politična kultura STANE JUŽNIČ* Kultura v politiki in politika v kulturi »Hier, nous avions le droit d'être fatalistes par optimisme; nous devons désormais être audacieux par passimisme.« /Alain Mine: Le nouveau Moyen âge/ 1 Lotevati se politične kulture je bržkone še vedno najprimerneje skozi opredelitve, ki izhajajo iz razčlenitve same sintagme ali besedne zveze. Ta vsebuje dva pojma: kultura in politika. Sintagmatska analiza naj bi upoštevala oba pojma, akoprav je drugi že določanje »zvrsti« kulture in potemtakem atribut ali prilastek prvemu, torej razločevalna oznaka. Ustaljenost sintagme je že dosežena in zasledimo jo v pogosti rabi. So pa možni različni načini razumevanja te besedne zveze. Morda je dovoljeno želeti, da bi jo razumeli tudi kot »kultura v politiki« ali pa celo »politika kot kultura«. a) Naj začnemo pri drugem delu sintagme - kulturi,' ki jo imamo za način življenja, vendar naučenega v procesih, ki so socializacija in inkulturacija.' To so procesi usklajevanja človeka z družbo in kulturo. Gre potemtakem za vzorce obnašanja, ki so nad človekovo biološkostjo; njegovo biološko naravo preurejajo, preusmerjajo in včasih na določene načine presegajo. Posameznik, ki se kultivira, sprejema vrednote kot trajna verovanja ali prepričanja, da je določen način življenja, obnašanja in prizadevanja zaželen, odobren. Kdor se jim ne izmika in jih spoštuje ter uveljavlja, naj bi bil na razne načine nagrajen in družbeno pripoznan v kultiviranosti. Kultura je tudi sistem ali skup simboličnih struktur. Prav v domenah politike naj bi to bilo najbolj izrazito. Posameznik ohranja kljub, naj tako rečemo, strukturi vrednot, ki se jih zaveda in jih družba določa, večjo ali manjšo stopnjo individualnosti. Znotraj tudi najbolj jasno določenih verovanj in vedenjskih obrazcev ima manevrski prostor zasebnosti, pa naj ga določajo njegova genetska dediščina, konkretna telesnost in intelektualne zmožnosti, ali pa, kar je treba posebej upoštevati, tako ali drugače izkrista- * Dr. Sune Juta*, redni prof. ni FDV v Ljubljani ' Ta poltvalenten izraz izhaja iz lat cultura, te,l, kar je pomenilo obdelovanje in tako imelo nadomeščati pojem •poljedelstvo« Je pa izraz že potoval naiemu pomenu nasproti, ker je to bila tudi vzgoja, izobrazba in lotej -obdelovanje ljudi» Pomenila pa je tudi spoliovaiijc, kar je bilo te daleč od indoevropskega korena kwel - z idejo »bivanja in urejanja cemljiič- V latintčmi je iz istega korena nastal tudi culnn.ús.m. ne le kol nasad, marveč kot postopek izkazovanja časti t molitvami m obredi. : Politična kultura (1989), (I. 75 in naprej 33 Teorija in praksa, let. 31. it. 1-2, Ljubljana 1994 lizirani individualni interesi, resnični in namišljeni. V tej povezavi je treba dodati, da posameznik v tako nepopolno usklajevanje z družbo in kulturo vnaša tudi patološke vidike ali prizadetosti in prav taki imajo v politiki še poseben učinek. b) Politiko kot »politično« na sploh pa je moč definirati v širšem smislu ko vse, kar zadeva medčloveške odnose. V ožjem smislu je to tisto, kar pripada urejanju javnih zadev. Oba opredelitvena kraka sta pomembna. V povsem konkretnem smislu pa je vprašanje »javnih zadev« prevedeno skozi državo. To se po latinsko imenuje Res publica in tako je v naši definiciji prikukala »republika« kot država. (Poljaki so to imenitno prevedli kot Rzecz pospolita in tako je ime njihovi republiki). Sodelovanje v tako opisanih javnih zadevah je torej politika, prav posebej pa je to boj za nadvlado v teh zadevah in možnost odločanja. Tu pa smo že pri konfliktnosti, ker se v odločanju zoperstavljajo različni interesi. Tako v politiko sodijo dejavnosti, postopki, vedenjski obrazci, postopki in celo rituali, načini določanja oblasti in odločanja v njej. Država ima številne organe, ustanove ali inštitucije. ki naj bi se ukvarjali z javnimi zadevami. Pri tem pogosto posegajo v sfere zasebnosti in prizadevajo pravzaprav vsakogar. Tistim, ki v politiki posebno dejavno delujejo in se torej s politiko ukvarjajo, pa rečemo politiki in slabšalno jim pravimo politikami ali še kako drugače. Politiki se praviloma združujejo v politične organizacije, stranke in še kaka drugačna združenja in združbe, javne in tajne, tišje in hrupnejše. Svoje odnose in zaveze določajo prav v boju za oblast. To je bržkone najbolj konkretna vsebina politike in političnega. Politične organizacije pa so nekakšen posredni, intermedi-arni mehanizem, v katerem politiki nastopajo, z njim manipulirajo, si ga prilaščajo in izkoriščajo. Pri tem v »mehanizem« prav gotovo ne vnašajo le elementov javnega interesa, marveč