PoStnlna platana v gotovini Maribor, 8. iuniia 1934 Leto N. Posamezna številka Oin 1-50 " Velja na metet po pošti dostavljen Oin 6-—. za inozemstvo Oin 10’- Uredništvo in uprava: Gregoriieeva ul. 26 Telefon 29-70 " Poštni čekovni račun 15.546 " Izhaja vsak petek " Oglasi po tarili Štev. 23 ORBA” je v času, ko nacionalna ideja in socialna aktivnost v ostalem meščanskem tisku nimata več ni-kake opore, edini slovenski tednik, ki bije ta hoj za lepšo sedanjost in bodočnost našega malega človeka. »Borba« se razlikuje od ostalih nacionalističnih listov po neprimerni resnosti in brezkom-.^amisnosti. Njen nacionalizem je človečanski v toliko, ker ni iden--ičen z navadnim malikovanjem pred boginjo Nacije: naš nacionalizem je pozitivno-aktiven in nima ničesar opraviti z negativnimi izbruhi plitvega in malomeščan-. skega šovinizma. Kakor pa spoštujemo vsak drug narod, prav tako se bomo dosledno borili zato, da nam tujina vrne ta rešpekt preti obličjem našega Naroda in Drža-^e. V tem se bistveno razlikuje Nacionalno shvatanje našega s socialnimi idejami prepojenega človeka. Resna borbenost, ki se ne ustavlja pred malenkostmi in ki vidi le velike in vsem Jugoslovanom skupne cilje, to je smisel in borbeni sestav našega lista. Kakor Pa v nacionalnem pogledu ne moremo odobravati in se navduševati za šovinizem, prav tako smo *a brezkompromisno in žilavo bor no za dosego socialnih pravic malega človeka ter odklanjamo raz-redno-borbene podvige marksizma. Če nacionalno vprašanje v •narsikaterem pogledu, zlasti z Ozirom na Državo, ni tako rešeno, "akor bi bilo želeti, so temu krivi sovinisti v vseh taborih. Če socialno vprašanje še danes ni tako Rešeno, kakor bi si želel mladi olovek, so temu krivi apostoli raz-^dne Borbe, ki je prav tako ne-Rutiven pojav v sodobni družbi. v zdravem nacionalnem kriticiz-'Ou in v pozitivno-realnem gledanju socialnega vprašanja, vidi idej-n* krog »Borbe« edino rešitev in JoJucijo našega malega človeka. pa »Borba« nima fondov in Sf‘ °slanja edino le na neutrudlji-y° dobro voljo njenih sotrudnikov uaročnikov, prosimo vse liste, 1 se strinjajo z našo nacionalno-_°eialno ideologijo, naj postanejo vih'* naročniki in pridobe še no- S *em nam boste olajšali borbo . !"oti izžemanju malega človeka ^ proti nacionalni mlačnosti na j^ugi strani. »Borba« je hcrold, cj tv°ri revizijo dosedanjih na-»B*13*11*11 'n socialnih pojmov, orba« formira miselnost nove- sn . £os!°ver,a v nacionalnem in etalnem pogledu! Spoštuj narodne tradicife! Za gledanje skozi očala zdravega konser-vatizma - Korenine narodno-socialnega človeka so v ljudskih plasteh Ko je Hitler v Nemčiji v neštetih svojih govorih povdarjal, da njegov narodni socializem ni salonska zadeva, marveč ljudsko gibanje, sproženo iz ljudstva samega, so se mnogi naši neverni Tomaži v vrstah intelektualcev temu smejali, češ, take fraze kakor »Iz naroda za narod« smo že tolikokrat čitali na transparentih raznih narodnih veselic, »da se čudimo, kako more kulturen in civiliziran nemški narod vse to še požirati«. Zadeva pa le ni tako enostavna, in ker je že postavljeno vprašanje konservativne usmeritve naše narodne inteligence, nam bodi dovoljeno, da posvetimo prav temu vprašanju tudi v naši »Borbi« nekaj več. pozornosti. Kdor je zasledoval razvoj svetovno-nazornih trenj v sodobni generaciji zlasti po vojni, se gotovo ni mogel obraniti pred vtisom, da sta plitvi liberalizem in predvsem marksizem vtisnila gledanju te generacije svoj posebni pečat. Vrednotenje ljudstva, narodne celote, oziroma občestva, je zadobilo v barvni igri liberalne in marksistične prizme tako motne nijanse, da ni bilo več ničesar spoznati. Liberalni človek, t. j. učenec liberalistične šole, se morda sam ni zavedal, da je bil samo še nosilec petreficiranih in z man-chesterskim duhom prešinjenih idej francoske revolucije iz 1. 