MESTNA KNJIŽNICA KRANJ Božica Culibrk Rajkovic USPEŠNOST PROMOCIJSKE DEJAVNOSTI KNJIŽNICE: PRIMER MESTNE KNJIŽNICE KRANJ Pisna naloga za bibliotekarski izpit Kranj, 2018 Kljucna dokumentacijska informacija Ime in PRIIMEK: Božica Culibrk Rajkovic Naslov pisne naloge: Uspešnost promocijske dejavnosti knjižnice: primer Mestne knjižnice Kranj Kraj: Kranj Leto: 2018 Št. strani: 34 Št. slik: 27 Št. preglednic: 2 Št. prilog: 2 Št. strani prilog: 7 Število referenc: 33 Strokovno usposabljanje za bibliotekarski izpit je potekalo v: Mestni knjižnici Kranj Mentor v casu strokovnega usposabljanja: Maja Vunšek UDK: 659.1:027(497.4Kranj) Kljucne besede: splošne knjižnice, promocija, prireditve, marketing, odnosi z javnostmi. Izvlecek: Knjižnice za promocijo dejavnosti izbirajo razlicna komunikacijska sredstva in orodja ter pri tem ponujajo vrsto raznolikih in kakovostnih storitev za uporabnike. S pomocjo promocije se predstavljajo širši javnosti. Pri promoviranju knjižnice so odnosi z javnostmi kljucnega pomena. Pisna naloga za bibliotekarski izpit obravnava promocijo Mestne knjižnice Kranj ob praznovanju 70. obletnice v letu 2017. Z raziskavo smo želeli ugotoviti, ali je bila promocija knjižnice ob jubileju ucinkovita in prepoznana med njenimi obiskovalci. Namenjena je bila vsem prebivalcem Kranja in okolice z namenom utrjevanja ugleda in javne podobe knjižnice. Gre za študijo posameznega primera, kjer smo raziskovali vpliv promocije knjižnice ob praznovanju jubileja z metodo anketnega vprašalnika. Z nalogo želimo potrditi oz. ovreci hipoteze: 1. Prireditve ob jubileju so bile dobro organizirane, raznolike. Tisti, ki prireditve v knjižnici obiskujejo pogosto, so bili zadovoljni tudi s prireditvami ob jubileju. 2. Spletna stran knjižnice (www.mkk.si) je za uporabnike glavni vir informacij o storitvah, prireditvah in novostih v Mestni knjižnici Kranj. 3. Kljub casovni oddaljenosti se uporabniki dobro spomnijo, katero obletnico je praznovala knjižnica v letu 2017. 4. Promocija knjižnice je bila uspešno izvedena. V empiricnem delu je podana analiza uspešnosti promocije ter prepoznavnosti knjižnice v lokalnem okolju. Cilj promocije ob 70. obletnici, to je povecati ugled knjižnice, vzbuditi zanimanje za obisk prireditev in razširiti krog uporabnikov knjižnice, je bil dosežen. KAZALO VSEBINE 1 UVOD .....................................................................................................................................1 2 OSREDNJA OBMOCNA KNJIŽNICA ..............................................................................3 2.1 OPREDELITEV OSREDNJE OBMOCNE KNJIŽNICE ................................................3 3 MESTNA KNJIŽNICA KRANJ ..........................................................................................4 3.1 UPORABNIKI IN NJIHOVE POTREBE ........................................................................5 3.2 VREDNOTE, VIZIJA IN POSLANSTVO ......................................................................7 3.3 NEPRIDOBITNA ORGANIZACIJA...............................................................................8 4 PROMOCIJA OB 70. OBLETNICI ....................................................................................9 4.1 OPREDELITEV PROMOCIJE ........................................................................................9 4.2 PROMOCIJA MESTNE KNJIŽNICE KRANJ ...............................................................9 4.3 ODNOSI Z JAVNOSTMI ..............................................................................................11 5 PRIDOBIVANJE DONACIJ IN SPONZORSTEV .........................................................12 5.1 REZULTATI PRIDOBIVANJA SREDSTEV ...............................................................12 6 RAZISKAVA .......................................................................................................................12 6.1 NAMEN RAZISKAVE IN HIPOTEZE .........................................................................13 6.2 ANKETNI VPRAŠALNIK ............................................................................................13 6.3 ANALIZA REZULTATOV ANKETNEGA VPRAŠALNIKA ....................................14 7 UGOTOVITVE RAZISKAVE ...........................................................................................29 8 RAZPRAVA Z ZAKLJUCKI ............................................................................................29 9 NAVEDENI VIRI IN LITERATURA ..............................................................................31 KAZALO SLIK Slika 1: Mreža osrednjih obmocnih in osrednjih knjižnic v Sloveniji, s prikazom števila potencialnih uporabnikov po posameznih obmocjih (Vir: Koordinacija osrednjih obmocnih knjižnic, 2018)............................................................................................................................3 Slika 2: Mestna knjižnica Kranj (Foto: arhiv MKK)..................................................................5 Slika 3: Logotip Mestna knjižnica Kranj (Foto: arhiv MKK) ....................................................6 Slika 4: Vrednote Mestne knjižnice Kranj (Vir: Mestna knjižnica Kranj, 2018) .......................7 Slika 5: Logotip Mestna knjižnica Kranj 70 let (Foto: arhiv MKK) ..........................................9 Slika 6: Osrednja slovesnost ob praznovanju jubileja (Kavcic, 2017).....................................11 Slika 7: Clanstvo anketirancev v MKK (n = 472)....................................................................15 Slika 8: Spol anketirancev (n = 432) ........................................................................................15 Slika 9: Namen obiska MKK (n = 462)....................................................................................16 Slika 10: Uporaba storitev in obisk prireditev v MKK (n = 456) ............................................17 Slika 11: Viri informacij o storitvah, prireditvah in novostih v MKK (n = 455) .....................18 Slika 12: Obiskovalci prireditev v MKK (n = 455) ..................................................................18 Slika 13: Ocena zadovoljstva s prireditvami v MKK (n = 268)...............................................19 Slika 14: Obiskane prireditve v letu 2017 (n = 268) ................................................................19 Slika 15: Število obiskanih prireditev v letu 2017 (n = 269) ...................................................20 Slika 16: Obletnica praznovanja MKK v letu 2017 (n = 450) .................................................20 Slika 17: Viri informacij za praznovanje jubileja 70. obletnice MKK (n = 446) .....................21 Slika 18: Obiskanost prireditev ob 70. obletnici MKK (n = 110) ............................................22 Slika 19: Ocena zadovoljstva s promocijo ob 70. obletnici MKK (n = 110) ...........................22 Slika 20: Sodelovanje v nagradnih igrah ob 70. obletnici MKK (n = 33)................................23 Slika 21: Objava na Facebooku za nagradni natecaj na Instagramu (Foto: arhiv MKK).........24 Slika 22: Družbeni mediji, ki jih spremljajo uporabniki MKK (n = 284) ................................24 Slika 23: Ocena zadovoljstva s prireditvami, informacij o prireditvah in promocije (n = 427) ..................................................................................................................................................25 Slika 24: Starostna kategorija (n = 432) ...................................................................................26 Slika 25: Obcina bivanja (n = 422)...........................................................................................27 Slika 26: Status (n = 430) .........................................................................................................27 Slika 27: Dokoncana izobrazba (n = 430) ................................................................................28 KAZALO PREGLEDNIC Preglednica 1: Aktivni clani Mestne knjižnice Kranj (Vir: Letno porocilo 2017, 2018).........7 Preglednica 2: Frekvenca obiska MKK....................................................................................16 KAZALO PRILOG PRILOGA 1: Anketni vprašalnik v tiskani obliki .......................................................................I PRILOGA 2: Program prireditev ob 70. obletnici ................................................................. VII Kranj. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ZAHVALA Zahvaljujem se Mestni knjižnici Kranj za priložnost usposabljanja in za nudenje pomoci pri pripravi na bibliotekarski izpit. Posebna zahvala gre direktorici Bredi Karun, mentorici Maji Vunšek in drugim sodelavcem, ki so pomagali z nasveti in strokovnimi razlagami. Hvala za podporo, spodbude in zaupanje vame. 1 UVOD Pomen splošnih knjižnic v Sloveniji je izredno velik, saj predstavljajo kulturno, izobraževalno, družabno in predvsem lokalno sticišce, namenjeno razlicnim generacijam. Vesna Horžen (2017), predsednica Združenja splošnih knjižnic, je rekla: ¬V splošne knjižnice je vclanjena cetrtina prebivalstva, naše prireditve pa obiskuje vec kot polovica vseh prebivalcev Slovenije.