Hatoliik cerkven list. Danica izhaja 1., 10. in 20. dne vsaciga mesca na ccli poli, in velja po posti /.a celo leto .1 m pol IrU 1 gld. t>0 kr < tiskarmo aprejemana na leto 2 gld. 60 kr. in n.i pol leta 1 gld. 30 kr., ako uni dnevi zadenejo v nt tičijo «li praznik, izide Dun: bili služabniki in poobiastenei te vstave in sprave postavljeni. tiazumljive in v resnici jasne zadosti so imenovane Kristusove besede; vendar pa. da bi ue aposteljni in ne verni kterikrat dvomiti ne mogli, v čem da je ta aposteljnom podeljena sodnja oblast ključev, kdo jiui je soditi, kako nebeške vrata odpirati in zapirati, kaj vezati in odvezovati: je Zvelicar lo pri drugi priložnosti, po svojem vstajenji namreč. > j bolj in popolnoma umevno in razl"čno razlo/.!i, v resnici bi rekel skoraj iz tega namena, da bi za vse prihodnje čase nasprotnikom sv. IVrkve in katoliške spovedi jezike zavezal, usta zaperl in govor presekal. Znane so gotovo tudi vam, g«»sp. pastor, besede pisma, ki jih menim, nahajajo se pri sv. Janezu v 20. pogl in s« takole glase: „Kadar je bil tedaj vceer tistega dneva, pervega v tednu, in so bile dur." /akNnjene, je prišel Jezus in j" v sredo med nje stopi; iu jim rekel: Mir vam bodi! In ko je to rekel, jim je pokazal roke in stran. IJecnct so *c tedaj obv^*-lili. ki t so vidili Gospoda. Tedaj jim je spet r» *ei: NI i r vam hodi! Kakor je Oc meno poslal, tudi jest vas pošljem. In ko je to izrekel, je va-nj' dthnit in j m rekel -Prejmite svetega Duha. Katerim bote grelo- «.dpu*tili. so jim odpušeui; in katerim jih bote zadtržali, *o jin zadcrzani."* Ali si more, vprašam, kdo bolj jasnih in razločnih besed v spričevanje za katoliško spoved želeti? Teh besed — l rad ni k. vendar ne bote na svojo posebno spoved obernili. Pastor. Te besede le splošnjo povejo, da je Kristus aposteljnom povelje dal, po oznanovanji sv. evangelija oznanovati vernim tudi odpušanje grehov, nespokornim pa povedati, da jim grehi ne bodo od-puseni, dokler terdovratni ostanejo. Ilu ho v ni pomočnik. To je morebiti nauk vase cerkvi* od vaše spovedi in ob enem lepa poskušnja, kako nc pri vas sv. pismo razlaga in še tako jasnim besedam pameti in zdravemu zapopadku nasprotni pomen podtika. Ako bi bilo temu tako, kakor pravite, bi ne bilo, kar spoved zadeva, ne vas ne mene, ne kakegt drugega duhovna in spovednika potreba, zakaj kar tu "pravile, zamore vsak kristjan drugemu, vsak hišni gospodar svoji družini naznaniti in povedati, da bodo le spokornun grehi odpušeni, nespokornim pa ne, in Kristus bi imenovanih besčd pri sv. Mal. in Jan. ne bil imel aposteljnom samim, ampak veli množici poslušavcev govoriti. \e razumem tudi, čemu potem tolika slovesnost, s ktero je Kristus besede pri sv. Janezu izustil in aposteljnom poprej rekel: ..kakor je Oče mene poslal, tudi jest vas pošljem.'* da je va-nje dihnil in jim sv. Duha podelil in potem še le pomenljive besede izgovoril,*4 katerim bote grehe odpustili, so jim odpušeni, in katerim jih bote zadcržali. so jim zaderžani.** t emu, vprašam, vsa la ^'ovrsna priprava, ti pomenljivi predgovori, ako bi a postelj ni po teh besedah nc bili druge oblasti pre-jeli. kakor le te. da naj ljudem povejo: ako se bote sprr-obernili, vam bo odpuseuo: ako pa ne, vam bodo prelit zader/.ani. Zdrava pamet nas ze toraj sili misliti. da je Kristus z besedami, ki jtli je s toliko slovesnostjo govoril. aposteljnom pač kaj več podelil, kakor le oblast pokoro oznanovati. Vsi cerkveni učeniki I rad ni k. Imate pa že spet svoje očete, pustite jih /e verdar pri miru! !l u h o v n i p o m o e u i k. Kar je Luter v ti reči storiti smel. mislim, bo pač tudi katoliškemu duhovnu pripušeno. Luter pa ie .,ljube očete** napeljeval, kadarkoli jmislil, da zanj govore: tudi vaši verski spi>i in Nimboliske bukve sc poslužujejo cerkvenih učenikov: toraj tudi jest tako, in rečem: vsi cerkveni očetje napeljane Jezusove besede v tem pomenu razlagajo iti razumejo, da je namreč Kristus aposteljne s remi besedami za sodnike čez verne postavil in jim oblast podelil, s pomočjo .sv. Duha. ki ga v tem posebno potrebujejo, razločiti in razsoditi, kdo da je odpušenja • reden, in kdo ne. To enoglasno razlaganje cerkvenih učenikov v imenovanem pomenu skozi vse stoletja, mislim, vendar gotovo več velja, kakor samovoljno razlaganje in pulilo terjenje novovernih učenikov, katerim ji bilo posebno ua tem ležeče, odpraviti težavno in nepriljubljeno spoved, in si steni pridobiti iz verste mlačnih iri brezvernih kristjanov učeneev in naslednikov . Luter sam omenjene besede Kristusove v katoliškem pomenu razlaga in tudi on sploh hoče. da naj se posebna spoved ohrani in obderži. V 7. zvezku svojih spis.iv v govoru, ali ima papež oblast spoved /apovedali. on takole govori: .,Jest imam spoved za predrago iu zveličavno reč. O kako bi se imeli kristjani veselili, da jo imamo, in Hoga hvaliti, da nam jo je privolil in podelil. 