čisto zasebne in osebne - idiosinkrazije, - temperamente. - znanja in predvsem neznanja, poučenosti in nepoučenosti. - navdušenja in zamere, - blagost in sovraštvo in tako naprej. Skratka: povsem osebnostne nravi in moralo. Pri definiranju splošnega interesa skozi politiko gre potemtakem za celo vrsto transmisij: - od individualnosti posameznikov, ki jim je skozi določene postopke (na primer volitve) v demokratičnem sistemu zaupan javni interes v izraziti parcialno-sti, ker je pač ta interes vedno deljen in premakljiv, - do kolektivnosti strank, ki so lahko ideološko in svetovnonazorsko ter interesno opredeljene in tudi kot take zastopajo le delne interese s pretenzijami na splošnost ali celo totalnost. Politika naj bi bila (abstraktno in celo idealno gledana) sinteza teh interesov, vendar sta njena nepopolnost in nedovršenost povsem jasni. Sinteza naj bi se dosegla skozi celo vrsto postopkov, ki so sami po sebi nepopolni, prav tako naj bi šla skozi normirano vedenje (ustava, zakoni itd.). Obdana naj bi bila z obredjem in seveda je v njej veliko čustvenega naboja, neracionalnosti in nedomišljenosti, da ne rečemo, nepremišljenosti. Transmisije, v katerih se marsikaj izgubi in, naj se slikovito izrazimo, energetsko preobrazi in preusmeri, so potemtakem le zelo delno in približno usmerjanje k sintezi v kakem idealnem smislu. Iz tega izhaja, da je politika vselej nekakšen 34 eksperimentSkozi ta eksperiment pa se kaže vsa lomljivost in nepredvidljivost človeških zadev. Ta eksperiment je postavljen ne le v prcmakljivost interesov določene skupnosti, marveč se odvija v zgodovinskih danosti. Pri tem ne gre pozabiti korelacije in koroboracije s »politikami«, ki delujejo zunaj in mimo »notranjega« transmisijskega obrata in obračanja. Še zlasti pa je to tako v našem, sodobnem, medodvisnem svetu. V njem je naddržavna (nadnacionalna) raven odnosov, zapletov in konfliktov. Potemtakem moramo upoštevati mednarodno politiko kot »nadpolitiko«, ki pogosto bistveno poseže v politiko kakega Člena mednarodne skupnosti. c) Bržkone je opredelitev politične kulture skozi dvodelno sintagmo ali besedno zvezo le začetek odpletanja njenega pomena in pomembnosti v javnih zadevah in v medčloveških odnosih. V sintagmi sta namreč dva pojma, med njimi je, kot se za sintagme spodobi, določena hierarhija. Če vzamemo kot nadrejeno sintagmat-sko »enoto« politiko oziroma adjektiv, izpeljan iz tega pojma, s tem določimo podrejenost kulture, kar se posebej poudari, če namesto latinske besede vzamemo slovensko, ki se glasi omika. Omika je namreč določena elaboracija dovršitev kulture: je lepo vedenje in lahko celo normativno pomeni, da mora biti v skladu s tistimi vedenjskimi pravili, ki se vežejo z etiko in moralo. S takim poudarkom se kultura kot omika vpleta v pomenske sklope izobraženosti in izobrazbe, pa tudi vzgojenosti in vzgoje. Hkrati pa se premika na relaciji med hominitas in humanitas' k tistemu polu človekove narave, ki ji rečemo človečnost, in pri tem mislimo na želene ali ciljne lastnosti oziroma kakovosti, kot so, postavimo, blagost in uvidevnost do drugih ljudi. Ne gre torej le za lepo vedenje in prijaznost, marveč za perfektuiranje človeka še posebej v zadevah, ki presegajo njegov neposreden in celo sebičen interes. Moralni kodeks je vsekakor še najbolj zaželen v politiki. Postavi pa se zelo pomembno vprašanje, ali je v politiki možen in ni to morda le (nedosegljiv) ideal kakih religioznih sistemov. Stari Rimljani so poznali nocije, kot sta virtus in pietas, kar ne potrebuje religiozne podpore in izhodišč. Toda: kaj je potem izhodišče in kje je opora virtutis in od kod naj se vnaša pietas, kar smemo prevajati tudi kot občutek dolžnosti, pravičnost in usmiljenje. Morda je ključna prav odgovornost do sebe, do drugih, do narave in sploh do vsega, kar človeka zadeva in obkroža. Ljudje naj bi se spraševali, kakšne so posledice njihovih dejanj in postopanj, pa naj gre za znanstvene izsledke, gospodarska eksperimentiranja, in še posebej politično vedenje. Zakonodaja naj bi bila podrejena odgovornosti. Toda kdo naj uveljavlja norme? Demokracije so moralno nevtralne, ker menijo, da se »prav« uveljavlja skozi večinsko voljo in zato vztrajajo pri volitvah in formalnih demokratskih postopkih. č) Po tej poti smo prispeli k tisti razrešitvi pomena sintagme, v kateri se nakažejo bržkone najpomembnejši vsebinski ingredienti ali sestavine politične kulture. Ti pa se raztezajo od - priljudnosti kot omike in olike, - kompetentnosti. ki je rezultat vedenja in znanja, pridobljenega skozi sociali- 3 Z eksperimentiranjem