3 Šolska knjižnica, ljubljana, 28 (2019), 1, 3-9 Knjižnica je zakon Keywords school library, equipment, relocation of a book fund Izvleček Članek predstavlja selitev šole in šolske knjižnice na novo lokacijo in v nove prostore. Povzema tudi dogovore z vodstvom in usklajevanja z načrtovalci prostora ter opreme. Opiše celoten postopek organizacije selitve šolske knjižnice, ki je bil potreben, da je šola dobila novo, funkcionalno in uporabno knjižnico, ki lahko kakovostno deluje v središču šolskega prostora. Ključne besede šolska knjižnica, oprema, selitev knjižnega fonda Abstract The article, the author describes the process of moving the school and school library to the new premises, along with the necessary agreements with the management and coordination with space and equipment plan- ners, performed in order to enable the creation of a new, functional and useful library able to function in a quality manner at the centre of the school environment. STROKA in PRAKSA library Rules Nataša Markič UDK 027.8 UVOD Sestavni del osnovnošolskega in srednješolske- ga izobraževanja je seznanitev učencev in dija- kov s šolsko knjižnico in gradivom, ki omogo- ča branje za bralno značko in domače branje, ter gradivom za najrazličnejša tekmovanja in širjenje znanja. Prav šolska knjižnica je edina med vsemi vrstami knjižnic, ki je brezplačno dostopna vsem otrokom od vstopa v šolo do zaključka šolanja v obvezni osnovni šoli in še kasneje v srednji šoli. Za izvajanje knjižničarskega poslanstva in prispevek k učni uspešnosti posameznikov potrebujemo na šoli ustrezen prostor in opre- mo. Kitajski pregovor, ki se glasi takole: »Če načrtuješ za eno leto, posej žito, če načrtuješ za desetletje, posadi drevo, če načrtuješ za vse življenje, zgradi šolo z dobro knjižnico in izob- ražuj ter vzgajaj ljudi«, se je uresničil tudi na osnovni šoli Danila Lokarja Ajdovščina. V šol- skem letu 2016/2017 se je šola po dolgih letih zapletov, čakanja in gradnje prizidka preselila STROKA IN PRAKSA Slika 1: Stara knjižnica Slika 2: Gradivo iz šolske knjižnice čaka na selitev v nove prostore. 4 teljica šole. Učbenike so učenci 1. septembra prevzeli v stari šolski knjižnici in jih tako sami simbolično prenesli v novo šolo. OPRemA NOVe šOlSKe KNjIžNI ce Šolska knjižnica, ki je v celoti opremljena z novo opremo, je dobila prijetno svetel prostor, v različnih odtenkih zelene barve, nahaja pa se v neposredni bližini računalniške/multimedij- ske učilnice. Opremo zanjo je izdelalo podjetje Gonzaga. V knjižnici so tako nove knjižne police, zabojčki za slikanice, mize in stoli v čitalniškem delu, vitrine za najrazličnejšo dokumentacijo (izkazalo se je, da to ni najbolj ustrezno, saj je vsa dokumentacija na očeh obiskovalcev knjižnice), izposojevalni pult, dve računalniški mizi za uporabnike in dva oboje- stranska zabojnika za knjižne novosti. Šolski knjižnici je bil dodeljen tudi transportni vo- ziček za potrebe prevoza večjega števila knjig med razredi oziroma nadstropji. Uporabljamo ga tudi za prevzem in razdelitev učbenikov. SODel OVANje z RAzlI čNImI PROfIlI Da se je večina načrtovanega uresničila in izvedla, je bilo potrebnega veliko časa in dobre volje vseh vpletenih. Nujno je bilo sodelovanje knjižničarke z vodstvom šole, saj se je v času gradnje to trikrat zamenjalo. Tako