RAST - L. V, ŠT. 7-8 (29-30) DECEMBER 1994 ISSN 0353-6730 REVIJA ZA LITERATURO KULTURO IN DRUŽBENA VPRAŠANJA VSHBINA str. RAST.Št. 7-H(29-10) UVODNIK Sklepna številka petega letnika I I.ITLRALURA Poezija Prevodi Proza '-W Dolenjska Kaj smo iskali Jožetu Dularju za HO. rojstni dan Vedno korakajo isti Vmegli Naprej sam Nasvet iz groba Vžigalica Skrij svoj obraz Pajčolan Poletje 1904 Zdaj vem Jamb Mlada jetniea Vinko Izčvekanee Vstop H KULTURA Stalna zbirka Janeza Boljke v Kostanjevici na Krki Renesansa stiskih romanskih rokopisov v letu 1994 Pred devetdesetimi leti Ob visokem jubileju Splošne bolnišnice Novo mesto Ob I SO-letnici rojstva Simona Gregorčiča Jože Ambrožič—Josip Jurčič ameriških Slovencev Postscriptum Minevanje,odlomek Beseda o pesniškem svetu Janeza Menarta (Ob pesnikovi petinšestdeset- letnici) III NAS PO(iOVOR Krka bo živela naprej (Ob bližajoči sc osemdesetletnici pesnika, jiisatelja, publicista in muzealca prof. Jožeta Dularja) IV DRUZBLNA VPRAŠANJA Našadrtižiua 479 JožcSKUtCA 4HS IdvardKOGBIK 4H4 Janez KOI I NG 4HS Stanc Pl.VI.C 4H6 4H6 Jurii KOVIČ 4H7 4HH Rudi S l OPAR 4SS Primož KAUČIČ 4H9 AndrčGHI.NIPR (prevod: Janez KOI I.N( J 49] (iitica JAKOPIN 494 Milan MARKI ! ) 497 Jaka ŽITI /.NIKAR S02 [da TOMSP. SOH MihacKd.AVAN SIS Marijan ZADNIKAR S2I loncOOSNIK SSH Marta I II l.l S47 IrancaBUIIOI.O SSS larasKIRMAUNIR SOI Vladunii KAVUlU S64 Mat jan BRI ZOVAR S7I Ivan ZORAN S9I Prisjicvki učencev OS Dolenjske in Bele krajine V RASI OČA KNJIGA Univerza se nam približuje 607 Joža MIKLIČ Vloga knjižnice pri ekološkem ozaveščanju 6 It) Andreja Pl I.NIČAR l.elmjak tiaravni fetiomen reke Krke 614 Atulrej ) IUDOKLIN Kettejev drevored —problematika eeloviteobnovedrevoreda 621 Mira IVANOVIČ VIODMI.VIINOD/IVI Porljettiištvovšolskib klopeh 611 Joža MIKLIČ ClasbenašolanaKorošketii 612 Jožko 1 UIDI Kostattjeviškiklošter 6l6 klaLOMSl Novosti Doleniske/aložbe 6lH IranetSALI V!) (-RA)))V() /A DOLLN)SKI RIOCRAISKI 1.1 KSIKON 647 KarelHACIK Vlil KRONIKA September —november 1444 6S1 1'eterSlllANCK Sodelaveiteštevilke 66H l.etnoka/alo 664 l'eteiSl!IAN(l( NASLOVNICA: /mm v Dobovi, foto: llrvoje ORŠANIC, /avorl /a gozdove Hrežiee, tast Društva /a opa/o-vattje m spo/.navanjeptie Slovenite SKLEPNA ŠTEVILKA PETEGA LETNIKA Pet /er /c tttttno, oJA.tr sttt(r se (Arg(rv(rrt/f, (At A(t zttče/.t tz/ta/art Past Aot tiasAa/tuca fre/ran/sAe .SamorasfnršAc AeseJe. ZJrttžtAt so se /rofett/.t z ttcttta/o vo//e. S poroJtfet/o prve šrevt/Ae sttto z/asft rt,srt Arez tzAttšett/ tt.t rettt poJroč/u zače/t ver/eft, (At gre zares. VoJ.sfvo /t.sA.trtte tt.ts /e spoJAu/.t/o ttt za prts/revAe e prvt šfevt/At ttt At/o trrtržtto ttoAettettttt avftrr/tt tz/r/ačatt /tottor.tr/.t. A sA/cntfvt/o prvega /efn/Aa /e At/o že/astro, (At Pasft tte Ao prunan/Aov.Jo strJe/.tvcev ur /rr.t/-cev, atttpaA (At Ao gAtvttt proA/ettt, A.tAo p z.tgoftrvtft gtttottto eAstsfettco. A rettt e zvez/ se /e zače/ prav/ Anže v /tor, vse Jo re šfevt/Ae. / tAo reAoč z.t vsaAo šfe-vt/Ao smo At/t v sArAe/t, ;t/< Ao sp/o/r /zš/a ttt vs;t/ pr/A/tžfttr /rravočasno. č.'e tte At At/o zagretega ttreJtr/šfva, At Past že A J.t/ potti.tA.t/.t rettttt prosrortt v pos/eJtt/t pozJr.t v. /Va/iort č/attov tiret/n/šAegtt ot/Aortt, zvesfo/rtt ttsfv.tr/a/cev ttt ttaročtuAov, prt-z.tJevttosf sArAn/Aov ztt tt/etto /ez/Aovtto ttt oA/tAovtto poJoAo rer siti do raztičnih stovenskiti skupin. Ati točneje: sprememb poudarkov mojih odnosov, ki jih v osnovi ne spreminjam. Ne da bi si žete) zatiskati oči pred ztom, ki ga je Partija povzročita; pred njim si ne zatiska oči niti Kavčič, ne v enem ne v drugem romanu diptiha Vendar pa ni potrebno, da ponavtjam in 1'OSIStRHTUM KULTURA Rast 7-Š/I994 .S.S7 še izostrujem to kritiko. Leta sem bi) kot matokdo neprizanesljiv do Partije. Treba je le pogledati moje analize dram, ki so izhajale v Reviji 2000 sredi 80. let; a enako moje tekste v reviji Problemi na prelomu 60. v 70. leta. (So pa bili