LISTEK. Vzgoja spolnosti. Važna in težavna zadeva. Bodi naravnost povedano, da ae ženirajo tudi inteligentne, izobražene in velike osebe vaaj pred javnoatjo dotikati se je; še onim, ki lahko svobodno o tem govore, ni ljubo, da se jo priobčuje v časopisu, ki roma iz ene roke v drugo. Privsem tem pa je to eno najvažnejših socialnih zdravstvenih zadev, ki nam s statističnimi podatki kaže, da smo dolžni v to delati, da se zbudi zaDJo vedno večje zanimanje vseh slojev prebivalatva. Zadevo utemeljuje sedaDJi položaj predmeta, nevednost na podlagi krivičnega sramu in neumestae sentimentalnosti, zaradi katerih amo vsi enako hudo prizadeti. Očetje in matere ae boje za zdravje svojih otrok, ki ne poznajo nevarnosti za obstoj življenja. Otroci se brez strahu približujejo nevarnostira, ker ne poznajo strašnib. razočaranj, ki si jih ^pridobe tekom življenja. MladiČi opazujejo prepogostoma, da iz neiskušenosti in nevednoati prihaja neareča, ki jim ogreni vse veselje do nadaljnega življenja. Mlade matere spoznajo, da nevedni ali krivieni možje stavljajo s svojo trmogiavostjo v nevarnoat ne le zakonske sreče, temveč tudi zdravje otrok in potomcev. Zgražati se mora vsakdo nad strašnimi in brezmiselnimi prizori, ki podkupujejo ob8tanek v najvišjih kakor v najbolj nizkih slojih naroda ter tako tvorijo veliko nevarnost za prihodnjost človeštva. Nemei in Angleži so bili prvi, ki so spravili to perečo zadevo na dan. Izhajajoč od principa, da bodi javno zdravje najvišje načnlo, so objavili statistiko, ki je bila nekaaj zakrita javnosti, zaradi katere nam kaže rerezultat očividno, da je med štirimi Ijudmi y starosti tridesetih let eden spolno hudo bolan. Brez ovire in kakega neumestnpga sramu zahteva že človekoljubje, da se opozore tudi plašljivci in mladeniči; razložiti je naravnost, da je skoro 25 % ljudi v cvetu življenja okuženih zaradi spolne kuge ia da je velika in skrajna nevarnost to, proti kateri je postaviti močan jez od vseh skupaj kakor od veakega pf>sameznika v mejah DJegove osebne delavnoati. Zauimanje javnosti za to vprašanje se je atopnjema dvigalo. Na Nemškem so stopile družbe v boj proti spolnim boleznim. Društvo BNemška zveza" je poklicalo v novejšem času k zborovanju žene, zdravnike, učerjjake, učitelje, šolske nadzornike, inženirje ia odvetoike: naučno miniatrstro je bilo zastopano po treh odposlancih; vsi so a svojo udeležbo zaznamovali bogat prinos k razpra?i. Tudi na Dunaju in na Euskem se je vprašanje o spolnosti probudilo poaebno v modernih društvih. Splošno zanimanje v Italiji t prilog vzgoji o apolnosti raste z veliko brzino. Eden izmed glavnih iu najbolj delavnih na tem polju je profesor Foa, ki je pretečenega leta prirejal na Ijudski univerzi v Milanu razprave ter v jasni luči razvil sintetiški sedariji položaj predmeta. Tudi na Ijudski univerzi v Trstu se je pokazala važnost tpga vprašanja, da so se ponovno organizirali tečaji o vzgoji spolnosti. Zanimanje javnosti raste povaod, četudi ne v enaki meri, v to pripomore z gotovostjo v prvi vrsti naravna vzgoja moderne šole, žensko vprašanje in končno ne na zadnji črti napredek vede higiene in bakteriologije, ki tekmujeta v odkritje vzrokov bolezni in v sredstvih, s kateterimi sp. bolezni obvarujemo. To vprašanje bi bilo rešeno z ozirom na vzgojo o apolnosti pri odraslih, ako ne povsem, vendar brez velike razlike v nazorih, Vprašanje, ki muči higienike in soeiologe in kar je slavni profpsor Foa navedel v svojem lepem pouku na prvem jmestu, ni še rešena točka. Ta tiči t tem, ali smo dolžni posnemati in poučevati zrelo mladino ali začeti s poukom že s prvimi trenutki človeške vzgoje? V krajih, kjer je vzgoja o apolnosti že zadosti napredovala, se je prišlo do sklepa, da je pouk odraslim le prepozno sredatvo k veliki občutni škodi. Sklenilo se je od družbe proti spolnim boleznim, da je treba v to anticipatnega pouka. Da je misel spolnega nagona živinska, trivialna in pripustna le sovražnim bitjem pod legalnimi aponami zakona, je dandanes v moderni družbi k sreči utopija. Dobro vemo, da spolni nagon ne zagotavlja le ohranitev človeškega rodu, temveč je tudi upoštevna moč, ki ae jo mora čuvati in brzdati in to v interesu posameznika kakor eele družbe. Gre za potrebo do ohranit?e posameznika in da se mu izčiti njegovo zdravje. Eer je monogamija ali ljubezenako življenje z eno samo ženo v vsem življeDJu ne povsem, a vendar dosegljiv ideal, je potrebno mladino opozarjati na nevarnosti, ki se jim more izpostavljati. Zborovalci v Manheimu so sklenili, da ae mora pouk o boleznih pričeti z vzgojo spolnega življenja. Vprašanje pa je, kdo, kako in kdaj se iaaj poučuje. Ta pouk se prične v domači hiši. Prva učiteljica bodi mati; ona naj reši nalogo po besedah profesorja Foa takoj v pričetku najčiatejšega izvora življenja. Mladine naj ne moti 8 skrivnostjo ter nameravano nevednostjo, ki vžge domišljijo ter ponižuje otroka, ko na vprašanje, odkod in kako, poaluša tovariša poredneža, kako podira materino bajko. Prav kot profesorica Eruchenbergova v Baden-Badenu more mati otroku razložiti: rGlej to zrnce, ki poganja kali y zemlji; Jče ga izruješ — umre. Tako tudi otrok živi pod materinim srcem, kjer zori do gotovega časa, ako izide pred določenim časom, potrebuje mnogo negovanja in v nevarnosti je tudi za življenje; utrudi se, pogreša negovanja, naklonjenosti (dobrote), ljubezni. Eo se otrok rodi, naredi materi veliko veselje pa tudi velike bolečine; ko mu je dela mati lastne krvi, da mu še lastnega mleka, da ga zredi v dobrega floveka in državljana." Tak resničen materin pouk velja več nego vse bajke, ki dovedejo otroka, da se prepogostoma zateče k tovarišu. ki mu podere zaupanje do lastne porodiee. To bodi način pričetka pouka o spolnosti v družini; bodočnost nam pokaže, kdo se 8 tem pečaj in kako. A. M.