sem prever- jala, ali že dogovorjene stvari veljajo ali jih je v novo stavbo, kjer smo se končno združili pod skupno streho učenci vseh treh triletij in učenci, ki obiskujejo prilagojeni osnovnošolski program z nižjim izobrazbenim standardom. Slavnostno odprtje je potekalo na predvečer prvega šolskega dne, v sredo, 31. avgusta 2016, na novem šolskem dvorišču. Na dan odpr- tja šole je bila šolska knjižnica žal na veliko razočaranje šolske knjižničarke ter večine obiskovalcev zaprta. Opremo zanjo so začeli postavljati en dan pred odprtjem šole, tako da knjižnice fizično ni bilo izvedljivo pripraviti tako, da bi bila primerno urejena za oglede. Še vedno je manjkal izposojevalni pult, računalni- ška oprema se je nahajala še v starih prostorih, kjer so učenci na prvi šolski dan še zadnjič prevzeli svoje učbeniške komplete. SelITeV KNjIžNI čNeg A gRADIVA Posebno poglavje predstavlja tudi selitev knjig iz stare šolo v novo. Prvotno smo skupaj z vod- stvom načrtovali selitev knjig v živi verigi, kjer bi sodelovali vsi učenci šole. Tu so se pokazale določene ovire. Selitev bi potekala prek ceste in bi morali tako zaprositi za dovoljenje za zaporo ceste. Kasneje smo sprejeli odločitev, da bi tako selili le slikanice. Končna odločitev, z njo so se strinjali tudi vsi strokovni delavci šole, je bila, da vse knjige iz šolske knjižnice zložimo v kartonaste škatle. Bilo jih je 150 različnih velikosti in preselil jih je kar selitveni servis, ki ga je plačala občina kot ustanovi- n ataša Markič: knjižnica je zakon Posebno poglavje predstavlja tudi selitev knjig iz stare šolo v novo. 5 Slika 4: Tloris šolske knjižnice (Vir: http:/ / www.ajdovscina.si/javna_narocila_in_razpisi/ javna_narocila/2016051811413764/tlorisi, dostop 9. 11. 2016) Šolska knjižnica, ljubljana, 28 (2019), 1, 3-9 treba doreči na novo. Prav tako sem se sestala tudi z glavno arhitektko podjetja Arhikon d. o. o. iz Ajdovščine, ki je pripravilo načrt novo- gradnje in kasneje še gradnje prizidka v novi šoli. Glavna arhitektka je sicer ves čas zagovar- jala znane normative Ministrstva za izobraže- vanje, znanost in šport, a je kljub vsemu moje utemeljene pripombe upoštevala in jih dodala v izvedbeni načrt. Tako sva se dogovorili o postavitvi polic, ki morajo biti tudi pravilno osvetljene od zgoraj, razporeditvi zabojčkov za slikanice, predvsem pa o umestitvi čitalni- škega dela šolske knjižnice v njen najmirnejši kotiček, dogovorili sva se o obliki miz, tako da sva namesto prvotno ovalnih izbrali klasične pravokotne klopi, ki se bolj ujemajo z linijami prostora in se jih tudi laže premika in sestavlja za najrazličnejše priložnosti. Poleg tega sva določili še mesto izposojevalnega pulta. Za njim naj bi bile omare, namenjene hranjenju strokovne dokumentacije. Enotni sva si bili glede že postavljenih instalacij za umestitev računalniškega kotička za uporabnike šolske knjižnice nasproti izposojevalnega pulta. POzNAVANje STROKOVNe lITeRATURe V času gradnje sem strokovne ideje in pred- loge pridobivala iz strokovne revije Šolska knjižnica, kjer so bili že v preteklosti objav- ljeni članki o gradnji in odprtju novih šol ter knjižnic, za nasvete sem se obrnila tudi na svetovalko za šolske knjižnice na Zavodu RS za šolstvo, Romano Fekonja. O tem, kako so same ravnale ob podobnih