2 IZ TEORIJE ZA PRAKSO Matematika v šoli, št. 2., letnik 24, 2018 Osnovnošolski učitelji o uporabi žepnega računala Jerneja Bone Zavod RS za šolstvo Povzetek V prispevku predstavimo odgovore na vprašanja, zastavljena v anketi učiteljem osnovne šole, ki poučujejo matematiko od 6. do 9. razreda. Vprašanja so pokrivala naslednja področja: uvajanje žepnega računala v pouk in izbor vsebin učnega načrta, kjer učenci uporabijo žepna računala, tehnično ter metodično in didaktično uporabo žepnega računala, mnenja učiteljev do trditev, povezanih z uporabo žepnega računala. K odgovorom podamo krajše komentarje in primere nalog, ki so jih v anketi zapisali učitelji ali smo jih izbrali sami. Naloge smo smiselno umestili k posameznim odgovorom in tako pripomogli, da nazorneje predstavimo uporabo žepnega računala. Ključne besede: žepno računalo, matematika, osnovna šola Primary School Teachers on Calculator Use Abstract The article presents the answers to the questions of a survey performed among primary school mathematics teachers of grades 6-9. The questions were applied to the following areas: introducing calculators in class, selection of school curriculum content where students use calculators, technical, methodical and didactic use of the calculator, teachers’ opinions on statements concerning calculator use. The answers include short comments and task examples given by the teachers in the survey or those that we selected ourselves. The tasks were added to individual answers so as to more clearly reflect calculator use. Keywords: calculator, mathematics, primary school Metodologija V šolskem letu 2015/16 smo učitelje mate- matike v osnovni šoli (ki poučujejo mate- matiko od 6. do 9. razreda) in so vpisani v spletno učilnico ŠS-Matematika študijska OŠ, prosili, da se odzovejo povabilu in odgovorijo na anonimni spletni vprašal- nik o uporabi žepnega računala pri pouku matematike v osnovni šoli. Povabilu se je odzvalo 262 učiteljev, kar predstavlja 44 % učiteljev, ki so se v šolskem letu 2015/16 udeležili študijske skupine (590 učiteljev). Na vprašalnik so lahko odgovarjali tudi učitelji, ki se srečanja študijske skupine v živo niso udeležili. Vprašalnik je bil nare- jen z Google Drive in je vseboval 17 vpra- šanj, ki smo jih sestavile takrat delujoče članice Predmetne skupine za matemati- ko na Zavodu RS za šolstvo. Uvajanje žepnega računala Več raziskav je narejenih o uvajanju žep- nega računala v pouk matematike. Hod- nik Čadež (2000) omenja več različnih raziskav, kjer so rezultati pokazali, da učenci z uporabo žepnega računala bolje razumejo kvantitativni pomena števila, da so boljši reševalci problemov, pozitiv- no vlogo žepnega računala na motivacijo učencev in pozitiven odnos do matema- tike, večje samozaupanje v matematično znanje, da ima žepno računalo pomemb- no vlogo pri vzpostavljanju problemskih situacij, da učenci z uporabo žepnih raču- nal pridobijo enaka znanja algoritmov pis- nega računanja, kot bi jih pridobili brez uporabe žepnih računal pri poučevanju, da uporaba žepnih računal lahko izboljša njihove veščine pisnega računanja. Številne raziskave in metaraziskave o vpli- vu uvedbe računal na pridobljeno mate- matično znanje niso dale enotnega odgo- vora. Po svetu in pri nas se je med učitelji, kljub določenim izkazanim pozitivnim vplivom, ki so ga pokazale raziskave, utrdilo stališče »back to basics« (nazaj k osnovi), ki poudarja pomembnost učenja in utrjevanja osnovnih računskih postop- kov brez uporabe računala kot računske- ga pripomočka (Magajna, 