Vizija razvoja POSLOVNE CONE TRIS KANIŽARICA maj 2023 »Naložbo financira Evropska unija - NextGenerationEU« o b mr _ i fh ^ p il s b kf g^ Vizija razvoja poslovne cone TRIS Pripravo vizije poslovne cone TRIS Kanižarica se je izvajalo v okviru sklada Načrt za okrevanje Kanižarica in odpornost, razvojno področje C3: Pametna, trajnostna in vključujoča rast, komponenta K2: Dvig produktivnosti, prijazno poslovno okolje za investitorje in investicija D: Zagotavljanje Naročnik inovativnih ekosistemov ekonomsko-poslovne infrastrukture. Občina Črnomelj, Trg svobode 3, 8340 Črnomelj Odgovorna oseba: Andrej Kavšek, župan Predstavnica naročnika: mag. Anita Jamšek Izdelovalec in založnik Razvojni center Novo mesto, d. o. o. Odgovorna oseba: Franci Bratkovič, direktor Avtorja Vane Urh Aleksej Metelko Prostorski prikazi Žiga Kodelič Lektoriranje Mojca Badovinac Oblikovanje Tamara Strnad Prva elektronska izdaja. URL: www.rc-nm.si maj 2023 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 153401091 ISBN 978-961-91327-7-7 (PDF) Dokument predstavlja vizijo cone, pripravljeno s strani avtorjev na Razvojnem centru Novo mesto, d. o. o. Seznam uporabljenih virov in literature je naveden na koncu publikacije. Uporaba gradiva ali njegovih delov je dovoljena le ob izrecni navedbi vira. Vizija poslovne cone TRIS Kanižarica Postati vodilni snovno in energetsko samozadosten ekosistem v regiji, ki bo sinonim za sinergijski učinek, trajnostno rast in dolgoročen uspeh. Podjetja in občina bodo v okviru svojih pristojnosti zagotavljala optimalne pogoje za razvoj gospodarske javne infrastrukture, kar bo omogočalo nadaljnji razvoj gospodarstva v Črnomlju in poslovni coni TRIS Kanižarica. Zavzemamo se za SKLADEN IN ENAKOMEREN RAZVOJ Zagotavljanje skladnega in enakomernega razvoja v poslovni coni TRIS Kanižarica, občini Črnomelj in Beli krajini Andrej Kavšek, Občina Črnomelj na področju podjetništva stremi k privlačnemu in spodbudnemu gospodarskemu okolju, ki bo podjetjem župan občine Črnomelj prinašalo ustrezne pogoje za trajnostno naravnano dejavnost in zagotavljalo izvajanje obstoječih dejavnosti na bolj trajnosten način. Z izdelavo vizije za Poslovno cono TRIS Kanižarica bi radi okrepili obstoječe ekosisteme infrastrukture ter razvojno degradirano območje spremenili v moderno ekonomsko-poslovno cono. Z vizijo bomo naslavljali nadaljnjo specializacijo cone z namenom krepitve konkurenčnosti gospodarstva ter ustvarjanja ekosistemov podjetij z visoko dodano vrednostjo. Verjamem, da bo izdelava vizije prinesla izboljšanje sodelovanja, simbioze in sinergijskih učinkov med podjetji v poslovni coni. Pričakujemo, da bo pripomogla k izboljšanju upravljanja s prostimi zemljišči in posledično k povečanju izkoriščenosti prostora. Nedvomno stremimo tudi k trajnosti in si želimo učinkovitega upravljanja s surovinami in odpadki, zmanjševanja količine odpadkov, izboljšanja energetske in snovne učinkovitosti poslovne cone, zmanjševanja ogljičnega odtisa in prispevek h krožnemu gospodarstvu. Z zagotavljanjem urejenosti poslovne cone želimo omogočiti čim učinkovitejše trženje, povečanje prepoznavnosti in privlačnost cone tako za domače kot tuje investitorje, boljše izkoriščanje investicijskih priložnosti ter spodbujane pritoka tujih neposrednih investicij. Verjamem, da bo vizija pripomogla k uresničevanju ciljev in da bomo skupaj v sodelovanju s podjetniki ustvarili privlačno podjetno okolje v coni. S tem pa bomo posledično vplivali na razvoj gospodarstva v lokalnem okolju, kar je nenazadnje ena od glavnih smernic razvoja občine kot celote v smislu ustvarjanja ugodnih življenjskih pogojev za prebivalstvo. Verjamem, da bo prav vizija odličen smerokaz za novo poglavje gospodarskega razvoja občine Črnomelj. KAZALO 01 METODOLOGIJA IN POSTOPEK Metodologija in postopek IZDELAVE VIZIJE 2 02 ZGODOVINA IN RAZVOJ CONE: Zgodovina in razvoj UVOD V VIZIJO PRIHODNOSTI 4 03 ANALIZA STANJA: KLJUČNE Analiza stanja UGOTOVITVE IN IZZIVI ZA 12 NADALJNJI RAZVOJ Šest področij ukrepanja za učinkovit razvoj 18 4.1 Izboljšanje sodelovanja, simbioze in sinergijskih učinkov med podjetji 20 4.2 Izboljšanje upravljanja z prostimi zemljišči v poslovni coni Področja ukrepanja 04 ŠEST PODROČIJ UKREPANJA 20 ZA UČINKOVIT RAZVOJ 4.3 Učinkovito upravljanje s surovinami in odpadki 21 4.4 Zagotavljanje gospodarske javne infrastrukture in zunanje urejenosti prostora 21 4.5 Zagotavljanje razpoložljivosti in pretočnosti podatkov o prostoru in dejavnostih 22 4.6 Učinkovito trženje, povečanje prepoznavnosti in privlačnosti poslovne cone 22 5.1 Izboljšanje upravljanja poslovne cone TRIS Kanižarica 25 Cilji 05 ŠTIRJE CILJI VIZIJE RAZVOJA POSLOVNE CONE 5.2. Dograditev in posodobitev komunalne in druge javne infrastrukture 28 TRIS KANIŽARICA 5.3 Povečati zasedenost neizkoriščenih stavbnih zemljišč v TRIS Kanižarica 29 5.4 Povečati snovno in energetsko samozadostnost 30 Akcijski načrt 06 AKCIJSKI NAČRT ZA IZVAJANJE VIZIJE 32 Zaključek 07 ZAKLJUČEK 34 Viri in dobre prakse 08 VIRI IN DOBRE PRAKSE 36 1 Metodologija in 1. POSTOPEK IZDELAVE VIZIJE 2 Priprava vizije razvoja poslovne cone (PC) v Sloveniji ni predpisana. Skozi postopek izdelave ugotavljamo, da gre za Priprava vizije pomemben strateški dokument, ki podaja usmeritve za uspešnejši nadaljnji razvoj cone. Hkrati predstavlja tudi podlago za potrebno zaupanje, skupne cilje ter odpornejše in dolgoročnejše načrtovanje javnih in zasebnih naložb, ki bodo pripomogle k izboljšanju konkurenčnosti PC. Postopek izdelave vizije je potekal na participativen način, kar pomeni, da so bili vključeni različni deležniki, gradivo pa je Postopek izdelave vizije bilo večkrat preverjeno in predstavljeno različnim javnostim. Dokument je nastajal skozi dvomesečno razpravo o razvoju Poslovne cone Tehnološko