VOLILNI PROGRAM DEMOSA -ZDRUŽENE OPOZICIJE LJUBLJANE MOSTE-POLJE SAMOSTOJNA, NEODVISNA IN SUVERENA SLOVENIJA V EVROPO Boljševiška partija je prinesla v našo družbo defektno zasnovo, kateri se je moralo vse podrediti. Tako smo dobili z represijo vsiljeno negospodarsko in neekonomsko delovanje. Ta povsem zgrešen sistem, je sedaj potrebno razstaviti in ga ponovno sestaviti, da bo deloval kot normalen ekonomski in politični organi-zem. Politični sistem: Sistem je definiran kot parlamentarna de-mokracija. Most iz politične abnormalnosti v normalno politično stanje. To pomeni svo-bodno združevanje in organiziranega na-stopa v političnem življenju. Mesta odločanja so trenutno večinoma za-sedena po partijskih kriterijih. Zavzemamo se za zasedanje po sposobnosti. Državni ustroj mora ustrezati potrebam družbe in ne neke stranke. Državna uprava se mora depolitizirati. Parlament mora biti sestavljen tako, da so vsi interesi približno enakopravno zasto-pani. To ni strokovno ampak politično delo. Kandidati morajo biti zaščiteni, država mora zagotoviti poštene pogoje tekmovanja. Trenutno je v veljavi politični sistem, ki ščiti interese ca. 10% populacije (člani ZK). Za Slovence je primaren političen prostor Slovenija. V tem prostoru tekmujejo za poli-tična predstavništva samo državljani Slove-nije. Samo oni odločajo o slovenski oblasti kakor o slovenskem predstavništvu navz-ven. To so zvezna skupščina, v mednarod-nih in nadnarodnih telesih. Po opravljeni demokratični proceduri v Sloveniji se predstavniki udeležujejo poga-janj s predstavniki drugih narodov. Pregla-sovanje ni možno, po principu en človek en glas. Majorizacija ni možna. Slovenija mora dobiti novo ustavo kot pravno podiago za moderno in demokra-tično Slovenijo. To pomeni: primama pri-stojnost slovenske nacionalne države, svo-bodno odJočanje te države o svojih poveza-vah z drugimi narodi, spoštovanje človeko-vih pravic in državljanskih svoboščin, poli-tični pluralizem, vstop v Evropo, na kar se je treba pripraviti. Slovenija naj vstopa k Svetu Evrope kot suverena dežela. Gospodarstvo: Privatna lastnina produkcijskih sredstev je najpomembnejši faktor odločanja o delu. Odnos do dela in upravljanja tistega, ki dela in sprejema odločitve o delu, je določen prav s to povezanostjo. Potrebna je radikalna deregulacija. Nujna so zaščita delavcev, podjetnikov in lastni-kov, šibkejših pred močnejšimi in pred ne-smotraimi posegi. Potrebno je odprto, tržno gospodarstvo, s samostojnimi gospodarskimi subjekti, ne-odvisni od političnih posegov, ki so eko-nomsko odgovorni za svoje ravnanje. Tujci pri gospodarjenju ne morejo imeti več pravic kot državljani Slovenije. Gospodarstvo deluje uspešno le, če so do-voljene vse oblike lastništva nad proizvajal-nimi sredstvi. Gospodarstvo je uspešno le, če temelji na notranji konkurenci in je odprto tuji. To pomeni: trg ne sme imeti omejitev. O tem, katera gospodarska pooblastila ostanejo fe-deraciji (ali konfederaciji), odločajo organi posameznih republik in pokrajin. To ure-dijo v svojih ustavah. Za samostojnost slovenskega gospodar-stva je potrebna uvedba lastne valute. Kmetijstvo: To je temeljilo na ideoloških in ne na gospodarskih principih. Treba je spremeniti družbenoekonomske odnose na vasi. Kme-tijstvo je treba zastaviti na nacionalno-go-spodarsko utemeljenih ciljih: Gospodarski: pridelovanje kvalitetne, zdrave hrane po sprejemljivih cenah. Na-rodno obrambni: ohranjanje sposobnosti kmetijstva za preskrbo nacije v krizi, ko je odvisna od lastne pridelave. Ekološki: trajno varovanje kmetijske zemlje in ohranjanja rastlinskega in žival-skega sveta. Socialni: ohranjati poseljenost, obvlado-vati ves gospodarski prostor in kultivirati pokrajino. Kmetijstva ni mogoče prepustiti izključno trgu. Uskladiti ga je treba s potrebami in možnostmi nacionalne