2014). Uporaba povsem preprostih računal je v šolski praksi še danes, kljub številnim raz- iskavam in kljub takim ali drugačnim za- pisom v šolskih predpisih, še vedno nedo- rečena tako na osnovnošolski kot na sred- nješolski stopnji. Omenja, da se stopnja in način vključevanja močno razlikujeta od šole do šole, od učitelja do učitelja. Pone- kod se pri danem pripomočku izkaže, da IZ TEORIJE ZA PRAKSO 3 Matematika v šoli, št. 2., letnik 24, 2018 njegova uporaba vodi k boljšemu znan- ju, pri drugem, da se znanje ne izboljša ali se celo poslabša (Magajna, 2014). V anketi smo učitelje vprašali, v katerem razredu prvič uvedejo žepno računalo (Prikaz 1) v pouk matematike. V 6. raz- redu se največ učencev seznani in začne uporabljati žepno računalo pri pouku matematike, kar je pričakovano, saj se v učnem načrtu prvič pojavijo cilji, zapisani v povezavi z žepnim računalom. Sledi- ta 7. in 8. razred, najmanj učencev prvič uporabi žepno računalo v 9. razredu. Prva uporaba žepnega računala v višjih razre- dih (okoli 30 %) nakazuje, da učitelji ne uresničujejo ciljev iz učnega načrta oz. ne sledijo ciljem učnega načrta za posamez- ni razred. Kaj je vzrok za tako odločitev učiteljev? Ugibamo lahko, da se uporabi žepnega računala izogibajo, morda se jim zdi neprimerno, da žepno računalo upo- rabijo, morda si z neuresničevanjem ciljev učnega načrta, ki so povezani z žepnim računalom, prihranijo nekaj ur pouka, ki jih namenijo drugim vsebinam. Učitelju je učni načrt predpisan in ga je dolžan uresničevati. Žepno računalo in sklopi iz učnega načrta Če so učitelji odgovorili, da žepno raču- nalo uvedejo v 6. razredu, so označili tis- ti sklop iz Učnega načrta za matematiko (UN), pri katerih učenci prvič uporabi- jo žepno računalo. Prikaz 2 opiše, katere sklope so učitelji omenjali. Največ učiteljev je izbralo učne sklope v povezavi s števili, kar je pričakovano, saj so v teh sklopih v 6. razredu zapisani cilji v povezavi z uporabo žepnega računala. Uporabo žepnega računala učitelji nava- jajo tudi pri sklopih iz teme druge vsebine v učnem načrtu. Navajamo nekaj prime- rov nalog iz posameznih sklopov. Naloge in primere so predlagali učitelji v anketi. Sklop: Naravna števila Dana so števila 9, 49 in 85. Zapiši čim več številskih izrazov in pri tem uporabi eno ali več računskih operacij. Izračunaj njihove vrednosti. Ali opaziš kakšno lastnost (posebnost)? Ali lahko izračunaš vrednost vsakega izraza, ki si ga zapisal? Če ne – pojasni, zakaj ne. Sklop: Računske operacije in njihove lastnosti Preverjanje izračunanih vrednosti števils- kih izrazov, v katerih nastopajo decimalna števila. Ugotavljanje pravila za množenje in deljenje decimalnih števil s potencami števila 10. Izračunaj vrednosti številskih izrazov: A: 0,2 + 0,75 : (1 – 0,75) B: 0,75 : 0,075 – (0,65 + 2,95) Kateri izraz ima večjo vrednost? Za koliko? Kolikokrat? Prikaz 1: V katerem razredu prvič uvedete žepno računalo? Prikaz 2: Sklop iz UN v 6. razredu, kjer uvedejo učitelji žepno računalo. % % % % % 4 IZ TEORIJE ZA PRAKSO Matematika v šoli, št. 2., letnik 24, 2018 Sklop: Racionalna števila Ugotavljanje pravila za zaokroževanje decimalnih števil in povezave med dese- tiškim ulomkom in decimalnim številom. Opazuj, kako zaokroža žepno računalo. Sklop: Matematični problemi in problemi z življenjskimi situacijami Naloge, kjer je cilj razumevanje vsebine naloge in ne računski algoritmi. Učenci so usmerjeni v iskanje ustrezne strategije, do izračuna si pomagajo z žepnim raču- nalom. Številski izrazi in postopki morajo biti zapisani. Ob