Razvojno Industrijskega Središča Kanižarica (PC TRIS Kanižarica). Pri analizi stanja in pripravi ukrepov je bilo izvedenih sedem poglobljenih ena-na-ena intervjujev s podjetji v coni in pridobljenih štirinajst odgovorov podjetij na spletno anketo. Poleg tega je bilo organiziranih več usklajevalnih delovnih sestankov z naročnikom ter dve javni razpravi v obliki poslovnega kosila in podjetniške kave. Ugotovitve so bile uporabljene kot izhodišče za opis stanja in diskusijo o potrebah ter ukrepih za izboljšanje stanja. Udeležba predstavnikov podjetij iz PC TRIS Kanižarica je bila zadovoljiva in informacijsko bogata. Na podlagi navedenega je jasno razvidno, da gre za skupen dokument občine in podjetij. V PC TRIS Kanižarica je v času izdelave vizije delovalo 37 podjetij, ki so zaposlovala več kot 550 oseb. Z vizijo se bo Ekosistemi uspeha naslavljalo nadaljnjo specializacijo dejavnosti z namenom krepitve konkurenčnosti gospodarstva ter ustvarjanja ekosistema podjetij z višanjem dodane vrednosti. Kronološki potek priprave vizije ec ec edloga 6. mar 18. april 12. maj nomelj 25. maj 25. mar Začetek izdelave vizije Izvedba intervjujev s pomembnejšimi podjetji Zaključek anketiranja podjetij Priprava pr vizije in sestanek z Občino Čr Oblikovanje in tisk vizije 2 4 6 8 2023 Časovni potek priprave vizije 1 3 5 7 9 ec 6. april 20. april 20. mar 15. maj nomelj nomelj, gost edstavitev Pridobivanje podatkov in analiza stanja v TRIS Kanižarica Sestanek z Občino Čr Poslovno kosilo s podjetji in z Občino Čr Gorazd Bende iz PC Tezno Pr osnutka vizije in podjetniška kava 3 Zgodovina in razvoj cone: 2. UVOD V VIZIJO PRIHODNOSTI 4 LJUBLJANA ZAGREB 115 ha (3. največja cona v Sloveniji) PC TRIS TRST Kanižarica KOPER Podjetja 37 podjetij (550 zaposlenih) REKA 70 km Raznolikost dejavnosti lesna, kovinska, gradbena, transportna, strojegradnja 110 km 5 Kazalnik 2015 2022 Občina Črnomelj v številkah Število prebivalcev 14.591 14.279 Delež mladih od 0 do14 let (%) 14,4 15,2 Indeks staranja 126 151 3.173 4.034 Stopnja delovne aktivnosti (%) 56 67,8* 1.312 1.727 Število podjetij 1.016 1.049* Prihodek podjetij (mio EUR) 194 344* * Stanje 2021 6 Vizija PC TRIS Kanižarica temelji na trajnostnem in prijaznem pristopu k razvoju. Podjetja in lokalna skupnost si prizadevajo za vzpostavitev k človeku usmerjenega in okolju prijaznega poslovnega okolja. V ospredje postavljajo dobro opremljenost in ugodne pogoje za razvoj raznovrstnih dejavnosti. PC stremi k dolgoročnemu načrtovanju in vlaganjem, ki bodo koristila tako coni kot lokalni skupnosti. Vključuje vse deležnike, ne glede na njihov status ali položaj, ter prispeva k varovanju naravnih virov in uresničevanju trajnostnih ciljev poslovnega okolja. Tretja največja poslovna cona PC TRIS Kanižarica je po podatkih SPIRIT Slovenija tretja največja tovrstna cona v Republiki Sloveniji, ki na pomenu še posebej pridobiva v zadnjih dveh desetletjih, ko se je zaključeval postopek zapiranja rudnika rjavega premoga, ki so ga kopali na tem območju med 19. in 20. stoletjem. Vizija PC TRIS Kanižarica odraža izvajanje občinske razvojne strategije, v kateri je navedeno, da je treba zagotoviti popolno komunalno ureditev zemljišč, na katerih bo možno izvajati nove naložbe in ustvarjati nova delovna mesta. Tudi veljavna občinski prostorski načrt (OPN) in občinski podrobni prostorski načrt (OPPN TRIS) za PC TRIS Kanižarica omogočata širitev poslovanja in ureditev površin za raznovrstne dejavnosti tako gospodarskega kot negospodarskega pomena. Občina Črnomelj že več let dejavno izvaja nekatere naloge za izboljšanje razmer v PC in to načrtuje tudi v prihodnje. V postopku izdelave vizije je prišlo do različnih pobud, ki so bile podane z namenom ureditve razmer na celotnem območju PC ter izboljšanju posameznih elementov in sestavnih delov poslovne cone, da ta ne bi bila več označena kot funkcionalno razvrednoteno območje. Vizija je sestavljena iz krajšega pregleda stanja, rezultatov in ugotovitev iz javnih razprav ter akcijskega načrta z ukrepi, ki prispevajo k uresničevanju vizije. Črnomelj - Središče Bele krajine Območje PC TRIS Kanižarica se nahaja v občini Črnomelj, jugozahodno od naselja Črnomelj ob regionalni cesti Kanižarica–Vinica. Črnomelj je srednje veliko mesto in regijsko središče Bele krajine, ki nudi storitve splošnega in gospodarskega pomena širšemu območju in svoj vpliv širi v čezmejni prostor Republike Hrvaške v Karlovško županijo. 7 Dejavnosti v TRIS Kanižarica V obdobju med 1995 in 2004 je na ožjem območju regiji Bele krajine, Dolenjske in Vzhodne Slovenije. Širitev nekdanjih rudniških površin nastala poslovno-proizvodna Območje PC TRIS Kanižarica se ureja v skladu z OPPN TRIS cona s pripadajočimi objekti. Povpraševanje po površinah Kanižarica in z OPN Občine Črnomelj. Sprejeta prostorska za izvajanje gospodarskih dejavnosti je kmalu presegalo akta za to območje sta: ponudbo prvotno predvidenih stavbnih zemljišč, zato je prišla pobuda za razširitev stavbnih zemljišč na širše območje rudniških površin. Tako je Občina Črnomelj leta 2004 sprejela Odlok o Občinskem prostorskem načrtu Občine Prostorski akti spremembe in dopolnitve OPN, s katerimi je bilo pridobljenih Črnomelj (Uradni list RS, št. 82/2011, 105/2011, še 83 ha stavbnih zemljišč za proizvodne, storitvene, poslovne, 49/2016, 69/2018 in 130/2022) in servisne, skladiščne, komunalne in ostale dejavnosti. S tem se je kompleks nekdanjih rudniških površin zaokrožil v enotno Odlok o občinskem podrobnem prostorskem načrtu območje PC TRIS Kanižarica, ki je ponudil večje površine TRIS Kanižarica (Uradni list RS, št. 52/2010, 55/2014, zemljišč za gradnjo proizvodno-poslovnih objektov v širši 51/2016, 99/2022 in 130/2022). 