situacijah, sem spraše- vala tudi knjižničarke v študijski skupini, se zanimala za uporabnost opreme ter prebirala forume na podobne teme v spletni učilnici za knjižnično dejavnost. Obstajajo različni dokumenti, ki se nanaša- jo na prostorske pogoje za šolske knjižnice. Med njimi je osnovni prispevek iz leta 1996 o vzorčnih knjižnicah, ki je bil objavljen tudi v reviji Šolska knjižnica. IFLA/UNESCO- -ve smernice za šolske knjižnice so tiste, ki se dotikajo tako poslanstva, financiranja, lokacije in prostora, pohištva in opreme, knjižnične zbirke, osebja kot tudi dejavnosti in promocije knjižnice ter učenja v povezavi z njo. Po- memben je zapis o tem, da mora biti osrednji študijski in informacijski center šole. V tem razumevanju je torej najprimernejša postavitev za knjižnico osrednji del stavbe, v neposredni bližini prostorov za pouk. Med osnovnimi pogo- ji so navedeni še ustrezna svetloba (naravna, umetna), temperatura (primerna delovnim pogojem in za zaščito gradiva) velikost pro- stora, fleksibilnost (raznovrstnost dejavnosti, Slika 3: Vsestransko uporaben voziček v šolski knjižnici Glavna arhitektka je sicer ves čas zagovarjala znane normative Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, a je kljub vsemu moje utemeljene pripombe upoštevala in jih dodala v izvedbeni načrt. 6 STROKA IN PRAKSA n ataša Markič: knjižnica je zakon kasnejše spremembe) in dostopnost za upo- rabnike s posebnimi potrebami. Pomembna je tudi razdelitev knjižnice na različna območja, v katerih potekajo različne dejavnosti. Glede pomembnosti in namembnosti posameznega območja so bila potrebna pogajanja in usklaje- vanja, ki so prinesla končno rešitev, uporabno knjižnico v zadovoljstvo vseh sodelujočih. Tudi naša knjižnica ima različna območja. Pri vsto- pu je administrativno območje s prostorom za izposojevalni pult in obdelavo gradiva, oprema za shranjevanje dokumentacije in računalniški kotiček za uporabnike, tako da je možen nad- zor nad delom učencev z računalnikom. Vstopni del se nadaljuje v osrednji del, ki se razširi v študijsko in raziskovalno območje z osnovno zbirko in referenčnim gradivom. Razporeditev polic s knjigami za mladinsko literaturo, ta je v osnovnošolski knjižnici še razdeljena na starostne stopnje C – cicibani, P – pionirji in M – mladina, je v prvem delu knjižnice v neposredni bližini izposojevalnega pulta. Na teh policah je tudi prostor za ljudsko slovstvo, dramatiko in poezijo. Vmesni prehod proti čitalniškemu delu, ta je od vrveža pri izposojevalnem pultu bolj oddaljen, je namenjen zabojčkom s slikani- cami, stripom, ugankam, leposlovju v tujih jezikih ter priročni zbirki. Tu je tudi računal- nik za pouk. Najbolj oddaljeni del od glavnih vhodnih vrat knjižnice je najbolj miren in tako primeren in namenjen neformalnemu bralnemu območju, čitalnici. Leseni stoli in mize omogočajo poljubno premikanje opreme ter oblikovanje prostora za manjše ali velike skupine, ki ga lahko uporabljamo za pouk (ure KIZ-a, nadomeščanja, izvajanja raznih dejav- nosti), branje za zabavo, bralni maraton itd. V čitalniškem delu so police namenjene poučni, poljudnoznanstveni literaturi. Ta je urejena na podlagi univerzalne decimalne klasifikacije (UDK). Nekaj polic s knjigami je namenjenih tudi strokovni učiteljski literaturi in periodiki. Omenjene