časi, ko takšnih kritik na Slovenskem nisem mogel objavljati; recimo v 70. letih. Tedaj sem jih v tržaški zamejski, sredinsko krščanski reviji Most.) Danes pa je potrebneje, prvič, biti kritičen do nove oblasti. Če bi bil še naprej predvsem do Partije, bi ravnal kot prilagodljivci po vojni, ki so — upravičeno, vendar prekasno — kritizirali slabe razmere, korupcijo, despotizem itn. predvojnega slovenskega meščanstva. Recimo kot Miheličeva v epopeji Ogew/ /n tudi zato jo je partijska kritika — Mejak — tako hvalila 5. Ta prvi razlog že nekaj let v polni meri udejanjan); že v razpravi iz leta 1987, v kateri kritiziram pojave, ki so postajali v naslednjih letih vse vidnejši in se danes še nikakor niso zaključili; predvsem partitokratizem — ta izraz v razpravi uporabljam in kot negativen — pa gentilizem oz nacionalizem. Kar bi pa rad poudaril v tem postskriptumu, je novo in je v direktni zvezi z novim Kavčičevim romanom. Prej — preden ni bila vsaj do neke mere udejanjena nova oblast — tega novega razloga nisem mogel (u)videti. Ni se dal (u)videti; manjkalo je izkustvo, brez katerega ni mogoča nobena refleksija, razen fantazmatičnih. Sam skušam rcflcktirati socialnopolitično, a tudi moralno psi hološko realiteto; kot Kavčič v zadnjem romanu. Nisem predvsem ideolog kot zagovorniki nove slovenske oblasti in partitokratizma, Pučnik, Hribarja itn. Že na začetku druge polovice 60. let, ko sem se — po avtokritični refleksiji svojega izkustva s perspektivovskim gibanjem — začel posebej pozorno ukvarjati z meščansko demokratično politično mislijo, z J. St. Millom, z Arendtovo in Raymondom Aronom, sem spoznal in priznal vrsto prednosti angleškega sistema; danes to usmeritev le nadaljujem. Danes moja "podpora " današnji "Partiji" — govoriti) celo bolj ironično paradoksno kot pogojno — ne izhaja iz razlogov mojega navdušenja nad revolucionarnostjo, čeprav prizna vam tudi ta razlog kot veljaven in v večji meri, kot sem ga od srede 60. let do konca 80. let. Nasprotno: moj zagovor "izhaja" iz konservativnih razlogov. Že od nekdaj sem sc trudil — Heglov učenec — držati ravnotežje med obojim, med revolucionarnostjo in ohranjanjem tradicije, med bojem in domom, med strastjo in etiko, med tveganjem in zvestobo, med "izdajalstvom" in ljubezni jo; ali, če hočete, naj se izrazim drastično, med partizanstvom in domo branstvom, če obe gibanji vzamem v njunih najboljših oblikah. Poskušam pa videti v obeh nasprotjih tudi njune negativne plati. Pozitivna plat revolucionizma: ker se vsaka danost hitro usmradi, epigoni-zira, korumpira, posuši, je potrebna nenehoma nova vzpodbuda od zunaj, s tem ne le kritika, ampak sistematično ogrožanje sistema (danosti); recimo temu rcvolucioniranjc. Ta dejavnost je obsežna: od milenaristično utopičnih projektov Munzcrjevega gibanja prek čeških bratov do gentilističnega naciz ma fašizma in do komunizmov različnih vrst na eni strani pa do malih pučev, vstaj, prevratov na drugi strani. (Kam sodi Janševa in Pučnikova antikomuni stična terjatev po izrednih razmerah, strukturno sorodna partijski iz leta 1941, le da ideološko bistveno manj utemeljena, nefascinantna, pragmatistična in s tem bližja kaki obliki neradikatnega fašizma ali desnice a la Pinochet, bomo šele videli; slovenska desnica tega še niti sama ne ve.) Če pa se družba preveč preda — kaj pa je "preveč ", ni mogoče določiti vnaprej, politika je umetnost — revohicioniranju, izgubi zvezo s tradicijo, se preveč destabilizira. To je bila gotovo slaba plat povojnega permanentnega Kardeljevega itn. revolucioniz ma; vrh dosega v Miloševičevih antibirokratskih revolucijah. 6. Nasproti tej načelni negacijskosti - propagirani zmerom v imenu najvišjih vrednot — imamo pozitivni svet, najbolj udejanjan v angleškem sistemu. 1'OSTSCRII'TUM KULTURA Rast 7-H/I994 S S S Zemljiška, s tem že denarna aristokracija ne pobije v revoluciji vojaške; ta se pobije - v vojni med belo in rdečo rožo - sama; zem)jiško