POPOTNIK — L. XXXIII. 1912 Št. 2. — Moralno-pedagoški poizkusi in uspehi. Pavel Flere. (Dalje). 3. Amerikanska moralna pedagogika v soli in šolski disciplini.1) Ameriška šola temelji na ideji, da je moralna vzgoja znamenitejša od intelektualne, je dejal W. T. Harris, najvišji vzgojni uradnik v Združenih državah.' Sicer se ne poučuje v javnih šolah etike, pa vzlic temu ni vodstvo šole in šolska disciplina v vzdrževanju reda in v tem, da si pridobi učenec kakor hitro mogoče, dosti znanja; v prvi vrsti je tu etična samostojnost učencev. Drugod je to seveda drugače, saj je pri nas tudi disciplina v prvi vrsti za to, da se samostojnost in samoodgovornost ne razvija. Fr. W. Foerster je proučeval ameriško javno šolo v uradnih poročilih in v šolah samih in pripoveduje, da kdor je obiskal kdaj v Ameriki ljudsko šolo, pa če je tudi na pr. v najubožnejših mestnih delih New-Yorka ali Chicago, kjer so največ otroci priseljencev, ki se komaj ameri-kanizirajo, se le čudi vedno na novo, ko vidi ta medsebojni respekt in prosto spoštovanje, na katerem temelji medsebojno občevanje med učitelji in učenci. Tam — pravi — da se dobi pojem o velikosti redovnega vpliva, globoko ublaženje navad, ki more izhajati iz apela na čut do časti, iz spoštovanja polnega in zaupljivega občevanja. Povsod se naleti na besede: respekt pred seboj, samoobvladanje, samodelovanje. Prostost, in ne represija vseh samolastnih sil učenčevih in zopetna uporaba teh sil za prostovoljno disciplino — to je princip, ki tamkaj vse poživlja. Naj pokažejo izjave avtoritet na polju pedagogike, kako jasno in smotreno se pojmuje ta šolska disciplina kot predpriprava na demokratičen značaj socialnega in političnega reda. i) Tu opozarjam na članek „Telesna kazen", ki je izšel v lanskem Pop. str. 323. i. d. P. F. Superintendant šol v Clevelandu (Ohio) pravi v svojem poročilu 1. 1898.: Šolski red naj ne temelji na podložni aktivnosti, ampak na taki, ki se vodi pametno in smotreno ter je organizirana. — Superintendant šol v St. Louis je pisal že 1. 1870. v svojem šolskem poročilu: Amerikan-ski šolski sistem mora stremiti po tem, da pride do veljave duh političnih principov in institucij naše dežele. Samovladanje je temelj naših političnih institucij in mora biti tudi temelj individualnega življenja. Pa ta kontrola samega nad seboj ni dar srečnega trenutka — to je navada, obdržavanje duha; kar nastane le kot posledica dolgega in težkega boja s strastmi in poželjivostmi, ki imajo nekaj časa svojo nadvlado, svojo mogočno nadvlado nad vsako človeško dušo. Da se napravi učenca samostojnega, da se ga vodi do tega, da si zapoveduje sam — to mora biti trdni smoter, ki prodira celotno šolsko vzgojo. „Class Management Monograph" pravi: Edina vlada, ki sploh zasluži to ime, je samovlada — da jo uresniči, temu moraja služiti vsa učiteljeva dejanja na pedagoškem polju. Mr. Hervey, ud izpraševalne komisije v New-Yorku, piše v „New-York Teacher Monograph": Najgloblje in najdragocenejše v otroku je ravno želja, da postane popolnoma svoj. Prva in največja zapoved za učitelja je: Respektiraj v otroku ta nagon k samostojnosti, ki ga sili, da bi živel svoje življenje po svojem lastnem načinu. Noben učitelj naj bi se ne bal, da celo pozdravi krepko opozicijo proti svojim lastnim načelom, če je ta opozicija le pametna in primerna. Malo je reči, ki bi stale v vzgojnem znanstvu tako trdno kot tole: Če sili učitelj ali oče svojega otroka h klečeplaztvu, pride otrok v nevarnost, da prihodnjič sploh pred vsakim klečeplazi. Naloga učiteljeva je, da ne zlomi tega otrokovega boja po samostojnosti, ampak ga razjasni; ga ne iztreblja, ampak oduševlja. Zlasti