ObzorZdrN 1999; 33: 251-6 251 ZDRAVSTVENA VZGOJA BOLNlKA Z ISHEMIČNO BOLEZNIJO SRCA HEALTH EDUCATION OF PATIENTS WITH ISCHEMIC HEART DISEASE Andreja Kvas UDKlUDC 616.127-00588-083:37 DESKRIPTOR: miokardialna ishemija; zdravstvena vzgoja Izvleček - Bolezni srca in oži/ja, kamor sodi tudi ishemična bolezen srca (IBS), so še vedno na prvem mestu glede zbolev-nosti in smrtnosii po svetu in v Sloveniji. Na nastanek IBS v veliki meri vplivajo dejavniki tveganja: kajenje, debelos,, telesna neaktivnost, neprav/lna prehrana, jemanje kontracepcijskih tablet, povišan krvni tlak, sladkorna bolezen in drugi. Za informiranje varovancev/bolnikov o nevarnostih posameznih dejavnikov tveganja ee ključna zdravstvena vzgoja, ki se mora izvajati permanentno na vseh treh ravneh zdravstvenega varstva: primarni, sekundarni in terciarni, in to v vseh življenjskih obdobjih (otrok, odrasel in starostnik). Zdravstvena vzgoja ee dolgotrajen proces, na podlagi katerega varovanci/bolniki dobijo ustrezna znanja, informacije, veščine in spretnosti, ki jim omogočijo, da živijo zdravo. Za uspešno zdravstveno vzgojo je treba upoštevati: oblike, ci/je, načela, motivacijo, programe in metode zdravstvene vzgoje. Zdravstveno vzgojo naj izvajajo strokovno usposobljeni zdravstveni delavci/vzgojitelji: profesor zdravstvene vzgoje, zdravnik, medicinska sestra in delno zdravstveni tehnik. Uvod Umrljivost in zbolevnost zaradi bolezni srca in ožilja (BSO) v primerjavi z drugimi kroničnimi zbolenji v svetu in pri nas močno narašča (FUrst s sod., 1995). V obdobju od leta 1985 do 1996 je v Sloveniji zaradi BSO umrlo 17.018 ljudi. Med BSO spada tudi ishemična bolezen srca (IBS), za katero je smrtnott v obdobju od 1993 do 1996 močno padla (28 %) (Kvas, 1997). Vendar še vedno veliko ljudi, zlasti tistih v najproduktivnejših letih življena,, umre zaradi tega zbo-lenja. Za uspešno preprečevanje in zmanjševanje tovrstnih zbolenj je pomembno, da se pri ljudeh doseže čim-boljše poznavanje dejavnikov tveganaa za IBS, kar je dosegljivo z uspešno promocijo zdravega načina življenja. Promocija zdravega načina življenaa vključuje tudi zdravstveno vzgojo (ZV). Ljudi je treba permanentno izobraževati o dejavnikih tveganaa ali vsaj ti- DESCRIPTORS: myocardial ischemia; health education Abstract - Heart and circulatory diseases occupy the first place among the causes ofmorbidity and mortality all over the world as well as in Slovenia. The occurence of heart and circulatory diseases is to a great extent the consequenee of risk factors: smoking, excessive weight, physical inactivity, unhealthy diet, high blood pressure, diabetes etc. In the spreading of information about the dangers of separate risk factors to clientslpatients, health education plays the key role. Health education has to be carried out on permanent basis of health care: primary, secundary and tertiary in all periods of lije (chi/dhood, adulthood, old age). Health education is a lengthy process in the frames of which clientslpatients acquire adequate knowledge, informaiion, skills which enable them to lead a healthy lije. Successful health educaiion depends on the following: forms, objectives, principles, motivaiion, programmes, methods and technique. Health education should be carried out by professionally qualiJied health workersleducators: professor of health education, physician, nurse and in part also nurse technician. stih dejavnikih tvegana,, na katere lahko sami vplivajo z zdravim načinom življena.. Zdravstvena vzgoja Najpomembnejša definicija ZV je definicija, ki jo