izbranem odgovoru, da žepno računa- lo učitelji uvedejo prvič v pouk v 3. vzgoj- no-izobraževalnem obdobju, so morali učitelji v anketi označili tisti sklop iz uč- nega načrta, kjer žepno računalo uporabi- jo učenci prvič (Prikaz 3). Ponovno je največ učiteljev izbralo učne sklope v povezavi s števili, kar je priča- kovano, saj so v teh sklopih v 3. VIO v učnem načrtu zapisani cilji v povezavi z uporabo žepnega računala. Uporabo žep- nega računala učitelji navajajo tudi pri sklopih iz teme druge vsebine ter pri geo- metriji. S primeri nalog, ki so jih učitelji zapisali v vprašalniku, ilustriramo upora- bo žepnega računala pri izbranih sklopih. Sklop: Geometrijski pojmi Naloge, kjer žepno računalo uporabijo pri računanju obsega in ploščine geomet- rijskih likov, obsegu in ploščini kroga in delov kroga, uporabi Pitagorovega izre- ka, pri računanju površine in prostornine geometrijskih teles, sestavljenih teles in vrtenin. Pri tovrstnih nalogah izvajanje računskih operacij ni prednostna naloga, ampak damo prednost strategiji reševanja problema. Podatki so realni. Površina lesene pravilne štiristrane prizme je 143,65 cm 2 . Velikost osnovne ploskve te prizme je 42,25 cm². Izračunaj maso te prizme, če veš, da je gostota lesa 0,725 kg/m³. Sklop: Racionalna števila Ugotavljanje pravila za krajšanje ulom- kov, za zapis ulomka večjega od 1 na celi del in ulomek, ki je manjši od 1. Sklop: Računske operacije z ulomki Uporaba žepnega računala za preverjanje izračunanih vrednosti številskih izrazov, v katerih nastopajo ulomki in decimalna števila. Najprej izračunaj vrednost številskega izraza brez uporabe žepnega računala, nato preveri rezultat z uporabo žepnega računala. Ali se rezultata ujemata? Če ne, zakaj misliš, da ne? Kje si naredil napako? Popravi napako. Raziskovanje, v čem se razlikujejo desetiš- ki in nedesetiški ulomki. Sklop: Realna števila Raziskovanje razlik med racionalnimi in iracionalnimi števili. Sklop: Potence Preverjanje vrednosti številskih izrazov, v katerih nastopajo koreni in potence. Ugotavljanje pravil pri kvadriranju in ko- renjenju decimalnih števil in celih števil, ki se končujejo z ničlami. Delno korenjenje in racionalizacija. Zapis velikih in majhnih števil s potenco. Približno kolikokrat je masa protona večja od mase elektrona? Sklop: Računske operacije in njihove lastnosti Preverjanje veljavnosti računskih zako- nov pri različnih množicah števil. Uporaba žepnega računala za preverjanje izračunanih vrednosti številskih izrazov, v katerih nastopajo števila iz različnih množic števil. Sklop: Zbiranje, urejanje in predstavitev podatkov Naloge, kjer nastopa veliko število po- datkov in je treba izračunati aritmetično sredino, mediano, medčetrtinski razmik ali izračun verjetnosti pri večjem številu podatkov. Sklop: Odstotni račun, premo in obratno sorazmerje Reševanje besedilnih nalog pri odstotnem računu, obratnem in premem sorazmer- ju, kjer so podatki realni. Cilj naloge je rešitev problema in uporaba pravilne strategije. Na leto izkopljejo po vsem svetu 2,1 milijona ton zlata. Največji delež zlata izkopljejo v Južnoafriški republiki, okrog 29 %. Koliko ton zlata izkopljejo v Južnoafriški republiki? Sklop: Matematični problemi in problemi iz življenjskih situacij Enako kot pri 6. razredu. Tehnični vidik uporabe žepnega računala Načini, s katerimi učitelji vpeljujejo upo- rabo žepnega računala, so raznoliki (Pri- kaz 4). Spodbujajoče je, da se učitelji zavedajo, da so oni tisti, ki so dolžni učence sistema- tično vpeljati v uporabo žepnih računal in