11 vojni vzrok nas mora siliti, da sc prostovoljno ii? radi spovedujmo: pervi je sveti kriz. to je. osramoiuje in trepet, ki ga človek ob- i čuti, ako se prostovoljno pred drugim človekom obtoži • in se njegovi sodbi podverže."... „Drugi vzrok pa," govori dalje, „ki nas ima k spovedi spodbadati, je dra- ► ga in imenitna obljuba božja pri sv. Mat. 16, 19.: ..In vse, karkoli boš na zemlji od vezal, naj tudi v nebe- • si h odvezano bo," in pri sv. Jan. 20, 23.: „Katerim bote grehe odpustili, so jim odpušeni." Glejte, kako i Luter sam besede pri sv. Janezu na posebno spoved obrača in se sploh krepko za njo poganja. Ako toraj cerkvenim očetom nočete verjeti, bote svojemu očetu Lutru verjeli. (Oal. nasled.) Komade na Ter sat* ( Dalje.) Od Podgrada se pride v Kacice. slabo či.ško vas s cerkvico sv. Roka. \aravstveua dostojnost teli vasčanov je se ua dosti nizki stopnji. Malo dalje sc oberne cesta vkre-ber in skorej do sv. Matija se potovavec prav tako na vozičku gori in doli guglje. kakor mornar, ki s svojim col-uičem vesla čez luskajoče valove; zavirati in odvirati je voznikovo edino neprijetno delo. Xa temuiku ceste stoti [ na desni strani cerkvica sv. Pavla aposteljna. in više na hribu vas Starada še z drugo cerkvo sv. Štefana mučenika. Ta vas. ki je leta 1723 in pa spet IStiO pogorela, ima svojega poddružnika. in kar jo posebno slavi, sicer siromaško pa pobožno ljudstvo. Ta kaplanija meji hruševsko in tel-šansko far«. Po dolgočasni enolični samoti se dospe v Pasjek. pervo pa malo lično vas jelšanske fare s cerkvico sv. Mihaela na starem rebru. Vožnja navdol je tu sosebno pozimski čas prav nevarna zavolj zavitega in dolgega klanca. Spodej v ( dolini nasledujc ob obeh straneh ceste prijazna vas Sapijanc s čedno pobeljenimi hišami, kterih okna večji del polni nageljni in pa razne druge cvetlice krasč. Tu je cerkvica svetega Antona pušavuika. Od tod sc vidi proti izhodu farna vas Jelšane z lepo cerkvo vnebovzetja Marije Device. z novo pa malo vmetno sozidano kaplanijo. z novim dosti prijetnim šolskim stanjem in pa z na kup visečim farovžem. - V zadnji dobi so jeli sc Jelšanci j večji del po kranjski šegi nositi. Oh cesti od .lelšan proti Lipi je vas Kupa s cerkvico sv. Miklavža škofa ua rodovitnem polji. Malo pod Lipo se zedinite teržaška in. de bi umetno rekli, ljubljanska cesta. Poštna vas Lipa ima cerkvico sv. Helene. Škalnica je zadnja vasica ob cesti jel-I šanske fare in ima cerkvico sv. Viiiceuca mučenika. Xa desni cestni strani na Lčkovem znožji se vidi Bergud z lepo kaplanijo in mično novo cerkvo sv. Miklavža škofa. Tu je meja med Cičarijo iu Kastavšino. Pa postojmo nekoliko pri Cičili. Valvazor stavi njihovo bivališč med Novigrad in sveti Socerb nad Dolino-). Njihove sosede Hrušičanc iu Brezavčane. ki se. kakor smo slišali, navadno Berkini zovejo, imenuje pa Krašcvce. Tiči so neko neuganjeno ljudstvo, ki je marsikteremu zgodovinarju ze glavo belilo, pa vendar se ni dosihmal še nobenemu poneslo. iz njegove skrivnostne kalnosti ga na svetlo postaviti. Valvazor misli . de so zarojeuci nekdanjih Japidov ali Ščitov. 1'čeiii Ravnikar, bivši teržaški škof, jih sodi ene korenine s severozahodujimi azijanskimi Slovani ..Čičenci." Zvedeni gimnazijalni vodja Rebič meni. de so ščitiške rodovine. in spet drugi, de so ostanki nekdanjih Cellov. Nam se pozdeva. de so to kje podmene, ki se ne] morejo naravnost ne pristiti. pa tudi ne zavreči, kakor tudi že Valvazor sporoča, rekoč: ..Ker pa v tem nobene gotovosti nimam, pustimo pretehtati to reč umnosti zvedenega čitatelja. Tudi piše Valvazor o Cičili. de so njegovo dobo ročno znali kamna s fračo metati; jczdica so z njimi tako raz konja •) Prav za prav se pa mejijo le s Podgorjem. * zadnjo vasjo dolinske fare proti jugovzhodu. uhitili, kakor bi ga bili h kroglo zadeli. Daudanašoji sc pa o ti umetalnosti pri ujili prav uič več ne ve. Psovali so jih kdaj tudi, de ae jih ljudsko blago rado prijema. Pa Ciči so bili v nekdanjih časih skorej zmiroiu med dvema ognjema; njih okrajina je bila vedua drajua med Avstrijaui in Benečani; iu Ciči torej — med prijatlom iu sovražnikom v sredi — so bili v hudi stiski in lahko se je zgodilo, de so bili bolj obdivjani in dostikrat v sili k taki pregrehi skušani. Pa tudi po tem, ko je beuečausko vladanje popolnoma nehalo, so morebiti terdili resnico starega pregovora, ki pravi: „de navada ima železno srajco," ali po Horacijevo rečeno: „Xaturam e\pellas furca, tameu usquc recurrit." Tega pa spet ue sinemo reči od vsih Cičev sploh, ampak samo le od nekterih njihovih razkričauilt gujezdič. Nikoli se ne smč pregreha posameznih vsemu narodu nakladati. Sicer se pa tudi tajiti ne da, de so bili vselej Avstrii vdaui, in de pomanjkanje razuiuue omike kterega na napčue poti zvodi, kakor drugod. V obleki iu noši so večji del pri starem ostali. To prav živo spričuje kamen ua desni strani \Vinkel-novega spominka v Terstu. V ta kamen ste namreč zdleteui dve čversti iu jaki pa zvezani osebi, moška iu ženska, prav s takim naglavnikoni. haljo, napetimi hlačami iu opankaiui, kakor jih šc dandanašnji nosijo. Cič brez denara ne velja nič; zato si pa tudi vse prizadeva, si ga pridobiti. Njegov svet je večji del kamuiteu; ui mogoče, de bi si iz njega svoj vsakdanji kruli pritrudil; zato pa po gorah ali oglari in taše cepi, ali pa s kisom, z brusi iu lorbarjem križem svet teržuje. Iii ker zmerno živi, tudi nikdar brez denara ui. t 'iči so sem ter tje še res zelo svojeglavni, sploh pa skorej jasnega uma. To se iz tega lahko razsodi, de se njihovi juuaki, ki jih med vojake vtaknejo, ne čerke ne poznavši, v malo letih tako izurijo, de do desetnika ali koplorja pri-riuejo, iu dosluženi z znanjem nemškega iu laškega jezika in lepopisa spet k svojim ljudem pridejo. V posljednjih časih so se jeli poprijemati tudi ccrkvenega in šolskega zidanja . pa svojo mladost pridno v šolo pošiljati, tako dc je ze zdaj med 11.000 ('iči več šolskih otrok, kot med 22.000 nekih njihov iti sosedov, iu če z Božjo pomočjo tako dalje pojde, sc je nadjati, de to ljudstvo, ki je pa še zelo vražam vdano, v malo letih zastran olikanosti marsiktere svojih mejašev prekosilo bode. Ciči so čversti, terdni iu zdravi ljudje, šibke in vne rapostave, sploh dovolj prijetnega plemena Od »Skalnice proti Kastavšiui pelje postranska cesta na levo v bližnjo in rodovitno dolino. Tukaj je velika iu olikana tarna vas Klana z novo cerkvo sv. Hierouima, ccrkvenega učenika. Od zadej je z gostimi iu precej debelimi drevesi obdana, de zaderžujejo skale, ki se tergajo z razvaline nekdanjega klanskega grada, ki kot orlovo gujezdo nad vasjo visi, de cerkve in hiše porušijo. Farovž je staro, neobličuo, mokrotno in torej nezdravo zidanje, in prav zato je sedanji gospod faruian primoran v drugi hiši stanovati. Taka se godi tudi duhovnemu šolniku, ker tudi šola lastnega stanovanja nima. Ljudstvo pa je premožno, ter po tem takem tukaj nič druzega ne manjka, razun edinosti in pa dobre volje. Omenjeni grad je bil ze o Valvazorjevi dobi zapušen. mogel je pa precej prostoren biti, ker so v turških napadih Klanjam sploh v njega bežali, ter tudi Turčine na Svetnico 1559 s kervavirni bučami od njega odtirali, in jih se na to junaško otepli. Z žalostjo se pa mora opomniti, de so tudi z vjetiini prav po turško ravnali, kakor se pripoveduje. ce je res, de so namreč jih ljuto morili, na male kosce re/.ali iu sekali, kosce kuhali iu pekli in po tem psom žreti metali. Bili so nekdanji Klanjani tudi zelo terdoglavni in k pretepanju nagnjeni ljudje, ki so posebno v majoliko pregloboko pogledavši celo marsikterikrat koga pobili. To se i u pri sedanjih prehivavcih uič več ne zgodi. Klana je zavoljo mnogo vozov . ki -korej vedno z dervi obloženi v Keko odhajajo iu o mraku, pa * tudi v terdo noč spraz-njeni nazaj prihajajo, za tujca, ki lam prenoči, bolj ne- miren kraj, kakor še celo Terst. Prav s to vožnjo si pa tudi, kar smo ze prej omenili, nar več pomagajo. Pridsemu spet ua veliko cesto in sicer na zadnjo njeno višavo k kaiiiuitiiemu križu, mine nemili dolgi čas. kajti velikanski pogled se tu popotniku odpre. Razširja se pred njim nežna Kastavšina pod svojim znamenitim t ekom. Tu zagledaš kvaruersko ali prav za prav liburniško morje, slo-večo tersaško cerkev s svojim šibkim zvonikom, in dalje naprej sive senjske gore. Vale pod to višino »tanujejo na levi ua prijaznem griču tako imenovani Man elji med rodovitnimi drevesi, na desni pa kipi na zeleni brežini krasna Kastva z lepo pa premalo tarno eerkvo »v. Helene cesarice, z belimi hišami, in kakor so Liburnjani sploh, s prijaznim ljudstvom. Prašna ali pa blatna cesta pelje zdaj /.mirom ali me m o crešnjevih dreves ali herstuih gojzdov in »oaznih senožet navzdol proti cedili vasi sv. Matija, ktere nar večji kinč je lepa nova cerkev, omenjenemu aposteljuu posvečena. Tu se zavija cesta proti jugovzhodu iu se vi|e med vinogradi in sadnimi drevesi proti Keki. ki v hipu kot kako iz-čarano mesto popotniku pred očmi stoji v vsi svoji mirnosti. — Vender pa ne bomo pri tej priliki — ce k laj drugikrat, le Bog sam ve — o tem mesti govorili, in -i< 1/. tega tehtnega vzroka ue, ker -»no b rez. pomude dalj? na Ter-ar romali. — ( Dalje nas| ) JfMirijam. (Ces k i spisal Vacsl. Stulc p oh love ml Dežel ana v.) ( Oaljt. ) VI Zadnji napad iii početje gro/.ue Giskalove samovlade je pokončalo vse uade zelenega miru in vsake milosti. Janez Giškala se je pripravljal ze davno k zadnji razločni bitvi. .