vsak petek z datumom prihodnjega dneva. Dopisi naj se frankujejo in pošiljajo uredništvu lista »Mir« v Celovec, Pavličeva ulica št 7. Osebni pogovor od 10. do 11. ure predpoldne in od 3. do 4. ure popoldne. Rokopisi naj se samo po eni strani lista napišejo, druga stran naj bo prazna. r L Velia za celo leto 4 kron«. Denar naj se pošilja točno pod napisom: Upravništvu lista „Mir“ v Golovca, Vetrinjsko obmestje št 26. Naročnina naj se plačuje naprej. Rokopisi se ne vračajo. Dopisom je treba za odgovor priložiti poštno znamko. Glasilo koroških SlooenceD Leto XXXII. Celovec, 23. velikega srpana 1913. St. 34. mm mm mm mi m Pozdravljeni ! [d 23. do 27. avgusta 1913 bo v beli Ljubljani zboroval po svojih zastopnikih slovenski in hrvaški narod. Po svoji ogromni večini je slovensko - hrvaški narod po veroiz-povedanju in mišljenju katoliški. Narod trpinov, narod junakov, narod idealov je! Narod, o katerem bo zgodovina vedela povedati mnogo vrlin. — Pozdravljen, tak narod, pozdravljen v beli Ljubljani ! Izmed vseh dosedanjih katoliških shodov na Slovenskem obeta biti ta največji in najpomembnejši. Mejnik obeta biti v zgodovini slovenskega naroda. Mejnik, ker bo združil silo katoliških Slovencev v okrepljeno armado, ki bo izvojevala katoliškemu slovenskemu narodu bodočnost, kakršne je vreden! Mejnik, ker bo položil — v to upamo — trden, nepremakljiv skupen temelj za dobrobit celega slovenskega in hrvaškega naroda. Mejnik, ker bo vprvič manifestiral slovenski in hrvaški katoliški narod svoje edinstvo in na najlepši, najidealnejši in najuspešnejši način naznanil svetu: Bodočnost Slovencev in Hrvatov je in mora biti ena, in da bo ta bodočnost velika, nam jamči njen pridevek: Katoliško-narodna! Mejnik, ker bo na njem v znak solidarnosti avstrijskih katoliških Slovanov zbranih tudi izredno mnogo Čehov in Poljakov. Kažipot v bodočnost! Zato prihajamo na ta katoliški shod koroški Slovenci — okrog 1000, samo s posebnim vlakom okrog 650 — s celim in polnim srcem in kličemo vsem udeležencem iskreni: Pozdravljeni! mm _ a. mm m mm mm mm m Dijaške razmere na Koroškem. Eden najvažnejših faktorjev narodne moči je brezdvomno poleg kapitala inteligenca. Odveč bi bilo na dolgo in široko opisovati pomen študiranih ljudi za vsak narod. Vsak človek ve. da je narod brez inteligence mrtev narod, da je to narod hlapcev, ki mora v kratkem poginiti. Edini kmet še zmore ohraniti svojo narodnost dalje časa zaradi svoje konservativnosti, a tudi on se ne zna trajno upirati ponemčevanju, tudi on rabi voditeljev, inteligence. To velja v prvi vrsti za nas Korošce, kjer je nemška politika noč in dan na delu, da uniči vsak slovenski živelj v najzadnji vasici našega Korotana. Kdor pa nima inteligence, tudi ne bo prišel nikoli do kapitala, ki pride pri vseh narodnih vprašanjih v prvi vrsti v poštev kr ki tvori v resnici najvažnejši faktor narodne sile. Dokler ne bomo Slovenci imeli lastnih' inženirjev, lastnih podjetnikov, strokovnjakov v vseh panogah, se tudi gospodarsko ne bomo mogli kosati z drugimi narodi, borno ostali vedno