Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 30 UDK: 711.4-168:332.72(460.235.2)(519.512) DOI: 10.5379/urbani-izziv-2018-29-01-003 Prejeto: 8. 1. 2018 Sprejeto: 16. 3. 2018 Blaž KRIŽNIK Preobrazba degradiranih urbanih območij in družbena vzdržnost: primerjalna študija urbane regeneracije in urbane prenove v Barceloni in Seulu Preobrazba degradiranih urbanih območij je pomemb- na za krepitev družbene vzdržnosti v lokalnih okoljih, poleg tega je ključna za privabljanje novih naložb v mes- ta. Toda pri špekulativnem urbanem razvoju se pogosto prezre družbeni pomen lokalnih okolij, ki se dojemajo le kot ekonomske dobrine, ki jim je mogoče odvzeti zgodo- vinske, družbene in simbolne pomene ter jih pretvoriti v tržno blago. V članku avtor proučuje nekoliko proti- slovno vlogo preobrazbe degradiranih območij v mestih, pri čemer primerja Barcelono in Seul, mesti s precej raz- ličnimi zgodovinskimi, kulturnimi in institucionalnimi značilnostmi. Območje dejavnosti 22@ v Poblenouju in Novo sosesko Wangsimni v Seulu obravnava kot študiji primera, s katerima poskuša ugotoviti, kako se urbana regeneracija in prenova umeščata v posamezno lokalno okolje in katere posledice imata za družbeno vzdržnost. Čeprav se primera razlikujeta glede na načrtovalski pris- top, deležnike in institucionalni okvir, izsledki kažejo, da so posledice za družbeno vzdržnost pri obeh podobne. V članku avtor ugotavlja, da sta bila oslabljena družbe- na kohezija in premajhno sodelovanje javnosti posledica špekulativnega urbanega razvoja, pri čemer sta se urbana regeneracija in prenova uporabili za privabljanje naložb, krepitev gospodarske konkurenčnosti in izboljšanje glo- balne privlačnosti mesta, namesto za reševanje raznovrst- nih lokalnih vprašanj. Ključne besede: sodelovanje javnosti, družbena kohezija, družbena vzdržnost, urbana prenova, urbana regeneracija Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 31Preobrazba degradiranih urbanih območij in družbena vzdržnost: primerjalna študija urbane regeneracije in urbane prenove 1 Uvod Mesta tekmujejo pri privabljanju naložb, ustvarjanju delovnih mest, organiziranju dogodkov in privabljanju turistov, s čimer naj bi se okrepila njihova gospodarska rast in urbani razvoj ter izboljšala kakovost življenja. Toda zelo malo dokazov kaže, da takšno tekmovanje prinaša enake koristi za vse. Nasprotno, koristi so pogosto neenakomerno razporejene med družbenimi skupinami v mestu  (Brenner idr., 2012; Harvey, 2012). Po- leg tega naj bi tekmovalna urbana politika, ki daje prednost pretvorbi javnega prostora v tržno blago, privatizaciji javnih dobrin in storitev, deregulaciji urbanističnega načrtovanja in gradnji ikoničnih projektov skupaj s trženjem mesta, povzro- čala degradacijo okolja, družbene in gospodarske neenakosti ter kršenje državljanskih pravic  (Short, 2004; Mayer, 2007). Tovrsten tržno usmerjeni urbani razvoj obravnava lokalna okolja le kot ekonomske dobrine, ki jim je mogoče odvzeti zgodovinske, družbene in simbolne pomene ter jih pretvoriti v tržno blago  (Balibrea, 2001; Short, 2004; Križnik, 2011). Preobrazba degradiranih urbanih območij je zato postala kl- jučna za privabljanje novih naložb v mesta (Smith, 2002; Shin in Kim, 2016), prenova teh območij pa je pomembna tudi za krepitev družbene razsežnosti trajnostnega razvoja mest (Man- zi idr., 2010; Colantonio in Dixon, 2011; Ho idr., 2012). Avtor v članku proučuje nekoliko protislovno vlogo preobra- zbe degradiranih urbanih območij v mestih, pri čemer primerja Barcelono in Seul, mesti s precej različnimi zgodovinskimi, kulturnimi in institucionalnimi značilnostmi. Predhodne ra- ziskave kažejo, da se je kljub tem razlikam preobrazba urbanih območij, ki sta jih mestni upravi Barcelone in Seula obravna- vali kot nerazvita, pogosto izkoriščala za privabljanje naložb, krepitev gospodarske konkurenčnosti in izboljšanje splošne privlačnosti Barcelone  (Marshall, 2000; Balibrea, 2001; Ar- baci in Tapada-Berteli, 2012; Dot Jutgla idr., 2012; Charnock idr., 2014) in Seula  (Cho, 2008; Kim, 2010; Križnik, 2011; Shin in Kim, 2016). To se je javno upravičevalo kot strateško pomembno za mesto in domnevno koristno za vse prebival- ce (Ajuntament de Barcelona, 2000, 2012; SMG, 2005, 2010). Podobnosti v izkoriščanju in upravičevanju tovrstne preobra- zbe mest so izhodišče za primerjavo preobrazbe degradiranih urbanih območij v Barceloni in Seulu ter njenih posledic za družbeno vzdržnost lokalnega okolja. Čeprav je urbani razvoj v Barceloni in Seulu pogosto predmet raziskav, je bil redko obravnavan s primerjalnega vidika (izje- me vključujejo raziskave, ki so jih opravili Uršič in Križnik, 2012; Colantonio idr., 2014; Križnik, 2014). Članek se začne z razpravo o odnosu med urbanim razvojem in družbeno vzdrž- nostjo, na podlagi česar avtor vzpostavi okvir za vrednotenje posledic urbanega razvoja za družbeno vzdržnost lokalnega okolja. Nato primerja Barcelono in Seul glede na njun položaj v svetovnem in nacionalnem omrežju mest ter njune načrto- valske pristope in institucionalne okvire. Območje dejavnosti 22@  (Activity District 22@, krajše 22@) v Poblenouju in Nova soseska Wangsimni (Wangsimni New Town ali WNT) v Seulu sta obravnavana kot poglobljeni študiji primerov urbane regeneracije v Barceloni oziroma urbane prenove v Seulu z vidi- ka načrtovalskega pristopa, deležnikov in posledic za družbeno vzdržnost.[1] Članek se konča s povzetkom rezultatov, sklepom in predstavitvijo omejitev raziskave. 2 Urbani razvoj in družbena vzdržnost Trajnostni urbani razvoj je navadno obravnavan v smislu troj- nosti, v skladu s katero naj bi bila trajnostna gospodarska rast mest uravnotežena z varovanjem okolja in družbeno enakost- jo (Mayer in Knox, 2006: 324). Uravnoteženje gospodarstva, okolja in družbene enakosti zahteva pogajanja med deležniki, kar kaže, da vsebuje trajnostni urbani razvoj tudi politično razsežnost. V preteklosti se je trajnostni urbani razvoj nanašal le na gospodarsko in okoljsko razsežnost, zdaj pa je široko uvel- javljen večrazsežnostni pristop, ki priznava pomen družbene vzdržnosti za dolgoročen trajnostni urbani razvoj  (Dempsey idr., 2011; Dujon idr., 2013). Eden od razlogov za razmeroma malo pozornosti, ki je je bila v preteklosti deležna družbena vzdržnost, je povezan z nezadostnim razumevanjem odnosa med družbeno vzdržnostjo in urbanim razvojem. Drug razlog so pogosto neoprijemljive družbene posledice urbanega razvo- ja, ki prej ali slej povzročijo težave pri izvajanju in vrednotenju urbane politike, ki spodbuja družbeno vzdržnost. Colantonio in Dixon (2001: 24) trdita, da je treba družbeno vzdržnost obravnavati v smislu tradicionalnih področij in načel socialne politike, kot sta enakost in zdravje, ter porajajočih se vprašanj, povezanih s sodelovanjem javnosti, potrebami, socialnim kapitalom, gospodarstvom, okoljem in v zadnjem času tudi s pojmi sreče, dobrega počutja in kakovosti življenja. Urbana politika, katere namen je okrepiti družbeno vzdržnost, bi morala po njunem mnenju izboljšati kakovost vsakdanjega življenja, spodbujati enake možnosti za družbene skupine z različnim ekonomskim, socialnim in kulturnim ozadjem, spod- bujati družbeno vključenost z reševanjem ekonomske, social- ne in politične izključenosti, vzdrževati obstoječe družbene in kulturne strukture v lokalnih okoljih, spodbujati sodelovanje javnosti v procesih odločanja in podpirati samoupravljanje lo- kalnih okolij. Zato je za krepitev družbene vzdržnosti v me- stih potrebno povezovanje najrazličnejših politik, vključno s tistimi, ki se osredotočajo na gospodarstvo, socialno varstvo, izobraževanje, okolje in urbanizem (Dempsey idr., 2011). Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 32 B. KRIŽNIK Načrtovalski pristopi, namenjeni preobrazbi degradiranih urbanih območij, kot sta urbana prenova in urbana regene- racija, so pomembna orodja za reševanje vprašanja družbene vzdržnosti v mestih  (Williams in Dair, 2007; Manzi idr., 2010; Colantonio in Dixon, 2011; Ho idr., 2012). Poleg za- gotavljanja cenovno dostopnih stanovanj, javnih storitev in infrastrukture lahko preobrazba teh območij ublaži družbene neenakosti in krepi družbeno vključenost v lokalnih okoljih z ustvarjanjem vključujočih prostorov, kjer se lahko srečujejo družbene skupine z različnimi ozadji ter se lahko ustvarjajo in poustvarjajo skupnostno življenje in skupne identitete (Forrest in Kearns, 2001). Urbana prenova (ang. urban redevelopment) se osredotoča na fizično izboljšanje in spreminjanje podobe degradiranih urbanih območij, ki se delno ali popolnoma porušijo in nadomestijo z novogradnjami. To pogosto vodi v množično razseljevanje prebivalcev in razpad njihovih so- cialnih mrež. Nasprotno je namen urbane regeneracije  (ang. urban regeneration) gospodarska, družbena, okoljska in fizi- čna preobrazba degradiranih urbanih območij, pri čemer se novi objekti in storitve povežejo z obstoječim družbenim in urbanim tkivom (Cho in Križnik, 2017; Roberts idr., 2017). Ho idr. (2012: 127) menijo, da je takšen postopni in celostni pristop primernejši za krepitev trajnosti grajenega okolja. Sodelovanje javnosti je splošno prepoznano kot ključno za krepitev družbene vzdržnosti  (Irvin in Stansbury, 2004; Dempsey at el., 2011). Prispeva k boljšemu zavedanju delež- nikov o različnih interesih, težavah in priložnostih v lokalnih okoljih ter k učenju skupnega reševanja teh izzivov. Tako se lahko izboljša kakovost načrtovanja, upravičijo sprejete odlo- čitve in prebivalce spodbudi, da prostore, ki se preobrazijo z njihovim sodelovanjem, aktivno uporabljajo in jih vzamejo za svoje (Cerar, 2014). Cho in Križnik (2017: 151) prepoznava- ta nujnost gradnje trdnega partnerstva med državo in civilno družbo kot pomemben korak k uspešnemu urbanemu razvoju, ki temelji na skupnosti, in močnejši družbeni vzdržnosti v me- stih. Načrtovalski pristopi, katerih namen je okrepiti družbeno vzdržnost, po njunem mnenju spodbujajo aktivno vključevanje prebivalcev v procese odločanja in prispevajo k družbeno bolj povezanim lokalnim okoljem. Značilnosti takih lokalnih okolij so majhna družbena neenakost, močne socialne vezi in zaupan- je ter dobro vzpostavljena komunikacija in sodelovanje med prebivalci in javnimi ustanovami  (Larsen, 2013). Preobrazba degradiranih urbanih območij lahko tako izboljša družbene odnose, zaupanje in solidarnost med različnimi deležniki ter zaupanje v javne ustanove, za kar Manzi idr. (2010: 18) trdijo, da so ključni pojmi in vodilna načela družbene vzdržnosti v lokalnih okoljih. Številna mesta, kjer so prebivalci izključeni iz procesov odlo- čanja, se spopadajo s težavami pri vzdrževanju družbene in teri- torialne kohezije (Brenner idr., 2012). Harvey (1989: 13) trdi, da ti problemi izvirajo predvsem iz urbanega podjetništva in uničujočega tekmovanja med mesti. Urbani razvoj namreč po- staja vse bolj špekulativen in pomemben predvsem za mobiliza- cijo nepremičninskih trgov v mestih kot sredstev za kopičenje kapitala  (Smith, 2002:  446). Mesta z razmeroma obrobnim položajem v svetovnem omrežju mest so navadno izpostavlje- na močnejšim pritiskom glede kopičenja kapitala kot vodilna središča  (Gugler, 2004; Short, 2004; Harvey, 2012). Taylor (2004) jih imenuje mesta, ki si želijo postati globalna mes- ta (ang. wannabe global cities), s čimer izpostavlja njihovo željo po spremembi vzpostavljenih odnosov v svetovnem omrežju mest. Tekmovanje med mesti in posledični špekulativni urbani razvoj lahko negativno vplivata ne le na družbeno vzdržnost lokalnih okolij, temveč tudi na dolgoročno sposobnost mesta, da se učinkovito spoprijema z družbenimi, gospodarskimi in okoljskimi izzivi (Wolfram, 2018). 3 Metodologija Sassnova (2001: 348) pojasnjuje, da v nasprotju s klasičnim pri- merjalnim pristopom primerjanje mest v svetovnem omrežju mest zahteva novo metodologijo; takšno, ki ne temelji na poenotenju študij primerov, temveč poskuša slediti danemu sistemu ali dinamiki in njunim značilnim pojavnim oblikam v številnih državah. V tem članku avtor upošteva njen predlog ter primerja Barcelono in Seul, da bi bolje razumel posledice špekulativnega urbanega razvoja za družbeno vzdržnost. Obe mesti sta v preteklosti zasedali podoben položaj v svetovnem in lastnem nacionalnem omrežju mest. Predhodne raziskave kažejo, da je to vplivalo na preobrazbo degradiranih urbanih območij, ki so jo izkoristili predvsem za privabljanje naložb, krepitev gospodarske konkurenčnosti in izboljšanje globalne privlačnosti Barcelone in Seula  (Marshall, 2000; Balibrea, 2001; Cho, 2008; Kim, 2010; Križnik, 2011; Arbaci in Ta- pada-Berteli, 2012; Dot Jutgla idr., 2012; Charnock idr., 2014; Shin in Kim, 2016). To se je v javnosti v glavnem upravičevalo kot strateško pomembno za mesto in domnevno koristno za vse prebivalce (Ajuntament de Barcelona, 2000, 2012; SMG, 2005, 2010). Podobno izkoriščanje in upravičevanje urbanega razvoja v obeh obravnavanih mestih v povezavi z njunim položajem v svetovnem in lastnem nacionalnem omrežju mest ponujata metodološko izhodišče za medkulturno primerjavo preobra- zbe degradiranih območij v Barceloni in Seulu. Čeprav sta bili obe mesti že obravnavani primerjalno, so se predhodne študije osredotočale na vpliv medmestnega tekmovanja na upravljanje mesta (Uršič in Križnik, 2012), pomen večnivojskega upravl- janja mesta za njegovo gospodarsko prožnost (Colantonio idr., 2014) ali na odzive prebivalcev na globalizacijo Barcelone in Seula (Križnik, 2014). V teh študijah je bilo manj pozornosti Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 33 namenjene vplivu urbanega razvoja na družbeno vzdržnost, ki je sicer prepoznana kot eden največjih prihodnjih izzivov mest (Dempsey idr., 2011; Wolfram, 2018). V tem članku zato avtor območji 22@ v Barceloni in WNT v Seulu proučuje kot poglobljeni študiji primera urbanega razvoja, da bi ugotovil, kako se načrtovalski pristopi umeščajo v posamezno lokalno okolje in katere posledice imajo za družbeno vzdržnost. Vred- notenje te vzdržnosti se osredotoča na družbeno kohezijo in na vključevanje prebivalcev v procese odločanja, ki sta prepo- znana kot ključni načeli družbene vzdržnosti  (Forrest in Ke- arns, 2001; Irvin in Stansbury, 2004; Manzi idr., 2010; Cho in Križnik, 2017). Terenska raziskava je zajemala številne obiske Poblenouja in Wangsimnija med letoma 2006 in 2012, ki so bili namenjeni opazovanju družbene in urbane preobrazbe teh dveh območij. V tem obdobju so bili izvedeni polstrukturirani intervjuji z  12 intervjuvanci iz Barcelone in  16 iz Seula, pri čemer je vsak izmed njih pripadal eni od petih glavnih skupin deležni- kov.[2] Dve anketi, ki sta vključevali  148 vprašanih iz Poble- nouja oziroma 95 iz Wangsimnija, sta bili izvedeni v letih 2006 in 2007, da se primerjajo posledice preobrazbe obeh lokalnih okolij za vsakdanje življenje. Anketi sta temeljili na neverjet- nostnem kvotnem vzorčenju, pri katerem so bili anketiranci izbrani glede na spol, starost, kraj rojstva, izobrazbo in last- ništvo stanovanja.[3] Ker ta metoda ne omogoča posplošitve rezultatov ankete na celotno populacijo, sta bili anketi dopoln- jeni s poglobljenimi intervjuji in obsežno analizo sekundarnih virov. Ti so med drugim vključevali dokumente in poročila mestnih uprav, raziskave, povezane z urbanistično politiko in prostorskim načrtovanjem, in razne zgodovinske zapise o Pob- lenouju in Wangsimniju. O izsledkih raziskave je bil opravljen tudi posvet s strokovnjaki na terenu v obeh mestih, s čimer se je avtor izognil kulturni pristranskosti pri razumevanju in vrednotenju podatkov, kar velja za glavno težavo medkulturnih primerjalnih študij (Hantrais in Mangen, 1996). 