jasno kaže to pedagoško tendenco prof. Dewey v že omenjeni knjigi „Schoo! and society", kjer pravi: Gotovo je, da se je zgodila z našim socialnim življenjem globoka izprememba. Če hoče torej imeti naša vzgoja za življenje kak pomen, se mora tudi ona podvreči taki izpremembi. In ta se že godi. Vpeljava rakotvornega pouka, prememba moralične atmosfere v šoli, razmerja med učitelji in učenci, discipline, vpeljava bolj aktivnih faktorjev, ki se opirajo na lasten izraz in na samodirekcijo — vse te stvari so bolj slučajne zahteve, so nujnosti večjega socialnega razvoja. Nam pa gre le za to, da organiziramo te faktorje, da jih pojmimo po vsem njihovem smislu ter predamo tem osnovnim principom nerazdeljeno vladarstvo nad našim šolstvom, da postane vsaka naših šol občestvo v malem . . . Glavna stvar pa je, da ti principi niso le teorija, ampak da preši-njajo, kakor se je videlo, že leta vse ameriško šolstvo. Naj navedemo še par primerov iz raznih severo-ameriških mest. Zelo karakterističen eksperiment v „relf-government" (samovladanje) objavlja „Elementary school Teacher" v decembru 1902. Poročilo je sestavil dotični razred sam in tu ga podajamo v skrajšani obliki: Naš učitelj je pogovarjal z nami razne vrste vlad. Pokazal nam je 4 vrste: anarhijo, despotizem, patrijarhalno vlado in samovlado. Vprašal nas je, kateri način nam je najljubši. Vsi smo glasovali za samovlado. Menili smo, da bi tu lahko delali, kar bi bilo nam povolji. Skraja je bilo prav dobro, ker nam je bilo novo. Potem pa smo zanemarjali respektiranje medsebojnih pravic in smo bili tik pred anarhijo. Učitelj nas je opozoril, da pomeni zloraba prostosti vedno začetek bližnje izgube prostosti in nastop despotov — pa ta opomin je slab konec le malo zadržal. Nekega popoldneva, ko smo bili sami, je bil pri nas velik nemir. Naenkrat pa vstopi ravnatelj in pravi: — je to način, kakor se sami vladate? Nato je prišel naš učitelj, molče nas je gledal, molče odpustil. Prihodnje jutro pa smo čitali na tabli sledečo objavo: Osebe, ki zlorabijo prostost, je treba k spoštovanju zakona prisiliti. Prvi razred je ponovno pokazal, da ni zmožen za samovlado; zato bo odslej pod zapovedjo postave. Vsi si morate prepisati sledeče odredbe: 1. Vam se več ne zaupa; vse, kar storite, morate storiti pod osebnim učiteljevim vodstvom. Na koncu vsake ure ostanete na prostorih, dokler vas učitelj ne ekskortira v drug razred. — Tako je bilo še nekaj zapovedi. In res so nas vsepovsod ekskortirali kakor ujetnike. Crez nekaj dni so tiste, ki so se odlikovali z lepim vedenjem, oprostili. Ti prosti učenci — se je reklo — žive v prpstosti namesto pod postavo; t. j. oni slede prostovoljno vrsti principov, ki so si jih sami napravili ter jih priznali, namestu vrsti odredeb, ki jih niso določili oni in ki jih morajo izpolnovati le šiloma. Njim se zaupa mesto, da bi se jih stražilo. Svoje učitelje imajo za prijatelje in ne policaje. Splošno se bodo držali pravil, ki veljajo vsepovsod med gospemi in gospodi. V posebnih slučajih jih bo vladala konstitucija, ki si jo smejo sam določiti in skleniti. Ko smo videli prednosti svobode, so še vedno bolj zasluževali učenci pravice „prostih" — dokler nismo živeli končno vsi v prostosti. Poskus nas je prepričal, da samovlada sama kaže, kaj pomeni pravzaprav svoboda in koliko samozatajevanja, čuta do časti in odkritosti da zahteva. Pri gorenjem eksperimentu se je gotovo izvrstno posrečilo, da so učenci natančno videli zvezo med svobodo in samovlado. Karakteristično za te nove moralno-pedagoške metode je tudi ravnanje učitelja, ki vpraša svoje učence: Kdo je pravzaprav določil šolski 3* red in razredno