Analogija v kazenskem pravu. Univ. prof. Aleksander Maklecov. I. Načelo »nullum crimen, nulla poena sine lege« se je tako utrdilo v kazenskem pravu novejše dobe, da se je smatralo kot princip, ki je nekako izven diskusije. Teoretska nasprotstva so obstajala skoro v vseh področjih kazensko-pravne vede. Toda načelo zakonitosti in določenosti materijalnega kazenskega prava je pridobilo tako vsesplošno priznanje, da velja celo kot temeljna državljanska pravica, zajamčena v ustavah.^ Kazensko pravo je tudi v tem pogledu razodevalo svoj sekundarni značaj, svojo odvisnost od občnih načel državnega ustroja pravne države. Tudi reforma kazenskega prava, ki se je tekom zadnjih desetletij vršila v mnogih evropskih državah, je prevzela omenjeno načelo kot nekaj ob sebi umevnega. Celo radikalni načrt preosnove kazenskega prava, osnutek italijanskega kz. iz 1. 1921, zasnovan po zamisli Enrica Ferrija, je obdržal to načelo (čl. 1 cit. osnutka), dasi je pomenil sicer korenito revizijo temeljnih načel obstoječega kazenskega prava. Isto velja za fašistično reformo kazenskega prava, zvezano z imenom italijanskega justičnega ministra Rocco (čl. 1 italj. kz. z dne 19. oktobra 1930).' ^ Gl. n. pr. čl. 8 jugoslovanske ustave in čl. 116 nemške ustave. Po karakteristiki nemSkega kriminalista R. von Hippela pripada načelo zakonitosti »zum eisernen Bestand des modernem Strafreohts.« R. von H i p p e 1 : Deutsches Strafrecht. I. 193. Str. 386. Po besedah francoskega kriminalista R. Garrauda, »le principe de 'la legalite des delits et de peioes c' est la partie irreductilble du droit penal moderne.« R. G a r r a u d. Precis de droit criminel. 14. ed. 19135. Sltr. 46. ^ »Questo principi© constituisce il presidio mas&imo per la liberta dei cittadini, la quale puo easere penalmente limitata solo mediante un espresso divieto del legisilatore e solemente con 1' applicazione di sanzioni che siano state antecedemente st^bilite dalla lege« (iStr. 221). »iGon 1' avere ¦disposto, neir art. 1 .. . il legislatore ha escluso che in materia di reati 10 148 Analogija v kazenskem pravu. I * Gl. k temu: Reinhart Hohn: Die Stellung des Strafrichters in den Gesetzen der franzosischen Revolution (1791—1810). Berlin. 1929. Str. 217. — E s m e i n : Histoire de la procedure penal en France. Pariš. 1882. ((passim). Glede srbskega prava gl. Dr. Teodor T a r a n o v s'k i : Istorija srpiskog prava u Nemanjičkoj državi. II. deo. Istorija krivičnog prava. Beograd. 1931: »Čim je država uzela kažnjavanje u svoje ruke, nije ona zajedno s tim podredila kaznene norme isključivo zakonodavnoj regle-mentaciji. iNaprotiv dugo vreme država čuva otoičajno-pravne odredbe o kaznama, kao naravno i o krivičnim delima«. .. (Str. 29). ^ Schottlander, op. cit., str. 27. ® K temu: A. A u 1 a r d e t B. M i rk i n - G u e z e v i t c h : Les declarations de Oroit de 1' homme. Textes constitutionnels concernant les droits de 1'homme et le garanties des libertčs individuelles dans tout le payis. Pariš. il9217. Primerj. tudi: J e 11 i n e k : Erklarung der Menschen-und Biirgerrechte. — Dr. (Leonid P i t a m i c : Država. Lj. 1927. Str. 188 in nasl. cas«. O nenavezanosti kazenskega sodnika na zakon pri določitvi kazni posebno zgovorno priča znani rek: »presque toutes les peines sont arbitraires dans ce royaume«. Kazni so se uporabljale tudi, če je šlo za dejanja, ki niso bila zagrožena s kaznijo po zakonu (faits non prevus par la loi et pour lesquelles il n' y a aucun usage constant)." Tudi staro slovansko pravo v tem pogledu ni tvorilo izjeme.'^ Splošno je znan zgodovinski pomen, ki ga je imela angleška Magna Charta Libertatum iz 1. 1215. Formula njenega čl. 39: NuUus liber homo capiatur vel imprisonetur... nisi per legale iudicium vel per legem terrae se je po pravici smatrala kot temeljni kamen angleške svobode (»the keystone of English liberty«).