je sprejeaa Svetovna zdravstvena organizacija leta 1982. »ZV je kombinacija izobraževalnih in vzgojnih dejavnosti, ki dosežejo, da ljudje želijo biti zdrav,, vedo, kako lahko postaneoo in ostanejo zdrav,, in da naredijo vse, kar je v njihovi moči, za varovanee zdravja, ter da poiščejo pomoč tedaj, ko jo potrebujejo« (WHO, 1982).To je zelo kompleksna definicij,, ki zajema vse dejavnosti, ki jih mora poznaii varovanec/bolnik, da je zdravstveno vzgojen. V njej je nakazano aktivno sodelovanee varovancev/bolnikov za doseganee zdravja. Aktivno sodelovanje je predpogoj, da ljudje prevzamejo del odgovornosti za lastno zdravje. To pa je možno le, če so ustrezno informirani in seveda moti- Andreja Kvas, vms, prof. zdr. vzg., Klinični center, Interna klinika, SPS Klinični oddelek za kardiologijo, Zaloška 7, 1000 Ljubljana 252 ObzorZdrN1999;33 virani. Torej imajo vsi ljudje pravico do informiranosti - kjerkoli in kadarkoli. S pomočjo ZV vplivamo zlasti na krepitev zdravja, ki je dosežena z zdravim načinom življenja. Vendar je naloga vsakega posameznika, da sam aktivno doseže zdravje in zanj tudi skrbi. Zgodi se namreč, da zlasti bolniki od medicinskih sester (MS) in zdravstvenih tehnikov (ZT) pričakujejo, dajim bodo povrnili zdravje, ne da bi za to kaj storili tudi sami. V bolnišnici so bolniki velikokrat pasivni pri aktivnostih za dosego zdravja. Zato je naloga zdravstvenih delavcev/vzgojiteljev: profesorjev zdravstvene vzgoje (profesor ZV), zdravnikov, MS in delno ZT, da bolnike poučijo in naučijo, kako bodo sami skrbeli za svoje zdravje. Poleg tega jih morajo znati ustrezno motivirati s pravimi oblikami dela, metodami dela ter praktičnim usposabljanjem. Za uspešno izvajanje ZV so potrebni ustrezni zdrav-stvenovzgojni programi, ki naj vključujejo celotno prebivalstvo v vseh starostnih obdobjih (otroci, mladostniki, nosečnice, starši in starostniki). Programi ZV zahtevajo aktivno sodelovanje vzgojiteljev in uporabnikov. Zdravstveni delavci/vzgojitelji programe izvajajo teoretično in praktično. Ko bodo ljudje s pomočjo zdravstvenih delavcev/vzgojiteljev spoznali, daje njihovo zdravje odvisno od njih samih, bodo tudi v celoti upoštevali vpliv dejavnikov tveganja na IBS in si tako omogočili kakovostnejše življenje. S pomočjo preventivnih programov ZV začnejo ljudje bolj upoštevati zdrav način življenja, s čimer izboljšajo kakovost svojega življenja. Življenje posameznika je kakovostno, ko so zagotovljene njegove glavne življenjske potrebe in ko živi tako, daje v harmoniji s samim seboj in s svetom. Zdravstvenovzgojni zdravstveni delavci/vzgojitelji izvajajo na vseh treh ravneh zdravstvenega varstva: primarni, sekundarni in terciarni, kar pomeni, da se ZV izvaja v bolnišnici in nadaljuje v zdraviliščih, ambulantah in dispanzerjih, patronažni dejavnosti, lokalnih skupnostih in podjetjih. Zdravstveni delavci/vzgojitelji, ki zdravstveno vzgajajo v bolnišnicah, morajo imeti dovolj znanja, dajati bolnikom dober zgled in biti zlasti dovolj motivirani za boljšo izobraženost bolnikov. S pomočjo zdravstvene vzgoje in prosvetljevanja bolnikov lahko izvajajo ukrepe za zniževanje zvišane telesne teže, spreminjanje prehrambenih navad, priporočajo redne telesne dejavnosti, odvajanje od kajenja, vzdrževanje normalnih vrednosti krvnega tlaka, krvnega sladkorja, holesterola in odpravo drugih dejavnikov tveganja. Vplivati je torej treba na spremembo načina življenja oziroma vedenja bolnika. S pomočjo izobraževanja zdravstvenega delavca/vzgojitelja torej bolnik spremeni način vedenja ter sprejme nove