54 Marta Ložar Krila, predpasniki in pasovi v slovenskih ljudskih nošah Marta Ložar Krila V naših nošah imamo bistveno razliko med krilom na pas ter krilom z modrcem, ki se pojavlja, razen izjem, vsako v svojem predelu slovenskega ozemlja. Krilo na pas je doma v območju bele noše, kakor imenujemo po- krajine, kjer je še do nedavna prevladovalo v noši belo, največ domače platno. Pokrajine, iz katerih so znani že po vseh dosegljivih virih številni oblačilni kosi iz drugobarvnega blaga, imenujemo območje temne noše; le-to pozna krilo z modrcem. 1. Krila na pas so najpreprostejša v kroju in izdelavi. Taka so belo- kranjska in prekmurska krila, imenovana r ó b a č a pri Poljčicah, Vini- čankah in Adlešičankah; robača v Poljanski dolini; janka in kikla v Prekmurju ter drugod v vzhodni Sloveniji V virih 19. stol. omenjajo avtorji iz Bele krajine (Navratil iz Metlike,' Kobe iz Semiča,^ Heinko iz Krupe") bela, navzdol nagubana platnena krila. Po konservativnem značaju belokranjske noše sodeč, se kroj teh kril iz prve polovice 19. stoletja ni bistveno razločeval od novejših. Robača je bila na- rejena iz štirih pol platna, v pasu nagubana ter prišita na širok pas, o p 1 e č e k ;' na njem so bile našite naramnice, o p r t e ,'' ali r a m e n k e da je robača visela na ramenih. V zadnjem času so krila redko še oprem- ljena z ramenkami in se "navadno s trakom zavezujejo okoli pasu ali pa spenjajo s škabicami (Adlfešdči, gl. op. 52). Robača se je od pasu navzdol prosto gubala. Segala je do nožnih členkov (Adlešiči, Črnomelj; starejša so bila krajša). V novejšem času uporabljajo za. robačo mesto domačega platna v a 1 e s, to je belo, kupljeno blago, »ki ima rede« (je progasto tkano). Vales uporabljajo v pokončni legi (si. 3), da je robača navzdol valovito, drobno nagubana. V Vinici imenujejo vales tudi nabiranc, robačo iz njega pa nabiranko. Revnejše ženske v Adlešičih so kupovale vales le za »zadnji stan« (za zadnji del robače), spredaj, kjer jo je pokrival predpasnik, pa je bilo všito domače platno. Da so uporabljale vales, bi kazalo na to, da so v prejšnjih časih krila na podoben način gubale. Domačini iz Vinice vedo povedati, da so Belo- kranjice svojo obleko gro ha le (Pleteršnik), to je, da so z mokrim delom obleke po pranju udarjale po perilniku (prim. krišpanje, spodaj). Zguban del obleke so imenovale potem zgrohanc. Točnejših podatkov ' Navratil J., Kako so belim Kranjicam bili zatrti črni »repi«. N. 1879. - Kobe, Beli Kranjci unkraj hribov Gorjancev in Kočevarjev ob reki Kolpi od Metlike do Osolnic. N. 1847, ^ Heinko, Volkstrachten in Unterkrain. Carniolda 1842. ' Sič A., Slovenske narodne noše. II. izdaja, Ljubljana 1927. Glej op. 4. " Iz lasitnili zapiskov. Kriila, predpasitiki in pasovi 55 0 grohanju, n. pr. v katerih krajih je bilo v navadi, katere dele oblačila so grohali in v kateri smeri so bile gube, nimam. V Poljanski dolini je bila robača dolga 80—85 cm in široka »štiri platna« (štiri širine blaga). Spodaj je bila ozko zarobljena. V pasu je bila nabrana in prišita na dlan širok pas; gubice so bile nekaj pod pasom še enkrat prešite. S trakom na vsakem koncu pasu, ob zarezi zadaj, se je robara kri- žema okoli pasu spredaj zavezovala. Poljanke so robačo pri