8 PC TRIS Kanižarica je v glavnem namenjen nestanovanjski gradnji za potrebe tehnološko razvojnega industrijskega središča, manjši del na severozahodu pa stanovanjski gradnji. Območje je z OPPN-jem razdeljeno na deset ureditvenih enot, in sicer na: Enote urejanja prostora 1. upravne stavbe in muzejski prostor 2. nestanovanjske objekte proizvodno-poslovno-storitvene dejavnosti 3. nestanovanjske objekte centralnih dejavnosti 4. območje kompleksa »Begrad« 5. stanovanjske objekte 6. obstoječo stanovanjsko pozidavo 7.energetske objekte 8. zelene površine 9. javni prostor in infrastrukturo 10. nestanovanjske objekte proizvodno-poslovno- storitvene dejavnosti. Prevladujoče dejavnosti v coni Celotno območje PC TRIS Kanižarica je veliko približno 115 ha. Obraščeno je z manj kakovostnim gozdom, teren pa je jarkast in strm. Na območju deluje 37 podjetij, v katerih je zaposlenih več kot 550 oseb. Trenutna struktura gospodarstva je raznovrstna. Prevladujejo predelovalne dejavnosti, sledijo promet in skladiščenje, gradbeništvo, gostinstvo, finančno-poslovne storitve in trgovina. Med predelovalnimi dejavnostmi je največje podjetje Adria dom, d.o.o., ki zaseda največjo površino, ima najvišje prihodke in najvišje število zaposlenih. Zaposleni v podjetjih v PC večinoma prihajajo iz občine Črnomelj, manjši delež iz ostalih občin, nekaj deset pa jih je tudi iz Republike Hrvaške. 9 foto: Maruša Bukovec Razvoj območja PC TRIS Kanižarica območje leta 2006 trenutno stanje (2023) 10 3D prikaz: Žiga Kodelič vizija območja leta 2033 11 Analiza stanja: 3. KLJUČNE UGOTOVITVE IN IZZIVI ZA NADALJNJI RAZVOJ 12 Pri analizi stanja v PC TRIS Kanižarica je bila s pomočjo intervjujev ter razprav izdelana analiza prednosti, slabosti, priložnosti in nevarnosti, kar je bilo izhodišče za javne razprave in individualne pogovore. Stabilno stanje, pozitiven trend Stanje v coni je stabilno. Kaže se pozitiven trend razvoja cone v zadnjih letih, ki je poleg aktivnega delovanja podjetij v coni tudi posledica ukrepov Občine Črnomelj, ki proaktivno ureja infrastrukturo in javne površine. Neuresničen cilj ostaja vzpostavitev upravljavskega modela, ki ga bo mogoče prenesti na ostale poslovne cone v občini. V PC TRIS Kanižarica je več prostih in nepozidanih Naslednji dragoceni prednosti cone sta usposobljenost Izziv neaktivnih zemljišč stavbnih zemljišč, kar omogoča prilagodljivost pri in delovna mentaliteta zaposlenih, kar je med drugim postavitvi in širitvi podjetij. Še vedno ostaja izziv posledica sistematičnega dela z zaposlenimi v aktivacije nekaterih stavbnih zemljišč, na katerih preteklosti, ko so bili v večjih organizacijskih sistemih. lastniki nimajo interesa niti po gradnji niti prodaji. Kakor lahko načrtovana avtocestna povezava ob Ustrezen instrument za upravljanje in reševanje 3. razvojni osi pripomore k izboljšanju povezav in izziva po zagotavljanju površin ustreznih zemljiščih za pogojev za poslovanje, pa ne gre zanemariti dejstva, gospodarski razvoj bi lahko bil ali višje nadomestilo za da je cesta po svoji naravi dvosmerna povezava in uporabo stavbnega zemljišča ali uvedba nadomestila lahko predstavlja nevarnost bega možganov. za neizkoriščeno stavbno zemljišče. V coni se poleg že omenjenih priložnosti za razvoj Izzivi sodelovanja Medtem ko načeloma dobri odnosi med podjetji v coni ponuja še nekaj drugih. Občina bi lahko kot vlagatelj lahko spodbujajo nadaljnje sodelovanje, je razvidno, prevzela vlogo in odkupila ter opremila nekatera da optimalen sinergijski učinek še zdaleč ni dosežen. zemljišča ter uvedla nadomestilo za neizkoriščena Zelo razviden je manko komunikacije – smiselna bi stavbna zemljišča. Nova podjetja, ki želijo priti v cono, bila redna srečanja, na katerih bi se prek druženja si želijo urejene infrastrukture in enostavno pridobitev učvrstilo medsebojno zaupanje, poglabljalo odnose ter gradbenega dovoljenja. povečalo sodelovanje med podjetji. 13 3D prikaz: vizualizacija vhodne točke v cono Vzpostavitev vhodne točke v cono, kot je vratar, bi druge težave, kot so starost in dimenzije gospodarske Izziv celostnega upravljanja povečala urejenost in varnost. Ureditev parkirnega javne infrastrukture (kanalizacija in odvodnjavanje prostora za tovorna vozila, zelenih površin, vključno meteornih voda) ter pomanjkanje možnosti za razvoj z EKO otokom, ter vzdrževanje (košnja, pluženje, malega gospodarstva. Pokazala se je tudi potreba po čiščenje ...) bi pripomoglo k izgledu in ureditvi cone. trgovini z elektro in gradbenim materialom ter bančnem Naslednji korak k digitalizaciji cone bi lahko bil avtomatu. Tako velika cona bi morala nujno imeti vzpostavitev pogojev za pametno mesto. Cona ima tudi parkirni prostor za tovorna vozila in logistiko. odličen potencial za razvoj turizma, ki ga lahko izkoristi z Kot potencialno nevarnost lahko štejemo tudi ureditvijo naravnega ribnika, postavitvijo načrtovanega nespecializiranost dejavnosti v coni. Te so zelo glamping letovišča ter izgradnjo objektov za šport raznovrstne, kot so lesna, kovinska, plastično-in prosti čas. Kljub temu, da določena podjetja že predelovalna, logistična in druge. V takšni strukturi sodelujejo s subjekti raziskovalno-razvojne dejavnosti, podjetij na ravni posamezne poslovne cone se je treba te nadalje še krepiti. težje dosega konkurenčnost na trgu v posamezni Največja trenutna slabost v coni je pomanjkanje gospodarski dejavnosti. Podjetja, ki niso del grozdov, celostnega upravljanja. Poleg tega, da okolica ni dovolj so manj konkurenčna tistim, ki so povezana v interesne vzdrževana (košnja, pluženje, čistoča ...), so tu še skupine. 