* Ideja, vsebovana v tej formuli, je vplivala na ves razvoj angleškega prava ter celo na ustave severo-ameriških držav. Za razvoj ideje zakonitosti je bil od velikega pomena tudi nauk o neodsvojivih človeških pravicah, ki je izviral iz verskih idej ter se je pozneje izoblikoval v številnih deklaracijah pravic' Znamenita postava o pravicah s.-ameriške države Virginia iz 1. 1776 TBill of Rights) je bila neposredna predhodnica francoske deklaracije človeških in državljanskih pravic z dne 26. avgusta 1789. Težnje, da se uveljavi zahteva po zakonitosti v področju kazenskega prava, zasledujemo deloma že v stari dobi. Toda pravi razcvet te ideje se pričenja šele v 18. sto- Analogija v kazenskem pravu. 149 ^0 Primerj. Giintiher: iDie Strafrechtsreform im Aufklarungszeit-alter. 1907. — H e r t z : Voltaire und die Strafrechtspflege des 18. Jahr-hunderts. 1887. Podrobno bibliografijo gl. v knjigi: Or. H. Dr os t: Das Ermessen des Strafrichters. 1930. Str. 97, 98. ^1 Voltaire: Pensees sur 1' administration publique. (XXIII, 536). Cit. po Drostu, op. cit., str. 85. ^2 'Gl. ik temu: (Boris F u r 1 a n : Teorija pravnega siklepanja. Zb. znan-«tv. razprav. X. Str. 32. — Evgen Spektorski: Zgodovina socialne filozofije. I. Lj. 1932. Str. 225. letju, V dobi prosvetljenstva in je zvezan z imeni Beccarije, Montesquieuja, Voltaireja in dr." Njeno klasično formulacijo vsebuje drugi del čl. 8 že omenjene francoske deklaracije iz 1. 1789: »... Nul ne peut-etre puni qu' en vertu d' une loi etablie et promulguee anterieurement du delit et legalement appliquee.« To načelo je izviralo iz zahteve po ločitvi oblasti, zlasti zakonodajne in sodne. Le napisanemu zakonu pripada pravo ustvarjajoča moč. Iz tega so sledili še nadaljnji važni zaključki. Korektura kazenskega zakona je dopustna le s pomočjo zakonodaje. Sodišča niso poklicana, da ustvarjajo nove dejanske stane in nove sankcije. Le na ta način bo zajamčena svoboda individua pred samovoljo sodnika in enakost vseh državljanov pred zakonom, kajti, kakor je rekel še Bacon, durum est torquere leges ut homines tor-queant. Biti svoboden pomeni, po Voltairejevih besedah, biti odvisen le od zakona." Naloga kazenskega sodnika se omejuje na strogo silogistično logično sklepanje (Beccaria)." Kazenski sodnik je »la bouche qui prononce les paroles de la loi« (Montesquieu). On se mora držati črke zakona, »se conformer a la lettre de la loi«. Ideologi dobe prosvetljenstva so v svojem pretiranem racionalizmu bili prepričani, da je mogoča kodifikacija, ki nima nobenih vrzeli in notranjih nasprotstev. Dejanski stani naj bodo kar je moči točni in izčrpni, kazni pa naj bodo fiksno določene. Če se to doseže, postane sodnikova razlaga zakona nepotrebna. Besedilo zakona je potemtakem ultima ratio, kajti sodnik se pač ne more smatrati »plus sage que les lois« (abbe de Mably). Za dobo prosvetljenstva je bila torej značilna racio-nalistična zaverovanost v absolutno moč napisanega zakona. Prevladovalo je prepričanje, da se da doseči taka izčrpnost, zaključenost in enosmiselnost v določbah zakona, da postane njegova razlaga odveč. Sodnik se pretvarja v malodane 150 Analogija v kazenskem pravu. 13 »Das iRichterideal der Aufklarung ist der .Subisumptionsautomat« Dt. Heinrioh Henkel: SItrafrichter und Gesetz. Hamlburg, 1934. -Str. 18. " V jugoslovanski pravni literaturi vprašanje o normativnih sestavinah dejanskega stana podrobno obravnava dr. Stanko Frank : a) Normativna obilježja biča krivičnog djela. b) Razvijanje nauke o normativnim obilježjima biča krivičnog djela. Arhiv. 1934. c) Pravna nauka i normativna obilježja biča krivičnog djela. Arhiv. 1935. 15 »Wir halben... bei dem Satz nulla poena mit einem obersten Staatsgrundsatz zu tun.