tlačani. Inteligenca pa se naslanja na dijaški naraščaj in zaradi tega je dijaški naraščaj ravno istega, da, še večjega pomena kot inteligenca sama. Kajti statistike dijaštva nam ne samo dokazujejo, da imamo slovenskih dijakov, ampak tudi, ali število našega dijaštva raste ali pada, ali napredujemo ali nazadujemo, ali imamo sploh še kaj prihodnosti, ali nič več. Slovencev je na Koroškem ena tretjina; torej bi moralo biti tudi ena tretjina slovenskega dijaštva, to bi bilo nad 30%. Oglejmo si pa razmerje, kakor je v resnici. Letos je bilo na celovški gimnaziji 441 Nemcev, to je 841/>% in 78 Slovencev, to je 151/2%. Zdaj pa poglejmo malo nazaj. Leta 1855. je bilo na celovški gimnaziji 174 Nemcev, torej 74% in 63 Slovencev, to je 26%. L. 1865. je bilo 290 Nemcev, to je 75i/2% in 96 Slovencev, to je 241/2%. Leta 1905./1906. je bilo 396 Nemcev, to je 82% in 84 Slovencev, to je 18%. Leta 1910./11. je bilo 400 Nemcev, to je 84% in 72 Slovencev, ali 16%. Letos je bilo na celovški realki 357 Nemcev ali 95% iji samo 6 Slovencev, t. j. 11/2%. Leta 1855. je bilo tam 168 Nemcev, to je 77%% in 49 Slovencev, ali 221/2%. "Leta 1865. je bilo 176 Nemcev, torej 83% in 36 Slovencev ali 17j%. Leta 1910. je bilo 375 Nemcev, torej 95% in 8 Slovencev, torej 2%- Na šentpavelski gimnaziji je bilo 1. 1908. 157 Nemcev, torej 87% in 15 Slovencev, to je 8%. Ne beljaški gimnaziji je bilo 1. 1910./11. 293 Nemcev ali 80y2% in 10 Slovencev, torej 9%. Na državnem moškem učiteljišču je bilo samo 7 Slovencev in blizu 200 Nemcev. ^ Na stavbeni in umetno-rokodelski šoli v Beljaku je bilo preteklo leto 653 obiskovalcev, od teh 533 Nemcev, 80 Slovencev in 30 Lahov, ali v razmerju: 82% Nemcev, 12% Slovencev in 6% Lahov. Državna obrtna šola v Celovcu je imela preteklo leto 494 učencev, od teh 419 Nemcev, 57 Slovencev in 15 Lahov, ali: 86%% Nemcev, 11%% Slovencev in 3% Lahov. Navedene številke nam torej jasno dokazujejo, da še daleč nismo dosegli 30%, da zaostajamo za drugimi narodi, da smo celo nazadovali v zadnjih 60 letih. Ozrimo se še nekoliko na vzroke, zakaj zaostajamo, zakaj nazadujemo. Vzroki so deloma čisto naravni in se ne dajo tako lahko odstraniti, deloma smo jih pa sami'zakrivili. Glavni vzrok je, da je koroški Slovenec kmet ter ne more toliko dijakov vzdržati, kakor Nemec, ki ima mogočno in bogato ozadje. K temu se še pridruži nemška po- litika, ki načeloma ne nastavlja naših izobražencev na Koroškem, tako da morajo ti v tujini iskati kruha in njih družine so tako-rekoč izgubljene za nas Korošce. Najboljši dokaz za to je, da nimamo skoraj nobenega dijaka, ki bi bil sin slovenskega uradnika, ampak so vsi kmečkega stanu. Drugi vzrok je ta, da naš šolski zistem odgovarja edino-le nemškim, ne pa tudi slovenskim potrebam. Od naših dijakov se pri vstopu v različne koroške šole zahteva ravno isto znanje iz nemščine kakor od Nemcev in zaradi tega se marsikateri talent po-izgubi. Tretji vzrok pa je naša brezbrižnost za dijaštvo. Na dijaštvo se navadno pozablja; malokdo skrbi zanj, čeravno tvori ravno dijaštvo najvažnejši del narodnega