Vključevanje gledališke pedagogike v pouk na razredni stopnji Vida Kotnik, učiteljica razrednega pouka, Osnovna šola Spodnja Šiška Obravnavanje književnih del lahko poteka na več načinov. Sama sem ga popestrila z različnimi dejavnostmi, ki sem se jih naučila na seminarju Umetnost učenja. Seminar je obsežen in traja kar nekaj ur, vendar le tako lahko pridobljeno znanje uporabiš v razredu, saj smo ves čas iz- vajali dejavnosti in razmišljali, kako jih lahko uporabimo v praksi. Naučili smo se več različnih iger, tehnik gledališke pedagogike, primere delavnic in za potrebe poučevanja na daljavo tudi spletne igre. V svojem članku vam bom predstavila teoretično ozadje gledališke pedagogike, nekaj iger, ki sem jih kasneje tudi sama veliko uporabljala v razredu in učni pripravi za sloven- ski jezik in likovno umetnost, v kateri sem vnesla nekaj elementov gledališke pedagogike. Uvod Dejavnosti za spoznavanje imen Učitelj v razredu želi zagotoviti, da so vsi učenci Cilji naslednjih iger so vzpostavljanje skupinske di- aktivni v procesu učenja. Želimo, da se vsi učen- namike in vzdrževanje, urjenje pozornosti. ci udeležijo učenja, ga razumejo in so aktivni. Šola naj bi bila prostor, kjer si vsak otrok pridobi obču- Pošlji in prejmi ime tek lastne vrednosti, spoštuje druge in sebe, kjer se Učenci in učitelj stojijo v krogu. Učitelj prične z igro ga vidi in sliši (Čačinovič Vogrinčič 2008). tako, da vzpostavi očesni kontakt, pove svoje ime in ga s ploskom pošlje izbranemu učencu. On ime Gledališka pedagogika sprejme tako, da ponovi ime, ki ga je prejel, vzpo- »Pri uporabi gledaliških pristopov pri pouku gre za stavi očesni kontakt in s ploskom pošlje svoje ime naložbo v prihodnost« (Gaber Korbar 2020, 30). Z naslednjemu učencu. Tako poteka igra naprej. uporabo gledaliških pristopov lahko učitelj aktivno vključi otroke v učni proces, poveže razred in vsa- Podajanje dveh predmetov kemu učencu omogoči napredek. Pri gledališki Učenci in učitelj stojijo v krogu. Učitelj poda žogo pedagogiki niso v ospredju umetniška dela, am- enemu učencu. Vsak, ki žogo vrže naprej, pove ime pak aktivno vključevanje učencev v spoznavanje tistega, ki ga je izbral za podajo. On jo potem poda učnih vsebin. Gledališče je pripomoček za delo in naprej drugemu in hkrati pove njegovo ime. Vsak učenje. S takimi pristopi se učenci naučijo razume- učenec lahko prejme žogo le enkrat. Igra se zaključi vati drugačnost in sprejemati različnost, kar je zelo pri učitelju, ki je igro začel. Vsak učenec si mora za- pomembno za kakovostno in strpno sobivanje v pomniti, od koga je dobil žogo in komu jo je podal. razredu (Gaber Korbar 2020). Igro nekajkrat ponovimo, nato podamo žogo dru- Z gledališkimi pristopi učitelj učence spodbuja k ge barve v nasprotni smeri. Učenci podajo žogo razmišljanju in poizvedovanju o obravnavani učni naprej tistemu, ki mu je v prvem krogu žogo podal. snovi. Učitelj na ta način spozna, koliko njegovi Igra se zaključi, ko pride do učitelja. Igro nekajkrat učenci znajo in razumejo, katera so njihova šibka ponovimo. Potem učitelj vzame obe žogi, prvo po- in močna področja. Na podlagi teh spoznanj lah- šljemo in naredimo en ali dva kroga, nato dodamo ko določi dinamiko učnega procesa. Z različnimi še drugo žogo, ki gre