Podoba, ki raste proti gledalcu (Trirazsežnostni kino za taktilne voajerje) Posebni učinki, namenjeni subtilnemu zapeljevanju pogleda na FILMU, KATEREGA MATERIALNOST JE TEMELJILA NA FIZIKI IN KEMIJI ZRNA, KI JE BIL PODLAGA OBDELAV S SVETLOBNIMI UČINKI (POMISLIMO LE NA UČINEK MADEŽA, OBRAVNAVANEGA V DIALOGU PASCALA BONITZERJA S HlTCHCOCKOVIM SUSPENZOM), SE V SEDANJOSTI, OPREDELJENI Z DIGITALNO KULTURO MIKSANJA, SEMPLANJA IN REKOMBINIRANJA, KI JE DOSEGLA SVOJ VRHUNEC V POSTOPKIH »ODREŽI IN PRILEPI«, ZNAČILNIH ZA SPLET 2.0, UMIKAJO VELIKO BOLJ NEPOSREDNIM, PO SVOJE GROBIM IN PROFANIM UČINKOM, S KATERIMI SKUŠA SEDANJA FILMSKA PROIZVODNJA SLEDITI TEŽNJAM VOAJERISTIČNE TAKTILNE KULTURE. Pontyjeva misel), kar pomeni, da postaja aktivnejši, celo napadalnejši od odmaknitvenega, kontemplativnega pogleda, ki ni opredeljeval le gledanja umetnin v beli galerijski kocki, ampak je vplival tudi na dispozitiv kinematografskega gledanja. (Pri tem naj poudarimo, da to ni bila napaka, ampak je prosojna filmska podoba s svojimi subtilnimi igrami svetlobe in senc zahtevala prav takšen gledalčev pristop, ki ga je relativiziral že analogni video s svojo materialnostjo neprosojnih podob, shranjenih na magnetnem traku.) Pogled, ki tipaje lasten tudi sodobnemu voajerju, za katerega je značilno, da je postal agresivnejši opazovalec; gleda tako, da se gledanega ne le dotakne s pogledom, ampak skuša tudi prodreti vanj, se ga polastiti v modusu gledanja, ki slači in celo grabi, se pravi, da spreminja vsako stvar v (manipulabilno) golo telo. Kdaj lahko rečemo, daje pogled taktilnega voajerja uspešen, da je bila njegova naloga opravljena? Predvsem takrat, ko takšen pogled ne seže v prazno, ampak ob nekaj zadane. Nekaj zadeneš takrat, ko ob tipajo-čem gledanju trčiš ob nekaj, kar se ti upre, kar aktivira feed-back sile (ki zadene kosti, mišice, kite in vezi) in jih prisili, da odreagirajo na prejete dražljaje. Upirajo se stvari, ki niso navidezne, ampak so, recimo temu, goste, v določenem pogledu kompaktne. Takšne so predvsem posamezniku poznane fizične stvari, in sicer tiste, ki so, recimo enostav- MENI, DA SO DOBILE TRETJO RAZSEŽNOST. Čeprav je sodobna kultura v svojem jedru kiberne tična in softverska (se pravi, da so poglavitne kultur ne vsebine dostopne kot podatkovne zbirke, SODOBNI VOAJER UŽIVA V BLIŽIN! PODOB, KI, REČENO nadzorovane s progra- METAFORIČNO, RASTEJO PROTI GLEDALCU, KAR PO-mi}, prihajajo v sedanjo sti vedno bolj do izraza proksimalni čuti (še posebno dotik), ki pa nikakor ne nastopajo izolirano, ampak se amalgamirajo z drugimi, se pravi poglavitnimi odmaknitvenimi čuti, kakršen je vid. Učinek takšnih stapljanj je taktilno gledanje (Strehovec, Besedilo in novi mediji, 2007), opredeljeno s kiberne-tičnimi povratnimi zankami med taktilno aktivnostjo in vizualnimi aranžmaji. no, srednje velike, in se brez posredovanja vmesnikov prilegajo posameznikovemu za- Taktilna kultura, utemeljena tako na množični obsesiji potrošnikov, ki se skušajo vsega dotakniti (Baudrillardo-va misel iz Učinka Beabourg), kot na vsakdanjemu delu z vmesniki, med katerimi so najbolj trendovski prav tisti na dotik (Jabolkova iphone in ipod-touch dobivata iz dneva v dan nove posnemovalce, tudi prihodnji računalniški operacijski sistemi se bodo prilagodili zaslonom na dotik), vsekakor vpliva na gledanje in videnje. Srečujemo se s pogledom, ki tipa, se ovija stvari (Merleau- znavnemu aparatu; sodijo v njegovo telesno shemo. V času novih medijev in simulacij vseh vrst pa smo sodobniki oblikovanja virtualnih predmetov, ki se jim dodajo posebni učinki z namenom, da omogočajo feed-back sile, se pravi, da tako tipajoči pogled kot virtualni avatar roke v kibernetski pokrajini ne sežeta v prazno, ampak ob nekaj zadeneta.Tu lahko stvar takoj ironiziramo in relativiziramo v smislu, da si »mislita, da sta trčila ob nekaj«. Ta nekaj je dejansko s posebnimi učinki opremljena podatkovna entiteta, ki sejo, recimo, umesti vtrirazse-žnostno okolje virtualne resničnosti, ali pa tudi posneti in simulirani filmski predmet, namenjen trirazsežnostni projekciji, omogočeni s posebno tehnologijo. Sodobni voajer uživa v bližini podob, ki, rečeno metaforično, rastejo proti gledalcu, kar pomeni, da so dobile tretjo razsežnost. Pri tem je pomembno, da je ta razsežnost kar se da dinamična; ne odpira se le v globino, ampak skuša s posebnimi vizualnimi učinki (recimo s 3-D izstrelki ali posegi roke glavnih igralcev ali lovk animiranih pošasti - z njimi se lahko srečamo pri nekaterih projekcijah v XpanD in IMAX kinih) zasesti tudi prostor med očesom in podobo. Videti je, da sodobnemu voajerju ne zadošča le globina, ampak rabi podobe, ki rastejo proti opazovalcu, ki jih je avtor tega besedila omenjal že v svoji knjigi Umetnost interneta. Ta ekskurz k današnjemu taktilnemu voajerju smo opravili zato, ker menimo, da lahko preko njega oblikujemo zaznavni dispozitiv, ki nam omogoča razumevanje enega današnjih trendovskih kinematografskih pojavov, in sicer trirazsežnostne filme, namenjene še posebno predvajanju v zato opremljenih kinematografih (zelo popularni so tisti v prej omenjenih tehnologijah XpanD in IMAX). Usmeritev k takšnim, torej stereoskopskim filmom je dejansko odgovor na zahteve sodobne kulture taktilnega gledanja, ki, preprosto rečeno, rabi nove in nove serije kulturnih predmetov, ki so aranžirani tako, da zadostijo njenim zahtevam, torej so oblikovani kot trirazsežnostna pokrajina gibljivih podob, s simulirano telesnostjo ali vsaj globino, do katere se pri predvajanju takšnih filmov na zaslonih običajno dokopljemo s pomočjo posebnih očal, ki pričarajo takšne učinke. Z njimi so bili opremljeni tudi gledalci Pixarjeve uspešnice V višave (Up), ki je odprla letošnji cannski festival in napovedala leto, ki ga bodo zaznamovali 3-D filmi, kot so G-Force (Hoyt Yeatman),5ver/