Izvirni znanstveni članek Prejeto 14. aprila 2019, sprejeto 8. aprila 2020 Tamara Rape Žiberna, Janko Cafuta, Aleš Žnidar, Vito Flaker __ v . ■• B • • I • • ••• Začetna analiza stanja po izvedeni reorganizaciji Skupščina kot oblika aktivističnega raziskovanja za izboljšanje delovanja centrov za socialno delo Analiza temelji na Skupščini (in z njo povezanimi dogodki) o reorganizaciji centrov za socialno delo, ki je potekala 28. februarja 2019 in je združila učitelje, študente in praktike socialnega dela ter se je oblikovala kot odgovor na zaznane potrebe, ki so posledica reorganizacije. Tematsko zaokroženo je obravnavala problem, ki je sicer videti organizacijske narave, a lahko usodno vpliva na celotno strokovno področje socialnega varstva in dela pa tudi na znanost socialnega dela in organizacije. Preliminarna analiza dosedanjih učinkov reorganizacije kaže na centralizacijo in birokratizacijo dela, na neuspešno racionalizacijo delovanja centrov za socialno delo, ogrožanje avtonomije stroke, kadrovsko podhranjenost in izgorevanje zaposlenih. Skupščina je poleg predlogov (civilni monitoring, zahteva po decentralizaciji in razbremenitvi upravnega dela) ustvarila tudi nekaj praktičnih oziroma akcijskih rezultatov, da bi opozorila na pomanjkljivosti dosedanjih ukrepov in pozvala h konstruktivnemu dialoguza izboljšanje razmer za kakovostno socialno delo vcentrih za socialno delo. Ključne besede: aktivistično raziskovanje, civilni monitoring, birokratizacija, socialne zadeve, socialno varstvo, socialni delavci. Dr. Tamara Rape Žiberna je univerzitetna diplomirana socialna delavka, magistra menedžmenta neprofitnih organizacij, zaposlena kot asistentka na Katedri za raziskovanje in organizacijo Fakultete za socialno delo. Kontakt: tamara.rape@fsd.uni-lj.si. Janko Cafuta je po študiju socialnega dela uspešno končal še študij sociologije in psihoterapije. Trideset let poklicno opravlja socialno delo, največ z mladimi in družinami. Kontakt: janko.cafuta@gov.si. Aleš Žnidar je diplomirani socialni delavec (UN). Zaposlen je na CSD Gorenjska, Enota Kranj. Je študent magistrskega študija na Fakulteti za socialno delo in študent Psihoterapevtske propedevtike na Fakulteti za psihoterapevtsko znanost Univerze Sigmunda Freuda v Ljubljani. Kontakt: alesznidar.music@gmail.com. Dr. Vito Flaker je redni profesor na Fakulteti za socialno delo. Kot raziskovalec in aktivist deluje na področjih duševnega zdravja, dezinstitucionalizacije, dolgotrajne oskrbe, drog, socialnega varstva ... Kontakt: vito.flaker@ fsd.uni-lj.si. Initial analysis of the state of affairs after reorganisation - Assembly as a form of activist research for improved functioning of centres for social work The analysis is based on the Assembly (and following events) on the reorganisation of centres for social work that took place on 28 February 2019 and brought together practitioners, students and teachers of social work as a response to their distress caused by the reorganisation. The assembly has, in a comprehensive manner, debated the problem, seemingly of organisational nature, but it can have a fatal effect on the whole profession of social work and the social care sector, as well as an implication on the social work and management as sciences. Preliminary analysis of the effects of the reorganisation indicates to centralisation and bureaucratisation of the services, ineffectual rationalisation of the function of centres for social work, impairment of the professional autonomy, insufficient workforce and burnout. The assembly proposed civil monitoring mechanisms, demanded the decentralisation and relief from the overburdening administrative tasks and produced some practical and action effects in