disciplino. Otroci so ugibali: Ravnatelj, šolski svet; država. — „Ne" — pravi učitelj — „te odredbe izvirajo kar iz smotra šole samega — če hočete svoj duh razvijati in če hočete, da vam pri tem pomagam, potem ni nobene druge možnosti, kakor da se uklonimo tem postavam. Samo na sebi ni slabo, če se govori med poukom — pač pa je to ravno nasprotno šolskim smotrom ... Na ta način razlagajo ameriški učitelji in učiteljice svojim učencem dostikrat tudi, zakaj moti pogovarjanje in šepetanje pouk. Kolonel Parher v Chicagu, ki je bil eden največjih zagovornikov take šolske discipline, je vprašal zjutraj navadno vse učence skupaj: „Kako se že imenuje ona velika, velika beseda?" „Odgovornost", mu je zadonelo nasproti. „Da, odgovornost — in od tega malega dečka tukaj pa od one male deklice tam je odvisno, kakšen bo danes pouk". Seveda ne manjka tudi tukaj nemirnežev, ki rušijo red in pri katerih ne izda samo tak apel. Če pa se vpraša učitelje in učiteljice, kako opravijo s temi elementi brez tepeža, odgovarjajo vedno: „S pomočjo javnega mnenja". V takih slučajih mora n. pr. večina določiti pokoro, ki naj se naloži grešniku. Učitelj pa se ne sme držati v slučajih konflikta na strani slabih, ampak mora obračati vso svojo energijo na boljše elemente, ki naj jih napravi za vzgojevalce drugih. Če se mu nihče ne smeje, se naveliča vsakdo uganjati burke. Kar se tiče kaznovanja, se to seveda ne zametava docela, ampak tudi tu ima svojo pravico self-government, in osnovni princip demokracije „sodelovanje vladanih" pride kolikor mogoče do veljave — kar je v tem slučaju pogosto, da si mora določiti grešnik kazen sam — učitelj pa določi disciplinarno sredstvo, da odgovarja kolikor le mogoče natančno čutu časti in pravičnosti učencev. Da pa spoznajo mnenje učencev za ta namen, prirejajo učitelji včasih razredne spise, kjer se predloži razredu fingiran disciplinarni slučaj ter se mu stavi vprašanje, kaj naj se v tem slučaju zgodi. William Monrol je napisal „Razvoj socialne zavednosti otrok", kjer je mnogo interesantnih slučajev o naziranju otrok o disciplini in kaznih, kakor tudi mnogo zapiskov o kolektivni odgovornosti razreda napram posameznim grešnikom. Profesor Karol Barnes smatra izpraševanje otrok v teh ozirih za zelo znamenito sredstvo discipline v šoli in doma, ker po njegovem mnenju otroka ni mogoče vzgajati k samolastni disciplini, če se ne sklada disciplina s čutom pravičnosti; zato pa morajo poznati učitelji vzroke, zaradi katerih smatra otrok kazen za pravično ali krivično. To prepričanje je napotilo tudi W. Mouroe-a, da se je pripovedalo 2972 šolarjem, starim 7—16 let, v Massachusetu sledeče: „Učiteljica je prepovedala otrokom v šoli, da bi se glasno smejali. K6 pa je imela nekoč mnogo posla, se zasmeje nekdo tam v kotu. Učiteljica vpraša, kdo je bil, ker pa dečki in deklice niso hoteli povedati učiteljici, kdo se je smejal, ni mogla izvedeti". — Nato se je otrokom naročilo, naj napišejo, če mislijo in zakaj mislijo, da je bilo upravičeno, ker niso hoteli izdati tovariša. 1647 jih je bilo mnenja, da bi bilo prav, učiteljici pokorno povedati; 1318 pa jih je odobravalo molk. Deklice so bolj pripravljene, da zatožijo grešnika — o čemer se je gotovo že vsak prepričal pri svojih učencih — pa tudi mlajši povedo rajše kot starejši. Med odgovori prve vrste so zlasti zanimiva tale utemeljevanja za naznanjenje: 1. Naj se ne misli slabo o nedolžnih. 2. Naj govori, kadar je kdo vprašan. 3. Pokorščino je vsak dolžan. 4. Krivec bi se moral naznaniti sam — ker se ni, bi morali napraviti to drugi. — Med utemeljevanji druge vrste pa so najpogostejša sledeča: 1. Kar nečeš, da se zgodi tebi itd. 2. Ni lepo, če se toži. 3. Ni dolžnost otrok, da poiščejo krivca. 