Št. 1/2013 IGRA USTVARJALNOSTI - teorija in praksa urejanja prostora | THE CREATIVITY GAME - Theory and Practice of Spatial Planning Preoblikovanje študijskega programa Arhitektura v enoviti integrirani magistrski program v skladu s standardi EU (raziskave), 530440-tempus-1-2012-me-tempus-jpcr Restructuring of the Study Programme in Architecture to the Long-cycle Integrated Master's Study Programme in Line with EU Standards (Research) 530440-Tempus-1-2012-Me-Tempus-Jpcr 2012/2015 UDK: 1.03 Kratki znanstveni prispevek ČLANEK ARTICLE RAZPRAVA DISCUSSION RECENZIJA REVIEW PROJEKT DELAVNICA TIP PREDSTAVITVE type of presentation raziskovalni projekt/mednarodni VODILNI PARTNER project leader University of Montenegro (UOM), Montenegro DELOVNA SKUPINA working group Univerza v Ljubljani (Fakulteta za arhitekturo): prof. mag. Peter Gabrijelčič, doc. dr. Alenka Fikfak, Mojca Kogovšek Potočnik, Renata Stella Čop PROJEKTNI PARTNERJI project partners University of Montenegro (UOM), Montenegro: doc. dr. Dragan F. Komatina, prof. dr. Goran Radovič, asist. Irena Rajkovič, asist. mag. Ema Alihodžic, asist. Sanja Paunovič; University in Priština, Faculty of Technical Sciences - Department for Architecture (UPKM), Kosovo: prof. dr. Nebojša Arsič, prof. dr Velimir Dutina, dr Saja Kosanovič, asist. mag. Branislav Folič; Riga Technical University, Faculty of Architecture & Urban Planning (RTU), Latvia: I prof. dr. arch. Ugis Bratuškins; Technological Educational Institute of Athens, Land Surveying - Technological Applications (TEIA), Greece: prof. dr Ioannis Kiousopoulos NATEČAJ SPLETNA STRAN web page COMPETITION www.resarch.me PREDSTAVITEV AVTORICA PRISPEVKA materials prepared by PRESENTATION doc. dr. Alenka Fikfak 112 IGRA USTVARJALNOSTI - teorija in praksa urejanja prostora | THE CREATIVITY GAME - Theory and Practice of Spatial Planning No. 1/2013 VSEBINA Program Tempus spodbuja sodelovanje na institucionalni ravni, pri tem pa se osredotoča na reforme in posodobitev visokošolskih sistemov v partnerskih državah programa ter tako prispeva k neposrednemu povezovanju visokošolskih institucij članic EU in partnerskih držav (http://eacea.ec.europa.eu/tempus/). Uvod - Projekt Tempus RESEARCH 530440 je triletni projekt. Cilji projekta so naslednji: ■ Nadgradnja študijskih programov arhitektura (na Univerzi v Črni gori (UOM) in Univerzi v Prištini v Kosovski Mitrovici, na Fakulteti za tehniške vede, Oddelku za arhitekturo (UPKM)) in možnosti prestrukturiranja teh programov v obliko enovitega magistrskega študija, ki naj bo usklajen z Direktivo 2005/36/ ES Evropskega parlamenta in Evropskega sveta z dne 7. septembra 2005. ■ Izboljšanje obstoječih študijskih programov arhitekture na omenjenih institucijah za doseganje nacionalnih in mednarodnih akreditacij. ■ Z akreditacijo posodobljenih študijskih programov zagotoviti študij arhitekture tudi na mednarodni ravni, z usposabljanjem, prenosom znanja, mobilnostjo in sodelovanjem akademikov, upravnih delavcev in študentov, in to v skladu s cilji Evropskega združenja za arhitekturno izobraževanje (EAAE). ■ Nadgradnja in krepitev zmogljivosti knjižnice, posodabljanje ter razvoj novega učnega gradiva, pridobitev sodobne opreme in akademskega osebja za izboljšanje kakovosti študija. ■ Izboljšanje kakovosti, uvajanje sistema kakovosti in nadzor izvajanja študija; zaposljivost diplomantov doma in v tujini. ■ Aktivna vlogo študentske organizacije ter delovanje tudi neformalnih oblik razvoja kakovosti za izvajanje novih študijskih programov. Metoda - Raziskava temelji na predpostavki, da so akreditirani študijski programi usmerjeni