smernice navajajo, da morata biti pohištvo in preostala oprema trpežna, funkci- onalna, prilagodljiva, enostavna za vzdrževanje in estetska. Priporočila so bila upoštevana, tako da notranja razporeditev in oprema omogočata hkratno potekanje različnih dejav- nosti, da so vsi predeli med seboj povezani, ob upoštevanju, da so glasnejši ob vhodu, tihi bolj oddaljeni. (str. 117) Pravilnik o pogojih za izvajanje knjižnične dejavnosti kot javne službe (2012) v členu 23 opredli, da je za dejavnost šolske knjižnice potrebno zagotoviti naslednjo opremo: telefon, dostop do telefaksa, možnost uporabe presliko- valnega stroja, dostop do druge opreme za re- produciranje gradiva šolske knjižnice, ustrezno število multimedijskih osebnih računalnikov za delo knjižničarjev, za uporabnike pa ustrezno število računalnikov za iskanje informacij in individualno učenje, z ustrezno programsko opremo, vendar najmanj en računalnik za vsakega zaposlenega knjižničarja in najmanj en računalnik za uporabnike z dostopom do svetovnega spleta. Za izvajanje sodobnega strokovnega dela potrebujemo računalnik z dostopom do svetovnega spleta, tiskalnik za dokumente, naš je povezan s kopirnimi stroji v upravi in zbornici, kjer je možno gradivo tudi skenirati, tiskalnik za nalepke, s katerimi se opremi knjižnično gradivo, telefon itd. Slika 5: Zabojčki s slikanicami za najmlajše bralce Slika 6: Leposlovje za starostno stopnjo C, P, M Pomembna je tudi razdelitev knjižnice na različna območja, v katerih potekajo različne dejavnosti. 7 Šolska knjižnica, ljubljana, 28 (2019), 1, 3-9 POmANjKljIVOSTI NOVe šOlSKe KNjIžNI ce Šele z začetkom rednega dela v novih prostorih se pokažejo pomanjkljivosti. Začetne težave ob vselitvi v novo šolo so se postopno uredile. Med njimi je bilo pretirano hlajenje prostorov, manjkajoča oprema je bila naknadno dostav- ljena, nameščen je bil tudi pravi izposojevalni pult, ki mu je manjkala še zaščitna ukrivljena pločevina. Edina pomanjkljivost izposojeval- nega pulta je v tem, da njegovi načrtovalci niso pomislili, da so osnovnošolski uporabniki knjižnice tudi najmlajši učenci, prvošolci, ki ne vidijo in ne sežejo prek pulta. Prvotno lokacijo pulta smo nekoliko zamaknili, tako da smo lahko k pultu dodali še premični predalnik, ki je na razpolago pri izposoji za najmlajše. Slika 9: »Izposojevalni pult« v prvem mesecu Slika 10: Novi izposojevalni pult V knjižnici pogrešam še prostor za panoje, kjer bi obesila plakate na temo iskanja gradiv, pisanja seminarskih nalog ipd. Naknadno smo namestili stropni projektor, namesto projicir- nega platna je stena pobarvana v belo barvo, tako da se lahko ure KIZ-a nemoteno izvajajo v knjižnici oz. njeni čitalnici. Glede na to, da smo se pred selitvijo nahajali v treh med seboj ločenih stavbah, je bil temu primeren tudi obisk šolske knjižnice. Odvisen je bil predvsem od vremenskih razmer (dež in burja kot ovira in sonce kot vabilo k zunan- jim aktivnostim). V novi stavbi je knjižnica v osrednjem delu dostopna vsem tako pred po- ukom in po njem ter v času obeh glavnih od- Slika 7: Poljudnoznanstvena literatura Slika 8: Police za strokovno pedagoško literaturo 8 STROKA IN PRAKSA n ataša Markič: knjižnica je zakon morov (za učence prvega triletja in 4. razreda ter učence drugega in tretjega triletja). zADOVOljSTVO