Sistem! Slično kakor v nemškutarski dobi nekoč nfemški deželni vladajoči faktorji, so sedaj klerikalni deželni vladajoči faktorji započeli najširšo korupcijsko gonjo napram učiteljstvu. Sistem so si pač uredili tako, da si na eni strani pomagajo na podlagi svojega oficioznega glasila BSlovenca" in drugih manjših zakotnih lističev, katere varuje imunitetna čast raznih državnih poslancev; na drugi strani na podstavi višjih šolskih oblastev, ki po veeini na podstavi izjav po listih in raznih demagogih naščuvanega Ijudstva izvaja konsekvenee ter »službeno" prestavlja, disciplinuje in preganja učiteljstvo. Na tretji strani pa tajno, s pomočjo aSlomškove Zveze" beranta za službe in v premnogih ozirih dela očitno krivico dobro kvalifikovanemu in vestnemu uradniku — učitelju. Gospoda moja! Kako vplivajo naravnost lažnjiva poročila klerikalnih nhujskarskih" časnikor in vseh zakotnih lističer, ki blatijo in Žčuvajo Iju&stvo zoper učiteljstvo, o tem bi vedel povedati marsikateri učitelj na deželi, zakaj ljudstvo besni napram učiteljstvu, ono se ga ogiblje in celo vpliva na svojo deco, tako da taki vplivi prihajajo često čez šolski prag in prinaša otrok s seboj od doma nezaupljivost in mržnjo do učitelja in vsega, kar mu ta nudi. S tem so često združeni učni uspehi! Iq če se vprašamo: od kod in iz česa izvira Tse to ? Spoznamo, da so temu krivi razni demagogi slovenskega naroda, ki osebno in po časopisju ščuvajo naše ljudstvo zoper učiteljstro; je pa temu kriva tudi naša deželna vlada, ki posredno in neposrcdno podpira to početje. Ia končni cilj te gonje ostaja ta, da podli obrekovalci prično kričati proti učiteljstvu: rLjudstyo vas ne mara, ono ni za vas zavzeto, zato ker nočete delati zanje!" Eonec vseh koncev pa nastane ta, da prično listi in klerikalni poslanci trditi, da spoznavajo potrebo regulacije gmotnega stanja učiteljstva, da se pa ue upajo tega storiti, ker ljudstvo ne bo zadovoljno s tem. Zakaj ne bi bilo ljudstvo zadovoljno s tem? — Zato ker je ljudstvo naščuvano; zato, ker mesto pojasnila ljudstvu o potrebi regulacije, nanovo šeurate ljudstvo zoper učiteljstvo. Ves sistem naše žurnalistike in širjenja javnega mnenja je tako skrajno podel, da je naše Ijudstvo že prepojeno s tem duhom in se nam bo kraalu bati prikazovanj posledic takega početja. Te slučaje bomo zbrali! Še bolj kričeči in krivični so slučaji premeščenj učiteljstva iz službenih ozirov in discipliniranje. Proti tem bomo nastopili še ostreje. ker izvirajo vsi le iz politiških ozirov ia ker je njih ozadje vedno le politiški moment kakega klerikalnega poslanca. Znan nam je slučaj, da se neki klerikalni poslanec posebno boji učiteljstva, ker si domneva, da so mu za mandat najbolj nevarni učitelji. In zgodilo se je, da je bilo ravno v njegovem okraju največ disciplinarnih slučajev, in 5e m šlo disciplinarnim potom, se je spravil oni učitelj službenim potom iz njegovega okraja na — varen kraj. Sereda je znal povsod sam si pripraviti tla za premestitev in je isto večinoma uprizoril s pomočjo gonje Ijudstva. Učitelj, ki ima vsled svoje delavnosti preveč politiškega vpliva, ta mora proč; to je geslo tega klerikalnega poslanca. Da je pa pri tem izposloval premestitev dobro kvalifikovanega pedagoga, to mu je bila stranska stvar, saj tu je imela odločevati politiška strast in politiški moment, ne pa blagor šolstra in ljudstva. Nevarnejša od teh sredstev je pa tajna agitacija na podlagi služb in tajna pogajanja za službe. S tem slstemom se uvede med uMtelJstro nezanpnost in nedelavnost t službenem oziru. Ge se službo že prej odda nego se razpiše in to enostransko, potem ni več govora o zaupnosti in Terodostojnosti, ki bi jo nioralo imeti učiteljstvo napram šolskim oblastvom. če se tajno pisari in stavi pogoje prosilcu, da prejme službo, Ie če menja prepričanje, potem ni ye6 govora o že itak diskreditirani tajni kvalifikaciji, ki jo ima prosilec kot učitelj. Ce ima terno prej sestavljeno nSlomškaiija" nego odločujoči faktor, potem je konec pogovora o poštenosti, pravičnosti in nepristranosti! Da se pa na tak način uvaja med učiteljstvo denunciantstvo, nevestnost in se resuejšemu in pridnejšemu učitelju odvzame vse zasluge, ki jih ima v službenem oziru, to pa mora dovesti učiteljstvo končno do zanemarjenja in nevestnosti v službenih poslih. 0, le vzgajajte in pridobivajte si na ta način pristašev, boste videli, kako daleč boste še privedli šolstvo! Nikakor se ne čudimo, 8e se danes učitelj ukrarja s katerokoli stroko bolj ali pa popolnoma lenari, kakor s stanovskimi stvarmi, če ve da nima pričakorati od svojega dela drugega nego preganjanje, preziranje in zapostavljanje! Da, slavna deželna vlada, posledice korupcijskib. sredste? postanejo lahko usodepolne. Večini slovenskega učiteljstra se godi tako danes na Kranjskem in njega delo ubija sistem gospodarja 1 To je sistem, ki uniči lahko napredek našega ljudskega šolstva, ki postane lahko usodepolen za naš narod, če se mu ne bo z vso silo uprlo napredDO učiteljstvo in z njim najširša jaTnost. Pripravljeni smo zspočeti v tem oziru najskrajnejši boj in ga izvesti. Deloma je snov že izbrana, druge slučaje pa še zberemo do najmanjše podrobnosti. PripraTljeni smo ubiti nasilje našega klerikalizma s pomočjo najširše avstrijske javnosti. Sistema mora biti konec ali pa pričnemo razširjati najpodrobnejša odkritja nemoralnega početja slovenskih klerikalcev ia njih nasilja na slorensko učiteljstvo. Ne zahtevaTno drugega, nego poštenja in praviee! S t e t o z o r.