Katolik cerkven Umi. Danica Uhaja vsak petek na celi poli, in velj& po poŠti za celo leto 4 gld. 20 kr., za pol leta 2 gld. 20 kr., za Četertleta 1 gld. 15 k r V tiskarnici sprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za četeit leta 90 kr., ako zadene na ta dan praznil, izide Danica dan poprej. Teča) XXII. V7 Ljubljani 24. kimovca 1869. List 39. Spominica prečastitemu gospoda Andreju Bohincu, fajmoštru Cerkljanskemu, ob njihovi zlati maši 19. kimovca 1869 poklanja fara. Zapoj vesela, fara dans Cerkljanska! Ker praznik velik dal ti je Gospod; V vsih sercih zbud' se pesem veličanska, Da vredno nam se oslavi ta god, Da vse okrog se slava razleguje, Ki zbrana dražba dans jo oznanaje. Slovesnost Vaša je, Pastir premili! Ki zlatomaSnik danes pred oltar Gospod-Bogd ste večnega stopili, Dar vali petdesetoletni dar, Potem ko v bridkem tradn, vednem deli Za čedo ljubljeno ste osiv&i. O ljubi Oče! torej vene spleteni Sprejmite z rožic, ki jih nima vert, Ki ni jih v loki, v gori ne zeleni; Ki brani serca le iih gaj zapert, Je lastna roka Vaša jih sadila, — In slana merzla jih ne pokosila. — Cvetlica perva je presveta vera. Ki poživljali ste jo vedno v nas, Trudili za-njo se ste brez primera Oznanovaje čedi Božji glas. Rodila v nas je sad zahvale vroče, Ki Vam je zdaj darimo, skerbni Oče! Cvetlica upanje se druga kliče, — Ste mladim, starim s'j ali jo v sereč, Da žive hrani, spremlja v grob merliče Do rajske mane, ki je vsi želč. Ta cvet molitev nam za Vas navdaja, Da s sladkim upom Bog tud' Vas napaja. Ljubezen sveta tretja je cvetlica, Ki nam pokazal jo je sam Gospod; Ta vedno bila Vam je tovaršica, — Sej oče zvesti b'li ste vsim povsod. Zat7 št. jakopsko cerkev v mnogem oziru prenovil, kakor tudi tistih, ki so do zdaj za Mariin spominek kaj darovali. Ravno to mi daje po-gumnost, da prosim milodarov za imenovani spominek, in kdor bi blagovolil kaj darovati, naj odda si. vred-ništvu „Zg. Danice," pri mojih gospodih kaplanih ali pri meni. Nadjaje se prejeti mnogi in zdatnih darov za spominek Matere Božje se priporočujem vsem blagim prebivalcem v Ljubljani in Mariinim prijatlom drugod. V Ljubljani mesca septembra 1869. Gustav Kosti s. r., mestni fajm. V tukajšnem samostanu čč. oo. frančiškanov je 10. t. m. umeri č. o. Verekund Glavan. R. I. P. — V frančiškanski cerkvi je bil preteklo nedeljo sprejet v katoliško cerkev vojaški zdravnik g. Jožef Lov, poprej protest, verstva. V deželnem zboru dozdaj še ni bilo kaj posebnega. Dr. Lovro Toman se je poslanstvu v deržavni zbor odpovedal. V torek je bilo nekoliko vriša zato, ker ni bil poterjen predlog deželnega odbora v zadevi kranjske delavnišnice. Dr. Zarnik je v svojem pervem govoru tožil, da od nove ere nič ne dosežemo, naj tudi naj nedolžniših reči prosimo: za pašnike, ali za svoje „lumpacius-vagabundus-e itd." Terdil je, da ta zadeva gre v deželno področje. Deržavni zastopnik Evbesfeld je zagovarjal vlado, dr. Toman in poročevalec ar. Kosta pa predlog, v kterem so se neke besede premenile, in se bo vladi v novo izročil, da naj se poterdi. — Dr. Klun je dobil tudi od skupine zborne večine nezaupnico, ktera ga je opomnila, da je V3ak poslanec roko podal, da se poslanstvu odpove, ako mu skupina naznani, da nima več njenega zaupanja. „Mož beseda" — — to če pač kaj reči! — V teržaško starešinstvo izvoljeni gosp. Cegnar je bil 12. t. m. v Terstu po tolovajsko-potuhnjeno napaden, z gorjačo od zadej hudo na glavo vdar-jen, na rokah in na nogi ranjen. Večina kranjskega zbora mu je zavoljo tega mi l o vanje naznanila. Iz kranjnke Švicarije. J. M. — Čuti, da mi je dragi prijatelj g. prof. A. Janežič obolel tako hudo, da ga utegne nemila smert pokositi še to leto, jo potegnem na