4 Študija primera: Barcelona in Seul 4.1 Institucionalni okvir urbanega razvoja Barcelone in Seula Barcelona in Seul sta prestolnici Katalonije oziroma Južne Ko- reje. Obe mesti sta v svetovnem omrežju mest zasedali podoben položaj, ki ga je Gugler (2004) opisal kot sekundarno svetovno mesto. Taylor (2004) je Barcelono in Seul na podlagi analize naprednih storitvenih dejavnosti podobno uvrstil na 32. oziro- ma 41. mesto glede na njun položaj v svetovnem omrežju mest. Tudi drugi avtorji so v preteklosti prepoznali razmeroma obro- ben položaj Barcelone in Seula v svetovnem omrežju mest (Be- averstock idr., 1999; Alderson idr., 2010; Csomós in Derudder, 2013). V nasprotju z vodilnimi središči, kot so New York, Lon- don ali Tokio, ki jih je Sassnova  (2001:  3) označila za povel- jevalne točke v organizaciji svetovnega gospodarstva, pomen Barcelone in Seula v svetovnem omrežju mest izhaja iz njune vloge pri povezovanju nacionalnega gospodarstva s svetovni- mi trgi. Barcelona je primer tega, čemur Taylor  (2004) pravi »inner wannabe city«. Zadnjih dvajset let je bil strateški cilj mestne uprave izzvati vodilni položaj Madrida v nacionalnem omrežju mest z razvijanjem panog, ki temeljijo na inovacijah, znanju in ustvarjalnosti, ter z izboljšanjem komunikacijske, lo- gistične in prometne infrastrukture (Ajuntament de Barcelona, 2012). Mesto si je pri tem prizadevalo izboljšati svoj položaj ne samo v odnosu do Madrida, temveč tudi do drugih evropskih in še posebno sredozemskih mest  (Monclús, 2003; OECD, 2009). Seul pa je primer mesta, ki ga Taylor imenuje »outer wannabe city«, saj je s spodbujanjem naprednih storitvenih dejavnosti in panog, ki temeljijo na znanju in kulturi, posku- šal tekmovati s Tokiem, Hongkongom in Pekingom  (Taylor, 2004). Čeprav ima Seul visoko razvito komunikacijsko in prometno infrastrukturo, ostaja izboljšanje kakovosti življenja glavni strateški cilj mestne uprave (OECD, 2005; SMG, 2013). V tem smislu sta se obe mesti v zadnjih desetih letih uspešno spremenili iz nacionalnih industrijskih prestolnic v pomembni postindustrijski globalni mesti. Še zlasti Seulu je uspelo moč- no okrepiti svojo globalno poveljevalno in nadzorno funkcijo, Barcelona pa ohranja svoje konkurenčne prednosti kljub zman- jševanju pomena evropskih mest na splošno  (Csomós in De- rudder, 2013: 346). Globalizacija je tako okrepila njuno vlogo nacionalnih gospodarskih, družbenih, kulturnih in političnih središč, kar je privedlo do še večje koncentracije prebivalstva ter finančne in politične moči. Leta  2014 je približno  63  % prebivalcev Katalonije živelo v barcelonski metropolitanski regiji, približno  48  % Južnokorejcev pa je živelo v regiji na- cionalne prestolnice Seul  (Ajuntament de Barcelona, 2015; SMG, 2015a). Barcelona ni samo prestolnica Katalonije, je tudi drugo največje špansko mesto in rivalstvo z Madridom je vedno močno vplivalo na njen urbani razvoj (Monclús, 2003). Obe mesti ostajata privlačni za velike naložbe, panoge, ki te- meljijo na znanju in kulturi, napredne storitvene dejavnosti, nova delovna mesta ter ključne raziskovalne, razvojne in izo- braževalne ustanove v Kataloniji in Južni Koreji, čeprav se je v tem pogledu tudi pomen metropolitanskih regij v zadnjem času povečal (Choe, 2005; OECD, 2005, 2009). Ta posebni položaj Barcelone in Seula v svetovnem in lastnem nacionalnem omrežju mest vpliva tudi na preobrazbo degra- diranih urbanih območij ter postaja čedalje bolj ključen za privabljanje naložb v obe mesti (Charnock idr., 2014; Shin in Kim, 2016). Preobrazba degradiranih urbanih območij v Bar- celoni sega v pozno 19. stoletje, ko so bili precej spremenjeni večji deli mestnega središča. V skladu s to tradicijo je mestna uprava v osemdesetih letih 20.  stoletja uvedla inovativni na- Preobrazba degradiranih urbanih območij in družbena vzdržnost: primerjalna študija urbane regeneracije in urbane prenove Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 34 črtovalski pristop, katerega cilj je bil izvesti program prenove v celotnem središču mesta in se spoprijeti z njegovo degrada- cijo z edinstveno in celostno vizijo (Arbaci in Tapada-Berteli, 2012: 292). Ta načrtovalski pristop so po osemdesetih letih 20. stoletja razširili tudi na obrobna območja (Esteban, 2004). Uspešna preobrazba degradiranih urbanih območij je postala splošno prepoznana kot ključen del t. i. barcelonskega modela urbanega razvoja (Monclús, 2003), za katerega je značilna ob- sežna urbana regeneracija nekdanjih industrijskih zemljišč, ki se pretvorijo v strnjena mestna območja mešane rabe. To pre- obrazbo omogočajo javne naložbe v javne storitve in prometno infrastrukturo, razpoložljiv visokokakovostni javni prostor in trdna partnerstva med različnimi deležniki  (Marshall, 2000; Balibrea, 2001). Med krepitvijo špekulativnega urbanega razvoja v prvem desetletju 21. stoletja so se ta partnerstva spo- prijela z velikimi izzivi, zaradi česar so nekateri avtorji pisali o propadu barcelonskega modela  (Delgado, 2004; Degen in García, 2012). V nasprotju z Barcelono je mestna uprava v Seulu bolj spodbu- jala urbano prenovo kot pa urbano regeneracijo degradiranih mestnih območij.[4] Od konca sedemdesetih let 20.  stoletja je bilo množično rušenje revnih četrti pod vplivom zasebnih naložb ključna značilnost politike urbane prenove v Seulu. Rušenju je navadno sledila prisilna razselitev prebivalcev, ki so morali odstopiti prostor špekulativnim projektom urbane prenove (Kim in Yoon, 2003: 587). Tako je bilo prenovljeno skoraj celotno središče Seula. Zaradi neuspešnega reševanja čedalje večjih družbenih, gospodarskih in okoljskih vprašanj pa je v zadnjem desetletju mestna uprava začela razmišljati o drugačnem načrtovalskem pristopu in se je prenove degra- diranih urbanih območij lotila na bolj celosten in vključujoč način (Cho, 2008; Kang, 2012; Križnik, 2013). Urbana rege- neracija, ki temelji na lokalni skupnosti in katere cilj je vključiti prebivalce v načrtovanje in prenovo sosesk, je po letu 2008 po- stala sestavni del urbanega razvoja Seula (SMG, 2013, 2015b). Še ena pomembna razlika med Barcelono in Seulom, povezana s preobrazbo degradiranih urbanih območij, se nanaša na in- stitucionalni okvir odločanja, še zlasti, ko gre za odnos med javnimi ustanovami in civilno družbo. Lokalna demokracija se je v Barceloni razvijala skupaj z demokratizacijo katalonske in španske družbe v sedemdesetih letih 20.  stoletja in prve demokratične lokalne volitve so bile leta 1979. V Južni Koreji pa se je lokalna demokracija začela razvijati šele po splošni demokratizaciji družbe, tako da so bile prve demokratične lo- kalne volitve organizirane šele leta 1995. Vključevanje javnosti, pri katerem javni in zasebni deležniki v procesih odločanja enakopravno sodelujejo z mestno upravo, ima zato v Barceloni daljšo tradicijo kot v Seulu. Zlasti sosedska združenja so imela pomembno vlogo pri preobrazbi barcelonskih degradiranih ur- banih območij od sedemdesetih let 20. stoletja, saj so delovala kot široke koalicije lokalnega prebivalstva, ki so zastopale raz- nolike lokalne interese  (Marshall, 2000; Esteban, 2004). Na- sprotno so pri urbanem razvoju Seula lahko sodelovali samo lastniki nepremičnin, in sicer prek t.  i. združenj za prenovo, ki pa so jih v praksi nadzirale gradbene korporacije z aktivno podporo mestne uprave (Kim, 2013; Shin in Kim, 2016). Zato je v Seulu pred letom 2008 težko govoriti o institucionalizira- nem vključevanju javnosti v preobrazbo degradiranih urbanih območij (Park, 2006; Cho in Križnik, 2017). 4.2 Barcelona: Območje dejavnosti 22@ v Poblenouju Območje dejavnosti 22@, uvedeno leta 2000, je eden največjih projektov urbane regeneracije v Barceloni v zadnjih desetlet- jih. Osredotoča se na preobrazbo nekdanjega industrijskega območja v industrijskem središču Barcelone v strnjeno sosesko mešane rabe, kjer naj bi t.  i. strateške panoge  – IKT, medi- cinska tehnologija, biotehnologija, energetika ter mediji in oblikovanje – nadomestile tradicionalno industrijo. Načrt naj bi torej spodbujal gospodarsko rast, izboljšal gospodarsko kon- kurenčnost in omogočil preobrazbo Barcelone v konkurenčno globalno mesto. Območje Poblenouja je bilo za to daljnosežno preobrazbo izbrano zaradi bližine mestnemu središču, majh- ne gostote pozidave, razpoložljivosti praznih ali neizkoriščenih zemljišč, dostopnosti, slabo razvitega lokalnega gospodarstva, navidezno nazadujočih socialnih razmer in svoje dolge zgodo- vine industrializacije  (Ajuntament de Barcelona, 2000, 2012; Oliva, 2003). Industrializacija Poblenouja sega v sredino 19. stoletja, ko so se na tem območju zaradi dobrih prometnih in prostorskih raz- mer za industrijski razvoj ustanovile velike tekstilne tovarne in obrati strojne industrije. Hkrati s tovarnami je bilo v tem času zgrajenih tudi veliko delavskih sosesk. Poblenou je postal znan kot »katalonski Manchester«, ne samo zaradi svoje značilne industrijske krajine, temveč tudi posebnega načina življenja in lokalne kulture, ki so ju zaznamovali slabe ekonomske razme- re, slaba kakovost življenja, nerazvite javne storitve ter močna solidarnost delavskega razreda in družbeni aktivizem  (Arxiu Històric del Poblenou, 2001). Družbene in ekonomske raz- mere so se še poslabšale po šestdesetih letih 20.  