14 SWOT ANALIZA PREDNOSTI SLABOSTI veliko prostih in nepozidanih stavbnih zemljišč, pomanjkanje celostnega upravljanja cone, usposobljenost in delovna mentaliteta delovne sile, neaktivna zemljišča (lastniki nimajo interesa niti graditi niti prodati), prostor za širitev, odsotnost parkirnega prostora za tovorna vozila, ugodna prometno-geografska lega, slabo vzdrževanje okolice (košnja, pluženje, čistoča …), opazen razvoj v zadnjih letih, premalo možnosti za razvoj malega gospodarstva, večinoma dobri odnosi med podjetji, manjkata trgovina z gradbenim materialom, bankomat, zanesljivost optičnega omrežja. slabo povezovanje pri skupnih nabavah, predolgo čakanje na 3. razvojno os, neurejenost odvodnjavanja. S W več povezovanja med podjetji, več komunikacije – redni mesečni sestanki/druženja, razvoj turizma in objektov za prosti čas (obstoječi ribnik in ribiška koča, športna dvorana, glamping, adrenalinski park) – O T razmislek o atrakciji cone, uvedba nadomestila za neizkoriščeno stavbno zemljišče, ureditev in uporaba zelenih površin, manko novih povezav GJI (predvsem 3. razvojna os in elektro-energetska infrastruktura), ureditev parkirnega prostora za tovorna vozila, nevarnost bega možganov, ko bo vzpostavljena 3. razvojna os, vzpostavitev pogojev za pametno mesto/sosesko (vključno z EKO otokom), spremembe na globalnih trgih, občina prevzame vlogo vlagatelja ter odkupi in opremi zemljišča, nestabilno politično okolje in hitre spremembe zakonodaje, več povezovanja pri skupnih nabavah, tehnološki napredek in izguba konkurenčnosti, vzpostavitev vhodne točke/vratarja/varovanja, nespecializiranost dejavnosti v coni, nadgraditev povezave z raziskovalno razvojno dejavnostjo (univerzami, inštituti), stopnjevanje varnostnih groženj, kot so kraje in vandalizem. v prihodnosti bo zgrajena neposredna povezava na 3. razvojno os. PRILOŽNOSTI NEVAROSTI 15 Poslovno kosilo za izdelavo vizije TRIS Kanižarica, 20. april 2023 16 Fotografije dogodka posnela Maruša Bukovec Razprava o viziji cone Interaktivna delavnica Lokalna skupnost ima svoja pričakovanja in potrebe, ki se Podjetniki imajo na določena področja razvoja cone različen nanašajo na delovanje in razvoj PC TRIS Kanižarica. Med pogled. Medtem ko nekateri prihodnost cone vidijo kot počasi cilji so transformacija območja iz degradirane površine razvijajočo, imajo drugi vizijo o sodobni, energetsko učinkoviti v visoko tehnološko okolje, prispevek k zaposlovanju in privlačni poslovni coni. Predstavniki podjetij so si enotni v in novim delovnim mestom ter ustvarjanje industrijske želji, da se cono prostorsko in komunalno uredi ter pritegne simbioze med podjetji. PC bi morala prispevati k nove dejavnosti, ki bodo postale pomemben del tako v coni hitrejšemu gospodarskemu razvoju občine Črnomelj in kot v splošnem gospodarskem razvoju. regije Jugovzhodna Slovenija. 17 Šest podrocij 4. UKREPANJA ZA UČINKOVIT RAZVOJ 18 PC TRIS Kanižarica ima vizijo, ki se uresničuje prek ciljev na šestih ključnih področjih delovanja. S proaktivnim izvajanjem ukrepov bo cona prispevala k pametnemu in trajnostnemu gospodarskemu razvoju občine Črnomelj. Zagotavljanje razpoložljivosti in pretočnosti podatkov o prostoru in dejavnostih ODPORNA UČINKOVITA Izboljšanje sodelovanja, simbioze in sinergijskih učinkov med podjetji Zagotavljanje komunalne in zunanje ENERGETSKO urejenosti zasebnega in javnega prostora ZADOSTNA Poslovna cona TRIS KOMPAKTNA Kanižarica TRAJNOSTNA UREJENA Učinkovito trženje, povečanje OKOLJU prepoznavnosti in privlačnosti PRIJAZNA poslovne cone Izboljšanje upravljanja s prostimi Učinkovito upravljanje s zemljišči v poslovni coni surovinami in z odpadki 19 Izboljšanje sodelovanja, PC TRIS Kanižarica bo kot eno večjih in osrednjih zaokroženih območij v občini Črnomelj svojo simbioze in sinergijskih identiteto in prepoznavnost razvijala v sodelovanju z lokalno skupnostjo in s pozitivnim odnosom, učinkov med podjetji predvsem pa bo sodelovanje tesnejše na področju izobraževalnega sistema, ki je eden ključnih elementov za zagotavljanje znanja in družbe, ki ustvarja višjo dodano vrednost. Organizirani bodo dogodki, okrogle mize ter razni instrumenti (npr. garancijska shema, štipendijska shema) 4.1 za spodbujanje sodelovanja med podjetji ter prenosa znanja in kapitala. V sodelovanju z lokalnim okoljem bodo predstavniki poslovne cone načrtovali in izvajali storitve splošnega pomena za prebivalstvo, kar bo omogočilo dvig kakovosti bivanja in dela v okolici poslovne cone. Izboljšanje sodelovanja, simbioze in sinergijskih učinkov med podjetji v poslovni coni je ključno za uspešno poslovanje in dolgoročen razvoj. Poleg rednih dogodkov za srečevanje predstavnikov podjetij bodo organizirani delavnice in seminarji za prenos znanja med strokovnjaki in področji, s čimer se bodo povečali znanje in izkušnje ter ustvarili pogoji za kreativno razmišljanje in sodelovanje. Naloga koordinatorja ali upravljavca PC je tudi spodbujanje skupnih projektov med podjetji v coni, npr. od skupne nabave energentov in surovin do raziskovalnih projektov. K sodelovanju in iskanju sinergij v PC lahko pripomore primer iz PC Tezno, ki ga 20 let vodi Gorazd Bende, ki je bil tudi eden od sogovornikov pri izdelavi te vizije. V prvi fazi vzpostavitve upravljanja je treba zagnati proces oblikovanja upravnega organa PC TRIS Kanižarica in na podlagi obstoječe zakonodaje najti ustrezne rešitve o upravljanju prostora v poslovni coni. Izboljšanje upravljanja PC TRIS Kanižarica si prizadeva zagotavljati vsa razpoložljiva zemljišča za opravljanje gospodarskih s prostimi zemljišči v dejavnosti, ki bistveno ne škodujejo okolju in imajo minimalen okoljski odtis. Širitev in opremljanje poslovni coni poslovne cone bo predmet premišljenega strateškega načrtovanja in razvoja gospodarstva v širšem regijskem prostoru, kar bo izvedeno tudi s podporo ustrezne zemljiške politike v PC za optimalno upravljanje s prostorom. Podatki o PC za domače in tuje vlagatelje za izboljšanje poslovanja v 4.2 poslovni coni bodo ažurirani in prilagojeni