order to bring attention to the unsuitably of the present measures and to appeal for a constructive dialogue for improvement of the conditions and possibilities for better quality work in centres for social work. Keywords: civil monitoring, bureaucratisation, social affairs, social security, social workers. ¡3 Tamara Rape Žiberna, PhD, holds BA in social work and MA in management of non-profit organisations. She's employed as a Teaching Assistant at the Chair for Research and Organisation, at the Faculty of Social Work, H University of Ljubljana. Contact: tamara.rape@fsd.uni-lj.si. o Janko Cafuta holds BA in social work as well as in sociology and psychotherapy. He's been a social worker g for thirty years, mostly with young people and families. Contact: janko.cafuta@gov.si. S Aleš Žnidar holds BA in social work. He is employed at the Centre for Social Work Gorenjska, Kranj Unit. He's S a Master's student at the Faculty of Social Work in Ljubljana and a student of Psychotherapy Propedeutics at the Faculty of Psychotherapy Science at Sigmund Freud University in Ljubljana. Contact: alesznidar.music@ m gmail.com. "o Vito Flaker, PhD, is an Associate Professor at the Faculty of Social Work, University of Ljubljana. He's a resear- 8 cher and activist. His interests include mental health, desinstitutionalisation, long-term care, social security... Contact: vito.flaker@fsd.uni-lj.si. § --to H 6 Besedilo je neposreden in hiter odziv na aktualne procese, ki intenzivno potekajo | že več kot eno leto in pol na centrih za socialno delo. Centri so eden ključnih stebrov stroke socialnega dela, zato lahko spremembe, ki jih uvajajo v njih, zelo -- vplivajo ne le nanje (na njihove zaposlene in uporabnike), pač pa tudi na stroko J socialnega dela na sploh. Zato smo o tem javno spregovorili na skupščini. Na začetku na kratko predstavimo socialno delo v javnem sektorju, s pou* darkom na centrih za socialno delo in predvsem (do zdaj izvedeni) reorgani-J zaciji njihovega dela. Zanimajo nas cilji reorganizacije, še posebej pa opažene posledice že izvedenih ukrepov, o katerih poročajo predvsem zaposleni in - zaposlene na centrih (v nadaljevanju zaposlene). TO j= Zastavitve in obdelave problema smo se lotili na način aktivističnega raz- iskovanja. Skupščina je pomenila mobilizacijo tistih, ki jih problem zadeva. 5 ženci delavnice vidijo vsebinsko reorganizacijo dela centrov za socialno delo, | o kateri pa ni nobenih informacij. Menijo, da je nujno, da je stroka aktivna in | čim prej postane ključni akter strokovne prenove delovanja centrov. 5 Ob opisovanju stanja na centrih za socialno delo so udeleženci navajali, da I so bili centri vedno organizacije, ki so vse izvedle in se vsemu prilagodile. Kot 7 najbolj poslušne in ubogljive na centrih pa so govorci omenjali prav socialne J delavke. Nekateri udeleženci delavnice so poudarili, da bodo šle spremembe le še v zniževanje stroškov in izrivanje socialnega dela iz centrov za socialno J" delo. Tudi na centrih ugotavljajo, da pritoževanje ni učinkovito, da je potrebna akcija. Na centrih sicer opažajo zaradi slabih delovnih razmer veliko negativne energije in iskanje zunanjega krivca, ki je odgovoren za neustrezne razmere. Kljub vsesplošni apatiji in pasivnosti zaposlenih na centrih za socialno delo (tudi zaradi preobremenjenosti in izgorelosti) pa so se nekateri centri (ali posamezni zaposleni) že aktivirali. Kljub veliki kritičnosti sodelujočih do socialnih delavk in delavcev, do centrov za socialno delo (na njih opažajo procese razvrednotenja stroke socialnega dela in zaposlovanje novih ljudi še vedno predvsem na pravice) ter kritičnosti do strokovnih združenj (ki jim pripisujejo pomembno vlogo, nekateri pa opažajo, da nekatera