še prej pa je skerbel. da se je pobralo vse orožje po mestu, razuu njegovim ljudi io. Kazorožcnim Jcruza-leinljaiioiii ni ostalo druzega kakor z obupnim «erreiu konca čakati. Blaga Mirijam je pač žc prej slutila v svojem vročem sercu, kaka osoda čaka jeruzalemsko mesto. Vsa zamišljena sedi v sobi, moli in britko joka. Slabost jo jame obhajal*. „Oh!" toži, „kam je iiioč moje lušcAli nisem več hci izvoljenega naroda? Ali je nehal Gospod. Bog \brahamov Izakov, Jakopov, Bog biti svojemu ljudstvu? — Oh. kam prideš, uboga moja duša? Zaupanje v Gospoda tebe zapušča Naš narod pa v okovih — tempelj razbojnikom v oblasti — svetišče oskrunjeno z nesramnostmi spačeuih izraelskih sinov — krivoprisežnik, razbojnik, sovražnik hoče biti Mesija —-naš kralj; naš duhoven v sovražnikovem laborji. - mu« ujec pri njih v ječi; — na Morijah ni daru, iu skorej bodejo skrunile preklicane malikovavske noge svete tla! — Oh: odkod mi tolažbe, serčimsti. zaupanja moji duši ' — Po ulicah v svetem mestu razsaja mor in klanje; rovi okoli Jeruzalema so napolnjeni z merliči; okopi so ali razdjani. ali pa omahujejo pod rimskimi ovni! — In iu v tem strašljivem grobu na velicetn pokopališču sijouske nccrc merjcaio Judov i ostanki. Nedolžne otroke mori glad, matere pa obup' Kdo bi tii ue jokal, kdo bi še mogel upati? — Oh. Klavijan. ti si prav govoril ! Pretežka kletev pada mojemu narodu na glavo. — Pa, ali se more soditi, da bi bil to kervavi dolg prcduamcev, ki so umorili Jezusa Nazareskegay Ni mogoče misliti, da bi me butci blagodejni Klavijan goljulati. — Gospod, Bog mojih očetov, odpusti, ce greši tvoja dekla: — Mirijam začenja verovali besedam Havijanovim ki časti Jezusa iz Nazareta l smili -c — odpusti!" Čuti in bolečine st, jo/.mogle; zgrudi st- na -iblicje pa zakrije si oci z rokami iu britko joka — Janez z Giškale stopi v sobo, nič ne .»gla-iv-i se pu prej. Vidi. kako je ubogo dekle vtopljeno v neizrečeno žalost in nagovori jo : ..l.jnbeznjiva Mirijam. ne jokaj! — Gospodov dan je blizo. Zalo se raduj . pa moli za rešitelja svoje domovine — za dediča inakabejske slave. — Še nekoliko dni. in poslal bo Gospod iz pustinj pomoč svojemu izvoljencu; —- od izhoda pride nam moč — .lanez z Giškale bo zaterl sovražnike. — Obljuba sc bo spolnila; -- Davidov prestol v blesku nove slave bo zasvetil od morja do morja. — Narodje od kraja zemlje pridejo in pokladali bojo svoje darov- na Sijon. in ti moja roža — sijonski cvet. ti bodeš izvoljena družniea Gospodovemu maziljeucu v Izraelu!" Te Giškalove besede so Mirijam čisto omračile. Stala je kakor iz uoia. Giškala j«» prime za roko, pa ko se je dotakne, sc zdrami. Kakor serna. kedar se je dotakne gad. ko dremlje, tako kviško plane. ..Kdo je to?" zavpila je vsa ostiašena. ..Kdo se jc prcderznil priti v hišo duhov-skega kneza? Kilo ti je dal pravico priti v mojo sobo •» tej uri ?" ..Ne boj sc, saronska roža ," tolaži jo nesramni k. ..Gospodov izvoljenec prinese ti krono, kliče te na Davidov prestol." Ponovil je še enkrat to. kar jc ravno kar govoril in v razuzdani strasti zija v čisto devico. \li Mirijam mu nc privošči besede; ostro ga meri z očmi in z dostojnim deviškim ponosom se oberne od njega k vratom. — ..raki. krasna Sarina hči!" djal je Giškala. ..Prijatelja ^eiii pripeljal k tebi!" - Na to tleskne z rokami: — duri sc odpro ua stežaj: — nekoliko oroženih stopi notri in med njimi Klavijan — vklenjen. Miriiam se strahu zgrudi na stol. ko ugleda rovarje. Giškala pa nadaljcva: ..t as hiti: ncetnjava potrebuje pomoči. - imenitno delo mc kliče k činom. -- Mirijam, ti veš. kje je tvoj ujcc. .laz sem hotel osvoboditi ga; pa — ni se dalo. Zato pa je prišel mi v roke ta-le tribun, carjev ljubljenec. — Tit izpusti F.lcazarja. ako mu dam jaz z le-gatom Septimom Klavijana. Obljubi, prisezi. tla bodeš moja /.ena. - da das svojo roko in svoje serce Izraelovcmu osvoboditelju. pa ohraniš ujcu življenje: ohraniš ga tudi temu svojemu prijatelju. — Ako pa zaveržeš mojo roko. potlej naj si hladi Rimljan jezo in maščevanje v Kleazarjevi kervi: — Klavijana dam jaz pribiti na križ. — llajdi — izvoli, izberi si. kai hočeš, ošabna sijouska hči!" Ponosni, žlahtna