Svoboda * / POŠTNINA LETO V • ŠTEV.3 PLAČANA ^^hmh v GOTOVINI 1. MAREC 1933 Naročnina za člane »Svobode« letno » » druge letno . . . » » » polletno . . » » » četrtletno . . Naročnina za Ameriko letno . . . Din 12, » 36. » 18, . » 10, Dolar 1, Uredništvo fai uprava za Jugoslavijo: Ljubljana, Palača Delavske zbornice, Miklošičeva cesta št. 22. Za Ameriko: Chicago, 111. 3639 W, 26 Th. St. VSEBINA Na pravi poti Upton Sinclair, Rihard Wagner Dr. Henrik Turna, O stvarstvu Kurt Tucholsky-Maček, Nameščenci Erich Kastner, Gospod brez slepiča Kurt Tucholsky-Maček, Pesnikov samogovor z zbori Oskar Drenik, Marxova ekonomsko-teoretična šola: Vrednost v Marxovem »Kapitalu« B. Traven, Zaklad Sierre Madre Naš pokret / Dramatika / Prizori iz Župančičevega „Cicibana14 (slika) / Delavska pesem / Delavski sport / Kronika / Zapiski 1933 - 3. sUvitUa Via ftvavi poti (Vxed U<>*$ces »Delavske telovadne in kulturne zveze ,Svoboda' za Jugoslavijo« sklicujemo na dan 26. marca 1.1. ob 9. uri dopoldne v Ljubljani z dnevnim redom: 1. Otvoritev kongresa. 2. Karl Marx in sodobno delavsko gibanje (ref. s. B. Teply). 3. Razvoj »Svobode« — ob njeni 20 letnici (ref. s. dr. C. Jelenec). 4. Poročilo centralnega odbora (ref. s. Štuikelj in Vuk) in nadzorstva. 5. Volitve novega odbora in nadzorstva. 6. Razno. Podružnice so že prejele posebne okrožnice. Na praznik dne 25. marca dopoldne bo akademija v proslavo 50 letnice Karla Marxa. Centralni odbor V. (XVII.) delavski prosvetni večer »Svobode« in »Zarje« je bil zopet v sredo, 15. februarja 1933, v dvorani Delavske zbornice v Ljubljani. »Svoboda« je s temi svojimi prosvetnimi večeri v delavstvu inl tudi med takozvanimi srednjimi sloji vzbudila živo potrebo po takih večerih. Dvorana je vsakikrat polno zasedena, včasi celo ni mogoče več dobiti prostora. Med sodelujočimi in med poslušalci se je ustvarila nekaka prijazna domačnost in zdi se človeku, če stopi v dvorano ali če pogleda nia oder, da mu je* kakor da je doma. Programi teh večerov niso sestavljeni, da bi utrujali, nego se spreminjajo in vrste z napetostjo pričakovanja, a so pri vsem temi na umetniški višini. V. delavski prosvetni večer, ki je po svojem številu že XVII., je otvoril z zanimivim predavanjem s. dr. H. Turne »O stvarstvu«. Rado se debatira o postanku sveta, razpravlja na dolgo in široko, a s. dr. Turna je povedal na tako temeljit, jasen in smotren način, da so poslušalci sprejemali z odprtimi ušesi in usti. (Predavanje je priobčeno v današnji številki »Svobode« v posebnem: članku.) Predočil je poslušalcem živahno zaokroženo poetično, filozofsko, naravoslov-sko in sociološko podobo sveta, človeške družbe in človeka. Po predavanju je zaigrala delavska godba »Zarja« nalašč za ta večer napisano delavsko pesem »Varšavjanka«. Mogočni akordi te lepe pesmi so objemali srca poslušalcev in govorili: »Kje je moč, ki zlomi solidarnost!?« Slava Čampa, altistka, in Drago Burger, tenorist, sta zapela več solospevov sočno in umetniško, za kar ju je občinstvo nagradilo s ploskanjera Ivan Skuk je izborno recitiral več pesmi Culkovskega, Seli-škarja in Klopčiča, tri ipa, ki so bile na programu, so morale odpasti!... Lepi so prosvetni večeri »Svobode« in »Zarje« in zbirajo se na njih naši ljudje. —g.— Javorniška podružnica »Svobode« je imela dne 5. febr. 1933 svoj redni letni občni zbor. Udeležba s strani članov ni bila povoljna. Navzočih je bilo komaj polovica članov. V svojem poročilu naglaša s. predsednik, ako bi vsak čl'an redno prečital svojo revijo »Svobode«, obiskoval knjižnico in delavsko šolo, ki se vrši vsako nedeljo popoldne, pa bi bil današnji občni zbor malo drugačen, kot je. Ni dovolj, pravi dalje, da imamo dober pevski zbor, da imamo dramski odsek itd., ampak moramo stremeti, da imamo dober delavski pevski zbor, kateremu ni v prvi vrsti samo, da se ipoje, amipak, da deluje po smernicah in načelih K. Marxa. Iz tajniškega poročila je razvidno, da je podružnica imela precej prireditev: koncertov, dramskih predstav, izletov itd. Največja prireditev je vsekakor bila proslava desetletnice obstoja podružnice. To leto smo tudi zamenljali stare in zatohle gostilniške lokale z lastnimi, kjer je podana vsa možnost razvoja. Podružnica je priredila tudi delavsko šolo. Poročilo blagajnika je bilo zadovoljivo. Ker smo si postavili drami, oder, nimamo gotovine, zato pa je vrednost inventarja toliko večja. Videli smio dalje, da članstvo, čeprav počasi, vendarle stalno narašča. Skoraj najlepši napredek kaže knjižnica, ki se lepo vidi iz sledečega .prikaza. Leta 1931 se je izposodilo 212 obiskovalcem 451 knjig, od teh 12 novo-nabavljenih knjig. Leta 1932 pa se je 522 obiskovalcem izposodilo 720 knjig (pri 492 izposojenih knjigah), med temi 41 novonabavljenih. Vsekakor razveseljive številke; če bo šlo vedno tako, smo zadovoljni. Nadzorstvo poroča: ako res ni vse šlo tako lepo naprej, kot bi moralo, ne smemo vreči že pušk v koruzo. Saj smo slišali s. Cerkvenika, ko nam je razlagal osnovne pojme historičnega materializma: vse se razvija počasi in šele potemi napravi skok. V ostalem poroča, da se je našlo vse v redu in predlaga blagajniku absolutorij, kar je bilo sprejeto. Ker novoizvoljeni odbor ni mogel priti do definitivnega prevzema funkcij, se je sklenilo, da naj se to določi, da bi se občni zibor ne zavlekel predolgo, na seji 6. febr. 1933. Odbor se je tu sestavil sledeče: predsednik Dblinar Franc, tov. del., Koroška Bela; podpredsednik Žagar Anton, tov. del, Koroška Bela; blagajnik Noč Anton, tov. del., Koroška Bela; namestnik Zumer Franc, tov. del., Javor-nik; tajnik Giorgioni E., tov. del., Javor-nik; namestnik Tarman Slavko, tov. del., Javornik. Odborniki: Noč Tomaž, Malej Valentin, Svetina Viktor — iz Kor. Bele; Zufner Franc, Javornik. Nadzorstvo: Žagar J., Tušar Anton. Knjižničar Svetina Viktor. Sledi poročilo centr. zastopnika, ki se popolnoma strinja z mislimi s. predsednika. Omenja dalje, da mora biti »Svoboda« v prvi vrsti pokretaška in kulturna, ne pa zabavna zveza. Apelira na navzoče, naj se oprimejo resno svojih nalog. To je v glavnem poročilo o občnem zboru. Dalje vam poročamo, da letošnji prvi dve številki »Svobode« žeto ugajata našim članom1. Tudi to je pametno, da se pridbčuje roman »Zaklad Sierre Madre«. Marsikateri član, ki »Svobodo« samo prelista, se ustavi pri romanu. Aha, to bo pa »fajn«, Pa čita. No, im ko mu je všeč to, pa pogleda še malo bolj natančno, ali je se kaj »fajnga« notri. Pa prebere še tu en članek, tam poročilo iz društvenega življenja in se mu tako vzbudi zanimanje, da končno prečita vse. Dramatični odsek bi rad uprizoril igro »Cicibani«. Potreba je, da tudi pri nas začnemo z mladinskimi igrami. Tržič. Dne 19. februarja se je vršil letošnji redni občni zbor naše podružnice »Svobode«. V zadnjem letu naša podružnica zaradi nekih dogodkov, ki jih ni sama zakrivila, ni mogla tako uspešno delovati kakor prejšnija leta. Najživahnej-ši je še bil dramski odsek, ki je priredil šest predstav. Pevski odsek ni imeli na razpolago rednega dirigenta. Knjižnica je imela zelo malo prirastka in je letošnji občni zbor sklenil, da bo posvetil knjižnici večjo ¡pozornost. Kljub vsem trenutnim težavam, se je na občnem zboru pokazala trdna volja, da bomo šli v tekočem letu krepko na delo. V novi odbor so bili izvoljeni sami zanesljivi sodrugi, ki so najboljše jamstvo za to, da se bo podružnica zopet dvignila. Prosvetni večer jeseniške »Svobode« se je vršil v nedeljo, dne 28. jan. t: 1. Prav lepo je uspel ta prvi letošnji prosvetni večer, ki je na programu dramatičnega odseka za vsakih 14 dni. Razveseljivi so ti prosvetni večeri tudi zaradi tega, ker na njih kažejo nove mlade moči v dramatičnem odseku svojo sposobnost in se vzgajajo tako novi igralci in pa režiserji. Na sporedu je bil nastop pev- škega zbora javorniške »Svobode«, dalje recitacije in nastop dramatičnega odseka z enodejanko. Javorniški pevci so nastopili s svojim oktetom pod vodstvom svojega ipevovodje s. Franca Mencingerja k otvoritvi in zaključku. Zapeli so Ipavčev »Oblaček«, narodno »Kadar sveča je brlela«, koroško narodno »Vigred približa se«, Foersterjevo »Razbito čašo«, Prelov-čevo »Zapoj mi, pesem dekle«, Scheuovo »Delu čast« (Pesem dela), potem so pa morali dodati Foersterjevo »Planintsko« in Kocijančičevo »Spoved«. Vse pesmi so zapeli izvrstno in pritrjevanja ni manjkalo niti zahtev za ponovitev. Zatem so malčki deklamirali štiri primerne pesmi. Nato pa je dramatski odsek odigral enodejansko burko »Vedeževalka«, ki je tudi poučnega značaja. Prav primerna je bila ini s. Zupan, ki je s to igrico imel menda krstno režijo, je pokazal svoj talent in dobro šolo s. Škrlja. Igralci so bili tudi vsi na mestu. Ni da bi omenjali posameznikov, ker so se odlikovali vsi, ali najbolj originalen je bil čarovnik s. Val. Žena. Ko so pevci odpeli dodatne pesmi, si slišal samo: prekratko je bilo, dasi je trajalo vse poldrugo uro. Dasi prvi večer ni bil najboljše obiskan, vendar upamo, da bodo prihodnji, kajti če bodo vsaj tlaki kakor prvi, bomo prihajali vsi prav radi na nje. Svo-bodašem pa zahvalo in poziv na nadaljnje delo. Šoštanj. Dne 2. februarja t. 1. je imela tukajšnja podružnica »Svobode« letni občni zbor. Iz poročil je razvidno, da je podružnica kljub hudim časom v tej zakrknjeni dolini po svojem malem številu članov vendar delovala. V preteklemi letu je podružnica priredila 3 mesečni nemški tečaj, nadalje 2 igri, prosvetni večer ini Silvestrov večer; vršilo se je 8 članskih sej in 1 odborova. 