v nasprotno smer. tehnikami gledališke pedagogike razvijamo raz- lične sposobnosti učencev. S kombiniranjem raz- En korak v sredino z imeni ličnih tehnik lahko učitelj omogoči, da vsi učenci Učenci in učitelj stojijo v krogu. Cilj igre je, da vsak napredujejo in tudi sami spoznajo, katera so nji- stopi en korak naprej v sredino in izgovori svoje hova močna in šibka področja. Učitelj jim daje na ime. Upoštevati je treba tri pravila: samo en lahko ta način možnost, da razmišljajo o novih stvareh, naenkrat stopi korak naprej, ne smeš se pogovar- obenem pa napake uporabi kot priložnost in izho- jati in učenci ne vstopajo v krog zaporedno. dišče za učenje. Z gledališkimi pristopi učitelj po- leg obravnave učne snovi z učenci raziskuje tudi Igra se prične tako, da nekdo naredi prvi korak na- čustvene plati. Učenci se vživljajo v različne vloge, prej in pove svoje ime, ostali so pozorni na druge spoznajo, da določeno situacijo lahko vidijo na to- v skupini, in ko mislijo, da so na vrsti, stopijo korak liko različnih načinov, kolikor je ljudi (Gaber Korbar naprej in izgovorijo svoje ime. Če stopita naprej dva 2020). hkrati, se igra prične od začetka. 21 Didakta ŠOLSKA PRAKSA Dejavnosti za delitev v skupine in dobro vidni, ker je cilj vaje, da se učenca čim bolj Cilji naslednjih iger so vzpostavljanje skupinske di- sinhrono gibata. Če to vajo dobro izvedeta, zunanji namike, izboljšanje odzivnega časa, vzpodbujanje opazovalec ne more ugotoviti, kdo vodi in kdo po- ustvarjalnosti in spontanega odzivanja. snema. Učenca vmes vlogi zamenjata. Atomčki Vajo lahko izvedemo tudi s celim razredom. Učen- Učenci hodijo po razredu in pazijo, da so vsi pribli- ci se postavijo v krog. Eden je vodja, ostali so po- žno enako oddaljeni drug od drugega. Premikajo zorni na njegovo gibanje in ga poskušajo čim bolj se z enako hitrostjo. Ko učitelj ploskne, pove števil- natančno posnemati. Vodja izvaja počasne gibe, ko od 1 do 9. S tem določi, koliko učencev mora se- ostali so njegov odsev v ogledalu in ga posnemajo. stavljati eno skupino. Učitelj mora biti pozoren, da izbira taka števila, da nikoli nihče ne ostane sam. Igro lahko igramo še na dva načina. Prvi način je, da učitelj učencem pove, da morajo biti gibi pove- Molekule zani z določeno tematiko. Na primer delo na vrtu, Učenci hodijo po razredu in pazijo, da so vsi pribli- zjutraj pred ogledalom, glasbeni orkester, v gar- žno enako oddaljeni drug od drugega. Premikajo derobi, v slikarskem ateljeju, igranje komedije … se z enako hitrostjo. Ko učitelj ploskne, pove števil- Drugi način je, da en učenec zapusti razred, učitelj ko od 1 do 9. S tem določi, koliko učencev mora se- enega izmed učencev v razredu določi, da bo vodil stavljati eno skupino. Učitelj mora biti pozoren, da gibanje. Ko se učenec vrne nazaj v razred, ima tri izbira taka števila, da nikoli nihče ne ostane sam. poskuse, da ugotovi, kdo je vodja. Ko so skupine oblikovane, učitelj da navodilo, kaj Živa slika naj učenci predstavijo s telesi. Na primer prevozna Živa slika je vizualna predstavitev dane teme, vse- sredstva: letalo, avto, avtobus, motor … bine, teksta, dogodka, ideje, pojma, situacije, skrat- ka vsega, kar omogoča akterjem in opazovalcem, Poišči svojo skupino da dano nalogo izrazijo