stoletja, po množični deindustrializaciji območja in preselitvi glavnih to- varn iz mesta. Med letoma 1970 in 2001 je približno četrtina prebivalcev zapustila Poblenou zaradi slabih bivalnih razmer in brezposelnosti (preglednica 1). Izboljšanje kakovosti življenja v Poblenouju je bil zato po- leg gospodarske konkurenčnosti Barcelone še en pomemben cilj 22@. V tem smislu naj bi urbana regeneracija spremenila območje v strnjeno sosesko z mešano rabo, novimi stanovanji, zelenimi površinami, javnimi storitvami in infrastrukturo, ob B. KRIŽNIK Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 35 tem bi se legalizirala obstoječa stanovanja. Poleg tega sta bili načrtovani prenova industrijske dediščine in njena vključitev v novo sosesko  (Ajuntament de Barcelona, 2006). To naj bi dosegli predvsem z osredotočanjem na urbani razvoj t. i. stra- teških območij, ki bi po pričakovanju mestne uprave delovala kot gonilo preobrazbe celotnega območja, zagotavljala kohe- rentnost in omogočala mešano rabo za zadostno neprekinje- nost stanovanjskega tkiva  (Ajuntament de Barcelona, 2000: 18). Mestna uprava je zato 22@ v javnosti predstavila in upraviče- vala kot projekt izjemnega pomena za prihodnost Poblenouja in mesta v celoti (Ajuntament de Barcelona, 2012). Nekdanji vodja občinske urbanistične službe je jasno predstavil priča- kovano vlogo 22@ za dolgoročno gospodarsko rast mesta ter njegov pomen za izboljšanje kakovosti življenja na tem ob- močju. Po njegovem mnenju se mora spoj novih storitvenih dejavnosti vrniti v mesto, v novo, na znanju temelječe mesto. Urbanistični predpisi in gospodarski ukrepi morajo omogočiti in spodbujati okrevanje industrije, da bi lahko obdržali položaj med vodilnimi evropskimi mesti, z novimi zaposlenimi v novih pisarnah, z dobrimi komunikacijami, skratka, da se bo izbolj- šala kakovost življenja prebivalcev (Bragado i Acín, 2001: 42). Veliko teh izhodiščnih ciljev je bilo v zadnjem desetletju dose- ženih. Poblenou se je spremenil iz na videz propadajoče v živah- no sosesko z mešano rabo, kjer se zdi, da so razne družbene in gospodarske dejavnosti dobro povezane (slika 1). Razvijajoče se panoge in storitve, ki temeljijo na znanju in kulturi, izobra- ževalne in raziskovalne organizacije ter javne ustanove zago- tavljajo nove poslovne priložnosti in delovna mesta, prebivalci pa uživajo v novih javnih parkih ter uporabljajo javne storitve Preglednica 1: Rast števila prebivalcev v Poblenouju 1970 1981 1986 1991 1996 2001 2006 2011 prebivalstvo 64.493 61.403 57.328 58.021 55.945 58.035 69.396 77.393 rast –5 % –7 % 1 % –4 % 4 % 28 % 4 % Vir: Ajuntament de Barcelona, 2015 Slika  1: Na območju dejavnosti 22@ naj bi se obstoječa soseska združila z novimi objekti in storitvami (foto: Barcelona Activa, mestni svet Barcelone) Preobrazba degradiranih urbanih območij in družbena vzdržnost: primerjalna študija urbane regeneracije in urbane prenove Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 36 in infrastrukturo (Ajuntament de Barcelona, 2012). Vendar v nasprotju z začetnimi cilji zagotavljanje teh storitev ni sledi- lo hitremu ritmu urbanega razvoja, poleg tega tudi varovanje industrijske dediščine pred pričakovano komercializacijo ob- močja ni potekalo po načrtih. Charnock idr. (2014: 200) opo- zarjajo, da so v resnici preobrazbo večinoma določale najem- niške prakse, ki so stremele k monopolnim najemninam, in ne prizadevanja za spodbujanje industrije, temelječe na znanju, ali izboljšanje kakovosti življenja v Poblenouju. Glede na upad števila delovnih mest v tradicionalnem industrijskem in sto- ritvenem sektorju, rast stanovanjskih stroškov in izključevanje prebivalcev iz zbirokratiziranih procesov odločanja  (Marrero Guillamón, 2010; Dot Jutgla idr., 2012) ne preseneča, da je območje dejavnosti 22@ tudi negativno vplivalo na vsakdanje življenje v Poblenouju in spodbudilo lokalne prebivalce, da začnejo nasprotovati preobrazbi območja (Križnik, 2014). 4.3 Seul: Nova soseska Wangsimni Na prvi pogled se zdi Nova soseska Wangsimni (WNT) za Seul mnogo manj pomembna, kot je 22@ za Barcelono. Urbana prenova majhnega območja mešane rabe, velikega 324.000 m2, v novo stanovanjsko-poslovno sosesko je bila samo eden od podobnih projektov, ki so bili v zadnjem desetletju zgrajeni po vsem mestu. WNT je hkrati tudi eden izmed pilotnih projektov novega mestnega razvoja (ang. New Town Develop- ment) – pobude, ki jo je mestna uprava leta 2002 predstavila, da bi uravnotežila urbani razvoj, ustvarila nova delovna mesta in naložbene priložnosti ter izboljšala gospodarsko konku- renčnost Seula (Kim, 2010; Kang, 2012). Z reševanjem vpra- šanj, povezanih z nenačrtnim širjenjem mesta, stanovanjskimi razmerami, pomanjkanjem infrastrukture in javnih storitev ter čedalje večjo brezposelnostjo, naj bi pobuda odpravila Preglednica 2: Rast števila prebivalcev v Wangsimniju 1979 1984 1989 1994 1999 2004 2009 2014 prebivalstvo 32.622 34.298 31.212 25.224 26.178 23.961 13.682 13.086 rast 5 % –9 % –19 % 4 % –8 % –43 % –4 % Vir: SMG, 2015a Slika 2: Nova soseska Wangsimni je popolnoma nadomestila staro sosesko (foto: Choi Hongyi). B. KRIŽNIK Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 37 regionalna neskladja. Osredotočala se je na urbana območja v severnem Seulu, ki jih je mestna uprava obravnavala kot ne- razvita, da se gospodarska rast in urbani razvoj uravnotežita s premožnejšim južnim delom mesta  (SMG, 2010). Takratni podžupan, odgovoren za javne zadeve in eden idejnih vodij pobude, je poudarjal njen veliki strateški pomen. Po njegovem mnenju je bil glavni razlog za to pobudo dejstvo, da je prišel čas, ko se je bilo treba osredotočiti na revitalizacijo obstoječih sosesk, in ne na gradnjo sindosi.[5] Zato je bilo treba obstoje- če mesto prenoviti na podlagi obsežnih, celostnih načrtov, ki upoštevajo splošne potrebe po urbani infrastrukturi (navedeno v Kim, 2010:  95). Wangsimni je bil izbran kot eden od treh pilotnih projektov, ki naj bi pokazali prednosti novega načrto- valskega pristopa, ki celovito obravnava družbene, gospodarske in okoljske vidike urbane prenove (Cho in Križnik, 2017). Wangsimni je bil nekoč na obrobju Seula. Med hitro industria- lizacijo mesta v šestdesetih letih 20.  stoletja so se na tem ob- močju nakopičile številne majhne tovarne, ki pa so v naslednjih desetletjih začele počasi, a vztrajno nazadovati (Seoul Museum of History, 2009). Med letoma  1979 in  2004 je Wangsimni izgubil 27 % svojega prebivalstva (preglednica 2). Gospodarsko nazadovanje in slabe bivalne razmere so bili skupaj z dobro dos- topnostjo in bližino mestnega središča med glavnimi razlogi, da je mestna uprava to območje izbrala in vključila v pobudo novega mestnega razvoja (SMG, 2005). Kljub temu se zdi, da je bila ta odločitev manj rezultat dejanskih potreb prebivalcev in bolj posledica gospodarskih in političnih interesov mestne uprave, še zlasti v povezavi z bližnjo prenovo potoka Cheon- ggye.