jih naučiti tehnike dela z njim: upora- be določenih tipk (oklepaji, predznačena števila, decimalna števila, ulomki, enote Prikaz 3: Sklop iz UN v 3. VIO, kjer uvedejo žepno računalo. IZ TEORIJE ZA PRAKSO 5 Matematika v šoli, št. 2., letnik 24, 2018 za velikosti kotov, potenciranje, korenjen- je, spomin …). Pri tem si lahko pomagajo z učnim plakatom, emulatorjem in drugi- mi pomagali. Učenci se morajo v osnovni šoli naučiti uporabljati žepno računalo, da ne bodo imeli težav in ga bodo lah- ko uporabljali tudi pri drugih predmetih v osnovni, kasneje pa tudi v srednji šoli (Bone, 2011). Če se uporabnik (učenec) ne nauči pri- merno uporabljati pripomočka (žepnega računala) oz. če učitelj ne posveti dovolj pozornosti uvajanju pripomočka, lahko ta postane vir nepotrebnih težav: pripo- moček se obnaša na učencu nerazumljiv način, prihaja do napak, ki se jih učenec niti ne zaveda, učenec s pripomočkom enostavno ne zmore opraviti naloge kljub ustreznemu matematičnemu znanju (Ma- gajna, 2014). Učitelji so v vprašalniku izbrali tiste raz- rede, kjer pripravijo dejavnosti ali naloge z uporabo žepnega računala (Prikaz 5). Učenci uporabljajo žepno računalo v vseh razredih, od 6. do 9., kar pomeni, da z leti nadgrajujejo spoznavanje posameznih ra- čunskih operacij na žepnem računalu in se urijo v vešči uporabi žepnega računala. Opaziti je, da se z vsakim letom izobraže- vanja povečuje uporaba žepnega računala pri pouku matematike. Na uporabo žepnega računala prav goto- vo vpliva tudi izvedbena rešitev uporabe v razredu. Učitelji v veliki večini navaja- jo, da imajo v šoli komplet računal, ki ga učenci uporabljajo oz. učenci uporabljajo svoja računala (Prikaz 6). Učitelji učen- cem svetujejo, kakšen tip žepnih računal naj kupijo. V gradivu Učila in učni pripo- močki najdemo zapisano: V osnovni šoli priporočamo uporabo žepnega računala z dvovrstičnim zaslonom, ki omogoča pre- verjanje vnosa podatkov in popravljanje oz. preverjanje rezultatov. Računalo upošteva vrstni red računskih operacij. Računalo ima običajne prepros- te matematične funkcije in konstante (kva- dratni koren, potenciranje, kvadriran- je, π). Odstotki, statistične funkcije ter trigonometrijske funkcije so v računalih standardno prisotne, a za osnovnošolski pouk niso pomembne. Pri uporabi žepnega računala je učitelju lahko v veliko podporo emulator. Emu- lator je programska oprema, ki prikaže virtualno računalo, enako realnemu žep- nemu računalu, ki ga uporabljajo učenci (Bone, 2011). Ali učitelji poznajo in uporabljajo emula- tor, smo poizvedovali z vprašanjem o nje- govi uporabi pri pouku. Presenetilo nas je, da ga polovica učiteljev pozna, nekaj od teh ga tudi uporablja. Veliko je še takih učiteljev, ki ne poznajo prednosti emula- Načini vpeljevanja Odgovori učiteljev Uporabe računala se naučijo učenci sami doma s pomočjo učiteljevih navodil (npr. učni list). 3 % Učenec se nauči doma samostojno (npr. s pomočjo staršev, sošolcev, prijateljev, internetom ...). 2,3 % Učence sistematično vpeljem v uporabo računal v šoli in jih poučim o rabi posameznih ukazov. 90,1 % Učenec se nauči uporabe računala pri drugih predmetih. 1,5 % Drugo. 