in interpretirajo vsak na Učenci miže hodijo po razredu, pri tem upošteva- svoj način. Živo sliko izvedemo tako, da učitelj pove jo druge in se premikajo z enakomerno hitrostjo. navodilo, kaj naj učenci upodobijo. Skupina učen- Učitelj da navodilo, da se učenci, ko začutijo spre- cev se postavi v prostor tako, da predstavi svoj del membo, ustavijo in odprejo oči. Sprememba je, da slike in okameni. Gledalci si sliko ogledajo. Naloge učitelj vrže v zrak nad učence karte, ki padejo na imajo lahko vse skupine enake ali različne. Žive tla. Vsak pobere najbližjo karto, poišče svojo skupi- slike so lahko načrtovane in imajo učenci čas, da no glede na barvo karte (rumena, zelena, modra, se dogovorijo, kako se bodo postavili, lahko pa so rdeča). Na kartah so lahko napisane črke in mora improvizirane in jih učenci postavijo v danem tre- skupina z danimi črkami sestaviti besedo. nutku. Sadna solata Živo sliko lahko uporabimo pri obravnavi literarne- Učenci sedijo na stolih, ki so lahko naključno raz- ga dela, zgodovinskih pregledih, vživljanju v različ- porejeni po prostoru ali v krogu. En učenec nima na čustvena stanja, prikazovanju nasprotij, dogod- stola. Razdelimo jih po vrsti na: hruške, ananas, ja- kov, situacij, pri ponavljanju in utrjevanju znanja. Z bolka, banane. Učitelj pove eno sadje, npr. ananas, uporabo žive slike pri pouku učence učimo spreje- in vsi učenci, ki so ananasi, morajo zamenjati stol manja idej drugih, kritičnega mišljenja, razvijanja tako, da čim prej zasedejo prostor na drugem pra- telesne govorice, postavljanja vprašanj, neverbal- znem stolu. Učenec, ki ostane brez stola, nadalju- nega izražanja in empatije. je z igro in pove eno vrsto sadja in poskusi zasesti prazen stol. Tako se igra nadaljuje. Učenec, ki je v Detektivi sredini, lahko reče tudi »sadna solata«, takrat mo- Učitelj izbere tri učence, ki se postavijo pred ostale rajo vsi učenci zapustiti svoj stol in poiskati prazen učence in sestavijo živo sliko. Učenci, ki jih gleda- prostor. jo, jih morajo dobro opazovati in si zapomniti vse podrobnosti. Nato zaprejo oči. Učitelj, medtem ko Dejavnosti za opazovanje, natančnost, pozor- ostali mižijo, spremeni tri do pet podrobnosti v živi nost, pomnjenje sliki. Na primer zaviha hlačnico, zamenja copate, Cilja naslednjih iger sta povezovanje skupine in spremeni položaj noge … Nato lahko učenci odpre- vzdrževanje pozornosti. jo oči in poskušajo našteti vse spremembe. Zrcalo Primer dobre prakse Učitelj učence razdeli v pare. Učenci se v parih obr- V 3. razredu sem v ure slovenskega jezika in likovne nejo en proti drugemu. En učenec izvaja gibe, ki umetnosti vključila gledališko pedagogiko. Za en jih nato drugi posnema. Gibi morajo biti počasni predmet sem načrtovala 2 šolski uri. V uvodnem 22 Didakta delu sem vodila pogovor o tem, če so že kdaj slišali Po obnovi smo z učenci ponovili, katere književne za Palčico, kaj mislijo, koliko je velika, s čim se pre- osebe nastopajo v pravljici, in sicer mama, čarov- mika naokrog in katere nevarnosti ji po njihovem nica, Palčica, krastača, krastačin sin, hrošč, 3 hro- mnenju grozijo. Nato sem napovedala besedilo ščice, poljska miš, krt, ptica. Nato sem jih razdelila Hansa Christiana Andersena, ki je napisal pravljico v skupine. Hodila