1789. V tej miselnosti je tičal naš mali »liberalec« vse do naših dni, oboževal je številčno silo, negiral izbor, kvaliteto najboljših in se skladno s skeptično dominanto takega gledanja na ljudstvo moral navduševati za »volitve« in slično šaro demolibera-lizma, dobro vedoč, da so take naprave v naših razmerah le dober povod za fal-zificiranje resničnega izraza ljudske volje. Ta človek torej ne more verjeti, da ima vsak narod neko samolastno filozofijo, svoj arhitektonski občutek in kar je s tem v zvezi. V trenutku pa, ko se je naš povprečno mali kmet kot nosilec slovenskega ljudstva zavedel, da intelektualci — njegovi sinovi — nimajo smisla za tisto zdravo konservativno presojo, ki je lastna temu človeku, je moral že nujno nastati prepad med ljudstvom na eni in med izkoreninjeno inteligenco na drugi strani. Samo radi tega je mogel zlasti klerikalizem žeti obilne politične uspehe. Skrivnost teh uspehov pa ni morda v tem, da je naš mali človek na podeželju morda najprikladnejša brazda za seme ultramontanizma, in tudi ni »bo-lestno-religijozen«, nego le globoko veren, važno je, da je po vsem svojem bistvu — konservativen. Konservativen biti, še ne pomeni reakcijonarstvo. Če bi bila naša inteligenca v zadnjih desetletjih vsaj nekoliko poizkusila, približati se konzervativizmu našega malega človeka, bi imeli danes povsem drogo strukturo naše »lokalne« slovenske politike in preko nje tudi vse drugačen vpliv v državi kot taki. Iz vsega tega pa sledi, da moramo višjim ciljem jugoslovanskega edinstva in moči države podrediti sleherno od predsodkov diktirano gledanje na ljudstvo in njegove duhovne težnje. Ponašati se z direktnim potomstvom iz našega kmetskega miljeja, podčrtavati vsako zvezo s priprostim človekom ljud-. stva, misliti z njim, oplajati se medse- | bojno s srčno in umsko kulturo: vse to je šele priprava za tisto dobo, ko se bo lahko brez vseh evfemizmov govorilo o ljudskem občestvu. Vse dotlej pa bodo ■politični uspehi« potomcev nekdanje liberalistične epohe le tmihe-enodnevnice, kajti narod je kot nihalo pokvarjene stenske ure: ustavil se bo v zlati sredini, če ga še tako poženeš na desno ali levo stran. Nagibanje k zdravemu konservatizmu je torej prvi pogoj za osvojitev ljudske duše. S polpreteklimi rekviziti omalovaževanja verskega čuvstva naroda še ni-kdo ni prišel na dno ljudske duše, ker se je zaprla kakor roža v poletni noči. Kar je pozitivnega, naj ostane, to je bil smisel vseh zmagovitih gibanj sedanjosti. Naš narodnosocialni pokret kot tipično gibanje malega človeka pač nima nobenega razloga obremenjevati se z bala- stom nekega svobodomiselstva, ki je končno le plod anarho - nihilističnega svetovnega nazora. Mi cenimo verski moment in versko čuvstvovanje širokih ljudskih plasti in le pozdravljamo vsako konstruktivno manifestacijo verskih či-niteljev v smislu podkrepitve jugoslo-' vanske in državne .zavesti našega človeka, budno pazeč na to, da se vera in politika ne bi našli kjerkoli na eni skupni interesni točki. Narodni sociaici smo ljudje iz ljudstva. Kot taki bomo vedno in vsepovsod spoštovali priproste, a zato tem lepše tradicije naše kmetske hiše, viničarske in delavske koče, v katerih so tekle naše zibelke. Predobro se zavedamo, da bo idejna zmaga le tam, kjer je volja in moč, pogledati tudi dejstvom (ne oziraje se na levo in desno) v oči. Reakcijonarstvu liberalizma, marksizma in nihilizma velja naš boj, dosledno se bomo borili tudi proti vsakemu poizkusu politizacije verskega čuvstvovanja po nosilcih talarjev, obenem pa bomo pozdravili vsak pozitiven gibljaj naše zdrave konservativne sredine, ki le predobro loči »liberalizem« polpreteklih liberalcev od zdravih nazorov mladega narodnega socializma. Za