3 % Prikaz 4: Načini vpeljevanja žepnega računala v pouk Prikaz 6: Izvedbena rešitev uporabe žepnih računal v razredu Prikaz 5: Uporaba žepnega računala od 6. do 9. razreda. IZ TEORIJE ZA PRAKSO 6 Matematika v šoli, št. 2., letnik 24, 2018 torjev, jih ne poznajo in tudi ne uporablja- jo (Prikaz 7). Žepno računalo uporabljajo učenci tudi pri drugih predmetih, npr. pri fiziki, zato je povezovanje med učitelji pomembno. Učitelji se glede uporabe žepnega računa- la zelo različno medsebojno povezujejo in sodelujejo (Prikaz 8). Pri fiziki smiselno uporabimo žepno ra- čunalo predvsem pri nalogah, kjer raču- namo z realnimi podatki in kjer v for- mulah nastopajo kvadrati oz. kvadratni koreni. Eno takih nalog 1 predstavljamo v nadaljevanju, kjer pri poenostavljanju formul dobimo , z žepnim ra- čunalom pa izračunamo . Na sliki (Slika 1) je prikazan skok skokice (prerezana žogica za tenis). Na začetku je skokica v napetem stanju in ima takrat prožnostno energijo. Del prožnostne energije se pretvori v skok skokice. Skokica skoči 58 cm visoko. Izračunaj hitrost skokice v trenutku, ko se odlepi od podlage. Rezultat zapiši v m/s in km/h. Metodično-didaktični vidik uporabe žepnega računala Uporabo žepnega računala spodbujamo v vseh fazah učnega procesa. Učitelji odgo- varjajo, da učenci največkrat uporabljajo žepno računalo pri ponavljanju in utrje- vanju, nato sledi obravnava novih vsebin, zelo redko pa žepno računalo uporabijo pri ocenjevanju znanja (Prikaz 9). Pri od- Prikaz 7: Uporaba emulatorja pri pouku. Prikaz 8: Povezovanje med učitelji glede uporabe žepnega računala. 1 Avtor naloge je Goran Bezjak, ZRSŠ. Slika 1: Skokica IZ TEORIJE ZA PRAKSO 7 Matematika v šoli, št. 2., letnik 24, 2018 govoru so učitelji lahko izbrali več odgo- vorov. Ocenjevanje Hodnik Čadež (2000, str. 33) omenja, da ena od raziskav navaja, da učenci (tako zelo dobri reševalci kot tudi slabši reševal- ci), ki uporabljajo žepna računala pri ma- tematičnih testih, dosegajo boljše rezulta- te tako pri osnovnih računskih operacijah kot pri reševanju problemov. Navajamo prirejena primera naloge iz tu- jega zunanjega preverjanja znanja, kjer je dovoljena uporaba žepnega računala. Poglej spodnjo enakost. 3 5 + 10 2 = 7 x Kolikšna je vrednost eksponenta x, da bo enakost veljala? Zapiši potek reševanja. Ponavljanje in utrjevanje Naloge so usmerjene v preverjanje rešitev in izvajanje računskih operacij. Učenci najprej vrednost številskega izraza ali re- šitev ocenijo, nato izračunajo in ob za- ključku preverijo svojo rešitev z rešitvijo, ki jo dobijo z žepnim računalom. Ob neu- jemanju rešitev ugotavljajo, kje so naredili napako in jo odpravijo. Napaka je lahko pri tipkanju na žepno računalo, lahko pa se pojavi pri računanju vrednosti števils- kega izraza. Obravnava novih vsebin (konceptov, pojmov) S preiskovanjem (vodenim ali samostoj- nim) z žepnim računalom učenci ugotav- ljajo pravila in zakonitosti. Samostojno odkrivanje novih pravil in zakonitosti prispeva k trajnejši zapomnitvi pravil in boljšemu razumevanju. Nekaj primerov, kjer učenci samostojno ali vodeno: • ugotavljajo pravilo za množenje in del- jenje decimalnih števil s potencami števila 10, • preverjajo veljavnost računskih zako- nov pri računanju z ulomki, • preverjajo veljavnost računskih zako- nov pri računanju s koreni, • ugotavljajo, kolikšno je razmerje ob- sega in premera kroga. Glede na faze pouka lahko žepno računa- lo uporabimo z različnimi nameni. Največ učencev uporablja pri pouku matematike žepno računalo kot orodje, ki računa na- mesto njih: za preverjanje rešitev, izvajan- je računskih operacij. Veliko učiteljev na- meni uporabo pri preiskovanju in reševan- ju problemov, kjer ni v ospredju znanje računskih operacije, temveč ugotavljanje pravil, zakonitosti ter usmerjenost v reši- tev problema in iskanje ustrezne strategije za reševanje. Najmanj uporabljajo učenci žepno računalo pri uvajanju novih poj- mov (Prikaz 