ANALIZE & PRIKAZI | 2023 | št. 4–5 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 45 Darja Marjanović Šolski c ent er No v o mest o, Srednja elektro šola in t ehnišk a gimna zija POMEN IN OBLIKOVANJE IZVEDBENEGA KURIKULA V SREDNJI ŠOLI Significance and Design of Implemented Curriculum in Secondary School UVOD Izvedbeni kurikul je pomemben dokument pri načrtovanju uvajanja kakovostnih dejavnosti v vzgojno-izobraževalno delo, saj s premišljenim načrtovanjem vplivamo na učin- kovitost izvedenih dejavnosti in tako lahko pričakujemo, da bomo dosegli zastavljene cilje, t. i. izboljšanje znanja in dosežkov dijakov. Izvedbeni kurikul nam omogoča vpogled v sledljivost pri usvajanju znanja in razvijanju pismenosti (kompetenc) ter prikaz dejavnosti, s katerimi dosegamo učne cilje in razvijamo posamezne veščine. Prav tako pa nam omogoča sprotno evalvacijo in morebitno posoda- bljanje oz. izboljšavo izvedenih dejavnosti. Izvedbeni kurikul, ki smo ga VIZ-i oblikovali in izpolnjevali v okviru projekta NA-MA POTI, je zelo koristen in dragocen dokument, saj vključuje uresničevanje vzgojno-izobraže- valnih ciljev z gradniki in podgradniki matematične, nara- voslovne in finančne pismenosti ter veščinami kritičnega mišljenja, reševanja avtentičnih problemov in odnosa do naravoslovja in matematike. Vse našteto smo razvijali z de- javnostmi, v katerih smo uporabljali strategije prožnih ob- lik učenja s poudarkom na aktivni vlogi dijakov. Dokument izvedbenega kurikula vsebuje naslove zapisov dejavnosti, ki so oblikovani tako, da vsebujejo tako procesne kot tudi vsebinske cilje izvedene dejavnosti. V večini primerov so to avtentični primeri. Na ravni VIZ-a izvedbeni kurikul pred- stavlja vmesno raven načrtovanja in oblikovanja celostnega načrta, kako po vertikali in horizontali zagotoviti dovolj ustreznih priložnosti za razvijanje vseh za življenje ključnih znanj oz. pismenosti in veščin oz. kompetenc, tako da bodo učne izkušnje dijake vodile v nadgrajevanje in poglabljanje znanj in veščin. Dobro izdelan in preverjen izvedbeni kurikul zajema didaktične pristope, pedagoške strategije ter obe- tavne prakse, ki prispevajo k razvoju kritičnega mišljenja in reševanja problemov za dvig naravoslovne, matematične in finančne pismenosti dijakov. Izvedbeni modeli inovativne- ga učnega okolja in prožnih oblik učenja, ki smo jih razvijali v okviru projekta NA-MA POTI, bodo po zaključku projekta zagotovo prenosljivi na druga področja izobraževalne verti- kale. Vključevali bodo namreč premišljeno uporabo razvitih in preizkušenih didaktičnih pristopov in strategij za razvoj vseživljenjskih znanj in veščin. PRIPRAVA IZVEDBENEGA KURIKULA NA SREDNJI ŠOLI Oblikovanja in izpolnjevanja izvedbenega kurikula smo se na Šolskem centru Novo mesto - Srednja elektro šoli in tehniška gimnazija lotili zelo sistematično. IZVLEČEK Priprava in uporaba izvedbenega kurikula je bila v projektu NA-MA POTI ena od dejavnosti, ki smo ji na Šolskem cen- tru Novo mesto - Srednja elektro šola in tehniška gimnazija posvetili posebno pozornost. V prispevku opišemo, kako smo pristopili k pripravi dokumenta izvedbenega kurikula na srednji šoli, in poudarimo pomembnost vključenosti vseh članov projektnega tima v pripravo dokumenta. Ključne besede: izvedbeni kurikul, srednja šola ABSTRACT Developing and using implemented curriculum was an initiative of the NA-MA POTI project that received special attention at the School Centre Novo mesto - Secondary School of Electrical Engineering and Technical Gymnasium. This article covers the approach to developing the secondary school curriculum implementation document, high- lighting the importance of involving all project team members in its design. Keywords: implementation curriculum, secondary school ANALIZE & PRIKAZI 46 V Z GOJA & IZ OBR A ŽE V ANJE | Darja Marjan ov ić | Pom en in oblikov anj e iz ve db en e ga kurikula v sre dnji š oli | s tr . 