« Gerland, op. cit., str. 386. Primerj. tudi: Weber: Die garantierende Funktion der Strafgesetze, DJZ. 1931. Heft 10. Str. 664. avtomatični stroj za subsumpcijo — Subsumptionsautomat." Iz te miselnosti so izvirali znani poskusi zabraniti razlago kazenskega zakona, prepovedati uporabo privatnih komentarjev ter sploh kolikor je mogoče okrniti prostost sodnikovega preudarka. Ti poskusi so bili obsojeni na neuspeh. Smotrene uporabe zakona si ne moremo zamisliti brez ugotovitve pravega smisla (ratio legis), brez interpretacije istega. Novejša bolj fina razčlenitev dejanskih stanov kaznivih dejanj je vrh tega pokazala, da vsebujejo dejanski stani poleg več ali manj enosmiselnih opisnih sestavin še tzv. normativne elemente, ki predpostavljajo, da jih sodniki vrednotijo. Vzemimo kot zgled veljavni jugoslovanski k. zA Pri uporabi njegovih določb se mora baviti sodnik ne samo s opisnimi (deskriptivnimi) sestavinami dejanskih stanov, temveč tudi z normativnimi. Presoditi in odgovoriti mora n. pr. na vprašanje, kaj so to »težka kršitev javne morale« (§ 288), »huda nespodobnost« (§ 99), »grdo ravnanje (§§ 128, 294), izvršitev dejanja »na posebno nevaren in drzen način« (§ 316, št. 3), »hudobni storilčev značaj« (§ 74), »nečastni nagibi«, »malopomembne«, odn. »težke« posledice dejanja in pod. Zakon sam o vsem tem ne pove ničesar ali zelo malo. Sodniki si morajo torej ustvarjati svoje vrednostne sodbe na podlagi kriterijev, ki jih v pozitivnem zakonu ni najti. Iskati jih je treba izven njega, — v konvencijonalnih normah, v šegah, v obstoječih življenjskih naziranjih in pod." S tem je bil pretirani rigorizem absolutne sodnikove navezanosti na pisani zakon v kazenskem pravu občutno omajan. To pa nikakor ne pomeni, da je tudi načelo »nullum crimen, nulla poena sine lege« izgubilo svoj pomen. To načelo se smatra še vedno v pretežni večini držav kontinentalne Evrope kot važno jamstvo osebne svobode in pravne sigurnosti, kot neizogiben atribut pravne države." Analogija v kazenskem pravu. 151 III. Kakšne praktične posledice pa sledijo iz tega načela? Najvažnejša izmed njih je prav gotovo zabranitev analogije. Prepovedano! je namreč razširjenje kaznivosti na dejanske stane, ki so slične obstoječim, a vendar v zakonu izrecno niso predvideni. Zabranjena je nadalje pokaznitev storilcev zaradi dejanj, ki spadajo sicer pod izvesten specijalen dejanski stan, a niso kazniva po predpisih občnega dela kaz. zakonika. Zločin v formalnem smislu je protipravno krivdno dejanje, ki je po zakonu zagroženo s kaznijo. Zakonodajec preti s kaznijo samo za one delikte, ki jih ima z ozirom na pomen prizadetih pravnih dobrin za posebno važne. V drugih primerih se zakonodajec zadovoljuje, če smatra to sploh za potrebno, s sankcijami, ki nimajo kazenskega značaja (disciplinske kazni, civilno-pravne posledice itd.) Kazenskemu sodniku ne pritiče pravica, da bi izpopolnjeval vrzeli kazenskega zakona v pogledu kaznivosti. V tem je med drugim bistvena razlika med metodo interpretacije kazenskega in civilnega (grajanskega) zakona." V kazenskem pravu velja za te primere argumentum a contra-rio. To, kar ni pod kaznijo prepovedano, ni zločin. »Vrata jetnišnice odpira le zakon« (Mezger)." Predpostavlja se, da je zakonodajec povsem zavestno postavil pod zaščito kazenskih sankcij le točno določene pravne dobrine in to pod izvestnimi pogoji, druge pa isto tako zavestno izvzel od take pojačene zaščite. To so razlogi za nedopustnost analogije in malam partem, na škodo obdolženca. To, kar smo pravkar navedli, je bilo vsaj do zadnjega 1^ >JDem iZivilreoht fehlt eine mit dem Satz »nullum crimen sine lege« vergleichibare iNorm voMig; jede Parallele zwischen Straf- und Zivil-richter ist daher verfehlt«. Liszt-Schmidt: Lehrbuch des Deutschen Strafreohts. I. Bd. 26. Aufl. 1932. Str. lilO. »Der Katalog staatlicher Straf-androhungen ist liiokenlos.« Griinhut: Begriffsbildung und Rechts-aniwendunig im Strafrecht. 1926. Str. 21, 22. — «...Tandis que les juges civils doivent combler les lacunes de la loi, les juges criminels ne peuvent prononcer aucune peines, si les texts se taisent ou sont insuffisants.