Koroško, češ, da se pred smertjo spoznava tudi osebno, ki se po pismih poznava in spoštujeva že davno. Bilo je 21. pretečenega mesca, ko se pripeljem po Rožni dolini v sv. Jakob, kjer biva s svojo ženo in dvema otrokoma v lastni nalašč zidani hišici pri svojih še živih starših. Povedalo se mi je, da je silo slab in da more sam le malo govoriti. Spoštovanje in ljubezen me je pripeljala k Tvoji postelji, mu rečem. „Oh, kako to mene veseli," mi v solzah ponavlja. Pripovedujem mu nekoliko, kar vem, da je tudi njemu pri sercu; on pa mi zdihovaje nekterikrat reče: „Oh koliko bi imela midva govoriti!" „1 kaj pa Matica?" me vpraša. Ko mu povem, da ji je poslal Koseski mnogo pesem, ki doslej še niso bile natisnjene, pravi, „da bi jih le skoraj dala na svetlo;" in na opombo, da svesto koj prihodnje leto, žalosten spregovori: „Jaz ne bom doživel!" — žalost je pri teh besedah tudi mene spreletela; utegne res biti, si mislim, kar sam čutiš. Tolažilo me je to, da je bil popolnoma vdan. O slovesu se mu v svojem ter v imenu svojih slovenskih učencev zahvalim za toliko lepih in primernih knjig, kar jih je spravil na svetlo, on pa me prosi pozdraviti vse Slovence, kteri se njega spominjajo, in teh ni malo. — Marljiva buče lic a slovenska je bil Janežič, si mislim posloviv&i se od njegovega doma; zgodaj si jel nabirati in mnogo dobre sterdi si nabral na polji našega slovstva. Kako si nam zlikal besedo po svojih slovnicah; koliko koristnih beril, koliko leposlovnih knjižic za mladino si spravil na dan! Kolikor se je dalo, je previdno vodil v tem oziru velikrat naglo, še ne skušeno mladino; se vi, da sem ter tje bi bilo marsikaj drugač želeti. Sam nedu-hoven je vendar razodeval v svojih spisih dobrega duba, kteri budi in poživlja slovensko serce. Tajnik, tedaj duša, kakor pravimo, je bil pri družbi sv. Mohora od pervega njenega začetka. Dela njegove slavile ga bodo v slovstvu slovenskem. Ker je še Te v 41. letu, v naj krepkeji moški dobi, je vendar še mogoče, da okreva, kar — 3og daj! Namestuje ga v Celovcu sedaj g. A. U m e k. Nadjal «em se, da ga bode verlo nadomestoval. in upati čem, da ni še okanila Slovencev ta lepa nada. Iz Celovca smo dobili naznanilo, da g. Anton Janežič, c. kr. prof. na gornji realki, znani slovenski pisatelj, je umeri 18. kim. v 41. letu svojega življenja. Bog mu bodi milostljiv! V koritih na Koroškem. Po dobroti tukajšnjega posestnika, Miha Pristavnika, ki nam je kar iz svojega novo lepo cerkev zidal in tudi vse za duhovnika poskerbel, dobili smo letošnje leto tudi novi veliki zvon s 14 stoti, ki nam ga je g. Alb. Samasa v Ljubljani vlil, tesarski mojster Andr. Krčk stareji, iz Kranjskega doma, pa nara je potem vse z novega in tako lepo v zvoniku vravnal, da imajo vsi 3 zvonovi prostor in se lepo ubrano glasijo. Ker pa novi zvon ni bil v sv. opravilo doberloveškega prosta in dekana, preč. g. Jan. Lijavnika. Z njimi so prišli vis. čast. g. dr. Alojzi Čigoj, benediktinar in profesor za vzhodnje jezike v Celovcu, ki so o tej priložnosti pridigovati obljubili. Ljudje iz vseh krajev, iz Koroškega, Kranjskega in Štajerskega so zjutraj skupaj vreli. Pri cerkvenih opravilih so izverstno prepevali pevci iz daljne fare Apače. Hvala jim! Prišli ste tudi 2 procesiji, ena is Obirskega, ena pa od sv. Andreja na Ravnem ali pri Jezeru. Ko ste bili obe slovesno v cerkev vpeljani, šli so mil. g. prošt v cerkveni opravi, spremljeni od druzih gg. duhovnov, od botrov in boter novega zvonu, pod nebom iz duhovske hiše na pokopališe pred zvonik, pred kte-rim je novi lepo okinčani zvon na prostem visel. Glava pri glavi smo stali tukaj in z zbranim, pobožnim duhom se svetega ter nenavadnega opravila vdeleževali in premišljevali