l/.raelka groze razterga gornje oblatilo. Pa bolj ko razodeva Giškala prcdeiznosi svoje duše. boli i oti Mirijam svojo deviško dostojnost. ..Moj sklep. Giškala. mora ti bili znan." djala je ostro. ...laz. hči iz \ronove kervi. bi položila svojo čisto roko v tvojo desno, oskrunjeno >. krevjo ' - Raji umerjeni! - Ali je že kdo slisal. da bi si bil tiger iskal neveste med ovcami? Ali je kdo sli-al. tla bi se bil krokar zaročil z golobico? — Idi v čeme Kcrdanskc šotorje — na pustinjah pri razbojnikih. svojih prijateljih. Giškala. - lam si išči neveste, .laz le ne poznam. Ti si vesel, tla je Kleazar, moj ujcc. jcinik v taborji; li se posmehuješ. tla je ta tribun prišel •r|,i v pest. In. da mi prisežeš. vendar bi ti nc verjela. Iz tvojih ust nc pride druzega kakor goljufija in zvijača; dobro vem. ko bi tudi mogel, nc bi pomagal ne mojemu U|« u . ne izpustil Klavijana. Giškalu je zarad teh ognjenih besed jeza skipela v sereu. ..Videli bodemo. ošabna Sijonka." djal jc. ..videli bodlimi, da bodeš s solznimi očmi prosila me za milost, t aki. kmal mi se bodeš vila pred nogami. — Prinesite tczalnico. piincsite močila, ponev in smolo! — Slccitc Rimljana!" - Ali Mirijam zaskoči rabeljnom pot. ..Stojte! ti .lanez z Giskale pa ne misli, tla me oplaši tvoja grozovitost. — da mc pridobiš z njo. I.e en pol ti jc šc odpert. Pusti me le •ri minute, da se pogovorim s Klavijanom sama! — Blagi Klavijan je razumel, kaj Mirijam misli. Vedel je, da mu hoče po oni skrivni poti pomoči, tla se reši. ..Pusti to skerb. Mirijam." djal je s prosečim glasom. ..Vem kaj hočeš pa ne«>m. da bi kd' rekel, da je rimski tribun in poslanec lako ohranil si življenje. Naj sc zgodi, kar Bog hoče!" — ,,M°ja duša jc tebi pokorna," zdihne Izraelka. ,,Kaj jc pa to?" ,,vzkrikne Giškala. — V mestu slišim vriš. Mene čaka še druga kratkočasnost. Skoda za čas. — Tczalnico. mučila, ponev!44 — Rabeljnovi služabniki hite venkaj. Pa precej zopet planejo nazaj: njim za petami pa pridere rimski stotnik v dvorano in za njim gerrni njegovo ljudstvo. Giškalove družine se je nekoliko raztreslo kakor pleve, nekoliko pa kopalo sc v lastili kervi. Giškala ni mislil na odpor, ainpak na maščevanje. Iztlere meč iu plane na neoroženega Klavijana ter ga hoče prebosti. Mirijain to zapazi, se verze vmes in meč je prederl njene persi. To je bilo zadnje hu-dodclst vo okrutnega načelnika jeruzalemskih zarotnikov. Zmagoviti Rimljanje so kar priilerli in zgrabili Giškala in njegovo derhal. —Po ulicah se je razlesralo rožlanje ostrili mečev in radostni krik Rimljanov, ki so zmagovali, .lo triumphe! Salve ciesar Tite Imperator!" (Konec nasl.) Ogfeti po Slovenskem in riopisi. Iz Ljubljane pišejo ..Novice": V ponedeljek jc pri veliki maši. ki so jo obhajali prečastiti stolni prošt iu general - vikar gosp. Kos. pel pevski zbor čitavnice naše; bilo jc gospodov, gospodičiu iu gospej. kterim se ie pridružila tudi uajslavuiša naša pevkinja. gospa Leopoldina Gregoričeva. v vsem skupaj čez l>0. S tolikšnim in takim koroni in efektom nismo še slišali v Ljubljani vokalne maše. to je. maše ..brez trompet in pavk." samo pete. In kako se je pelo! Najlepši glasovi, ki jih ima zdaj mesto naše. so se culi ali v zboru moškem in ženskem, ali v čveterospevih l gosp. Viki. Bučarja. Herii. .lentel-na. Vojteha Valenta in Ker. Sajovic-a I. ali v samospevih t gospe Gregorič-eve. gosp. Vikt. Bučarja in pcvovotlja gosp. Ka-bjana). tla sc je človeku zdaj serce topilo, zdaj povzdigovalo v veličastne občutke. Težka maša llasl i likerje va s krasnimi vlogami bila je res tako izversluo izpeljana otl konca do kraja, da zdaj. ko je občinstvo slišalo naše pevce in pevkinje. se po hvali, ki so jo tlancs prejeli. še bolj ponašamo z njimi. Naš pcvovotlja ffosp. Kabian pa jc storil danes toli!« korak v svoji veljavi naprej. «la smo mojstrom v Pragi, ki so ga nam postali, še «lva-krat bolj hvaležni. Tri tej maši pa smo res tudi mi čutili in z nami vred velika večina, tla je prav. tla so na Laškem prepovedane maše s tisto godbo. ki je le v gledišču ali pri ilruzih svetnih produkcijah na svojem mestu, ne pa v cerkvi, kjer le orgije in pesmi imajo svojo pravico. Iz Ljubljane. Nekaj časa je. kar je v Ljubljani nas rojak gosp. Kristjan Pajar. svitloslikar ali fotograf, to je. tak umetnik, ki z močjo svitlobc po posebnih pripravah zamore na papir napraviti popolnoma enako podobo krajev . cerkev, mest iu vsake reči. ki jo ima pred seboj. Gosp. Pajar je zopet pokazal, kakošne zmožnosti imajo naši rojaki Lčil sc jc svitloslikarstva v Ljubljani in v Terstu. potem ga ie gnalo v Kgipt in Palestino (sveto zemljo) iu jc