sem po razredu in vsak učenec z naslovom Palčica. Učenci so se udobno namesti- si je izbral eno karto, ki je bila obrnjena s hrbtno li in se pripravili na poslušanje. stranjo proti njemu in je še ni smel pogledati. Ko so vsi učenci imeli karte, so jih pogledali in v tišini Po branju sem jih usmerila k pripovedovanju zgod- poiskali člane svoje skupine. Ko so bili razdeljeni, be in oblikovanju časovnice. Učenci so v skupinah sem jim pokazala, za katero mizo se usedejo Palči- pripravili časovno zaporedje zgodbe, tako da so jo ce, krastače, poljske miši, hrošči, ptice, krti in mali znali povedati s svojimi besedami. Na časovnico so princi. V skupinah so nato morali pripraviti kratko lahko ali risali ali pisali. Nato so se postavili v krog improvizacijo prizora. Vsaka skupina je zaigrala in eden od učencev je začel pripovedovati del pra- svoj del zgodbe. vljice, pri tem je moral upoštevati, da morajo priti na vrsto vsi učenci. Zaključek pravljice je povedal a) Palčice: mama, čarovnica, Palčica zadnji učenec. b) Krastače: krastača, krastačin sin, Palčica c) Hrošči: hrošč, 3 hroščice, Palčica Učenci so me presenetili, ker pri obnovi pravljice d) Miš: poljska miš, Palčica nihče ni imel težav. Ne glede na to, kakšen način e) Ptice: lastovica, Palčica (v rovu) obnavljanja pravljice so si izbrali, so jo znali po sku- f) Krti: poljska miš, krt, Palčica pinah obnoviti. Znotraj skupin so se dogovorili, g) Mali princ: mali princ, Palčica kako bodo zabeležili potek pravljice in nekateri so bili zelo navdušeni, ker jim ni bilo potrebno pisati Dejavnost razdeljevanja v skupine s kartami je po- povedi, ampak so lahko samo narisali eno stvar. Ko tekala v tišini. Ker so učenci zelo razigrani, sem jih smo obnavljali pravljico v krogu, je obnova poteka- pohvalila za dosledno izvajanje dejavnosti. Ko sem la dokaj tekoče in učenci so bili bolj samozavestni. jim dala navodila za igranje vlog, nekateri niso bili Imeli so le nekaj težav, ker je bilo potrebno obnovo najbolj navdušeni, vendar so vse skupine to nalogo naključno razdeliti med 19 učencev. Zato sem jih izvedle. Da je eni skupini stekla beseda, sem po- po potrebi opozorila, če so želeli povedati obse- magala z vprašanji o danem delu pravljice. Druga žnejši del obnove. skupina je bila bolj zadržana in je kratko in jedrna- to odigrala dani prizor. Tretja skupina se je samo dogovorila, kdo bo koga odigral, glede vsebine pa nič, vendar so se znašli, so improvizirali in uspe- šno odigrali svoj del pravljice. Preostale skupine so bile bolj samozavestne, dodajale so svoje ideje in so pravljico še dodatno popestrile s komičnimi prizori. Ne glede na to, kako samozavestno so pri- stopili k dani nalogi, so bili po igranem odlomku vsi učenci zadovoljni s svojim nastopom. K temu je pripomogel glasen aplavz poslušalcev. Naslednja dejavnost je bila obris osebe. Vsak uče- nec je dobil učni list z obrisom osebe in si izbral eno knjižno osebo, lahko tudi osebo, ki ni omenje- na v pravljici. Znotraj obrisa so napisali, kakšen je lik, kako čuti, zunaj obrisa značilnosti lika, kakšen je, na obris pa, kako ga vidijo in dojemajo drugi. Učenci so nato svoje osebe predstavili sošolcem v svoji skupini, nato so posamezni učenci iz vsake skupine povedali, katere osebe so si izbrali v njego- vi skupini. Po podrobnejšem spoznavanju oseb smo izvedli igro vroči stol. Z glasovanjem smo določili, katero osebo si učenci želijo spoznati. Izbrani učenec se je vživel v lik in v vlogi odgovarjal na vprašanja so- šolcev. Ostali so ga lahko spraševali s perspektive Slika 1: Obnova pravljice Palčica opazovalca ali lika iz zgodbe. 