obrede, ki so nam jih potem s pomenom zvonov vred g. pridigar Čigoj tako izverstno razlagali, da smo jim vsi iz serca hvaležni. Sterme pa smo tudi gledali, ko se je naenkrat začel blagoslovljeni zvon nara spred oči s tesarskim mojstrom vred vzdigovati, dokler ni zginil v line na odločeno mesto. Med tem, ko je mojster zvon pripenjal, bilo je zadnje letošnje „pranganje" okoli cerkve, potem pa pridiga in med veliko peto mašo z leviti je zadonel kaj veselo tudi novi zvon, da smo bili vsi serčno ginjeni in veseli. — Po dveh še druzih mašah smo imeli darovanje ali ofer, kterega se je kar obilna množica vdeležila in s tem kaj Obhajali smo ravno ta dan tudi obletnico naše pred 6 leti blagoslovljene cerkve in imamo tudi pogačo. Bog živi vse dobrotnike ! Bog živi in ohrani našega Pristavnika. !\a Kranjskem, 1. kim. 'Non quis, sed quid.) Na, ljuba „Danica!" sedaj pa imaš! Velemožni novi šolski nadzornik tega okraja je obsodil in zavergel tebe ; — želi šolskemu „Tovaršu," da pojde spat in prerokuje, da mu ne bo treba več vstat'; — in zdelal in poman-dral je tudi „družbo sv. Mohorja!" Ima mar novi inšpektor" taki misijon, da bo šuntal naše domače časnike in družbe? — Kdo je po tarnih ali ljudskih šolah sedaj šolski predstojnik? Nova postava sicer faj-moštrom to oblast odjemlje in srenjski svet vpeljuje; ali fajmoštri kot šolski predstojniki dosedaj vradno še nikdar niso bili odstavljeni. Vendar pa naš okrajni šolski inšpektor ne dd veljati, da bi v klasifikacii preteklega šolskega leta bil podpisan iajmošter kot domači šolski predstojnik, akoravno se še v dopisu mesca avg. t. 1. od okrajnega c. k. glavarstva piše določno : „An die liibliche Schulvorstehung zu Handen des Hr. Pfar-rers." Tako so vladni organi sami med seboj v nasprotji. Naj občutljivši nasprotje pa je, da deržava tudi nad keršanskim naukom v šoli hoče nadzorstvo imeti. S tem nasprotuje cerkvi in svoji lastni postavi: „da ima vsaka verska družba pravico svoje notranje zadeve vravnavati." Ako keršanski nauk ni notranja zadeva cerkve, potlej res ne vemo, kakošne notranje zadeve da imamo. Kam po takem pridemo, kaže novejši Hasnerjev ukaz, da klasifikacija in spričalo za keršanski nauk nič ne veljd, ako katehet v pričo okrajnega šolskega nadzornika pri poskušnji ne izprašuje. O ti Hasner — ti! Od ene strani se duhovšina odriva: od druge strani jo v šolo siliš! Med novimi okrajnimi šolskimi nadzorniki jih je več tacih, ki so le normalko, ali k večemu pervih latinskih šol ktero izdelali in potem učiteljsko pripravnico doveršili: in sedaj so za nadzornike in sodnike tudi čez uk katehetov in fajmoštrov postavljeni! — Večina katoliških podložnikov ima menda pravico od vlade zahtevati, da se ne dajejo postave cerkvi nasprotne. In škofje imajo menda dolžnost, z verniki vred po postavni poti tirjati, da se cerkvi ter katoličanom v ničimur pravice ne žalijo. Kdor se poganja za pravice svete cerkve in za njen prid in blagor skerbi, skerbi s tem tudi za obstoj in srečo deržave; nasprotniki cerkve pa razdirajo in rušijo tudi deržavo. Zato prosimo tudi vas, verli katoliški slovenski poslanci! krepko in nepremakljivo se poganjajte za pravice katoliške cerkve in slovenskega naroda, zlasti kar šolo tiče; v deželnem in deržavnem zboru se čversto ustavite zoper vsako samolastno, cerkvi škodljive ravnanje nasprotnikov naših , vravnajte postavo tako , da se bo mladina odgojevala v duhu katoliškem in domorod-nem, ter vseskozi zvesta ostala Bogu, domovini in cesarju. Še v pozne rodove vam bo narod pred Bogom in svetom hvaležen, ako bote po vsi svoji moči za njegov pravi prid in blagor skerbeli. Kes težavno in silo tehtno je to opravilo; zatorej vas mili Bog razsvitljuj, vodi, ohrani, krepčaj