pranju vodo- ravno nagubale, kris p ale. Za Poljansko dolino omenja to že leta 1849 Korban.' Po Lokarju* narede gube po vsakem pranju na nečkah. Iz Starega trga poroča domačin, da mokroi robačo pregnejo čez pol, da je zadnji del znotraj in udarjajo z njo po' tleh, kamor so prej razprostrle rjuho. To delajo tako dolgo, da dobi mokro platno lepe drobne gube. Ko se robača posuši, gube ostanejo (si. 1). Bela platnena, na pas narejena krila omenjajo viri iz krajev med Dravo in Muro. Se vse 19. stoletje so bila krila poleg rokavcev edino poletno oblačilo. Tako krilo imenujejo tu j a n k a, velja pa naziv tudi za drugo oblačilo, krilo z modrcem. Prekmurska bela platnena krila se v kroju od belokranjskih ne razlo- čujejo.* Praznične janke so narejene iz raznih vrst blaga, pogosto rdeče barve, a spadajoi po kroju še vedno v tip kril na pas. Nekak prehod od kril na pas h krilom z modrcem sta krilo in životek" kot oblačilo med seboj ločenih delov. To vidimo jasno na akvarelu Koryt- kove zbirke (si. 2). Po Povodnovih podatkih" nosijo Dolanke modra krila," po Cafovih izvemo o Pesničarkah, da nosijo tudi modre suknene janke »jenke z rudečimi debelimi robi«. V teh poročilih se barva janke presenetljivo ujema z akvarelom in »rudeče robe« moremo istovetiti s širokimi progami, ki jih vidimo tudi na akvarelu pri krilu spodaj. Iz teh sličnosti med akva- " Korban L, Kratek ozir na Poljance. Slovenija 1849. » Lokar Janko, Iz Bele Krajine. C. II. 1911. ° Novak V., Lan in njegovi izdelki. ČZN 1936; na krilo je našit »koleir« (ovratnik) za dlan širok, zvezan z belimi trakovi, ki so bili lahko tudi s »tenki konec se'tkani«. »Janke na grbe« so nosile ženske samo k maši. V razpravi uporabljam ime krilo in ž i v o t e k za oblačilo, kjer sta to dva ločena dela obleke, a krilo z modrcem za oblačilo, ko sta ta dva dela v pasu sešita in sta torej eno oblačilo. Ob imenih životek ali modre si običajno predstavljamo isto oblačilo, pa naj bo prišito h krilu ali ne. Ker pred- stavlja telovnik pri moški obleki samostojen del obleke, smatram ime ž i - votek za prikladno sličnemu ženskemu oblačilu. Po Pleteršniku bi za tako oblačilo rabili ime ž ivo tee, vendar mi ni znano, kje je tako ime v rabi, razen na Krasu (gl. spodaj). Pleteršnik je zapisal o teh imenih sledeče: modre — das Mieder, životek — ein kleiner Leib (dem. od život), životec — 1. ein Ideiner Leib, 2. das Leibchen, das Mieder (Kras, Brj.), ž. na zadrg (Erj.), telovnik — die Weste. Saria B., Narodopismio iz Simon Povodnovega dela »Biirgerliches Lesebuch«, E V in Vil, 1933. " Mautner-Geramb V., Steirisches Trachtenbuch. Bd. 1, II. Graz 1932. — Po poročilu iz leta 1S13 nosijo Etolanke modro volneno krilo, segajoče do kolen in često položeno v gube. 56 Marta Ložar relom in poročili sklepam, da je akvarelist na si. 2 upodobil nošo iz krajev med Dravo in Muro (pri Pesničarjih ali Dolancih), kjer so ženske oblačile h krilu tudi životek. S sličnim podatkom potrjuje to tudi domačin iz Spuhlje pri Ptuju (ženske so oblačile za pražnje dni k janki tudi mujderc). Noša životkov je doma tudi v Prekmurju. Leta 1829 omenja Csaplovics, da nosijo ženske poleti kratke životke; za katere kraje velja to poročilo, ni znano. Fotografski posnetki novejše prekmurske