« V sodobnem casu knjižnice ponujajo veliko vec kot le gradivo. Knjižnicarji se zavedajo, da morajo osnovno knjižnicno dejavnost razširiti in ponuditi uporabnikom nekaj vec. Prav zato so postale prireditve nepogrešljiva dodana vrednost ponudbe v splošnih knjižnicah. Zanimive prireditve dajejo knjižnici nove razsežnosti, predvsem pa priložnost, da privablja nove clane. Vsekakor z dobrimi prireditvami knjižnica pridobi ugled v lokalnem okolju. Kot javni zavod mora zadovoljevati potrebe prebivalcev lokalnih skupnosti na podrocju kulture, druženja, opismenjevanja ter povezovanja ljudi na splošno. Kot osnovni strateški podrocji sta aktivno sodelovanje splošnih knjižnic v okolju in promocija opredeljena tudi v okviru Strategije razvoja slovenskih splošnih knjižnic 2013–2020 (Bon idr., 2012). »Strokovna priporocila želijo uveljaviti razvojno vizijo proaktivne knjižnice kot dejavnika razvoja lokalne skupnosti. Proaktivna naravnanost pomeni, da knjižnica ugotavlja in predvideva potrebe prebivalcev v lokalni skupnosti. Svoj program nacrtuje v dialogu z lokalno skupnostjo in njenimi prebivalci glede na potrebe okolja in razpoložljive zmožnosti knjižnice.« (Nacionalni svet za knjižnicno dejavnost, 2018, str. 3) Eno od podrocij modela proaktivne knjižnice predstavljajo organizacijski dejavniki. Splošne knjižnice so kot pozitivne dejavnike izpostavile tudi razvite ciljne dejavnosti, to so storitve in prireditve, ugled knjižnice in pozornost na okolje oziroma potrebe uporabnikov (Vilar, 2017). V Strateškem nacrtu Mestne knjižnice Kranj 2016–2020 (2016) je prvic posebej omenjen Dan knjižnice prav ob praznovanju jubileja, ob 70-letnici knjižnice. Zato je bila promocija jubileja premišljena in nacrtovana. Pri ciljno nacrtovani promociji knjižnice in njenih storitev je bilo boljše seznanjanje uporabnikov s pestro ponudbo dogajanja v knjižnici. Na tak nacin naj bi dosegli tudi neuporabnike in zvišali prepoznavnost ustanove v ožji in širši okolici. Osnovni namen naloge je prikazati vrsto raznolikih prireditev ob 70. obletnici Mestne knjižnice Kranj in uspešnost promocije v lokalnem okolju. Mestna knjižnica Kranj deluje na obmocju z 81.799 prebivalci, kot osrednja obmocna knjižnica gorenjskega obmocja pa z 203.929 prebivalci. Leta 2016 je skupaj s krajevnimi knjižnicami imela 19.981 aktivnih clanov, leta 2017 pa 19.613 aktivnih clanov (Letno porocilo 2017, 2018). Teoreticno in prakticno znanje je aplicirano na konkreten primer, in sicer v obliki »case study« oz. študije primera. Uporabljen je bil anketni vprašalnik. Ker je raziskava potekala vec kot pol leta po zakljucku praznovanja jubileja, je v prvem delu anketnega vprašalnika nekaj splošnih vprašanj na temo vseh prireditev v Mestni knjižnici Kranj v letu 2017. Sledijo vprašanja, povezana s študijo primera, torej o promociji in obiskanosti prireditev ob 70. obletnici Mestne knjižnice Kranj. Raziskava je empiricne narave. Knjižnicni uporabniki so v spletni in tiskani anketi odgovarjali na vprašanja, kako dobro poznajo Mestno knjižnico Kranj, njene storitve in prireditve, ali so z njimi seznanjeni, kakšno je njihovo mnenje o promociji knjižnice ter posebej glede promocije ob 70. obletnici knjižnice. Njihovi odgovori dajejo splošni vtis o številu obiskov in uspešnosti promocije prireditev. Glavni namen pricujoce raziskave je torej ugotoviti, ali je bila knjižnica pri promociji prireditev ob 70. obletnici v lokalnem okolju uspešna. Naloga temelji na podatkih iz razlicnih virov – strokovne literature, clankov, porocil in drugih dostopnih dokumentov. 2 OSREDNJA OBMOCNA KNJIŽNICA Zakon o knjižnicarstvu (2001) je formalno uvedel osrednje obmocne splošne knjižnice in jim dolocil za širše obmocje posebne naloge. S Pravilnikom o pogojih za izvajanje knjižnicne dejavnosti kot javne službe (2003) je status osrednje obmocne knjižnice dobilo deset splošnih knjižnic, med njimi tudi Mestna knjižnica Kranj (takrat Osrednja knjižnica Kranj). Kot vecina današnjih osrednjih obmocnih knjižnic je naslednica nekdanje javne študijske knjižnice (Kodric -Dacic, 2011). Z Ministrstvom za kulturo je bila sklenjena pogodba o izvajanju in financiranju posebnih nalog iz 27. clena Zakona o knjižnicarstvu (2001) v okviru državnega proracuna. 12. septembra 2003 je pricel veljati Pravilnik o osrednjih obmocnih knjižnicah (2003), ki ureja izvajanje posebnih nalog. 2.1 OPREDELITEV OSREDNJE OBMOCNE KNJIŽNICE Na spletni strani Narodne in univerzitetne knjižnice je na podstrani z naslovom Koordinacija osrednjih obmocnih knjižnic (2018) zapisana definicija: ¬Osrednje obmocne knjižnice (OOK) so splošne knjižnice, ki za obmocje pokrajine ali dela pokrajine izvajajo posebne naloge na podlagi pogodbe z ministrstvom, pristojnim za kulturo, in v soglasju s svojim ustanoviteljem: • zagotavljanje povecanega in zahtevnejšega izbora knjižnicnega gradiva in informacij, • strokovno pomoc knjižnicam obmocja, • koordinacijo zbiranja, obdelave in hranjenja domoznanskega gradiva, • usmerjanje izlocenega knjižnicnega gradiva s svojega obmocja.« (Koordinacija osrednjih obmocnih knjižnic, 2018) Slika 1: Mreža osrednjih obmocnih in osrednjih knjižnic v Sloveniji, s prikazom števila potencialnih uporabnikov po posameznih obmocjih (Vir: Koordinacija osrednjih obmocnih knjižnic, 2018) Milena Bon (2013) navaja, da so bile s sredstvi za izvajanje obmocnih nalog vzpostavljene pomembne storitve za uporabnike, kar pomeni zagotovljen dostop na daljavo do podatkovnih zbirk. Vse osrednje obmocne knjižnice promovirajo obmocnost na svojih spletnih straneh in preko družbenih medijev, kot sta Facebook in Twitter. Prav tako v okviru obmocja zagotavljajo brezplacno medknjižnicno izposojo. Osrednje obmocne knjižnice spodbujajo razvoj splošnih knjižnic na svojem obmocju, s skupnimi projekti razvijajo nove dejavnosti in rešujejo skupne probleme. Pomembni so skupinsko delo, dobro medsebojno komuniciranje, koordiniranje in vodenje nacionalnih projektov. Osrednje obmocne knjižnice so tudi nosilci napredka na podrocju uvajanja novih tehnologij, informacijske in bralne pismenosti ter procesa vseživljenjskega ucenja (Poslanstvo in vizija osrednjih obmocnih knjižnic, 2018). 3 MESTNA KNJIŽNICA KRANJ Mestna knjižnica Kranj je splošna knjižnica, ki deluje na obmocju Mestne obcine Kranj ter sosednjih obcin Cerklje na Gorenjskem, Jezersko, Naklo, Preddvor in Šencur. Naloge knjižnice, ki izhajajo iz Zakona o knjižnicarstvu (2001), so zbiranje, obdelovanje, hranjenje in posredovanje knjižnicnega gradiva ter zagotavljanje dostopa do knjižnicnega gradiva in elektronskih publikacij, izdelava knjižnicnih katalogov, podatkovnih zbirk in drugih informacijskih virov, posredovanje bibliografskih in drugih informacijskih proizvodov ter storitev, sodelovanje v medknjižnicni izposoji in posredovanju informacij, pridobivanje in izobraževanje uporabnikov, informacijsko opismenjevanje, varovanje knjig, ki so kulturni spomenik, ter drugo bibliotekarsko, informacijsko in dokumentacijsko delo. Kot splošna knjižnica v okviru javne službe izvaja še posebne naloge, in sicer sodeluje v vseživljenjskem izobraževanju, zbira, obdeluje, varuje in posreduje domoznansko gradivo, spodbuja bralno kulturo z organiziranjem dejavnosti za otroke, mladino in odrasle ter organizira kulturne prireditve, povezane z dejavnostjo knjižnice. V mednarodnem dokumentu IFLA/UNESCO Public Library Manifesto 1994 (2016) je zapisano: »Storitve splošne knjižnice so na voljo uporabnikom po nacelu enakega dostopa za vse, ne glede na starost, raso, spol, vero, narodno pripadnost, jezik ali socialni položaj.« 3.1 UPORABNIKI IN NJIHOVE POTREBE Slika 2: Mestna knjižnica Kranj (Foto: arhiv MKK1) Mestna knjižnica Kranj je imela do leta 2011 tri locene oddelke, locirane v ožjem mestnem jedru. Vsi trije oddelki nekdanje Osrednje knjižnice Kranj – Pionirski, Splošni in Študijski so se konec junija 2011 združili in preselili v prenovljene prostore nekdanje veleblagovnice Globus. Iz Osrednje knjižnice Kranj se je knjižnica preimenovala v Mestno knjižnico Kranj. ¬V knjižnici uporabniki zadovoljujejo raznorodne interese, ki segajo od študija do zabave, od ozkih strokovnih podrocij razlicnih znanosti do popularne kulture. Služiti tem interesom je poslanstvo javne knjižnice. Knjižnica mora delovati istocasno kot kulturno, izobraževalno, informacijsko, komunikacijsko in predvsem družbeno središce. Kot javna in vsem dostopna ustanova – novodobna agora – je mesto medsebojnih srecevanj obcanov in mesto srecevanj z zapisanim znanjem, izkušnjami in domišljijo.