I- Naš Bo^ se bo za nas vojsKoval! Z£kdr.A,20. Keršanski za slovenske vojake in sploh za katoliške mladenče. Spisal L. Jeran, duhovni pomočnik por s. Petru v Ljubljani. S' podobo na čelu. Z dovoljenjem visokoeastitljiviga Ljubljanskima Škofijatvat V Myjtthljani #£<»!?. Založil Matija Gerber } bukvovcK, Opomin. Pri izdelavi teh molitev so bile tudi bukvico v rabo vzete, ki so jih sv. Oče papež za katoliške vojake v darilo poslali iz Kima. 05oos^kozi skrivnost svojiga svC- tiga včlovečenja, Skozi svoj prihod, Skozi svoje rojstvo, Skozi svo j kerst in sveti post, Skozi svoj križ in terpljenje, Skozi svojo smert in svoj pokop, Skozi svoje sveto vstajenje, Skozi svoj čudni vnebohod, Skozi prihod tolažnika sve- tiga Duha, V dan sodbe, Mi grešniki, pe nam zaneseš, pe nam odpustiš, Oe nas k pravi pokori pri-l pelješ, ) «e svojo sveto cerkev vižaš/ in ohraniš, Oe pastirja apostolskiga in vse cerkvene stanove v svoji sveti veri ohraniš, , \ ' 4 reši nas, o Gospod! te prosimo, sliši nas! 98 De sovražnike svete cerkve \ ponižaš, De keršanskim kraljem, in oblastnikam mir in pravo I enovoljnost daruješ, I De vsimu keršanskimu Ijud-I stvu mir in edinost daš, I De nas vse v svoji sveti službi! poterdiš in obderžiš, De naše misli k nebeškim željam povzdigneš, De vsim našim dobrotnikam večne dari dodeliš , De duše naše in naših bra-j tov , bližnjih in dobrotni¬ kov od večniga pogublje¬ nja rešiš , De sad sendje daš in ohra¬ niš, De vsim vernim dušam večni pokoj dodeliš, De nas uslišiš, , Sin Božji, te prosimo, sliši nas 1 . J a gnje Božje, ki grehe sveta odjemlješ; zanesi nam, o Go¬ spod ! Jagnje Božje, ki grehe sveta odjemlješ; usliši nas o Go¬ spod ! Jagnje Božje, ki grehe svetd odjemlješ, usmili se nas, o Go¬ spod ! Kriste, sliši nas! Kriste, usliši nas! Gospod, usmili se nas! Kriste, usmili se nas ! Gospod, usmili se nas! Oče naš. I 7 ! In nas ne vpelji v skušnjavo. O- Temuč reši nas od hudiga. Amen. 100 Molitve. 1 . K svetimu rešnjimu telesu « (Kadar je izpostavljeno.) V. Kruh z nebes si jim dodelil. O. Kteri ima vso sladkost v sebi. Molimo. O Bog! kteri si nam v pre¬ čudnim zakramentu spomin svo- jiga terpljenja zapustil, daj nam, te prosimo, svete skrivnosti tvo- jiga telesa in tvoje kervi tako častiti, de sad tvojiga odreše¬ nja vedno v sebi čutimo. Kteri živiš in kraljuješ z Bogam Oče- tam v edinosti svetiga Buha Bog vekomaj. Amen. 2. Z a odvernjenje vsih nadlog in nevarnost. Vsigamogočni večni Bog, ne¬ beški Oče! poglej z očmi svoje 101 neskončne milosti naše reve in nadloge. Usmili se vsih vernih kristjanov, za ktere se je tvoj edinorojeni Sin, naš Gospod in Zveličar Jezus Kristus, voljno grešnikam v roke dal, in je tudi svojo drago kri na lesu svetiga križa prelil. Po tem Go¬ spodu Jezusu odvcrni, milostivi Oče! zaslužene šibe, sedanje in prihodnje nevarnosti, punte, voj¬ sko, kugo, lakoto, dragino, bo¬ lezni iu žalostne revne čase. Vsigamogočni večni Bog! usmili sc svojigaslužabnika nasiga pa¬ peža I., in vodi ga po poti večni- ga življenja, de bos tvojo po¬ močjo, kar je tebi prijetno, že¬ lel , in z vso močjo storil. O Bog, pastir in vižar vsili Vernikov! glej milostivo na svo¬ jiga služabnika nasiga škofa I., ki si ga pastirja naše škofije 103 postavil; dodeli, de tistim, čez ktere je postavljen, z besedo in djanjem k dobrimu služi, in tako s čedo, ki mu jc zročena, večno življenje doseže. Bog, varil vsili kraljestev, dodeli svo¬ jima služabniku, našimu cesarju 1., tvojo moč, s ktero se so¬ vražnik premaga, spoznati in častiti, de bo, ker je iz tvoje volje cesar postal, tudi v tvo¬ jim varstvu vselej mogočen. Razsvetli in poterdi v vsim dobrini duhovske in deželske oblastnike in gosposke, de nas bodo na vse to napeljevali, kar zamore k tvoji Božji časti, k našimu zveličanju, k miru in sreči vsiga kersanstva pripo¬ moči. Prosimo tudi, kakor hočeš, de nam je prositi, za svoje pri- jatle in peprijatle, za zdrave 103 in bolne, za vse žalostne in revne kristjane, za žive in niertve. Vsiganiogočni večni Bog! ki gospoduješ čez žive in mertve, in sc usmiliš vsih, ktere iz vere in dobrih del za svoje spoznaš, pohlevno te prosimo, de vsi, za ktere smo se namenili mo¬ liti , ktcri so še pri življenju , ali pa so se že s sveta ločili, na prošnje vsih tvojih svetni¬ kov od tvoje dobrote odpušenje Vsih svojih grehov dosežejo. Dodeli nam, o Bog miru! pravo edinost v veri brez vsiga raz- dertja in ločitve. Preoberni naše serca k pravi pokori in k po- holjšanju našiga življenja. Užgi v nas ogenj svoje ljubezni. Daj nam goreče želje po vsi pra¬ vičnosti, de ti bomo kakor tvoji 104 pokorni otroci v življenju in v smerti prijetni in dopadljivi. Tebi bodi vedno priporočeno, o Gospod! vse naše djanje in nehanje, naše delo in opravilo, naše življenje in naša smert. Daj nam tvojo milost tukej vži- vati, in tamkej z vsimi izvolje¬ nimi doseči, de te bomo v večnim veselju in zveličanju hvalili in molili. To nam dodeli, o Gospod nebeški Oče! po Jezusu Kri¬ stusu svojim ljubim Sinu, Go¬ spodu našim in Odrešeniku, kteri s teboj živi in kraljuje v edi¬ nosti sv. Duha Bog vekomaj. Amen. V. Božja pomoč ostani vselej per nas. O. Amen. Oče naš. Cešena si Marija, (petkrat.) Lavretanske litanije. (O praznikih matere Božje in oh sabotah.) Gospod, usmili se nas! Kriste, usmili se nas! Gospod, usmili se nas! Kriste, sliši nas ! Kriste, usliši nas! Oče nebeški, vsigamogočni Bog, Sin, vsiga sveta rešnji Bog, Sveti Buli, resnični Bog, SvetaTrojica, en sam Bog, S. Marija, S. mati Božja, S. devic Devica, Mati Kristusova , Mati milosti Božje, Mati prečista, Mati brez madeža, Mati nedolžna, usmili se za nas Boga prosi ! nas! •" ''—’’ 106 Mati presveta, iMati ljubezniva, Mati prečudna, Mati našiga stvarnika , Mati našiga Odrešenika, Devica modra, Devica častitljiva, Devica hvale vredna, Devica mogočna, Devica usmiljena, Devica verna, Podoba pravice, Sedež modrosti Božje, Začetik našiga veselja, Posoda duhovna, Posoda časti vredna, Posoda vse svetosti, Skrivnostna roža, Turn kralja Davida, Turn slonokosteni, Hiša zlata, Skrinja miru in sprave, Vrata nebeške, 107 Zgodnja danica, \ Zdravje bolnikov, Pribezališe grešnikov, j Tolažnica žalostnih, Pomoč kristjanov, F Kraljica angelov, l Kraljica očakov, Kraljica prerokov, j Kraljica apostelnov, Kraljica marternikov, Kraljica devic, Kraljica vsili svetnikov , ‘ JagnjeBožje, kigrehe sveta od- jemlješ; zanesi nam, o Gospod! JagnjeBožje, ki grebe sveta od- jemlješ; usliši nas, o Gospod ! JagnjeBožje, ki grehe sveta od- jemlješ: usmili se nas, o Go¬ spod ! Kriste , sliši nas ! Kriste, usliši nas! Oče naš. Češena si Marija. za nas Boga prosi! 