in podpiraj s svojo močjo! Iz llrusuc v Istriji. * M Iz djanj se nar lepše kaže pravi katoliški duh vernih Slovencev. Prav milo-Ijubo se vsaki katoličan v sercu raduje, kadar v povsod f>riljubijeni Danici bere, kako se verno ljudstvo, ko-ikor bolj so časi viharni, s toliko večim navdušenjem svojih vikših nadpastirjev oklepa in jih časti in pre- ') O nekem drugem ,,organu" smo slišali, kako je j»roti učitelju „Tagbl.,'' hvalil, pa jo umolknil, ko ni dobil na to odgovora. Vr. ') Ta spis, kakor je viditi, obsega nekako zadostilo za to, kar morali Premilostni višji pastir z dobrimi verniki vred v Terstu od brezbožnih lj'idi terpetij torej se mu toliko bolj spodobi — ee todi nekoliko obširniši — prostor v Danici. Vr. slavlja, kadar in kjer koli se prikažejo, — in ravno s tem prizadevanje sovražnikov sv. cerkve vničuje. — Tudi v Istriji biva slovensko ljudstvo, tudi tukaj se djansko razodeva katoliški duh. Naj omenim le eno priliko. Premil. naš nadpastir prevzvišeni gospod škof dr. Jernej Legat so zadnje dni avgusta sakrament svete birme delili v kastavski in jelšanski dekaniji. Od Podgraj, kjer so 29. avg. birmovali, Jih je peljala pot skozi Ternovo, Harijo in Novi grad v Hrušico. Že na potu so jih duhovni in ljudstvo spodobno častili. V Novem gradu pa so se že poprej delale priprave za veličasten sprejem. Prelep slavolok, čez cesto sostavljen, na vsaki strani iz marmorno-belih, visokih pa do tal marmoriranih piramid, okoli kterih so se zeleni venci nasipani s cvetlicami do tal vili, na verhih zeleni mlaji, verh kterih so belo-rudeče zastave veselo vihrale; pod mlaji so sklepale piramidi najpred tribarvane velike verige, pod njimi ravno tako lep velik umetno s cvetlicami okinčan zelen venec, pod njim pa veličanski napis serčnega sprejema, pisan tako, da so se besede v slovenskih barvah verstile: Previvišenemu Nadpastirju Prisercen Pozdrav. Na drugi strani napisa so bile znamnja škofovske časti. Pod tem pa so spet mnogobarvane verige venčno vezale piramidi, na kterih je na vsaki strani zraven napisa visel velik lepo ozališan venec, v enem velika rudeča čerka J, in v drugem modra čerka L, zraven pa so štiri tribojnice večernemu vetriču se smehljaje odgovarjale. Že o peti uri se je pri slavoloku zbralo mnogo gospodov in gospa, veliko ljudstva in šolska mladina in vsi birmanci z dvema zastavama naprej, drugi pa z zelenimi vejicami, olepšani s šopki v rokah , starašini s križi, banderi in voščenimi bakljami, željno in veselo pričakovaje Njih prezvišenost. Toda daljna in posebno pri Harijah že davno žalostnega spomina v strah potnikom silno razdjana cesta Jih je do noči zakasnila. Oglasi se z višin strel naznanujoč Njih bližnji dohod, serca gorkeje bi jejo, strel za strelom doni, vse na kolena popada, in Njih prevzvišenost, spremljani od mnoge duhovščine, stopijo pred nas iz kočije. (Konec nasl.) Iz Gorice smo po prijatelski dobroti prejeli šolske izkaze o raznih vstavih. Posebno tehtna in vsakemu večemu kraju potrebna naprava je šola za zanemar-jence (fanciulli abbandonati). Dva odseka ima: šolarje (njih 10) in rokodelce (njih 25). Od avgusta 1853 do konca kim. 3869 je bilo v to napravo sprejetih 182 dečkov. Izmed teh je 107 razpušenih (kakor poboljšanih), 8 sprejetih v vojašino, 5 kakor nepoboljšljivih zadevnim vradnijam izročenih ; 3 so umerli; 59 jih je v napravi. Po pisavi „imen" soditi imajo skoraj le Fur-lani take „fruts abbandonats" (Coss, Tonzig, Medvescig), če niso pa ne mara tudi kaki Kosi, Tončki, Me d vešč i č i vmes ? Vstav sprejema zlasti zapušene in razuzdane potepine. Stanovitnih dohodkov nima, zderže ga edino le dobrotniki in vstanovniki. Vstanovniki so tisti, ki dajo enkrat za vselej 500 gl., ali pa po 