« (Leban, 2015, str. 12) Današnja Knjižnica Globus2 je sodobna in služi razlicnim in predvsem sodobnim uporabnikovim informacijskim in izobraževalnim potrebam, tako po vsebini kot po obliki. Knjižnicno gradivo je v prostem pristopu urejeno po edinstvenem opisnem sistemu, ki ima za izvorno podlago še vedno UDK (univerzalna decimalna klasifikacija). Zbirka je razporejena v osem obmocij (Družba in umetnost, Književnost, Jeziki, Narava in tehnika, Zdravje in prosti cas, Vseved, Posebne zbirke, Otroci), ta pa naprej v skupine in podskupine. Postavitev sledi razporeditvi gradiva na treh nivojih, ki so v hierarhicnem razmerju. Vsako obmocju vsebuje 1 MKK je kratica za Mestno knjižnico Kranj. 2 Enota Mestne knjižnice Kranj, ki je v nekdanji veleblagovnici Globus, se od leta 2017 imenuje Knjižnica Globus. vec skupin, vsaka skupina vec podskupin. V Knjižnici Globus sta clanom na voljo samopostrežna izposoja in vracilo gradiva na osnovi RFID (radiofrekvencne identifikacije). Izposoja in vracilo gradiva sta mogoca na knjigomatih. Posebne zbirke so namešcene v locenem prostoru, v gorenjski sobi (domoznansko gradivo z raznimi vsebinami o Gorenjcih in Gorenjski, drobni tiski, zemljevidi, Prešerniana, Starine in Bibliofilska zbirka). Študiju so namenjene citalnice. V pritlicju je citalnica za casopise in revije splošnih vsebin. Na voljo so tudi televizije, tablicni in stacionarni racunalniki, bralniki in uporaba slušalk. V prvem nadstropju imajo uporabniki na razpolago loceni sobi, filmsko in glasbeno, v odprtih prostorih pa lahko za poslušanje glasbe in spremljanje filmov uporabljajo zvocne stole in slušalke. Obmocje, ki je namenjeno otrokom, je prilagojeno starostnim skupinam otrok, interesom, znanju in vešcinam. Poleg igrala s toboganom so na voljo pravljicna soba, ustvarjalna soba ter racunalniška soba, namenjena osnovnošolcem. V prvem nadstropju je tudi vecnamenska dvorana z opremo za projekcije, ima avdiokonferencni sistem in prevajalske kabine. V dvorani potekajo prireditve, od predavanj, predstav vse do glasbenih sejmov, ob stenah je obsežen razstavni prostor. Mladinska soba za najstnike je postavljena ob filmski in glasbeni zbirki. Mladi lahko v mladinski sobi uporabljajo tablicne racunalnike ali se ucijo ob prostornih mizah. Uporabnikom je sicer v celotni Knjižnici Globus na voljo vec kot sto racunalnikov. V drugem nadstropju je še racunalniška ucilnica, namenjena informacijskemu opismenjevanju odraslih. S svojimi napravami lahko uporabniki koristijo internet preko brezplacnega brezžicnega omrežja in na mobilnih napravah dostopajo do vsebin, ki jih ponuja knjižnica. Leta 2017 je bilo v Knjižici Globus po števcu na vhodu 434.491 obiskovalcev (Letno porocilo 2017, 2018). ¬Logotip knjižnice in tri razlicne pisave simbolizirajo heterogeno naravo knjižnice in tri vidike njenega delovanja: a) prihodnost-tehnologija-prostor b) sedanjost-ustvarjanje-dogodek c) preteklost-ohranjanje-zbirka.« (Leban, 2015, str. 38) Slika 3: Logotip Mestna knjižnica Kranj (Foto: arhiv MKK) Mestna knjižnica Kranj ima skupaj z obcinami, kjer so njene enote, 19.613 aktivnih clanov, kot prikazuje Preglednica 1, število aktivnih clanov se je v primerjavi z letom 2016 nekoliko zmanjšalo. Preglednica 1: Aktivni clani Mestne knjižnice Kranj (Vir: Letno porocilo 2017, 2018) 3.2 VREDNOTE, VIZIJA IN POSLANSTVO Vrednote, vizija in poslanstvo Mestne knjižnice Kranj so del veljavnega Strateškega nacrta knjižnice (2016) in so predstavljeni na njeni spletni strani (Mestna knjižnica Kranj, 2018). Zaposleni v Mestni knjižnici Kranj se ravnajo po vrednotah, ki jih prikazuje Slika 4. Slika 4: Vrednote Mestne knjižnice Kranj (Vir: Mestna knjižnica Kranj, 2018) Vizija knjižnice je, da je knjižnica »središce ucenja, kulture in gonilo socialnega napredka« (prav tam). S svojim delovanjem vpliva na spremembe v lokalnem in širšem okolju. V poslanstvu Mestne knjižnice Kranj (prav tam) je zapisano: »Smo hiša kulturnega izražanja in sticišce vseh generacij, most med razlicnimi kulturami, narodi in veroizpovedmi. Ponujamo uporabo in izposojo knjižnicnega gradiva za izobraževanje, raziskovanje in prosti cas v tiskani ter elektronski obliki. Uporabnikom je na voljo sodobna informacijska in komunikacijska oprema.« Leta 2017 je bil v natecaju, v katerem so sodelovali zaposleni in obiskovalci knjižnice, izbran nov slogan knjižnice, Hiša razgledov. Slogan spodbuja k interakciji med prostorom in uporabniki (poslovna srecanja, druženje, igra, ustvarjalnost, izmenjava mnenj, izkušenj in seveda znanja). Zaposleni so srce knjižnice, se izobražujejo in spodbujajo timsko delo. 3.3 NEPRIDOBITNA ORGANIZACIJA Smisel in poglavitni cilj nepridobitnih organizacij je splošni družbeni interes. »V splošnem družbenem interesu so vsa tista ravnanja, katerih rezultati (dobrine, storitve) koristijo vsem, ne glede na to, ali so sposobni in voljni pri njih sodelovati ali ne.« (Monnier in Thiry, 1997 v Mevlja in Kavcic, 2012, str. 11) Nepridobitne organizacije so tiste, katerih poglavitni cilj, smisel obstoja in poslanstvo je t. i. služenje javnemu oziroma skupnemu interesu. Drucker (2007) pravi, da nepridobitne organizacije obstajajo, da spremenijo življenje posameznika in družbe, obstajajo predvsem zaradi svojega poslanstva. Nepridobitne organizacije lahko opredelimo kot ¬organizacije«, ki lastnikom ne prinašajo dobicka (Andreasen in Kotler, 2008). To pomeni, da se Mestna knjižnica Kranj, ki je ustanovljena z javnimi sredstvi in ne prinaša dobicka, uvršca v skupino nepridobitnih organizacij. Glavni cilj nepridobitnih organizacij mora biti zadovoljstvo uporabnikov (Andreasen in Kotler, 2008). Knjižnice so po Zakonu o knjižnicarstvu (2001) organizirane kot nepridobitne organizacije, katerih poglavitni cilji niso ekonomski rezultati. Imeti morajo trajno financiranje in podporo, da lahko vzdržujejo raven svojih storitev. 51. clen Zakona o knjižnicarstvu (2001) pravi, da ¬knjižnice, ki so samostojni javni zavodi, in knjižnicni informacijski servis, pridobivajo sredstva za delo iz javnih sredstev, placil uporabnikov za storitve javne službe, s prodajo blaga in storitev na trgu ter iz drugih virov pod pogoji, dolocenimi v aktih o ustanovitvi«. Knjižnice kot nepridobitne organizacije s svojimi dejavnostmi dvigujejo kakovost življenja celotne skupnosti. Glavni financer knjižnice je obcina ustanoviteljica (Mestna obcina Kranj), sledijo obcine (Cerklje na Gorenjskem, Jezersko, Naklo, Preddvor in Šencur), ki knjižnicno dejavnost financirajo glede na pogodbo. Ministrstvo za kulturo financira izvajanje nalog osrednje obmocne knjižnice in delni nakup gradiva. 4 PROMOCIJA OB 70. OBLETNICI Slika 5: Logotip Mestna knjižnica Kranj 70 let (Foto: arhiv MKK) 4.1 OPREDELITEV PROMOCIJE »Promocija je tisti element marketinga, ki knjižnico predstavlja širši javnosti in jo informira o tem, zakaj neka knjižnica sploh obstaja ter kaj in kako prispeva v družbeno okolje.« (Nagode, 2003, str. 136) Za upravljanje in promocijo splošnih knjižnic mora imeti knjižnica oblikovano poslovno politiko oziroma strategijo, kjer so opredeljeni cilji, prednostne naloge in storitve knjižnice glede na potrebe lokalne skupnosti. Delovati mora skladno z vsemi strokovnimi standardi poslovanja in po smernicah za splošne knjižnice IFLA (Koontz in Gubbin, 2010) velja tradicionalni trženjski splet. Sestavljajo ga štiri prvine in jih oznacujemo z oznako 4P, to je izdelek (ang. product), prodajna cena (ang. price), prodajne poti (ang. place) in tržno komuniciranje, promocija (ang. promotion). Scasoma se je obstojecim pridružil še peti P, to so ljudje (ang. people). Ker splošna knjižnica omogoca storitve, uporabljamo trženjski splet 7 P-jev (Pompe in Vidic, 2008), ki je usmerjen k uporabnikom storitev. Dodana sta procesiranje, izvajanje (ang. processing) in fizicni dokazi (ang. physical evidence). ¬Med kljucne aktivnosti promocije prištevamo informiranje, navduševanje in vpliv na uporabo. S promocijo sporocamo obvestila, informiramo javnost ter vzpostavljamo dialoge s tistimi uporabniki knjižnice, ki jim želimo nekaj sporociti.« (Florjanovic, 2015, str. 23) 4.2 PROMOCIJA MESTNE KNJIŽNICE KRANJ V nacrtovanje promocije Mestne knjižnice Kranj oziroma njenih prireditev mora biti vkljuceno celotno delovanje knjižnice. S prireditvami namrec lahko pripomoremo k uresnicevanju poslanstva knjižnice. V Mestni knjižnici Kranj se organizirajo in nacrtujejo vse prireditve ter promocije v Službi za prireditve. Za tako pomemben jubilej, kot je bilo praznovanje 70. obletnice knjižnice, je bila februarja 2017 ustanovljena posebna delovna skupina pod vodstvom direktorice Brede Karun. Vsekakor je bilo pomembno tudi casovno nacrtovanje, oblikovan je bil akcijski nacrt. ¬K casovnemu nacrtovanju sodi tudi odlocitev, koliko prej moramo imeti vse pripravljeno, da lahko zacnemo obvešcati javnost.