      P 47 (2019/2020) 5 7 in na enak način zaradi vzporednosti premice r in daljice D′T TA : TE′ = D′A : D′B = λ. Zato je TE = TE′ in je T razpolovišče daljice EE′. Pokazali smo, da je kot ∠E′BE pravi, zato po obra- tu Talesovega izreka točka B leži na krogu s preme- rom EE′ in središčem T ter velja TB = TE = TE′. S tem smo dokaz končali. Po pravkar dokazanem namreč velja TA : TB = TA : TE = λ. Tako smo dobili iskano alternativno definicijo kro- žnice: Apolonijeva krožnica je množica točk C , ki so od gorišč A in B oddaljene v predpisanem razmerju AC : BC = λ 6= 1. Zaključek Sedaj lahko rešimo problem prestrezanja ladje, ki smo ga zastavili na začetku sestavka. Recimo, da se v nekem trenutku nahajamo v točki B, ladja pa v točkiA. Ladjo bomo lahko prestregli, če bo ob nekem času t obstajal trikotnik ABC s krakoma AC = v1t in BC = v2t. Vse takšne točke C ležijo na Apo- lonijevi krožnici z goriščema A in B in razmerjem v1 : v2. Prav tako mora točka prestrezanja ležati na premici, ki jo določa tir plovbe ladje. Zato moramo čoln usmeriti v točko, ki je presek nosilke tira ladje in Apolonijeve krožnice. Prav tako znamo narisati trikotnik s podatki c, tc in b : a. Najprej narišemo osnovnico AB = c in njeno razpolovišče označimo z S. Potem je točka C presek krožnice s središčem S in polmerom tc ter Apoloni- jeve krožnice z goriščema A in B in razmerjem b : a. Radovedni bralec lahko s pridobljenim znanjem skuša narisati paralelogram z danima stranicama a in b in razmerjem diagonal e : f . ××× www.presek.si www.dmfa-zaloznistvo.si Prometna ureditev Zelenega gaja N N Prebivalci ulice Zeleni gaj, ki je bila del cone z omejitvijo hitrosti 30 km/h, so v času vsakodnev- nih prometnih konic opazili, da se je promet v sicer mirnem okolju povečal. Nekateri so si po njihovi ulici skrajšali pot, drugi pa so se le skušali izogniti čakanju v koloni. Ker pa se je večini mudilo, ome- jitve hitrosti niso upoštevali (ali pa je sploh niso opazili). Tako je prej mirna cesta postala nevaren poligon za pešce, kolesarje in otroke. Zato so se prebivalci odločili, da se obrnejo na občino s pro- šnjo za postavitev hitrostnih ovir. Občinski uradniki so prošnjo proučili, nato pa po- licistom naročili, da en teden merijo hitrost vseh vo- zil, ki se peljejo po ulici Zeleni gaj. Ko so prejeli vse meritve, so prošnjo zavrnili z obrazložitvijo, da je povprečna hitrost enaka 35 km/h, kar ni veliko od- stopanje od omejitve. Na kakšen način bi se pobudniki umiritve prometa lahko pritožili na odločitev občine, ko so prejeli ta- belo izmerjenih hitrosti (tabela 1)? Iz danih podatkov izračunaj povprečno vrednost, mediano in modus. Izračunaj še delež voznikov, ki se držijo omejitve.       P 47 (2019/2020) 58 b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b b od 70 km/h – 90 km/h 103 od 60 – 70 km/h 624 od 50 – 60 km/h 1998 od 40 – 50 km/h 2066 od 30 – 40 km/h 1313 do 30 km/h 1220 hitrost število avtomobilov TABELA 1. Kako izračunamo povprečno vrednost? Dani podatki so porazdeljeni v frekvenčne razrede. Število avtomobilov predstavlja frekvence posame- znih razredov. Za izračun povprečne vrednosti (arit- metične sredine) izračunamo povprečje vsakega in- tervala in za vsak podatek predpostavimo, da je enak povprečju pripadajočega intervala. Povprečno vrednost dobimo tako, da posamezne srednje vrednosti razredov pomnožimo s frekven- cami in delimo s skupnim številom podatkov. Za prvi razred je povprečna vrednost 15, ki jo dobimo kot sredino intervala med 0 in 30: X = 15 · 1220+ 35 · 1313+ 45 · 2066 1220+ 1313+ 2066+ 1998+ 624+ 103+ + 55 · 1998+ 65 · 624+ 80 · 103 1220+ 1313+ 2066+ 1998+ 624+ 103 = 43,13. Tako izračunana povprečna vrednost se razlikuje od prave, je pa izračun hitrejši in v primeru tako poda- nih podatkov edini mogoč. Kako izračunamo mediano? Mediana ali središčnica je hitrost, za katero velja, da je vsaj polovica voznikov vozila počasneje in vsaj po- lovica hitreje. Ker je vseh voznikov 7342, je mediana povprečna vrednost hitrosti 3671. in 3672. voznika. Ker je 1220+ 1313 < 3671 in 1220+ 1313+ 2066 > 3672, sta oba voznika vozila od 50 do 60 km/h. Zato bo tudi mediana v tem razredu. Izračunamo jo tako, da na interval od 50 do 60 enakomerno razporedimo vse voznike tega razreda. Prvemu pripišemo hitrost 50 km/h, zadnjemu pa 60 km/h. Zato interval med 50 in 60 razdelimo na 2066− 1 enakih delov. Ker je 1220 + 1313 voznikov vozilo manj kot 50 km/h, je 3671. voznik (3671− (1220+ 1313)− 1). med 2065 hitrostmi znotraj intervala. Enako izračunamo še hitrost 3672. voznika in iz- računamo njuno povprečje: Me = 50+ 3671,5− (1220+ 1313+ 1) 2066− 1 (60− 50) = 55,51. Mediana je višja in bi že lahko prepričala občinske veljake, saj je polovica voznikov vozila hitreje kot 55 km/h v območju umirjene vožnje. Kako izračunamo modus? Modus ali gostiščnica je najpogostejša vrednost. Pri porazdelitvi v frekvenčne razrede imenujemo razred z najvećjo frekvenco modalni razred. Modalni razred je v našem primeru interval od 40 do 50 km/h, mo- dus pa izračunamo po formuli: Mo = 40+(50−40) 2066−1313 (2066−1313)+(2066−1998) = 49,17. Za modus tako izberemo vrednost znotraj modal- nega razreda, čigar razdalja do sosednjih razredov je sorazmerna spremembi frekvence. Previdni vozniki Za konec izračunajmo še delež voznikov, ki vozi po predpisih: 1220 7342 = 0,1662 = 16,62%. Po pritožbi in daljši statistični razpravi so se na občini le zganili in postavili hitrostne ovire. Zdaj pa se pritožujejo vozniki. ××× www.obzornik.si www.dmfa.si