27. kongres Mednarodne zveze šol za socialno delo (IASSW) v Amsterdamu (10.-15. julij 1994) Poročilo z udeležbe Slogan letošnjega kongresa, ki je ponovno omogočil srečanje predstavnic in predstavni- kov približno 450 šol za socialno delo z vsega sveta, je bil Social Work Education: State of the Art. Njegov namen je bila izmenjava izkušenj o dogajanju na področju izobraževanja za social- no delo na različnih šolah, v različnih sistemih in kulturah. Delo je bilo organizirano večino- ma v obliki delavnic, ki so imele raznorodno mednarodno udeležbo tako tistih, ki so v krat- kih referatih poročali o vsebini in metodah dela, raziskovalnih dejavnostih in evaluacijskih rezultatih, kot tistih, ki so bili v njih aktivno udeleženi. Zaradi velikih razlik v teoriji in praksi socialnega dela po svetu so bili tudi prispevki posameznih poročevalk in poročeval- cev močno različni tako po vsebini kot po kvaliteti. Vsebina konference je poskušala zaobjeti vse dele učnih načrtov, ki so danes aktualni v večini šol za socialno delo, pa tudi analize sprememb v družbah, v katerih se šole nahaja- jo. S tem mislim zlasti politične spremembe v vzhodni in srednji Evropi, povečanje multi- kulturalnosti v anglosaksonskem svetu, na- raščajoči rasizem in nacionalizem v Zahodni Evropi in dramatično povečanje števila begun- cev po vsem svetu. Med nekatera novejša, še neuveljavljena in ponekod še spregledana po- dročja, s katerimi se ukvarjajo novi izobraže- valni programi za socialno delo, sodijo: aids, antidiskriminacija, rasizem in antirasizem, medkulturna perspektiva, učenje na daljavo, opogumljanje in opolnomočenje uporabnikov in uporabnic, zasebne socialne službe, etnokul- turna perspektiva, feminizem, spol, človekove pravice in principi dobre prakse, begunci, in- ternacionalizacija, mednarodne primerjalne študije, domorodci, postmodernizem, spiritual- nost, supervizija, paraprofesionalizem. Predstavniki in predstavnice različnih šol so se veliko ukvarjali z novimi metodami učenja in koncepti na področju klasičnih tem v social- nem delu: delo s starimi, ljudje s težavami pri učenju, imigranti, ekološka perspektiva, pre- ventivno socialno delo, raziskovanje in prak- tično učenje, vprašanje otrok in nasilja, veščine in vrednote, nezaposlenost in brezdomstvo, duševno zdravje in socialni razvoj. Plenarna predavanja so poudarjala zlasti novo identiteto univerzitetnih programov za socialno delo, ki postajajo glede na profil štu- dentk in študentov vse bolj mednarodni in se vse bolj ukvarjajo z vprašanjem, kaj pomeni živeti v kulturno-mešanih deželah in kaj pome- ni upoštevati medkulturne razlike v socialnem delu. Politična odprava apartheida v Južni Afriki je bila eden od vzrokov, da je od tam prišlo večje število udeleženk in udeležencev, ki so sodelovali zlasti v delavnicah o antirasiz- mu in diskriminaciji. Vivienne Bozalek z Uni- verze Western Cape (Cape Town) je poudarila epistemologijo dvojnega pogleda, ki zahteva upoštevanje pogleda zatiranega na zatiranje. Govorila je o praksi, ki prehaja od "objektov do subjektov, ki imajo znanje" {knowing sub- jects), in o samorefleksiji zatiranja. Več predavateljic je poudarilo ne le holi- stično socialno delo, temveč tudi holistično izobraževanje za socialno delo, ki mora upoštevati emocionalno, razumsko in intelek- tualno raven. David Cox z univerze La Trobe (Avstralija) pravi, da stopajo študentke in štu- dentje v študij socialnega dela z različnimi iz- kušnjami in različnimi vrednotami, ki jih moramo odkriti in jih vplesti v izobraževalni sistem kot del učenja za prakso. Izobraževanje mora vsebovati teoretski trening, pa tudi teh- nike in metode, s pomočjo katerih imajo štu- dentke in študenti možnost uvida v lastne stereotipe in norme in možnost za spremi- nanjnje pogleda na vsakdanjo stvarnost. Predstavnik Komisije združenih narodov za vprašanje beguncev na Nizozemskem J. C. Concolato je poudarjal koncept izgube v so- cialnem delu, ki je nujen za razumevanje be- gunske problematike in problema razseljenih oseb, saj se je od leta 1970 število beguncev v 345 POROČILI svetu povečalo iz 2,7 milijonov na 20 milijo- nov, še več pa je razseljenih oseb. Lena Domineili, podpredsednica ISSW in direktorica oddelka za socialno delo na univer- zi v Sheffieldu, je omenila pomanjkanje femi- nistične perspektive kot dinamičnega pojma v socialnem delu, ki se bori tako za boljše možnosti žensk kot moških. Gabor Hegyesi, predavatelj na Univerzi v Budimpešti, je opisal vzhodnoevropsko