Nenisčina v slovenskib šolah. Sovražniki in zapeljivci Slovencev pravijo, da slovenski domoljnbi svojemu ljudstyu branimo, da bi se naucilo potrebne mu netnščine. To je povprek rečeno zelo krivo, lažnj$yo ia nalašč izmišljeno, da bi nevedne, neopazne Slovence leži lovili za šulverein, za ,,bauernverein" in sploh za svoje slovenstvu, Avstriji nevarne namene. Domoljubi iskreno želimo, naj se vsak nauči nemški, madjarski, italijanski itd. č em bolj e tem ljub še, čo le pri tem ostane poštena slovenska duša, trden Slovenec. Zato tirjajo naši poslanci, da se na gimnazijah, realkah poleg sloveuščine tudi nemškega jezika naši dijaki popolnem naučijo, isto tirjajo tudi zastran našili priliodnjih učiteljev, ki se pripravljajo na svoj poklic v Mariboru na učiteljišči. Tako so pred volilci javno govorili vsi slovenski poslanci iii tako tudi tirjali v deželnem in državnem zboru. Je torej grda laž in obrekovanje, če se pravi, da naši poslanci nemščino sovražijo in je slovenskim dijakom ne privoščijo. Tudi zastran malih ali ljudskib šol ni res, da bi slovenski domoljubi ali slovenski poslaaci nemščine tam ne trpeli. Velikoveč na primer poslanci dr. Radaj, Fluher, dr. Šuc itd. so v svojih volilnih shodih javno izrekli, naj se naši otroci tam, kder to ljudje želijo, v malib šolah tudi nemškega jezika učijo, posebno ob nemškoslovenskej meji, vendar to se naj godi pametn o, da ne bode pouk v drugih še bolj potrebnih rečeh .* n. pr. krščanskem nauku. računslvu itd. škode trpel. in da se otroci najpotrebnejšib, vsakdanjib nemških besed res in prav naučijo. Zato pravijo, naj se s poučevanjem nemščine začne še le v zadnjih šolskili letih, ko so otroci za to uže dovolj godni in zbrihtani. Samo po sebi se ume. da mora za slovensko deco biti nastavljen slovensk učitelj, ki vseskozi slovenski dobro, pravilno govori in deci tiinljivo razlaga. Kajti drugače so nam šole zastonj, Sletuo šolanje odveč in predrago. PlaLujemo namreč za male šole na Stajerskem blizu l'/o milijona goldinarjev! Nemščina se torej uaj le uči, toda pametno s pomočjo slovenščine tako, da bode učitelj otrokom slovenski razlagal, kaj pomeni ta ali una nemška beseda, kako se v raznih potrebah spregovori nemški itd. Sicer je ves trud zastonj. Kaj sledi iz tega ? Prvič: vsak učitelj pri slovenskej deci more dobro slovenski znati, govoriti in poučevati, ali za Slovence mora biti šola slovenska, slovenščina ali slovenska materinščina poučevalui jezik, t. j. ,,Unterricbtssprache" od konca do kraja. Takšne so šole povsod pri pametnih ljudeh, na Nemškem, Francoskem, še celo na Turškem v materiuščiui poučujejo deco, a ne v tujščini. Drugič' nemščiua more biti za slovensko deco poučni predmet ,,Unterrichtsgegenstand'f v pametuej meri in v pravem času. Tretjič slovenskej deci zgoli nemce ali samo nemški govoreče učitelje nastavljati, to je neumno, ker šolar učitelja ne razumeva. Cetrtič slovenskej deci začeti naenkrat vse predmete nemški razlagati ne kaže, ker se deca tako popolnem zraeša, zbega, nič ne napreduje, staro pozabi in naposled ne zna ne krščanskega nauka, ne brati ne računiti, ne prav nemški pa ne slovenski; to je tem bolj škodljivo, čem zgodniše začnejo. Sfiloh nemščiuo kot poučevalni jezik, t. j. ,,Untem»htssprache" za drobno slovensko deco upeljat^ sto je nekaj zelo neumnega, škodljivega. SknšnjJ Jam to posebno na Koroškem, potem v Mahfe/bergu, JVIuti prav živo dokazujejo. Ubogi opjfoci slovenski čepijo zanemarjeui v šoli iu ves pouk nemško govorečega učitelja je bob v steno, jim ne hasni, ampak le zraven sedečitn nemikim, ki tiže z doma nemški znajo. Nasledki so tako žalostui, za omiko ljudstva tako pogubni, da tega trpinčenja šolske dece ne odobrava noben domoljub slovenski. To bi se reklo slovenske otroke le duševno ubijati. Dragi slovenski možje! Pomnite gori navedeao razlaganje o painetnej iu nespametnej porabi nemšoine v slovenskih šolah. Nemški se naj in more učiti, a ne pouoevati, t. j. slovenski učitelj naj slovenski vselej razlaga to, kar lioče deci v glavice iu srca spraviti. Z drugimi besedarai: slovenščiua mora biti poučevalni jezik ,,Untcrrichtssprache" vseskozi, nemščiua pa je zadnja leta lehko poučni predmet, a nikoli poučevaliii jczik : ^Unterrichtaspraclie". To je ediuo pametno in Slovcncera koristno in vsem ljudem prav, razun neiuourjem in nemškutarjem, ki ue želijo uaše prave sreče, ampak našo sramoto, propad iu narodno nesrečo. To je trcba tem bolje pomniti posebuo scdaj, ko uevedue in neopazne sloveuske župane, odbornike lovijo, naj podpišejo prošnje za nemški pouk v šolali. Vendar zvijačniki ljudem nič prav razločka med nemško: ,,Unterrichtssprache" in ,,Unterriclitsgegenstaud" ne razložijo. Lovijo pa podpise uže kakor hudio duše, ter hitijo, da z njimi slovenake šole ponemeurijo na žalost, sramoto in neizmerno škodo Slovencev. Končamo pa: nemski se naj le uči pa ne nespametuo. Tako misli ,,Slov. Gospodar" in z njim vsak, kateri Slovence res ljubi in jim resnično dobro želi. Desterniški.