napredka. Na Koroškem je približno 46 slovenskih far, ki imajo dijake, in 77 jih je, ki nimajo nobenega slovenskega dijaka. Ali ni to sramota za nas, ako primerjamo naše razmere s kranjskimi, kjer ima tista majhna peščica Nemcev 3krat toliko dijakov, kakor vsi koroški Slovenci skupaj, ki tvorijo eno tretjino vsega koroškega prebivalstva? Ali so morda v onih 46 farah naši kmetje premožni in v drugih 77 revni? Gotovo ne. Ampak naša brezbrižnost je tega kriva. Kam bomo prišli pri takih razmerah. Do sodnega dne bomo klicali zastonj vlado na pomoč ter zahtevali svoje pravice, ako si sami ne pomagamo. Tukaj je rana, na kateri hira koroški Slovenec, tu sem obračajmo svojo pozornost. Želeti bi bilo, da vsakdo spozna veliko važnost vsakega slovenskega koroškega dijaka ter zapopade velepomembno vlogo, ki jo on igra. Naloga vsakega narodnjaka, posebno naših duhovnikov in učiteljev bi bila, skrbeti za to, da dobimo tudi iz onih 77 far vsaj enega dijaka, da se bo število naše inteligence pomnožilo, naše potrebe vpoštevale, da bomo slovenske pokrajine zasedli z lastnimi ljudmi ter tako vendar enkrat smeli postati na svoji zemlji svoji gospodje, na kateri se sedaj mastijo tujci. Pošiljajmo torej svoje otroke v šole, podpirajmo slovenski »Katoliški dijaški dom« v Celovcu, ki se je pred par leti ustanovil in je šele v povojih ter čaka naše pomoči. Podpirajmo ga, da se razširi, da se poveča, da bo v resnici odgovarjal zahtevam, ki jih stavi bodočnost nanj. Dijaški dom naj postane pravo središče ■ celega slovenskega koroškega dijaštva. Vsak hlapec, vsaka dekla postane lahko prav narodni dobrotnik, ako se vsaj nekoliko zanima za dijaštvo, ako podpira z najmanjšim darilom to narodno podje/tje, iz katerega raste naša moč, naša prihodnost. Brez pravic. Kakor gladni volkovi so se vrgli na nas, da nas uničijo, poteptajo, raztrgajo. Da nam vzamejo naš jezik, našo zemljo, naše do-movje. Da nas preženejo z rodnih tal. Samo dvoje so nam pustili na izbiro: smrt ali beg; Naj se udarno in storimo narodno smrt ali pa zapustimo domače gaje in poljane ter se umaknemo z rodne zemlje. Zastonj smo se sklicevali ha naše pravice. Zastonj protestirali, da se nihče ne sme dotikati in nam jemati tega, kar smo prejeli od svojih očetov in dedov kot najdražjo zapuščino. Kaj se volk meni za pravice, kaj mu mari, če pokonča to, kar je človeku najdražjega: on divja in kolje, dokler kaj vidi pred seboj, dokler ni vsega po-davil. Tako se godi z nami. Bože mili, vzeli so nam vse. Šole, urade, vse javno življenje, javni zastopi: povsod so v blato poteptali naše pravice. Našim otrokom že v prvi mladosti kradejo iz srca vsako ljubezen do materinega jezika in fabricirajo iz njih slovenske janičarje, odpadnike. Že v prvi mladosti jim vcepljajo tisto pretirano in nenaravno spoštovanje do vsega, kar je germansko, na eni in preziranje in zaničevanje do vsega, kar je domače, slovensko, na drugi strani. Otroci se ne nauče niti čitati v slovenskem jeziku. Kaj čuda potem, če se ti otroci, ko dorastejo, sramujejo rodnega jezika, kaj čuda, če moraš v