15. decembra p. 1. smo otvorili knjižnico, ki ima 110 slovenskih in 100 nemških knjig. Knjig se je izposodilo od 15. dec. 1932 do 30. januarja 1933 86, in sicer 78 slovenskih in 8 nemških'. V novi odbor so izvoljeni sledeči so-drugi: predsednik Mlinar Anton, podpredsednik Leskovšek Franc, tajnik Premtužič Štefan, nam. Podlesnik Franc, blagajnik Friškovec Vinko, nam. Turk Alojz, revizorja: Arzemšek Anton in Kores Josip, odbornika Šmon Anton in Kočevar Ferdo. Nadalje je občni zbor ostro obsodil nekorektnost Koradeja, ker je ta zadnje čase začel dopisovati raznimi našim vplivnim sodrugomi, da je on zopet začel delovati na kulturnem polju, ini sicer vedno v imenu »Svobode«, tukaj pa noče nič slišati, da bi bil član »Svobode«. Kdor hoče delovati na kulturnem polju, so mu vrata v »Svobodo« odprta vsak dan: kdor deluje drugače, je naš nasprotnik. Iz Ptuj,a. Dejstvo, da se je naša »Svoboda« pred dobrim mesecem dni vselila v nove prostore, je že obrodila pozitivne uspehe. Dne 22. im 23. jan. 1933 je namreč priredil dramatični odsek dramo »Najde-nec«, mladinski odsek pa je priredil dramatizirano pravljico Hermynie zur Miih-len. S. Jurančič je imel srečen domislek, da je dramatiziral del teh pravljic in sicer »Kaj pripoveduje premog«, kakor se je tudi glasil naslov te otroške pravljične slike. S. Herman Delpin pa se je lotil naših najmlajših, ki so nam predstavili to sliko z občudovanja vredno točnostjo. V lepem jeziku in s pravilnimi naglasom je deca izborno rešila svojo nalogo. Kakor čujemo, pripravlja sedaj s. Delpin popolno dramatizacijo knjige »Včeraj je bilo. jutri bo«, ter smo ¡prepričani, da bo bodoča predstava mladinskega odseka vsekakor dosegla isto višino, kakor smo videti sedaj del »Kaj pripoveduje premog«. Vsekakor na ga odseka (10. sept.), koncert (11. sept.), kjer so gostovali tudi ptujski in hrastni-ški pevci »Svobodaši« ter »JednakosU iz Zagreba, in predavanje »Delavec in kultura« (12. nov.). — Podružnica ima tri odseke: dramski, pevski (ki se je zopet obnovil) in mladinski. — Občni zbor je vodil predsednik s. Lipovšek, ki je podal programatično poročilo, polno lepih idej in načrtov za bodoče delo. Pri volitvah je bil izvoljen ves prejšnji odbor, in sicer: predsednik Lipovšek Franc (obenem tudi vodja mladinskega odseka), podpredsednik Krajšek Maks. tajnik Jugovar Beno (obenem vodja dramskega odseka), blagajnik Buflar Franc, arhivar Škrjanc Jože, vodja pevskega odseka Weinberger Engelbert. Nadzorstvo: Karat Ladislav in Dernovšek Hinko. Po občnem zboru se je vršilo predavanje o »Postanku in zgodovini delavskega gibanja«. Predava' je delegat centrale s. Teply. Predavanja se je udeležilo 50 oseb. umetniškem poprišču gredo pota globlje vsebine in umetnostnega doživetja. Gorkega »Na dnu«, Tolstega »Vstajenje« sta mu dala sloves. »Hlapec Jernej in njegova pravica« in z njim govorilni zbor je bil prva velika kolektivna ustvaritev. Proletarsko-umetniško veličino »Hlapca Jerneja« srečujemo danes, v tej dobi »krize«, dan za dnem. Tudi satire je pokazal Delavski oder. »Švejk« je bil, ki se je rogal vsemu človeštvu in njegovi morali, ki oznanja: »Ljubi svojega bližnjega kakor samega sebe,« a pri tem ustvarja morilna sredstva za pokolj tega bližnjega. In. še druge manjše drame: Magda, Ptički brez gnezda itd., so šle preko odra »Svobode«. Pa je vzniklo vprašanje: Kaj, ali bi mali »Svobodaši« n« mogli pokazati, kaj zmorejo? Ali bi »Svoboda« ne mogla pokazati otroške revije, kakor še dosedaj ni bila uprizorjena? Ne v stilu meščanskih »ringarajev«,' sentimentalnih nastopov v stilu lutk in punčk, priučeno olikanih, nego otroško, realistično, kakor če bi bili v gozdu ali na travniku, sami, brez pokroviteljskega nadzorstva, navihani, razposajeni?... Pesniškega materijala za take prireditve je pa zelo malo in še to, kar je, ne zadovoljuje popolnoma. Vendar ena naj- Prizori iz Župančičevega »Cicibana«, ki ga je uprizoril otroški oder ljubi«.. »Svobode« — zgoraj v levem kotu pesnik Župančič, spodaj režiserja Ferdo in Katja Deiak — drugače različni prizori iz igre lepših mladinskih pesnitev vobče je pa nedvomno Zupančičev »Ciciban« z ilustracijami Nika Pirnata. Ko je izšel, si ga je mladina prisvojila, ga čitala in1 ga takorekoč zna na pamet. Tistim najmanjšim pa, ki še niso stopili na vrt spoznanj, šole, da bi videli črke, pa so či-tale mamice. Postaviti ga na oder, oživeti ga na deskah, ki pomenijo svet. bi pomenilo veliko umetniško-kulturno dela »Svobode«. In to vprašanje, ko je stopilo pred »Svobodo«, je začelo dobivati konkretne oblike. Če