108 Molitve. 1. K presvetima rešnjimu telesu. (Kadar je izpostavljeno,) V. Kruli z nebes si jim dodelil. O. Kteri ima vso sladkost v sebi. Molimo. O Bog! kteri si nam v pre¬ čudnim zakramentu spomin svo- jiga terpljenja zapustil, daj nam, te prosimo, svete skrivnosti tvo- jiga telesa in tvoje kervi tako častiti, de sad tvojiga odreše¬ nja vedno v sebi čutimo. Kteri živiš in kraljuješ z Bogam Oče- tarn v edinosti svetiga Duha Bog vekomaj. Amen. 2. K sveti devici, Materi Marii. Pod tvojo pomoč pribežimo, o sveta Božja porodnica! ije 109 zaverzi naših prošenj v naših poirebah, temuč reši nas vse¬ lej od vsih nevarnost. O častit¬ ljiva in žegnana Devica; naša gospa; naša srednica; naša be¬ sednica; naša pomočnica. S svo¬ jim Sinam nas spravi; svojimu Sinu nas priporoči; svojimu Sinu nas izroči. V. Prosi za nas, sveta Božja porodnica! O. De bomo vredni obljub Kri¬ stusovih, Molimo. Svojo milost, prosimo Gospod! v naše serca vlij, de, ki smo po angelovim oznanjenji včlo- večenje Kristusa, tvojiga Sina, spoznali, po njegovim terpljenju in križu častitljivo vstajenje do¬ sežemo po Jezusu Kristusu, Go¬ spodu našim. Amen, 110 Če šena bodi, Kraljica! Češena bodi Kraljica, Mati mi¬ losti, življenje, sladkost in upa¬ nje naše, bodi češena! K tebi vpijemo zapušeni Evini otroci; k tebi zdihujemo žalostni in ob¬ jokani v tej dolini solz. Oh oberni tedej , naša pomočnica ! svoje milostive oči v nas : in pokaži nam po tem revnim življenju Jezusa, žegnani sad tvojiga te¬ lesa; o milostiva, o dobrotljiva, o sladka Devica Marija! V. Prosi za nas, sveta Božja porodnica! O. De bomo vredni obljub Kri¬ stusovih. Molimo. Y 7 sigamogočni večni Bog! ki si dušo in telo častite device matere Marije, de bi vredno lil prebivališe tvojiga Sina biti za¬ služila, s pripomočjo svetiga Duha pripravil, daj, de bomo ki se njeniga spomina veselimo, po njenih milostivih prošnjah od prihodnjih zlegov in večne smerti rešeni. 3. K svetimu Jožefu. Glejte, zvesti in modri hla¬ pec, kteriga je postavil Gospod čez svojo družino. F. Prosi za nas, sveti Jožef! O. De bomo vredni obljub Kri¬ stusovih. Molimo. Naj nam , prosimo, Gospod ! zasluženje ženina tvoje presvete matere Marije pomaga, de, kar naša slabost ne premore, nam bode do njenih prošnjah do¬ deljeno. 112 4. Za vse potrebe. Ponižno, Gospod! te prosimo, razveži po svoji milosti naših grehov vezi, in ohrani po proš¬ njah svoje izvoljene Matere lju¬ be Device Marije in vsih svojih svetnikov nas, svoje služab¬ nike , naše dobrotnike in naše pohištvo v vsi svetosti.; tudi očisti vso našo rodovino in naše prijatlc od hudobe in grehov, in napolni jih z lepimi čednostmi: dodeli nam mir in zdravje, od- verni od nas vidne in nevidne sovražnike, in odženi vse hude želje; daj nam zdravo vreme in dobro letino, skaži milost našim prijatlam in neprijatlam in ob- vari to faro z vsimi, kteri v njej prebivajo, kuge, lakote, vojske, ognja, potresa, povodnji, in dodeli milostivo vsim vernim 113 keršenikam, živim in mertvim, v nebeškim kraljestvu večno živ¬ ljenje, mir in pokoj. Obvari na- šiga papeža I., našiga škofa I., našiga svetliga cesarja I., in vso našo duhovsko in deželsko gosposko, in vse keršansko ljud¬ stvo vsili nadlog in vsiga /Je ga. In tvoj žegen pride iz nebes dol na nas, in bodi vselej nad nami. Po Gospodu našim Jezusu Kristusu, Sinu tvojim, kteri s teboj živi in kraljuje v edino¬ sti svetiga Duha Bog vekomaj. Amen. V. Božja pomoč ostani vselej per nas. O. Amen. Oče naš. Cešena si, Marija! (petkrat.) 114 Sveti križev pot, Perprava. S teboj se v duhu sklenem, o preusmiljeni Jezus! in želim s tisto gorečnostjo tvoje britko terpljenje premišljevati, s ktero je tvoje presveto Serce bilo na¬ polnjeno, kadar si s težkim kri¬ žem obložen po kervavi poti šel proti gori mertvaških glav. Daj mi gnado zavolj tega križeviga pota, de svoje grehe spoznam, obžalujem in se za vselej in resnično poboljšam, de mi tvoje britko terpljenje ne bo v pogub¬ ljenje, ampak v večno življenje. lift I. Postank. Jezus v smert obsojen. Molimo te, o Kriste, in te hvalimo: Ker si s svojim križem svet odrešil. Zahvalim se ti, o predobrot- Ijivi Jezus, de si se za mene v smertno sodbo vdal, in pro¬ sim te, dodeli mi, de bom iz ljubezni do tebe vse krive sodbe čez me mirno terpel, de ne bom hikogar sodil, de bom vse pre¬ grehe svojiga jezika obžaloval in enkrat milostljivo sojen. Amen. Očenas. Češenamarija. Čast bodi. Usmili se nas, o Gospod! usmili nas! 116 II. Poslank. Jezus vzame križ na ramo. Molimo te, o Kriste, in te hvalimo: Ker si s svojim križem svet odrešil* O predobrotljivi Jezus, ki si z veseljem za me križ objel in voljno nesel; dodeli mi, de bom iz ljubezni do tebe vse zoper- nosti in nadloge voljno nosil, de zoper bližnjiga ne bom ni¬ kdar godernjal, in de bom za teboj serčno hodil po poti kri¬ žev ter zaslužil tvojo Ijubezin* Amen. Očenaš. Cešenamarija.Cast bodi. Usmili se nas, o Gospod! usmili se nas! 117 III. Postauk. Jezus pade pervič pod križem. ^Iolimo (e, o Kriste, in le hvalimo; Ker si s svojim križem svet odrešil. O usmiljeni Jezus, ki oslab¬ ljen pod težkim križem padeš, pa neizmerna ljubezin te spet Vzdigne: daj mi moč,de iz dušne dremote vstanem, tebe iz celiga serca ljubim, vse sovražne za¬ peljivce srečno premagam, in ni¬ kdar več ne padem v pregreho; daj mi tudi veliko milost, de yečkrat kteriga svojih tovaršev greha vzdignem. Amen. Očenaš. Cesenamarija. Čast bodi. Usmili se nas, o Gospod, usmili nas! 118 IV. Poslank. Jezus sreča svojo žalostno mater. Molimo te, o Kriste, in te hvalimo', Ker si s svojim