življenjske navade. Na način vedenja vpliva vedenjski vzorec vsakega posameznika, ki je nastal na podlagi družinskega izročila, kulturnih in socialno ekonomskih okoliščin. Določeni vedenjski vzorec lahko deluje kot varovalni de- javnik, ki krepi zdravje, podaljšuje življenje in veča kakovost življenja, ali kakor nevaren dejavnik, ki slabi zdravje, vodi v bolezen ali prezgodnjo smrt. Zdrav način življenja lahko opredelimo kot skupek vedenjskih vzorcev, ki krepijo zdravje, preprečujejo nastanek bolezni, večajo kakovost življenja in vodijo v aktivno starost (Lazar in Premik, 1997). Oblike zdravstvene vzgoje ZV je lahko formalna in neformalna. Formalna ZV je vnaprej načrtovana s strani strokovnjakov z namenom, da ti vplivajo na vedenjski vzorec posameznikov, družine ali skupnosti. Izvaja se organizirano v obliki šolskega dela ali pouka za odrasle. Celoten vzgojnoizobraževalni proces poteka v neposrednem osebnem stiku učitelja z učenci. Velikega pomena je vnaprej določeno število učnih ur, učiteljevo podajanje snovi in razlaga (Hoyer, 1995). Neformalna ZV je nenačrtovan, velikokrat naključen proces, kjer gre za posredovanje znanj in izkušenj znotraj družine oziroma skupnosti. Ta znanja pogosto posredujejo prijatelji, znanci, sorodniki, vrstniki, sodelavci ipd. Izraz neformalno izobraževanje se uporablja tudi zato, ker poteka v najrazličnejših okoliščinah, bodisi doma, v odmorih med delom (vaje za odpravo bolečin v križu), med potjo na delo ali iz dela (sprejemanje zdravstvenovzgojnih sporočil prek javnih medijev) (Hoyer, 1995). ZV lahko poteka na različne načine: prekjavnih občil, različnih brošur, letakov in plakatov, dopisovanja s strokovnjaki, kontaktnih radijskih in televizijskih oddaj, iz zdravstvene literature ter zdravstvenovzgojnih predavanj zdravstvenih vzgojiteljev. Cilj zdravstvene vzgoje Cilj sodobne ZV je spodbujanje ljudi k doseganju dobrega zdravja, boriti se proti boleznim s pomočjo lastnih akcij in naporov, izvajati samopomoč, vzajemno pomoč in domačo oskrbo ter poiskati zdravniško pomoč, kadar je ta potrebna (Komadina, 1995, cit. po Hoyer, 1995). Pri ljudehje torej treba doseči sprejetje miselnosti, daje zdravje njihova največja vrednota in da so sami odgovorni za lastno zdravje ter izboljšanje in ohranitev le-tega. Načela zdravstvene vzgoje Vzgojna načela so temeljne značilnosti vzgojnega procesa. Dajejo nam splošne smernice za uspešno vzgojno delo (Hoyer, 1995). Vzgojna načela je treba upoštevati v vseh fazah vzgojnega procesa, in sicer: pri postayljanju smotrov, izbiri vsebine, metod dela in učnih sredstev. V zdravstvenovzgojnem procesu upoštevamo naslednja vzgojna načela: načelo smotrnosti in načelo pozitivnih izhodiŠč. Kvas A. Zdravstvena vzgoja bolnika z ishemično boleznijo srca 253 Načelo smotrnosti vključuje smotrnost, načrtnost in organiziranost zdravstvenovzgojnega procesa. ZV je torej znanstvena in upošteva objektivne resnice, kar je tudi zahteva Kodeksa etike medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov Slovenije (predvsem razvijanje humanih medosebnih odnosov). Načelo pozitivnih izhodišč zahteva, da izhajamo iz pozitivnih lastnosti slušatelja, ki jih je treba odkriti in dalje razvijati. Načelo temelji na zaupanju, na pedagoškem optimizmu, na spoštovanju slušatelja in na spoštovanju človekovih pravic. ZV je uspešna, ko ji sledi akcija oziroma sprememba stališč in oblik vedenja, ki jih znajo bolniki/varovanci uporabiti v praksi. V tem je bistvena razlika med zdravstveno prosvetljenostjo in zdravstveno vzgoje-nostjo. Za zdravstveno prosvetljenost