nedotakljivost pridobljenih socialnih pravic Nujen poziv gg. senatorjem in narodnim poslancem iz Dravske banovine. — Marksisti špekulirajo z »odkritji«. Markistična trobila vedo pripovedovati, da se pripravlja s strani nekih reakcionamih gospodarskih, oziroma pridobitnih krogov v Beogradu ataka na pridobitve privatnih nameščencev, v kolikor jih garantira novi obrtni zakon. — Marksisti delajo tako, kakor da imajo nekak monopol na kričanje o »socialni reakciji«, zato apeliramo na gospode senatorje in narodne poslance iz Dravske banovine v tej usodni uri, naj se dobro informirajo, če zares obstoji taka nakana framasonsko dirigiranega kapitala, ki je ravno tako internacionalen kakor so internacionalni naši kričavi in gobezdavi marksisti. Privatni nameščenci so danes itak v jako težavnem položaju in ravno oni občutijo poleg marauelnega delavca najbolj pezo sedanje krize. Ne gre torej, da bi se tem ljudem, ki stoje z malimi izjemami vsi v nacionalnem gibanju in jih je radi tega smatrati za številčni stožer našega nacionalnega življenja, na ljubo in v korist velekapitaltstiemh magnatov odjedalo pridobljene socialne tekovine. Ne moremo si misliti, da se naši slovenski in ostali jugoslovanski industrijalci naše krvi in rase strinjajo s takimi naklepi, čijih efekt bi bil sigurno radikaliziranje tisočerih nameščencev v smeri, ki naši nacionalni in državni notranji politik gotovo ne bo koristila. Potrebno pa je, da se marksistično hujskanje zaduši v kali. V Jugoslaviji ni prostora za razredne borbe; mi vemo prav dobro, do katere meje segajo zakoniti interesi pridobitnikov. Stvar gg. senatorjev in narodnih poslancev pa je sedaj, da se za zadevo zavzamejo z vso odločnostjo že sedaj, ko še morda ni prepozno. Privatni nameščenci so po večini v nacionalnem taboru! Ce dajejo in žrtvujejo v društvih, organizacijah itd. za nacionalno stvar celo iz svojih malih dohodkov, pač imajo pravico, da se jih zaščiti na pristojnih mestih. Prepričani smo, da ta a-pel na gg. senatorje im narodne poslance ni bil zastonj, želeli bi pa vsekakor, da bi eden ali drugi izmed njih podal po storjenih poizvedbah v Beogradu v časopisju izjavo, ki bo pomirila duhove v vrstah naših privatnih nameščencev. Smo proti vsaki demagogiji v tako važnih vprašanjih, zato ne hodimo po poteh marksistov, ki bi radi kovali iz svojih špekulativnih »odkritij« politični kapital. Le položite obračune! Sramežljivost v javnih poslih ni korektna stvar. — »Promenadna pot« na desnem bregu Drave in še kaj več. Če pogleda človek z državnega mosta, se mu sedaj, ko je reguliran desni breg in se vije ob njem lepo izgrajena promenadna pot, nudi prav lep pogled. Kar je lepo, pa stane denar, ki ga je v tem primeru žrtvovala mestna občina mariborska. Mariborski davkoplačevalci so prispevali za to regulacijo baje dobrih 500.000 Din, ki jih je sproti prejemalo za delo in nabavo Olepševalno društvo za magdalenskl okraj. To društvo je samo oddajalo dela ter izvrševalo nakup materijalu. Niti mariborski občinski svet. niti kdo drugi še r.i do danes videl de-tajliranega obračuna o teh delih in nakupu materijalij. Kakor smo izvedeli, so imeli v upravnem odboru Olepševalnega društva za magdalenskl okraj v tej zadevi že spor, ki pa ni izbil v javnost, kakor bi bilo s stališča izdatnega razčiščevanja želeti. Ker v javnih poslih sramežljivost ni na mestu, smo uverjeni. da bo upravni odbor omenjenega društva s položitvijo takega specificiranega računa razblinil vsak sum, da nekaj morda ni v redu. rir Sodna ulica 9 — dvorišče Uradne ure tajništva so od 1. januarja dalje dopoldne od 9. do 12. ure ob nedeljah in praznikih od 9. do 11. ure dop. popoldne od 15. doVslP. ure. Slran 2. kB O R B X« V Mar i K o r u, 'đm S. VI, i934- ?®PEi Čuden, a razumljiv molk! Demagogija „rdečkarjev