10). Preverjanje rešitev Najpogosteje se žepno računalo uporab- lja v osnovni šoli zato, da učenci z njim preverjajo izračune v fazi ponavljanja in utrjevanja. Uporabo žepnega računala za preverjanje rešitev (vrednost številskih izrazov, ustreznost rešitve enačbe) pripo- ročamo ob koncu obravnavanih vsebin, takrat ko so že utrjeni ustni in pisni algo- ritmi računanja v različnih množicah šte- vil. Ob tem se učenci učijo pravilne rabe tipk in pravilnega zaporedja tipk. Izvajanje računskih operacij Ta namen najpogosteje vključujemo v fazo ponavljanja in utrjevanja. Učence na- vajamo, da najprej ocenijo vrednost šte- vilskega izraza, izračunajo njegovo vred- nost in nato rezultat preverijo še z upo- rabo žepnega računala. Tudi tu priporo- čamo uporabo žepnega računala ob kon- cu obravnavanih vsebin, takrat ko so že utrjeni ustni in pisni algoritmi računan- ja v različnih množicah števil. Uvajanje novih pojmov Če uporabljamo žepno računalo z name- nom uvajanja novih pojmov, je to močno povezano s fazo pouka, ko uvajamo nove vsebine, ko učenci spoznavajo nova pravi- la in nove zakonitosti. Prikaz 9: Faze učnega procesa in uporaba žepnega računala. Pri reševanju naloge potrebuješ spodnje podatke o kokošjih jajcih: Približna masa (v gramih) je podana s formulo: , kjer je y višina jajca. y Višina nekega jajca je 5,5 cm. Kolikšna je masa takega jajca? Zapiši potek reševanja. Masa jajca (g) Velikost jajca Manj od 53 g Majhno Od 53 g do 63 g Srednje veliko Od 63 g do 73 g Veliko Več kot 73 g Zelo veliko IZ TEORIJE ZA PRAKSO 8 Matematika v šoli, št. 2., letnik 24, 2018 Nekaj primerov: • ugotavljanje pravil pri potenciranju ali korenjenju, • raziskovanje periodičnih decimalnih števil, • povezovanje pojmov kvadrat in kvad- ratni koren števila. Reševanje problemov Žepno računalo je smiselno uporabiti pri reševanju nalog, kjer je v ospredju učen- čev miselni proces (kognitivni cilji): raz- mišljanje, sklepanje, iskanje ustrezne stra- tegije ter matematično znanje, v ozadju je računanje vrednosti številskih izrazov. Učitelj zahteva, da se zapišejo strategije reševanja naloge, postopke in številske iz- raze, nato z žepnim računalom izračunajo vrednost številskih izrazov oz. si pomaga- jo do končnega rezultata. (npr.: besedilne naloge, kjer je potrebno množenje in de- ljenje z decimalnimi števili). V nalogah so najpogosteje uporabljeni realni podatki, so pa to naloge iz različnih vsebin učnega načrta. Anja želi najugodnejši nakup ploščic za tla v kopalnici. V prodajalni je dobila cenik. Za katere ploščice naj se odloči, da bo nakup najugodnejši? Koliko denarja bo porabila za nakup ploščic? (slika cenika vsebuje različne dimenzije ploščic, število ploščic v paketu, cena paketa in cena ploščic na m 2 ) Preiskovanje Žepno računalo uporabimo pri preisko- vanju zato, da olajšamo učenje drugih vsebin, da je učenje usmerjeno na iskanje zakonitosti in pravil, s tem pa spodbuja- (Prikaz 11), da zelo pogosto pri domačih nalogah dovoli uporabo žepnega raču- nala. Največ odgovorov je, da je domača naloga iz matematike redko taka, da upo- rabijo učenci žepno računalo. Mnenja učiteljev do uporabe žepnega računala Žepno računalo je orodje, ki olajša raču- nanje, a ne samo to. Žepno računalo lah- ko uporabimo kot spoznavno sredstvo in sredstvo za razvoj številskih in količins- kih predstav, sredstvo za spoznavanje in razumevanje računskih operacij, sreds- tvo za eksperimentiranje in raziskovanje, sredstvo za reševanje problemskih nalog, sredstvo za preverjanje in testiranje rezul- tatov, napovedi, ocen … (Bone, 2011) Z nekaterimi trditvami smo preverja- li mnenja učiteljev do uporabe žepnega računala. Za vsak odgovor so učitelji v anketi odgovarjali s stopnjo strinjanja: 1 – se ne strinjam, 2 – se delno ne strin- jam, 3 – se delno strinjam, 4 – se popolno- ma strinjam. V nadaljevanju prikazujemo odgovore učiteljev na zastavljene trditve (Prikaz 12). Za odločitev »se popolnoma strinjam« je največ učiteljev (14,9 %) izbralo trditev, da žepno računalo pomaga pri razvoju sklepanja. Za odločitev »se ne strinjam« se je največ učiteljev (20,7 %) opredeli- lo za trditev, da žepno računalo pomaga učencem pri razvoju računskih spretnosti. mo doseganje kognitivnih ciljev. Navaja- mo primera: Ugotavljanje pravil: • za deljivost števil, • za povezavo med D (a, b) in v (a, b). Zapiši različna decimalna števila. Z žepnim računalom jih pretvori v ulomek. Kaj ugotoviš? Zapiši različne ulomke. Z žepnim računalom jih pretvori v decimalno število. Kaj ugotoviš? Uporabo žepnega računala je smiselno vpeljevati tudi pri domačih nalogah. Nih- če izmed učiteljev ni označil odgovora Prikaz 10: Namen uporabe žepnega računala Prikaz 11: Domača naloga iz matematike in osmišljena uporaba žepnega računala – – – – IZ TEORIJE ZA PRAKSO 9 Matematika v šoli, št. 2., letnik 24, 2018 Lahko povzamemo, da učitelji v neki meri podpirajo uporabo žepnega računala, ka- dar to pripomore k razvoju sklepanja, ne pomaga pa pri spretnostih računanja. Za odločitev »se delno strinjam« je največ učiteljev (40,2 %) izbralo trditev, da upo- raba žepnega računala koristi razvijanju številskih predstav. Za odločitev »se delno ne strinjam« pa je največ učiteljev (37,5 %) izbralo trditev, da žepno računalo poma- ga učencem pri razvoju računskih spret- nosti; rezultat je podoben pri odločitvi »se ne strinjam«. V primerjavi negativno izraženih odloči- tev (se ne strinjam, se delno ne strinjam) in pozitivno izraženih odločitev (se delno strinjam, se popolnoma strinjam) so re- zultati v manjšem razponu. Da žepno računalo ne pomaga (se ne strin- jam in se delno ne strinjam) učencem pri razvoju računskih spretnosti, izraža 60,5 % učiteljev, sodelujočih v anketi. 51,3 % učiteljev izraža strinjanje (se delno strinjam, se popolnoma strinjam), da žep- no računalo pomaga učencem pri razvo- ju sklepanja in 50,1 % učiteljev, da žepno računalo koristi pri razvijanju številskih predstav. Razvoj številskih predstav S spodnjo nalogo 2 preverjamo razume- vanje pojma mestne vrednosti pri deci- malnih številih. Uporabi žepno računalo in zapiši število, ki ga moraš odšteti od števila • 8,23, da dobiš namesto števke 2 števko 0: . • 41,823, da dobiš na mestu stotin 0: . • 21,4785, da dobiš na mestu tisočin 0: . Razumevanje računskih operacij Izračunaj na pamet in nato rezultat preveri z uporabo žepnega računala. 4 ∙ 4 + 4 ∙ 4 + 4 – 4 : 4 = • V danem številskem izrazu postavi oklepaje tako, da bo vrednost izraza največja (najmanjša). • Uporabi še računski operaciji kvadriranje in korenjenje. Sam si zastavi nalogo in jo reši. Razvoj računskih spretnosti Izračunaj vrednost številskega izraza z uporabo žepnega računala in jo zaokroži na stotine. Zapiši, na kaj moraš biti po- zoren ob vnosu v svoje žepno računalo 3 . Razvoj sklepanja Glavni namen naloge (slika na nasled- nji strani) je prepoznavanje zakonitos- ti in posploševanje. Učenci s pomočjo žepnega računala raziskujejo in ugo- Prikaz 12: Stališča učiteljev do uporabe žepnega računala 2 Vir naloge: Gradivo iz 1. študijskega srečanja za učitelje matematike v OŠ, januar 2010. 