križem svet odrešil' O moj usmiljeni Jezus! za¬ voljo žalosti, ktera je presunila tvoje Serce in Serce tvoje Ma¬ tere Marije, ko sta se na poti srečala, te prosim, odpusti mi vso žalost, ktero sim kdej tvo¬ jima in Marijnimu sercu storil, ko sim posvetnimu veselju svoje serce odperl. In dodeli mi to posebno milost, de se slabe dru¬ žine vselej varujem in le per tebi veselja išem. Amen. Očenaš. Cešenamarija. Čast bodi. Uamili se nas, o Gospod, usmili se nas! 119 V. I*ostaiilt. Simon Cirenejic pomaga Je¬ zusu krm nesti. Molimo te, o Kriste, in te hvalimo; Ker si s svojim križem svet odrešil. O milostljivi Jezus! ki ti nobe- din noče v pomoč priti, in ptujic je permoran za teboj kriz ne¬ sti; daj, de vsako nehvaležnost od sveta voljno in v duhu po¬ kore prenašam, podpiraj mojo slabost, ker na potu proti ne- besam pešam, in dodeli mi, svoj križ objeti in poterpežljivo za teboj nositi. Amen. Oeenaš. Cešenamarija. Čast bodi. Čsmili se nas, o Gospod, usmili nas! 130 TI. Poslank. Veronika poda .Jezusu potni pert. Molimo te, o Kriste, in te hvalimo; Ker si s svojim križem svet odrešit O Ijubeznjivi Jezus, ki si po¬ dobo svojiga presvetiga obličja Veroniki v pertu zapustil; pro¬ sim te, vtisni tudi v moje serce in v moj spomin podobo svojiga kervaviga obličja, de vedno tvo¬ je britko terpljenje premišljujem in zmirej svoje grebe objoku¬ jem. Amen. Oeenaš. Češenamarija. Čast bodi' Usmili se nas, o Gospod, usmili se nas! 121 VII. JPostank. 'h %us pade drugič pod križem. bolimo te, o Kriste, in te hvalimo; Ker si s svojim križem svet odrešil. O terpeči Jezus! ki ves oslab¬ ljen in razboljen že v drugič Pod križem padeš ; usmili se , Usmili se moje grešne duše, ki je že tolikrat v greh zabredla; 0 daj mi spet vstati in zares ne v eč grešiti. Amen. v V V V v t Ocenas. Cesenamarija. Castbodi. Usmili se nas, o Gospod, usmili 8e nas! 133 VIH. Poslank. Jezus tolafki Jeruzalemske »ene. Molimo te, o Kriste, in te hvalimo', Ker si s svojim križem svet odrešil- O usmiljeni Jezus! ki si Je¬ ruzalemskim ženam rekel: Ni¬ kar se ne jokajte nad menoj > ampak jokajte se nad seboj in nad svojimi otroci; daj mojim očem grenke solze, de ne ob¬ jokujem samo tvojiga britkiga terpijenja, ampak veliko bolj svoje grehe, de per tebi odpu- šanje in pokoj vesti zadobim- Amen. Očenaš. Češenamarija. Čast bodi- Usmili se nas, o Gospod, usmili se nas! 123 IX. Poslank. Jez us pade tretjič pod križem. Molimo (e, o Kriste, in te hvalimo; Ker si s svojim križem svet odrešil. O Jezus, ki v silnih težavah ■n bolečinah vtretjič na zemljo Padeš; ponižno te prosim, od¬ pusti mi, ker tolikrat spet v grehe padem, vari me strašne Jušne slepote , dodeli mi, se desnično spreoberniti in ponižno Jo konca v tvoji gnadi živeti. Amen. Očenaš. Česenamarija. Čast bodi. Usmili se nas, o Gospod, usmili s ® nas! 124 X. Poslank. Jezusa slečejo in mu žolca dajo piti. Molimo te, o Kriste, in te hvalimo; Ker si s svojim križem svet odrešil' O predobrotljivi Jezus, kolike bolečine si terpel, ko so ti obla¬ čilo z raztepeniga in vsiga ra- njeniga života potegnili in te botli z žolcam napojiti! O Zve¬ ličar! ki si mogel tolikanj ter- peti za ošabnost v obleki, za nesramnost in nezmernost v jedi in pijači; dodeli mi, de ljubim sramežljivost, se varujem rado- vidnih pogledov in se ogibljem zapeljive družine, de zatajam in pokorim svoje truplo in s tisti¬ mi, ki so čistiga serca v ne¬ beško veselje pridem. Amen. Očenaš. Cešenamarija. Čast bodi- Usmili se nas , o Gospod, usmili se nas! I 126 XI. Poslank. Jezusa na križ perbijejo. bolimo te, o Kriste, in te hvalimo; Ker si s svojim križem svet odrešil. O preljubeznjivi Jezus, ki so ^ v nezmernih bolečinah za r oke in noge z ojsfrimi žeblji ha križpcrbili; odpusti mi moje hagnusne grehe, zavolj kterih si to terpel, pcrbij me seboj na Križ in napolni me s takim stu- 'lam do greha, de te nikdar več he bom razžalil. Amen. Očenaš. Češenamnrija. Čast bodi. Usmili se nas, o Gospod, usmili nas! 136 XII. Poslank. Jezus na križu umerje. Molimo te, o Kriste, in te hvalimo; Ker si s svojim križem svet odrešil- O brez vse mere usmiljeni Jezus! ki si s ternjevo krono na glavi, na križ perbit, v ne¬ znanih bolečinah svojo nedolžno kri prelil, svojo Mater svetimo Janezu, svojo dušo nebeškimo Očetu zročil, glavo nagnil in umeri; kaj češ, de naj ti jest za toliko Ijubezin povernem ? Odmeri bom vsakimu grehu in le tebi živel; pomagaj mi, o Jezus! Amen. Očenaš. Češenamarija. Čast bodi- Usmili se nas, o Gospod, usmili se nas! 137 XIII. Poslank. Jezusa s kri&a snamejo in nje¬ govi prešsalostni Materi v na¬ ročje polože. Molimo te, o Kriste, in te hvalimo; Ker si s svojim križem svet odrešil. O Marija, prežalostna Mati! kako je bilo prebodeno tvoje serce z mečem neizrečene ža¬ losti, ko si imela svojiga pre- Ijubiga Sina vsiga ranjeniga, hiertviga v naročju. Oh sprosi n >i gnado, de z nobenim smert- him greham več Jezusoviga ter- Pljenja in tvoje žalosti ne po¬ bovim , ter spokorno in mirno '•merjeni. Amen. Očonaš. Češenamarija. Čast bodi. Ošinili se nas, o Gospod, usmili ®e nas! 138 XIV. Poslank. Jezusa v grob pološse. Molimo te, o Kriste, in te hvalimo; Ker si s svojim križem svet odrešil. O križani Jezus, ki z diša¬ vami pomaziljen, v tančice po¬ vit v grobu počivaš; dodeli mi milost, de zamorem s čistim, treznim in poterpežljivim živ¬ ljenjem v tebi počivati, po tebi hrepeneti, presveto Rešnje Telo pogosto in vredno vživati, tvoje britko terpljcnje s pridam pre¬ mišljevati in se z mirno in zve¬ ličavno smertjo s teboj na ve¬ komaj opočiti. Amen. Očenaš. Cešenamarija. Čast bodi. Usmili se nas, o Gospod, usmili se nas! i29 Ponižno te prosim , o usmi¬ ljeni Jezus! sprejmi dobrotljivo to moje premišljevanje tvojiga britkiga terpljenja, in stori, de *)o tebi v čast in zahvalo, meni pa v resnično poboljšanje in v Večno življenje. To mi dodeli na prošnjo svoje ljube Matere Marije. Amen. Vernih duše naj po milosti “ožji v miru počivajo. Amen. Očenaš. Češenamarija. Čast bodi šestkrat; zadnjikrat v namen sve¬ tega očeta.’ 