je lahko oživel Cankarjev »Hlapec Jernej in njegova pravica« v vsej svoji revolucionarno-umetniški sodobnosti in resničnosti z najnovejšimi gle-dališko-umetniškimi stremljenji delavskega odra »Svobode«, zakaj bi Zupančičev »Ciciban«, pesnitev otroške lepote, razigranosti in nehanja, ne mogel pokazati, da so globine odrskega ustvarjanja široke in mogočne do neverjetne lepote in dovršenosti in da zmore »Svoboda« tudi to9 Režiser Ferdo Delak in umetniška plesalka Katja Delakova sta prevzela režijo. »Svoboda« se ni ustrašila žrtev, otroci se niso bali vaj in izkušenj, mamice so požrtvovalno skrbele, da so se otroci dobro vadili in tako je v skupnem^ takorekoč v lepem kolektivnem delu zamisel »Svobode« postala meso. Dne 1., 4. in 12. februarja je »Ciciban« na odru ljubljanskega dramskega gledališča pozdravil vse, ki so ga gledali, in jim voščil veselo zabavo in smeh. Pri vseh treh predstavah je bilo gledališče nabito polno in še !so odhajali brez vstopnic. Ko sem pogledal po dvorani, po ložah, po balkonu in galeriji, je vse živelo drobnih glavic, žarečih, pričakovanja polnih očesc, smehljajočih se ustec, da si mi je zdelo, da sem v pravljični deželi. Na odru je zadonel glas zvona. Nastal je somrak. Ščebetanje je utihnilo. Pričakovanje je polnil vzduh. Zastor se je razgrnil. Snop luči je skočil na oder, poiskal drobno dekletce. Godba — otroški »jazz« je tiho igrala, da je bilo, kakor v pravljični deželi. Dekletce je hitelo k veliki knjigi, ki je stala zaprta na odru in na kateri je stalo zapisano »Ciciban«. Odprla je stran te velike knjige. In glejte, zaživeli so »cicibani«. Slike za sliko so se oživljale na stranicah velike knjige, druga mikavnejša od druge, prisrčne, domače in stopale na oder, ki se je spremenil v veliko otroško igrišče. Otroci, majhni,' od 4 do 10 let, so se igrali. Samozavestno, korajžno, kakor da se igrajo tam nekje na travniku in ni okrog njih nikogar razen trave in cvetlic in sonca, a otroci-gledalci so se smejali, vzklikali in poskakovali v naročju mamic, da je bilo vse gledališče eno veliko otroško igrišče. Slika »Žalostni koledniki«, kjer je »mila Jera« vzdihovala »oh, oh« in so jo druge »mile Jere« odpeljale, je bila kot začetek, kakor dež, da umije zrak in za katerim mora priti sonce. In zares, glava »Cicibana« se je pokazala izza zavese, pogledal je po dvorani in povedal je vsem, da se »Ciciban« ne bo več cmeril, nego da bo pokazal »meh za smeh« in da bo ta »meh počil in smeh iz njega skočil«. In resnično, tisti smeh je bil sladek, da so se smejala usteca otrok v dvorani, v ložah, na balkonu in galeriji. Kaj bi tudi ne. Saj je »Kralj Matjaž« plesal z ljubico Alenko, kakor da sta na plesišču ob pustu. »Mehurčki« pa so, kakor vile, plavali in njih ritmično-poetično zgibanje, valovanje rok po zraku je bilo, kakor polet metuljčkov po travniku. »Postovka« je letala in mle-la, »Žabe« pa so regljale in kvakale, kakor da so na ljubljanskem Barju zvečer, ko sije luna. »Strašilo« je odganjalo nagajive vrabce z dolgo metlo, a »lepa breza« in »orjaški hrast« sta povedala, kdo jima lase razčesava, da se je vse smejalo. Mlada mamica je svoji punčki sladko deklamirala »uspavanko«, »čebelica« pa je brenčala in ko je »Cicibanom« povedala, da: »Če pa ne laže Ciciban, potem je fant od fare, naj zmane, vse potare, samo da ne laže Ciciban,« je vse gledališče ploskalo. »Blatna vas« ■ je pokazala, kako se znajo otroci norčevati in oponašati, »dedeku Samonogu« je zrasla noga, »Turku« so nataknili nos, a »pismo zamorskega carja« je podilo »cicibane« spat. Govorni zbor pri sliki, kjer »Ciciban posluša očetovo uro« in pri »Mehurčkih«, ali kakor so to sliko otroci-igralci sami prekrstili (kršeč s tem avtorsko pravo) v »šolo«, so bili presenetljivo dinamični in ubrani. Petje pri »Pastirčkih« zasluži odlično. Kostumi so bili okusno izbrani in narejeni po osnutkih umetnika Ljuba Ravnikarja. Dela je bilo res mnogo in potrpljenja veliko in volje še več, tako da pri vseh — kakor je povedala v »Pastirčkih« 4 letna deklica, vkljub mnogim »sedmim suhim letom« (premagovanju joka) »ni noben »joj« dejal. Vse vloge so bile kreirane s tako uverjenostjO, da bi takorekoč pri otrokih tega človek, ne pričakoval. Tu je režija in skupno delo pokazalo, kaj zmore pravilna metoda učenja in pravilna pedagogika, ko otrok — in bilo jih je osemnajst — vzljubi delo in se čuti z vsemi tesno povezan. Res je — popolnega ni nič na svetu, nedostatki so vedno. Tudi v režiji in priredbi bi se lahko še marsikaj izpopolnilo, izboljšalo, drugače uprizorilo. Pesem je težko zvezati z dramatičnim udejstvovanjem ter premostiti prepad med liriko in dramatiko. Ce se je dal pesmim odrski izraz, je trpela