4. Preprečiti hočemo kazen. Mouroe pravi: — Kakor so tudi nezrela otroška mišljenja, se ne more doseči najboljših rezultatov v šolski disciplini, če se otroka prisili, da uboga odredbe, ki nasprotujejo temu, kar smatra on za pravični kodeks etike. Ni težko razviti pri otroku novo, staremu ravno nasprotno merilo; pisatelju se zdi, da je iskati največjo vrednost te metode raziska-vanja otroške narave z ozirom na šolsko disciplino v tem, da se določi stališče otrokovo in poišče temelj njegove vere v pravičnost ali krivičnost kakega ravnanja, da učitelj lahko vidi, kje mora začeti s svojim poukom. Ravno tako zanimiva je tudi določitev o otroškem naziranju v razredni odgovornosti. Naslednji dogodek se je pripovedoval 3005 šolarjem 7—16 let. Nekega dne so poklicali učiteljico iz razreda, da govori z neko damo. Otroci so delali velik trušč. Ko se je vrnila, ni mogla določiti, kdo je bil poleg in je pridržala ves razred po šoli. Otroci so dobili vprašanje, ali se jim zdi kazen pravična ali krivična. 66°/0 dečkov in 72°/o deklic so jo smatrali pravičnim, 32°/o dečkov in 27" Gl. Benkovič, L c. (Dalje,) 2 Gl. Letopis Matice Slov. 1894 in 1895. Iz šolskih zakonov v Švici. Miro Šijanec, Maribor. (Dalje.) Va rstveni oddelki in šolarske kuhinje. Državni svet otvori v soglasju z občinskimi oblastvi varstvene odelke (clases gardien-nes). Ti so namenjeni sprejeti po navadnih učnih urah take otroke, čijih starši so vsled posla izven doma zadržani, sploh take otroke, kateri so brez nadzorstva. — Udeležitev varstvenih odelkov je obvezna za otroke pod trinajstim letom. Opustitev javljenja takih otrok od strani staršev ali občine je ravno tako kaznjiva kakor zamude šolskega pouka. — Država prispeva šolarskim kuhinjam po številu ubogih učencev. Navadno je šolarska kuhinja zvezana z varstvenim oddelkom. — Občine plačajo tretjino plače učiteljem in učiteljicam, katerim je naloženo vodstvo varstvenih oddelkov; to plačo določi državni svet sporazumno z velikim svetom (zbornico poslancev). Predpisi določujejo organizacijo, načrt in opravljanje teh naredb. Opravitelji osnovnega pouka. Ravnateljstvo otročiških, osnovnih in popolnjevalnih šol je v obče poverjeno ravnatelju (directeur), ki ima skrbeti za izvršitev načrtov in določb. — Nadzorstvo posebej je izročeno moškim in ženskim nadzornikom. Za ročna dela učenk in za otročiške šole je imenovana posebna nadzornica (inspectrice). — Učni oddelek drž. sveta lahko tudi imenuje začasne nadzornike za gotove stroke. Učiteljstvo (Corps enseignant). Poučujejo: v otročiških šolah učiteljice in podučiteljice (maitresses et sous-maitresses); v osnovnih šolah razredniki in razrednice (regents-ordinarius); v popolnjevalnih šolah učitelji in učiteljice (maitres, maitresses). — Vendar se zamorejo nekateri predmeti (branches) poveriti posebnim učiteljem in učiteljicam. Razredniki in razrednice so stalno nameščeni (postes fixes). Državni svet si pridržuje pravico premestiti učitelje brez odškodnine, toda v sporazumljenju z interesiranimi občinami. Učiteljski kandidati za osnovni pouk. (Candidats ä 1' enseignement primaire.) Vsakdo, ki misli prositi za kako službo, ima prebiti preizkušnjo. Učiteljice za otročiške šole so zavezane na eno in zadostno preskušnjo. — Vsak kandidat za razredniško mesto (pri nas ljudskošolsko) pa ima prestati določen čas kot preskušnjo usposobljenosti, in sicer na osnovnih šolah (peure d' aptitudes pedagogiques par un stage). Vsako leto določi šolski svet število kandidatov ter jih imenuje na podlagi vpisa in natečaja. Tekmovati zamorejo samo kandidati