popolnoma slovenski vasi na slovenski nagovor čuti odgovor: Versteh nichts windisch (!), hur deutseh. Našo mladino, ki hoče študirati dalje, ovirajo in jo skušajo odtujiti narodu. Naše uradništvo, ki je ostalo svojemu jeziku zve-< sto, tirajo iz dežele in si mora na tujem iskati službe. Naše učitelje, kolikor jih niso že tekom njihovih študij ponemčili, pošiljajo med tuje ljudstvo v popolnoma nemške kraje ali pa jih puste celo leto čakati na službo nenastavljene. V slovenske kraje pa pošiljajo renegate-odpadnike ali pa kurzov-ce, ki le za silo lomijo slovenščino. In ti naj vzgojujejo našo mladino? Ljudje, ki nas sovražijo, ljudje, ki si ničesar bolj ne žele, kot da naše ljudstvo čim prej izgubi svojo narodno samostojnost. Kakšna mladina prihaja iz šol, ki imajo take učitelje, bo vsakomur jasno. Mladina, ki omalovažuje, prezira in zaničuje svoj materni jezik. Kdo se bo po vsem tem še čudil, če se mu pripeti v tnemčurskem trgu, kot se je meni pripetilo pred kratkim: Stala je na trgu večja množica ljudi, ko pridem mimo. Eden me slučajno pozdravi. A takoj ga drugi opomni: Den tut man nicht griifien, der ist windisch (!). V uradih, kje so tu naše pravice, ko komaj še moreš plačati davek v domačem jeziku. In o naših železnicah je skoro odveč govoriti. Brez šikan v slovenskem jeziku težko dobiš karto, če jo sploh dobiš. In to je po vsej slovenski Koroški enako. Od konduk-terjev na železnici ne moreš dobiti nobenega pojasnila. Zastonj se obračaš nanj: Ich versteh nicht slovenisch in gre dalje. Kaka krivica se nam godi po železnicah, naj izpričajo besede nekega kolikor toliko nepristranskega, zavedpega Nemca, ki se je takole izrazil o tej stvari: Prav imate, da se borite in potegujete za svoje pravice. Če bi bil jaz Slovenec, bi isto storil. Če bi jaz v kakem slovenskem kraju ne dobil listka na nemško zahtevo, bi me to strašansko razjezilo. Pa dovolj o tej naši mizeriji. Če človek vse to premišlja, se nehote vpraša: je-li to sploh še človeško? Ali nismo tudi koroški Slovenci ljudje, prosta bitja, ki si sama določujejo svoje življenje? Ali ne gredo tudi nam kot vsakemu človeku pravice, ki jih nam nihče ne sme vzeti? In med te pravice spada tudi, da se človek poslužuje, vzgaja v svojem domačem jeziku. In te pravice ima človek od Boga samega, od Boga, ki je ustvaril človeka prostega s svobodno voljo, od Boga, ki človeku niti sam noče kratiti njegove prostosti in mu raje pusti, da to prostost zlorabi, kot da bi mu jo vzel. — Kdo ste torej vi, ki nam jemljete naše pravice, ki jnam kratite našo prostost? Ste-li mari več kot Bog? Nikdar! Navadni ljudje ste, ljudje kot vsi zemljani. Zato je to vaše početje velika krivica, ki ste jo nam prizadejali in nam jo še prizadevate, zato je to vaše početje navadno lopovstvo razbojnika, ki oropa poštenega človeka. A še živi pravica, še živi pravični Bog. In on je z nami, z nami je pravica. Zato ne obupamo, zato se ne udarno. Zato še ni upadel naš pogum v tem neenakem boju za obstanek. Zato se bomo še nadalje borili za naše svete pravice. Največja ironija je le to, da se