[6] Čeprav projekta med seboj uradno nista bila povezana, je imela prenova potoka Cheonggye neposreden vpliv na izbiro Wangsimnija kot pilotnega projekta, s čimer je želela mestna uprava pokazati pozitivne učinke prenove na degradirana ur- bana območja (Kim, 2010). Soseska WNT je bila načrtovana kot območje mešane sta- novanjske in poslovne rabe s številnimi javnimi storitvami in obsežnimi zelenimi površinami. Mestna uprava je načrt pred- stavila kot okolju prijazno skupnost v središču mesta, ki živi v sožitju s potokom Cheonggye, ter kot podeželsko območje v osrčju metropole in novo skupnost, kjer lahko sobivajo prebi- valci različnih generacij in družbenih skupin (SMG, 2005: 22). Toda v resnici je urbana prenova povzročila popolno uničen- je stare soseske. Zgradila se je nova soseska, ki pa ima malo skupnega z napovedanimi cilji načrta ali interesi deležnikov. Neskladnost načrta in njegove dejanske izvedbe je bila predv- sem posledica spremenjenega odnosa mestne uprave, ki je sprva pozvala k prenovi obstoječih mestnih območij in poskušala prisluhniti različnim deležnikom, na koncu pa je upoštevala le špekulativne interese lastnikov nepremičnin  (Cho, 2008; Kim, 2010). Mestna uprava si je tako prizadevala načrt čim prej uresničiti, saj je bil strateškega pomena za mesto (SMG, 2010). Soseska WNT, ki bo kmalu dokončana in ponuja nove sta- novanjske in poslovne prostore ter javne storitve, je močno izboljšala bivalno okolje za nove prebivalce  (slika  2). Vendar preobrazba ni spremenila samo bivalnega okolja v Wangism- niju, ampak tudi obstoječo družbeno strukturo in gospodarsko organiziranost soseske, poleg tega je tudi negativno vplivala na vsakdanje življenje na tem območju. Večina nekdanjih pre- bivalcev se je morala izseliti, obsežne rušitve pa so negativno vplivale tudi na lokalno gospodarstvo in življenje skupnosti ter povzročile izgubo delovnih mest v tradicionalnih industrij- skih in storitvenih sektorjih (Kim, 2010). Toda v nasprotju z obsežno mobilizacijo prebivalcev v Poblenouju so se protesti majhnih lastnikov nepremičnin in najemnikov v Wangsimniju začeli pozno, pri čemer so si prizadevali zaščititi predvsem svoje materialne interese, preobrazbi območja pa niso nasprotova- li (Križnik, 2014). 4.4 Posledice in dojemanje urbanega razvoja Izsledki ankete in intervjujev razkrivajo, da sta imela Poblenou in Wangsimni pred preobrazbo dobro razvito gospodarsko in skupnostno življenje. To je v popolnem nasprotju s podobo razvrednotenih urbanih območij, ki sta jo javnosti predstavljali mestni upravi, da bi upravičili preobrazbo Poblenouja in Wan- gsimnija (Ajuntament de Barcelona, 2000; SMG, 2005). 66 % vprašanih v Poblenouju in 69 % v Wangsimniju je zatrdilo, da so svoj prosti čas pogosto preživljali na tem območju, približno Preglednica 3: Dojemanje vsakdanjega življenja in urbanega razvoja v Poblenouju in Wangsimniju (deleži odgovorov) Poblenou Wangsimni delovno mesto v soseski 58 % 66 % pogosto preživljanje koncev tedna v soseski 66 % 69 % dnevno srečevanje sosedov 28 % 32 % tedensko srečevanje sosedov 20 % 41 % dobri odnosi s sosedi 69 % 65 % dojemanje soseske kot slabo razvitega območja 29 % 64 % dobro poznavanje 22@/WNT 17 % 8 % 22@/WNT izraža interese prebivalcev 6 % 37 % Preobrazba degradiranih urbanih območij in družbena vzdržnost: primerjalna študija urbane regeneracije in urbane prenove Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 38 polovica vprašanih pa je imela delovno mesto v soseski. Obo- je kaže na močno navezanost na kraj  (Livingston idr., 2010). 28 % vprašanih v Poblenouju in 32 % v Wangsimniju je svoje sosede srečevalo dnevno, 20 % vprašanih v Poblenouju in 41 % v Wangsimniju pa je sosede srečevalo tedensko. Poleg tega je 69 % vprašanih v Poblenouju in 65 % v Wangsimniju svoje odnose s sosedi označilo kot odlične ali dobre (preglednica 3). Anketa kaže, da je bila v preteklosti za vsakdanje življenje v Poblenouju in Wangsimniju značilna razmeroma močna druž- bena kohezija, ki je ključna za družbeno vzdržnost lokalnih okolij (Manzi  idr., 2010; Colantonio in Dixon, 2011). Če bi obe mestni upravi skrbela družbena vzdržnost, bi mora- li preobrazbi Poblenouja in Wangismnija ohranjati in krepiti družbeno kohezijo območja. Eden od namenov 22@ je bil dejansko legalizirati 4.614  stanovanjskih enot, ki so veljale za nezakonite, ker so bile zgrajene na zemljiščih, namenjenih izključno industrijski rabi, s tem bi nove objekte in storitve povezali z obstoječim družbenim in urbanim tkivom  (Ajun- tament de Barcelona, 2000). Takšen pristop bi lahko ohranil družbene vezi, navezanost na kraj in skupnostno identiteto v Poblenouju. Toda veliko teh stanovanjskih stavb je bilo pozne- je zaradi špekulativnega urbanega razvoja porušenih. Porušili naj bi se tudi stari industrijski objekti, kar je postalo glavni vir spora med mestno upravo in prebivalci. Ti so industrijsko dediščino dojemali kot pomemben del svojega kolektivnega spomina na zgodovino industrializacije (Grupo de trabajo sob- re patrimonio del Fòrum Ribera del Besòs, 2003: 7). Družbena mobilizacija prebivalcev – ki so želeli ohraniti stare tovarne in skupnostno identiteto Poblenouja – je mestno upravo prisilila, da je veliko industrijskih zgradb zaščitila kot kulturno dedišči- no in jih nazadnje nekaj namenila javni rabi  (Ajuntament de Barcelona, 2006). Prebivalci Poblenouja so se spopadali tudi z razlastitvijo, raz- selitvijo, upadom števila delovnih mest in rastjo stanovanjskih stroškov (Assemblea de Joves del Poblenou i Assemblea d’En- davant del Poblenou, 2011; Dot Jutgla idr., 2012). Zaradi urba- ne regeneracije se je v Poblenou v zadnjih desetih letih priselilo več kot 20.000 prebivalcev, kar je enakovredno tretjini vseh prebivalcev, ki so v soseski živeli leta 2000 (preglednica 1). V istem obdobju se je prebivalstvo v okrožju Sant Martí, kjer je Poblenou, povečalo samo za 12  %  (Ajuntament de Barcelo- na, 2015). Dejansko število novih prebivalcev bi bilo lahko še večje, saj so morali nekateri starejši prebivalci območje za- pustiti zaradi naraščajočih stroškov in pomanjkanja cenovno dostopnih stanovanj. Med letoma 2000 in 2010 so v okrožju Sant Martí najemnine naraščale najhitreje v celotnem mestu. V primerjavi s povprečno rastjo najemnin v Barceloni, ki je znašala 187 %, so se povprečne najemnine v tem okrožju zvišale za 212 % (Ajuntament de Barcelona, 2015). Da bi zagotovila cenovno dosegljiva stanovanja, je nameravala mestna uprava zgraditi 4.000 socialnih stanovanj, od katerih bi jih bilo 25 % namenjenih prebivalcem Poblenouja. Do leta  2010 je bilo dejansko dokončanih samo 1.520  stanovanj  (Ajuntament de Barcelona, 2012). Posledično so prebivalci začeli preobrazbo območja dojemati kot načrten poskus mestne uprave, da spre- meni obstoječo družbeno strukturo in skupnostno identiteto Poblenouja  (L’Associació de Veïns, 2003). To je še zaostrilo nesoglasja med nekaterimi skupinami prebivalcev in mestno upravo (Križnik, 2014). V nasprotju s Poblenoujem, kjer je večina prebivalcev osta- la v soseski in je bil del stanovanjskih in industrijskih zgradb ohranjen, je bil Wangsimni popolnoma porušen. Več kot 10.000  prebivalcev ali približno 45  % celotnega prebivalstva iz leta  2004 je bilo v zadnjem desetletju prisiljenih zapustiti sosesko (preglednica 2). V tem obdobju se je v okrožju Seon- gdong-gu, v katerem je Wangsimni, število prebivalcev zman- jšalo le malenkostno (SMG, 2015a). Med tistimi, ki so ga za- pustili, so bili večinoma najemniki iz gospodinjstev z majhnimi dohodki, zaradi naraščajočih stanovanjskih stroškov pa je malo možnosti, da se bodo po dokončani gradnji WNT vrnili (Lee, 2009; Kang, 2012). V tem pogledu se WNT ne razlikuje dosti od drugih projektov urbane prenove v Seulu, pri katerih se v novo sosesko navadno vrne manj kot 20 % prebivalcev (Shin in Kim, 2016). Takšna množična razselitev prebivalcev lahko izjemno negativno vpliva na družbeno vzdržnost lokalnega okolja (Manzi idr., 2010). Preobrazba Poblenouja in Wangsimnija je povzročila tudi upad števila delovnih mest v tradicionalnih industrijskih in storitve- nih sektorjih. V Poblenouju je bilo leta 1999 1.661 industrij- skih podjetij ali 23 % vseh podjetij. Potem ko se je leta 2000 začel graditi 22@, je njihovo število do leta  2004 upadlo za 21,6 %, na 1.302, v naslednjih letih pa je še naprej upada- lo (Ajuntament de Barcelona, 2008). Čeprav naj bi bilo po na- vedbah mestne uprave do leta 2010 ustvarjenih 56.000 novih delovnih mest  (Ajuntament de Barcelona, 2012), jih večino zasedajo novi prebivalci ali dnevni vozači in so