3 Vir naloge: Gradivo iz 2. študijskega srečanja za učitelje matematike v OŠ, marec 2015. IZ TEORIJE ZA PRAKSO 10 Matematika v šoli, št. 2., letnik 24, 2018 tavljajo zakonitosti v tabelah naravnih ali celih števil zakonitosti, zapisanih v različnih številskih stolpcih. Svoje ugo- tovitve podprejo tudi z algebrskim iz- razom. Pri raziskovanju učenci uporab- ljajo žepno računalo le kot orodje pri računanju, kar jim omogoči, da se lažje osredotočajo na cilje višjih taksonomskih stopenj (Magdič, 2012). Uporaba v srednji šoli Učenci v srednji šoli uporabljajo žepno računalo pri izbranih vsebinah, kjer je predpogoj znanje uporabe žepnega ra- čunala iz osnovne šole. V območni enoti ZRSŠ Nova Gorica so srednješolski uči- telji matematike v letu 2015 izrazili žel- jo po vertikalnem sodelovanju z učitelji osnovne šole, kjer bi se pogovorili o upo- rabi žepnega računala. Predlagali so, da so učenci opolnomočeni za uporabo žepne- ga računala preden vstopijo v srednjo šolo (Bone, 2015). Viri in literatura Bone, J. (2011). Emulator - podpora učitelju pri uporabi žepnega računala. V Zbornik prispevkov mednarodna konferenca Splet izobraževanja in raziskovanja z IKT. Ljubljana: Miška. Bone, J. (2015). Sodelovanje med učitelji matematike po vertikali pripomore k večji uspešnosti učencev. 3. konferenca učiteljev naravo- slovnih predmetov. Povezujemo znanje za boljšo pismenost in Scientix. https://www.zrss.si/naravoslovje2015/ Magdič, M. (2012) Številski stolpiči in številski kvadrati. V Zbornik prispevkov 1. mednarodna konferenca o učenju in poučevanju matematike. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. http://www.zrss.si/pdf/zbornikprispevkovkupm2012.pdf Magajna, Z. (2014). Pouk matematike med preprosto in zahtevnejšo tehnologijo. V Zborniku prispevkov 2. mednarodna konferenca o učenju in poučevanju matematike. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/zbornik-prispevkov-kupm2014.pdf Hodnik Čadež, T. (2000). Žepno računalo kot kognitivno sredstvo. Matematika v šoli 8 (1-2), str. 31-44. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Učila in učni pripomočki, Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. https://www.zrss.si/digitalnaknjiznica/ucila-in-ucni-pripomocki/files/assets/ basic-html/index.html#1 https://maths-made-easy-9hfyw8h.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/10/ks3-maths-sat-paper-2009_57_Paper2.pdf (pridob- ljeno 2015) https://www.dsprelated.com/showarticle/645.php (pridobljeno oktober 2018) Razišči razlike produktov v diagonalno nasprotnih vogalih v kvadratih 2 . 2, 3 . 3, 4 . 4, 5 . 5, 6 . 6 ... Po potrebi nadaljuj zapis števil. Zapiši posplošitev. Za konec Osnovnošolski učitelji matematike uvajajo žepno računalo v pouk matematike in tako učence opolnomočijo za njihovo uporabo pred vstopom v srednjo šolo. Učenci uporabljajo žepno računalo z različnimi nameni in pri različnih vsebinah iz učnega načrta. Učitelji se zavedajo, da je potrebno sistematično uvajanje žepnega računala. Obširnejši nabor nalog tako za različne faze pouka, za različne vsebine in za različne namene bi pripomogel h kakovostnejši in sistematični uporabi žepnega računala. V podporo uporabi žepnega računala pri pouku je tudi Učni načrt za matematiko, ki ima poleg ciljev, zapisanih v povezavi z žepnim računalom, zapisana tudi didaktična priporočila. V priporočilih je poseben zapis namenjen informacijski tehnologiji in v sklopu tega numeričnim žepnim računalom. Zahvala Zahvaljujemo se vsem učiteljem, ki so si vzeli čas in prispevali svoje odgovore v anonimni anketi.