intimnost besede. Kjer je prevladovala alegorija (breza in hrast), otrokom, ki besedila niso poznali, ni bila dobro razumljiva. Razgibano, pestro in barvito mora biti za otroka predstavljena slika, da jo sprejme neposredno. Ples kralja Matjaža, Pastirski, Ciciban in čebela, Ciciban posluša očetovo uro, so bile, kakor sem že omenil, v tem smislu režirane in podane. Ali kajpada, trebalo bi bilo dalj časa pripravljati, da se vse izpopolni, a ne tako kakor sedaj, ko je »Ciciban« stopil na oder po dveh mesečnih vajah, ki so se vršile povprečno vzeto, tedensko enkrat, pozneje dvakrat. Ta otroška revija je bil umetniški dogodek v ljubljanskem! gledališču in »Svoboda« je lahko ponosna na to. Vse priznanje vsem: »Svobodi«, režiserju, igralcem, mamicami. Kulturno življenje mladine žlahti duševnost človeka in vpliva zelo na odrasle. In če se to dela v delavskih krogih, kjer je še vse polno svežosti in dobre ledine, katero orje »Svoboda«, bo rezultat boljša človeška družba. Delavski odri »Svobode« lahko uprizorijo »Cicibana« povsod, tudi s skromnimi pripravami in življenje v podružni- cah »Svobode« bo še bolj prisrčno in so-družno in se blagodejno raztezalo tudi izven članstva »Svobode«. I. V. NARODNO GLEDALIŠČE — DRAMA Berkeley, Dopust na Francoskem, veseloigra. — Že naslov sam je čuden za vsebino te veseloigre. Godi se namreč med svetovno vojno za francosko-nem^ ško fronto v kraju, kjer je nastanjena angleška vojska. To naj bo »dopust na Francoskem!«? Vsebina sama je precej — prazna. V drugem dejanju se stvar razgiba, zato pa tem bolj pade v zadnjem. Igra sama je bila podana zelo slabo. Še najboljša sta bila kapiar Cesar inj infan-terist Plut, pa sta premalo nastopala, da bi se primerno uveljavila. Pri nas ni takih oficirjev, kakor so jih predstavljali Drenovec, Gregorin in Železnik. Da bi bili baš v angleški vojski, ne verjamem!. Saj so bili bolj podobni plašnimi novincem »djačke čete« nego oficirjem. Levar dobro igra, če ga človek ne vidi v premnogih vlogah; tako pa se mi zdi, da se ponavlja v istih gestah, v istem naglaševanju in načinu govorjenja in da je različno le besedilo, ki ga izgovarja. Nekateri pravijo, da bo ta »veseloigra« velikokrat napolnila ljubljansko gledališče; mogoče: vsebina igre in način igranja takega upanja baš ne vzbujata. delavska pts&n in ylasba Prvo delavsko pevsko slavje v Avstriji se bo vršilo prihodnje leto, in sicer od 18. do 21. julija na Dunaju. Prva številka glasila avstrijske delavske pevske zveze »Oesterreichische Arbeitersanger-Zeitung« iz letošnjega leta objavlja poziv, ki ga je poslala vsem delavskim pevskimi zvezami, ki so pridružene Delavski pevski internacionali (IDAS) in njih društvom^ da se udeleže tega slavja in s tem1 manifestirajo delavsko solidarnost in mednarodno skupnost tudi pri delavskih pevcih, ki prinašajo svetu, predvsem pa v lastne vrste, bojno pesem napredujočega in borbenega proletariata. Tudi mi se pripravimo za Dunaj! Štiridesetletnico svojega obstoja je proslavljala v začetku letošnjega leta Nemška delavska pevska zveza (DAS) v Berlinu. Ta zveza združuje vse nemške delavske pevce in ima sočasno "do 250.000 pridruženih pevcev. Od teh pevcev jih je pa skoro polovica brezposelnih in plačuje danes od 100.000 do 120.000 delavskih pevcev redno prispevke svojim številnim pevskim društvom. Zveza ima za seboj že značilno preteklost in bomo o priliki zaradi velike poučnosti o o njej spregovorili. Zelo delovno je zlasti zvezino izdajateljstvo in založništvo, ki je samo v 1. 1931 n. pr. izdalo več kakor 80 skladb. Nemškim- pevskim sodru-gom naše čestitke! Ogrska delavska pevska zveza je proslavljala 11. decembra 1932 v Budimpešti 25 letnico svojega obstoja. Proslava se je izvršila zelo lepo, dasi je policija delala vse mogoče sitnosti in sta položaj tako gospodarski kakor tudi politični na Madžarskem za delavstvo vse prej kakor ugodna. Tik pred koncertomi je še policija zahtevala odstranitev rdeče dra-perije v koncertni dvorani in se je potolažila šele tedaj, ko ji je hotelir dokazal, da druge nima in da je ta draperija tam vsak dan in ob vsaki priliki!!! Na sporedu koncerta so bile same delavske pesmi in pesmi o svobodi in prostosti. Sodelovalo je več pevskih zborov, dalje izboren delavski orkester, po en mladinski ¡11 otroški zbor. Upati je, da bo pa kljub vsemu delavska pesemi še naprej živela ¡11 napredovala na Ogrskem in da bo pripomogla k skorajšnjemu zopetnemu vstajenju madžarskega delovnega ljudstva in njegove svobode in prostosti. Tri strelice! Znani avstrijski delavski pevovodja in skladatelj Heinrich Schoof je uglasbil novo delavsko bojno pesem pod nazivom »Tri strelice« na besedilo Karla Schnellem. Pesem