45 - 4 7 | Predstavitev pomena izvedbenega kurikula članom projektnega tima Ključno je bilo, da sva sovodji imeli pozitiven odnos do oblikovanja izvedbenega kurikula, ga razumeli in predstavili kot izboljšanje dosedanje prakse ter predsta- vili tudi prednosti izpolnjevanja in uporabe izvedbenega kurikula, s čimer sva poudarili smisel in uporabnost tega dokumenta. Pojasnili sva, da nam izvedbeni kurikul omo- goča kakovostno načrtovanje in hkrati tudi posodabljanje načrtovanja in izvedbe učnega procesa, s katerim želimo doseči pričakovane učne cilje. Prav tako nam nudi vpogled v raznolikost izvedenih dejavnosti, s katerimi razvijamo pismenosti in veščine, ki zagotavljajo napredovanje in razvoj dijakovega razmišljanja. Predstavitev in dopolnjevanje dokumenta za izvedbeni kurikul Predlogo dokumenta izvedbenega kurikula, ki so jo prip- ravili na ZRSŠ, smo v projektnem timu temeljito analizi- rali in se pogovorili o tem, katere podatke bi bilo še dobro zbrati, zato da bi laže sledili napredku naravoslovne, ma- tematične in finančne pismenosti, razvijanju procesov in veščin kritičnega mišljenja ter odnosa do matematike in naravoslovja, pri tem pa uporabili strategije prožnih oblik učenja in ustrezne avtentične primere. V prvo obliko izvedbenega kurikula sva vodji projektnega tima vpisali vse najine zapise dejavnosti in izpolnili podat- ke v ustreznih rubrikah ter podatke o vključenih gradnikih oz. podgradnikih posameznih pismenosti. Tako izpolnjen dokument izvedbenega kurikula sva predstavili članom projektnega tima, ki so lahko videli, kaj naj bi dokument vseboval, ter ocenili, ali so vsebovani podatki zadostni, ali je treba še kaj dopolniti. Skupaj smo ugotovili, da vključimo tudi podatke o šolskem letu ter o paralelkah (oddelkih oz. razredih) v posamezni horizontali, kjer smo dejavnosti razvijali, saj bomo laže sledili izvedenim dejavnostim in napredku pri razvijanju pismenosti in preostalih veščin po vertikali. Dodali smo tudi podatek šolskem letu vpisa oddelka (Preglednici 1 in 2). Poleg tega smo se odločili ločiti podatke glede na vrsto izobraževalnega programa, v katerem smo pismenosti raz- vijali (srednje poklicno izobraževanje, srednje strokovno izobraževanje in tehniška gimnazija). Pomembno je bilo, da se v kurikul vpišejo vse dejavnosti, tako tiste, ki smo jih zapisali v predlogo in oddali v spletno učilnico projekta, kot tudi tiste, ki smo jih izvedli, vendar pa jih nismo zapisali v predlogo za zapis dejavnosti. Še po- sebej smo bili pozorni na to, da je naslov dejavnosti zaje- mal procesne in vsebinske učne cilje, kar lahko pripomore k bolj slikoviti predstavi o dejavnosti nekomu, ki izvedbeni kurikul prvič bere in želi dobiti vpogled v raznolikost izve- denih dejavnosti tako po horizontali kot tudi po vertikali posameznega izobraževalnega programa. Zato je tudi zelo priporočljivo, da izvedbeni kurikul dosledno izpolnjujemo, da so zapisi v dokumentu poenoteni, tako da vsebujejo pomembne podatke, ki bodo v pomoč preostalim učiteljem pri uporabi kurikula. Zaželeno je bilo tudi, da v dokument vpišemo podatke o medpredmetnem povezovanju, ki smo ga izvedli v določe- nem obdobju, s katerim smo razvijali pismenosti in veščine posameznih predmetnih področij ter spodbujali večjo samo- stojnost in ustvarjalnost dijakov v učnem procesu, s čimer so dijaki zagotovo pridobili trajnejše znanje in kakovostnej- še veščine (Preglednica 3). S tem sva vodji projektnega tima želeli spodbuditi vse učitelje, ki so sodelovali v projektu, k še večji krepitvi sodelovanja in timskega dela med njimi. Vključenost vseh članov projektnega tima v oblikovanje izvedbenega kurikula Zelo pomembno je bilo, da sva v proces nastajanja ustre- znega izvedbenega kurikula v največji možni meri vključili člane projektnega tima, da so pri nastajanju zapisov sode- lovali že od začetka, saj so le tako lahko razumeli pomen in namen posameznih korakov pri nastajanju dokumenta. S tem so zagotovo začutili, da prispevajo k razvoju, nad- gradnji in izboljšavi dokumenta. Zavedali sva se, da je pri oblikovanju dokončnega uporabnega formularja treba pridobiti čim več povratnih informacij tistih, ki bodo ta dokument uporabljali tudi v prihodnje. Poudarjali sva pomembnost izvedbenega kurikula za trajnost in preno- sljivost rezultatov projekta, saj lahko izpolnjevanje takega dokumenta postane redna pedagoška praksa na VIZ-u. Refleksija na izpolnjevanje izvedbenega kurikula Morda je bilo pri začetnem izpolnjevanju