25 gl. na leto; 15 jih je do zdaj. Tudi v Ljubljani ni brez tvarine za tako „univerzo." Iz Gorice. Naš premilost. nadškof so 18. t. m. delili presbiterat 8 svetnim in G redovnikom. Na kvaterno nedeljo je na Kostanjevici pel novo mašo čast. o. Fortu-nat Vidic, iz Ljubljane. Pridigar so bili bili prečast. o. Evstahij provincijal, ki so prav izverstno razlagali začetek in pomen sv. maše itd. Drugi dan, v ponedeljek, je pa imel ravno tukaj novo maso č. o. Gotbard Burež, iz Žužemberka. Med redovniki so še ti-le (razun dveh imenovanih) presbiterat dobili: č. o. Jože Bizovičar, iz Si- ške, ki bo imel novo mašo to nedeljo v Ljubljani; č. o. Adjut Benigar, iz Ternovega; č. o. Leopold Simčič, iz iz Biljane v Berdih, in č. o. Emerik Gunjak, iz Varaž-dina na Hervaškem. Dijakonat je prejel br. Florentin Hrovat, iz gornjega Tuhina. M*eihiovec» Judje na Dunaju. „Katol. list" popisuje, kako so bili judje o raznih časih hudo preganjani. Že Karol Veliki je 1. 800 opomnil avstrijske škofe, opate in opa-tinje, da naj se varujejo judov in njih sleparije. Veli-krat in pod raznimi cesarji so bili potem iz Dunaja pregnani. Tudi zarad svobodomiselnosti hvalisani Jožef II ni kaj posebno mehko delal z judi, kakor kaže Brun-ner v „Mysterien der Aufkliirung." Pa tudi zdaj so se v demokratiških skupšinah na Dunaju slišali glasovi zoper jude. Bolj obširno judovske preganjanja popisavši pravi omenjeni list: „Zginile bodo strahote 'in groznosti samostanske, ktere hudobno trobi v svet velika g resnica, judovska in pojudena časnikarija dunajska, pustili bodo samostansko družino v miru, ali težko da bi prizanesli motivcem in sebičnikom, kteri v svoji slepoti in spačenosti že davno počenjajo tako, kakor da bi ne bilo ne Boga in ne maševanja Božjega? Naj bi pač pomislili judje. kako je njim pri sercu, kadar se na nje zažene vihar preganjavstva, ker zdaj po časnikih zoper samostane tako udelujejo. Čuditi se ni, da je sko-rej vse dunajsko časništvo ter vse očitno mnenje v judovskih rokah, ker je toliko judov na Dunaju in še zmiraj tako neznansko sujejo na Dunaj. Oseba z Du-naja, ki je slišala od tacih, ki dobro vedo, je pravila, da v treh mescih se je Dunaj za 45.000 judovskih der-žin pomnožil. Ugovarjalo se je, da morebiti k večemu le za toliko oseb, pa terdila je, da gotovo res za toliko deržin , in da vse prazne stanovanja v posest jemljo. Po tem takem bo kmali Dunaj drugi „Jerušalaim," in ni se čuditi duhu, ki diha o časnikih z Dunaja po provincijah. Olika — neolika. Da se bo zamerza do prave cerkve in mlačnost v novi eri tako hitro razširjala med nekoliko olikanimi, tega bi še pred kratkim marsikdo ne bil verjel, kakor tudi tega ne, da je toliko ljudi, kterim je ali kosec kruha ali pa tudi narodnost (bodi si ktera koli) nad vse — nad Boga, nad dušo, nad večno srečo. Zares bode že dostikrat nevarno staršem svetovati, da naj otroke dajejo v višji šole, zakaj čez malo let jim utegne bradat krivoverec, sovražnik katoliškega duhovstva ali pa dodelan nejeverec v hišo priti namesto nedolžnega sinčka, ki je pred kaj časom dom zapustil. — Pelji, oče ali mati', svojega sina, ki ga meniš v višji šole dati, poprej k kerstnemu kamnu, opomni ga, kaj je tam obljubil, in naj ti pred sv. Reš-njim telesom pri kerstnem kamnu besedo d£ in obljubo ponovi, da ne bode nikdar izdajavec postal nad svojo vero, nad očetovimi in maternimi nauki, nad vso svojo lastno srečo v večnosti. Ako pa čutiš hudobno korenino v otroku, imej ga raji doma, zakaj doma bode zaupljivo saj vero ohranil ter je manj nevarnosti za njegovo zveličanje. Perva postava čedne šege je ta: „Ljudi na cesti pri miru pusti!" — Kdor ljudi na poti pri miru ne pusti, je ali zijalo, ali putepuh, ali pa tolovaj. Če