Oris življenjskega dela Jožefa Kovica V dosedanjih prispevkih k zgodovini mariborskega gledališča sem omenjal, da je bil Jože Kovič ena izmed osrednjih osebnosti drugega slovenskega gledališča med svetovnima vojskama; še več: zapisal sem trditev, da se je mariborska Drama povzpela do vredne stopnje neposredno pred okupacijo predvsem po njegovi zaslugi, čeravno so ob njem občasno' delovali nekateri odlični režiserji. Zato sem sodil, da bo treba gledališko delo Jožeta Koviča, zlasti v Mariboru, natanko pregledati, ga ovrednotiti iz snovanja in ustvarjanja mariborskega gledališča, potem pa mu odmeriti pravično oceno v slovenskem gledališču nasploh. Tako bi se pavšalne in neargumentirane sodbe o vrednosti in pomenu mariborskega gledališča za slovensko kulturo med vojskama zagotovo morale preformulmrati, delež mariborskega gledališča v slovenski kulturi pa bi dobil nekatere izvirne, poteze. Vsestranska analiza predvsem odrske ustvarjavnosti Jožeta Koviča, njegovih umetniških nazorov in realizacij le-vteh, nato pa sinteza in ocena bodo še nadalje moja delovna naloga. Za zdaj sem zbral temeljno gradivo, ki omogoča razvid po Kovičevem življenju in delu. Gradivo sem razdelil na pet poglavij: I. Življenje Jožeta Koviča; II. Bibliografija Jožeta Koviča; III. Sezinam uprizoritev, za katere je Jože Kovič prevedel besedila; IV. Dramske režije; V. Igralske stvaritve. Dodani so spomini Jožeta Koviča, ki jih je pisal, ko je 1. 1927 bival dalj časa študijsko na Dunaju. Ohranjeni so v rokopisu. Njihova vrednost je ta, da nam rišejo rod, mladost in domačijo dveh pomembnih slovenskih igravcev, odkrivajo pa tudi marsikaj, s čimer nam je osebnost Jožeta Koviča umljivejša. I. ŽIVLJENJE JOŽETA KOVICA Jože Kovič se je rodil 22. januarja 1898 v Ljubljani, v Spodnji Šiški št. 58 kot sin Jožefa Koviča, čevljarskega mojstra, in Marije Kovič, roj. Rebernik,1 Bil je prvorojenec v družini, v kateri se je rodilo trinajst otrok, živih pa je 1 Podatki SO' iz krstnega lista, ki ga je izdal Župni urad Marijinega oznanjenja v Ljubljani 20. I. 1920 in je v prepisu Drž. gled. v Ljubljani z dne 6. 9. 1944 spravljen v uslužbenskem listu Jožeta Koviča. Uslužbenski list hrani SGM v Ljubljani. Družina Kovičevih l. 1916 (spredaj: mati, Roza, Tončka, France, oče; zadaj: Ivan, Pavle, Minka, Jože) ostalo osem: poleg Jožeta še dramski igravec Pavle (1899), Ivan (1900), sedaj upokojeni šolski upravitelj v Radencih in oče pesnika Kajetana Koviča, dr. France (1907), pravnik in profesor na višji upravni šoli v Ljubljani, Marjan (1918), ki je padel v roški ofenzivi 1. 