z izpriče-* valom zrelosti od pedagoške sekcije na genevški gimnaziji (diplome de maturite de la Section pedagogique du College de Geneve), ali pa z izpri-čevalom usposobljenosti od pedagoške sekcije na višji dekliški šoli (diplome de capacite de la Section pedegogique de 1' Ecole superieure de jeunos filles). Imenovanje učiteljic in podučiteljic za otročiške šole pripada občinskemu svetu, a je podvrženo potrjenju strani drž. sveta. Ta zamore imenovanje preklicati. — Pred nastopom službe se te učiteljice lahko pozovejo, da praktično dokažejo usposobljenost, ali da se vsako leto udeležijo posebnih tečajev. V tem slučaju uživajo odškodnino 1—3 fr. na dan. — Kadar je kaka služba na osnovnih in popolnjevalnih šolah prazna, jo razpiše učni odsek; termin je najmanj 15 dni. Nato učni odsek imenuje enketo, sestoječo iz petih članov, ki poročajo o prosilcih na državni svet. — V enketi so zastopani: ravnatelj osnovnega pouka ali eden izmed nadzornikov; razenteh a) ravnatelj gimnazije (college) ali oni sekundarnih in višjih dekliških šol, to je, kadar gre za službo razrednika ali razrednice (= ljudskošolskih učiteljev); b) delegiran zastopnik občine, kjer je služba prazna, kadar se tiče imenovanje učiteljice ženskih ročnih del, razrednika ali razrednice, ali učitelja, ki poučuje na popolnjevalnih šolah. — Ako glasom omenjenega poročila državni svet določi, da se prosilec pred imenovanjem podvrže preskušnji, učni odsek imenuje v ta namen posebni jury. Ta preskušnja zamore obsegati tudi vodstvo enega razreda (tenue de classe). Poročilo sodcev je potem odločilno za imenovanje. — Razredniki(ice) se imenujejo, pri enakih zaslugah, izmed pod-razrednikov(ic). Opravitelji (učitelji) popolnjevalnega pouka so navadno izvoljeni izmed opraviteljev javnega pouka. — Vsako imenovanje je vezano na uvet enoletne skušnje; ta čas pa se zamore tudi podaljšati. Plača. Plača učiteljic otročiških šol ne sme znašati pod 1000 fr. in ona podučiteljic ne pod 800 fr. Koj po def. imenovanju dobivajo učiteljice povišanje plače letnih 50 fr. zkozi deset let, podučiteljice 25 fr. K tej plači prispevajo občine eno tretjino. — Plača razrednikov(ic) na osnovnih šolah je razdeljena na tri kategorije (po krajevnih razmerah). V prvem plačilnem razredu znaša plača od 1100—1650; v drugem od 1300—1850; v tretjem od 1500—2050. Učiteljice dobivajo vsikdar manjo plačo, in sicer 200 do 350 fr. manje. Podrazredniki(-ice) dobijo plačo drugega in tretjega razreda šele po dalje trajajočem učiteljevanju v eni in isti občini. Razliko med posamez- nimi razredi določi država, vendar pa zamore učni odsek osebe premestiti iz nižjega v višji plačilni razred. — Podrazredniki(-ice) imajo pravico do primernega stanovanja, v mestnih občinah pa do odškodnine 600 fr. Poročena učitelj in učiteljica, ki bivata v isti občini, nimata pravice do dvojne stanarine, ampak le do polovice višje, kakor jo dobiva mož. — V občinah, ki oskrbijo učiteljsko stanovanje, imajo razredniki pravico do primerno velikega vrta, ali pa do odškodnine, katero določi učni odsek. — Razredniki(-ice) drugega in tretjega plač. razreda so primorani stanovati v oni občini, v kateri se nahaja njih šola. Opravitelji osnovnega pouka, počenši od podrazrednika dobijo koj po definit. nameščenju letno in postopno povišanje plače. Ta povišanja znašajo: Za razrednike(-ice) po 100 fr. na leto, skozi 10 let; za podraz-rednike(-ice) po 80 fr. skozi 10 let. — Podrazredniki, ki vodijo deške razrede, dobijo še razen tega 15 fr. na mesec. Podrazredniki, voditelji posebnih razredov (classe speciale) imajo pravico do nadrednega povišanja (supplement) plače po 40 fr. na mesec. — Učitelji