je^tudi tvoj nasprotnik ali sovražnik: pri miru ga pesti! Če je tudi grešnik: pri miru ga pusti, razun kjer kaže ga posvariti. Če je turk ali jud: pri miru ga pusti! Če je tudi zopernik tvoje narodnosti: pri miru ga pusti! Bodi prepričan, da z napako ne boš nikoli napake odvernil. Nikoli se nikar ne upijani, tudi toliko ne, da bi se samo o motil; zakaj vedi, da z nobeno rečjo človek tako hitro poštenja ne zapravi, kakor s tem, če vidijo, da je pamet zapravil. Pomislik novi *ri. Vsi stanovi so se že dogovarjali ali se je zanje pomenkovalo, kako bi se njih stan zlajšal. Za vojašino se je plača zvikševala, za vradnike se govori po deržavnih in deželnih zborih ; učitelji govore za se v snidih; delavci ravno tako. Samo kmetič in duhoven molčita. Vsi kličejo: vikši plačo, vikši plačo! Tega pa ne prašajo, od kod se bo vzelo? Kmetu in obertnikom jemljejo sina za sinom v vojašino, ko odrastejo; — mlajši pa naj bodo v šoli —- vsi v šoli, -po veliko ur v šoli, — s tolikim ukom, da bodo imeli tudi doma dosti opraviti z učenjem — za šolo: kdo bode tedaj delal in zaslužil, da se na vse strani davki odrivajo — za deržavo, za srenjo itd. itd.? Lačna nova Ora, pusti pri miru sakristije, klošterske porte in celice; pa' skerbi, svetuj od kod bodo tisti jemali, iz kterih truda se imajo drugim plače povikševati! Ha zg te ti po sveta. Zoper msgr. (■rfuter-jn seje 17. t. m. v Insbru-ku pričela pravda. Tožijo ga, da je storil hudodelstvo žaljenega veličanstva in da je očitni mir kalil, ker je menda v Hippach-u v napitnici na cesarja o novih zakonskih in druzih postavah terdil, da cesar teh postav ni radovoljno podpisal, temuč njegovi svetovavci so ga k podpisu prisilili, ker so žugali,° da bode punt, če jih ne podpiše; — da cesar ni kriv, ampak ljudstvo, ktero je take zastopnike volilo. Ljudstvo mora toraj gledati, da v prihodi je ne bo več volilo tacih zastopnikov. ,,Tir. Stimmen" omenjajo gospodov na Tirolskem in zunaj Tirolskega, ki so prosili, da naj se jim razsodba o Greuterji berzojavno naznani. Iz Krakovega. Ker je minister Giskra karinelitu-ricarn odtegnil tistih 18UO gl., ki so jih iz kaše dobivale, se je napravila za nje zbirka po Krakovem. Obe prednici ste bili od vsili katoliških krogov ob času svojega zapora vse sploh milovani. Ko ste se iz zapora v klo-šter povračale, so ju spremljale gospe iz naj imenitniših gospostev. Pred kloštrom je bilo ginljivo poslovljevanje med baronovko pl. Venzikovo in njeao nesrečno hčerjo, prednico. Med zaporom se je vječenima nunama večkrat misel podtikala, naj bi vložile prošnjo za pomilostenje : se ve, da se v to niste vdale. (Tir. Tim.) Tirolci so hotli preteklo nedeljo, 19. kim., napraviti pervo veliko ljudsko zbirališe pod milim nebom: pa c. kr. okrajno poglavarstvo ni dovolilo. Skazovali bi bili Andreja Iloferja kakor poštenega Tirolca, predložili, da naj se v vprašanji o šolskem nadzoru odločijo za sklep deželnega zbora 9. okt. 1868, in še več reči bi bili obravnali, ki deželo zadevajo. V Dfmseldorfu je dvajseti shod nemških katoličanov v bistnem to le sklenil: 1. Ker je apostoljski sedež v tolikih stiskah, pri poročuje zbor milo.šnjo za sv. Očeta in razširjanje družbe sv. Mihela. 2. Shod pozdravlja z občutkom naj globokejšega spoštovanja nastopni cerkveni zbor, in terdno veruje, da sv. Duh posvetovanja vodi in da se bodo torej le samo taki sklepi delali, ki bodo resnici zmago privoj-skovali zoper zmoto in narodom teknili v blagor. Nem ški katoličani pričakujejo od svojih vladarjev , da se bodo vsega zderžali, kar bi motilo svobodo v posvetovanjih in sklepih nastopnega cerkvenega zbora. 