« G a r a u d : Traitč. I. Str. Ii25. — »Ofentlich-rechtliche Pflichten bestehen nur soviel, als das Gesetz bestimmt. Es besteht daher nie Gefahr, dass, wenn das 'Gesetz iiber eine Pflicht n i c h t s statuiert, ein Loch entstehe«... Walter Burckhart: IDie Liicke des Gesetzes und die Gesetzesaus-legung. Bern. il92S. Str. 19. Contra E x n e r : Gerechtigkeit und Richteramt. 19212. Str. 39 in nasil. 1'^ raiDie Tore des Gefiingnisses offnet nur das Gesetz«. M e z g e r : Strafrecht. 1931. Str. 83. 152 Analogija v kazenskem pravu. " Arthur NVegner. Schuld. HWiB der R.W. 1928. 1* iM e z g e r, op. cit, str. 85: »Strafeinschriinkung und Strafaus-sohluss unterliegt den allgemeinen Auslegungsregeln ... Gewohnheitsrecht und analoge Ausdehnung sind unbeschrankt zulassig, ebenso Zweck-erwegungen aus dem Ganzen des Rechts.« — Isto tezo brani nadalje (Liszt-Schmidt {op. cit, str. 110): Analogija je po tem nauku prepovedana le toliko, »als es sich um die Gewinnung von raeuen Straf-anspriiohen handelt (analogia in malam partem); nicht jedoch insoweit, als Beseitigung oder Minderung von Strafanspriichen (analogia in bonam partem) in Rede stehen, oder sonst auf dem Gesamtgebiet der allgemeinen 'Lehren.cc Primerj. tudi Ernst Beling: Griindziige des Strafrechts. 11. Aufl. 1930. Str. il, 2 ter komentarja R. Franka (§ 2 I 2) in Lobe {§ 2 Nr. 6). 2" Primerj. R. v. Hippel, op. cit., str. 39 in nasl. Časa, ko so se pojavile nasprotne težnje, bolj ali manj splošno priznano. Sicer pa v pojmovanju dopustnosti analogije v kazenskem pravu ni enotnosti. V teoriji je precej razširjeno mnenje, da je uporaba analogije in bonam partem, v korist obdolženca, neomejeno dopustna. Tako n. pr. trdi Wegner, da smo navezani na strogo besedilo kazenskega zakona le, če gre za interese obdolženca; če pa gre to njemu v prid, potem se sme pritegniti vsaka analogija, vsaka občna pravna ideja." In poenalibus causis benignius interpre-tandum est. Po Mezgerju je analogija dopustna brez pridržka, če gre za razloge, ki izključujejo kazensko odgovornost." Pisatelj se sklicuje ob tej priliki na judikaturo nemškega državnega sodišča, ki priznava poleg točnih zakonitih razlogov, ki izključujejo kazensko odgovornost, še tzv. pre-kozakonite razloge (n. pr. »iibergesetzlicher Notstand«, »Unzumutbarkeit« in pod.). Toda stališče nemškega državnega sodišča v resnici ni tako enostransko. Nemško državno sodišče priznava, da je analogija v izvestnem obsegu dopustna tudi v materi-jalnem kazenskem pravu. Nekatere njegove odločbe naravnost naglašajo, da je analogija zabranjena le toliko, kolikor se ž njo ustvarjajo novi dejanski stani, ki niso po zakonu izrecno zagroženi s kaznijo (RGE 56, 168; 2, 257; 32/185, 186).'" Hkratu pa nemško državno sodišče meni, da velja načelo in dubio pro reo le za oceno dokazov v kazenskem postopanju. Kar se pa tiče materijalnega kazenskega prava, se sme zakon tolmačiti tudi v smislu, ki je za obdolženca neugoden (in einem dem Angeklagten ungiinstigen Sinne«), ako to zahtevajo načela pravilne in- Analogija v kazenskem pravu. 153 ^1 V istem smislu R. v. Hippel (ibid); »iNirgends besteht ein gesetzlicher Verbot, bei Zweifel iiber die Auslegung eines Deliktstat-bestandes andere Tatbestande oder allgemeine Grundsatze heranzuziehen und sich auf dieser Grundlage per analogiam fiir die strengere Auslegung zu entscheiden.« Francoska doktrina stoji na stališču, da »1' interpretation doit etre declarative et qu' elle ne peut etre ni extensive ni restrictive.« (jFauistin Helie.) Primerj. Gardon: Gode penal annote. Tome premier. Str. 32. 22 ,G1. n. pr. RiGEST. 12 (Nr. llll, str. 372: »... Das Gesetz gilt fiir alle Falle, auf welche es nach richtiger Auslegung passt, mag der Gesetz-geber an dieselben gedacht haben oder nicht.« E. Schwinge: Teleolo-.gische Begriffsibildung im Strafrecht. Bonn. 1930. Str. 58. 23 »IDie herkommliche Unterscheidung von der »ausdehnender Aus-legung