združenja zaradi lastnih interesov preprečujejo spremembe) so se sodelujoči na delavnici strinjali, da je MDDSZ ključni akter reorganizacije centrov za socialno delo. Govorci so omenili, da opažajo, da socialne delavke na centrih doživljajo ministrstvo kot strokovno avtoriteto, čeprav to ni, in da so socialne delavke same sebi največji sovražnik. So pa ministrstvo nekateri udeleženci delavnice opisovali kot nekompetentno in arogantno, drugi pa ga doživljajo kot akterja, ki je pripravljen poslušati in potrebuje pomoč, saj tam ne vedo, kaj socialno delo sploh je, nimajo zaposlenega nobenega socialnega delavca in tako kot centri za socialno delo doživljajo veliko fluktuacijo kadra. Ker ministrstvo bi moralo slišati strokovne zahteve [...]. Ker sedaj je pa ravno obratno. Tam gor [na MDDSZ] pripravniki pripravljajo strategijo razvoja, ne vem, česa, lepo te prosim. Mi pa tu junci pred penzijo, pa bomo to delali. Ne bo v redu. (Delavnica, 18. 6. 2019.) Na ministrstvu niso zlobni ljudje, ampak so enostavno ljudje, ki ne vejo. [...] Nebogljeni so, zelo nebogljeni. (Delavnica, 18. 6. 2019.) Ni dolgo, ko sem bil na enem tistem, ko je [ministrica] predstavljala svoje vizije, je rekla, prosim, ne jamrati, povejte mi, kako naj stvari naredimo. (Delavnica, 18. 6. 2019.) Drugače sem imela pa tudi jaz vedno tam [na MDDSZ] točno tak občutek, ne [...] da bi bili, ne vem, nasprotni socialnemu delu ali, ne vem kaj, ampak se mi zdi, da res ne vejo. (Delavnica, 18. 6. 2019.) Udeleženci so omenili, da se zdaj usposobljene socialne delavke ukvarjajo predvsem z vnašanjem podatkov v računalnik, zato se ne utegnejo ukvarjati s strokovnim delom. Znova so opozorili, da se je leta 2012 zaradi Zakona o a č uveljavljanju pravic iz javnih sredstev narava dela na centrih za socialno delo n a zelo spremenila in da nekateri strokovni delavci ne želijo več delati na centrih. n a En strokovni delavec, ki je [...] to potrebno znanje [pridobil], a ne, [...] da ga s spremenijo v nekoga, ki samo ... ne vidi stranke, a ne, samo odločbe izdaja, n preračunava pravice, to je nesprejemljivo. In ta 2012 ZUPJS je spremenil p popolnoma naravo dela na centrih za socialno delo. (Delavnica 18. 6. 2019.) z < Hotel sem reči, da moramo iti nazaj v 2012, moramo, nujno je treba iti e nazaj v 2012 in [...] reorganizacijo centrov je treba narediti. Zakaj? Zaradi I; tega, ker se je od tistega trenutka strokovno delo na centrih za socialno g delo zanemarilo in so prihajale v ospredje pravice, ki niso nepomembne, i ampak dejstvo je bilo, da je bilo nemogoče vkomponirati v socialno delo i vse tisto. [...] Dajmo ta ZUPJS, če že ne more [...] iti stran iz centrov, kar bi bilo najbolj prav, vsaj kar se letnih pravic tiče, dajmo ga vsaj na stran, nekam, s čimer se socialni delavci več ne bodo ukvarjali. [...] In jaz mislim, da se moramo mi zmeniti, kje smo, a bomo napolnili vsebino in govorili o socialnem delu ali se bomo ukvarjali z ZUPJS-jem? Meni se zdi to grozno. (Delavnica 18. 6. 2019). Predlogi - skupščina Ob izražanju stisk in ugotavljanju različnih izzivov so že udeleženci skupščine (torej na prvem srečanju) oblikovali tudi nekaj zasnov predlogov, kako bi žgoče stanje izboljšali. Večja razvidnost - civilni monitoring Skupščina je opozorila na potrebo po več razvidnosti, tudi s kanalom za informacije »s terena« o tem, kaj se po začetku reorganizacije dogaja. Skupščina je po načelu neposredne akcije odprla spletni prostor - blog o reorganizaciji (Zapis, 2019) - in oblikovala seznam elektronskih naslovov ljudi, ki želijo dobivati opise aktualnega dogajanja in opažanj z različnih centrov za socialno delo. Glede na pomanjkanje uradnega monitoringa in evalvacije učinkov naj bi bil to zametek civilnega monitoringa - tudi zbirališče idej in predlogov, kako naj bi se potrebnih sprememb lotili. Reorganizacije centrov za socialno delo niso pripravili in izvedli na podlagi resnih analiz stanja in niso predvideli postopkov vrednotenja njenih rezultatov (gl. Rihter, 2004). Evalvacija tako izvedene reorganizacije je malo verjetna, saj že v izhodišču manjkajo utemeljene predpostavke zanjo. Predpostavke, s katerimi so jo najavljali, so bile precej pavšalne, na primer, da bo manj birokracije in več strokovnega, terenskega dela. Takšne izjave niso temeljile na načrtih, ki bi to zagotavljali. Vsaka resna evalvacija bi tako že v uvodu razkrila praznino reorganizacije. Zato je bil eden od sklepov skupščine, da izvedemo civilni monitoring reorganizacije, kot jo bomo zmogli, glede na omejene vire. js Peticija - Izjava o poteku reorganizacije centrov za socialno delo Na podlagi razprave na skupščini in pobud s terena (CSD) smo oblikovali s spletno peticijo, s katero bomo poskušali vplivati na odločevalce, politiko, da | prisluhne strokovni javnosti (in tudi uporabnikom) in da s stroko (brez fige v ^ žepu) začne načrtovati nadaljnje ukrepe, ki so potrebni sprva za normaliza- I cijo, nato pa za izboljšanje razmer na CSD za potrebne spremembe. Peticija je J dostopna na internetni strani (Peticija, 2019). u 0 C (D 7 Razbremenitev upravnega dela J Otroške dodatke je moč na podlagi upoštevanja dohodninske lestvice poenoteno ^ in računalniško avtomatizirano izračunavati na državni ravni, zunaj centrov za * socialno delo. Tudi izračunavanje subvencij vrtcev in štipendij pravzaprav ni 1 socialno delo in bi bilo bolje, da se tudi to izvaja v drugih ustanovah. Rešitev, ki jo soglasno predlagajo udeleženci na dogodkih skupščine (glede na ugotovljeno stanje: enotna vstopna točka ne deluje, kot je bila zamišljena), je vrnitev na stanje pred letom 2012, izločitev odločanja o letnih pravicah s centrov za socialno delo (npr. na socialne urade, ki se lahko ustanovijo v okviru občin), socialne delavke, ki se zdaj ukvarjajo s tem, usposobljene pa so za delo z ljudmi, pa naj se vrnejo k izvajanju storitev. To bi lahko pripomoglo k ponovni vzpostavitvi drugačne, strokovne klime na centrih za socialno delo. Navedene rešitve bi centrom za socialno delo omogočile, da bi lahko strokovni delavci bolj poglobljeno sodelovali z ljudmi in se poglobljeno ukvarjali s kakovostjo njihovega življenja, pa tudi lažje bi šli »Na teren, bližje k ljudem!« (MDDSZ, 2019 a). Potreba po decentralizaciji Razpravljavci so omenjali prve negativne učinke reorganizacije na zagotavljanje dosedanje ravni storitev uporabnikom. S centralizacijo se vodenje centrov za socialno delo vse bolj umika iz lokalnih okolij - stran od uporabnikov, lokalnih oblasti in lokalnih oblik pomoči. Pričakovati je, da to ne bo dobro vplivalo na kakovost sodelovanja z uporabniki in zagotavljanje podpore v lokalnem okolju (v katerem naj bi centri za socialno delo izvajali tudi koordinatorstvo v pluralni mreži izvajalcev), saj je bilo že v preteklosti, ko je center za socialno delo praviloma pokrival le nekaj občin (zdaj pa je ta številka precej večja), ponekod opaziti precej nezaupanja lokalnih skupnosti do centrov za socialno delo. Stavka Med zaposlenimi na centrih za socialno delo so mnenja o stavki deljena. Še posebej so socialne delavke pri razmišljanju o njej v precepu, ker se bojijo, kaj bi morebitna stavka lahko povzročila skupinam ljudi, s katerimi sodelujejo, saj se te spoprijemajo z največjimi izzivi. Zelo pogosto zaposleni stiskam in izzivom uporabnikov dajejo prednost pred svojimi. Nekateri v času praznikov niti ne gredo na dopust, če jim prej ne uspe vsega postoriti za uporabnike. Na 21 morebitni poziv k stavki tako gledamo kot na