velja informiranost in poznavanje določenih dejstev in navodil, za zdravstveno vzgojenost pa uporaba tega znanja in navodil v vsakdanjem življenju. ZV mora biti postopna, saj se vedenje ljudi težko in počasi spreminja. ZV je neprekinjen proces, ki spremlja človeka vse življenje, z njo začnemo od rojstva naprej, zlasti v drožini, kasneje v šoli, v lokalni skupnosti in na delovnem mestu. Motivacija v zdravstveni vzgoji Motivacija za izobraževanje je eden vidnejših dejavnikov, ki uravnavajo človekovo učinkovitost pri pridobivanju novega znanja, razvijanju spretnosti, navad, novih stališč, pogledov in osebnostnih značilnosti (Kranjc, 1982, cit. po Hoyer, 1995). Za učinkovit vpliv na spremembo posameznikov je potrebna njihova motivacija za akcijo. Kajti za prevzgojo ljudi je nujno potrebna motiviranost za določena dejanja, ki bodo prinesla spremenjeno vedenje. V psihologiji sta znani dve vrsti motivacije za učenje: notranja, ki deluje pred samo učno aktivnostjo v obliki potrebe, nagona, motivacijskega stanja in interesa, ter zunanja, ki deluje po aktivnosti v obliki učinka, nagrade, kazni in zadovoljitvi potrebe. Programi zdravstvene vzgoje Program ZV je dokument, v katerem so določeni cilji, vsebine in napotki za realizacijo. Vsak ZV program mora imeti določeno globino, ki določa vsebine, zajete v programu. Vsak program torej obsega: - cilje, - vsebine, - metode, - strategije, - načrtovanje, - vrednotenje. Za ZV delo pri bolnikih z IBS je zelo primeren tip programa, kije problemsko usmerjen. Pri njemje te- žišče preučevanja problem, ki zahteva osvetlitev z več zornih kotov in interdisciplinarni pristop. Za uspešno realizacijo programa ZV pri bolnikih z IBS je treba najprej na podlagi dejstev (epidemiološke raziskave, socialno-ekonomsko stanje in vedenjski pogoji) in vzrokov (ekonomski, socialni, ekološki in zdravstveni) postaviti cilje, izbrati metode in strategijo dela, izdelati načrt ter ga takoj po izvedbi ovrednotiti. Z vrednotenjem programa ZV ugotovimo, ali je problem povsem odstranjen, zmanjšan ali povečan. Oblike in metode zdravstvenovzgojnega dela z bolniki Katero metodo in tehniko uporabimo pri ZV delu, je odvisno predvsem od velikosti skupine, organizacijske oblike, ki vpliva na metodo dela, in avdiovizu-alnih sredstev, ki so na razpolago predavatelju. Metode določajo, kako posredujemo znanje, razvijamo sposobnosti ter utrjujemo in preverjamo nove sposobnosti bolnikov. Metoda v bistvu predstavlja shemo dela zdravstvenega vzgojitelja (vrstni red, model in proces). Oblika dela je lahko frontalna, individualna in skupinska. Pri hospitaliziranih bolnikih zaradi IBS so uporabne naslednje metode dela: - razgovor v skupinah, - predavanje, - metoda rizika, - metoda demonstracije, - igranje vlog in - individualno delo z bolnikom. Metoda predavanja Gre za sistematično predstavitev teme ZV večjemu številu bolnikov, na katero se predavatelj temeljito pripravi. S tem pokaže spoštovanje do bolnikov in jih obvezuje, da predavanju sledijo in sodelujejo v razpravi po predavanju. Za predavanje na Kliničnem oddelku za kardiologijo so primerne naslednje teme: vzroki za nastanek IBS in simptomi IBS, ukrepanje ob napadu angine pek-toris (stenokardija), dejavniki tveganja za IBS, rehabilitacija po AMI, življenje s srčnim infarktom, življenje s kroničnim srčnim popuščanjem, življenje s srčnim spodbujevalnikom in drogo. Metoda demonstracije Pri delu z majhno skupino slušateljev uporabljamo metodo demonstracije, ki zahteva aktivno sodelovanje udeležencev z opazovanjem. Ta metoda poteka