23 Didakta ŠOLSKA PRAKSA Učenci so bili zelo navdušeni nad igro. Če bi bilo Zadnja naloga pri slovenskem jeziku je bila 5/10 možno, bi jih večina želela priti na vroči stol, saj jim let kasneje. Učence sem usmerila, da so razmišlja- je bilo zelo zanimivo, ker so lahko liku dodali svoje li, kaj bo počela Palčica čez 5/10 let. Vsak je dobil značajske lastnosti. Nekoliko težja naloga zanje je učni list (Instagram) in nanj narisal in napisal, kaj bil obris osebe. Opazila sem, da jih kar nekaj ni znalo bo delala Palčica čez 5/10 let. Nato so temu dodali povedati, kako se izbrana oseba počuti. Tisti, ki pa so še naslov. kaj napisali, so napisali samo eno čustvo. Zato sem kasneje z njimi izvedla še nekaj podobnih vaj in na- Učenci so bili zelo ustvarjalni pri razmišljanju, kaj v menila nekaj časa spoznavanju različnih čustev. prihodnosti čaka Palčico. Nekaj izdelkov je prika- zanih na Sliki 3. Po slovenskem jeziku je sledila likovna umetnost. Najprej sem učencem povedala, da pripravijo mus gumi, risalni list A5, flomastre. Nato sem jim dala navodila za likovno nalogo. Na mus gumi so narisali poljuben izsek iz pravljice. Rob mus gu- mija so pobarvali s poljubno barvo. Nato so risal- ni list zmočili pod tekočo vodo. Položili so ga na podlago (mizo). Upoštevati so morali, da je tudi na risalnem listu ena stran gladka, druga hrapava. Površino so osušili, vendar ne preveč, s papirnato brisačo, da so odstranili odvečno vodo. Risalni list so položili čez mus gumi in odtisnili. Nato so papir odstranili. Ko se je posušilo, so izrezali po okvirju in dobljeno prilepili na barvni papir. Ko so izdelke dokončali, smo jih razstavili in ovre- dnotili. Pogovorili smo se o nastalih izdelkih. Usmerjala sem pogovor v opazovanje domiselnih idej, prizadevnost posameznih učencev, domišlji- jo in ustvarjalnost pri upodobitvi motivov … Po- zorna sem bila, da sem zaznala in pohvalila dobre prvine pri vsakem likovnem izdelku. Slika 2: Obris osebe Slika 3: Instagram dejavnost 24 Didakta Slika 3: Instagram dejavnost Slika 4: Izdelki učencev Zaključek Ko je bil seminar Umetnost učenja zaključen, sem ugotovila, da sem se veliko naučila. S pridobljenim znanjem sem popestrila pouk, učila učence sode- lovanja v različnih situacijah in jih spodbujala, da razmišljajo »izven okvirja«, da v nekaterih situacijah ni samo ene rešitve, enega odgovora. Dejavnosti so učenci radi izvajali in velikokrat so me presenetili s svojimi idejami, rešitvami in sodelovanjem. Zato se od tedaj še bolj trudim, da v učne ure vključujem različne gledališke pristope in tako spodbujam kreativnost, povezanost in vedoželjnost učencev. Literatura Čačinovič Vogrinčič, G. (2008): Soustvarjanje v šoli: učenje kot pogo- vor. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Gaber Korbar, V. in drugi (2020): MOČ (spo)razumevanja: Osnove gledališke pedagogike. Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica. 25 Didakta