skrajno možnost, ki pa se zdi č verjetna, če bodo še naprej vse druge možne poti komuniciranja in sodelova- a nja prekinjene. f f f Predlogi - okrogla miza in delavnica p Cilja okrogle mize in delavnice sta bila: v • pridobiti čim več različnih predlogov, kako naprej, kakšne spremembe so n potrebne v slovenski sociali na treh ravneh (mikro, mezo in makro), e • identificirati predloge, aktivnosti, ki se jih lahko čim prej lotimo, in osebe, f ki so pripravljene prevzeti koordinatorstvo. f c Makroraven (država, stroka) Udeleženci delavnice smo se strinjali, da so zgolj pogovori o tem, da je stanje slabo, premalo in da mora po eni strani stroka socialnega dela prevzeti pobudo pri iskanju rešitev, ki so izvedljive glede na trenutno stanje, in začeti vsebinsko reorganizacijo, po drugi strani pa ugotoviti, kako uveljaviti rešitve, ki so že na voljo in jih tudi zakon dopušča. Te je treba udejanjiti ali (vsaj nekatere) pilotno preizkusiti. Potrebna je enakopravnost med politiko in stroko, ki mora biti avtonomna. Strinjali smo se, da poenotenje ne prinaša rešitev, da raznovrstnost ni problematična in da je potrebna harmonizacija. Poleg večje razvidnosti, h kateri lahko pripomore tudi publiciranje, udeleženci delavnice menimo, da je odločevalcem treba predstaviti socialno delo in kaj za socialno delo ni sprejemljivo. Ugotovili smo, da se morajo strokovna združenja (npr. Društvo socialnih delavk in delavcev Slovenije, Socialna zbornica Slovenije, Skupnost centrov za socialno delo Slovenije) skupaj s Fakulteto za socialno delo bolj povezati in sodelovati. Menimo, da se bo ustreznejša klima na centrih za socialno delo lahko vzpostavila, če se stanje vrne na raven pred leto 2012 (pred uvedbo Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev). Sogovorniki so predlagali, da bi bilo treba letne pravice, ki temeljijo zgolj na prihodkih, umakniti iz pristojnosti centrov za socialno delo - morda bi lahko na občinah oblikovali nekakšne socialne urade, ki bi to urejali. Socialni delavci in delavke so kot zelo pomembno, morda celo ključno za obstoj socialnega dela na centrih za socialno delo omenili, da v svoji praksi velikokrat opažajo, da se kolegi (socialni delavci in delavke) ne odločijo, da bi delali socialno delo po sodobnih konceptih, zato so predlagali, da je treba popularizirati takšno socialno delo predvsem med socialnimi delavci in delavkami. Za ta namen so predlagali mesečne dogodke v klubih socialnega dela po Sloveniji za socialne delavce in delavke, ki bi bili namenjeni pogovorom (po potrebi tudi delavnicam ipd.) o socialnem delu. Tako kot na skupščini je bila tudi na okrogli mizi in delavnici večkrat kot možnost omenjena stavka, pa tudi demonstracije, da bi se izzivi in težave na centrih za socialno delo vendarle začeli ustrezneje reševati, in predvsem, da bi pridobili sogovornike z MDDSZ. V pogovoru pa se je kot najprimernejša oblika zdela stavka v obliki doslednega izvajanja socialnega dela, če se izzivi in težave na centrih za socialno delo ne bodo začeli reševati. Med zahtevnejšimi predlogi, ki bi pripomogli k izboljšanju stanja, je bil -- tudi univerzalni temeljni dohodek. J Predvsem pa menimo, da je treba (morda tudi kot del vsebinske reor- ganizacije) čim prej pripraviti konkreten strokovni program. Ključno se ž nam zdi, da stroka pove, kaj si želi v krovnem zakonu (Zakon o socialnem J varstvu). Priprave programa bi se lahko lotili kot - tako kot pred več kot desetletjem - priprave Kataloga javnih pooblastil, nalog po zakonu in stori- tev, kijih izvajajo centri za socialno delo (2007). Pri tem pa je dobro izhajati TO j= iz smernic, ki so v preteklih poskusih reorganizacije že bile pripravljene (s ključno osebo). To se danes tudi v praksi kaže kot primeren in učinkovit Colnar, S., Dimovski, V., & Grah, B. (2018). Integrated social work management model in the Repu-| blic of Slovenia. Socialno delo, 57(3), 189-207. Couture, S. (2017). Activist scholarship: the complicated entanglements of activism and research. | Canadian Journal of Communication, 42, 143-147. Pridobljeno 9. 