1943, potem ko je prišel z Raba, učiteljica Marija (1904), bančna uslužbenka Roza (1910) in nameščenka Tončka (1913).2 Kovičevi so živeli na Tratah pri Šiški, v stari zgradbi, ki se ji je reklo »Lepi dvor« (nekoč Medvedova 56). Tam so stanovali že njihovi predniki, vsekakor že praded Jožeta Koviča.3 Okolje je bilo ob prelomu stoletij še močno vaško. L. 1908 se je družina preselila v šišensko ljudsko šolo (Spodnja Šiška 242, današnja osnovna šola Zvonka Runka v Gasilski ulici 17), na kateri je Kovičev oče postal šolski sluga. Nasproti stare šišenske cerkve je bila šišenska čitalnica, živahno kulturno središče. Kovičevi so v čitalnici sodelovali predvsem kot igravci. Veselje do igranja je bilo Kovičevim v rodu. Otroci so imeli gledališče v šolski kleti, sicer pa so Kovičevi nastopali v čitalnici. Pavle Kovič se spominja, da se je oče .gledaliških vlog učil tako, da je besedilo imel med orodjem na mizi, medtem ko je oevljaril. Kovičevi so bili tudi navdušeni telovadci šišenskega Sokola. Po ljudski šoli v Šiški je Jože Kovič v začetku šol. leta 1909/10 začel hoditi na ljubljansko I. gimnazijo (klasično). Ob koncu 7. razreda je bil 11. maja 1916 2 Povedal dr. France Kovič meni 1. jun. 1971. 3 Neobjavljeni rokopis spominov Jožeta Koviča, zapisan 21. 10. 1927. Hrani ga vdova Jožeta Koviča Marica Kovič. vpoklican v vojsko. Zato mu je bilo z 9. majem izdano spričevalo za 7. razred. Imel je dober uspeh.4 28. oktobra 1916 pa je opravljal predčasno maturo.5 Ob njej je izjavil, da namerava nadaljevati študij na filozofiji.6 Med vojsko' je bil kot enoletni prostovoljec v oficirski šoli v Admontu;7 dosegel je čin podporočnika, služil pa je vojake v 2. gorskem strelskem polku. V ofenzivi na Sv. Gabrijel pri Gorici je bil ranjen z bajonetom v stegno. S fronte se je vrnil iz bolnišnice domov, na fronto pa se ni več vrnil. V kadru je služil od 14. maja 1916 do 29. nov. 1918.8 Po koncu prve svetovne vojske se je v jeseni 1919 vpisal v Dramatično šolo jugoslovanskega konservatorija Glasbene Matice v Ljubljani, ki je zanjo pripravil načrt in bi jo naj vodil Ignacij Borštnik.9 A še preden je dramatična 4 Glej vpisnice: K. k. Erstes Staatsgymnasium in Laibah 1916/17 6. b. 5 »-Kovič Josef . .. hat die Gymnasialstudien in der Zeit von 1909/10 bis 1915/16 (I—VII Klasse) am K. K. Staatsgymnasium zu Laibach als öffentlicher Schüler wegen Einberufung zum aktiven Militärdienste vorzeitig abgeschlossen ...«, v: K. K. erstes Staatsgymnasium in Laibach. Hauptprotokol über die Reifeprüfungen. Schuljahr 1916/17. 26. Oktober 1916 vormittags, No. 3. Dokumenta pod 4 in 5 sta spravljena v tajništvu II. gimnazije v Ljubljani, Šubičeva 1. 6 Jahresbericht des K. K. I. Staatsgymnasium zu Laibach für das Sdhuljahr 1916/17. Laibach 1917, 30. 7 Povedala Marica Kovičeva 19. apr. 1971. 8 Uslužb. list v SGM. 9 Razpis v SN 1919, 10. sept. Jože Kovič okrog l. 1921 šola začela delati, je Borštnik umrl. Glavni predavatelj je bil potlej na šoli Osip Sest, režiser ljubljanskega Narodnega gledališča. Jože Kovič je kot slušatelj začel nastopati v manjših vlogah na deskah Narodnega gledališča. Toda v jeseni 1920, ko bi se moral vpisati v naslednji letnik, še ni poravnal šolnine za minuli letnik. Zato ga je odbor Glasbene Matice izključil »od vsakega poduka oziroma predavanj na tukajšnjem konservatoriju«.10 10 Dopis Glasbene Matice v Ljubljani št. 249/20-21 z dne 25. nov. 1920 