se naroča pri Avstrijski delavski pevski zvezi. Wien VI., Kasernengasse 9. delavski spod Občni zbor SK »Svobode« Maribor. V soboto, dne 11. t. m„ se je vršil letošnji redni občni zbor SK »Svobode« Maribor. Številne navzoče je pozdravil agilni klubov predsednik s. Ošlak, ki je tudi v glavnem orisal klubovo delovanje v preteklem letu. Povdaril je, da je naša »Svoboda« v minulem letu zelo napredovala, in to kljub težkim časom in, njej stavljenim oviram, ki jih je morala včasih s hudimi boji odstranjevati. Toda sloga v naših vrstah je premagala vse ovire. Dosegli smo celo to, da bomo letos že lahko igrali na lastnem igrišču. To je vsekakor uspeh, ki nam bo mejnik v zgodovini mariborskega delavskega športa. Toda tudi. v moralnem oziru smo lahko ponosni, ker smo vedno in vsepovsod častno zastopali idejo delavskega športa. To, kar velja za nogometno sekcijo, velja v isti meri za lahkoatletsko in za šahovsko sekcijo. Tudi poročila ostalih funkcionarjev so bila nadvse zadovoljiva, tako da je bila staremu odboru soglasno izrečena zaupnica. Pri volitvah novega odbora so bili izvoljeni po veliki večini stari odborniki s sodrugom Ošlakom na čelu. In sicer: Predsednik: Ošlak; namestnik: Vi-dovič Stanko; tajnik: Selinšek; namestnik Drčar; blagajnik: Hetzl; namestnik: Vrabl; sekcijski vodja: Karner; namestnik: Allmer; upravitelj igrišča: Vrabl: odborniki: Presl, Knez in Ružič. Za šah: Vidovič Viljem in Reiter. Za lahko atletiko: Beigott, Petejan in Drevenšek. Za novoustanovljeno zimskosportno sekcijo: Ružič in Allmer. Z obljubo, da bodo člani v bodočem letu še bolj propagirali idejo delavskega športa, je bil uspeli občni zbor zaključen. JicotUUa Zanimiva diskusija med Karlom Kautskym in avstrijsko soc. demokracijo, odnosno socialistično del. internacionalo. — Kari Kautsky, znani socialistični teoretik, je poslal uredništvu avstrijske so-cialdemokratične revije »Der Kampf« razpravo »Demokracija in diktatura«. Uredništvo je ni hoteio objaviti, ker se ne strinja z njo. Nato se je razvila radi objave razprave dolga korespondenca med Karlom Kautskym in Friedrichom Adler-jem, ki je izdajatelj omenjene revije. (Fr. Adler je svoječasno napravil atentat na avstrijskega ministra Sturgkha in je danes tajnik socialistične internacionale v Zurichu.) Tudi Friedrich Adler mu je pisal, da je proti objavi te razprave v »Kampfu«, ker nasprotuje ne samo stališču avstrijske socialne demokracije, temveč tudi, ker se z njo Kautsky »podaja v tem vprašanju na stališče, ki tudi v okviru socialistične delavske internacionale ni mogoče«. Kautsky prihaja s svojimi izvajanji v nasprotje s socialistično internacionalo predvsem s svojim sta- liščem proti sovjetski Rusiji. Kljub temu je Kautsky vztrajal na tem, da se njegova razprava priobči. In tako je izšla v 2. štev. letošnjega »Kampfa« obenem z objavljeno korespondenco med Adlerjem in Kautskym. Uredništvo samo je pa priobčilo izjavo, v kateri pravi, da »z vso določnostjo ugotavlja, da so marsikateri v tem članku našega cenjenega mojstra Karla Kautskega razloženi nazori, posebno oni o sovjetski Rusiji, v majostrejšem nasprotstvu z naziranji, ki jih zastopa uredništvo »Kampfa« kakor tudi social-demokratična delavska stranka Avstrije.« Kautsky pravi v svoji razpravi predvsem to-le: »Demokracija ni samo ena pot k socialističnemu cilju, temveč je tudi del tega cilja, ki hoče ne le blagostanje, temveč tudi svobodo in enakopravnost za vse. Seveda je to oni del cilja, ki je v veliki meri prej dosegljiv nego gospodarske strani socialistične zgradnje.« ... »Trdim, da ne samo brez demokracije ni mogoč nikak socializem, tem- več da tudi ni nobene druge poti k socializmu, kakor pot demokracije, ki mora biti pred njim izvojevana, vsaj do neke stopnje.« Različna so sicer pota za dosego moči v državi, toda če jo proletarijat doseže, je njegova dolžnost, da vzpostavi demokracijo. Tudi že pred tem je potrebna demokracija. »Množic proletarijata se ne da organizirati v tajnih zvezah, temveč samo v legalnih društvih. Te množice se tudi ne more izobraziti s tajnimi letaki. Za to je treba razširjenega dnevnega tiska kakor tudi knjižne literature... Vsak kos svobode gibanja, ki si jo pridobi delavski razred v državi je ne samo formalnega, temveč prav realnega, ogromnega pomena za višjo izobrazbo proletarijata ... ... Demokracija je neločljivo spojena kot pot k cilju in kot element končnega cilja.