FESTIVALI ^na £turm »Fantazije upora« FILMSKI FESTIVAL CROSSING EUROPE, LINZ 27. APRIL-2. MAJ 2022 Festival Crossing Europe v Linzu je eden tistih dogodkov, na katere se človek zmeraj znova rad vrača - tako zaradi vedno navdušujočega filmskega programa, ki pogosto postreže z novimi odkritji, kot zaradi nadvse prijetnega in prijateljskega vzdušja malega-velikega festivala. Vodenje Crossing Europe sta po odhodu dolgoletne direktorice Christine Dollhofer letos prevzeli Sabine Gebetsroither in Katharina Riedler. Zamenjava vodstva se v programu in organizaciji tokrat še ni konkretneje občutila, vsekakor pa bo zanimivo spremljati nadaljnji razvoj festivala pod njuno vizijo. Na Crossing Europe, ki je, kot pove že ime, osredotočen na pregled evropske filmske produkcije, se je letos odvrtelo 140 celovečernih, dokumentarnih in kratkih filmov, ki so obravnavali najrazličnejše aktualne tematike in številne probleme, geografske posebnosti in zgodovinske travme, s katerimi se sooča stara celina. Evropa, ki se je po (minuli?) pandemiji zapletla še v kruto vojno, se s svetlobno hitrostjo iz dneva v dan spreminja pred našimi očmi. Kot sta v nagovoru zapisali tudi novi direktorici, so filmi, ki smo si jih lahko ogledali na festivalu, ponudili dobro priložnost za nujen razmislek o »demokraciji, raznovrstnosti, odprtosti in solidarnosti - ki morajo tudi preseči meje Evropske unije«. Glavno nagrado v igranem tekmovalnem programu je letos prejela poljsko-italijan-sko-češka koprodukcija Tiha zemlja (Ci- cha ziemia, 2021) poljske režiserke Age Woszczynske. Gre za emocionalno zahtevno in napeto dramo o paru na počitnicah, ki se ne odvijajo po njunih pričakovanjih. V tekmovalnem programu dokumentarcev je slavil Srdan Kovačevic1 s filmom Tovarne delavcem (Tvornice radnicima, 2021), ki predstavi zgodbo delavskega lastništva v tovarni ITAS. Film smo lahko videli tudi pri nas, na marčevskem Festivalu dokumentarnega filma, nedavno pa še na Festivalu delavskega filma Kamerat v Hrastniku. Tovarne delavcem je res izjemen film, ki bi si zaslužil tudi redno distribucijo po slovenskih kinematografih. »Slovenske barve« je na tokratni ediciji Crossing Europe z Obzornikom 670 - Rdeči gozdovi (2022) in Obzornikom 80 - Metka, Meki2 (2021) zastopala Nika Autor3, v spremljevalnem programu pa si je bilo mogoče ogledati tudi slovensko koprodukcijo Telesce4 (Piccolo corpo, 2021) Laure Samani. V tokratnem zapisu bomo nekaj več besed namenili festivalski sekciji Nočni pogled (Nachtsicht), namenjeni pregledu evropskega žanrskega filma, ki sicer, razen seveda na specializiranih festivalih - le redko dobi vidnejše mesto v festivalskih programih. Kurator Nočnega pogleda Markus Keusch-nigg, sicer umetniški vodja največjega avstrijskega festivala fantastičnega filma SLASH, je filme letos zbral pod naslovom »Fantazije upora«. »Fantazija je vedno pri- padala zatiranim, marginalizranim, deportiranim in vsem drugim outsiderjem tega sveta, zato letošnji program prinaša pet fantazij o samoopolnomočenju in uporu,« je zapisal o(b) programu v festivalskem katalogu. Naj gre za upor sodobnim ideologijam; v primeru filma Barbaque (2021, Fabrice Eboue), politično nekorektne črne komedije o obupanem mesarju, je to recimo ve-ganstvo, upor nacizmu oziroma vsem oblikam fašizma, ki ga v italijanskem skorajda superjunaškem blockbusterju