konser-vatoristu Josipu Koviču (hrani Marica Kovičeva). Jože Kovič okrog l. 1925 Senčna podoba Jožeta Koviča — Benetke 1925 Jože Kovič se je zato 8. oktobra 1920 imatrikuliral na oddelku za umetnostno zgodovino filozofske fakultete ljubljanske univerze.11 Poslušal je predavanja dr. Izidorja Cankarja, dr. Vojeslarva Moleta, 'dr. Josipa Mamtuanija, dr. Ivana Grafenauerja, dr. Ivana Prijatelja, dr. Karla Ozvalda, pa tudi prof. Friderika Juvančiča o zgodovini francoskega gledališča. Na oddelku je bil Jože Kovič vpisan do vključno letnega semestra 1921722. O izpitih, ki bi jih bil opravil, ni uradnih podatkov. Med študijem v Ljubljani je delal v gledališču in različnih društvih: v Preporodu, v šišenski čitalnici in J. N. A. D. »Jadran«.* 12 V ljubljanskem Narodnem gledališču pa so ga po kartotekah imeli za svojega člana (a le honorarnega) od 1. avg. 1920 do 31. dec. 1921.13 Življenje v Ljubljani za Jožeta Koviča ni bilo lahko. Družina Kovičevih je živela v težavnih razmerah.14 Zato je Jože Kovič sprejel vabilo Vala Bratine, ki je s sezono 1921722 prevzel vodstvo mariborskega gledališča in se je ogledoval za sposobnimi sodelavci. Tako je poleg Silvestra Škerla privabil v Maribor tudi njegovega prijatelja Jožeta Koviča.15 Kdaj natančno je Jože Kovič 111 Knjiga vpisov Filozofske fakultete — Zimski semester 1920/21, spravljena na dekanatu filof. fakultete ljublj. univerze. 12 Petnajst let J. N. A, D. »Jadran«. 1920—1935. Ljubljana 1937, J. N. A. D. Jadran, 22. Izjava prof. Boga Teplyja 24. dec. 1970. 13 Potrdilo, ki ga je izdalo računovodstvo SNG Ljubljana 16. febr. 1953 (hrani ga Marica Kovičeva). 14 Izjava dr. Franceta Koviča 1. jun. 1971. 15 Brenčič Radovan: Spomin na mariborsko gledališče (1922—1941), v: Dokumenti SGM 10, Ljubljana 1967, 376. sklenil pogodbo z mariborskim gledališčem, ni mogoče dognati, pač pa mu je pokojninska doba stekla s 1. okt. 1921.16 Sezona 1921/22 se je v Mariboru začela šele v začetku novembra. Jože- Kovič je imel še nekaj igravskih obveznosti v ljubljanskem gledališču, tako da je prvič stopil kot igravec na mariborski oder 6. dec. 1921. Slaba dva meseca kasneje pa je šlo čez oder prvo njegovo v Mariboru zrežirano delo — krstna uprizoritev Majcnovih Dedičev velikega časa (31. jan. 1922). Iz ohranjenih službenih pogodb med Narodnim gledališčem v Mariboru in Jožetom Kovičem (1924, 1925, 1926, 1927, 1929 in 1932)17 je razvidno, da je bil sprva angažiran kot »igralec in režiser v drami, operi in opereti ter kot gled. tajnik«. Od 1. avg. 1929 dalje pa je bil angažiran kot »režiser (glavni) in igralec«. Njegovi prejemki so bili kar lepi: v sezoni 1925/26 po 2500 din mesečno, 1926/27 po 3000 din mesečno, 1929/30 pa že 3500 din mesečno z dodatkom 500 din. Jože Kovič si je širil svoje gledališko in splošno obzorje z mnogimi potovanji v tujino-. Brat France pravi, da je vsake počitnice odpotoval za dva do tri tedne čez mejo: na Dunaj, v Berlin, Hamburg, kakšne štirikrat v Benetke, v Firence, Milano in Prago.18 Jože Kovič si je izposloval v pogodbah z mariborskim gledališčem študijske dopuste — neplačane, delno plačane, ah pa je dobival zanje celo posebne doklade (recimo 4000 din v pogodbi za sezono 1932/33). Po ohranjeni korespondenci (pisma Marici Kovičevi), službenih pogodbah in objavah v časnikih se dajo rekonstruirati tale študijska potovanja: 1. 