nedosegljiva prebivalcem, ki so delali v tradicionalnih industrijah in sto- ritvah. V Wangsimniju, kjer so leta 2004 industrijska podjetja zajemala 40,5 % vseh podjetij (Seongdong-gu District Office, 2006), so bile razmere še slabše. Podjetja so bila večinoma mala in povezana v industrijske grozde, v katerih so fizična bližina in neposredni stiki ključni za poslovanje (Cho in Križnik, 2017). Po porušenju Wangsimnija teh socialnih in proizvodnih omre- žij ni bilo več mogoče ohraniti in številna podjetja so se bila prisiljena preseliti ali končati svoje poslovanje. Leta  2012 v Wangsimniju ni bilo tako rekoč več nobene industrije. Prejšnje raziskave kažejo, da so imeli tradicionalni industrijski in sto- ritveni sektorji v Barceloni in Seulu pomemben vpliv na ob- likovanje družbene kohezije v lokalnih okoljih (Nahm, 2001; Marrero Guillamón, 2010). Njihov propad je negativno vplival B. KRIŽNIK Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 39 ne samo na gospodarsko, temveč tudi na družbeno vzdržnost Poblenouja in Wangsimnija. V nasprotju s Poblenoujem, kjer se je družbena mobilizacija prebivalcev proti gospodarskim in družbenim posledicam pre- obrazbe soseske začela že leta 2000, so prebivalci Wangsimni- ja sprva podpirali WNT. Čeprav so Wangsimni dojemali kot prijeten kraj za življenje, so sosesko videli tudi kot nerazvito območje, na katerem je primanjkovalo poslovnih priložnosti, zaradi česar so na začetku podpirali načrt prenove (pregledni- ca 3). Kim (2010) navaja, da je bila ta podpora povezana tudi z dejstvom, da je načrtovanje vodila mestna uprava in so zato prebivalci verjeli, da je WNT v javnem interesu. Naraščajoče vrednosti nepremičnin, za katere so prebivalci pričakovali, da jim bodo prinesle finančne koristi, so še dodatno vplivale na njihovo podporo. Med letoma 2002 in 2007 so cene zemljišč v Wangsimniju zrasle za  111  %, cene zemljišč v Seulu pa so v istem obdobju v povprečju zrasle za 55  %  (Kang, 2007). Po mnenju intervjuvancev je podpora WNT po letu  2006 močno upadla zaradi počasnega izvajanja načrta, finančnih iz- gub, naraščajočih stanovanjskih stroškov in koruptivnih praks združenj za prenovo. Tako so nekateri lastniki nepremičnin in skupine najemnikov začeli aktivno nasprotovati uresničevanju načrta (Kim, 2010; Križnik, 2014). Anketa kaže, da so prebivalci Poblenouja in Wangsimnija spo- znali (čeprav ne sočasno), da je preobrazba bolj v interesu last- nikov nepremičnin, zasebnih korporacij ali mestne uprave kot pa njih samih (preglednica 3). Dejstvo, da je bil 22@ načrtovan brez sodelovanja javnosti in da si je mestna uprava sprva za to le malo prizadevala, je to mnenje samo še okrepilo (Degen in García, 2012). Za večino prebivalcev glavna težava ni bila sama preobrazba, temveč njihova nevključenost v odločanje (Oliva, 2003; Marrero Guillamón, 2010). Hiter urbani razvoj na eni strani in počasna prenova javnih storitev na drugi sta po mnen- ju intervjuvancev še okrepila njihov negativni odnos do 22@. V nasprotju s Poblenoujem je mestna uprava v Seulu poskušala prebivalce vključiti v načrtovanje WNT. Toda počasen proces vključevanja javnosti, ki je prinesel malo oprijemljivih rezul- tatov, in zahteve združenj za prenovo po čimprejšnji izgradnji WNT sta mestno upravo prisilila, da je nazadnje prebivalce izključila iz odločanja. To je koristilo špekulativnim lastnikom nepremičnin in zasebnim korporacijam, a je bilo hkrati zelo nepravično do lastnikov nepremičnin, ki so bili proti projektu, ali do najemnikov (Kim, 2010: 154). Lee (2006) ob tem izpo- stavlja, da je bilo dejansko sodelovanje prebivalcev pod priča- kovanji. Nekateri niso imeli časa, drugi pa so morda ugotovili, da imajo zaradi premoči združenj za prenovo v tem procesu v resnici zelo malo besede. Ne preseneča, da so anketiranci preobrazbo svoje soseske do- jemali razmeroma negativno, čeprav mnogi ob tem niso bili natančno seznanjeni s podrobnostmi obeh načrtov. Samo 6 % vprašanih v Poblenouju je verjelo, da 22@ izraža interese pre- bivalcev, 53 % pa jih je menilo, da je načrt v interesu zasebnih korporacij in mestne uprave. V Wangsimniju je 37 % vpraša- nih, večina med njimi je bilo lastnikov nepremičnin, menilo, da je WNT v njihovem interesu  (preglednica  3). Ugotovitve ankete in intervjujev kažejo, da sta 22@ in WNT posledično prispevala k čedalje večjemu nezaupanju prebivalcev v javne ustanove, kar negativno vpliva na družbeno vzdržnost (Manzi idr., 2010; Dempsey at el., 2011). 5 Sklep 22@ in WNT se razlikujeta glede na načrtovalski pristop, deležnike in institucionalni kontekst. 22@ je primer celovite dolgoročne urbane regeneracije, ki poskuša združiti nove ob- jekte in storitve z obstoječim družbenim in urbanim tkivom v Poblenouju. Mestna uprava je najprej pripravila in izvedla načrt v partnerstvu z zasebnim sektorjem brez večjega sode- lovanja javnosti. WNT pa je primer kratkoročne urbane pre- nove, pri katerem je bilo lokalno okolje popolnoma porušeno in nadomeščeno z novo sosesko. Čeprav so bili prebivalci na začetku delno vključeni v odločanje, so zasebne korporacije ob podpori mestne uprave obvladovale celoten proces načrtovanja in izvedbe. Kljub tem precejšnjim razlikam izsledki raziskave kažejo, da sta imela 22@ in WNT z vidika družbene vzdržnos- ti podobne posledice v lokalnem okolju, še zlasti na družbeno kohezijo in sodelovanje javnosti pri odločanju. Za vsakdanje življenje v Poblenouju in Wangsimniju so bili včasih značilni močne družbene vezi, navezanost na kraj ter po- sebna lokalna kultura in skupnostna identiteta. Oba načrtoval- ska pristopa nista veliko pripomogla k ohranitvi teh družbenih in kulturnih struktur, ki so pomembne za krepitev družbene kohezije na nekem območju. Preobrazba, zaradi katere so se porušila obstoječa stanovanjska in industrijska območja ter je povzročila izgubo delovnih mest v tradicionalnih industrijskih in storitvenih sektorjih, propad družbenega življenja in naraš- čanje stanovanjskih stroškov, je družbeno kohezijo v Poblenou- ju in Wangsimniju oslabila, namesto da bi jo okrepila. Čeprav sta 22@ in WNT ustvarila nova delovna mesta, zagotovila nova stanovanja in javne površine ter izboljšala javne storitve in infrastrukturo, vsi od tega niso imeli enake koristi, kar je posledično negativno vplivalo na dojemanje preobrazbe med nekaterimi skupinami prebivalcev. Po njihovem mnenju je bila nova soseska predvsem v interesu mestne uprave in zasebnih korporacij, kar je posledično oslabilo njihovo zaupanje v javne ustanove. To zaupanje je dodatno omajala izključitev prebival- cev iz odločanja. Družbena vzdržnost je večplasten pojem, ki ga je težko ovred- notiti. To je še težje v primerih, kot sta 22@ in WNT, kjer za- Preobrazba degradiranih urbanih območij in družbena vzdržnost: primerjalna študija urbane regeneracije in urbane prenove Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 40 radi še vedno potekajoče gradnje njenih dolgoročnih posledic še ni mogoče v celoti oceniti. Kljub temu je študija jasno poka- zala na premajhno sodelovanje javnosti in oslabljeno družbeno kohezijo, ki sta pomembna vidika družbene vzdržnosti v lokal- nem okolju. Čeprav se oba načrtovalska pristopa pomembno razlikujeta, je dejstvo, da 22@ in WNT nista mogla zagotoviti družbene vzdržnosti, v obeh primerih posledica špekulativnega urbanega razvoja, pri katerem se je preobrazba degradiranih urbanih območij uporabila za privabljanje naložb, krepitev gos- podarske konkurenčnosti in izboljšanje privlačnosti mesta kot celote. V javnosti sta se oba načrta upravičevala kot navidezno koristna za vse prebivalce, v resnici pa sta koristila predvsem lastnikom nepremičnin in zasebnim korporacijam. Izsledki raziskave zato kažejo, da lahko špekulativni urbani razvoj ne- gativno vpliva na družbeno vzdržnost, ne glede na uporabljeni načrtovalski pristop. Zaradi še vedno trajajoče preobrazbe Po- blenouja in Wangsimnija je predstavljena raziskava omejena. V tem pogledu bi bilo treba izvesti naknadno študijo, s katero bi opredelili spremembe v načrtovalskem pristopu v daljšem obdobju in celovito ocenili dolgoročne