po vnaprej pripravljenem načrtu in izhaja iz vnaprej postavljenih ciljev. Demonstracijo izvajamo s pomočjo različnih pripomočkov, kot so: videofilmi, kazanje 254 ObzorZdrN1999;33 shem, tablic, diagramov in grafikonov, kazanje modelov, maket ter demonstracija gibov (nanašanje zdravil na kožo, masaža, dajanje injekcije ipd.). Metoda rizika Gre za pogovor z bolnikom, da ta lažje brez strahu izrazi svoje probleme. Ko predavatelj pri poslušalcih začuti strah in bojazen, jim ponudi možnost, da to na glas izrazijo, saj bodo tako začeli iskati nove načine za rešitev problema. Metoda rizika je zelo uporabna, saj bolnike vključuje in spodbuja, da sodelujejo v razgovoru in sami najdejo rešitve problemov. Spoznajo pomen skupinskega dela, ni jih več strah na glas izraziti svoje pomisleke, težave in dognanja. Individualno delo z bolnikom ali intervju To metodo ZV dela pri hospitaliziranih bolnikih najpogosteje uporabljamo. Spada med najuspešnejše metode dela, saj daje največ možnosti za informiranje, motiviranje in pristen stik z bolnikom. Na Kliničnem oddelku za kardiologijo je ta metoda največkrat uporabIjena. Gre za pogovor dveh oseb na štiri oči, ki se lahko opravi tudi med določenimi medi-cinsko-tehničnimi posegi, negovanjem bolnika ali pa povsem načrtno. Pri njej je poudarjen individualen pristop in celostna obravnava bolnika. Tudi bolniki so s to metodo dela najbolj zadovoljni, saj lahko sproti postavljajo vprašanja. Zal se intervju večkrat izvaja v bolniški sobi pred drugimi bolniki, ker ni ustreznega prostora za individualo delo z bolniki. Intervjuje zelo pomemben, saj omogoča takojšnje povratne informacije, lahko preverimo bolnikovo znanje in njegova nova stališča do določenega problema. Ker gre za pristen medosebni odnos med MS in bolnikom, bolnik MS brez zadržkov zaupa svoj strah, bojazni in dvome. Pri vseh zgoraj naštetih metodah dela lahko uporabljajo zdravstveni vzgojitelji še avdiovizualna sredstva, in sicer: grafoskop, videorekorder in diaprojek-tor. Izdelajo se prosojnice, kijih uporablja več predavateljev. Na Kliničnem oddelku za kardiologijo se od audiovizualnih sredstev uporablja le grafoskop, za demonstracijo uporabIjamo različne brošure, revijo »Za srce«, navodila za življenje po miokardnem infarktu doma in naslednje knjige o srčnih zbolenjih: - »Vse o srcu in žilah« (izdalo Društvo za zdravje srca in ožilja Slovenije, 1997); - »Srčni infarkt« (Jerše, 1987); - »Vračanje življenja srčnim bolnikom« (Jerše, 1984). Aplikacija metode predavanja na kliničnem oddelku za kardiologijo Pred odpustom v domačo oskrbo bolniki z IBS poslušajo predavanje o vplivih dejavnikov tveganja: Zmanjševanje ali opustitev kajenja Bolnike kadilce poučimo o nevarnostih nadaljevanja kajenja in jim svetujemo, kako naj prenehajo kaditi. V bolnišnici bolnik v času bolezni ne more in ne sme kaditi, tako ima priložnost, da z nekajenjem nadaljuje tudi doma. Bolnike seznanimo z načini prenehanja kajenja in kako naj pri tem vztrajajo. Prenehati kaditi je mnogo težje kot začeti. Bolniki se morajo za to odločiti sami, za kar je potrebna krepka volja in vztrajnost ter podpora svojcev in prijateljev. Bolnike seznanimo z naslednjimi načini prenehanja kajenja: - postopno zmanjševanje števila dnevno pokajenih cigaret; - akupunktura, ki jo mora izvajati le strokovnjak; - odvajanje s pomočjo tablet; - odvajanje z obližem; - takojšnja opustitev kajenja. Dokler se kadilec ne odloči, da bo popolnoma opustil kajenje, naj naredi vsaj tole: - zniža količino pokajenih cigaret na deset na dan; - cigareto pokadi samo