1925. leta: od konca septembra do približno 25. dec. na Dunaju; obiskoval je predstave v Burgtheatru, Josefstadttheatru, Volkstheatru, Akademietheatru, Lustspieltheatru in Exelbtihne (»Najbolj so mi do zdaj ugajale še predstave v Josefstadttheatru, kjer je vodil gledališče svetovnoznani režiser Reinhardt.«); študiral ni pri Maxu Reinhardtu,19 kot so nekateri domnevali; študiral je, vsaj tako je piisal soprogi, pri prof. Blumu (»Burgschauspieler«), ki je bil sicer profesor na »Neues Wiener Conservatorium« ;20 dosti je zahajal v zabavišča, gledal komedijante v Pratru in se zanimal celo za modne revije (»Glavno- je, k-o-t vedno poudarjam,, čimve-č gledati in čimveč ,videti1.«); de-lal si je zapiske o igravcih, kako so igrah in kakšna igravska sredstva so uporabljali; sicer pa je študiral francoščino in prevajal Fuldo-vo komedijo »Vulkan«;'21 2. trimesečno študijsko bivanje na Dunaju 1. 1927 (od začetka sept. do 3. dec. 1927); tudi takrat si je predvsem ogledoval gled. predstave,’22 študiral ruščino in italijanščino, prevajal in pisal s-pomine; 16 Uslužbenski List v SGM. 17 V lasti Marice Kovičeve. 18 Izjava dr. Franceta Koviča 1. jun. 1971. 19 Pismo Marici Kovičevi 10. okt. 1925. — Sporočilo- österreichische National-bibliothek, Theatersammlung, z dne 2. febr. 1971 meni. 20 Katalogni oddelek Avstrijske nacionalne knjižnice (österreichische Nationalbibliothek) mi je s pismom 12. 1. 1972 sporočil, da je »Neues Wiener Konservatorium« obstajal od 1909—1938 in da je na njem predaval tudi Fritz Blum; ta je bil igravec Burgtheatra od 1913—1938. 21 Pismi Marici Kovičevi 15. in 23. nov. 1925. 22 Kovič Jožko: Po dunajskih gledališčih. — Mariborski Večemik Jutra 1927, 10. i-n 11. nov. Jože Kovič s soprogo na poročnem potovanju — Benetke 1925 3. med novembrom 1931 in januarjem 1932 je potoval čez Prago, kjer se je us,ta,vil (obiskal je tudi Zvonimira Rogoza in Draga Marijana Sijanca), v Berlin,23 24 od onod pa je odpotoval v Hamburg; 4. 1. 1939 je potoval v Milano na razstavo Leonarda da Vincija.-4 Izobraževal pa se ni samo s študijskimi potovanji v tujino, dosti je hodil tudi v Ljubljano. Tam je vsako letoi nekaj tednov počitnic prebil pri starših (na starše, brate in sestre je bil močno navezan). 23 Pismo Marici Kovičevi 25. nov. 1931 iz Berlina. 