celc dve leti popotval po teh svetih krajih, ter si je napravil obrazov iu podob naj imenitniših krajev. spominkov. poslopij itd. iz svete »ležele. Kako rad bi imel mar-sikteri kristjan natančno podobo od lega ali lega svetega mesta, kjer je n. pr. naš Zveličar hodil in terpel! Z vsimi tacimi rečmi more postreči gosp. Pajar: v ta namen naj imenujemo le samo nektere reči, ktere sc pri njem dobivajo. namreč: Mesto Jeruzalem, kakor se od zunaj vidi; Jeruzalem od znotraj; Betlehem; Oljska gora z vertom Getzeuianom; Salomonov tempelj; medžid ali mošeja Aksa; dolina Josafat; Absolonov spomin. Zaharijev in Jakopov grob; hrib Morija; gora Sijon; mesto pri sv. Janezu v pu-šavi; Abrahamov hrast; Raheliii grob; pot proti Bctlchemu; kopel Betzajda: vrata sv. Štefana (kjer je bil kamujan); dol Beu-ltinom; Bctanija; avstrijauska romarska hiša: ob- lok „Kcce Homo '; ccrkcv Božjega groba; Jeruzalem, kakor se vidi s hriba Kobus-a itd. itd. Podobe so na belem debelem popirji (kartonu) in razne velikosti, n. pr., po 18 palcev visoke in 24 palcev dolge, pa tudi po 5, 4. 3 čevlje dolge. Vzame se jih lahko več skupaj ali posamein velike podobe (po 2 gld.); ima jih pa tudi v majhni obliki po 7 palcev dolge in 5 palcev visoke (po 50 kr.) Iz Celovca, 4. aprila A. II.. r. Perva novica, ki jo jaz iz Koroškega oznanim, je pač žalostna Pokopali smo namreč v četcrtek našega ljubega Andreja Z e p i-ča. bogoslovca četertega leta iz Teržiča. Bil je v našem semenišu lep izgled bogaboječosti in neutrudne pridnosti, in kakor je čisto živel, jc tudi mirno in pobožno umeri. Ker pa ni človeka brez madeža, torej posebno vas. ki ste bili na gimnazji njegovi součenci in zdaj Bogu s\ mašo darujete, v imenu ranjcega prosim, nikar ga nc pozabite! R. I. P. Iz krowillga je 2. t. m. dospelo pismo, pisano 2. sušca do gosp. Pirca, ki se jc pa. kakor menimo, nekako ob ravno tem času podal s svojimi tovarši na morje nazaj v Ameriko. List iina nektere znamenitosti iu pravi: ,,Prečastitljivi gosp. misijonski rektor! Polovica vsili lovar-šij (menda Indijanov) je zares tukaj zbrana, ter bodo poslance volili v \Vašington. kteri naj bodo [tri pervosedniku prosili, da tovaršije smejo na svojih prostorih ostali, iu da naj dobivajo katoliški misijonarji iz \Vašingtona denar v podporo, ktere ste, prečastl. gospod, vsim tovaršijam do poletja obljubili, iu kar so jim prečast. skof priterdili. Nocoj sein imel veliko poglavarjev čez noč. Pavel Beauliti iu llole in the dav bula pospremila indijanske poglavarje v \\ ašington. — Skoda da som šc zmiraj tukaj. — Vran je včeraj prišlo ua trume, iu zavolj tega so zapustili ljudje Krowing ter so odšli na sladkorstvo (cukrarijo). -- Pred mescem vel. serpanom Vas tukaj ue pričakujemo, ker -e ie do tistega časa bi utegnili doveršiti namen svojega po-popotvanja.... Jožef Anton .Marija Gaess. vikarij. ŠAt{J je hej novega po škroheai sveta 't O Polonii iu rimskih papežih pišejo ..Blalter a. Tir." (po Schvveiz. K. Ztg.). kako jc nekda) razdjaua Polonija našla le enega samega branitelja. papeža Klemena XIII: klicar rovarstva Voltair pa jc delivcc hvalil ua \se cente Spis pravi na2 v Bistri pri Figarji dopolnila. Marija Verbič (sedaj ornožcua Milavcc. sc /iva). .'» let staro dekelce, sc neki dau igra z bratom Andrejem iu ^kakljajc pade v vodo, ki je žago gonila, in ko bi trenil, jo voda zanese žagi pod vreteno. Otrok je kakor zagoj-zda med vretenom in koritom. Voda z velikim šumenjem čez in čez pljuska,— vreteno zastane in se ne gane. — /-aga se ustavi. — Hlapec, de bi sc prepričal, zakaj žaga ne reže, plane iz ograje, pogleda v korito in na ves glas zavpije. „Kn otrok je pod vretenom!tt Očeta slišano vpitje globoko presune: — on. ki ve moč vode, ve tudi nevarnost svojega ljubega otroka; in ki je picpričan. de v tej veliki sili bolj zdatne pomoči potrebuje, kakor je človeška,— on, zvest častivec Matere Marije, pade na kolena obernjen proti Žalostni gori, ktero vidi čez Mah oro daleč pred sabo, zdihuje in moli: „0 Marija! tol a ž niča žalostnih, potolaži tudi mojo žalost, pomagaj mi! V tvoje varstvo izročim svojega nesrečnega otroka itd.u Med tem. ko oče z vsim zaupanjem Marijo v pomoč kliče, pritečeta Pavel Moder iu Andrej Borštnik, vzameta otroka spod vzdignjenega vreteu;, kjer je četert uie ves pod vodo tičal. Celih 5 ur je otrok brez zavesti; —- vse obupa, de bi kdaj še oživel: samo oče ne obupa, ki še r.miraj kleči in Marijo goreče prosi iu na pomoč kliče — — —. Njegovo zaupanje pa tudi ni bilo osramoteno. ker po preteklih 5 urah začne neprevidorna otrok oči odpirati, gibati sc, govoriti in hoditi. Zunaj majhne rane pod \iatom, kjer