do polovice; - ne kadi v prostoru, med sprehodom, med hojo po cesti, med rekreacijo; - plitko in poredko vdihava cigaretni dim; - dela daljše časovne razmake med eno in drogo cigareto; - ne kadi pred otroki in mladino; - določi si dan, ko bo opustil kajenje. Srčnega bolnika je treba poučiti, daje kajenje najboIje opustiti takoj, brez oklevanja. Pri temje pomembno sodelovanje družine, svojcev in sodelavcev, da pred njim ne kadijo in ga ne spodbujajo h kajenju. Zvišane maščobe v krvi in srčni bolnik Bolnik z zvišanimi maščobami v krvi naj upošteva: - uživanje uravnotežene in varovalne prehrane (dieta z manj maščobami); - redno jemanje predpisanih zdravil za zniževanje maščob v krvi; - občasni laboratorijski pregledi za določanje maščob v krvi; - vzdrževanje normalne telesne teže; - redna organizirana telesna vadba; - shujševalne diete pri prekomerni telesni teži. Redna telesna dejavnost srčnega bolnika Zelo pomembno je, daje bolnik v času hospitaliza-cije redno telesno dejaven, za kar v veliki meri poskrbita njegov fizioterapevt in MS/ZT. S telesno dejavnostjo naj nadaljuje tudi doma. Zelo pomembnaje družinska rekreacija, saj so pri njej aktivni vsi člani družine. Družinska rekreacija vpliva na psihične sposobnosti varovanca, krepi njegove vitalne funkcije ter preventivno deluje na dejavnike tveganja za IBS. Kvas A. Zdravstvena vzgoja bolnika z ishemično boleznijo srca 255 Telesna vadba naj se izvaja najmanj dvakrat tedensko ali vsak dan od 5 do 10 minu.. Najprej je treba telo ogreti, sledi obremenitev, kiji sledi umirjanje, kar znaša skupaj 30 minut. Najbolje je, če varovancc vadi vsak dan in obremenitev prilagaaa zmogljivostim glede na starost ter s tem ugodno vpliva na krepitev delovanja srca, pospešitev krvnega obtoka in boljšo preskrbo tkiv s kisikom. Privošči naj si naslednee športne dejavnosti: hitra hoja, tek, trim steza, kolesarjenje, plavanje, tek na smučeh, smučanee ipd. Športne igre: košarka, odbojka, rokome,, namizni tenis ipd. Pravilna in zdrava prehrana srčnega bolnika Za srčnega bolnika je zelo pomembno, da se čim bolj zdravo prehranjuje. Osnovni dietni ukrep pri tem bolniku je vzdrževanje normalne telesne teže oziroma redukcija zvišane telesne teže. Zmanjšati mora vnos maščob ter zvišaii vnos zaščitnih snovi (vitamini, rudnine ter balast), znižaii količino soli in popitega alkohola. Tisti, ki imajo zvišano telesno težo, naj čim prej shujšajo s pomočjo redukcijske diete ter z izvajanjem vsakodnevnih dejavnosti. Hrana naj bo energijsko revnejša, z manj nasičenimi maščobnimi kislinami in sladkorji ter z veliko sadja in zelenjav.. Poleg redukcijske diete so za srčnega bolnika priporočljive še azijska, mediteranska, ribja in vegetarijanska dieta. Pri redukcijski dieti naj bolnik upoštev:: - 3 do 6 obrokov na dan; - redna telesna aktivnost; - maščobe od 15 do 30 % celodnevnih energijskih potreb; izločttev vseh mastnih živil, uporaba nenasičenih maščobnhh kislin (olivno olje); - dnevno 60 do 90 gramov pustega mesa ali ustreznih zamenjav, ribe 2 do 3-krat na teden, posneto mleko in pusti siri; - čim manj sladkorja, nobenih sladic z veliko maščob in rumenaakov in dodanih sladkorjev; - sadje in zelenjava (400 gramov na dan); - polnovredni žitni izdelki (balas,, vitamini in rudnine); - manj soli (3 grame na dan); - nobenih živil, kijim s proizvodnjo dodajajo sol; - dovoljeno 2 do 3 dl rdečega vina ali 3 do 5 dl piva; - dovoljeno 1 do 2 lahki kavi na dan. Azijska dieta vsebuje veliko riža in drugih žit ter malo maščob. Mediteranska dieta vsebuje 40 % ali več maščob, predvsem