»Omladini" in ,,Ed_nosti" v album. Četudi imajo Italijani več šol nego mi, vendar nimajo posebnih uspehov, in to radi tčga, ker je njihovo učiteljstvo kvalitativno slabše, kar Italijani sami vedo. Ali tudi našihučiteIjev ne moremo hvaliti. Da ne razumejo svoje naloge in narodne misije, tega so krivanjihova izobraževališča. »Omladina« v 101. št. »Edinosti«. V 100. in 101. št. »Edinosti« je izšel spis pod naslovom »O Slovanih v Istri«, v katerem čitamo navedene stavke. Ni naša naloija, da bi se pečali z vsebino celega spisa, a z vsebino navedenih stavkov se moramo pečati, ker je to naša naloga in dolžnost. »Edinost« išče večkrat prilike, da udari po učiteljstvu in mu očita, da ne vrši svoje naloge in narodne misije. Ob taki priliki izkuša udarec ublažiti s kakšnim izgovorom, da bi se učiteljstvo ne čutilo preveč [užaljeno, ker se boji, da bi ji to ne škodovalo. Navedli so tedaj, da so temu kriva izobraževališča. Tu bi morali reči, da sta krivi izobraževališče v Kopru in izobraževališče v Gorici ker je v Istri le redek učitelj, ki bi ne bil izobražen na učiteljišču v Kopru, in le redka učiteljica, ki bi ne bila izobražena na izobraževališču v Gorici. Na teh izobraževališčih izobraženi učitelji služijo tudi na Goriškem, nekoliko jih je na Kranjskem in nekoliko tudi na Štajerskem, a nikjer ni takih pritožb kot v »Edinosti«. Očito je torej: če učiteljstvo v Istri ne more vršiti svoje naloge in narodne misije, morajo biti drugi vzroki in ne učiteljstvo samo. Da ne bomo ponavljali, svetujemo »Edinosti« in »Omladini«, naj si poiščeta iz 45., t. j. lanskega letnika našega lista 2., 26., 32., 33., 38., 39., 41., 42., 49. in 52. štev. in iz 46., t. j. letošnjega letnika 3., 7., 10., 14. in 16. številko. Teh člankov bi se morali naši poslanci naučiti na pamet! Tam smojasno povedali, kdo krŠi zakone in zadržuje učite 1 j stvo, da ne more vršiti svoje naloge in narodne mis i j e. Tolikokrat smo to povedali, in vendar se nam ni še nobenkrat ugovarjalo, karjeočiten dokaz,dasmo poročali vselej le resnico. Klicali smo na pomoč deželne in državne poslance, a tudi ti do sedaj molč- i n p u s t e, naj učiteljstvo izrablja svoje moči s tem, d a s i brani zakonito zajamčene pravice. Dokazali smo tudi, da puščajo poslanci, da nam nasprotnik jem1 j e prvi i n glavni pogoj k obstankunarodnosti, t. j. ljudsko šolo. In vendar pri vsem tem se ne ganejo in ne zmenijo za ljudsko šolstvol S tem greš_ poslanci in so vzrok, da učiteljstvo ne more vršiti svoje naloge in narodne misije. Društvo »Edinost« in list »Edinost« vselej podpirata kandidaturo tako malomarnih poslancev, zato sta sodeležna tega greha, intoje drugi vzrok, da učiteljstvo ne more vršiti svoje naloge in narodne misije. Iz navedenih člankov, izšlih v našem listu, je dokazano, kako škodljiv, naravnostmoreč za slovansko učiteljstvo v Istri je obstoječi krajevni s i s t e m. Ako bi imeli slovanski poslanci količkaj srca in razuma, bi morali zastaviti vse svoje moči za odpravo tega sistema in za uveljavo osebnega sis t e m a. Mi smo prepričanja, da bi se ne ustavljali temu niti italijanski poslanci, ako bi se jim o pravi priliki predlagalo. Opazili pa smo, da je slovanskim poslancem več ležeče na električni železnici iz Matulj v Lovran, kakor na vsem ljudskem šolstvu! Kdor ima zdrav razum, naj sam presodi, ali bi več koristila Istri ona krajevna železnica ali dobro urejeno ljudsko šolstvo! Tudi smo prepričanja, da bi jih vlada rajša podpirala, ako bi se zavzemali za ljudsko šolstvo, ker smo videli, koliko se je potrudil c. k. namestnik za goriško učiteljstvo. V svojem listu smo že povedali, da je učiteljsko društvo koprskega okraja prosilo »Edinost«, naj bi prinašala poročila iz sej dež. šolsk. sveta, kakor delajo jtalijanski listi, na pr. »Vita autonoma«, »Piccolo« i. dr. »Edinost« ni te prošnje upoštevala. Slovanski učitelji, ako hočejo pozvedeti, kaj je ukrepal In ukrenil dež. šol. svet, so prisiljeni, posluževati se navedenih italijanskih listov. »Edinosti« se ponuja lepa prilika, da udari po slovanskem učiteljstvu ter mu očita, da podpira italijanske liste, a kdo je temu vzrok I ? — Mi poznamo slovansko učiteljstvo v Istri in vemo, da je hrvaško učiteljstvo prišlo do neke apatije, in se trudi največ za to, da bi ustreglo s svojim plovanom. Tudi vemo, da je med slovenskim učiteljstvom že nekaj takih, ki se s hitrim korakom bližajo tej apatiji, in da jih je le še nekaj, ki z vsemi močmi zabranjujejo to, a ti so najbolj šikanirani inpreganjeni. Padejo ti, vse slovansko učiteljstvo v Istri je v isti apatiji in ne bo se zmenilo ni za svojo nalogo ni za narodno misijo 1 Da se to prepreči, je sveta naloga slovanskih državnih in deželnih poslancev, njih dolžnost je tudi, da se vsaj toliko potrudijo, da branijo in ubranijo učiteljstvu vsaj tiste pravice, ki so mu v zakonu zajamčene, a »Edinosti« je sveta dolžnost, da učiteljvo moralno podpira v tem, in ne, da mu le očita, da ne vrši svoje naloge in narodne misije! — S tem nočemo zagovarjati ni učiteljskega izobraževališča v Kopru, ni onega v Gorici. Tudi vemo, da ni na obeh teh učiteljiščih vse v redu in smo prepričanja, da se temu ne odpomore drugače, kakor da se obepreustrojita tako, da bo v Gorici iobraževališče zaslovenske učitelje in učiteljice, v Pazinu za hrvaške učitelje in učiteljice in v Kopru za italijanske učitelje in učiteljice. Na vsakem teh izobraževališČ naj bo dotični učni jezik za vse predmete in ne kot je dosedaj za večino predmetov nemški učni jezik, ker to se ne more označevevati kot izobraževanje učiteljev, pač pa le kot nekaka ponemčevalnica. Da ni to "pravo, nam kaže dejstvo, da je v Kopru okrajni nadzornik za italijanske šole, ki ne zna nemščine, in okrajni nadzornik za slovenske ljudske šole, ki zna nemščino, in vendar bolje vrši svojo nalogo nego oni, ki ne zna nemščine. Povedati moratno, da morejo priboriti tudi to reorganizacijo le poslanci, in ne učiteljstvo. Učiteljstvo bi moglo v prilog temu kaj ukreniti pri deželni skupščini, a to mu ni mogoče, ker deželne skupščine ni bilo že 24 let in kot se kaže, je ne bo še 24 let 1 To si naj zapišeta »Omladina« in »Edinost« v album !