so ji krivec (zelo taki ko cepini -zataknili, ko so jo iz vode potegnili, ni bilo nobenega hudega nasledka poznati. Vsi so te srečne otetbe veseli. posebno pa oče veselja ne ve. kam bi sc djal; hvaležno povzdiguje toke proti Žalostni gori. ker le Marijini pomoči pripisuje rešitev tega otroka ). Spomladanska pes m ica ponočnjakom iu ujih staršem, gospodarjem iid. V prelepem spomladanskem času se vse veseli; kamor se človek ozre, vse ga k veselju budi; po logih. njivah iu travnikih veselo tički prepevajo iu svojega Stvarnika častijo, ki jih jc čez zimo ohranil; vsa natora zopet oživlja in od Očeta nad oblaki novo moč dobiva. Božjo vsigamo-gočuost oznanuje. nezapopadljivega Ohranivca vsili stvari povišuje; pa tudi vse slvarjeiijc nas k novemu Bogu. prijetnemu življenju vabi. vnema iu napeljuje. Grešnik! ali slišiš, kako na glas tudi tebi kliče vstajoča natora: Grešnik, zbudi se iz spanja, razcvctaj se s pomladjo vred v dobrem, de časa nc zamudiš! Nikar lic ostani suho drevo, dc kadar vertuar pride pregledal, ne boš brez sadii najden, posekat: in v ogenj veržeii. Posebuo žaljenje Božje v spomladanskem času začno čez vse nesrečni pouočevavci. Kakor začno tički o spomladanskem času Bogu prepevati čast in hvalo, enako začno ponočnjaki vsako spomlad svoje rjovenje iu tuljenje, svojo peklensko službo, zapeljevanje iu morijo nedolžnosti! Koliko nasprotje! Ncziimnc stvari Boga hvalijo: umne pa ga nalaš žalijo. Oni so sc satanu dali v službo, ki jim obeta veselje iu mir; ali le »labo veselje on zamore dati, ker jc sani vedno žalosten. Poplačal pa jim bo trud. ko mu tako zvesto služijo, z večnim terpijenjein. Ti zgrab-1 j i v i volkovi hodijo večkrat v ovčjih oblačilih: kar ne raz-tergajo, pa tako ranijo, dc sc težko več rana zaceli. Ponočnjaki so pravi morivci duš; kar do čistega nc zapeljalo, pa saj s svojim umazanim petjem pohujšajo. v nedolžne serca rane naredijo, katere se potem grozno težko rdijo. Ce kam tolovaji ali tatovi pridejo ropat iu časno blagi« jemal, ljudje vpijejo, na pomoč kličejo, de jih odpodin*. Oh žalostno! Ce pa dušni tatovi pridejo, vse noči dusc tci-gajo in morijo, po vaseh razgrajajo, vse nerodnosti počenjaj««, umazane pesmi pojejo: takrat pa očetje in matere tako brez skerbi spijo, vse tc napake terpijo, kakor bi nc bilo nič hudega, nič nevarnosti! Kdo lozej ponočevanje za t are. kakoi sami gospodarji s sretijskimi predstojniki v vsaki vasi. r« bi le hotli' Srenjski predstojniki in vsi možje, kateri -e za kaj več imate, al vas drugi imajo, ce si za kake < a-ne Ta dogodlia jc popisana od v. č. \nt. Jugovic-a. fajm. v Presarji. kakor jo je pravil Kigar. brat inon«M*ae Marije \erbic; vrednistvu pa jo izročen* po sed»nj«-i'i Pr«*«er-»kei*> f ijm . v. c I. Podobniku V r. malo vredne reči dosti prizadevate, za kar Ic slabo plačilo tega sveta prejmete; o kako lepo priložnost in tudi sveto dolžnost imate, se tem tolovajem v bran postaviti, kateri po vaših srenjah čez vse drage zaklade ropajo, in si s tem večno plačilo služiti! Sej sv. apostelj Jakop pravi: kdor grešnika verne od napačne poti, pokrije veliko število grehov. .Sej je ena sama duša več vredna, kakor vse bogastva tega sveta: oh toliko zasluženja tedaj, če tudi le eno samo nedolžno dušo obvarujete. K temu vas pa ludi še dolžno! veze. Vi sle postavljeni za oskerbuike čez srenje: nikar te skerhi in te velike dolžnosti v uemar ne pušajte! Ce vam je mar sreča iu mir pri srenjah: prave sreče iu miru ne bo. dokler ne bo ponočevanje zaterto iu končano. Morebiti se k«u»u to nemogoče zdi. kar pa ni nič lako težkega Naj povem. kaj in kako je storil hvale vreden srenjski predstojnik na Dolenskeui. Ko je bil postavljen za predstojnika, je zraven druzih skerhi tudi lotil se ponočevanje zatreti. katerega je bilo v njegovi srenji grozno veliko, in prav vkoreninjeua navada. Skoraj vsa mladost je bila spri-dena: za opominjevanje dušnih pastirjev so ponočnjaki malo marali, lies so jim duhovni dosti bratov in sester odtergali ; z opominjevanjem in posebno z vpeljanjem pobožnih bra-tovšin so pervo mladost odveruili, de ni bila zapeljana. Staii ponočnjaki, vkoženi hudobneži pa ne marajo za nobeno opominjevanje. Na svet dušnih pastirjev jih pa srenjski predstojnik ukroti. Ko vpitje zasliši, vzame seboj pel ali sest mož. gre k ponočnjakom, in jim zapove spat iti. Ker pa nc slišijo, gre drugi dan k gosposki, naznani imena, iu prosi, de bi mu pomagali to hudobno navado zatreti. Gosposka mu z veseljem pomoč da. in obljubi ga podpirati; sej tudi deželski gosposki ponočnjaki nepokoj iu nadlege delajo s pretepanjem, velikrat pa tudi s poboji . in grozue nesreče dostikrat napravijo. Katera gosposka bi ue hotla pomagali poti oče vanja zatirati, bi ne skerbela za mir in srečo v deželi, za kar je postavljena. V.