« — V tem pravi Kautsky, se strinjajo tudi drugi sodrugi z njim. Potem pa preide na razmere v sovjetski Rusiji, kjer vlada diktatura komunistične stranke. Razčlenjuje različne razvojne stopnje sovjetske unije in se bavi predvsem z zadnjo, z dobo takozvane »petletke«. Stalin je hotel uvesti »socializem! v eni državi«. Zato je sklenil, naj se predvsem zgradi moderna industrija. Pripomočki — stroji, inženerji itd. naj se nabavijo iz inozemstva. Vse to pa je bilo mogoče le na ta način, da so se naložila ogromna bremena na delovno ljudstvo. Delavske plače v Rusiji so danes nižje ne le od plač delavcev v Evropi, ampak tudi nižje od plač, kakršne so bile v predvojni, carski Rusiji. Evropski delavci, ki so šli delat v Rusijo, prihajajo zopet trumoma nazaj, ker ne vzdrže tamkajšnjega bednega življenja. Stalin je nasilno kolektiviral kmete. Posledica je ta. da je sedaj v Rusiji največje pomanjkanje živil. »Lakota obsega skoro vso Ukrajino in severni Kavkaz kakor tudi pokrajino ob Spodnji Volgi, torej najrodovit-nejše pokrajine države, prav tiste, v katerih se je najbolj izvedla ,kolektiviza-cija poljedelstva'.« Dalje pravi Kautsky: »Boljševiki so se doslej izkazali kot mojstri v umetnosti, da vse svoje neuspehe zakrivajo z obljubljanjem lepe bodočnosti. Zadnja obljuba je bila petletka. Boljševiško državno gospodarstvo obstoji sedaj že petnajst let. Dvanajst let je uživalo najpopolnejši mir. In kljub vsem obljubam je postajalo od leta do leta slabše... in ni več daleč dan, ko bodo celo najbolj verni spoznali: po tej poti ne pridemo kvišku do socializma, temveč samo navzdol do pravega bankrota ali lihega propadanja.« Boljševiško vodstvo pa še poostruje diktaturo s svojo policijo (G. P. U.), armado itd. »Proletarijat je postal za nje »Kanonenfutter«, in sicer ne le proletarijat Rusije, temveč vsega sveta... V svetovno revolucijo sami voditelji tretje in-ternacionale ne verujejo več. Toda čim večja je stiska v lastni državi, temi večji interes imajo na ten% da se proletarijat izven Rusije spušča v brezmiselne pustolovščine ... S kapitalisti in kapitalističnimi vladami se lahko pogovore in sklepajo kupčije vladarji sovjetske Rusije. ... 2e Bismarck je vedel, da je najboljša metoda ža to, da se kvišku stremeč proletarijat drži k tlom, v tem', da se ga izzove k nasilnim vstajami, da se potem ponudi prilika, da proletarijat krvavo za-tro. Ker komunisti od časa do časa povzroče tako prelivanje proletarske krvi, večinoma na najbolj neumen način, so zelo dragoceni za kapitalistične »šarf-maherje«. Proletarska demokracija je za nje edina ovira... Zato tako sovražijo socialdemokratične stranke ... Najvažnejša naloga, ki si jo stavljajo današnji komunisti vseh dežel, je, da uničijo ne kapitalizem; temveč demokracijo. S svojo politiko so postali povsod prva garda reakcije. Kapitalisti se sovjetske Rusije ne boje več, pomagajo ji... In kakor gospodarsko, se kapitalisti tudi politično ne boje več komunistov. Kajti komunisti so v precejšnji meri pripomogli Mussoliniju, da je prišel do krmila, in skoro bi imeli isti uspeh s Hitlerjem ... Povsod so po končani svetovni vojni najtežje škodovali koristi proletarijata s tem, da so ga cepili. Vedno glasnejši postaja krik po vzpostavitvi enotne delavske fromte proletarijata ... Razcepljenje proletarijata je učinkovalo tako, da se 1918. in 1919. leta še od daleč ni doseglo za delovne razrede toliko uspehov, kolikor bi bilo tedaj mogoče. Danes so vsi uspehi (povojne) revolucije najtežje ogroženi, če ne pride do enotne fronte. Enotna fronta je najnujnejša zahteva za proletarski razredni boj. V tem se vsi strinjam». Toda jaz nisem tako optimističen, kakor Otto Bauer (vodja avstrijske soc. demokracije, op. p.) in z njim ves kongres (avstrijske soc. demokracije, op. p.)... Toda v Moskvi sedi sovražnik, ki onemogoča vsako pro-letarsko enotno fronto... Upostavitev proletarske enotne fronte je nemogoča, dokler vztraja naša stranka na stališču demokracije, Rusijo pa vlada diktatura, ki hoče podvreči pod svoj diktat svetovni proletarijat. Enotna fronta pa nastopi sama po sebi, kakor hitro se bo ta diktatura končala, kajti potem komunistične stranke ne bodo več življenjsko sposobne. Hitro bodo razpadle, ko ne bodo prihajala več iz Rusije nobena »gesla« in denarna sredstva. Ko preneha boljševiška diktatura v Rusiji, se bo pričela perioda hitrega zdru- zevanja in ojačevanja vseh1 samostojnih organizacij proletarske demokracije, ki bo nastopila novo zmagovito pot. Ne polom diktature v Rusiji, temveč njen nadaljnji obstoj pomeni najtežje ogrožanje in oškodovanje današnjega proletarskega boja za osamosvojitev. ... Prav v sedanjem položaju smatram za svojo najsvetejšo dolžnost, da poverm to svoje prepričanje, čeprav bom morda naletel na viharne proteste.