Urbani izziv, letnik 20, št. 1, 2009 105Predstavitve in informacije / Presentations and information Projekt CIVITAS ELAN »Mobilising citizens for vital cities Ljubljana – Gent – Zagreb –Brno – Porto« (akronim projekta – CIVITAS ELAN) je del pobude Evropske komisije, z naslovom CIVITAS (kratica, izpeljana iz CIty‑VI‑ TAlity‑Sustainability). Začetki projekta CIVITAS segajo v leto 2002, namenjen pa je demonstracijskim projektom v me‑ stih. Financira se v okvirnih raziskoval‑ nih programih (5., 6., 7.), koordinira pa ga generalni direktorat za energijo in promet. Cilj pobude CIVITAS je testiranje ino‑ vativnih strategij v mestnem prometu, ki prispevajo k uresničevanju evropskih politik na področju prometa, učinkovi‑ te rabe energije in alternativnih virov v prometu ter varstva okolja. Demonstra‑ cijski projekti združujejo ukrepe prome‑ tne politike in tehnologije. Temeljne značilnosti pobude CIVI- TAS so: • projekte koordinirajo mesta in name‑ njeni so mestom; • mesta so v središču javno‑zasebnega partnerstva ; • politična podpora je nujni sestavni del izvajanja ukrepov, ki jih predvi‑ devajo projekti; • mesta so »laboratorij« za pridobiva‑ nje in prenašanje izkušenj ter evalva‑ cijo ukrepov. Pobuda se osredotoča na osem podro- čij: • alternativna goriva in čista, energet‑ sko učinkovita vozila, • storitve kolektivnega prevoza in in‑ termodalne povezave, • upravljanje povpraševanja po prevo‑ znih storitvah, • vplivanje na vedenje udeležencev v prometu, • varna in zanesljiva mobilnost za vse, • inovativne storitve v prevozu, • dostava blaga, • uporaba telematike v prometu. Doslej so bili v okviru pobude CI- VITAS objavljeni trije razpisi: CIVI‑ TAS I, CIVITAS II in CIVITAS PLUS. Ljubljana je kot sledilno mesto v okvi‑ ru razpisa CIVITAS  II že vključena v projekt CIVITAS MOBILIS (trajanje projekta 2005–2009). Z zadnjim raz‑ pisom CIVITAS  PLUS se je Ljubljana med petimi projekti vključila v projekt CIVITAS  ELAN kot vodilno mesto in koordinatorica projekta. Partnerji v projektu so še Gent, Zagreb (vodilni mesti) in Brno ter Porto (sledilni me‑ sti). Skupno je v projekt vključenih 37 partnerjev, med partnerji iz Ljubljane (10) pa so to Mestna občina Ljubljana, LPP, Telargo, Urbanistični inštitut RS, Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani, Prometni inštitut Ljubljana, Kmetijski inštitut RS, Regionalni okolj‑ ski center za srednjo in jugovzhodno Evropo, Inštitut Jožef Štefan in Sloven‑ ske železnice. Časovni okvir in financiranje projekta: Projekt bo potekal med letoma 2008 in 2012 ter se bo sofinanciral iz 7.  okvir‑ nega raziskovalnega programa. Njegova vrednost je ocenjena na dobrih 29 mili‑ jonov evrov, pri čemer bo sofinanciranje EU znašalo slabih 18 milijonov evrov, od katerih slovenskim partnerjem pri‑ pada 5,5 milijona evrov. Glavni cilj projekta je razvoj bolj traj‑ nostno usmerjenega, čistejšega in ener‑ getsko učinkovitega transportnega sis‑ tema v petih mestih. Projekt namenja veliko pozornost razvoju javnega pro‑ meta, kolesarjenju in hoji, alternativnim virom energije in uporabi informacijske tehnologije v prometu, dostopnosti za vse, t. i. mehkim ukrepom, in temelji na vključevanju javnosti v načrtovanje mobilnosti. Njegov namen je tudi pri‑ spevati k spremembi potovalnih navad. Projekt CIVITAS ELAN ne pomeni rešitve vseh prometnih težav v petih mestih, pomeni pa pomemben premik k trajnostni mobilnosti. CIVITAS ELAN predvideva 68 ukre- pov, od tega se štirje ukrepi izvajajo v vseh petih mestih. Ostali ukrepi so po mestih razporejeni po tem zaporedju: Gent (28), Ljubljana (20), Zagreb (17), Porto (10) in Brno (9). Skupni ukrepi se nanašajo na: • »ozelenitev« voznih parkov me‑ stnih uprav, • vključevanje meščank in meščanov v