24 rč: Razgovor z režiserjem Kovičem. — Večernik 1939, 28. jul. Imel je bogato knjižnico, kakšnih tisoč knjig, od tega večinoma literaturo o gledališču. Nasploh je dajal dosti denarja za knjige. Dosti je študiral doma in v svoji sobici v gledališču.'25 Bil je nadarjen za jezike. Zelo dobro je govoril nemško (iz šole), ruščine pa se je naučil sam po Langenscheidtovi metodi.26 Moteno si je prizadeval tudi za odrsko slovenščino. Zato' je v delovni 'načrt svoje dramske šole vnesel pouk odrske slovenščine (poučevala naj- bi prof. Silva Trdinova).27 V gledališču je opravljal dolžnosti lektorja. Vozil se je v Ljubljano in prinašal v Maribor vse spremembe, ki jih je uvajal Oton Zupančič in drugi. Tako so bili v mariborskem gledališču »z jezikom zmeraj na tekočem«.28 Vsa njegova ljubezen je veljala materinščini, sodi Danilo Gorinšek: »Od — rekel bi — vsakominutnega listanja oguljeni, zmečkani, mastni, ves popisani in iz drugih virov dopolnjevani Breznik-Ramovšev ¡Slovenski pravopis1, ki ga je Kovič nosil stalno v žepu, je bil kakor simbol njegovega neutrudnega prizadevanja na tej še danes nepreorani ledini.«29 Ko je bil 1. 1929 postavljen za višjega režiserja mariborskega gledališča, ko je postal nekakšen vodja dramskega dela mariborskega gledališča tja do okupacije 1. 1941, je prevzel tudi dolžnosti današnjega dramaturga (z izjemo sezone 1936/37; tisti čas je bil kot redni dramaturg nameščen dr. Ivan Dornik). Te so obsegale predvsem sestavo dramskega repertoarja za mariborsko gledališče. Pred drugo svetovno vojsko v mariborskem gledališču skorajda niso poznali scenografov in kostumografov v današnjem pomenu besed. Jože Kovič, ki je bil dober risar, je za svoje uprizoritve sam skiciral scenske osnutke. Te je potem izdelal gledališki slikar Gottlieb Ussar, nakar jih je Jože Kovič še pregledal in morda popravil.30 L. 1930 je ustanovil v Mariboru svojo dramsko šolo31 in jo imel tja do okupacije. Sola je bila ob nedeljah dopoldne v »mah kazinski dvorani v gledališkem poslopju«. Dramskih produkcij ni pripravljal, neposredno iz njegove šole pa niso izšli poklicni igravci.32 Jože Kovič je za mariborsko gledališče opravljal tudi druga dela. Tako je npr. za Mariborski teden 1. 1939 zasnoval precej obširno razstavo ob 20-letnici mariborskega gledališča.33 Nekaj let (vsekakor med 16. nov. 1933 in 18. jan. 19 3 8)34 je bil predsednik mestnega odbora Maribor Udruženja gledaliških igralcev Jugoslavije. Udeleževal se je sej v Ljubljani in vsaj beograjske delegatske skupščine 1. 1937,35 na kateri so razpravljali o pokojninskem skladu za igravce. 25 Izjava Mirka Japlja 4. febr. 1971. 26 Izjava dr. Franceta Koviča meni 1. jun. 1971. 27 Dramatična šola mariborskega gledališča. — Mariborski Večemik Jutra 1930, 11. sept. 28 Pismo Rada Nakrsta 28. jan. 1971. 20 Gorinšek Danilo: Jože Kovič in mariborsko gledališče. — Gled. list SNG Maribor 1949—50, 12. M Izjava Pavleta Koviča 12. febr. 1971. 31 Otvoritev dramske šole. — Mariborski Večemik Jutra 1930, 6. sept. 32 Pismo Rada Nakrsta 28. febr. 1971. 33 -rč: Razgovor z režiserjem Kovičem. — Večemik 1939, 28. julij. 34 Po dokumentih arhiva Udruženja gledaliških igralcev v SGM. 35 Politika 1937, 4. julij. NARODNO GLEDALIŠČE V MARIBORU S8yib@n@ ki sta jo sklpnila orl državne oblasti postavljen in pooblaščeni upravnik Narodnega gledališča (fi c' ^ Ž&?.. ?