vplive preobrazbe na družbeno vzdržnost v Barceloni in Seulu. Blaž Križnik Hanyang University, Graduate School of Urban Studies, Seul, Repub- lika Koreja E-naslov: blaz@hanyang.ac.kr Opombe [1] V članku se avtor pri poimenovanju opisanih načrtovalskih pristo- pov v Barceloni in Seulu naslanja na ustaljena angleška izraza in njuni slovenski ustreznici. Čeprav je bil projekt 22@ prvotno predstavljen kot projekt urbane obnove (kat. renovació urbana), se v angleških do- kumentih in literaturi omenja kot projekt urbane regeneracije (ang. urban regeneration; Ajuntament de Barcelona, 2000; 2012; Charnock idr., 2014). WNT pa se opisuje kot projekt urbane prenove (ang. ur- ban redevelopment, kor. dosijaegaebal; SMG, 2010; Kim, 2010; Križnik, 2014). [2] Intervjuji, opravljeni v Barceloni, so vključevali šest predstavni- kov civilne družbe (sosedskega združenja Poblenou, zgodovinskega arhiva Poblenou, komisije proti 22@ in foruma Ribera del Besòs), tri predstavnike mestne uprave (barcelonskega mestnega sveta, sve- ta okrožja Sant Martí in urbanističnega urada Barcelona Regional), enega predstavnika zasebnega sektorja (omrežja 22@) in dva stro- kovnjaka (enega predstavnika katalonske politehnike UPC in enega predstavnika katalonskega inštituta za napredno arhitekturo IaaC). V Seulu je pet intervjuvancev zastopalo civilno družbo (odbor za skupnostni razvoj v Wangsimniju, korejski svet za lokalno agendo 21, korejsko raziskovalno središče KOCER in inštitut Hope), trije so zastopali lokalno upravo (seulsko metropolitansko upravo in zgodo- vinski muzej v Seulu), štirje so zastopali zasebni sektor (2. in 3. zdru- ženje za prenovo v Wangsimniju, industrijsko in trgovsko združenje Wangsimnija in podjetja Dongyang Purena), vključeni pa so bili tudi štirje strokovnjaki (predstavnik seulskega razvojnega inštituta SDI, predstavnik seulske državne univerze SNU, predstavnik univerze v Seulu UOS in predstavnik univerze Konkook). [3] Projekta 22@ in WNT sta najbolj vplivala na preobrazbo uprav- nih enot El Poblenou in Wangsimni 1-dong. Prva je imela leta 2008 30.949 prebivalcev, v drugi pa je leta 2006 živelo 14.099 prebivalcev, kar je bila podlaga za anketno vzorčenje (Ajuntament of Barcelona, 2008; SMG, 2015a). [4] Barcelona in Južna Koreja sta te načrtovalske pristope formalizirali leta 1976, ko je barcelonski mestni svet sprejel splošni metropoli- tanski načrt, ki je zagotovil pravno podlago za urbano regeneracijo degradiranih urbanih območij, v Južni Koreji pa je bil sprejet zakon o urbani prenovi (Degen in García, 2012; Kim, 2013). [5] Sindosi je korejsko poimenovanje za nova mesta, ki so bila v zadnjih desetletjih zgrajena v seulski metropolitanski regiji za reševanje težav s pomanjkanjem stanovanj, javnih storitev in infrastrukture v Seulu. [6] Prenova potoka Cheonggye (ang. Cheonggyecheon Restoration) je še en strateški projekt iz leta 2002, s katerim je bila nekdanja hitra cesta Cheonggye spremenjena v petkilometrski mestni park, skozi katerega teče obnovljena struga potoka Cheonggye. Čeprav je pre- nova močno izboljšala okoljske razmere v središču Seula in obnovila del zgodovinske in kulturne dediščine, je bila hkrati tarča kritik zaradi pomanjkanja okoljske pristnosti in prispevka h komercializaciji oko- liških območij (Križnik, 2011). Zahvala Raziskavo je z raziskovalnimi sredstvi podprla univerza Hanyang (HY- 2017). Raziskava je bila hkrati financirana v okviru programa Seed za korejske študije, ki poteka pod okriljem ministrstva za izobraževanje Republike Koreje in službe za spodbujanje korejskih študij akademi- je za korejske študije (AKS-2015-INC-2230013). Osnutek raziskave je bil leta 2014 predstavljen na letnem kongresu AESOP v Utrechtu na Nizozemskem. Avtor se zahvaljuje Petri Očkerl za prevod članka v slovenščino in Simoni Lapanja za pregled prevoda. Viri in literatura Ajuntament de Barcelona (2000): Modification of the PGM (General Municipal Plan) for the renovation of the industrial area of Poblenou. Barcelona. Ajuntament de Barcelona (2006): Modificaciò del Pla especial de protec- ció del patrimoni arquitectònic històric-artístic de la Ciutat de Barcelona al Districte de Sant Martí. Patrimoni Industrial del Poblenou. Barcelona. Ajuntament de Barcelona (2008): Guies estadístiques. Sant Martí en xifres. Barcelona. Ajuntament de Barcelona (2012): 22@ Barcelona plan. Barcelona. Ajuntament de Barcelona (2015): Anuari estadístic de la Ciutat de Barce- lona 2015. Barcelona. Alderson, A. S., Beckfield J., in Sprague-Jones J. (2010): Interci- ty relations and globalisation: The evolution of the global ur- ban hierarchy, 1981–2007. Urban Studies, 47(9), str. 1899–1923. DOI: 10.1177/0042098010372679 Arbaci, S., in Tapada-Berteli, T. (2012): Social inequality and ur- ban regeneration in Barcelona city centre: Reconsidering suc- cess. European Urban and Regional Studies, 19(3), str. 287–311. DOI: 10.1177/0969776412441110 Arxiu Històric del Poblenou (2001): El Poblenou: Més de 150 anys d’història. Barcelona. B. KRIŽNIK Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 41 Assemblea de Joves del Poblenou i Assemblea d’Endavant (OSAN) del Poblenou (2011): Torres més altes han caigut: el model 22@ al descobert. Raziskovalno poročilo. Barcelona. Balibrea, M. P. (2001): Urbanism, culture and the post-industrial city: Challenging the “Barcelona model.” Journal of Spanish Cultural Studies, 2(2), str. 187–210. DOI: 10.1080/14636200120085174 Beaverstock, J. V., Smith, R. G., in Taylor, P. J. (1999): A roster of world cities. Cities, 16(6), str. 445–458. DOI: 10.1016/S0264-2751(99)00042-6 Bragado i Acín, G. (2001): La renovación del Poblenou: una aproxima- ción urbanística al districto de actividades 22@bcn. V: Ajuntament de Barcelona (ur.): Barcelona, metrópolis mediterrania: Ciudad del conoci- miento, str. 28–34. Barcelona. Brenner N., Marcuse P., in Mayer M. (2012): Cities for people, not for pro- fit: Critical urban theory and the right to the city. London, Routledge. Cerar, A., in Tančič, M. (2014): Od odziva do pobude: potencial kontri- butivne participacije. Urbani izziv, 25(1), str. 24–36. DOI: 10.5379/urbani-izziv-2014-25-01-002 Charnock, G., Purcell, T. F., in Ribera-Fumaz, R. (2014): City of rents: The limits to the Barcelona model of urban competitiveness. Inter- national Journal of Urban and Regional Research, 38(1), str. 198–217. DOI: 10.1111/1468-2427.12103 Cho, I. S., in Križnik, B. (2017): Community-based urban development: Evolving urban paradigms in Singapore and Seoul. Singapur, Springer. DOI: 10.1007/978-981-10-1987-6 Cho, M. R. (2008): Seoul-si New Town saeobui pyeonggawa daean mo- saek. Journal of Korea Association of Real Estate Law, 17, str. 47–56. Choe, S. C. (2005): The impacts of globalization on the urban spa- tial-economic system in Korea. V: Richardson, H. W., in Bae, C. H. (ur.): Globalization and Urban Development, str. 59–78. Berlin, Springer. DOI: 10.1007/3-540-28351-X Colantonio, A, Burdett, R., in Rode, P. (2014): Transforming urban econo- mies: Policy lessons from European and Asian cities. London, Routledge. Colantonio, A., in Dixon, T. (2011): Urban regeneration in social sustaina- bility: Best practice from European cities. Oxford, Wiley-Blackwell. Csomós, G., in Derudder, B. (2013): European cities as command and control centres, 2006–11. European Urban and Regional Studies, 21(3), str. 345–352. DOI: 10.1177/0969776412453149 Degen, M., in García, M. (2012): The transformation of the “Barcelona model”: An analysis of culture, urban regeneration and governance. International Journal of Urban and Regional Research, 36(5), str. 1022– 1038. DOI: 10.1111/j.1468-2427.2012.01152.x Delgado, M. (2004): La otra cara del Fòrum de les cultures S. A. Barcelona, Edicions Bellaterra. Dempsey, N., Bramley, G., Power, S., in Brown, C. (2011): The social dimension of sustainable development: Defining urban social sustaina- bility. Sustainable Development, 19(5), str. 289–300. DOI: 10.1002/sd.417 Dot Jutgla, E., Pallares-Barbera, M., in Casellas, A. (2012): Gentrificació productiva, desindustrialització i relocalització industrial. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 73, str. 27–52. DOI: 10.2436/20.3002.01.2 Dujon, V., Dillard, J., in Brennan, E. M. (ur.) (2013): Social sustainability. A multilevel approach to social inclusion. London, Routledge. Esteban, J. (2004): The planning project: Bringing value to the periphe- ry, recovering the centre. V: Marshall, T. (ed.): Transforming Barcelona, str. 111–150. London, Routledge. Forrest, R., in Kearns, A. (2001): Social cohesion, social capital and the neighbourhood. Urban Studies, 38(12), str. 2125–2143. DOI: 10.1080/00420980120087081 Grupo de trabajo sobre patrimonio del Fòrum Ribera del Besòs (2003): Poblenou, conjunto histórico industrial. El Poblenou, 2003(9), str. 7. Gugler, J. (ur.) (2004): World cities beyond the West: Globalization, develo- pment and inequality. Cambridge, Cambridge University Press. Hantrais, L., in Mangen, S. (1996): Method and management of cross-national social research. V: Hantrais, L., in Mangen, S. (ur.): Cross-national research methods in the social sciences, str. 1–12. London, Pinter. Harvey, D. (1989): From managerialism to entrepreneurialism: The trans- formation in urban governance in late capitalism. Geografiska Annaler, 71(1), str. 3–17. DOI: 10.1080/04353684.1989.11879583 Harvey, D. (2012): Rebel cities. London, Verso. Ho, D. C. W., Yau, Y., Law, C. K., Poon, S. W., Yip, H. K., in Liusman, E. (2012): Socialna zdržnost pri urbani prenovi: ocena želja skupnosti. Urbani izziv, 23(1), str. 49–63. DOI: 10.5379/urbani-izziv-2012-23-01-005 Irvin, R. A., in Stansbury, J. (2004): Citizen participation in decision making: Is it worth the effort? Public Administration Review, 64(1), str. 55–64. DOI: 10.1111/j.1540-6210.2004.00346.x Kang, W. (2012): New town project of Seoul, Korea: An evaluation and future directions. Journal of the Korean Urban Management Association, 25(4), str. 153–173. Kang, Y. D. (2007): New Town land prices skyrocket 4 to 10 times higher than Seoul average. Yonhap News, 13. 11. 2007. Kim, J. (2010): Mobilizing property-based interests: Politics of policy-driven gentrification in Seoul, Korea. Doktorska disertacija. Chicago, University of Illinois. Kim, K. J., in Yoon, I. S. (2003): Urban renewal and change of the 20th century Seoul. V: Kim, K. J. (ur.): Seoul, Twentieth Century: Growth in Change of the Last 100 Years, str. 543–596. Seul, Seoul Development Institute. Kim, S. H. (2013): Changes in urban planning policies and urban morphologies in Seoul, 1960s to 2000s. Architectural Research, 15(3), str. 133–141. DOI: 10.5659/AIKAR.2013.15.3.133 Križnik, B. (2011): Selling global Seoul: Competitive urban policy and symbolic reconstruction of cities. Revija za sociologiju, 41(3), str. 291– 312. DOI: 10.5613/rzs.41.3.2 Križnik, B. (2013): Changing approaches to urban development in South Korea: From “clean and attractive global cities” towards “hope- ful communities”. International Development Planning Review, 35(4), str. 395–418. DOI: 10.3828/idpr.2013.27 Križnik, B. (2014): Local responses to market-driven urban development in global cities. Teorija in praksa, 51, str. 221–240. Larsen, C. A. (2013) The rise and fall of social cohesion. The construction and de-construction of social trust in the USA, UK, Sweden and Denmark. Oxford, Oxford University Press. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199681846.001.0001 L’Associació de Veïns (2003): Substitució social al Poblenou. El Poblenou, 9, str. 5. Lee, J. H. (2006): Dosijaejeongbi chokjineul wihan teukbyeolbeop silhaenge isseo mingwan partnership mosaek: Seoul-si New Townui gyeongheomeul tonghaeseo. V: Seoul Development Institute (ur.): Do- sijaejeongbi chokjineul wihan teukbyeolbeop jejeonge tareun Seoul-si New Town saeopui baljeonbangan yeongu, str. 53–90. Seul. Lee, K. M. (2009): Saengeopttaemune jubyeon teodoljiman … jibeun julgo binman neuleo. The Hankyoreh, 30. 9. 2009. Livingston, M., Bailey, N., in Kearns, A. (2010): Neighbourhood at- tachment in deprived areas: evidence from the north of England. Preobrazba degradiranih urbanih območij in družbena vzdržnost: primerjalna študija urbane regeneracije in urbane prenove Urbani izziv, letnik 29, št. 1, 2018 42 Journal of Housing and the Built Environment, 25(4), str. 409–427. DOI: 10.1007/s10901-010-9196-3 Manzi, T., Lucas K., Jones, T. L., in Allen, J. (ur.) (2010): Social sustaina- bility in urban areas: communities, connectivity, and the urban fabric. London, Earthscan. Marrero Guillamón, I. (2010): The struggle for representation: cultural artefacts and political assemblies in the conflict of Can Ricart, Barcelo- na. V: Degen, M. in Miles, M. (ur.): Culture and agency: Contemporary cul- ture and urban Change, str. 96–116. Plymouth, University of Plymouth. Marshall, T. (2000): Urban planning and governance: Is there a Bar- celona model?. International Planning Studies, 5(3), str. 299–319. DOI: 10.1080/713672855 Mayer H., in Knox, P. L. (2006): Slow cities: Sustainable places in a fast world. Journal of Urban Affairs, 28(4), str. 321–334. DOI: 10.1111/j.1467-9906.2006.00298.x Mayer, M. (2007): Contesting the neoliberalization of urban governance. V: Leitner, H., Peck, J., and Sheppard, E. S. (ur.): Contesting neoliberalism: Urban frontiers, str. 90–115. New York, Guildford Press. Monclús, F. J. (2003): The Barcelona model: An original formula? From “reconstruction” to strategic urban projects (1979–2004). Planning Per- spectives, 18(4), str. 399–421. DOI: 10.1080/0266543032000117514 Nahm, K. B. (2001): The spatial structure of unplanned shopping clus- ters developed along the Cheonggyechon-ro and the emerging new industrial clusters. International Journal of Urban Sciences, 5(1), str. 14– 28. DOI: 10.1080/12265934.2001.9693485 OECD (2005): OECD Territorial reviews. Pariz, OECD Publications. OECD (2009): Promoting entrepreneurship, employment and business competitiveness: The experience of Barcelona. Pariz, OECD Publications. Oliva, A. (2003): El districte d’activitats 22@. Barcelona, Aula Barcelona. Park, C. M. (2006): Local governance and community power in Korea. Korea Journal, 46(4), str. 9–32. Roberts, P., Sykes, H., in Granger, R. (2017): Urban regeneration. 2 izdaja. London, Sage. Sassen, S. (2001): The global city: New York, London, Tokyo. 2. izdaja. Prin- ceton, Princeton University Press. Seongdong-gu District Office (2006): Seongdong-gu tonggyeyeonbo 2005. Seul. Seoul Museum of History (2009): Wangsimni: gonggan, gyeongje, mun- hwa. Seoul. Shin H. B., in Kim S. H. (2016): The developmental state, speculative ur- banisation and the politics of displacement in gentrifying Seoul. Urban Studies, 53(3), str. 540–559. DOI: 10.1177/0042098014565745 Short, J. R. (2004): Global metropolitan: Globalizing cities in a capitalist world. London, Routledge. SMG (2005): Development of new towns in balanced development promo- tion. Seul. SMG (2010): New Town saeob 7nyeonganui girok. Seul. SMG (2013): Hamkke mandeulgo hamkke nurineun Seoul-si, Jumincha- myeohyeong jaesaengsaeob manual. Seul. SMG (2015a): Seoul statistical yearbook 2015. Seul. SMG (2015b): 2025 Seoul-si dosi jaesaeng jeollyag gyehoeg. Seul. Smith, N. (2002) New globalism, new urbanism: Gentrification as global urban strategy. Antipode, 34(3), str. 427–450. DOI: 10.1111/1467-8330.00249 Taylor, P. J. (2004): World city network, a global urban analysis. London, Routledge. Uršič, M., in Križnik, B. (2012): Comparing urban renewal in Barcelona and Seoul: urban management in conditions of competition among global cities. Asia Europe Journal, 10(1), str. 21–39. DOI: 10.1007/s10308-012-0319-1. Williams, K., in Dair, C. (2007): A framework for assessing the sustainabi- lity of brownfield Developments. Journal of Environmental Planning and Management, 50(1), str. 23–40. DOI: 10.1080/09640560601048275 Wolfram, M. (2018): Cities shaping grassroots niches for sustainability transitions: Conceptual reflections and an exploratory case study. Jour- nal of Cleaner Production, 173(1), str. 11–23. DOI: 10.1016/j.jclepro.2016.08.044 B. KRIŽNIK