4. 2019 s https://www.cjc-on- line.ca/index.php/journal/article/view/3107/3332 3 Čačinovič Vogrinčič, G. (2008). Socialno delo z družino. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. 1 Čačinovič Vogrinčič, G., & Mešl, N. (2019). Socialno delo z družino: soustvarjanje želenih izidov in ^ družinske razvidnosti. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. E Domiter Protner, K. (2014). Zloraba otrok v družini. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. s E-gradiva FSD (2019). Iskanje po bazi podatkov. Pridobljeno 14. 10. 2019 s https://egradiva.fsd. £ uni-lj.si/search s Flaker, V. (2003). Oris metod socialnega dela: uvod v katalog nalog centrovza socialno delo. Ljublja- I na: Fakulteta za socialno delo in Skupnost centrov za socialno delo. Flaker, V. (2012). Direktno socialno delo. Ljubljana: Založba/*cf. Flaker, V. (2015). Prispevki k taksonomijisocialnega dela in varstva. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. Flaker, V., Mali, J., Rafaelič, A., & Ratajc, S. (2013). Osebno načrtovanje in izvajanje storitev. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. Flaker, V., Ficko, K., Grebenc, V., Mali, J., Nagode, M., & Rafaelič, A. (2019). Hitra ocena potreb in storitev. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. Gilli, G. A. (1977). Kako se istražuje. Zagreb: Školska knjiga. Hale, C. R. (2001). What is activist research? Social Science Research Council, 2(1-2), 13-15. Pridobljeno 5. 12. 2017 s https://items.ssrc.org/what-is-activist-research/ IFSW (2019). Mednarodna zveza socialnih delavk in delavcev. Pridobljeno 15. 10. 2019 s https:// www.ifsw.org/about-ifsw/ Katalog javnih pooblastil, nalog po zakonu in storitev, ki jih izvajajo centri za socialno delo (2007). Ljubljana: Skupnost centrov za socialno delo Slovenije. Kurnik, A. (2009). Aktivistična raziskava, biosindikalizem in subjektiviteta migrantskih delavcev. Časopis za kritiko znanosti, XXXVII (238), 53-65. Kuzmanič Korva, D., Perkovič, M., Kovač, J. Rapoša-Tanjšek, P., & Flaker, V. (2004). Preoblikovanje organiziranosti centrov za socialno delo v Republiki Sloveniji. Ljubljana: Skupnost centrov za socialno delo. Lamut, U. (2012). Kvalitativna vsebinska analiza računalniškega programa ATLAS.ti. V F. Adam, V. Hlebec, M. Kavčič, U. Lamut, M. Mrzel, D. Podmenik, T. Poplas Sisič, D. Rotar Pavlič, & I. Švab, Kvalitativno raziskovanje v interdisciplinarni perspektivi. Ljubljana: Inštitut za razvojne in strateške analize. MDDSZ (2019 a). Reorganizacija centrov za socialno delo. Pridobljeno 23. 8. 2019 s http://www. mddsz.gov.si/si/delovna_podrocja/sociala/reorganizacija_centrov_za_socialno_delo/ MDDSZ (2019 b). Odgovor MDDSZ na elektronsko sporočilo Tamari Rape Žiberna z dne 11. 2. 2019. Mesec, B. (1993). Akcijsko raziskovanje med socialnim inženirstvom in revolucionarnim aktiviz-mom. Socialno delo, 32(1/2), 61-90. Mesec, B. (1998). Uvod v kvalitativno raziskovanje v socialnem delu. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo. Mešl, N. (2018). K rešitvi usmerjen pristop kot podpora soustvarjanju želenih izidov v delovnem odnosu. Socialno delo, 56(2), 91-110. Miloševič, V. (1989). Socialno delo. Ljubljana: samozaložba. Miloševič Arnold, V. & Poštrak, M. (2003). Uvod v socialno delo. Ljubljana: Študentska založba. 