5 130 Per bolnikih. Molitev bolnika. Nar svetejši nebeški Oče! tebi je znana moja zadnja ura. Ti si odločil konec mojiga življe¬ nja; to je moje tolažilo. Čast, hvala in slava bodi tebi, vsi- gamogočni Bog! za ncštevilne dobrote, ktere si mi v vsim mo¬ jim življenju skazal. Posebno pa se ti zahvalim za našiga Zveličarja, tvojiga ljubiga Sina, ki si ga bil na svet poslal. O Jezus! v tebe upam, tebe ljubim, v tvojih svetili ranah išem hrambe in tolažila za svojo poslednjo uro. Povikšaj mojo vero, poterdi moje upanje, vnem' v meni gorečo ljubezin. Tebi p Gospod, darujem telo in dušo •' 131 , Sveti Duh! tolaži me, očisti 111 posveti mojo dušo, de sme Pred Boga priti; pelji me v večno življenje. 0 nar veči Dobrota! preči- sio , nar svetejši Bitje ! nikar Ue S^j na moje grehe, glej Pa na Jezusa, ki je za me na križu umeri. Razveseli se, moja duša, tvoj zveličar živi, in s svojo smertjo te bo spravil v v ečno življenje. Potolaži se moja duša, in v Boga zaupaj, ker «og je ves ljubezin. Rešil te bo Pogube, in te seboj v nebesa vzel. Sveta Marija! prosi za me z dajinob inoji smertni uri. Moj sveti angel varb, moj sveti po- m očnik in vsi Svetniki Božji ! Prosite za me, de naj bo Bog “smiljen moji ubogi duši. Amen. 132 Ko bolnika v sveto Olje devajo. 129 . psalm. Iz globočine vpijem k tebi, o Gospod! Gospod usliši moj glas! — Naj poslušajo tvoje ušesa glas moje prošnje. — Gospod! če boš zavoljo pregreh rajtingo lirjal: o Gospod, kdo bo obstal? — Ali per tebi je odpušanje grehov, in zavoljo tvoje postave čakam na tebe, o Gospod! — Moja duša čaka spolnjenja nje¬ gove besede : moja duša v Go¬ spoda zaupa. — Od jutranjiga čuvanja noter do noči naj Izrael v Gospoda zaupa. — Ker per Gospodu je usmiljenje, in per njem je obilno odrešenje. — In on bo Izrael rešil v od vsili nje¬ govih hudobij. — Čast bodi Oče¬ tu , in Sinu, in svetimu Duhu; kakor je bila v začetku, in zdaj, in vselej, in vekoinej. Amen. 133 Molitev. Prosimo te, o usmiljeni Bog, Oče, Sin in sveti Duh! zatri v tem bolniku vso moč greha in hudobniga duha, in s poklada- njem mašnikovih rok na prošnjo vsili svetili angelov, arhangelov, patriarhov, prerokov, apostel- nov , marternikov , spoznovav- Cov, devic in vsili svetnikov mu očisti dušo in telo. Amen. Odpusti mu, o usmiljeni Je¬ zusi zavoljo svojiga britkiga terpljenja, kar je grešil z mi¬ slijo, ž željami, z besedo, z 'Ijanjem, z zamudo dobrih del; odpusti mu, kar je grešil s po~ čutki svojiga života. Amen. Moli m o. ,, O Gospod Bog, ki si po svo¬ jim apostelnu Jakopu govoril: 134 Ako je kdo zmed vas bolan, naj si da perpeljati cerkvene duhov¬ ne, naj nad njim molijo ter ga po¬ mažejo z oljem v imenu Gospo¬ dovim, in verna molitev bo bol¬ nima pomagala in Gospod mu bo polajšal: in ako je v gre¬ hih, mu bodo odpušeni: ozdravi, prosimo, o Zveličar naš ! pomi¬ losti sv. Duha, bolezni tega bol¬ nika, zaceli njegove rane, od¬ pusti grehe, in sleherne bolečine duše in telesa od njega odpravi, in znotrej in zunaj mu popol- nama zdravje usmiljeno pover- ni, de bo s tvojim usmiljenjem ozdravljen, zmožin k poprejšnim opravilam. Ki z Očetam in sv. Duham živiš in kraljuješ Bog od vekomaj do vekomaj. Amen. Ozdravi ga, Bog Oče, ki si ga stvaril. Ozdravi ga, Bog Sin, ki si zanj na križu terpel. Ozdra- m vi ga, sv. Duh, ki si ga p er sv. kerstu posvetil. Pobožni %dihljeji, ki se %a~ morejo bolniku narekvati. V tebe verujem, o Jezus! Sin šivigaBoga, ki si na svetper- šel, nas zveličat. — V tebe, o Gospod! klicem: ti si moje upanje, moj dele/, v deželi živih. Dog je moj Zve¬ ličar. Nobodin ni bil osramoten, kdor je o Gospoda zaupal. — Ljubim te, o Gospod! ker ti si moja moč, moje pribežališe moj Odrešenik. O Bog, daj, de te bom iz celiga serca lju¬ bil ! _ O Gospod! ne svari me v svojim serdu, in ne tepi me v svoji jezi. Odpusti mi moje grehe Po svoji milosti; zakaj veliko Jibje. Spoznam svojo hudobijo, 136 in moj greh mi je vedno pred očmi. — Moje serce je perpravljeno, o Bog! moje serce je perprav¬ ljeno. Stori z menoj po svoji volji; po svojim usmiljenji ravnaj s svojini hlapcam. Zgodi se tvo¬ ja volja, kakor v nebesih, tako na zemlji. Mojo dušo žeja po mogočnim živim Bogu. Kakor hrepeni je¬ len po merzli vodi; tako hre¬ peni moja duša po tebi, o Bog! Bo milosti božji sim, kar sim. Vsak čas bom Boga častil; nje¬ gova hvala bo v mojih ustih vun no vim. Hvaljen bodi Bog Oče, ki si me vstvaril. Hvaljen bodi Jezus Kristus, ki si me odrešil. Hvaljen bodi sveti Duh , ki si me posvetil. Čast bodi Očetu, ju Sinu, in sv. Duhu. Kakorje 137 bila v začetku, zdej in vselej in vse večne čase. Amen. Ko bolnik umira. Popotvaj iz tega sveta, keršan- ska duša, v imenu Boga Očeta vsigainogočniga, ki te je vstva- ril: v imenu Jezusa Kristusa, Sinu živiga Boga, kteri je za te terpel: v imenu svetiga Duha, kteri te je posvetil: v imenu tronov in gospostev: v imenu Poglavarstev in moči: v imenu kerubinov in seratinov: v imenu očakov in prerokov: v imenu svetili apostelnov in evangeli¬ stov; v imenu svetih marterni- kov in spoznovavcov: v imenu svetih mnihov in pušavnikov: v imenu svetih devic, in vsili svetnikov in svetnic božjih: dans naj bo tvoj kraj v miru, in tvoje prpbivališe v svetim Sionu. Po 138 ravno tistim Jezusu Kristusu. Amen. Ko se je duša ločila od telesa. Pridite na pomoč, svetniki božji! Pridite naproti, angeli Gospodovi! Sprejmite to dušo, in peljite jo pred obličje Nar- vikšiga. Naj te sprejme Kristus, kteri te je poklieal, in angeli naj te nešo v Abrahamovo naročje. Oni naj sprejmejo njegovo du¬ šo, in peljejo pred obličje Nar- vikšiga. Gospod! daj mu večni pokoj, in večna luč naj mu sveti. Gospod , usmili se ! Kriste, usmili se! Gospod, usmili se! Očenaš. Češenamarija. Gospod, daj mu večni pokoj. In večna luč naj mu sveti, 139 Molimo. Tebi, o Gospod! perporočimo dušo tvojiga služabnika I., de, ker je svetu odmeri, tebi živi; in kar je po človeški slabosti v življenju grešil, ti po neskončni milosti in dobroti odpusti in zbri¬ ši. Po Kristusu,Gospodu našim. Amen. Za verne merite. O Kog, iz čigar usmiljenja duše vernih počivajo, daj svo¬ jim služabnikam in služabnicam, kteri v Kristusu počivajo, mi¬ lostljivo odpušanje grehov, de od vsili pregreh odvezani, s teboj •se brez konca veseliti zamorejo. l*o ravno tistim Jezusu Kristusu Gospodu našim. Amen. Naj v miru počivajo. Amen. Očenaš. Češena si Marija, Vera. __ 140 Uektere posebne molitve, zlasti v vojski. '/a vojskovodja. O vsigamogočni Bog, ki si Gospod vojsknih trum; daj mo¬ drost našimu vojvodu, de nas za sedanje in prihodnje življenje prav vlada; daj mu moč in serč- nost, de nas zveste služabnike pelje k zmagi zoper dušne in telesne sovražnike, in nas vse¬ lej reši iz sleherne nevarnosti. Nam pa dodeli verno pokoršino do njega, nepremagljivo serčnost in veselo vdanost v tvojo sveto voljo. Za to te prosimo o Bog! po Jezusu Kristusu Gospodu našim. Amen. 141 '/m častnike ali oficirje. Prosimo te, o dobrotljivi Bog! napolni naše vikši z duham svete vere in goreče keršanske lju¬ bezni, de bodo tebi vselej zvesto služili, nam pa svetili z dobri¬ mi zgledi. Vlij jim v serce duha poterpežijivosti in pohlevnosti, de bodo poterpljenje imeli z na¬ šimi pomankljivostmi in pogreš¬ ki; povračuj jim njih trude z nami, de bodo pred sedežem tvoje milosti zamogli enkrat ve¬ seli odgovor od nas dati; tega te prosimo po Jezusu Kristusu tvojim ljubim Sinu Gospodu na¬ šim. Amen. Molitev vikšiga za podložne. Vsigamogočni Stvarnik, Go¬ spod vojsknik trum! ki si mi podložne dal jih vladati; daj mi 142 tudi moč ž njimi tako delati , de jim njih težki stan polajšam, in njih duše pogubljenja obvar- jem. Dodeli mi poterpežljivost, de bom ž njimi kakor dober oče z otroci delal; daj mi dobroto in usmiljenje, de jih bom kakor sinove ljubil in za nje skerbil; daj meni in njim po tvojih za¬ povedih živeti, de sklenjeni en¬ krat per tebi plačilo dosežemo, ki si ga obljubil zvestim hlap- cam. Po Jezusu Kristusu Go¬ spodu našim. Amen. Na hoji im ali na pokopa li.šu. O Bog ! po zasluženju Jezusa Kristusa Odrešenika našiga, daj vsim ki tukaj počivajo, večni mir in pokoj, in večna luč naj jim sveti. — 143 Očenaš. Česena si Marija. Vera. — Naj v miru počivajo. Amen. Za tovarše v boju. 0 Gospod nebes in zemlje ! blagoslovi s svojo nedolžno ker- vjo cesarsko orožje, pomagaj našim vojšakam se vojskovati in srečno sovražnika premaga¬ ti. Vzemi jih pod svojo močno obrambo, ti jim bodi škit pred' sovražnikovim orožjem, in vari jih neprevidene smerti. Posebno te prosimo z vso perserčnostjo, o usmiljeni in dobrotljivi Bog! ne perpusti, de bi se kteri zmed njih v smertnim grehu iz sveta ločil in per sodbi spred tvojiga svetiga obličja bil zaveržen. O Bog usmiljenja in perzanašanja usmili se, usmili se in perzaneši! Tebi bodi darovano vse terplje- 144 nje, težave, rane in bolečine, življenje in smert naših tovar- šev; vse to naj bo s tvojim brh¬ kim terpljenjem na križu skle¬ njeno, de bo tebi v čast in nam v zasluženje. Daj, de srečno prestanejo, v imenu Boga Očeta, in Sina, in v sv. Duha. Amen. Očenaš. Češena Marija. Vera. Molitev ranjeni (j a na vojski. O Jezus, Sin Davidov! o Je¬ zus Sin živiga Boga, ki imaš življenje in smert v svoji obla¬ sti; ohrani me saj toliko še per življenju, de iz mašnikovih rok odvezo svojih grehov in po¬ slednje tolažilo prejmem. Ako pa te dobrote nisim vredin, skaži mi saj usmiljenje in daj mi glo¬ boko žalost, daj mi popolnama grevingo nad vsimi grehi, de vekomaj ne bom zaveržen, — 145 O usmiljeni Kog, iz serca žal »>i je, ker sim tebe nar veči Dobroto in Svetost žalil! O Bog! nikoli več te ne bom žalil; ni¬ koli več ne bom grešil. — O Jezus! Jezus! Jezus! v tvoje roke zročim svojo dušo. Za mertve vojake. Vsigamogočni večni Bog! po¬ glej z očnn' svoje neskončne mi¬ losti na duše naših ranjcih to- varšev, ktere so se na vojski ali drugod iz tega sveta ločile. Očisti jih vsili madežev greha, od kterih niso bili v tem živ¬ ljenju zadosti očišeni; nadome¬ sti jim iz Jezusoviga terpljenja ju iz zasluženja Matere Božje in svetnikov, kar je pomanklji- viga, de brez zaderžka pred tvoje sveto obličje pridejo. To le prosimo po Jezusu tvojim 146 ljubim Sinu, kteri je, ko pre- magavic smerti in satana, vstal od mertvih in s teboj in svetim Duham ži vi enak Bog od ve¬ komaj do vekomaj. Amen. Očenaš. Češena si Marija. Vera. Nekteri lepi nauki. Svetiga Tomaža Keinpenskiga. Jezusa nad vse ljubiti. Blagor mu, kdor razumi, kaj se pravi Jezusa ljubiti in samiga sebe zaničevati zavoljo Jezusa. Mora se ljubo zavoljo ljubiga zapustiti, ker Jezus sam hoče čez vse ljubljen biti. Ljubezin do stvari je zapeljiva in nesta¬ novitna; ljubezin do Jezusa zve¬ sta in stanovitna. 14 ? Kdor se šivan’ prijema, bo s spodletljivim padel; kdor .Jezu¬ sa objame, bo na vekomaj po- terjen. Tistiga ljubi, in si ga prijatla ohrani, kteri te ne bo zapustil, ko bo vse drugo od tebe odstopilo, in ne bo per- pustil, de bi se na zadnje po¬ gubil. Od vsiga (posvetniga) se moraš enkrat ločiti, ali hočeš, ali nočeš. Tvoj ljubi (Jezus) je take lastnosti, de druziga ne perpu- sti; on sam hoče tvoje serce •meti, in kakor kralj na lastnim sedežu sedeti. Nikar ne zaupaj in ne nasla¬ njaj se na vetrasti tcrst; ker vse meso je trava, in vsa nje¬ gova čast'kakor cvet odpade. Ako išeš v vsili rečeh Jezu¬ sa , boš našel zares Jezusa. Ako išeš pa samiga sebe, boš 148 našel tudi samiga, pa to bo tvoje pogubljenje. Zakaj več človek • sam sebi škoduje, ako Jezusa ne iše, kakor mu zamorejo ves svet in vsi njegovi nasprotniki škodovati. Se ponižno podvreči. Ne glej nato, kdo je za tebe, ali zoper tebe; ampak to delaj in skerbi, de bo v vsaki reči Bog s teboj, kar koli počneš. Orani dobro vest in Bog te bo dobro branil. Zakaj komur bo hotel on pomagati, njemu nebo moglo nasprotvanje nobeniga človeka škodovati. Ako bi ti znal dobro molčati in terpeti, bi zares in svesto vidil pomoč Gospodovo. On ve kdaj in kako te rešiti; in zato se njemu zroči. Božja reč je, 149 pomagati in iz vsake zaderge rešiti. PonižnigaBog brani in reši; ponižnigaljubi in tolaži; k po- nižnimu se sklone; ponižnima deli veliko milost, in ga po nje¬ govim ponižanju povzdigne k časti. Ponižnimu on svoje skriv¬ nosti razodeva, in ga sladko k sebi vleče in vabi. Življenje