« To so glavne misli v razpravi Karla Kautskega. Sprožena diskusija se bo gotovo nadaljevala. Kot kronisti bomo poročali o njenem nadaljevanju, kakor smo omenili njen začetek. Diskusija v raznih socialističnih strankah o današnjih problemih delavskega gibanja. — Oskar Pollak pravi v 2. štev. »Kamipfa«, da se je vzpričo sedanjega svetovnega položaja pojavila »zelo močna potreba po diskusiji in povečana zahteva po vzpostavitvi enotnosti proleta-rijata. V belgijski delavski stranki se že nekaj mesecev sem mnogo diskutira. Pri nemški socialni demokraciji, ki so ji izkušnje preteklega leta dale mnogo povoda za samokritiko, se je začela diskusija v zadnjih tednih: Wilhelm Söllmiann utemeljuje nereformističen aktivizem, Hendrik de Man razvija misel: »čas refor-mističnega socializma je minul, prišel je čas praktične politike socializacije.« — Vprašanje zedinjenja je dobilo svojo kon- kretno obliko v govoru Otona Bauerja na avstrijskem strankinem kongresu in v predlogu za »nenapadalni pakt« med socialdemokrati in komunisti v praškem »Pravo Lidu«. — Socialistična delavska internacionala namerava postaviti na dnevni red prihodnje mednarodne konference tri velike probleme sedanjosti: zadržanje socialističnih strank v slučaju vojne, pota k dosegi moči in vprašanje enotnosti svetovnega proletarijata. Otto Bauer o novi dobi delavskega gibanja. — Vodja avstrijskega del. gibanja se je izjavil o sedanji stopnji in bližnjih nalogah del. gibanja: »Prepričan sem, da smo ob zaključku stare zgodovinske epohe delavskega gibanja in na začetku nove. Prepričan sem, da padec druge angleške delavske vlade in dogodki zadnjih let zlasti v Nemčiji pomenijo konec cele zgodovinske dobe in začetek nove epohe za mednarodno delavsko gibanje. Kajti popolnoma so se spremenili gospodarski predpogoji, pod katerimi deluje delavsko gibanje. ... Smo ob začetku časa s težkimi, dolgimi gospodarskimi krizami, ki jih prekinjajo le kratke in slabotne periode okrevanja, smo ob začetku časa, v katerem se prav težko dosegajo pozitivni uspehi za delavstvo, v času, ko bo delavski razred skusil, kako ozke so meje, ki jih postavlja mehanizem- kapitalističnega svetovnega gospodarstva vstajenju proletarijata.« ZapisUi Nerodnosti in neumnosti v našem domačem življenju so se dogodile tudi v tem mesecu. Saj smo vendar v pustnem času, ko so na dnevnem redu razne nor-čarije pod pokroviteljstvom najodličaejših oseb. Saj se je vršila še nedavno elitna pustna prireditev s pripombo: »Ker je prevzela pokroviteljstvo gospa ta in ta, se jamči za popoln uspeh.« Zal, se konča letošnji pust šele 28. t. m^, torej osem dni po zaključku redakcije te številke. Šele 1. marca bo pepelnična sreda. In tako moramo počakati, da različne zanimive dogodivščine popolnoma dozore. šele prihodnji mesec bomo mogli n. pr. popolnoma pravilno oceniti zanimiv razvoj »Krke«, ki je s svojo »Lepo knjigo« spravila v blamažo imenitne zveze »kulturnih društev«, »kmečkih fantov«, žensk, lirike in celo kulturnega urednika »Jutra« g. Borka. Zato naj naši čitatelji potrpe. Prizadetih ne bomo prosili potrpežljivosti, ker vemo, da niso prav nič veseli naših zapiskov. Pa naj bodo prepričani, da pridejo na vrsto v mesecu marcu, ko naše vode odplavljajo najrazličnejše blato proti morju. X. JUsbtica ucednLšb/a Mnogo ocen različnih knjig in časopisov smo morali odložiti za prihodnjo številko. Čitatelje in založbe prosimo, da to upoštevajo. Prihodnja številka bo posvečena jubileju Karla Marxa in bo morda izšla nekaj dni po prvem aprilu, ker bo imela znatno večji obseg. Uredništvo Tiska: Ljudska tiskarna d. d. v Mariboru. Zastopnik: Josip Ošlak v Mariboru. — Izdaja v imenu konzorcija in urejuje: Josip Ošlak v Mariboru. MESTNA HRANILNICA LJUBLJANSKA LJUBLJANA, PREŠERNOVA ULICA ŠTEV. 3 je največja regulativna hranilnica v Jugoslaviji Ima vlog nad 430,000.000 Din. Za vse vloge jamči ljubljanska mestna občina z vsem svojim premoženjem in z davčno močjo. Za male trgovce in obrtnike obstoji pri hranilnici kreditno društvo, za pupilarne naložbe pa sodni depozitnl oddelek. Za varčevanje mladine izdaja domače hranilnike, za pošiljanje denarja po pošti pa svoje položnice. Telefon št. 2016 in 2616. Poštni čekovni račun št. 10533. Uradne ure za stranke so od 8. do 12. in pol. 01020101000001010100000000020202020202020202020102020101010101000000000030020004010000000001000102010202020201 Knjisarna Kleinmayr & Bambers Ljubljana, Miklošičeva cesta 16. Telefon štev. 31-33 najstarejša v Jugoslaviji, priporoča svojo bogato zalogo strokovnih in zabavnih knjig v vseh jezikih, kakor tudi muzikalij za petje, klavir in druge instrumente. Knjige in časopise, v zalogi se ne nahajajoče, dobavlja iz inozemstva v najkrajšem času. TISKOVINE VSEH VRST tiska in veže v priznano lepi in prvovrstni izdelavi LJUDSKA TISKARNA MARIBOR, SODNA ULICA Eno in večbarvni tisk