27 Mongkol, K. (2011). The criticaL review of new public management model and its criticisms. Rese- a arch Journal of Business Management, 5, 35-43. t n Osborne, P. S., & Brown, K. (2005). Managing change andinnovation in publicservice organizations. a London, New York: Routledge. Payne, M. (1995). Social workandcommunitycare. Basingstoke: Palgrave. S Payne, M. (1996). What isprofessional social work. Birmingham: Venture Press. a Payne, M. (1997). Modern social work theory (second edition). London: Macmillan Press. o Peticija (2019). Pridobljeno 15. 4. 2020 s https://www.pravapeticija.com/izjava_o_poteku_reorga- e nizacije_centrov_za_socialno_delo g Rafaelič, A. (2015). Pomen povezovanja in vključevanja pri oskrbi po meri človeka in procesih dezin- s stitucionalizacije (doktorska disertacija). Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. a Rafaelič, A. (2016). Hitra ocena potreb in storitev za načrtovanje dezinstitucionalizacije. Socialno a delo, 55(4), 191-204. -i: Rafaelič, A. & Flaker, V. (ur.) (2012). Iz-hod iz totalnih ustanov med ljudi. Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo, XXXIX, 250. Rape Žiberna, T. (2010). Zadovoljstvo z delom v javnem zavodu. Socialno delo, 49(4), 217-228. Rape Žiberna, T. (2013). Uvajanje evalvacij v organizacije, ki izvajajo socialnovarstvene programe (magistrsko delo). Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. Rape Žiberna, T. (2019). Konceptualizacija timskega dela v socialnem delu v Sloveniji (doktorska disertacija). Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. Rape Žiberna, T., Žnidar, A., Cafuta, J., & Flaker, V. (2019). Reorganizacija centrov za socialno delo -kaj se pravzaprav dogaja? Socialno delo, 58(2), 145-154. Rihter, L. (2004). Evalvacije na področju socialnega varstva in njihov pomen za prilagajanje sodobnih držav blaginje na izzive globalizacije (doktorska disertacija). Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. Rode, N. (2005). Socialno delo kot posrednik med življenjskim svetom in sistemom (doktorska disertacija). Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. Rode, N. (2017). Defining social work is a never-ending story. European Journal of Social Work, 20(1), 64-75. Sitar Suric, S. (2016). Uporaba in razvijanje teoretskih konceptov socialnega dela v praksi centrov za socialno delo (doktorska disertacija). Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. Skupnost centrov za socialno delo (2004). Preoblikovanje organiziranosti centrov za socialno delo v Republiki Sloveniji (Končno poročilo k raziskovalni nalogi). Ljubljana: Skupnost centrov za socialno delo. Skupnost centrov za socialno delo (2019). Pridobljeno 12. 4. 2019 s https://www.scsd.si/centri-za--socialno-delo/ Stergulc, K. (2013). Timski pristop pri obravnavi nasilja v družini (magistrsko delo). Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. Tamše, D. (2012). Militantnoraziskovanje: metodologija transformacij? (magistrsko delo). Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. Urek, M., & Eržen, I. (2014). Socialno delo. V M. Pahor (ur.), Zavezniki za zdravje: medpoklicno sodelovanje v zdravstvenih timih (str. 162-177). Ljubljana: Zdravstvena fakulteta. VAL 202 (2019). Kje pa vas čevelj žuli. Pridobljeno 14. 10. 2019 s https://val202.rtvslo.si/2019/01/ kje-pa-vas-cevelj-zuli-156/ Weber, A. (2001). Fizično nasilje nad otrokom. Kaljenje, 2(3), 51-54. Zakon o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (2010). Ur. l. RS, št. 62/10, 40/11, 40/12 - ZUJF, 57/12 - ZPCP-2D, 14/13, 56/13 - ZŠtip-1, 99/13, 14/15 - ZUUJFO, 57/15, 90/15, 38/16 - odl. US, 51/16 - odl. US, 88/16, 61/17 - ZUPŠ, 75/17, 77/18 in 47/19. Zapis (2019). Reorganizacija centrov za socialno delo. Pridobljeno 15. 3. 2020 s https://reorganiza-cijacentrovzasocialnodelo.blogspot.com/.