« (Wolfe, 1997, v Taškov, 2005, str. 20 ) Namen tovrstne promocije je bil spodbuditi zanimanje za obisk prireditev ob omenjenem pomembnem dogodku. Odnosi z javnostmi, oglaševanje in neposredno trženje so orodja promocije. Odnosi z javnostmi so bili nacrtovani, prav tako zastavljeni cilji. Zunanje okolje so predstavljali obstojeci in potencialni uporabniki knjižnice, dobavitelji oziroma poslovni partnerji, mediji in drugi, notranje okolje pa zaposleni v knjižnici. Z oglaševanjem je bil vzpostavljen vpliv na ciljne skupine uporabnikov, to je preko oglasov v Kranjcanki3 , s sporocili za medije, s tiskanim mesecnim napovednikom, plakati v knjižnici in z oglasnimi plakati v Kranju, z logotipom za 70 let knjižnice itd. Neposredno trženje je bilo uporabljeno pri pošiljanju vabil za prireditve, in sicer preko e-novic, objav na spletni strani knjižnice in v družbenih medijih. Poslano je bilo tudi osebno vabilo na slavnostni vecer sponzorjem in donatorjem, zaposlenim in nekdanjim zaposlenim oziroma upokojenim delavcem, županom Mestne obcine Kranj, obcin Cerklje na Gorenjskem, Jezersko, Naklo, Preddvor in Šencur, predsedniku Republike Slovenije, ministru za kulturo in predsednici Združenja splošnih knjižnic ter direktorjem knjižnic, s katerimi Mestna knjižica Kranj sicer sodeluje. Za to priložnost je bilo napisano in poslano posebno sporocilo za medije. O 70. obletnici Mestne knjižnice Kranj je bilo vec kot 30 objav v razlicnih medijih: Gorenjski glas, Kranjcanka, STA, RTV Slovenija, Radio 1, Radio Kranj, Radio Gorenc, Dnevnik, lokalna televizija GTV, www.Si21.com, Bukla, www.solski-razgledi.com, Kranjske novice in drugi. 3 Kranjcanka je mesecnik, ki ga brezplacno dobijo vsa gospodinjstva na obmocju Mestne obcine Kranj. V ta namen je bilo oblikovano tudi svecano vabilo za slavnostni vecer. Dogodek je potekal pod castnim pokroviteljstvom predsednika Republike Slovenije Boruta Pahorja. Slavnostni govorniki so bili podžupan Mestne obcine Kranj Boris Vehovec, minister za kulturo Republike Slovenije Anton Peršak in predsednica Združenja splošnih knjižnic Vesna Horžen. Slika 6: Osrednja slovesnost ob praznovanju jubileja (Kavcic, 2017) 4.3 ODNOSI Z JAVNOSTMI Definicija Public Relations Society of America oziroma Ameriškega združenja odnosov z javnostmi, objavljena na njihovi spletni strani (About Public Relations, 2018), pravi: »Odnosi z javnostmi so strateški komunikacijski proces, ki gradi vzajemno koristne medsebojne odnose med organizacijami in njihovimi javnostmi.« Pri odnosih z javnostmi gre za vplivanje, povezovanje in vzpostavljanje odnosov s kljucnimi deležniki. V Mestni knjižnici Kranj je bila promocija 70. jubileja namenjena kljucnim deležnikom javnosti. Zaposlene smo predhodno obvestili o programu prireditev ob 70. obletnici na sestanku vseh zaposlenih v knjižnici in jih obvešcali tudi po elektronski pošti. Uporabnike in potencialne uporabnike smo dosegli preko razlicnih komunikacijskih kanalov, kot so knjižnicne e-novice, transparent pred vhodom v Knjižnico Globus, plakati s programom prireditev ob 70. obletnici v knjižnici, logotip za 70 let v tiskanem mesecnem napovedniku in Kranj. Pisna naloga za bibliotekarski izpit na spletni strani knjižnice (www.mkk.si), oglasna pasica na spletni strani knjižnice ter nacrtovane objave v družbenih medijih Facebook, Twitter, Instagram in Youtube, kjer lahko govorimo o digitalnih odnosih z javnostmi. Poslovni javnosti oziroma potencialnim sponzorjem in dobaviteljem smo poslali posebno vabilo oziroma prošnjo za sponzorska oziroma donatorska sredstva, vsem, ki so se odzvali, pa kasneje še program prireditev in vabilo na slavnostni vecer. V ta namen je bilo oblikovano posebno sporocilo za medije (tisk, radio, splet, TV). Po podatkih Letnega porocila 2017 (2018) živi v Mestni obcini Kranj 56.047 prebivalcev, v obcini Cerklje na Gorenjskem 7.585, v obcini Naklo 5.339, v obcini Preddvor 3.596, v obcini Šencur 8.506 in v obcini Jezersko 627 prebivalcev, skupno 81.799. To je bila naša ciljna javnost. Financerjem (Ministrstvo za kulturo, Mestna obcina Kranj in obcine krajevnih knjižnic) smo poslali dopis za pokroviteljstvo in kasneje vabilo na slavnostni vecer. Odnosi z javnostmi opravljajo povezovalno vlogo med organizacijo in drugimi javnostmi. Prinašajo koristi v obliki vecjega zadovoljstva uporabnikov (Praveen Kumar, 2016). 5 PRIDOBIVANJE DONACIJ IN SPONZORSTEV 5.1 REZULTATI PRIDOBIVANJA SREDSTEV Praznovanje jubileja oziroma organiziranje prireditev od 6. do vkljucno 10. junija 2017 je zahtevalo dodatna financna sredstva. Z aktivnim trženjem prireditev in zaradi dobrega poslovnega sodelovanja so se kot donatorji oziroma sponzorji odzvali mnogi poslovni partnerji. Za organiziranje in izvedbo prireditev je knjižnica prejela vec kot 60 % sredstev od 23 razlicnih organizacij in Mestne obcine Kranj. Medijski sponzor je bil Gorenjski glas. Logotipi donatorjev in sponzorjev so na plakatu programa prireditev v Prilogi 2. 6 RAZISKAVA 6.1 NAMEN RAZISKAVE IN HIPOTEZE Namen raziskave je bil ugotoviti poznavanje Mestne knjižnice Kranj, njenih storitev, prireditev in promocije ob praznovanju 70. obletnice knjižnice. Zanimalo nas je, kje uporabniki dobijo informacije o prireditvah ter kakšno je njihovo mnenje o prireditvah in promociji. Rezultati raziskave bodo koristni za knjižnico pri nacrtovanju prireditev oziroma promocije v prihodnje. Naloga temelji na hipotezah, ki jih želimo s pomocjo raziskave potrditi ali ovreci: 1. Prireditve ob jubileju so bile dobro organizirane, raznolike. Tisti, ki prireditve v knjižnici obiskujejo pogosto, so bili zadovoljni tudi s prireditvami ob jubileju. 2. Spletna stran knjižnice (www.mkk.si) je za uporabnike glavni vir informacij o storitvah, prireditvah in novostih v Mestni knjižnici Kranj. 3. Kljub casovni oddaljenosti se uporabniki dobro spomnijo, katero obletnico je praznovala knjižnica v letu 2017. 4. Promocija knjižnice je bila uspešno izvedena. Za raziskovalno metodo smo izbrali anketno metodo, eno najpogostejših metod zbiranja podatkov v sociologiji in drugih družboslovnih znanostih. 6.2 ANKETNI VPRAŠALNIK Anketni vprašalnik (Priloga 1) je bil anonimen in namenjen uporabnikom Mestne knjižnice Kranj, starejšim od 15 let. Rezultati bodo uporabljeni za izboljšanje ponudbe prireditev. Namenjen je bil vsem, tako clanom knjižnice kot tistim, ki niso clani, vendar v knjižnico kljub temu zahajajo zaradi vec razlogov. Vsi podatki so bili obravnavani zaupno in analizirani splošno (nikoli na ravni odgovorov posameznika). Uporabniki so anketo izpolnjevali v casu od 28. marca do vkljucno 10. aprila 2018. Vprašanjem o obiskanosti, storitvah, prireditvah in novostih v Mestni knjižnici Kranj ter o splošnem zadovoljstvu s prireditvami so sledila vprašanja v povezavi z jubilejem knjižnice, obiskanostjo prireditev v tem casu, zadovoljstvom s promocijo in o udeležbi v nagradnih igrah preko družbenih medijev. Na koncu je sledilo nekaj demografskih vprašanj (spol, starost, status, dokoncana izobrazba). V anketi sta bili tudi dve vprašanji odprtega tipa. Anketni vprašalnik je bilo mogoce izpolniti na dva nacina: • preko spleta: https://www.1ka.si/a/164082; • s tiskano verzijo: na infotockah Mestne knjižice Kranj so bili na voljo natisnjeni anketni vprašalniki; izpolnjenega so sodelujoci vrnili v oznaceno skrinjico. Pri spletni anketi smo uporabili priložnostno vzorcenje kot metodo neverjetnostnega vzorcenja. Odlocili smo se za posredovanje spletne ankete cim širšemu krogu uporabnikov Mestne knjižnice Kranj starih vec kot 15 let. K izpolnjevanju ankete smo jih povabili preko knjižnicnih e-novic, oglasne pasice na spletni strani knjižnice (www.mkk.si) ter preko družbenih medijev. Anketo je izpolnilo skupno 477 uporabnikov, od tega 82 (17 %) tiskano verzijo ankete. V znamenje zahvale je bilo organizirano nagradno žrebanje. Vanj so bile vkljucene izpolnjene ankete, tako tiskane kot spletne. Ce so anketiranci želeli sodelovati v žrebanju (10. aprila 2018) za eno od 10 nagrad, so morali na koncu anketnega vprašalnika dopisati svoje kontaktne podatke. Tisti, ki so izpolnili spletno anketo, so svoje podatke vpisali v okence na koncu ankete. Prvi trije izžrebani nagrajenci so prejeli nagrade (Nagradna anketa – nagrajenci, 2018) v obliki darilnih bonov nakupovalnega centra Qlandia v vrednosti 10 evrov, ostali pa privlacne knjižne nagrade. 6.3 ANALIZA REZULTATOV ANKETNEGA VPRAŠALNIKA S pomocjo evalvacije smo dobili informacijo, ali smo promocijo prireditev izpeljali dovolj dobro in ucinkovito ali ne. Rezultate anketnega vprašalnika smo analizirali s pomocjo opisne statisticne in vsebinske analize podatkov odprtokodne aplikacije za spletno anketiranje 1KA, in sicer na domeni www.1ka.si strežnika Centra za družboslovno informatiko FDV. Anketo je izpolnilo skupno 477 uporabnikov. Pri statisticnih obdelavah smo upoštevali tudi delno izpolnjene ankete. Neveljavnih je bilo 5 tiskanih anket. Kranj. Pisna naloga za bibliotekarski izpit Od vseh anketirancev (472), ki so odgovorili na vprašanje, ali so clani Mestne knjižnice Kranj, jih je kar 434 oz. 92 % odgovorilo (Slika 7), da so clani knjižnice (imajo clansko izkaznico), od tega 102 moška (21 %) in 330 žensk (76 %) (Slika 8). 