V NOVI šOlSKI KNjIžNI cI Delati v novi knjižnici je prijetno. Prostor je dobro osvetljen tudi z naravno svetlobo, barve so pomirjujoče, oprema svetla, naravni videz ji dajejo leseni zabojčki za slikanice ter lesena konstrukcija s kovinskimi policami za knjige. Oprema in prostor delujeta na zaposlene in obiskovalce pozitivno, tako da je motivacija za obisk temu primerna. Glede na lokacijo knjiž- nice v osrednjem delu šole sta večja tudi njen obisk in izposoja gradiv. Slika 12: Police za tujejezično bralno značko Slika 13: Priročna zbirka Lažji je tedenski obisk prvošolcev, ki so bili v preteklosti vezani tudi na vremenske razmere. Zaradi namestitve v sosednji stavbi so se mo- rali za obisk knjižnice preobuti in obleči. S tem so izgubili nekaj časa, ki ga lahko zdaj izkori- stijo za daljši obisk knjižnice, imajo več časa za izbiro knjig ter samo izposojo. Veliko čitalnico, ki ima računalniško podporo, velikokrat uporabljamo za izvajanje ur med- predmetnih povezav, zasedena je ob raznih dneh dejavnosti, pa tudi v času nadomeščanj ali pa jo uporabijo za individualno delo z učen- ci, v njej potekajo tudi učne ure z učenci tujci. SKleP Selitev šole v nove prostore na novi lokaciji predstavlja pomemben korak v zgodovini lokalnega šolstva. Učenci so veliko pridobili. Po malico in k športni vzgoji ni treba iti v sosednje stavbe. Vsi učenci imajo enake možnosti za obisk šolske knjižnice, medtem ko so v preteklosti starejši Slika 11: Pouk državljanske vzgoje in etike v čitalnici Slika 14: Usmerjevalne table oprema in prostor delujeta na zaposlene in obiskovalce pozitivno, tako da je motivacija za obisk temu primerna. 9 Šolska knjižnica, ljubljana, 28 (2019), 1, 3-9 učenci lahko prišli v knjižnico le pred pouku ali po njem, v času glavnega odmora, ki se ni ujemal z glavnim odmorom mlajših, pa v knjižnico zaradi motenja delovnega procesa razredne stopnje niso smeli prihajati. Šolsko knjižnico je v novi šoli lahko najti, saj so in- formativne usmerjevalne table dobro vidne in smiselno postavljene. Pri načrtovanju šolske knjižnice smo upo- števali tudi predlog, da se knjižnica nahaja v neposredni bližini računalniške učilnice, tako da lahko učitelji posameznih predmetnih pod- ročij kombinirajo samostojno delo učencev s klasičnimi kot tudi elektronskimi viri. Nov prostor s funkcionalno opremo omogoča uspešno delo zaposlenim v šolski knjižnici ter vsem preostalim uporabnikom tega prostora. Slika 15: Vhod v knjižnico Viri in literatura IFLA/UNESCO-ve smernice za šolske knjižnice (2003). V: Šolska knjižnica, 13/3, 115–124. PRAVILNIK o pogojih za izvajanje knjižnične dejav- nosti kot javne službe, 2012. Dostopno na: http://www.pisrs.si/Pis.web/ pregledPredpisa?id=PRAV5163 (12. 3. 2019). Slikovno gradivo JAVNO naročilo: Oprema za OŠ Danila Lokarja. Tlorisi. 18. 5. 2016. Dostopno na: http://www.aj- dovscina.si/javna_narocila_in_razpisi/javna_na- rocila/2016051811413764/tlorisi (9. 11. 2016). Avtorica priloženih fotografij v prispevku je knji- žničarka Nataša Markič. Nata Ša MaRKI č, diplomirana geografinja in diplomirana etnologinja in kulturna antropologinja. Zaposlena kot šolska knjižničarka na OŠ Danila Lokarja Ajdovščina. Naslov: OŠ Danila Lokarja Ajdovščina, Cesta 5. maja 15, 5270 Ajdovščina E-naslov: knjiznica.os-dl@guest.arnes.si