osnovnih šol ne morejo opravljati službo občinskega tajnika brez dovoljenja drž. sveta, tudi ne opravljati „industrijo", ki ni dostojna ali primerna njihovemu poklicu. Plača ravnatelja znaša 5000 fr., ona nadzornika 4000 fr., nadzornice 3700 fr. Blagajna oskrbi in pomoči. Opravitelji otročiških in osnovnih sol, kateri še niso 30 let stari, in vsi oni, ki bodo po objavljenju današnje postave imenovani, so dolžni pristopiti k tej blagajni. Člani so lahko tudi opravitelji, ki so že dosegli trideseto leto ob času konstitucije te blagajne. Vsak član plača na leto najmanj 40 fr. Država vplača za vsakega nevpokojenega opravitelja letnih 70 fr. Občine vplačujejo za vsakega opravitelja, ki je na njihov račun, letnih 40 fr. Kadar bo število članov prekoračilo petdeset, bo država kantonu plačevala 5000 fr. skozi deset let. Področje in dolžnosti občin. Vsaka občina mora imeti najmanj po eno otročiško ter osnovno šolo. Vendar pa se smeta s privoljenjem drž. sveta združiti tudi dve občini, da ustanovita skupno šolo, ako to zahtevajo izredne razmere. — Občine morajo skrbeti za zidanje in vzdrževanje šolskih poslopij in za potrebno opravo, nadalje za snaženje, kurjavo in razsvetljavo. — Knjige, druge potrebščine in materijal oskrbi država. — Šolske sobe se ne smejo porabljati za drug namen, kakor so določene, izjemši da učni odsek dovoli po predlogu obč. sveta. — Občine prispevajo za plačo učiteljev na osnovnih in popolnjevalnih šolah v tem razmerju: v mestu ne pod četrtino in ne nad polovico, v ostalih občinah eno četrtino; za učiteljice ženskih ročnih del pa eno tretjino. Upravni odbor za mesto Genevo, predstojniki in odborniki za druge občine so dolžni sodelovati z učnim odsekom, posebno 1. skrbeti, da za šolo obvezni otroci redno obiskujejo šolo, v katero so vpisani, ter naznaniti one, kateri nimajo nobenega pouka; 2. se prepričati, da se izvršujejo določbe postav in predpisov, zlasti kar se tiče rednosti učnih ur, vzrokov prepogostih zamud, zdravja otrok, reda in obnašanja razredov, moraličnega stanja in snage učencev. To nadzorstvo lahko izvršuje posebna, od občinskega odbora izvoljena komisija. — Občinsko oblastvo je dolžno naznaniti učnemu odseku (departement) vse prestopke težkega značaja. Sekundarni pouk. Javni zavodi drugorednega in višjega pouka so: 1. šole za strokovni pouk (1' enseignement professionnel), 2. „College (izg. kolež), liki gimnazija in realka, 3. sekundarna in višja šola za dekleta (des jeunes filles). K strokovnemu pouku služijo: a) strokovne šole v ožjem smislu ; b) fakultativni, večerni tečaji; c) gospodinjska in strokovna šola za dekleta; d) sekundarne šole na deželi; e) kmetijski tečaji; f) slični zavodi za strokovni pouk ter šole za trgovske in rokodelske učence, kakor jih bo dežela ustanovila. Strokovni pouk ne zahteva posebnega ravnatelja. Vsekakor zamorejo sekundarne šole na deželi spadati izjemoma pod ravnateljstvo nadzornika za osnovne šole. Strokovne šole. Strokovne šole so namenjene dečkom (jeunes gens), ki so dovršili šesto leto osnovnih šol ter se hočejo posvetiti obrtniji ali trgovini (ä 1' industrie et au commerce). One pripravljajo posebno na tehnični oddelek „gimnazije" (college), na šolo za obrtnijske umetnosti (Arts industriels), na šolo lepih umetnosti (Beaux-Arts), na urarsko šolo itd. Pouk traja dve leti ter obsega francoščino in nemščino (drugi deželni jezik šele sedaj nastopi) z ozirom na spise redakcije in korespondence; trgovinsko aritmetiko in knjigovodstvo; glavne pojme iz matematike, naravoslovja in prirodopisja, ki se mnogokrat uporabljajo v obrti; trgovinsko zemljepisje; zgodovino; risanje in ročna