čiste duše pred " Bogam. Kdor nima Boga perjatla, je vedin revež in siromak, če ima tudi vse drugo. Boga pa ima tisti perjatla, ktcri ga ljubi in se po njegovi besedi ravna. Po božji besedi pa se tisti ravna, kteri nikoli nemarne be¬ sede ne reče, in v djanju po¬ kaže, kar z jezikam govori, in svoje časti ne iše; ampak v vsim 150 dobrim, kar stori, in kar per družili vidi, le Boga hvaliti želi. Kdor je sam sebi všeč , je neumnežu všeč, Bogu pa zo- pern. Skerbi tedaj per vsili svo¬ jih dobrih delih Bogu dopasti, de še več dobriga od njega zadobiš. Zakaj se hvališ natornih da¬ rov? Lej umerjoč si in červi te bodo kmalo snedli. O mladenič! poslušaj nauk starčka: Beži od stvari, ktere te motijo. Strah večniga ognja varuje v nečistost in prevzetnost. Če od revniga telesa ki bo moglo kmalo umreti, skušnjave terpiš , misli, kako strašno je terpljenje v večnim ognju. Tako boš s peklenskim ognjem oginj svojiga poželenja , pogasil, de duha skoz oginj otmeš. 161 Nobena mesena slast dolgo ne terpi; vse posvetno veselje je prazno in goljufno; ravno tako v sa telesna lepota, in vse, kar hvalo in čast imenuješ. Kdor se nič pe boji, kmalo v greli pade, in kdor se pred Bogam in njegovimi svetniki ne poniža, ga bodo per sodbi hudiči osramotili in neusmiljeno ječili. Hoj se tedej prevzetnik! boj se v vsim svojim djanju sodbe božje, ne bodi nečimern in ne hvali se, če tudi kej veljaš. Spomin Kristusovima terpljenja varuje v razuzdano veselje. »Blagor jim, kteri žalujejo; potolaženi bodo.“ Od koga bodo potolaženi? Od Kristusa v sercu; ne od neči- niernih reči lega sveta. Prešerne in pohujšljive be- 153 sede in krohotanje ne gredo k .svetima Kristusovima tcrpljenju in k njegovim bolečim ranam. Ko bi tudi le en sam tern Kri¬ stusove krone mojo glavo ali moj lierbet prebodel, ali bi se mo¬ gel smejati? O ne! od bolečine bi jokal in na glas zavpil. Ali ko bi žebelj s križa v svoji nogi imel, kam bi mogel iti ali teči? Gotovo bi ne mo¬ gel ne iti, ne teči, ampak na mestu bi mogel ostati in bole¬ čino terpeti, in sklenje bolečine bi me učilo s Kristusam terpeti. In, o de bi mogel tudi nar grenkejši solze točiti in odpu- šenje svojih grehov zadobiti! O kako sveta je žalost, kako sladke so solze, ktere se od smiljenja čez presvete rane na- šiga Gospoda Jezusa Kristusa prelivajo!_ 153 Nekaj zgledov za kcršanskc vojake. Vojšak, ki se serčno vojskuje ^a cesarja, domačijo in pravico, je kaj častitljivima. Vse časti taciga serčniga vojšaka, in on v resnici tudi čast zasluži. Ven- der prava čast in slava, ktera °ez meje tega kratkiga življe¬ nja seže, zlati venec, ki se bo v ekomaj svetil, gre vojšaku le takrat,' ako je on tudi vojšak za Boga, in'se grehu in vsim hudim nagnjenjem moško zo¬ perstavi. Takimu keršanskimu vojšaku Bog v pomoč pride, tudi na voj¬ aki, kakor Izraelskimi! vojvodu Judu Makabeju. Juda Maka- 154 bejič je imel 164 let pred Kri¬ stusovim rojstvam silno vojsko zoper hudodelniga Nikanorja. Pred velikim bojem sta se mu Onia in Jeremia, varila in po¬ močnika Judatova, ki sta bila že davno popred umerla, per- kazala in mu razodela, de ona sta prijatla Izraelskiga vojen- stva, in de bota per Bogu zanj prosila. Dala sta Judu Maka¬ bejcu zlat meč, rekoč: „Vzemi sveti meč ko dar od Boga; ž njim boš premagal sovražnika mojiga ljudstva Izraela.“ Judje, to slišati, so s svojim serčnim vojvodam vred v Doga klicali, so se vojskovali in molili ob enim, in so 35,000 sovražnikov pobili, ker je bil Dog ž njimi. — De imaš pa še več lepih zgledov pred seboj, keršanski vojak! bo v naslednjim še kej 155 povedano od serčnih keršanskih korenjakov. Ponižni stotnik. Jezus nam je zažugal, de ne pojdemo v nebeško kraljestvo, ako ne bomo ponižni in pripro- sti, kakor otročiči. S ponižno¬ stjo si pa človek tudi že na zemlji veliko dobrot sprosi, kterili Bog prevzetnikain in napuhnežemne da. To vidimo nad ponižnim stot- nikam , kakor sv. Matevž po¬ pisuje v 8. postavi. „Ko je Jezus v Kafarnavin šel, je stopil k njemu stotnik , kteri ga je prosil, in je rekel: Gospod! moj hlapec leži doma mertvouden, in ga hudo vije. In Jezus je rekel: Jest bom peršel in ga ozdravil. In stot¬ nik odgovori in reče: Gospod nisim vredin, de greš pod mojo 156 streho; temuč reci le besedo , in moj hlapec bo ozdravljen. — Ko je Jezus to slišal, se je za¬ čudil, in jim je rekel, ki so za njim šli: Resnično vam povem, tolike vere nisim v Izraelu na¬ šel! Povem vam pa, de jih bo veliko od izhoda in zahoda prišlo in bodo sedeli per mizi z Abra- hamara, in Izakam in Jakopam v nebeškim kraljestvu. Otroci kraljestva pa bodo pahnjeni v unanjo temo; ondi bo jok in škri¬ panje z zobmi. In Jezus je re¬ kel stotniku: Pojdi, in kakor si veroval, tako se ti zgodi! In hlapec je bil ozdravljen tisto uro. — Tako je ljubeznjivi Zve¬ ličar bil perpravljen, ponižnima stotniku še več storiti, kot je uni prosil. Pred napuhnjenim in nesramnim Herodam pa ni hotel čudeža storiti. Tudi ošabin in 157 nesramen mladenič nima perča- kovati od Boga pomoči v stiski. Sveti Komeli. Sveti Komeli je bil stotnik v mestu Cesareji na Jutrovim.Mo¬ gel je verne spričevavce na mo- riše spremljati, in ravno to inu je perložnost dalo, veliko do- briga storiti. Obsojene kristjane je namreč v veri poterdoval in k serčnosli budil. To je bilo Bogu tako ljubo, de so se per lem opominjanju večkrat še ču¬ deži godili. Neverniki so nad tem stermeli, veliko jih je padlo pred Kornelia, rekoč: „Velikje keršanski Bog! o služabnik Nar- vikšiga, verujemo vKrižaniga, kteriga ti oznanuješ in razgla- suješ.“ Malikovavec IJemetri je rekel Korneliju: „Ako moreš , ozdravi mojo bolno ženo!« Kor- 158 neli mu odgovori: „Dajta se po¬ prej kerstiti, prejmita Kristu¬ sovo znamnje, in storil bom va¬ ma, kar želita.“ Na to se dasta oba kerstiti, in sv. Komeli je sprosil tudi res zdravje njegovi ženi. Umeri je 46 let po Je¬ zusovim rojstvu 20. svečana. — Dobra kersanskabeseda slabiga tovarša v veri poterdi, in ve- likrat smertniga greha in pogube obvaruje. Posvari in poduči to¬ varša, ki je v nevarnosti grešiti. Sc. Longin in njegova tovarša. Ko so Jezusa križali je Longin stotnik bil per tistih trumah, ki so bile pri Jezusovim križu na straži. Jezus je glavo nagnil in umeri, stotnik Longin pa je za¬ klical: „V resnici, ta je Sin Božji!