aktualnim družbeno-političnim razmeram, ki vplivajo na poslovanje v coni. Pomembna so redna vzdrževalna dela, da zemljišča ostanejo urejena, kar vpliva na videz in funkcionalnost. Prek komunikacije med podjetji in občino se bo iskalo optimalne rešitve za rabo zemljišč v namene, ki so koristni za PC. PC TRIS Kanižarica je vključena v projekt Regijskega skrbništva za področje internacionalizacije in tujih neposrednih investicij, v okviru katerega se predstavlja na portalu Invest Slovenia (platforma SPOT-IP). Vnos investicijske priložnosti je enostaven ter omogoča spletno promocijo in hitro izdelavo promocijske brošure. Projekt predvideva trženje investicijskih priložnosti v okviru različnih dogodkov. V nastajanju je tudi spletna stran PC TRIS Kanižarica, ki bo omogočala pregledno predstavitev PC, vključno z vizijo, prostimi zemljišči in ostalimi podrobnostmi. 20 Učinkovito upravljanje s surovinami in z odpadki je ključno za zmanjšanje negativnega vpliva na Učinkovito upravljanje s okolje in varovanje naravnih virov. Najprej je treba pripraviti načrt ali pravila upravljanja s surovinami in surovinami in z odpadki odpadki na ravni PC. Poleg ravnanja z odpadki je pomembno, da se zaposleni ustrezno izobražujejo in informirajo o učinkovitem upravljanju s surovinami in z odpadki ter da se uporablja tehnologije in orodja, ki pomagajo pri spremljanju in upravljanju s temi procesi. Sodelovanje z zunanjimi strokovnjaki 4.3 in vključevanje skupnosti lahko prispevata k učinkovitemu upravljanju s surovinami in z odpadki ter k boljši družbeni odgovornosti cone. V PC bo vzpostavljen sistem učinkovitejšega upravljanja s surovinami in z odpadki, zmanjšala se bo količina odpadkov in povečal se bo delež ponovno uporabljenih materialov. Ogljični odtis se bo z leti manjšal, povečala se bosta proizvodnja in izkoriščanje lokalnih obnovljivih virov energije, kot so sonce, les in plitva geotermalna energija. Prostor v poslovni coni bo postal prijazen občanom, prebivalcem in obiskovalcem, kar bo doseženo s premišljenim prostorskim načrtovanjem in z zagotavljanjem splošnih storitev, kot so šport in rekreacija, varstvo okolja in trajnostna mobilnost. Za zagotavljanje gospodarske javne infrastrukture in zunanje urejenosti prostora sta ključna Zagotavljanje gospodarske dobro načrtovanje in redno vzdrževanje gospodarske javne infrastrukture, kot so ceste, parkirišča, javne infrastrukture in javna razsvetljava, zelenice, elektro-energetske povezave, odvajanje meteornih in fekalnih voda, zunanje urejenosti prostora odvoz odpadkov in podobno. Treba je spodbujati odgovorno ravnanje z odpadki pri podjetjih in posameznikih ter izvajati učinkovite rešitve za ravnanje z odpadki skladno s paradigmo krožnega gospodarstva. Pri urejanju in vzdrževanju javnih in zasebnih površin je pomembno sodelovanje med 4.4 lastniki zemljišč, podjetji in občino, da se prostor ureja skladno ne glede na lastniško strukturo. Skupno in bolj koordinirano opravljanje teh nalog je predvideno po vzpostavitvi upravljavskega organa in izvedbi prvih skupnih naročil. 21 Za zagotavljanje razpoložljivosti in pretočnosti podatkov o prostoru in dejavnostih je pomembno, da Zagotavljanje razpoložljivosti se vzpostavi učinkovit sistem upravljanja podatkov. To lahko dosežemo z uporabo informacijskih in pretočnosti podatkov o tehnologij, ki omogočajo enostavno deljenje in hranjenje podatkov ter sodelovanje med vsemi prostoru in dejavnostih deležniki. Pomembno je tudi, da se redno posodablja in vzdržuje registre in evidenčne sisteme, ki zajemajo informacije o prostoru, infrastrukturi, podjetjih in drugih dejavnostih v coni. Dodatno 4.5 se lahko uvede komunikacijske kanale za izmenjavo informacij med deležniki ter organizira redna srečanja in delavnice za izboljšanje sodelovanja in pretoka informacij. S tem lahko dosežemo boljše načrtovanje, upravljanje in razvoj PC. Pretočnost podatkov cona izpolnjuje tudi z vključenostjo v projekt Regijskega skrbništva za področje internacionalizacije in tujih neposrednih investicij, v okviru katerega skrbi za posredovanje ažurnih informacij o prostih zemljiščih, zasedenosti, komunalnih priključkih in ostalih posebnostih cone. Trenutno te naloge opravljajo občina, razvojna agencija in SPIRIT, v nadaljevanju upravljanja in razvoja PC pa je predvideno, da se te prenesejo na upravljavca PC. Učinkovito trženje, Učinkovito trženje poslovne cone lahko vključuje več različnih ukrepov, kot so izdelava marketinške povečanje prepoznavnosti in strategije, promocija prek različnih kanalov (standardni mediji, spletne strani, SPOT-IP, družbeni privlačnosti poslovne cone mediji, sejmi, dogodki itd.), izdajanje publikacij o dosežkih in uspehih PC ter vzpostavitev dobrih odnosov s partnerji in z deležniki. Pomembno je tudi zagotavljanje zadovoljstva uporabnikov s kakovostno infrastrukturo, storitvami in tehnično podporo. S tem se lahko cona izpostavi kot 4.6 atraktivna lokacija za nove podjetnike in naložbe. PC TRIS Kanižarica bo prisotna na različnih multimedijskih kanalih, spletnih in analognih, prek katerih bo promovirala dogajanje v coni in potrebe glede na stanje. Njeni upravitelji bodo skrbeli za učinkovito trženje, povečanje prepoznavnosti in privlačnosti prostora. Zasledovala bo boljšo izkoriščenost investicijskih priložnosti z namenom specializacije raznovrstnih dejavnosti, kar bo imelo pozitiven učinek na poslovanje družb, število delovnih mest, dodano vrednost na zaposlenega ter produktivnost gospodarskega okolja. Dejavnosti promocije in trženja bodo slonele na stebrih družbene in okoljske odgovornosti. 