narod, ki učinja take barbarske stvari, še hvali, da širi med nas kulturo. O jadna taka kultura, jaden tak kulturonosec! O ironija, ponašati se s kulturo roparja, ki uveljavlja svojo »kulturo« z nasilstvom, s surovo premočjo, s fizično silo, s teptanjem Ha uničevanjem pravic bližnjega! Ako še niste, pošljite naročnino! Lenoba ni vedno slaba lastnost, ampak še pogosteje bolehen pojav, in v tem slučaju ima svoj vzrok skoro vedno v lenem prebavljanju. Kdor ne prebavlja hitro in lahko, je ponaj- več slab in slabokrven, ker se kri prepočasi prenavlja. Taki ljudje seveda tudi nimajo moči in veselja do dela, kakor ljudje z normalnim prebavljanjem. Staro preizkušeno, gotovo učinkujoče, rahlo sredstvo za pospeševanje prebavljanja so Fellerjeve odvajajoče rabarbara-krogljice z znamko „Elza- krogljice41. Napravljajo tek, pospešujejo prebavo, pomirjajo krče, urejujejo odvajanje in izboljšujejo kri. 6 škatljic za 4 krone pošilja franko lekarnar E. V. Feller, Stubica, Elza trg št. 67, Hrvatsko, kjer se dobiva tudi slavni Feller jev „Elza-fluid“, tucat na po-skušnjo za 5 kron. Si--------- Katoliški shod v Ljubljani. SPORED hrvaško - slovenskega katoliškega shoda v nedeljo, dne 24. avgusta. Od 7. do pol 8. ure zjutraj: Zbiranje udeležencev. Prosimo udeležence, da sc natančno ravnajo po teh navodilih: Prva skupina. (Zbirališče od 7. do pol 8. ure na jubilejnem mostu.) 1. Konjeniki. 2. Fanfaristi. — Druga skupina. (Zbirališče od 7. do pol 8. ure na dvorišču Katoliške tiskarne in ob Poljanskem nasipu.) 3. Zgodovinske zastave s častno stražo. 4. Poslanci in zastopniki občin. 5. Slovenci iz Nemčije in iz drugih krajev inozemstva. — Tretja skupina. (Zbirališče od 7. do pol 8. ure na vrtu Alojzišča.) 6. Salezijanska godba iz Trsta. 7. Poljska odposlanstva. 8. Češka odposlanstva. 9. Hrvatje. Hrvaška društva in hrvaške narodne noše. 10. Salezijanska godba iz Trsta. 11. Deklice in dečki v narodni noši. — Četrta skupina. (Zbirališče od 7. do pol 8. ure v Ljudskem domu in pred Ljudskim domom.) Ì2. Koroški Slovenci in koroške slovenske narodne noše. 14. Novomeška godba. 15. Akademiki in stare j šine. — Peta skupina. (Zbirališče od 7. do pol 8. ure ob domobranski vojašnici in Domobranski ulici. 16. Češki Orli. 17. Domžalska godba. 18. Slovenski Orli. 19. Vmes orlovska godba. — Šestaskupina. (Zbirališče od 7. do pol 8. ure na Kuhnovi cesti poleg Streliške ulice. 20. Jeseniška godba. 21. Narodne noše iz Primorske, Kranjske in Štajerske. 22. Vmes idrijska godba. 23. Bogomile. 24. Pevci in pevke. 25. Uradniki zavodov. 26. Učiteljstvo. -Sed-m a . s k u p i n a. (Zbirališče na dvoriščih Marijanišča od 7. do pol 8. ure zjutraj.) 27. Sodba. 28. Rokodelska društva. } lska Sodba. 