45 anketirancev (9 %) na vprašanje o spolu ni odgovorilo. Anketo je izpolnilo 2,43 % vseh aktivnih clanov knjižnice. Slika 7: Clanstvo anketirancev v MKK (n = 472) Slika 8: Spol anketirancev (n = 432) Neverjetni odziv je bil presenetljiv predvsem zaradi kratkega obdobja (od 28. 3. 2018 do vkljucno 10. 4. 2018) reševanja ankete. Vzrok za nadpovprecno število oddanih anket je verjetno bilo dejstvo, da je bila anketa nagradna. Na drugo vprašanje, kolikokrat obišcejo Mestno knjižnico Kranj, so anketiranci odgovorili razlicno. Kot je razvidno iz Preglednice 2, jih najvec, to je 135 (28 %), obišce knjižnico veckrat na mesec. 108 (23 %) jih obišce knjižnico enkrat na mesec, 76 (16 %) enkrat na teden, 74 (16 %) veckrat na teden in 75 (16 %) anketirancev obišce knjižnico nekajkrat na leto. Preglednica 2: Frekvenca obiska MKK Odgovori Frekvenca Odstotek 1 (enkrat na teden) 76 16 % 2 (veckrat na teden) 74 16 % 3 (enkrat na mesec) 108 23 % 4 (veckrat na mesec) 135 28 % 5 (nekajkrat na leto) 75 16 % Skupaj 468 98 % Zanimalo nas je tudi, kakšen je njihov namen obiska (Slika 9). Možnih je bilo vec odgovorov. Glavni namen obiska knjižnice je po pricakovanjih izposoja gradiva. Za takšen odgovor se je odlocilo kar 412 anketirancev, to je 86 %. Takoj na drugem mestu je bil obisk prireditev. Za ta odgovor se je odlocilo 207 anketirancev oziroma 43 %. Za preživljanje prostega casa se jih je odlocilo 100 (22 %), za udeležbo na tecajih in delavnicah 95 (21 %), za obisk razstav 73 (16 %), študiranje v citalnicah 61 (13 %) in uporabo racunalnika 47 oziroma najmanj, to je 10 %. Slika 9: Namen obiska MKK (n = 462) Culibrk Rajkovic, B., Uspešnost promocijske dejavnosti knjižnice: primer Mestne knjižnice Kranj. Pisna naloga za bibliotekarski izpit Sledilo je podrobnejše vprašanje, in sicer katere storitve uporabljajo oziroma katere prireditve obiskujejo (Slika 10). Možnih je bilo vec odgovorov. Drugi najpogostejši odgovor je bil predavanja, pogovori, predstavitve, ki spadajo med prireditve. Za takšen odgovor se je odlocila skoraj polovica anketirancev, to je 211 (46 %). Po pricakovanjih je 413 (91 %) anketirancev na prvo mesto postavilo izposojo knjig, revij. Na tretjem mestu je izposoja glasbenih CD-jev, filmov (35 %), sledi ogled razstav (30 %). Med 5 % ali manj so striparski veceri, miselne in družabne igre, beremo s Tackami, pomoc pri ucenju in pomoc uporabnikom, digitalizacija kaset VHS, kviz in zdravstvene informacije. Pri odgovorih pod drugo so anketiranci navedli ucenje v študijski sobi, branje casopisov, igralne urice za otroke, branje oz. bralne skupine, Živo knjižnico, ocem prijazen koticek in projekt Družinsko branje. Med viri informacij o storitvah, prireditvah in novostih (Slika 11) je na prvem mestu spletna stran knjižnice (www.mkk.si). Za ta odgovor se je od 455 anketirancev odlocilo 299 (66 %). 179 (39 %) se jih je odlocilo za e-novice, 159 (35 %) za Facebook, 130 (29 %) za plakate v knjižnici in 121 (27 %) za tiskani mesecni napovednik. Manj kot 5 % anketirancev je izbralo radio, Instagram, Twitter in Youtube. Pod drugo so kot vir informacij navedli www.otroskeprireditve.si, MO Kranj in knjižnico. Število tistih, ki obiskujejo prireditve, je 269 (59 %), 186 anketirancev (41 %) prireditev ne obiskuje. 268 anketirancev, ki obiskujejo prireditve, je podalo oceno zadovoljstva z njimi (Slika 13). Najvec, 137 (51 %), jih je s prireditvami zelo zadovoljnih, zadovoljnih je 124 (46 %), 6 (2 %) se jih ni opredelilo, nezadovoljen je 1 anketiranec (0 %) in nihce ni zelo nezadovoljen. Z anketo smo želeli tudi izvedeti, katere prireditve so obiskali lani (Slika 14), možnih je bilo vec odgovorov. Med 268 anketiranci jih je 192 (72 %) izbralo predavanja, pogovore in predstavitve. Za razstave se je odlocilo 135 anketirancev (50 %). Obcutno manj, 58 (22 %), jih je izbralo predstave za otroke, improvizirane predstave pa je izbralo le 47 anketirancev (18 %). Samo 5 % ali manj jih je izbralo miselne in družabne igre, kviz, pomoc pri ucenju, beremo s Tackami in pomoc uporabnikom. Pod drugo so navedli javno tribuno, Živo knjižnico, bralni krožek in zakljucek projekta Družinsko branje. Na vprašanje, koliko je bilo vseh prireditev v letu 2017, ki so se jih udeležili (Slika 15), jih je najvec, to je 139 (52 %), odgovorilo od 1 do 4 prireditev. 104 anketiranci (39 %) so se udeležili od 5 do 10 prireditev. Obcutno manjše število, to je 18 anketirancev (7 %), je obiskalo od 11 do 20 prireditev in 8 (3 %) vec kot 20 prireditev. V ta vzorec je zajetih le 269 anketirancev, torej tistih, ki so odgovorili, da se udeležujejo prireditev. Leta 2017 je bilo sicer 549 prireditev za odrasle, skupno jih je obiskalo 9.715 uporabnikov knjižnice, in 379 prireditev za otroke, ki jih je obiskalo 5.797 uporabnikov knjižnice (Letno porocilo 2017, 2018). Uspešnost promocijske dejavnosti knjižnice ob jubileju knjižnice je bila najprej preverjena z vprašanjem, katero obletnico je praznovala Mestna knjižnica Kranj v letu 2017 (Slika 16). Na vprašanje je odgovorilo 450 anketirancev, od tega je pravilni odgovor, to je 70. obletnico, oznacilo 393 anketirancev (87 %), 44 (10 %) jih je oznacilo 80. obletnico in 13 (3 %) 90. obletnico. Glede na casovno oddaljenost praznovanja jubileja, to je vec kot šest mesecev, je takšen rezultat zadovoljiv, promocija je torej bila uspešna. Za raziskavo je izrednega pomena vprašanje, kje so anketiranci izvedeli za praznovanje 70. obletnice Mestne knjižnice Kranj (Slika 17). Možnih je bilo vec odgovorov. Za organiziranje in nacrtovanje prireditev je namrec zelo pomemben podatek, kateri so viri informacij, ki jih uporabniki koristijo oziroma preko katerih zaznajo promocijo posameznih prireditev. Knjižnica je uporabila vrsto razlicnih nacinov obvešcanja. Ce primerjamo s podatki, ko smo jih spraševali, kje dobijo najvec informacij o storitvah, prireditvah in novostih v MKK na splošno, se v primeru praznovanja jubileja vrstni red nekoliko spremeni. Po pricakovanjih jih je tudi tu najvec, to je 209 anketirancev (47 %), izvedelo za jubilej na spletni strani knjižnice (www.mkk.si). Na drugem mestu se je za plakate v knjižnici odlocilo 131 (29 %) anketirancev. Na tretjem mestu so opazili viden transparent Mestna knjižnica Kranj 70 let (Slika 2), ki je bil obešen nad vhodom v knjižnico. Namenjen je bil vsem, tudi mimoidocim, ki niso obiskovalci knjižnice. Veliko objav je bilo v družbenem mediju Facebook in knjižnicnih e-novicah. V tiskanem mediju Kranjcanka je bil celostranski oglas s programom prireditev in kasneje clanek o slavnostnem veceru. Za Kranjcanko se je odlocilo 75 anketirancev (17 %). Na vprašanje, katere prireditve ob praznovanju 70. obletnice Mestne knjižnice Kranj so se udeležili, je bilo možnih vec odgovorov (Slika 18). 70 anketirancev (15 %) se je udeležilo prvega dne, to je otvoritve razstav. Sobotnega kulturno-umetniškega programa, kjer so se z razlicnimi prireditvami predstavile obcine krajevnih knjižnic, se je udeležilo 20 anketirancev (4 %). V manjšem številu, to je do 3 %, so se udeležili še drugih prireditev. Ce dodamo še podatek za junij 2017, ko je potekalo praznovanje in je sicer v tem mesecu manj prireditev, se je dogodkov ob praznovanju na dan udeležilo kar 1.539 obiskovalcev. V povprecju pa je knjižnico leta 2017 na dan obiskalo 1.416 obiskovalcev (Števec obiska, 2018). Zanimalo nas je tudi, kako so bili anketiranci zadovoljni s promocijo ob praznovanju knjižnice. Uporabili smo ocenjevalno lestvico od 1 do 5. Na vprašanje (Slika 18) so odgovorili le tisti, ki so se udeležili ene od prireditev. Vzorec je zajel 110 anketirancev. Da je bila izbira prireditev raznolika, se je strinjalo 63 anketirancev (57 %), povsem se je strinjalo 39 anketirancev (35 %). 2 anketiranca (2 %) se s tem sploh nista strinjala oziroma se nista strinjala. 4 anketiranci (4 %) se niso opredelili. Splošna ocena je bila 4,2. Dobra vecina, to je 72 (65 %), se je strinjala s trditvijo, da so bili termini prireditev ustrezni. S tem se je povsem strinjalo 21 anketirancev (19 %). 14 (13 %) jih je ostalo neopredeljenih. Samo 1 anketiranec (1 %) se s tem ni strinjal in 2 (2 %) se s tem sploh nista strinjala. Splošna ocena je bila 4. S trditvijo, da je bilo informiranje javnosti o praznovanju 70. obletnice dobro, se je strinjalo 57 anketirancev (52 %), povsem strinjalo pa se jih je 36 (33 %). Neopredeljenih je ostalo 11 anketirancev (10 %), 4 (4 %) se niso strinjali in 2 (2 %) se sploh nista strinjala. Splošna ocena je bila 4,1. V povezavi s praznovanjem 70. obletnice so bile preko družbenih medijev organizirane tri nagradne igre. Na vprašanje, ali so sodelovali v eni izmed nagradnih iger (Slika 20), je odgovorilo 33 anketirancev. Najvec, 16 (3 %), jih je sodelovalo v nagradni igri na Facebooku, 11 (2 %) v nagradni igri na Instagramu in 6 (1 %) v nagradnem natecaju na Instagramu. Ne smemo zanemariti dosega objav na Facebooku pri posamezni nagradni igri oziroma pri nagradnem natecaju, ki je bil zelo obsežen. S tem je bila dodatno razširjena promocija praznovanja jubileja knjižnice. Za nagradno igro na Instagramu #hisarazgledov, ki je trajala od 17. 