22 Temeljna načela za uresničevanje vizije razvoja PC TRIS Kanižarica, ki veljajo za vsa področja delovanja . . . Pravičnost Zaupanje Trajnost Pravičnost pomeni Zaupanje spodbuja Trajnostni razvoj pri enakost, poštenost in sodelovanje, poslovanju upošteva moralno pravilnost. izmenjavo znanja, varovanje naravnega V poslovnem svetu izkušenj in pomembnih okolja, družbene in je zelo pomembna, informacij. Pomaga ekonomske vidike ter saj zagotavlja enako premagati strah dolgoročno vzdržnost. obravnavo brez pred neravnovesjem Vključuje uporabo razlikovanja ali porazdelitve virov, obnovljivih virov pristranskosti. Pravila usklajevanjem energije, zmanjševanje morajo biti dosledno interesov in skupnimi količin odpadkov ter uporabljena za vse naložbami. recikliranje in ponovno enako. uporabo surovin in materialov. 23 Štirje 5. CILJI VIZIJE RAZVOJA POSLOVNE CONE TRIS KANIŽARICA 24 Pri viziji razvoja PC je pomembno določiti cilje razvoja poslovne cone, saj to zagotavlja jasen in usmerjen pristop. Cilji razvoja pomagajo usmerjati napore in vire k doseganju želenih rezultatov ter omogočajo spremljanje napredka in ocenjevanje uspešnosti. Poleg tega določanje ciljev omogoča, da se vključijo vsi ključni deležniki in interesne skupine, kar zagotavlja celovit pristop in boljšo usklajenost med njimi. Cilji razvoja so usmerjeni v različna področja, kot so infrastruktura, trajnostni razvoj, gospodarski razvoj in ustvarjanje delovnih mest. Z določitvijo ciljev razvoja lahko oblikujemo jasno in skupno vizijo, ki prispeva k dolgoročnemu razvoju in trajnostni rasti cone. V okviru izdelave vizije razvoja PC TRIS Kanižarica smo prepoznali in določili štiri glavne cilje: 1. CILJ 5.1 Izboljšanje upravljanja poslovne cone TRIS Kanižarica Učinkovit in trajnosten sistem Cilj je usmerjen v izboljšanje načina upravljanja in delovanje. Pri vzpostavitvi upravnega organa cone je upravljanja delovanja PC. Glavni cilj je vzpostaviti učinkovit in nujno zagotoviti predstavnika občine kot obveznega trajnosten sistem upravljanja, ki bo omogočal optimalno člana, saj ima občina ključno vlogo pri razvoju izkoriščanje potenciala cone ter zadovoljevanje gospodarske javne infrastrukture. potreb in pričakovanj vseh vključenih deležnikov. Pri upravljanju PC obstaja več možnosti organizacijske Z izboljšanim upravljanjem se želi doseči večjo strukture. V viziji sta predstavljeni dve možnosti načina usklajenost med različnimi podjetji, lastniki zemljišč upravljanja, ki pa si delita enako začetno fazo. Pred in lokalno skupnostjo ter povečati sinergijske učinke začetkom izvajanja aktivnosti je namreč ključno med njimi. S tem se lahko doseže boljšo rast in razvoj poiskati skupen interes in vzpostaviti zaupanje med podjetij, izboljšanje infrastrukture, večje zadovoljstvo vsemi deležniki, kot so prisotna podjetja, lastniki uporabnikov ter povečanje ugleda in konkurenčnosti. V zemljišč, občina in drugi, kar je bilo v prvem koraku skladu z vizijo razvoja izboljšano upravljanje prispeva narejeno z izdelavo te vizije. k ustvarjanju privlačnega in vzdržnega poslovnega okolja ter spodbuja trajnostni razvoj in dolgoročni Notranji upravljavec uspeh PC TRIS Kanižarica. Prvi scenarij predvideva notranjega upravljavca, kar Vzpostavitev upravnega Med glavnimi ukrepi za doseganje cilja sta vzpostavitev pomeni, da bi to vlogo prevzel predstavnik podjetja organa upravnega organa na podlagi pravnega okvirja in iz cone. Ta oseba bi bila strateško odgovorna za določitev poslovnika. Ta organ ima pomembno vlogo upravljanje celotne cone, vključno z urejanjem okolice, pri usklajevanju in usmerjanju dejavnosti v coni ter vzdrževanjem infrastrukture in s skrbjo za razvoj sprejemanju odločitev za njeno razvojno in operativno poslovnih priložnosti. Prednost notranjega upravljanja 25 je, da je ta oseba dobro seznanjena s stanjem v coni, upravljavec skrbeti za ustvarjanje ugodnih pogojev, ki dobro pozna podjetništvo in potrebe podjetnikov ter ima bodo podjetjem v coni omogočili lažji dostop do virov, neposreden stik z ostalimi podjetji ter lastniki zemljišč. trgov in drugih ključnih dejavnikov uspeha. Zaradi prisotnosti svojega podjetja in osebnega ugleda Med nalogami bodočega upravljavca so lahko, na Naloge bodočega upravljalca prevzema večje breme odgovornosti in deluje kot dober primer: gospodar. Kot notranji deležnik ima tudi lasten interes po razvoju in prepoznavnosti cone ter lahko doprinese vzdrževanje in urejanje javne infrastrukture ter h koordinaciji in k upravljanju. Nevarnost, ki jo prinaša javnih površin v coni, takšen model delovanja, bi lahko bila konflikt interesov urejanje in vzdrževanje skupne spletne strani, med upravljanjem PC in interesi lastnega podjetja. Če bo začetna faza pravilno izpeljana, do konflikta zagotavljanje računovodskih storitev ter zaposlovanje osebe za upravljanje poslovne cone, interesov ne bo prihajalo. ureditev skupne vstopne točke v cono, varovanje, Zunanji upravljavec skrb za povezovanje med podjetji in krepitev Drugi scenarij predvideva zunanjega upravljavca, ki zaupanja, uživa zaupanje večine v coni prisotnih podjetij. Ta določanje delitve stroškov med podjetji in občino, mora zagotavljati transparentnost in pravičnost pri zagotavljanje pogojev za poslovanje in razvoj sprejemanju odločitev. V tem primeru bi bilo treba podjetij v coni, najti od vseh podjetij ali lastnikov zemljišč neodvisno spremljanje in vrednotenje razvoja in sprememb v institucijo, neobremenjeno z zgodovino cone ter s poslovni coni ter prilagajanje strategije upravljanja, potrebnim znanjem in izkušnjami za upravljanje PC. oblikovanje in izvajanje marketinških strategij za Nekatere prednosti tega scenarija so: objektiven privabljanje novih podjetij v cono in razvoj obstoječih pogled, specifično znanje in razširjena mreža stikov podjetij. in poznanstev, ki lahko koristijo pri različnih vidikih upravljanja. Zunanji upravljavec tudi ne more priti v situacijo prej omenjenega konflikta interesov. Negativna Primer prakse