3. Pri sedanjih neslisanih napadih in psovanjih, ki se gode zoper nauke in naprave katoliške cerkve, posebno zoper kloštre, in pri prederznosti, s ktero sovražniki po časnikih in zborih o zadevah katoliške cerkve obravnavajo in sklepajo, izrekuje veliki shod: da so katoličani opravičeni in zavezani, to vrivanje v cerkveno reč z vsirai postavnimi pomoČki odbijati. Kliče torej katoličanom po Nemškem, da naj se povsod poprijema jo vstavnih pravic, bodi si v družbah ali časništvu in z vdeleževanjem pri očitnih zadevah, ter naj svobodo in samostojnost sv. cerkve branijo in vsak napad nanjo z vso določnostjo odbijajo. 4. Z naj globokejši britkostjo gleda veliki zbor na neusmiljene preganjanja, s kterimi Rusija iše katoliško cerkev na Ruskem zatreti. Katoličani naj serčniše obžalujejo, da sredi civilizirane Evrope ne prestoli in ne vlade še poskusijo ne , da bi konec storili takemu barbarstvu, akoravno so v prijaznih zavezah z gospodarjem ruske deržave, in če tudi so sicer že tolikrat po daljnih delih sveta za zatirano pravico se poganjali. 5. Shod pričakuje, da noben katoličan odkritih in pokritih zasramovanj svoje vere ne bode s svojim de-narom plačeval ter si tegnil zoperkatoliških časnikov in bukev. P>. Shod kliče vsim katoliškim možem, da naj se pečajo za delavsko ljudstvo in naj delajo v njih telesni in dušni blagor. 7. Veliki shod izrekuje napravo brezverskih šol za napad na pravice Cerkve in vsih verstev, za napad na natorno in keršansko deržinsko pravo, za napad na prostost vesti itd. Is Rima. O vesoljnem zboru so neki sv. Oče rekli: „Nisem sklical zbora zato, da bi zmešnjave zmnožil, da bi v ogenj olja prilival. Sklical sem ga po dolgi, vneti in goreči molitvi, v kteri sem k Najvikšemu klical za potrebno ^azsvitljenje; klical sem k njemu, da bi z njegovo pomočjo mogel vravnati mir, odverniti navalu joče zmešnjave. Sv. Duh bo zbor v njegovih sklepih vodil in razsvetloval. Moje želje so, da kakor na poprejšnjih, tako tudi na tem zboru, ki ga je Bog po meni nevrednem služabniku blagovolil sklicati, naj bi se samo tisti sklepi za veljavne spoznali in v življenje spravili, „kterim priterdijo vsi udje ali njih čeznavadna večina." Kjer se tako ne zgodi, se odloži prasanje tudi s sklepom na stran. Neznatna večina ni zadosti." — Za steber, ki se ima postaviti v spomin vesoljnega zbora, je že izkopano podznožje na berdu Janikulu pred cerkvijo sv. Petra; to delo ima še pred zveršenim zborom dokončano biti, da bodo škofje pri blagoslovljevanji pričujoči. (HI.) Is Avstralije. Mlgsp. Maigret, škof na sandviških otocih, iz reda sv. Frančiška, je prišel une dni na Francosko, od koder poj de k cerkvenemu zboru v Rim. Že ob morskem obrežji, ko je imel odjadrati, so ga obdali zastopniki novospreobernjencev ter so ga prosili: „Ostani pri nas, oče!" Škof je prinesel list, v kterem ti dobro-serčni ljudje sv. Očeta prosijo, da naj bi njih višega pastirja ne obderžali pri zboru, temuč naj bi ga zdajci k njim nazaj poslali. Rasne novice. Na Toškanskem med sv. Rokom in Kastilijonom je strašin vihar oljke roval, podiral naj višji smreke, strehe odnašal. — Ločitve zakonov na Pruskem: leta 1864 jih je bilo 3822; 1. 1867 že 3988; lani celo 4360 in v samem Berlinu njih 850. — V Berlinu je pretečeno zimo neki gospod v drušini naletel tri žene, s kterimi se je bil zaporedoma poročil ter se je zopet ločil od njih. Fej te bodi, ostudnež! Kakošno je drevo, ki taki sad rodi? — Enajst Garibaldovih sorodnikov in prijatlov je v Genovi v pravdi zavoljo počenjanja zoper Viktor Emanvela in „laško kraljestvo." To je kazen očitna, da se nazadnje med seboj spro, kteri so v začetku pod enim klobukom drugim krivico delali. — Od vsih strani zemlje se napravljajo ali že popotvajo škofje v Rim. 1. kim. so na barko stopili vsi škofje iz Chili-a. Izmed 12 škofov