30. Društva Slovenske kršč -socialne zveze, Jugoslovanske strokovne zveze, Prometna zveza in moške Marijine družbe iz Štajerske, Primorske in Kranjske. Pri prvem znamenju z rogovi naj se vsi udeležniki postavijo v vrste, pri drugem znamenju se sprevod prične pomikati dalje. Reditelji sprevoda imajo bele trakove in se jirn mora vsak brezpogojno pokoravati. Ob 8. uri dopoldne: Odhod k sveti maši, posvetitvi Brezmadežni in proslavi 65 let-nice vladanja Nj. Veličanstva cesarja Frančiška Jožefa. Sprevod se izvrši ob vsakem vremenu! Sprevod se pomika po Kopitarjevi ulici, jubilejnem mostu, Resljevi cesti, po cesti mimo južnega kolodvora, Dunajski, cesti, v Šelenburgovo ulico na Kongresni trg. V slučaju slabega vremena ne gre sprevod na cesto mimo južnega kolodvora, ampak se pomika po Komenskega ulici in po Slovenskem trgu na Dunajsko cesto. — Ob 9. uri dopoldne: Sv. maša na Kongresnem trgu pred Uršulinsko cerkvijo. Sv. mašo daruje nadškof koadjutor zagrebški dr. Ante Bauer Posvetitev Brezmadežni prečita knezo-škof ljubljanski dr. A. Jeglič. Udanostni izjavi sv. Očetu in cesarju. Predlaga predsednik pripravljalnega odbora kanonik dr. Josip Gruden. Sprevod na slavnostni prostor. Po končanem sprevodu na Kongresnem trgu se pomika sprevod po Vefcovi ulici S™Vt prečne»». Nerabno-" iav i-r j kupr a!- pa vrarne v; , As!»» tudi'načrte m proVacu'•* - Aò.v, - Henrik Zadnikar izdelovalec cerkvenih posod v Ljubljani, Sv. Petra cesta 13 se priporoča čč. duhovščini za napravo monštranc, kelihov, ciborijev, svetilk, svečnikov in potlačenih lestencev. Tudi se stare cerkvene posode po najnižji ceni nanovo posrebrijo, oziroma pozlatijo. vi-.• >• ;:-'-k v Edino sionensbo narodno trgonsho-obrf no podjetje Hotel Trabesinger P CišllillOI» Uelikoošha cesta št. 5. Podpisana voditeljica hotela Trabesinger se vljudno priporoča vsem velecenjenim slovenskim in slovanskim gostom-potnikom, ki prenočujejo ali za več časa ostanejo v Celovcu. V hotelu se dobe lepe, snažne sobe po primerni ceni; nudi se izborna kuhinja in zajamčeno pristna in dobra vina iz Slovenskih goric. Na razpolago je tudi kegljišče poleg senčnatega vrta, pozimi toplo zakurjeno. V hotelu Trabesinger dobite vsak dan, posebno pa ob sredah zvečer, prijetno slovensko družbo. V poletnem času pričakuje na kolodvoru gostov domači omnibus. Slovenski potniki in rodoljubi, ustavljajte se samo v edini slovenski gostilni »Hotel Trabesinger« v Celovcu, kj er boste vedno dobro postreženi. Za mnogobrojen obisk se priporoča voditeljica hotela Hlojzija Leon. Podružnica Ljubljanske kreditne banke v Celovcu Delniška glavnica K 8,000.000. Rezervni fondi okroglo K 1,000.000 4°0 Mmì viole po Poližite se olire-siiiieio po oO dneva vloge ds dneva nfcm. Rentni davek plača lianta sama. Kolodvorska cesta 27, v lastni hiši. Zamenjuje in eskomptuje izžrebane vrednostne papirje in vnovčuje zapadle kupone. Daje predujme na vrednostne papirje — Zavaruje srečke proti kurzni izgubi. Vinkuiuje la devinkuluje vojaške ženitninske kavcije. Kskompt in incasso menic. Borzna naročila. Centrala v Ljubljani. Podružnice v Spijeta, Trstu, Sarajeva, Gorici, Celju in ekspozitura v Gradežu. Denarne vloge v tekočem računu obrestujejo se: proli 30 H c Oj proti GO iM ci| G| opporsi po u la oisovei po » |2 jo Lastnik in izdajatelj: Gregor Einspieler, prošt v Tinjah, — Odgovorni urednik: Jožef Gostinčar, drž. poslanec. — Tiska Katoliška tiskarna v Ljubljani.