v pričakovane učne rezultate za vsakega diplomanta posameznega programa in so hkrati skupna točka preverjanja kakovosti posameznega programa, njegove izvedbe in relevantnosti za delovno in širše družbeno okolje. Delovna skupina Fakultete za arhitekturo Univerze v Ljubljani posreduje svoja znanja, izkušnje in probleme pri prvi akreditaciji študijskega programa arhitektura v petletni Enoviti magistrski študijski program arhitektura in pri ponovni akreditaciji tega programa. Cilji Enovitega magistrskega študijskega programa arhitektura Fakultete za arhitekturo Univerze v Ljubljani (kot ene od skupin, vključenih v Tempus Research) sledijo naslednjim izhodiščem: Program izobražuje arhitekta generalista. Temeljni cilj programa je usposobiti strokovnjaka za odgovorne naloge iz arhitekturnega oblikovanja in projektiranja ter urejanja prostora. Odgovornost arhitekta izhaja iz pomena arhitekturnega oblikovanja, kakovosti zgradb, njihove usklajenosti z okoljem ter spoštovanja naravne in mestne krajine, ki je v javnem interesu. Javni interes je glede kakovosti fizičnega prostora zaščiten s slovensko in evropsko zakonodajo. Slovenska določa pogoje za arhitekta projektanta, nadzornika, revidenta načrtovanih posegov v prostor, prostorskega načrtovalca, odgovornega vodjo izdelave predloga prostorskega akta, občinskega urbanista, raziskovalca in podobno, evropska pa minimalne kriterije usposobljenosti arhitekta za avtomatično priznavanje poklicnih kvalifikacij v vseh evropskih državah. Profil arhitekta je zelo kompleksen, saj mora biti ta sposoben razmišljati o ljudeh in njihovih prostorskih problemih v najrazličnejših merilih: od regionalno-planerskega merila do arhitekturnega detajla in obratno. Izhajati mora iz sodobnih teoretskih in tehnoloških spoznanj, jih nadgrajevati in težiti k ravnotežju med funkcionalno-tehniško in umetniško f 181 IB KlW ■i fh y. Slika 1: Delovni sestanek skupine v Rigi. komponento arhitekturnega snovanja. Izobrazbeni profil arhitekta združuje tehnična, družboslovna in humanistična znanja v sposobnost urejanja in oblikovanja prostora oziroma gradnje. Rezultati arhitekturnega snovanja so lahko družbeno priznani kot umetniška dela. Raziskava - Projekt je razdeljen v devet delovnih paketov, in sicer: 1. delovni paket: analiza in revizija obstoječih študijskih programov, 2. delovni paket: razvoj novega študijskega programa za pridobitev nacionalne akreditacije, 3. delovni paket: razvoj novega študijskega programa glede na direktivo EU, 4. delovni paket: razvoj novega študijskega programa glede na cilje EAAE, 5. delovni paket: posodabljanje metod učenja, 6. delovni paket: uvajanje sistema kakovosti in kontrole, 7. delovni paket: diseminacija projekta, 8. delovni paket: vključevanje rezultatov projekta v izvedbo, 9. delovni paket: vodenje projekta. Zaključek - Eden glavnih ciljev bolonjskega procesa je tudi večja primerljivost in kompatibilnost študijskih programov in obdobij učenja. Temu sledi - poleg izvajanja mobilnosti in posodabljanja ter primerljivosti med programi - tudi projekt Tempus Research. ABSTRACT The Tempus RESEARCH 530440 project is a three-year project. The goals of the project are manifold, but they have a common central goal, i.e. upgrading the study programme of Architecture (at the University of Montenegro (UOM) and the University in Priština, Faculty of Technical Sciences - Department for Architecture (UPKM)) and the possibility of restructuring of these programmes into long-cycle master programme in line with the Directive 2005/36/EC of the European Parliament and of the Council of 7 September2005. 113