ekonomije. Kmetij-stvo kot agrikultura je del splošne kulture. Gre za kulturo prehrane, pridelave, bivanja, dela in kultiviranje krajine. Odpraviti bo treba agrarni maksimum, vrniti zadružno premožanje, zagotoviti interes za poklicno kmetovanje. Varstvo okolja: Zagotoviti bomo morali tak način gospo-darjenja, ki vidi zagotovilo dolgoročne eko-nomije v spoštovanju ekoloških zakonitosti in nujnosti. Varčno rabo surovin in energije. Opustiti proizvodnjo, ki moti ravnotežje v naravi. Naselitvena politika: Vsak ima pravico odločati o pogojih in načinu svojega bivanja in sodelovanja v nje-govem urejanju. Pravica do stanovanja je splošna pravica državljana Slovenije, uresni-čevanje pa bremeni uživalca te pravice. Dr-žava naj z ukrepi pomaga državljanotn pri uresničevanju njihovih pravic. Javne službe: To so službe, ki so nujne za delovanje družbe in infrastrukture, hkraii pa tržne zakonitosti ne delujejo v deloti. V zvezi z njihovom izvrševanjem mora imeti država posebne naloge in pristojnosti. Za obseg dela javnih služb mora država zagotoviti potrebna sredstva v okviru javnih financ. Zdravstvo: Financiranje zdravstva je premajhno ne glede na veljavni primerjalni kazalec. Zao-stajamo za svetom, inflacija strokovnih nazi-vov, odsotnost iniciativnosti. Zdravstveno varstvo je razdrobljeno. Imamo veliko medi-cine za izbrance in manj (ali nekaj) medicine za vse prebivalce. Financiranje je treba po-drediti ekonomskim zakonitostim. Oprede-liti je treba osnovno zdravstvo (za vse). Ob-seg tega programa (in cena) mora biti v pri-stojnosti skupščine. Za druge oblike je treba zagotoviti dodatne oblike prostovoljnega za-varovanja. Vso zdravstveno politiko in krite-rije morajo oblikovati strokovnjaki. Omogo-čiti je treba zasebno delo v zdravstvu. Šolstvo Nujno je koncipirati šolstvo, v kateri bo motivacija pozitivna. Za normalno dolžino študija bi morali priznati povprečno študij- sko dobo, tiste, ki diplomirajo prej, pa na-graditi. Enako podiplomski študij. Če že ima delovne izkušnje, dati možnost speciali-zacije. Podpreti znanstveni študij. Življenj-ska moč slovenskega naroda je odvisna od vpliva univerze na družbeni razvoj. Zato je potreben večji prenos dela družbene moči iz politike na univerzo. Ta mora biti samo-stojna. Kultura: Kultura se sama ne more vzdrževati. Pod-preti jo mora država, ki pa se ne sme vtikati vanjo, pospeševati mora njene procese. To naredi z davki. Vodijo jo ustrezni strokov-njaki. Socialna politika: Zagotoviti je treba pogoje, da se posamez-niki polnovredno vključijo v družbeno doga-janje. Kdor ni dela zmožen, mu zagotavlja država ustrezna sredstva. Socialna politika mora biti taka, da zagotavlja večjo socialno in pravno varnost. Slovenski državljan ne sme biti diskriminiran pred nedržavljanom Slovenije. Domovinska obramba: Vojska mora biti nestrankarska, neideolo-ška, strokovno samostojna, politično pod nadzorom demokratično izvoljenih civilnih organov. Izhaja iz politične suverenosti slo-venskega naroda na področju obrambe. O strateških vprašanjih obrambe odločajo civilni predstavniki, o strokovnih vprašanjih pa vojaški štabi. Priznati je treba pravice do ugovora vesti in civilne službe, demilitariza-cijo podjetij, šol, kulturnih in znanstvenih ustanov. Ukinitev vojaških sodišč v mirnem času: Prepoved mešanja vojske v politične za-deve. Uradni in poveljevalni jezik vojaških enot v Sloveniji naj bo slovenščina. Pospeševati je treba telesno vzgojo. Ta veča kondicijo mladih ljudi, ki jih je treba vzgajati v borilnih disciplinah, kar povečuje obrambno sposobnost naše dežele. Sloven-ski fantje naj bi služili rok v Sloveniji, ker bi prešli na nacionalno armado. Kdor je iz Ljubljane, naj bi tu služil, kdor je iz Celja, pa tam. V prostem času bi bili lahko v ci-vilu. dr. prof. DIMITRIJ STIASNY, za DEMOS Moste-Polje