5. 2017 do 10. 6. 2017, nagrade so bili darilni bon Escape room Carniola, dvakrat darilni bon nakupovalnega centra Qlandia in knjižne nagrade, je bilo v družbenem mediju Facebook 6 razlicnih objav (Facebook Vpogledi, 2018) in skupni doseg objave 8.554 sledilcev. Za nagradni natecaj na Instagramu #Najknjiga, ki je trajal od 25. 9. 2017 do 12. 10. 2017, nagrade so bile knjižne, sta bili v družbenem mediju Facebook le dve objavi. Na Sliki 21 je Culibrk Rajkovic, B., Uspešnost promocijske dejavnosti knjižnice: primer Mestne knjižnice Kranj. Pisna naloga za bibliotekarski izpit ena od objav, skupni neverjetni doseg obeh objav pa je bil 16.219 sledilcev (Facebook Vpogledi, 2018). Za nagradno igro na Facebooku »MKK praznuje in obdaruje«, ki je trajala od 12. 7. 2017 do 27. 7. 2017 in kjer so bile nagrade poletne majice Mestne knjižnice Kranj, sta bili v družbenem mediju Facebook dve objavi. Dosegli sta 8.375 sledilcev (Facebook Vpogledi, 2018). Na splošno med družbenimi mediji knjižnice (Slika 22) najvec anketirancev, to je 224 (79 %), spremlja Facebook, 37 (13 %) jih spremlja Instagram ter 12 (4 %) oziroma 11 (4 %) Twitter in kanal Youtube. Mestna knjižnica Kranj si je odprla profil v družbenem mediju Instagram šele februarja 2017. Glede na število obstojecih sledilcev je bil v casu nagradnih iger oziroma natecajev manjši odziv na objavo, to je v povprecju do najvec 30 všeckov. Pomembno je, da je knjižnica s tem nacinom promocije pridobila nove sledilce. Do vkljucno 8. maja 2018 je imela 476 sledilcev. Ocena anketirancev, kako so na splošno zadovoljni s promocijo knjižnice in prireditvami (Slika 23), je bila v povprecju 4. Tudi tukaj smo uporabili ocenjevalno lestvico od 1 do 5. Prvo vprašanje odprtega tipa se je nanašalo na pripombe glede prireditev ali promocije. Nanj je odgovorilo 141 anketirancev. Vecina jih je odgovorila, da nimajo pripomb. Preostali so predlagali nove vsebine, kot na primer debatni krožek za razlicne starostne skupine, vec umetniških delavnic za odrasle, vec sodelovanja med društvi v Kranju, vec objav dogodkov za otroške predstave v družbenem mediju Facebook, vec izobraževalnih delavnic, vec informacij po šolah, vec predavanj na temo o športu in tehnologiji, vec potopisnih predavanj, vec predavanj o kulturi (pogovor s pisatelji, igralci ipd.), nekateri so želeli še vec promocije, ceprav ne vedo, na kakšen nacin, še vec predavanj z odmevnimi gosti in pripovedovalskimi veceri za odrasle, vec predstavitev pisateljev, vec predavanj in delavnic s podrocja duhovne rasti in zdravja, v casu prireditev varstvo otrok in branje pravljic. Pohvalili so natecaje na Instagramu in goste na prireditvah. Prireditve se jim zdijo dobre, menijo, da ima Mestna knjižnica Kranj dober program in da dobro obvešca javnost. Nekateri menijo, da je prireditev prevec, drugi, da je treba dodatno promovirati enkratne dogodke in razmisliti o smiselnosti gostovanj s politicno vsebino. Na drugo vprašanje odprtega tipa, ali bi kaj posebej pohvalili ali pograjali, je odgovorilo 188 anketirancev. Mnogi niso imeli pripomb. Zelo veliko je bilo pohval. Zadovoljni so s storitvami. Zelo veliko je zadovoljnih s knjižnico nasploh oziroma s prijaznimi knjižnicarji, ki so vedno pripravljeni pomagati in z bralnimi predlogi bogatiti bralno širino. Zadovoljni so z urejenostjo prostorov, naborom knjig, predstavami za otroke, predstavitvijo in preglednostjo knjig, imenitnim krajem za preživljanje prostega casa in bukvarno, raznolikimi dejavnostmi v knjižnici, s pestrim naborom brezplacnih dogodkov in pogovori z gostujocimi ustvarjalci. Knjižnica ponuja vec kot le izposojo knjig. Za nekatere je tudi okolje za umik in umiritev. Eden od anketirancev je predlagal osvetljeno stojeco lupo pri koticku za izposojo, drugi je grajal osvetljenost v drugem nadstropju, tretji je omenil veliko okvar na napravah za izposojo knjig. Med predlogi sta bila tudi vec prireditev za mlade in vec svetovalcev za knjige. Na koncu navajamo še nekaj demografskih podatkov. V anketi so bile zajete vse pricakovane starostne skupine. Kot je razvidno iz Slike 24, so najvec anket izpolnili anketiranci, stari od 36 do 45 let (113 anketirancev (26 %)), in najmanj stari od 15 do 19 let (22 anketirancev (5 %)). Ti deleži niso primerljivi z deleži pri aktivnih clanih v Mestni knjižnici Kranj, kjer imamo 11 % aktivnih clanov, ki so stari od 15 do 19 let, in najvec aktivnih clanov (14 %) od 56 let in vec. 11 % je aktivnih clanov, ti so stari od 26 do 35 let in od 36 do 45 let. Najmanj, 8 %, jih je starih od 20 do 25 let in 9 % je starih od 46 do 55 let (Cobiss2/Izpisi, 2018). Najvec, to je 322 (76 %), jih je po pricakovanjih odgovarjalo iz obcine Kranj (Slika 25). Prav tako je najvec aktivnih clanov iz Mestne obcine Kranj, to je 71 % (Cobiss2/Izpisi, 2018). Ta delež je primerljiv z deleži pri aktivnih clanih Mestne knjižnice Kranj. Iz obcin, kjer so krajevne knjižnice, jih je odgovarjalo 9 (2 %) iz Cerkelj na Gorenjskem, 0 (0 %) z Jezerskega, 14 (3 %) iz Nakla, 10 (2 %) iz Preddvora in 18 (4 %) iz Šencurja. Tukaj deleži pri aktivnih clanih Mestne knjižnice Kranj niso primerljivi. Iz Cerkelj na Gorenjskem je aktivnih clanov 8 %, 7 % iz Nakla, 5 % iz Preddvora, 9 % iz Šencurja in 1 % z Jezerskega. Glede na status (Slika 26) je bilo najvec anketirancev, to je 233 (54 %), zaposlenih. 67 (16 %) je bilo upokojencev, 62 (14 %) dijakov in študentov, 29 (7 %) nezaposlenih, 22 (5 %) samozaposlenih, kmetov, 11 (3 %) aktivnih državljanov (npr. gospodinje) in 6 (1 %) drugo (npr. na porodniškem dopustu). 158 (37 %) anketirancev ima univerzitetno oz. bolonjsko izobrazbo druge stopnje. 121 (28 %) jih ima poklicno ali srednjo šolo. 101 (23 %) ima dokoncano višjo ali visoko šolo. 27 (6 %) jih ima znanstveni magisterij ali doktorat in najmanj jih ima dokoncano osnovno šolo ali manj, to je 23 (5 %). 7 UGOTOVITVE RAZISKAVE Po zakljucku interpretacije anketnih odgovorov lahko preverimo zastavljene hipoteze. »V družbenih znanostih in filozofiji je hipoteza trditev, ki se jo poskuša po privzetih pravilih diskusije hipotez pripeljati do sklepa o pravilnosti trditve.« (Hipoteza, 2017) Kovacec (2015) pravi: »S hipotezo konkretneje opredelimo raziskovalni problem. Postavimo jih lahko vec, da svoje raziskave ne omejimo.« Dodaja, da morajo biti oblikovane tako, da so vrednotno nevtralne, jih je mogoce preverjati z ustreznimi metodami in njihove sestavine morajo biti natancno definirane. S študijo primera smo želeli prouciti uspešnost prireditvene in promocijske dejavnosti knjižnice ob praznovanju 70. obletnice. V analizi podajamo ugotovitve oz. utemeljujemo posamezne hipoteze. Cilj naloge je temeljil na preverjanju naslednjih hipotez: 1. Prireditve ob jubileju so bile dobro organizirane, raznolike. Tisti, ki prireditve v knjižnici obiskujejo pogosto, so bili zadovoljni tudi s prireditvami ob jubileju. Hipotezo lahko potrdimo, saj se je vec kot polovica anketirancev strinjala s temi trditvami. 2. Spletna stran knjižnice (www.mkk.si) je za uporabnike glavni vir informacij o storitvah, prireditvah in novostih v Mestni knjižnici Kranj. Spletna stran knjižnice zagotovo ni edini vir informacij, ki ga uporabniki koristijo, ko želijo dobiti vec informacij o storitvah, prireditvah in novostih knjižnice, vendar je glede na analizo odgovorov najpogosteje uporabljeni vir informacij, zato lahko hipotezo potrdimo. Tiskano anketo je izpolnilo 82 uporabnikov knjižnice in pri tem jih je vec kot polovica (62 %) oznacilo, da uporabljajo kot vir informacij spletno stran knjižnice (www.mkk.si), pri spletni anketi pa je enak odgovor oznacilo 80 % anketirancev. 3. Kljub casovni oddaljenosti se uporabniki dobro spomnijo, katero obletnico je praznovala knjižnica v letu 2017. V današnjem svetu, kjer smo vsak dan z vseh strani zasipani z veliko kolicino razlicnih informacij, je velik dosežek in hkrati potrditev, da je kljub veliki casovni oddaljenosti dogodka, to je vec kot šest mesecev, ostala zasidrana informacija o praznovanju 70. obletnice knjižnice v prejšnjem letu. Anketiranci so opazili promocijo skozi razlicne komunikacijske kanale, zato lahko potrdimo tudi to hipotezo. 