-ak ve, de v naši deželi ponočnjaki nar več hudega store. Iz pouočevanja se vsi hudobneži izredijo. pretepači, tatovi, roparji, morivri. uhajači in nezvesti vojaki. Omenjeni predstojnik gre doiuu, kmal pridejo žandarmi, unc ponočnjake povežejo in jih pri belem dnevu, opoldan, vklenjene ženo. vsim drugim za strah, in ko jih ije prižemi, jih v luknjo dcuejo m prav dobro postijo. Prejden jih pa spuste, še vsacemu pet palic namečejo. \li prec pervi večer spet grozno tulijo iu razgrajajo. Spet gre predstojnik z nekterimi možmi jih opominjat. Oui pa beže iti na vsih straneh vpijejo. On pa si misli: je že dobro! gre na doui znanih ponočnjakov in jih doma nc najde. Spet jih gosposki naznanit gre, spet žandarmi ponje pridejo. Izgovarjajo in lažejo se. de niso oni bili: ali zastonj! Obsojeui so delj časa v ječo iu potem še vsakemu deset palic odmerijo ter zazugajo. če še spet koga kje dobijo, de mu bo še hujši pela. Zdaj je pa mir: Ic kak slavič tam prepeva, kjer je bilo pred kratkim časom tisto gerdo vpitje iu razgrajanje. Ponočevanje je s pridom zaterto; ua vedno opominjevanje dušnih pastirjev so se pa tudi več staršem oci odperle, de spoznajo. kolika nesreča jc bilo ponočevanje, in si sami z vso močjo prizadevajo svoje otroke lega zlega obvarovati. Zatorej, srenjski predstojniki 111 vsi kateri ste čez kaj več postavljeni, skerbile narpervo povodenj pouočevanja zajeziti Ne poslušajte v pitja nesramnega pouočevanja; nc !er-pite. de bi se morila nedolžno.-1 vaših otrok. Zatirajte hudo v spomladi svojega djanja i'i življenja, de kadar pride jesen al celo zima vašega življenja, vam ne bo žal, de ste svojo dolžnost zamudili. Zakaj, če 'o katera duša iz vaše neskeibnosti in pa vaše zanikernosti pogubljena in tudi vi ž njo, vas bo oua na vekomaj pekla! K. v. D. Soiarcki Marii za smarnice. kaj bi za smarnice Ti dali, Marija ! mi učenci mali. Kako zapeli v čast bi Ti, Ker pomočnica naša si ? Kaj druzega, o ljuba Mati! Mi ubožčiki Ti hočmo dati. Kot sere nedolžnih dragi dar Ti podarimo na altar Se iz cvetlic lepo duhtečih, Iz belih, modrih in rudečih. Ti venček bomo spletali, In Tebe Mali venčali! Naj so cvetlice v vencu bele Podoba čistosti vesele; Naj višnjevih pohlevni cvet Uči ponižno nas živet'. Cvetlice v vencu pa rudeče — Ljubezni znamnje so goreče. Do Tebe in do Jezusa, Zveličarja preljubega. Tako vsi združeno veseli, Marija! bomo Ti zapeli; — O čuj. Dobrotna! pesmi gla*. In prosi Sinčcka za nas ! Da bi marljivo se učili. Po zgledih Jezusa hodili. Da tu živeli bi lepo. In enkrat k Njemu šli v nebo. Zaupamo, o Mati mila! Da nam boš milost to sprosti*; Sej Dn je vselej vslišal Te, Karkoli si prosila še. Fr. Silvester Zvezdica za šoto. Otroška molitvica o vojsk ne m času Ljubi Oče v visokosti! Ker Gospod si vojsknih trum, Vstavi hude vojske šum, Reši vojskne nas britkosti. Oh Marija. Ijdba mati! Slušaj milih prošinj glas : Šprosi zopet mirni čas, Hiti. hiti pomagati! Vsi, ki v raj' se veselite, Sladki mir pihlja krog Vas; Naj bi tud navdajal nas , Vi pri Bogu nam sprosite! Rodoljub Podratitovski. Pobožnost avstrijanske rodovine lepo poterjujc svitli nadvojvoda Albreht, ki je o smerti svoje soproge ji »prosil blagoslov od sv. Očetu; po smerti pa je zopet v berzo-pisu papeža prosil, da bi blagovolili za slavno ranjco eno sveto mašo opraviti, kar so mu tudi berž »polniti obljubili. — Tudi je svitli nadvojvoda k spredej Imenovani milošnji še drugih 10.000 gold. daroval za dunajske uboge. Sliši se, da so svitli cesar privolili zbrati v našem cesarstvu kerdelo 6000 mož za mezikansko cesarstvo in 300 mornarjev. Častniki, ki se oglase, se pomaknejo za stopnjo višej; treba jih je 260, oglasilo pa se jih je že 200. -- Novega meiikanskcga cesarja bodo neki vlade tako po-terdovale, kakor so greškega kralja, in London, Pariz, Dunaj, Berlin, Petrograd, Rim iu Madrid so se menda že zedinili, da hočejo potcidivno pismo podpisati berž. ko sc jim bo naznanilo, da je nadvojvoda prestol zasedel. Dobrotni darovi. Za gosp. Riharjev spominek. Gospodičnja C. J 4 gld.; — gosp. fajm. Jan. P—č—k. 1 gld. Za sv. Očeta. Iz Šentjurske fare 5 gld. — G. J Sm. 2 gld. Za gosp. mis. J. Cehu I j a. G. J. Sm. 1 dolar. Pogovori z gg. dopittovavei. Prečast. dek. v Tom.: Zlati V. posi. — Preč. g. dek v Rog.: Hvaležno prejeli iu p. oddali. — G. B. v C.: Ravno kar du-pclo, pa za zdaj pi«p»zuo: — drugo se bo po/.vedilo. — G. M. S.: Do-io. — G. O. L.: Prejeli; — omenjeno željo bomo g edali spolniti. —