olivno olje oziroma monone-nasičenhh maščobnhh kislin, ki gredo na račun ogljikovih hidratov, vsebuje veliko sadja, zelenjav,, stročnic, rdeče vino in začimb,, v katerih je veliko zaščitnih snovi. Značilno za ribjo dieto je veliko rib in morskih sadežev, ker vsebujeoo veliko maščob omega tri. Pri vegetarijanski dieti pa prevladujejo predvsem sadje in zelenjav,, morski sadeži, posneto mleko, sir (manj masten,, žitarice (žito, ječmen ipd.) in soja. Bolnike je treba poučiti, daje zaščitnih snovi največ v sadju, zelenjav,, nekaterih naravnih začimbah in različnih semenih. Zaščitnih snovi ne sme prezreti, ker zavirajo nastanek ateroskleroze. Po priporočilih Svetovne zdravstvene organizacije (SZO) zdrava prehrana vsebuje 30 % maščob, nad 10 % mononenasi-čenih maščobnhh kislin (mediteranska dieta), najmanj 400 gramov sadja in/ali zelenjave ter več kot 5 % energijske vrednosti dnevnega obroka iz ogljikovhh hidratov (polnovredne žitarice, sadje, zelenjav:: vegetarijanska in makrobiotična dieta) (Pokom, 1997). Stres in srčni bolnik V času hospitalizacije seje treba veliko pogovarjati z bolnikom, da lahko izpostavi svoje strahove, nezaupanja in reakcjje ob stresnih situacijah. Le tako mu bo MS lahko pomagaaa in ga naučlla obvladovanja stresa. Bolnika je treba poučiti, kako bo najlažje premagal stresne situacije: - z rednimi vajami za telesno in duševno sprostitev, - z redno telesno dejavnostjo, - s povezanostjo s svojci v času hospitalizacije in kasneje doma ter - s povezanostjo z njegovimi prijatelji, znanci in sorodniki. Pri srčnih bolnikih je treba doseč,, da znajo: - sprostiti notranjo napetost, - doseči prilagodljivost za izbiro med dvema možnostma, - doseči umirjenott dela in akcij, - sprejeii razumevanje do okolice, - sprejeii nov način življena.. Danes se ljudje vedno bolj zatekajo k avtogenemu treningu, ki omogoča popolno sprostttev. Avtogeni trening lahko izvajajo sami ali s pomočjo strokovnjaka. Ko posameznik obvlada avtogeni trening, lahko sam uravnava toploto nog, delovanee prebavil, hitrost utripanja srca itn. Varovanie in skrb za normalni krvni tlak Po odpustu v domačo oskrbo je dobro, da si bolniki z zvišanim krvnim tlakom priskrbijo merilec krvnega tlaka za redno spremljanee vrednosti krvnega tlaka doma. Bolnika poučimo o rednem beleženju izmerjenhh vrednosti krvnega tlaka (kartonček, ki ga na kontrolo pri kardiologu bolnik prinese s sabo), rednem jemanju predpisanih zdravll (zakaj in kdaj), občasnem merjenju krvnega tlaka v ambulanii splošnega zdravnika, uživanju manj slane hrane, odpravi debelosti, zdravi prehran,, omejitvi uživanaa alkoholnih pijač in opustitvi kajenja. Sladkorna bolezen in srčni bolnik Srčni bolniki s sladkorno boleznijo naj upoštevajo naslednaa navodila: 256 ObzorZdrN1999;33 - pravi1na prehrana in redna telesna vadba na delovnem mestu, v šoli, domačem okolju in lokalni skupnosti; - redno uživanje dietne prehrane in dietnih sokov; - redne kontrole krvnega sladkorja; - takojšnji obisk pri zdravniku v primeru poslabšanja. Sklep Zdravstvena vzgojaje zelo pomembna za zmanjševanje zbolevnosti in smrtnosti zaradi IBS. Z ZV skušajo zdravstveni delavci/vzgojitelji varovancemlbolnikom posredovati znanje, veščine, spretnosti, informacije in navade, ki vplivajo na zdrav način življenja. Varovanci/bolniki se morajo zavedati, da sami, in ne zdravstveni delavci/vzgojitelji, vplivajo na svoje zdravje. Ti jim le pomagajo, da lažje dosežejo optimalno zdravje in dobro počutje. Z ZV je treba doseči, da bodo varovanci/bolniki spoznali, da ni dovolj poznavanje