4. Promocija knjižnice je bila uspešno izvedena. Pri promociji knjižnice je pomembna razpršenost informacij oziroma izbira razlicnih komunikacijskih kanalov. Informacije na spletni strani knjižnice morajo biti tocne in ažurne, ker jo uporablja najvec uporabnikov. Ob praznovanju jubileja je bil posebej za ta namen oblikovan plakat s programom praznovanja po posameznih dnevih. Ocitno je bil dovolj viden, da so ga anketiranci postavili na drugo mesto pri promociji praznovanja jubileja. Prav tako je bila dobra marketinška izbira transparent, ki je seznanil z jubilejem celotno lokalno skupnost. Veliko pozornosti so pritegnili knjižnicne e-novice in objave v družbenih medijih, sodelovanje z mediji ter mestni plakati vecjih dimenzij v Kranju. Promocija je bila dobro nacrtovana, opažena. S tem je potrjena hipoteza, da je bila s pomocjo razlicnih komunikacijskih kanalov obletnica uspešno promovirana. 8 RAZPRAVA Z ZAKLJUCKI Rezultati ankete so pokazali, da so uporabniki Mestne knjižnice Kranj, ki obiskujejo prireditve, z njimi zadovoljni. Povprecna ocena je namrec okoli 4. Spodbuden podatek je, da vec kot polovica anketirancev obiskuje prireditve in so z njimi zelo zadovoljni. Lahko bi rekli, da so prireditve dodana vrednost sodobne in proaktivne splošne knjižnice, saj na tak nacin knjižnica zadovoljuje razlicne potrebe uporabnikov, povezuje prebivalce v lokalni skupnosti, promovira svoje delovanje in pridobiva nove uporabnike (posledicno tudi clane). Anketiranci so zadovoljni s knjižnico kot celoto: od prostorov, storitev in predvsem do zaposlenih. Cenijo trud zaposlenih in raznolikost prireditev ter promocije. Nekateri želijo še vec prireditev, za druge jih je dovolj oz. prevec. Pri nacrtovanju prireditev bi bilo smiselno vpeljati še vec raznovrstnih prireditev in zmanjšati število rednih prireditev, predvsem tistih, ki niso dobro obiskane. V Službi za prireditve menijo, da na primer na literarno prireditev, kjer se predstavljajo manj uveljavljeni pesniki ali pisatelji, pride najvec 5 obiskovalcev, zgodilo se je že, da ni prišel nihce. S to anketo smo vse tiste, ki morebiti niso bili pozorni na promocijo, opomnili na to, kje vse dobijo informacije o storitvah, prireditvah in novostih v knjižnici. Ker je za vecino glavni vir informacij spletna stran knjižnice (www.mkk.si), je treba spremljati marketinške trende na tem podrocju in jo v prihodnosti redno posodabljati. Dobronamerno kritiko v smislu še vec promocije je treba vzeti v zakup in dodati še nekaj drugacnih, mogoce že opušcenih nacinov informiranja javnosti, glede na predloge anketirancev in celotno analizo. Prireditve na splošno zelo slabo obiskujejo mladi, razen ko gre za improvizirano predstavo. Zato bi bilo smiselno spremeniti nacin sodelovanja s šolami, predvsem z gimnazijami in srednjimi šolami, vec sodelovati s profesorji, ki bi jih povabili na dolocene prireditve, in vprašati mlade, kakšne vrste prireditev si želijo ter kakšen nacin obvešcanja bi bil za njih najucinkovitejši. Prav tako bi morali vec obvešcati v smislu napovedi prireditev preko družbenih medijev, razmisliti o obstojecem nacinu sodelovanja z radijskimi postajami in postavitvijo kljucnih ter nacrtovanih oglaševalskih prostorov v knjižnici ter usmeriti pozornost promocije na obstojece in potencialne obiskovalce prireditev. Kot se je izkazalo ob praznovanju 70. obletnice knjižnice, je promocija v obliki nacrtovanih in rednih objav prireditev s slikovnim gradivom po posameznih dnevih prispevala k izrednemu odzivu in obisku prireditev. Skupek celotne promocije v obliki plakatov, transparenta, objav v tiskanem mesecnem napovedniku, na spletu in v medijih je vplival na uspešnost promocije in dobro obiskanost prireditev ob jubileju Mestne knjižnice Kranj. Knjižnica je z raznolikim, petdnevnim programom pridobila ugled, spodbudila zanimanje za obisk in razširila krog uporabnikov knjižnice z vecjim obiskom prireditev. To lahko sklepamo iz podatka, da je leta 2017 prireditve v Knjižnici Globus obiskalo 28.579 obiskovalcev, leta 2016 pa 26.807 obiskovalcev (Letno porocilo 2017, 2018). 9 NAVEDENI VIRI IN LITERATURA About Public Relations. (2018). New York: Public Relations Society of America, Inc. Pridobljeno 5. 5. 2018 s spletne strani: https://www.prsa.org/all-about-pr/ Andreasen, A. R. in Kotler, P. (2008). Strategic marketing for nonprofit organisations. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, cop. Bon, M., Gazvoda, J., Horžen, V., Karun, B., Kek, R., Kovár, B., ­Žumer, M. (2012). Slovenske splošne knjižnice za prihodnost: strategija razvoja slovenskih splošnih knjižnic 2013–2020. Grosuplje: Združenje splošnih knjižnic Slovenije. Bon, M. (2013). Od vizije do strategije 2003–2013: deset let osrednjih obmocnih knjižnic. V M. Ambrožic in D. Vovk (ur.), Knjižnicarski izzivi: vizija, strategija, taktika: 2003–2013– 2023: zbornik referatov (str. 127–159). Ljubljana: Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. Cobiss2/Izpisi. (2018, 17. maj). Kranj: Mestna knjižnica Kranj. Drucker, P. F. (2007). Managing the Non-profit Organization: principles and practices [zvocni CD]. New York: HarperCollins, cop. Facebook Vpogledi. (2018). All Posts Published. [Facebook zapis]. Pridobljeno 3. 5. 2018 s spletne strani: https://www.facebook.com/mestna.knjiznica.kranj/insights/?referrer=page_insights_tab_butto n Florjanovic, T. (2015). Promocija knjižnice. Diplomsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Hipoteza. (2017, 20. november). V Wikipedija: prosta enciklopedija. Pridobljeno 8. 5. 2018 s spletne strani: https://sl.wikipedia.org/wiki/Hipoteza Horžen, V. (2017). Na Dan splošnih knjižnic so podelili nagradi in dali možnost brezplacnega vpisa. Pridobljeno 30. 4. 2018 s spletne strani: http://zdruzenje-knjiznic.si/na-dan-splosnih­knjiznic-so-podelili-nagradi-in-dali-moznost-brezplacnega-vpisa/ IFLA. (2016, 1. september). IFLA/UNESCO Public Library Manifesto 1994. Pridobljeno 2. 5. 2018 s spletne strani: https://www.ifla.org/publications/iflaunesco-public-library-manifesto­1994 Kavcic, I. (2017, 13. junij). Knjižnica dostopna vsem uporabnikom. Gorenjski glas, L(47), 1–6. Kodric -Dacic, E. (2011). Študijska knjižnica: skrite korenine osrednjih obmocnih knjižnic. V. Jakac Bizjak (ur.), Sto let razvoja Knjižnice Otona Župancica: Zbornik ob stoletnici splošnega knjižnicarstva v Ljubljani (str. 17–28). Ljubljana: Mestna knjižnica. Pridobljeno 3. 5. 2018 s spletne strani: https://issuu.com/knjiznicaljubljana/docs/zbornik_koz Koontz, C. in Gubbin, B. (eds.). (2010). IFLA Public Library Service Guidelines: 2nd, completely revised edition. Berlin; New York: De Gruyter Saur. Koordinacija osrednjih obmocnih knjižnic. (2018). Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica. Pridobljeno 3. 5. 2018 s spletne strani: http://www.nuk.uni-lj.si/nuk/ook Kovacec, B. (2015, 8. november). Nacini in metode raziskovanja v sociologiji. [PowerPoint]. Pridobljeno 3. 5. 2018 s spletne strani: https://issuu.com/blankakovacec/docs/nacini_in_metode_raziskovanja_v_soc Leban, V. (2015). Mestna knjižnica Kranj. Kranj: Mestna knjižnica Kranj. Letno porocilo 2017. (2018). Kranj: Mestna knjižnica Kranj. Pridobljeno 30. 4. 2018 s spletne strani: https://www.mkk.si/wp-content/uploads/2018/03/Letno-porocilo-2017.pdf Mestna knjižnica Kranj. (2018). Vrednote, vizija in poslanstvo. Pridobljeno 30. 4. 2018 s spletne strani: https://www.mkk.si/spoznajte-knjiznico/o-knjiznici/vloga-in-poslanstvo/ Mevlja, B. in Kavcic, K. (2012). Strateški razvoj nevladnih organizacij v Sloveniji: strategija sistemskega razvoja nevladnih organizacij. Koper: Fakulteta za management. Nacionalni svet za knjižnicno dejavnost. (2018). Strokovna priporocila in standardi za splošne knjižnice (za obdobje 2018–2028). Ljubljana: Nacionalni svet za knjižnicno dejavnost. Pridobljeno 8. 5. 2018 s spletne strani: http://www.mk.gov.si/fileadmin/mk.gov.si/pageuploads/Ministrstvo/Direktorat_za_kulturno_ dediscino/Knjiznicna_dejavnost/2018/NSKD_PRIPOROCILA_splosne_knjiznice_2018­2028_objava.pdf Nagode, A. (2003). Promocijska dejavnost visokošolske knjižnice: primer knjižnice oddelka za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo. Knjižnica, 47(3), 131–161. Nagradna anketa – nagrajenci. (2018, 10. april). Kranj: Mestna knjižnica Kranj. Pridobljeno 3. 5. 2018 s spletne strani: https://www.mkk.si/2018/04/10/nagradna-anketa-nagrajenci/ Pompe, A. in Vidic, F. (2008). Vodnik po marketinški galaksiji: o produktih, kupcih, analizah trga, tržnih znamkah, cenah, prodajnih poteh, tržnem komuniciranju in promociji, o interni javnosti, strategijah in nadzoru ucinkovitosti: napotki za pripravo, izdelavo in izpeljavo ucinkovitega marketinškega nacrta. Ljubljana: GV Založba. Poslanstvo in vizija osrednjih obmocnih knjižnic. (2018). Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica, Center za razvoj knjižnic. Pridobljeno 7. 5. 2018 s spletne strani: https://cezar.nuk.uni-lj.si/ook/pages/page.php?id=7&psid=9 Praveen Kumar, J. (2016). Marketing and Public Relations in Libraries. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 36(3), 117–118. Pridobljeno 18. 10. 