načrtovanje mobilnosti, • izboljšanje prometne varnosti, • upravljanje dostave blaga. Urbanistični inštitut Republike Slo- venije v okviru projekta CIVITAS ELAN sodeluje v dveh ukrepih. V pr‑ vem bo ob koridorju javnega prevoza (Barjanska, Slovenska, Dunajska cesta), v okviru katerega bodo zgoščeni še drugi ukrepi, pripravil mobilnostna načrta za večja generatorja prometa, v drugem pa bo izdelal trajnostno mestno prometno strategijo za Ljubljano, s čimer bo naša prestolnica postala prvo mesto v drža‑ vi in eno prvih mest v novih članicah EU, ki bo imelo izdelan tak dokument, Aljaž PLEVNIK Projekt CIVITAS ELAN – prispevek k trajnostni mobilnosti v Ljubljani The project CIVITAS ELAN – contribution to sustainable mobility in Ljubljana Urbani izziv, letnik 20, št. 1, 2009 106 Predstavitve in informacije / Presentations and information skladno z najnovejšimi zahtevami in pri‑ poročili Evropske komisije. Ostali pomembnejši ukrepi, ki se bodo izvajali na območju Mestne občine Lju‑ bljana, so: • posodobitev voznega parka LPP s hibridnimi vozili; • vsaj 10 % čistejših vozil v nabavah za vozni park Mestne občine Ljubljana; • visokokakovosten koridor javnega prevoza (Barjanska, Slovenska, Du‑ najska: rumeni pasovi za JPP, ki v prihodnosti lahko služijo tramvaju, moderna in udobna vozila, boljša po‑ vezava in ureditev prestopnih točk, boljša povezava z novim potniškim centrom Ljubljana, povezave v regi‑ jo, možnost krožnih linij, lažja do‑ stopnost na postajališčih za potnike s posebnimi potrebami, vključevanje javnosti v načrtovanje mobilnosti v koridorju …); • oblikovanje celovite strategije in načrta za izboljšanje pogojev za ko‑ lesarjenje v sodelovanju z deležniki, okrepitev projekta mestno kolo in vzpostavitev koordinatorja za kole‑ sarjenje; • preveritev možnosti za uvedbo takse za vstop vozil v ožji center mesta po okrepitvi JPP in pogojev za druge na‑ čine mobilnosti (kolesarjenje, hoja) ter proučitev mogočih učinkov; • izboljšanje varnosti na avtobusih in preprečevanje vandalizma na njih z namestitvijo 70 kamer; • izvedba varne poti v šolo za 46 osnov‑ nih šol in 4 vzgojno‑izobraževalne zavode; • zmanjšanje dovoljene hitrosti v ne‑ katerih območjih mestnega jedra na 30 km/h; • fleksibilne storitve javnega prevoza (v prvi fazi za gibalno ovirane ose‑ be; preverjanje sistema, ki se lahko kasneje uporabi za območja z nizkim povpraševanjem); • prednost avtobusov v križiščih na koridorju; • prikazovalniki prihodov avtobusov na 33 postajališčih in 2 P&R na obeh koncih koridorja; • integrirana vozovnica. Na Urbanističnem inštitutu Republike Slovenije je vodja projekta CIVITAS ELAN dr. Aljaž Plevnik, univ. dipl. ge‑ ogr. in zgod. Pri projektu sodelujeta še: • mag. Luka Mladenovič, univ. dipl. inž. arh. • Jani Kozina, univ. dipl. geogr. Dr. Aljaž Plevnik, univ. dipl. geogr. in zgod., znanstveni sodelavec Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana, Slovenija E-pošta: aljaz.plevnik@uirs.si Katja KLANČIŠAR Barbara ČERNIČ MALI ReSOURCE – Uporaba potencialov bivših rudarskih območij srednjeevropskih mest in regij za trajnostni razvoj ReSOURCE – Utilisation of post-mining potentials for sustainable re-development in Central European mining regions Časovni okvir projekta: 1. 1. 2009–31. 3. 2012 Financiranje projekta Projekt sofinancira Evropski sklad za re‑ gionalni razvoj (ESRR) v okviru ciljev kohezijske politike, Cilj 3: Evropsko te‑ ritorialno sodelovanje (doslej Interreg), Transnacionalno sodelovanje, program Srednja Evropa (Central Europe). Izhodišča projekta Rudarska mesta in regije so po zaprtju rudnikov utrpeli številne posledice, pri‑ zadeti »prostorski viri« so največkrat obravnavani kot problemi ali nevarnosti (na primer dvigajoča se voda v rudni‑