenšolsko delovanje; odločno se pa ima za čas opozieije izkl j učevati šolska vprašanja, ki bi podpirala namene šolskih oblas t e v. če bodo pa šolska oblastva še nadalje izzivala, se bo storilo Tse potrebno za opozicijo na še pristojnejšem mestu. § 1. naših društvenih pravil pade — če bo potreba — in potem naj se šolska oblastva primejo za nos, če bodo pogrešala uspehov na šolskem polju. Toliko časa pa, dokler bomo mi vam izkazovali usluge, borao tudi mi govorili pri takih sklepih, kakršnega čitarao zgoraj! Končno še, da ne bo nesporazurnljenja: Naj gg. c. kr. okrajni šolski nadzorniki upoštevajo položaj učiteljstva in naj ne presojajo stvari napačnol Tovarišice in tovariši! Pokažite disciplino tu, kjer črevelj najbolj žuli nas in merodajne faktorje. Plačajo naj dolg, potem naj ukaznjejo !