izvedbenega ku- rikula, ko so člani projektnega tima prvič vpisovali primere  PREGLEDNICA 1: Osnovna preglednica (Zavod RS za šolstvo) Predmet Oddelek Šol. leto Učitelj Naslov dejavnosti MP 1.1 MP 1.2 MP 1.3                                  PREGLEDNICA 2: Dopolnjena preglednica (Srednja elektro šola in tehniška gimnazija, ŠC Novo mesto) Predmet Oddelek Šol. leto Paralelka Leto vpisa Učitelj Naslov dejavnosti MP 1.1 MP 1.2 MP 1.3                                         ANALIZE & PRIKAZI | 2023 | št. 4–5 | VZGOJA & IZOBRAŽEVANJE 47 izvedenih dejavnosti, začutiti negotovost, saj še niso videli celovite slike dragocenosti in uporabnosti dokumenta. Že proti koncu šolskega leta, ko sta se število in raznolikost vpisanih primerov povečevala, smo zagotovo začutili dodano vrednost dokumenta. Ob analizi nastalega doku- menta smo z zadovoljstvom videli raznolikost izvedenih dejavnosti ter vključenih gradnikov in podgradnikov in ugotovili, da smo naredili velik korak naprej v procesu raz- vijanja naravoslovne, matematične in finančne pismenosti ter da smo pri dijakih spodbujali kritično mišljenje in pozi- tiven odnos do matematike in naravoslovja z avtentičnimi primeri izvedenih dejavnosti in prožnimi oblikami učenja. Že naslednje šolsko leto smo iz obstoječega kurikula črpali bogate usmeritve o neizkoriščenih priložnostih ter mož- nostih za izboljšavo oz. nadgradnjo naše pedagoške pra- kse, poleg tega pa našli nove ideje za izvedbo dejavnosti za razvijanje posameznih pismenosti in veščin ter za more- bitno izvedbo medpredmetnega in timskega povezovanja med učitelji različnih predmetnih področij. SKLEP Izvedbeni kurikul je »živ« dokument, v katerem lahko natančno opredelimo načrtovanje, razvijanje in izvedbo obetavnih pedagoških praks in didaktičnih pristopov. Ka- kovostni izvedbeni kurikul je zagotovo rezultat večletnega procesa v VIZ-u, ki lahko nastane le s timskim načrtova- njem učiteljev in se na podlagi stalnega spremljanja in evalvacije tudi neprestano spreminja, dopolnjuje in izbolj- šuje. Z oblikovanjem kakovostnega izvedbenega kurikula vzpostavljamo, krepimo, izboljšujemo in nadgrajujemo sodelovalno in timsko delo najprej v posameznih aktivih, kasneje pa tudi na celotnem VIZ-u, saj lahko vzorec iz- vedbenega kurikula, ki je nastal v projektu NA-MA POTI, postane enoten za vsa predmetna oz. strokovna področja tako po horizontali kot tudi po vertikali. S predstavitvijo preverjenega izvedbenega kurikula naše šole na srečanjih v okviru regijskih mrež VIZ-ov v območnih enotah ZRSŠ smo prenašali izkušnje in obetavne prakse tudi na pre- ostale učitelje oz. VIZ-e, s čimer smo zagotovili trajnost napredka in doseženih rezultatov v projektu NA-MA POTI.  PREGLEDNICA 3: Primer izpolnjenega izvedbenega kurikula (SEŠTG) s poudarkom na medpredmetnosti Predmet Oddelek Šol. leto Paralelka Leto vpisa Učitelj Naslov dejavnosti ELE-MAT T4A/B/C 18/ 19 A/B/C 2014 Z matematiko do vsote izmeničnih tokov ANG-MAT T2A 18/19 A 2017 Kotne funkcije po angleško ZGO-MAT T1A 18/19 A 2018 Delo z virom in vizualizacija podatkov RAČ-MAT T3A/B/C 18/19 A/B/C 2016 Zapis funkcije v programskem jeziku – ploščina pod krivuljo ELE-MAT T4A/B/C 18/19 18/19 2015 Uporaba določenega integrala pri izračunu spremembe energije v kondenzatorju RAČ-MAT T3A/B/C 18/19 A/B/C 2016 Raziskovanje dela z velikimi števili v računalništvu RAČ-MAT T3A/B/C 19/20 A/B/C 2017 Seštevanje vrste ZGO-MAT T2A 19/20 A 2017 Pretvarjanje blagovno-denarnih vrednosti ANG-MAT T1A 20/21 A 2020 Uporaba matematičnega modela za tvorbo samostalnikov FRA-MAT T1A 20/21 A 2020 Zapis števil in osnovnih računskih operacij v tujem jeziku (francoščina) ZGO-MAT T1C 20/21 C 2020 Izdelava časovnega traku s pomočjo rač. orodij ZGO-MAT T2B 20/21 B 2019 Načrtovanje potovanja in stroškov v obliki potovalnega načrta ZGO-MAT T1A/B/C 20/21 A/B/C 2020 Načrtovanje potovanja in stroškov v obliki potovalnega načrta ELE-MAT T2A 21/21 A 2019 Merjenje UI karakteristike in zapis Ohmovega zakona ZGO-MAT T1C 21/22 C 2020 Izdelava časovnega traku s pomočjo rač. orodij ZGO-MAT T1C 21/22 C 2022 S pomočjo matematičnega zapisa pojasni odnose med elementi zgodovinopisja ZGO-MAT T3C 21/22 B 2022 Gospodarski zlom ZDA