Freaks Out (2021, Gabrielle Mainetti) na bombastičen način izvede skupina cirkuških »spak« v sodelovanju s skupino norih partizanov, ali pa upor proti konformizmu in z njim povezanimi lastnimi strahovi, s katerimi se mora v paranormalnem, magičnih sil polnem lat-vijskem gozdu soočiti mladi avanturist Andrej v grozljivki Upurga (2021, Ugis Olte). V programu Nočni pogled sta letos izstopali dve deli, osrediščeni okoli travmatizirane junakinje, ki na koncu najde moč za upor. V filmu švedske režiserke Hanne Bergholm 1 Intervju z režiserjem Srdanom Kovačevicem si lahko preberete v Ekranu maj/junij 2022. 2 Recenzijo filma Obzornik 80 - Metka, Meki si lahko preberete v Ekranu julij/avgust 2021. 3 Intervju z Niko Autor lahko preberete v Ekranu julij/avgust 2021. 4 Recenzijo filma Telesce si lahko preberete v Ekranu januar/februar 2022. 68 FESTIVALI Valitev (Pahanhautoja, 2022) skozi zgodbo o odraščanju najstniške gimnastičarke Ti-nje najdejo prostor teme, kot so čustvena manipulacija, družbeni pritisk in frustraci-je mladih, zlasti žensk ob odraščanju v svetu, ki od njih zahteva nič manj kot popolnost. Film je poln cinefilskih referenc, od Stepfordskih žensk (The Stepford Wives, 1975, Bryan Fobes), prek Carrie (1976, Brian de Palma) do Izžarevanja (The Shining, 1980, Stanley Kubrick), poklanja pa se tudi številnim filmom o pošastih (creature fea- ture). Prav nenavadno bitje, ptici podobna pošast Allia5, film Valitev poleg aktualne in korektno obdelane tematike dvigne nad povprečje: Allia je nekakšen izkrivljen doppelganger glavne junakinje Tinje, zlobno ogledalo frustracij in črna luknja za odlaganje potlačenih čustev. Vsa jeza, zloba in negativna čustva mlade protagonistke se vizualizirajo v osupljivo zasnovani in domišljeni mehanski pošasti, ki deluje prav zaradi svoje izjemno otipljive in realistične fizične, ne zgolj digitalne prezence. Kung Fu Zohra (2021, Mabrouk El Mechri), nepričakovano zabaven vrtiljak filmov Karate Kid (The Karate Kid, 1984, John G. Avildsen), Ubila bom Billa 1 (Kill Bill: Vol. 1., 2003, Quentin Tarantino) in Prizorov iz zakonskega življenja (Scener ur ett âktenskap, 1974, Ingmar Bergman), z izjemno zadovoljujočim koncem skozi žanr filma borilnih veščin naslavlja tematiko družinskega nasilja. Glavna junakinja Zohra, ljubiteljica kung-fu filmov, je ujeta v nasilen zakon. Ker nima službe se svojemu možu le stežka postavi po robu, odhod od nasilnega partnerja pa ji otežuje tudi hči, ki ima z očetom dober odnos. Film precizno in postopoma, korak za korakom jasno predstavi ključne aspekte družinskega nasilja in pasti, v katere se lahko ujamejo njegove žrtve. Poglobljeno se posveti temu, koliko poguma, dela, načrtovanja in žrtvovanja je potrebno, da se ženska tovrstnemu nasilju lahko upre. Kljub zelo pereči in aktualni tematiki, je Kung Fu Zohra izjemno zabavna in igriva, pa tudi nadvse katarzična filmska izkušnja, ki gledalce, predvsem pa gledalke, tudi čisto zares opolnomoči. Valitev in Kung Fu Zohra žanrske obrazce spretno subvertirata za poudarek družbenokritič-nih tematik. Prinašata polnokrvno filmsko zabavo, ki ne podcenjuje svojih gledalcev, za kar smo jima seveda nadvse hvaležni. EKRAN JULIJ | AVGUST | SEPTEMBER 2022 5 Več o kreatorju omenjene pošasti Gustavu Hoegenu in njegovem delu pri filmu Valitev si lahko preberete v intervjuju na strani 18. 69