“ Zavoljo tegaočitniga pričanja je bil v ječo djan in 159 pred sodbo poklican, in ž njim tudi dva prosta vojaka. Pri za¬ slišanju se je sveti stotnik bolj bal za svoja tovarša kot sam za se , ker skerbelo ga je , de bi ne začela v veri omahovati, ko bota sodnikovo ojstro žuga- nje slišala. Torej se je k njima obernil in rekel: „V e s elita s e , 1 j u b a brata,kmalonam se bo d o nebeške vrata od- perle, in angeliBožji bo-" do čakali na naše d u š e! “ S temi besedami sta bila voj- šaka k serčni stanovitnosti na¬ vdihnjena in sta s svojim stot¬ nikom ob enim neprestrašena umerla za sveto vero 16. ko- zoperska 34 let po Kristusovim rojstvu. — Ta sveta zgodba nam pokaže, koliko premore beseda vikšiga do njegovih podložnih, kako močno njegov lepi zgled 160 tudi podložne k dobrimu budi. Ako pa vidiš, keršanski mlade¬ nič! deje morebiti med velikim številam vojakov tako malo pra¬ vih kristjanov, kakor malo jih je bilo nekdaj med nejevcrskimi trumami; glej dobro, de tudi ti v hudo ne potegneš, in Božje per- jaznosti ne zgubiš. „Veliko je poklicanih, malo zvo- 1 j e n i h; 44 pravi Jezus. Sveti Boštjan. Nekteri se izgovarjajo, de per Soldatih se ne more moliti in zvesto Bogu služiti. De je to prazin izgovor, nam sv. Boštjan pokaže. Sv. Boštjan je bil stot¬ nik ali hauptman per telesni stra¬ ži cesarja Diokleciana, in v ti službi je on vse dolžnosti pra- viga kristjana čisto spolnoval. To se je razglasilo, in sv. Bo- 161 štjan je bil vjet in pred sodnika gnan. Ali sv. Boštjan se ni ustra¬ šil zavoljo Kristusa terpeti. Sod¬ nik mu je očital, de on s tem dolžnost do cesarja ne spolnu- je, ker po keršansko živi. Sv. Boštjan mu je pa modro in resno odgovori: „MisIim, de cesarju in njegovimu cesarstvu ne mo¬ rem veči službe skazati, kakor de praviinuBogu odkritoserčno služim. S tem prav v resnici svojih dolžnost nisim zamudil ali zanemaril, ampak ravno na- sprot, ker vem, de dežela, ce¬ sarstvo in vladar z nobeno rečjo ne more več perdobiti, kakor če se skerbi, de podložni ma- iikovavstvo zapuste, in nar vik- šiga Gospoda nebes in zemlje molijo.“ Tega serčniga vojšaka so zavoljo njegove zvestobe do Jezusa na drevo razpeli In s 6 163 psicami vanj streljali, de je vse truplo v psicah bilo in so mi¬ slili , de je inertev. Ker ga je bil pa Bog per življenju ohra¬ nil, ga je neusmiljeni cesar uka¬ zal tako dolgo s palicami tep¬ sti, de je umeri; in tako je sv. Boštjan dvakrat martro terpel. On je živel in umeri kakor pravi vojšak nar vikšiga Gospoda Je¬ zusa Kristusa. In ako ti, keršanski mlade¬ nič! hočeš s sv. Boštjanam en¬ krat delež imeti, moraš serčnost imeti, Bogu v vsili okolišinah zvest biti, in tudi govoriti, kjer je zavoljo Božjiga kraljestva govoriti potreba. Štirdeset marternikov. Premišljevanje Jezusoviga terpljenja človeku vse terplje- nje polajša. To je skusilo 40 163 vojakov, kteri so bili za kato¬ liško vero na Jutrovim pod ce¬ sarjem Dioklecianam martrani. V ječi zaperli so se med seboj opominjali, rekoč: „Bratje! ko- likrat smo zaničevali smert, ko je bilo treba na vojsko iti ? To- likrat smo bili za posvetniga gospodovavca perpravljeni živ¬ ljenje dati! Zdaj pa smo tako srečni in nas je čast došla, za pravico in resnico se vojskovati in terpeti, in svoje časno živ¬ ljenje za Njega dati, ki je kri in življenje v naše odrešenje dal, in nam bo večno življenje dodelil." Veseli so umerli za svojiga Gospoda in Boga. Njih spomin je 10. sušca. Spomni se Kristusoviga terpljenja, ker- šanski mladenič, kadar ti je treba kej terpeti, in še posebno takrat, kadar te skušnjava v 164 greh vabi, de ne bos Jezusa razžalil in ob večno zveličanje peršel. Sveti Vitah Vital, vojak in oče ss. Ger- vazja in Protazja, pride v Ra¬ vensko mesto in vidi, ko so ravno Urzicina, zdravnika, zavoljo keršanske vere v smert peljali. Ker je pa Urziein v hudim ter- peženju nekoliko omahoval, mu serčni vojšak Vital zavpije, re¬ koč: „Urzicin, zdravnik, ki si druge ozdravljal, glej, de sam sebe s sulico večne smerti ne prebodeš!" S temi besedami po- terjen je Urziein srečno smert dostal. Pa tudi Vitala so po¬ padli, ga neusmiljeno natezali in poslednjič v globoko jamo vergli in s kamenjem podsuli. Mali- kovavskiga popa pa, ki je bil 165 poglavarja nadražil, je hudi duh obsedel, de je začel grozno vpili in je sam v reko skočil in se vtopil.— Iveršanski vojak! naj se Vitalove besede na te ober- nejo in naj ti bo rečeno: „Serčni junak ! ki domačijo družili bra¬ niš; glej dobro, de svoje večne domačije s pregrešnim življe¬ njem ne zaveržeš!“ Sveti Martin je bil pošten vojšak. Sv. Martin je bil 315. leta v Sabarii na Ogerskim od nc- verskih staršev rojen. V dese¬ tim letu je zoper voljo staršev šel v keršansko cerkev in se je ondi dal za keršenca zapi¬ sati, to je, med tiste, ki so se k sv. kerstu pripravljali. S ko¬ likim veseljem se je ta nedolžni otrok keršanskih resnic učil, se ne da popisati. Ko je bil dva¬ najst let star, mu je tako živa ljubezin do Boga serce pre¬ vzela, de je želel v samoti in v pokoju božje neskončne popol- namosti in lepote premišljevati. Čez nekaj časa je perslo od cesarja povelje, de so mogli vsi sinovi starih vojšakov na voj¬ sko iti. Oče sv. Martina je bil imenitin vikši pri vojaštvu, to¬ rej je mogel tudi sv. Martin še le' petnajst let star, v vojništvo iti. Dober kristjan pa povsod, tudi pri vojakih, lahko pošteno živi, torej se sv. Martin tudi tega ni bal. Storil je kakor je sv. Ja¬ nez Kerstnlk vojake učil. Sv. Janez Kerstnik je ob reki Jordanu ljudem ojstro pokoro oznanoval in jim naravnost po¬ vedal, de jih večin oginj čaka, ako se pri tolikih grehih ne po- 167 boljšajo. Ljudje iz vsili stanov so se začeli pri tacih ojstrih resnicah tresti in so sv. Janeza prašali, kaj jim je storiti, de nesreči odidejo. Sv. Janez je vsakimu stanu primerne nauke dal. Tudi vojaki so ga prašali : „Koga je pa nam storiti?" Sv. Janez jim je rekel: „Nik oga r ne