iz- kušnjo ravnanja s socialnimi problemi v pre- teklosti in dejavnost, ki je šele s padcem socializma dobila ime "socialno delo". Med drugim je rekel: "15 let sem delal obiske na domu in nisem vedel, da je bilo tisto, kar sem delal, socialno delo." Poleg pomembne vloge, ki jo igra Medna- rodna zveza šol za socialno delo kot organiza- torka konference, ne gre prezreti nekaj problematičnih in zaskrbljujočih značilnosti te konference. Prvi problem je po moje dejstvo, da je bilo težišče konference naravnano v izobraževanje, ne da bi problematizirali vprašanje, ki iz tega izhaja: kakšen vpliv ima drugačno izobraže- vanje na prakso socialnega dela, ali še na- tančneje, ali so spremembe, ki so nastale v šolah za socialno delo, vidne tudi v praksi, ali pa ostajata izobraževanje in dejanska praksa med seboj ne le nepovezani, temveč celo diametralno nasprotni področji. Ali imamo za- radi toliko pozitivnih sprememb v učnih načrtih tudi boljšo prakso? Л zdelo se je, da udeležencev to vprašanje sploh ne zanima. Drugi problem se je pokazal v amerikani- zaciji socialnega dela tako v zahodnih državah, Afriki in Aziji kot tudi v državah, kjer nastaja socialno delo kot nova disciplina. V državah, kot so Litva, Ukrajina, Madžarska, Bolgarija, Rusija, Romunija in druge, nastajajo projekti nove sociale pod taktirko in supervizijo amer- iških strokovnjakov, zvečine teoretikov so- cialnega dela. To se kaže v rabi terminologije in konceptov, pa tudi v celotni individualizaciji veščin in pristopov, ki imajo kaj malo skupne- ga z realnostjo področja, na katerega se bodo posadili. Kako torej razumeti dejstvo, da je eno prvih knjig o izobraževanju v socialnem delu v vzhodni Evropi (njena recenzija bo izšla v naslednji številki Socialnega dela) izdal in deloma napisal ameriški strokovnjak? Tudi v Sloveniji se v zadnjem času srečujemo z dejst- vom, da se terminologija na področju teorije socialnega dela tako hitro spreminja, da so- cialne delavke in delavci po Sloveniji včasih ne razumejo več predavateljic in predavateljev na Visoki šoli za socialno delo. Vse to pa kaj malo pripomore, da bi se v praksi zares kaj spremenilo in da bi se upoštevala kulturna specifika slovenskega prostora in njegovih mentalitet. Tudi vprašanje kolonializacije so- cialnega dela se je zdelo za večino udeležencev nepomembno. Čeprav vsi dobro vemo, da ne obstaja eno samo socialno delo, temveč je toli- ko različnih socialnih del, kot je kultur, pa se zdi to dejstvo takrat, ko so v igri interesi kul- turne in ideološke dominacije in kapitala, ne- pomembna vsiljivost. Tretji problem, ki ga konferenca ni pri- pustila na dnevni red, je bilo vprašanje udeleženk in udeležencev. Načela dobre prakse v psihosocialnih služ- bah pomenijo, da so uporabniki, zaradi katerih te službe obratujejo, soudeleženi pri procesih njihovega oblikovanja in spreminjanja. To imenujemo udeležba uporabnic in uporabni- kov. Včasih imenujemo ta medsebojni proces tudi upoštevanje perspektive prizadetih. Dru- gače povedano, brez sodelovanja uporabnikov ni mogoče načrtovati dobre službe. Podobno je tudi v študijskem procesu. Brez evaluacije, ki pokaže, kolikšno je zadovoljstvo študentov in študentk z izvedenim programom in kako vpli- va študijski proces na spremembo njihovih lastnih vrednot, norm, stereotipov in prikritih diskriminacij, ni mogoče načtovati dobrega univerzitetnega študija. In ne le to. Brez vklju- čevanja strokovnjakinj in strokovnjakov, ki pri- hajajo iz prakse in vedo, kje so temne lise izbraževanja za socialno delo in katere so čeri prakse, ni mogoče zmanjšati razkola med izo- braževanjem in dejansko prakso. In tretjič, brez sodelovanja uporabnikov in uporabnic samih v študijskem procesu ni mogoče zaus- taviti negativnih valorizacij ljudi, na katere se pripenjajo negativne socialne podobe in ki so naslovniki socialnega dela. Konferenca šol za socialno delo mora torej vključevati vse akter- je, ki delujejo na socialnem polju: predavatel- jice in predavatelje, ki izobražujejo za socialno delo, študetke in študente socialnega dela, strokovnjake in strokovnjakinje psihosocialnih 346 27. KONGRES MEDNARODNE ZVEZE ŠOL ZA SOCIALNO DELO (IASSW) služb in njihove uporabnice in uporabnike. Kajti izobražujemo zato, da bomo živeli tako vsakdanje življenje, ki bo ponujalo več izbir, več možnosti in več človeškosti. Naslednja konferenca IASSW bo leta 1996 v Hong Kongu, natanko leto dni prej, preden se ta država znova priključi Kitajski. Daria Zaviršek 347