USTANOVITEV ZBIRKE GROHARJEVIH MLADOSTNIH DEL V SORICI V okvir muzejskega dela spada poleg zbiranja muzejskih predmetov po terenu tudi organiziranje posameznih zbirk na terenu samem, kar je .še najpravilnejši odnos tako do predmetov kakor tudi do kraja ali ožjega okoliša, kjer so bili predmeti najdeni. Najlaže se približamo načelu o ohranitvi predmeta v njegovem okolju prav z organiziranjem zbirk v kraju, kjer so bili le-ti najdeni, kjer so jih vrsto let uporabljali in kjer so se tudi ohranili. Zbrani v zbirki pa skupno s krajem najzgovorneje pričajo o svoji preteklosti. V primeru, ko gre za spominske zbirke ali samo za rojstne hiše velikih mož, je tu njihovo delo običajno nekoliko okrnjeno prikazano samo z ostanki predmetov, ki jih je uporabljal in je nujno, da se slavnega pokojnika-rojaka prikaže tudi z njegovimi deli. Spominska zbirka v rojstnem kraju pa ima poleg kulturnega tudi še drugačen pomen; je n. pr. zelo dober turistični mik kraja, kamor prihaja prav zaradi spominske sobe ali rojstne hiše ali kako drugače muzeološko obdelanega spomina na slavnega rojaka mnogo ljudi, ki bi sicer morda nikoli ne našli poti v ta kraj. Z organiziranjem tovrstnih zbirk muzej po eni strani razbremenjuje svoj največkrat omejeni razstavni prostor, po drugi strani pa je možno v taki spominski zbirki veliko bolje prikazati delo in življenje posameznika, kar v muzeju vedno ni mogoče. Mnogo predmetov, kolikor so v muzeju na razpolago, leži največkrat zaradi pomanjkanja prostora v depoju in jih ni mogoče razstaviti, kajti muzeološko pretehtana zbirka v samem muzeju mora kompleksno prikazovati n. pr. vse slavne H Loški razgledi 225 može z nekega področja in njih dela. Tako so v zbirki slik loških slikarjev visela poprej vsa originalna dela Ivana Groharja, kolikor jih je muzej pač imel, in še vse barvne reprodukcije njegovih del. Pri novi postavitvi pa je Grohar zastopan le s tremi deli, kajti če bi razstavili vsa njegova dela, kolikor jih muzej hrani, bi nujno morali na drugem mestu izločiti dela drugega manj znanega slikarja. Vendar je naloga muzeja, da prav manj znane avtorje predstavlja z več deli, da se morejo obiskovalci vsaj v muzeju seznaniti z njegovim delom. Glavna dela Ivana Groharja, predvsem vrhunska, so zaradi njegovega vseslovenskega pomena zbrana v osrednji slovenski umetniški galeriji v Ljubljani in je tako brez pomena, prikazovati Groharjevo ustvarjalnost v istem obsegu v našem lokalnem muzeju; tega niti ni več mogoče storiti, ker njegovih del ni več na razpolago, vsaj toliko ne, da bi mogli z njimi dostojno prikazati razvoj njegovega slikarstva. Zato je dovolj, ^e je v našem muzeju zastopan le z nekaterimi značilnimi deli. Druga stvar pa je, če gre za prikaz Groharjeve mladostne dobe. začetkov njegove slikarske poti, ki je še posebej povezana s področjem, na katerem deluje loški muzej. Umetnikova dela iz tega obdobja bi muzej lahko z vso upravičenostjo prikazoval v svojih zbirkah, še bolje pa je, če je takšna zbirka ustvarjena v Groharjevem rojstnem kraju. Razen skromne plošče, v Sorici Grohar do pred kratkim ni imel drugega spomenika. Ureditev rojstne hiše ni prihajala v poštev, ker je predaleč iz vasi in tudi niso v njej ohranjeni muzeološko pomembni predmeti izza slikarjevega življenja. Muzej je zatorej priskočil na pomoč pri organiziranju in ureditvi spominske zbirke Groharjevih mladostnih del, za kar je prišla iniciativa iz vrst Soričanov (najzaslužnejši med njimi je bil za to župni upravitelj