tepite, nikomur ne de¬ lajte krivice, in d o volj ni bodite s svojo plačo!" Ako bi zamogli vojaki dandanašnji sv. Janeza Kerstnika prašati, kakor takrat, bi jim še marsi¬ kaj ojstriga odgovoril. — Sv. Martin se je zvesto der- žal po nauku sv. Janeza; s svojim strežnikam je on rav¬ nal', kakor s svojim bratam in je on njemu velikrat v nar manjših rečeh postregel. Zado¬ voljili je bil s svojo plačo, iz 168 nje je živel, in ni ljudi' nadle¬ goval. — On je bil usmiljeniga serca, in ni nikomur krivice delal, ga zmerjal ali celo pre¬ tepal in terpežil. Gorje vojša- ku, kteri, postavim, po dobljeni vojski 7 j ljudmi neusmiljeno dela, nedolžne mori in njih denar in posestvo zoper pravico ropa; nikoli več taki ne more mirne vesti imeti. Sveti Mariin ni tako delal, — on je bil dovoljin s svojo plačo. Od navadnih pregreh, ki sol- daški stan velikrat ognusujejo, se je znal sv. Mariin popolna- ma čistiga ohraniti. In ravno zavolj taciga lepiga obnašanja, in ker je tolikanj pohlevin in krotak bil, so ga celo njegovi nejeverski tovarši vsi od kraja radi imeli in visoko spoštovali. S keršanskimi čednostimi je sv. 169 Mariin celo pri nejevercih spo¬ štovanje zadobil. — Kako vse drugači se zdaj rado zgodi! Novinec pride k starim solda- datam, kteri so velikrat tudi stari grešniki, in misli, de bo s tem per njih spoštovanje zado¬ bil, ako opustimolitev in vseker- šansko, ter začne nespodobno kleti in pregrešno kvantati. O nesrečni človek! s tem tedaj boš per ljudeh časti iskal, de boš Boga zatajil in zavergel! Sv. Mariin je še med nejever- niki Boga spoznal, ti se boš pred kristjani bal ga spoznati? Tega nikoli nikar ne stori, ako bi le imeli tudi vsi tovarši za¬ smehovati. Kako huda sodba čaka iaciga zatajevca, ko mu bo sodnik rekel: Ti si mene pred 1 j u d m l z a t a j i 1, za to tudi jest tebe ne morem 170 spoznati pred svojim ne¬ beškim O č e t a m! Nekiga dne v nar hujši zimi sreča sv. Martina na Amienskih vratih na Francoskim na pol nag berač, ki je meni gredoče ubo- gajine prosil. Noben človek se ni zmenil za nesrečniga, sv. Martin je bil pa že tudi vse razdal, in ostalo mu ni bilo druziga razun vojaškiga orožja in obleke. Pa kmalo je bil sklep storjen. Sv. Martin izdere sa¬ bljo, razpara svoj plajš na dvo¬ je, ga da polovico revežu, z drugo polovico pa odene samiga sebe, kakor ve in more. Nekteri, ki so mladenča ta- ciga vidili, so ga zasmehovali, kakor nespamet in traparija zna; drugi pa so se čudili nad nje¬ govim silo usmiljenim sercam, in sram jih je bilo, de niso sami m od svojiga bogastva revežu po¬ darili. — Prihodnjo noč se je svetimu Martinu Zveličar pri¬ kazal, ogernjen s polovico plajša, ki ga je bil revežu dal, in slišal je sv. Martin Jezusa, ki je k trumi angelov rekel: „Martin še keršenec me je s tem oblačilam ogernil." Ta perkazin ga je napolnila z novo gorečnostjo za Božjo čast. In ker se je dozdaj še z mi ram k svetimu kerstu per- pravljal, kakor je bila nekdaj navada, de so se po več let pripravljali, odsihmal ni mogel nič več sterpeti, temuč se je dal v svojim osemnajstim letu kersliti. Od tega časa je vedno premišljeval dolžnosti, ki jih je pri sv. kerstu na se vzel, in "je želel tudi od vojašine rešen biti, de bi zamogel le samimu Bogu 172 tolikanj ložej in v miru služiti. Vender so ga vsi vikši in nižji tako ljubili, de ga niso hotli odpustiti in je mogel še dve leli pri vojašini ostati. Sv. Martin je s svojo pohlev¬ nostjo povsod kej dobriga sto¬ ril, kamor je peršel. Vojašine rešen je močno želel svoje starše viditi. Poda se iz Francoskiga čez snežnike in zadene med razbojnike. Eden teh divjakov je bil že po njem mahnil, ga potolči, le njegov tovarš je bil vdarc vjel, de ga ni usmertil. Sv. Mariin je bil mirn in ne- prestrašen, kakor de bi nič ne bilo. Vsi razbojniki so se čudili nad njegovo pohlevnostjo in ne- prestrašenostjo. Tisti pa, ki ga je poprej hotel pobiti, je bil z jjubeznjivim in krotkim obnaša¬ njem in govorjenjem sv, Mar- liha tako presunjen, de je raz¬ bojniško derhal zapustil, ž njim šel, sc spreobernil, se dal ker- stiti in je potlej kakor posve¬ čeni mnih večkrat sam pravil, kako ga je bil bogoljubni mla¬ denič sv. Martin s svojo krot- kostjo spreobernil. Tako dobra beseda dobro mesto najde, ser- ditež in pretepavec pa velikrat v pretepu nesrečin konec stori. Ko je bil sv. Martin na doih peršel, je bil spreobernil svojo mater in veliko svojih rojakov h keršanski veri. Njegov oče pa je bil toliko zaterjen v nejever- stvu, de ga ni mogel pridobiti. Pri tacih so velikrat kake ve¬ like pregrehe krive, de ne pri¬ dejo do luči resnice, v kteribi se zveličali, ampak rajši v te- moli ostanejo in umerjo. Tudi naši misjonarji povedo, de se 174 tisti nejeverski divjaki nar te- žeji spreobcrnejo k sveti veri, kteri so pijanosti ali pa taki drugi veliki pregrehi vdani, za to ker vedo, de keršanstvo je sveta, čista vera, ki vse gnu¬ sobe in pregrehe prepoveduje. Iz nekiga kraja iz Afrike po¬ vedli misjonarji, de je nečistost tako grozna, de se silo težko spreobračajo k luči svete vere. O nečistost, to je strašna pre¬ greha, za ktero je po besedah sv. pisma žepleni oginj v več¬ nosti perpravljen! Sv. Martin je bil tako serčin in močan v duhu, de je nar hujši sovražni¬ ke : svet, satana in mesci, to je , sami ga sebe prema¬ gal. To je prava moč, de člo¬ vek samiga sebe, de greli premaga ; če kdo te moči nima, mu vse drugo ne pomaga nič J 175 Sveti Teodor. Sv. Teodor je bil polkovnik ali obrist v vojski cesarja Iii- cmija; on je bil pošten kato- lišk kristjan, ki se ni ustrašil svoje vere pred ljudmi'spoznati. Zavoljo vere tožen, je vesel tako le odgovoril: „Stori, tri¬ nog! kar ti je ljubo; ne strah, ne terpeženje me ne bo ločilo od ljubezni Jezusa Kristusa. Zakaj moj Gospod Jezus Kri¬ stus je tukaj pričujoč, in vidi; on hoče de naj svoje življenje s časno [martro sklenem, de ne- umerljivo krono dosežem." Tako je umeri 18. svečana v letu 361. — Pogosti spomin na vero človeka veliko grehov obvaru¬ je. Kdor vsak dan saj ob krat¬ kim vero,upanje in ljube- z i n obudi, zadobi posebno moč, se zoper hudo vojskovati.