noše (si. 4) pričajo, da oblačijo ženske temne životke k belim platnenim nošam (slične posnetke hrani tudi Etnografski muzej v Ljubljani). Po veliki podobnosti med žensko in moško nošo na akvarelu si. 2 in posnetku si. 4, bi biloi sklepati, da je na nošo životkov h krilom vplivala moška noša telovnikov. Med viri o nošah srečujemo posamezne omembe o prislcu; to je samostojen del obleke, ki je deloma nadomeščal životek, pokrival je le prsi, okoli pasu ali hrbta so ga privezovali s trakovi (prim. shko žene s sloven- sko-hrvatske meje pri Krapini v delu, navedenem pri op. 12, si. 39). V krajih kjer sta krilo in životek ločena oblačilna dela, je tudi prišle bolj pogosten, tako v Ormožu (za praznike imajo čez prsi čeden »braduc«, leta 1813),'' v okolici Ptuja (rdeč prišle, leta 1822)," pri Ščavničarkah in ženskah z Mur- skega polja (»na nadrah« nosijo rdeče progasto blago''). Poročila omenjajo prišle tudi v drugih štajerskih krajih (Konjice 1812,"* Pohorje," Savinjska dolina," laški okraj'"), vendar ni pri nas bistven del noše. Bolj pogosten je pri sosednjih nemških Štajerkah (Brustfleck, Brustlatz). 2. Krila z modrcem. Prvi, ki omenja z modrcem sešita krila, je Valvasor,^'' ki piše o Gorenjkah, da jim krilo sega visoko preko želodca, zato je modre kratek; modrci so iz različnega navadnega blaga, enako tudi krila, vendar drugačne barve ali pa tudi samo iz črnega platna. Tako oblačilo opisuje tudi Rutar za Goriško iz 17. in 18. stoletja.^' Pogosto omenjajo krila z modrci iz raznih vrst blaga v prvi polovici 18. stoletja odpravščine in seznami hčera kranjskih svobodnikov.-^ Jasnosti glede tega oblačila navedeni viri ne nudijo, vendar potrjujejo, da so v tem času nosile Slovenke krilo z modrcem; dela oblačila, krilo in modre, sta bila v pasu sešita in krojena iz dveh raz- ličnih tkanin. a) Modre. V slovenskih nošah prevladujejo modrci drugačne barve in iz drugačnega blaga kot krila. Po obliki so se v teku časa in po pokrajinah " Glej navedeno delo pri op. 12. " Glej navedeno delo pri op. 12. "5 Kunšič L, Doneski k zgodovini književne zveze med Čehi in Slovenci. Stanko Vraz in Pavel Jožef Šafafik. Zbornik SM 1^9. '" Glej navedeno delo pri op. 12. " Glej navedeno delo pri op. 12. Pajk J., Noša Štajerskih Slovencev. Zora V, 1876. — svilnati nedrci, »kteri zadnjega dela niso imeli, nego so jih držali traki križem čez pleča«. '° Fr. Kotnik, Narodna noša v laškem okraju. ND XIX, 1927, — »iPmislc« s trakovi so nosile pod črn sipenzer nekatere starejše ženske. Valvasor J. V., Die Ehre des Herzogthums Krain. Niirnberg, 1689, knj. II, VL Rutar S., Poknežena grofija Goriška in Gradiščanska. Ljubljana 1896. Polec J., Svobodniki na Kranjskem. Glasnik MDS,, XVII, 1936. 15. Kranjica (|do Herniannu, 1780) 16. Krilo 7 modrcem iz gorenjskega kota Rateče—Planica (iz zbirk Etnografskega muzeja v Ljubljani) 17. Razni pasovi iz zbirk Etnografskega muzeja v Ljubljani (Od leve proti desni: beilokranjski kupljeni pas, 4 sklepanci. 3 usnjeni pasovi, belokranjski tkani pas iz novejšega časa) Krila, predpasniki in pasovi 57 Spreminjali v dolžini, manj ali bolj globokem vratnem izrezu, v načinu spenjanja spredaj na prsih ter po okrasu. Konec 17. stoletja je bil kranjski aH gorenjski modre zelo kratek