France Gačnik). Zbirka Groharjevih mladostnih del v Sorici je bila za javnost odprta v nedeljo, dne 29. maja 1960. Ob tem so domačini v zadružnem domu priredili slovestno akademijo, za tem pa je predsednik Muzejskega društva iz Škofje Loke dr. Pavle Blaznik odprl spominsko zbirko, ki je nameščena v dveh sobah župnišča, kjer je Grohar svoj čas bival. Prireditev je obiskalo veliko število Groharjevih ožjih rojakov in gostov. V zbirki so zbrana naslednja Groharjeva dela: 1. Vrtnice. — Olje, platno, velikost 21 X 16.5 cm. Brez signiranja. Last Muzeja v Škof ji Loki. 2. Znamenje. — Olje, platno, velikost 27 X 19 cm. Brez signiranja. Last Muzeja v Skofji Loki. 3. Marija. — Olje, platno, velikost 87 X 66 cm. Signirano desno spodaj: Ivan Grohar, Zagreb 1888. Last župne cerkve v Sorici. 4. Marija s SD. Dominikom. — Olje, platno, velikost 56 X 78 cm. Signirano desno spodaj: I. Grohar 1894. Last župne cerkve v Sorici. 5. Portret moža. — Olje, papir, velikost 35 X 24 cm. Signirano desno zgoraj: Grohar 94. Last Pintarjevih iz Sorice. 6. Emavs. — Olje, platno, velikost 163 X 100 cm. Signirano deSno spodaj: I. Grohar 1894. Last župne cerkve v Sorici. 7. Portret Franje Tavčarjeve. — Svinčnik, papir, velikost 53 X 43 cm, oval. Signirano desno v sredini: Grohar 1893. Last Tavčarjeve družine v Ljubljani. 8. Srečanje župnika Eržena z Abrahamom. — Olje, platno, velikost 46,5 X 35,7 centimetrov. Brez signiranja, spodaj v sredini zapis: 1844—94. Last Muzeja v Skofji Loki. 9. So. Družina. — Olje, platno, velikost 90 X 68 cm. Signirano desno spodaj: Grohar 1895. Last župne cerkve v Sorici. 10. SD. Nikolaj. — Olje, platno, velikost 202 X 100 cm. Signirano levo spodaj: Ivan Grohar 1896. Last župne cerkve v Sorici. 11. Jaslice. — Olje, platno, velikost 75 X 83 cm. Signirano desno spodaj: Grohar 96. Last župne cerkve v Sorici. 12. Župniku Jamniku za 50-leinico. — Olje, platno, velikost 48,5 X 32,5 cm. Signirano desno spodaj: 1846—96. 3. dec, I. Grohar. Last župne cerkve v Sorici. 13. Sv. Neža. — Olje, platno, velikost 50.5 X 36,5 cm. Signirano desno zgoraj: I. Grohar 97. Zasebna last. 14. Študija za oltarno sliko. — Olje, platno, velikost 62 X 45 cm. Brez signiranja. Last Muzeja v Skofji Loki. 15. Krajina. — Olje, platno, velikost 21 X 27 cm. Brez signiranja. Last Pintarjevih iz Sorice. 16. Muca. — Olje, platno, velikost 27 X 19,5 cm. Brez signiranja. Last Pintarjevih iz Sorice. 17. Portret moža z brki. — Olje, platno, velikost 30.5X24,5 cm. Brez signiranja. Last Pintarjevih iz Sorice. 18. Pozdrav iz Sorice. — Lavirana perorisba s tušem, papir, velikost 27 X 40 cm. Signirano levo spodaj: I. G. Last Pintarjevih iz Sorice. , 19. Sv. Florijan. — Olje. platno, velikost 100 X 79 cm. Brez signiranja. Last Muzeja v Skofji Loki. 226 v zbirki so zastopana najzgodnejša dela mladega Groharja, njegovi prvi poskusi in dela, ki so nastala v času slikarjevega .šolanja, skupaj 19 kosov. Zbirko slik dopolnjuje nekaj predmetov, kot so Groharjev suknjič, slikarsko stojalo, škatla za barve, kamen za mletje barv ter nekaj literature o Groharju. S temi, slikam dodanimi predmeti, ki so bili nekoč slikarjeva posest, se je zbirka oddaljila od tipično galerijskega načina razstavljanja in dobila že rahel nadih spominske zbirke. V tej smeri bi bilo potrebno z delom tudi nadaljevati, dokler ne bo današnja zbirka dobila vse bolj značaj spominske zbirke in si pridobila podoben pomen, kot ga ima dandanes Prešernova rojstna hiša na Andrej Paolovec if 227