2017 s spletne strani: http://nukweb.nuk.uni­lj.si/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,uid&db=llf &AN=115206743&lang=sl&site=eds-live&scope=site Kranj. Pisna naloga za bibliotekarski izpit Pravilnik o osrednjih obmocnih knjižnicah. (2003). Uradni list RS, št. 88/2003. Pridobljeno 30. 4. 2018 s spletne strani: https://www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list­rs/vsebina?urlid=200388&stevilka=4079 Pravilnik o pogojih za izvajanje knjižnicne dejavnosti kot javne službe. (2003). Uradni list RS, št. 73/2003. Pridobljeno 15. 5. 2018 s spletne strani: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV5163 Strateški nacrt Mestne knjižnice Kranj 2016–2020: Revizija strateškega nacrta 2015–2020. (2016). Kranj: Mestna knjižnica Kranj. Števec obiska. (2018). Ljubljana: Zaslon Telecom d. o. o. Pridobljeno 2. 5. 2018 s spletne strani: http://www.reportlog.in/visitors/default.aspx Taškov, A. (2005). Nacrtovanje in evalvacija prireditev. Primer Delavske knjižnice. Diplomsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta. Vilar, P. (2017). Proaktivna splošna knjižnica za bralno pismenost in bralno kulturo. D. Vovk (ur.). Ljubljana: Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. Zakon o knjižnicarstvu /ZKnj-1/ (2001). Uradni list RS, št. 87/01, 96/02 – ZUJIK in 92/15. Pridobljeno 30. 4. 2018 s spletne strani: http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO2442# PRILOGA 1: Anketni vprašalnik v tiskani obliki Nagradna anketa Spoštovani! Pred vami je anketa, ki jo je pripravila mag. Boži Culibrk Rajkovic v Službi za prireditve Mestne knjižnice Kranj. Namen ankete je ugotoviti, kako dobro poznate Mestno knjižnico Kranj, njene storitve in prireditve, ali ste z njimi seznanjeni oz. kakšno je vaše mnenje glede promocije omenjene knjižnice. Anketa je anonimna ter namenjena uporabnikom Mestne knjižnice Kranj, starejšim od 15 let. Za izpolnjevanje ankete potrebujete približno 8 minut. Vsi podatki bodo obravnavani zaupno in analizirani splošno (nikoli na ravni odgovorov posameznika). Rezultati bodo uporabljeni za raziskovalne namene in izboljšanje ponudbe prireditev Mestne knjižnice Kranj. Za vaše sodelovanje se vam iskreno zahvaljujemo! Anketo lahko izpolnite tudi v elektronski obliki. Povezavo najdete na spletni strani Mestne knjižnice Kranj ali preko spodnje QR kode. V1 -Ali ste clan Mestne knjižnice Kranj (imate clansko izkaznico)? Da Ne V2 -Kolikokrat obišcete Mestno knjižnico Kranj? Možen je en odgovor enkrat na teden veckrat na teden enkrat na mesec veckrat na mesec nekajkrat letno V3 -Kakšen je vaš namen obiska Mestne knjižnice Kranj? Možnih je vec odgovorov obisk prireditev obisk razstav izposoja gradiva študiranje v citalnicah branje v citalnicah udeležba tecajev, delavnic uporaba racunalnika preživljanje prostega casa V4 -Kaj od spodaj naštetega uporabljate v Mestni knjižnici Kranj? Možnih je vec odgovorov izposoja knjig, revij improvizirana predstava izposoja glasbenih CD-jev, filmov predstava za otroke ogled filmov beremo s Tackami poslušanje glasbe delavnice razstave pomoc pri ucenju predavanja, pogovori, predstavitve pomoc uporabnikom glasbeni in filmski veceri brezplacen dostop do interneta v knjižnici striparski veceri kviz pravljicne urice digitalizacija kaset VHS fotokopiranje bukvarna tecaji in delavnice Inf. opismenjevanja nabiralnik za vracilo gradiva uporaba racunalnika izven obratovalnega casa medknjižnicna izposoja gradiva zdravstvene informacije druženje/preživljanje prostega casa drugo (prosimo, navedite): miselne in družabne igre V5 -Kje dobite najvec informacij o storitvah, prireditvah in novostih Mestne knjižnice Kranj? Možnih je vec odgovorov spletna stran knjižnice (www.mkk.si) e-novice plakati v knjižnici preko prijateljev Kranj. Pisna naloga za bibliotekarski izpit Facebook Instagram Twitter YouTube radio tiskani mesecni napovednik V6 -Ali obiskujete prireditve v Mestni knjižnici Kranj? Da Ne Gorenjski Glas Utrip Kranja www.napovednik.com Info tocke v knjižnici drugo (prosimo, navedite): Ce ste na vprašanje 6 odgovorili z NE, lahko preskocite vprašanja 7-9. V7 -Kako ste na splošno zadovoljni s prireditvami v Mestni knjižnici Kranj? Možen je en odgovor Zelo zadovoljen/-na Zadovoljen/-na Niti niti Nezadovoljen/-na Zelo nezadovoljen/-na V8 -Izberite prireditve, ki ste se jih udeležili v letu 2017? Možnih je vec odgovorov razstave predavanja, pogovori, predstavitve glasbeni vecer filmski vecer striparski vecer pravljicne urice tecaji in delavnice Inf. opismenjevanja miselne in družabne igre improvizirana predstava predstava za otroke beremo s Tackami delavnice pomoc pri ucenju pomoc uporabnikom kviz drugo (prosimo, navedite): V9 -Koliko je bilo vseh prireditev v letu 2017, ki ste se jih udeležili? Možen je en odgovor 1 – 4 5 – 10 11 – 20 vec kot 20 V10 -Ali veste, katero obletnico je praznovala Mestna knjižnica Kranj v letu 2017? Možen je en odgovor 70 80 90 V11 -Kje ste izvedeli za praznovanje jubilejne 70. obletnice Mestne knjižnice Kranj? Možnih je vec odgovorov spletna stran knjižnice (www.mkk.si) e-novice plakati v knjižnici preko prijateljev transparent ¬Mestna knjižnica Kranj 70 let« Gorenjski Glas nad vhodom v knjižnico Kranjcanka TAM TAM plakati v Kranju Utrip Kranja Facebook www.napovednik.com Instagram na Info tockah v knjižnici Twitter drugo (prosimo, navedite): radio tiskani mesecni napovednik _______________________________________ V12 -Ali ste se udeležili katere od navedenih prireditev ob praznovanju 70. obletnice Mestne knjižnice Kranj? Možnih je vec odgovorov otvoritev razstav (fotografska razstava Hiša razgledov, razstava knjižnih dragocenosti, Ko pride knjižnicna ura) kamišibaj pravljica v angleškem jeziku babica pripoveduje delavnica z bosonogo jogo pripovedovanje pravljic za odrasle tuba-evfonij, ansambel Glasbene šole Kranj rock koncert The Six Saints, Gimnazija Kranj virtualni studio delavnica programiranja in 3D-tiskanja sprehod Modrega psa (racunalniška igra) sobotni kulturno-umetniški program, obcine naših krajevnih knjižnic se predstavijo nisem se udeležil/-a nobene prireditve V13 -Na lestvici od 1 – sploh se ne strinjam do 5 – povsem se strinjam, ocenite zadovoljstvo promocije ob 70. obletnici Mestne knjižnice Kranj: Sploh se Povsem ne Se ne Se se strinjam strinjam Niti niti strinjam strinjam Obvešcanje in informiranje javnosti o praznovanju 70. obletnice je bilo dobro. Termini prireditev so bili ustrezni. Izbira prireditev je bila raznolika. V14 -Prosimo oznacite, ce ste se udeležili katere od nagradnih iger ob promociji 70. obletnice knjižnice na družbenih omrežjih? Možnih je vec odgovorov Instagram nagradna igra #hisarazgledov od 17. 5. 2017 do 10. 6. 2017 za darilni bon Escape room Carniola, 2 x darilni bon Qlandia in knjižne nagrade. Facebook nagradna igra »MKK praznuje in obdaruje« od 12. 7. 2017 do 27. 7. 2017 za poletne majice Mestne knjižnice Kranj. Instagram nagradni natecaj #najknjiga od 25. 9. 2017 do 12. 10. 2017 za knjižne nagrade. Nisem se udeležil/-a nobene nagradne igre. V15 -Katera družbena omrežja Mestne knjižnice Kranj sicer spremljate? Možnih je vec odgovorov Facebook Instagram Twitter YouTube ne spremljam družbenih omrežij Mestne knjižnice Kranj V16 -Na lestvici od 1 – sploh se ne strinjam do 5 – povsem se strinjam ocenite, kako ste na splošno zadovoljni s promocijo knjižnice in prireditvami: Sploh se Povsem ne Se ne Se se strinjam strinjam Niti niti strinjam strinjam Prireditve so raznolike. Prireditve so dobro promovirane. Na voljo je dovolj informacij o prireditvah. V17 -Ali imate kakšne pripombe glede prireditev ali promocije? V18 -Ali bi kaj posebej pohvalili ali pograjali? Kranj. Pisna naloga za bibliotekarski izpit Za zakljucek vas prosimo, da odgovorite še na nekaj demografskih vprašanj. Spol: Moški Ženski V katero starostno kategorijo spadate? 15 do 19 let 20 do 25 let 26 do 35 let 36 do 45 let 46 do 55 let 56 let in vec Obcina bivanja -napišite obcino: Vaš status: dijak, študent samozaposlen, kmet zaposlen aktiven -drugo (npr. gospodinja) nezaposlen upokojenec drugo (prosimo, navedite): Kakšna je vaša dokoncana izobrazba? osnovna šola ali manj poklicna šola ali srednja šola višja šola ali visoka šola univerzitetna izobrazba ali bolonjska druga stopnja (bolonjski magisterij) znanstveni magisterij ali doktorat Ce želite sodelovati v nagradni anketi prosimo, vpišite kontaktne podatke. Ime in priimek __________________________________________________ Naslov (ulica, hišna št. in kraj) __________________________________________________ Ime in priimek __________________________________________________ Telefonska številka __________________________________________________ Pravila in splošni pogoji za sodelovanje v nagradni anketi Mestne knjižnice Kranj so na: https://www.mkk.si/pravila-in-splosni-pogoji-sodelovanja-v-nagradni-anketi-mestne­knjiznice-kranj/ PRILOGA 2: Program prireditev ob 70. obletnici