v tujini stran zunanjega upravljavca bi lahko bili pomanjkanje Primer prakse v sosednji Avstriji poznavanja lokalnega okolja ter višji stroški upravljanja. V Avstriji je znan organizacijski model institucije, ki Obe možnosti imata svoje prednosti in slabosti, zato upravlja s poslovnimi conami v deželi Zgornja Avstrija je pomembno, da se vse vključene stranke vključijo (INKOBA). Ko gre za lokacijo in razvoj območja, se v razpravo in skupaj poiščejo najboljšo rešitev za Zgornja Avstrija zanaša na strateško usklajevanje upravljanje poslovne cone. Ena od ključnih nalog in regionalno sodelovanje. To podjetjem zagotavlja upravljavca poslovne cone je zagotoviti, da bodo optimalne okvirne pogoje pri naselitvi, skupnostim pa podjetja v njenem ekosistemu lahko izkoristila številne najboljši možen razvoj in trženje njihovih poslovnih ugodnosti, ki jih drugje ne bi mogla. To pomeni, da mora lokacij. V okviru pobude »Medobčinsko poslovno 26 naselje« (INKOBA) več skupnosti sodeluje pri razvoju in trženju poslovnih lokacij, kar omogoča npr. skupno zavarovanje, razvoj in trženje poslovnih lokacij z delitvijo stroškov in prihodkov, koordinacijo kontaktnih Poslovodstvo točk za posamezne lokacije v deželi. Praviloma projektno skupino za razvoj lokacije sestavljajo strokovnjaki z različnih področij, kot so ekonomija, prostorsko načrtovanje, gradbeništvo, pravo, vodenje projektov in druga. Na podoben način se je aktivnosti v Sloveniji lotila Projektna skupina za razvoj agencija SPIRIT, ki je v letu 2020 začela postavljati lokacije sistem Regijskega skrbništva, vendar je to, glede na prakso v Avstriji, še v začetni fazi. Arhitekt Prostorski načrtovalec Vodja projekta Ekonomist Nadzornik Sekretar Sodelavec za izobraževanje Kazalnik Stanje 2023 Cilj 2033 Priprava modela upravljanja 0 1 0 1 Splošno zadovoljstvo podjetij z upravljavcem PC (od 1 do 10) 0 vsaj 8 27 5.2 Dograditev ter posodobitev 2. CILJ komunalne in druge javne infrastrukture Cilj dograditve ter posodobitve komunalne in druge javne Občina Črnomelj že izvaja nekatere ukrepe za Ukrepi za izboljšanje pogojev infrastrukture je komunalno opremiti nezasedena oz. izboljšanje pogojev za delovanje podjetij v PC, kot so za delovanje podjetij nepozidana stavbna zemljišča in izboljšati kakovost ter npr. oprostitev komunalnega prispevka do 60 % za učinkovitost javne infrastrukture v PC, kar bo spodbudilo nova podjetja, izvajanje finančne sheme garancij za gospodarsko rast, zmanjšalo stroške poslovanja in kredite, spodbude za prenos tehnologij in inovacij, javni izboljšalo življenjsko okolje za prebivalce in zaposlene v razpis za spodbujanje podjetništva v občini Črnomelj, coni. To bo doseženo z dograditvijo in obnovo obstoječe urejanje gospodarske javne infrastrukture za opravljanje infrastrukture, vključno z omrežji za oskrbo z vodo, gospodarskih dejavnosti ter promocija lokacije za nove elektriko, komunikacijskimi omrežji, cestami, pločniki domače in tuje naložbe. Te naloge je treba okrepiti na in parkirišči ter z uvedbo novih tehnologij in trajnostnih nivoju upravljavca PC in dodatno razviti sistem na rešitev, kar bo pripomoglo k ustvaritvi privlačnega in lokalnem, regionalnem in državnem nivoju. funkcionalnega poslovnega okolja. Nujna je tudi izgradnja nove elektro-energetske infrastrukture, ki bo lahko zadostila novim potrebam po energiji in oskrbi s toploto. Kazalnik Stanje 2023 Cilj 2033 Dolžina novozgrajenega omrežja GJI (m) 0 1500 28 5.3 Povečati zasedenost 3. CILJ neizkoriščenih stavbnih zemljišč v TRIS Kanižarica Dolgoročni cilj je 100% V PC TRIS Kanižarica je trenutno prostih 49 % stavbnih v dejavnosti, ki ustvarjajo pozitivne učinke za razvoj zasedenost zemljišč, zato je primerno izvesti nove naložbe in okolja, ki je stabilno in urejeno. Dolgoročni cilj je doseči privabiti nova podjetja. Obstoječa podjetja si želijo 100 % zasedenost PC. povečati zmogljivosti in razširiti dejavnost, a ovire Pomembna je okrepitev zagotavljanja pogojev za razvoj vidijo v zagotavljanju delovne sile in zato pri izvedbi malega gospodarstva, obrtništva in zagonskih podjetij, načrtovanih naložb niso tako agresivna. Vse nove kar se lahko izvede z ustrezno zemljiško politiko, naložbe ali dejavnosti morajo biti v skladu s trajnostnim opremljanjem stavbnih zemljišč in novimi projekti, razvojem, ki ne bo škodoval kraško občutljivemu svetu. podprtimi z različnimi mehanizmi. Privabljanje naložb in podjetij mora biti usmerjeno Kazalnik Stanje 2023 Cilj 2033 35 50 37 40 29 5.4 Povečati snovno in energetsko 4. CILJ samozadostnost V PC se načrtuje različne ukrepe, ki bodo pripomogli trajnostno mobilnost, ter izgradnja kanalizacije, s katero Ukrepi za izboljšanje okolja in k izboljšanju okolja in kakovosti življenja. Med njimi so bo izboljšano odvodnjavanje odpadnih in meteornih voda. kvalitete življenja izgradnja sončnih elektrarn, zasaditve ob pločnikih in Poleg tega se načrtuje tudi ločeno zbiranje odpadkov, kar cestah, ki bodo prispevale k večji absorpciji CO2, izgradnja bo prispevalo k boljšemu ravnanju z odpadki. pločnikov in kolesarskih stez, ki bodo spodbudile Kazalnik Stanje 2023 Cilj 2033 150* 200 0 1 * ocena 30 Ljubljana Novo mesto Črnomelj Vinica OBSTOJEČI 3. NOVA SKLADIŠČNO SONČNA TEHNOLOŠKO GLAMPING OBJEKTI RAZVOJNA OS STANOVANJA PROIZVODNI ELEKTRARNA RAZVOJNI OBJEKTI OBJEKTI GSPublisherVersion 0.96.100.100 31 Akcijski nacrt 6. ZA IZVAJANJE VIZIJE 32 Akcijski načrt je pomembno poglavje, saj predstavlja konkretne korake in ukrepe, ki jih je treba izvesti za uresničitev vizije. Vsebuje opis potrebnih aktivnosti, opredelitev odgovornosti, časovni in finančni okvir ter način spremljanja napredka. Brez ustreznega akcijskega načrta lahko vizija ostane zgolj besedilo brez uresničitve. Zato je pomembno, da je akcijski načrt, ki bo