v Brazilii jih je 9 na potu v Rim. 24. kim. ima mlgsp. Dupanloup, orleanski škof, sinodo s svojim duhovstvom, preden se v Rim odpravi. Ktera naprava na zemlji more kaj tacega skazati? — Med novicami, ki krožijo ob francoskem dvoru, je tudi ta, da cesarovič bode mesca sušca spolnil 14 let, in sta-rašinoki svet bi ga zamogel razglasiti za doletnega, kakor se je tudi že za druge vladarje delalo. — Večkrat so že zagotovo oznanovali, da cesarica Evgenija pojde na Jutrovo, pa še ni šla; „Unitk" celo dvomi, Če res pojde, ali ne, akoravno je popotna osnova že storjena. — Zopet pišejo, da je stanje Beustovo močno pretreseno, pa da ruskega ministra Gorčakova iše, po kterem bi se kje tudi s Prusijo spravil; Giskra in Andraši pa sta menda v znotranji politiki toliko na verhu, da mislita z dvalizmom še huje pritegniti. Gotovo pa bi se s tim Slovani le še bolj zedinjali v tirjanji svojih pravic. — Prijaznost med sultanom in egiptovskim namestnim kraljem se noče poverniti. Sultan mu je nekje zapo-vedal, da naj proda vse svoje vojne parobrode, vojno na 10.000 mož zniža itd. Namestni kralj je bil za mesec oktober v Carigrad namenjen, ali popotvanje je odloženo; — najberže ker namestnika ni volja omenjenih pogodb spolniti. — Iz Rima se piše, da se je moralo oskerbeti zoper skrivne tolovaje, ki tako satansko pihajo zoper vesoljni zbor, da hočejo celo zborno dvorano požgati! Lepe bratce imate, blaženi „liberaluhi!" — Iz orožarne v Neapelnu je 40 stotov kovine ukradene; vse vrata so bile dobro zaperte in ključavnice vse cele. »Liberalna" Italija zna dobro krasti; pred nekimi leti so celo topi iz morske loke v Genovi zginili, po kterih ni bilo več sledi in sluha. — 13. sept. je bila v Milanu goljatovska obravnava zoper goljufije več milijonov v vojnih zalogah 1. 1866; med zatoženimi so trije vitezi. Kdor cerkvi krade, naj se ne čudi, ako se tudi njemu krade. Sej je sam zgled k temu dal, in ako bi hotel ravnosleden biti, bi moral vse tiste paragrafe iz postavnih bukev izbrisati, ki tatvino kakor hudodelstvo kaznujejo ; zakaj nespametno je načelo: jest smem krasti, ti pa ne, — pravijo „Tir. Stim." — V Husinec-u, kjer so undan s husovanjem tako reč počenjali, je 17. kim. 16 hiš pogorelo. Škode je za 60.000 gl. — Dunajski deželni zbor ima take može, ki predlagajo, da naj se število deržavnih zbornikov še za enkrat toliko pomnoži!! Čudna varčnost v tolikih stiskah. Ko bi bili svetovali, naj se na tretjino ali šestino sedanjega števila modrih in keršanskih mož denejo, bi bili ne mara bolje uganili. Is LJubljane. Te dni po Ljubljani hodi Juri Kkttan, katoličan in posestnik v Betiehemu, s svojimi tovarsi, in prodaja moljke (roženkrance), križce, svetinje itd. iz oljke, perličine, mekanskega sadu itd., kar je izdelano v Betiehemu in blagoslovljeno na Božjem grobu. Poter-jenje ima od našega rojaka p. n. gosp. Hrovata, vodja v avatr. romarnici v Jeruzalemu, torej po naši misli sme vsak brez skerbi kupovati te drazcice, in pa toliko bolj, ker on ne terži za-se, kakor pravi ampak za sirote vsih verstev v Betiehemu in Jeruzalemu. V vojašino so dosedaj poterjeni gg. bogoslovci: Ant. Dolinar, Leon Lotrič, Mat. Pazlar, Val. Dolžan, Fr. Klun;vin pa v bogoslovje sprejeti gg.: VVeiss, Kom-ljanec(?) Škedelj. — Za namestnika v deželni odbor je bil v sredo izvoljen dr. Razlag na mesto ranjc. generalvikarija Kos a. Konec obravnave z g. Alešovcem je bil včeraj o »/«* odložen na '/g5 zvečer. Telegram is Insbruka. Na vprašanje 23. t. m. o % 11 dopoldne dospel odgovor o '/s3 popoldne tako-le: „Bil sem včeraj za popolnoma nedoUnega spoznan. Serčen pozdrav mojim prijatlom" Greiter. Odgovorni vrednik: Laka Jeran. — Natiskar in založnik: Jožef Blaznik v Ljubljani.