dejavnikov tveganja za nastanek IBS, temveč jih je treba tudi upoštevati v načinu življenja. Zdravstveni delavci/vzgojitelj:: profesor ZV, zdravnik, MS, in delno ZT, v bolnišnici izvajajo ZV s pomočjo različnih oblik in metod dela. Na Kliničnem oddelku za kardiologijo se kot metoda dela največ uporabljata predavanje in intervju, ki omogočata takojšnjo povratno informacijo o razumevanju posredovane snovi. ZV mora biti permanenten proces ves čas bolnikove hospitalizacije ter naj se nadaljuje v primarnem zdravstvenem varstvu (delo patronažih MS in MS v zdravstvenih domovih). Za uspešno zdravstvenovzgojno delovanje so zelo pomembni tudi programi ZV na nacionalni ravni, ki morajo potekati enotno po vsej Sloveniji ter permanentno za vse varovance/bolnike. Programe ZV naj izdelajo profili z ustreznim zdravstvenovzgojnim znanjem in večletnimi praktičnimi delovnimi izkušnjami (visokošolska izobrazba zdravstvenovzgojne in pedagoške smeri ter visokošolska izobrazba družboslovne in medicinske smeri). Vse premalo pa se nekateri zavedajo, da so stroški za korektno izvajanje zdravstvenovzgojnih programov nedvomno manjši kakor stroški za zdravljenje določenih zbolenj ali celo stroški ob prezgodnji smrti. Ko se bodo tega zavedali vsi, ki imajo možnost odločanja, kam naj se usmeri denar, kije na razpolago zdravstvenemu varstvu, bo več denarja namenjenega primarnemu zdravstvenemu varstvu. Šele takrat bo veljal rek: lažje (ceneje) je preprečevati kakor zdraviti. Literatura 1. Furst J, Tepeš B, Lavrič J, Košutič J. Analiza kardiovaskularnih dejavnikov tveganjapri slovenskih poslovnežih. Zdrav Vestn 1995; 64: 623-7. 2. Hoyer S. Zdravstvena vzgoja in prosveta. Ljubljana: Tehniška založba Slovenije, 1995. 3. Jelene Z. Svetova1no delo pti vzgoji in izobraževanju odraslih. LjubIjana: Dopisna delavska univerza Slovenije, 1982: 7-57. 4. Komadina D, Boh K. Nove usmeritve zdravstvene vzgoje. Zdrav Vestn 1996; 65: 17-8. 5. Kodeks etike medicinskih sester in zdravstvenhh tehnikov Slovenije. Ljubljan:: Zbornica zdravstvene nege Slovenije, 1994. 6. Kvas A. Dejavniki tveganja pti bolnikih z ishemično boleznijo srca. Diplomsko del0. Ljubljana: Pedagoška fakulteta in Visoka šola za zdravstvo, 1997. 7. Lazar J, Premik M. Odnos slovenskih zdravnikov do zdravega načina življenja. Zdrav Vestn 1997; 66:17-20. 8. Ministrstvo za zdravstvo. Pian zdravstvenega varstva republike Slovenije do leta 2000. Ljubljan,, 1993: 17-9. 9. Pokom D. Alternativne oblike v preventivi bolezni srca in ožilja. Zdrav Var 1997; 36: 253-4. 10. Pokom D. Prehrana in kronične bolezni v Sloveniji. Zdrav Var 1996;35:277-83. 11. Ravnikar B, Žalar A. Zdravstveaa vzgoja za utIjevanje zdravja pri prevenciji kardiovaskularnih bolezn.. Zdrav Var 1988; 28: 39-40. 12. RejaD. Uvod v študij zdravstvene vzgoje. Zdrav Var 1977; 16: 1-37. 13. Standard K, Kaplau A. Health educaiion: new approaches. Wo Chronicle 1983; 37: 61—4. 14. Stanič-Stefan S, Bule M, Kovač-Blaž M et al. O zdravju srca. Vik-torijska deklaracija. Ljubljana: Svetovalni odbor M9dnarodne konference o zdravju srca, 1994. 15. StergarE.Zdravstvenovzgojna dejavnost v letih 1990-199.. Zdrav Var 1994; 33: 235-8. 16. Svetlik I. Kakovott življenja v Sloveniji. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede Ljubljan,, 1996. 17. World Health Organization. New policies for health educaiion in PHC. Geneva: WHO, 1982: 1-20. 18. Žalar A. Analiza zdravstvenovzgojnega dela s kardiovaskularnimi bolnik,, s poudarkom na hipertonikih, v zdravstvenhh organizacjah v Sloveniji. Zdrav Var 1992; 32: 103-8.