zagotovil dosledno izvajanje korakov in poskrbel za doseganje ciljev vizije, realističen in izvedljiv. Ukrep Odgovorna institucija Časovni okvir Finančni okvir [EUR] Vir financiranja Izbor upravljavca PC TRIS Kanižarica in določitev nalog Občina Črnomelj in podjetja 2023-2024 40.000 Občinska in evropska sredstva Vzpostavitev metodologije in sistema spremljanja kazalnikov razvoja PC TRIS Kanižarica Upravljavec PC TRIS Kanižarica 2023-2024 5.000 Občinska in evropska sredstva Organizacija tematskega letnega dogodka za mreženje med podjetji in lokalno skupnostjo Upravljavec PC TRIS Kanižarica Na letni ravni 3.000 Javna in zasebna sredstva Razvoj programov inovativnosti, izobraževanja, usposabljanja, družbene in okoljske odgovornosti Upravljavec PC TRIS Kanižarica 2024-2025 20.000 Javna in zasebna sredstva Sodelovanje z izobraževalnim sistemom (šolami, univerzami, inštituti) za spodbujanje izobraževanja in razvoja Upravljavec PC TRIS Kanižarica Na letni ravni 10.000 Javna in zasebna sredstva kadrov na področjih, ki so pomembna za podjetja v PC Izvajanje promocijskih aktivnosti za prepoznavnost in privlačnost PC TRIS Kanižarica Upravljavec PC TRIS Kanižarica Na letni ravni 20.000 Javna in zasebna sredstva Uvedba nadomestila za neizkoriščeno stavbno zemljišče Občina Črnomelj 2024-2025 5.000 Javna sredstva Vzpostavitev pogojev za delovanje podjetniškega RIC Bela krajina in upravljavec PC inkubatorja in zagonskih podjetij TRIS Kanižarica 2024-2033 5.000 Evropska in občinska sredstva Vzpostavitev prostorskih in infrastrukturnih pogojev za Upravljavec PC TRIS Kanižarica in razvoj malega gospodarstva in obrtnih dejavnosti Občina Črnomelj letno 5.000.000 Javna in zasebna sredstva Načrtovanje in izgradnja športne dvorane Upravljavec PC TRIS Kanižarica do 2033 4.000.000 Zasebna sredstva (upravljavec, podjetja) Odprtje trgovine s tehničnim blagom Gospodarska družba do 2026 / Zasebna sredstva 33 7. ZAKLJUČEK 34 PC TRIS Kanižarica se v zadnjih dveh desetletjih uspešno razvija s podjetji raznovrstnih dejavnosti in trenutno ni usmerjena v razvoj specializacije posamezne gospodarske dejavnosti. V njej so prisotna številna, tudi mednarodno prepoznana podjetja. Na voljo so še večje površine stavbnih zemljišč, kjer je možno izvesti nove naložbe ali privabiti nova podjetja. Skupni upravljavski ekosistem v poslovni coni še ni dokončno vzpostavljen, kljub temu pa so temelji z občino Črnomelj in postopkom izdelave te vizije dobro postavljeni. Pogoji za poslovanje so se v zadnjih 20 letih izboljšali, še posebej v zadnjih nekaj letih, kar je posledica proaktivnega ukrepanja Občine Črnomelj in zagnanosti podjetnikov. Površine v PC se polnijo, vendar bi se lahko še hitreje, če bi lastniki neaktivnih zemljišč imeli interes za gradnjo ali prodajo ter če bi bilo na voljo več ustrezne delovne sile. Treba je poudariti, da so obstoječi zaposleni perspektivni in ustrezni za potrebe poslovanja. Številna javna infrastruktura v regiji je zastarela in pomanjkljiva, zato vpliv 3. razvojne osi na to območje ostaja vprašljiv, izvedba pa prestavljena daleč v prihodnost. Sodelovanje med podjetji v PC je dobro, vendar ga je treba še okrepiti. Obstaja nadaljnji prostor za povezovanje, kar bi med drugim lahko zmanjšalo stroške in povečalo prihodke. Postopek izdelave vizije je imel pozitiven vpliv na izmenjavo mnenj in pogled v prihodnost ter povezovanje deležnikov javnega in zasebnega sektorja. PC ima dobre možnosti in prostor za razvoj gospodarskih dejavnosti ter hkrati dobra izhodišča za opremljanje prostora z zelenimi, družbenimi in turističnimi vsebinami, kar bi lahko povečalo privlačnost prostora za celodnevno in celoletno delovanje. Vizija razvoja PC TRIS Kanižarica uokvirja nadaljnje sodelovanje, simbiozo in sinergijske učinke med podjetji v PC, kar bodo lastniki, občina in upravljavec zagotavljali predvsem z osebnimi srečanji, tematskimi dogodki in okroglimi mizami znotraj in izven PC, na katerih bodo sodelovali tudi predstavniki organizacij za spodbujanje gospodarske dejavnosti. S temi koraki bo možno v skladu z vodilnimi načeli izvesti načrtovane ukrepe in doseči zastavljene cilje razvoja PC TRIS Kanižarica. 35 Viri in 8. DOBRE PRAKSE 36 1. Mag. Anita Jamšek. 2023. Sestanki z občino Črnomelj in gradiva za izdelavo vizije razvoja poslovne cone TRIS Kanižarica. 2. INKOBA – Model upravljanja poslovnih con v pokrajini Zgornja Avstrija: https://standortooe.at/inkoba. Dodaten opis: https:// programme2014-20.interreg-central.eu/Content.Node/HealingPlaces/HealingPlaces-Handbook-on-Best-Practices.pdf, stran 43. 3. Mission Viejo. Core Area Vision Plan. 2016. https://cityofmissionviejo.org/sites/default/files/mission-viejo-core-area-vision-plan.pdf. 4. NoMA. Vision plan and development strategy. 2006. https://planning.dc.gov/sites/default/files/dc/sites/op/publication/ attachments/Section%25201-%2520Introduction.pdf. 5. Priročnik za upravljanje lokacije. 2021. Rezultat projekta Innovative Location SIAT 208. Https://www.areamstyria.com/ standortmanagement_SLO/flip/index.html. 6. Statistični urad Republike Slovenije. 2023. Podatkovna baza SiStat. Https://pxweb.stat.si/SiStat/sl. 7. Strategija razvoja Občine Črnomelj 2018 – 2025. 2018. https://www.crnomelj.si/mma/Strategija_razvoja_ob__ine___ rnomelj_-_31.7.2018_-_kon__na_verzija.pdf/2022012810332270/?m=1643362402. 8. Razvojnemu centru Novo mesto zaupano Regijsko skrbništvo. 2020. https://www.rc-nm.si/razvojnemu-centru-novo-mesto-zaupano-regijsko-skrbnistvo/ 9. Vzpostavljena operativna ekipa za prepoznavanje investicijskih priložnosti na regionalni ravni. 2020. https://www.spiritslovenia. si/novica/1359 37 Postati vodilni snovno in energetsko samozadosten ekosistem v regiji, ki bo sinonim za sinergijski učinek, trajnostno rast in dolgoročen uspeh. 40