Pomisleki proti odpravi dosedanjih šolskih naznanil. Z novim šolskim letom 1921./22. dobimo tore.i nove nradnc tiskovinc: ^Ma- tični list« in »Izkaz o šolskem naprcdku«. L. 1919. se ie vnela prccej dolga pa- pirnata voina za nove tiskovinc. Tudi jaz sem posegel vmes ter priporočal združen katalog in razrednico, ki je na Koroškem in drugje že od nekdaj vpeliana in se dobro obnesla kot uradna knji- ua. Toda zdaj stojimo pred novotarijo in .gotovo ne bo odveč, ako si ogledamo z izkušenim očesoin njeiio solnčno. pa tudi seiično stran. Matični list, ki bo knndio poscdoval vse rcdc in druge važncjše podatke o cbisku. selitvah, zdrav.iu učenčevem i. di.. je gotovo prav iclcalno zasnovan. Drugačna pa je stvar z »Izkazom«! Da se bodo »Izkazi« tekom šolskc dobc prav nojiosto izgubljali, ie sigurno pričakovati. Izgubi se lahko po naključju (slučajno). ali pa tudi — kar se bo rado pripetilo — nameiioma! Kdo na.i plača tistih 5 D. za nov »Izkaz«. ako je stranka iilače nezinožna. ali pa da se smatra glede izgube neodgovorna in nekriva? Kdo naj plača duplikat, ako je prišla tiskovina razredniku ali šolskemu voditelju v izuubo, kar sc tudi laliko pripeti? Pa recimo, da se ničesar ne izgubi. Kakšno veseljc bodo iineli starejši otroci. videč vse rcde v enem listu zbrane! Kaj ne, posebno tisti. ki so od leta do leta boli napredovali ter dobe koučno samo enojke? Toda ti slabi prejšnji redi se bodo jim rogali kot neizbrisljivi madeži! To bo grenka kaplja na veselje! Li ni nepedagoški, da se ničesar ne pozabi in poskrije, kar ustvarja napredne občutke? Menim da! Pomisliino, da je otrok često nedolžcn. ako dobi slabe rede: bolezen. domača uporaba. oddaljenost od šole i. dr.. so telitni činitelji, ki določajo vsebino iznričevala. K njim se pridruži še sposobnost, takt in vestnost učitel.ieva, ki tudi niso brez noinena. Le eno dogodbico naj povem: Nekoč se pogo\rarjam z materjo-kmetico o šoli ter vprašam po njeni Miciki. Ah, moja Micka mi letos ne hodi rada v šolo in koma.i čaka. da bi že enkrat prišla k drugi učiteljici, v III. razred. Letošnja uospodičiia preveč hvali najrajša le učenkc iz imovitejšili in boljših rodbin. Mojo Micko malokdai vpraša in rede ji daje, kakor je razpoložena ... Kdo sc upa trditi, da se ka.i tacega nikjer ne prigodi? 0 pač, vsi, ki opazuiejo. vedo, kako vpliva nepravilno, nezdravo razmerje nied šolo in domom na izpričevalo, vedo, kakšne učinke izvabl.ia simpatija ali pa antipatija med učiteljem in posameznimi učenci. Iz tega sledi. da si moremo napraviti relatlvno stvanio sodbo o duševnem razvoju učenčcvein le pod izvestnimi pogoji. Recimo. da hodi učenec vsa leta k istemu učitelju. in da so socijalne razinere njegove sUilno enakc. Tudi nc vem. kai koristijo slabšeinu nčeiicu boljši redi prejšnjih let. Ako je zdrav, se mu k večjemu očita sedanja lenoba, kar sa še boli omaloduši. Ob koncu 8. šolskega leta pa bi rad videl ta izkaz. Mnogokrat prelistan, pretipan in neredkokrat opreniljen z mastnimi in črnimi lisarai, bo tiskovina vsekakor vse prej nego lična. In tako stvar naj dobi učenec ob izstopu iz šole za slovo v roke! Li ne bi kazalo, dati mu vsaj sedaj nekai novega in ličnega? Tudi oče podari sinu novo obleko, kadar Ie-ta ostavlja rojstni dom! Z »Izkazom« pa tudi starši šolske mladine ne bodo zadovoljni Izdajati jih ie dvakrat na leto. sem odsvetoval že 1. 1919. Izdanje šolskih izpričeval ni bogve kaksen trud. in če bi bil, smo kot učitelji dolžni, otroke večkrat v letu z njiin! razveseliti. Osnovna šola ni srednja šola. siccr pa bo le ta odslei v tem oziru ugodneiša. kajti tu imajo mesečne konference. po katerih se učenci obveščaio o svojem napredku s hvalo ali grajo, dobro vedoč, da so ta vzgojna sredstva velike važnosti. Znano je. kako se otroci vesele novih šolskih naznanil, a sedaj tega veselja ne bo, vsaj pri mnogih ne, ki bodo morali vedno znova videti prejšnje grehe. »Matični list« kot interna uradna tiskovina se bo morda obnesel. Škoda bo le tistih duplikatov, ki se bodo morali pisati za »večne« selilce, kajti če se seli učenec v drngič, se bo moral popraviti drugi prepis za tretjo šolo. ker si mora vendar vsaka šola, recimo v svrho štatistike in kronike, oliraniti izvestnih podatkov tudi o učencu. ki jo je le mimogrede poscčal. Na.ibolje bi bila kombinacija: »Matični list« s četrtletnimi rubrikami in dosedanja šolska naznaiiila. Na ta način bi bi!o ustreženo šolski mladini in staršem * pa tudi psihologom in morebitnim — biografom. .1. Kovačič. * Saj je znano. da pametni starši Itak shraiijujejo stara izpričevala svojih otrok le-tem za spomin.