dela; občanski pouk (1' instruction civique). Šolsko leto traja 42 do 46 tednov, po potrebi 30 do 35 ur na teden. — Vsak razred strokovne šole vodi učitelj, ki tudi poučuje v razredu. Nekateri predmeti se zamorejo poveriti posebnim učiteljem. — Plača je različna, od 100 do 200 fr. na leto za vsako (tedensko) uro. — Te določbe se ne tičejo oseb, ki imajo pouk ročnih del (1' enseignement manuel). — Učenci plačajo 10 fr. šolnine vsak semester. Književno poročilo. Ocene. Arbeitskunde. Ein Hilfsbuch für die Jugend zur S e 1 b s t b e^t ätigung durch schaffende Arbeit in Schule und Haus. Izdal Norbert Ladenbauer. Založil A. Haase v Pragi. 247 str. 12 barv. prilog in nad 500 podob v tisku. Cena K 4'20. Tako se imenuje knjiga, ki ji je namen, da zbudi v mladini smisel in veselje za samostojno delo. Po svojem naslovu, po preprostem, jasnem slogu in bogati ilustraciji je neposredno namenjena mladini. A tudi učitelj bo našel v njej marsikaj zanimivega. Knjige ni spisal posameznik. Že na naslevnem listu je razvidno, da so si delo razdelili mnogi strokovnjaki. Zato je vsebina temeljita in vsestranska. 1. Izprirodopisa. V tem poglavju razpravlja strokovni učitelj Michel o živalih in rastlinah, ki jih lahko gojimo v akvariju in tera-riju. Zatem sledi kratko navodilo, kako gradimo pticam valilnice in kr-milnice. V končnem odstavku je vse polno dobrih nasvetov za one, ki si hočejo napraviti zbirko metuljev, hroščev ali rastlin. 2. V šolskem vrtu. To poglavje je napisal strokovni učitelj Gaudeck in je razdelil tvarino po mesecih. Lepo povrsti razpravlja o gnojenju in o setvi, o presajanju in negovanju cvetlic itd. Vsa vrtna opravila, ki jih lahko opravljata učenec in učenka, so opisana s preprosto besedo in z jasno podobo. 3. Iz prirodoslovja. Spominjam se iz dijaških let, da sem nad vse ljubil fizikalne poizkuse. V tretjem poglavju omenjene knjige je zbral strokovni učitelj Rust vrsto enostavnih poizkusov in jih je v podobi in besedi popisal tako poljudno, da bi jih lahkotno proizvajal vsakdo, ki je količkaj spreten in ki ima le trohico ljubezni za prirodo. V poizkusih razpravlja pisatelj o občnih svojstvih teles, o mehaniki, gorkoti, svetlobi, magnetizmu, elektriki in o kemiji. 4. Iz zemljepisja je zbrala strokovna učiteljica Wanek nad dvajset prezanimivih poizkusov in navodil za opazovanje. Mnogo je tu za učenca in za — učitelja, ki hoče imeti lepe zemljepisne ure. Posebno mi je ugajal odstavek o uporabi peska in ilovice pri zemljepisnem pouku. 5. Vaje v prostoročnem risanju. To je največji in po mojem mnenju najboljši del knjige. Sestavil ga je profesor Rodt, ki je znan po svojem krasnem risarskem delu „Zeichenunterrichtsbrief e". Razprava je vsa polna črnih podob in barvastih prilog, ki po-jasnujejo čtivo. Bolj elementarno, poljudno in dobro pisanega navodila za skiciranje, izrezovanje, perspektivo, harmonično sestavljanje barv in za samostojno snovanje okraskov si ne morem misliti. 6. Vaje v geometričnem risanju. Tu obravnava okr. šol. nadzornik Bergmann vrsto geometričnih nalog, ki so za življenje vsaj toliko vredne, kolikor geometrični dokazi in računi za formalno izobrazbo, V prvem delu je navodilo za risanje, izrezovanje in lepljenje geometričnih teles, drugi del ima pa vrsto lahkih nalog iz zemlje-merstva. 7. Rokotvorno delo za dečke. „Mnogo vas je, ki radi jemljete v roko to ali ono orodje. A često vam upade pogum, ko gledate svoje siromake izdelke, zakaj nespretne so vam še roke." Tako nekako govori dečkom sestavitelj tega poglavlja, strokovni učitelj Trausel, pa jim razlaga nato, kako si lahko ustvarijo iz lepenke, deščic ali žice najlepših predmetov. Žal, da je tu izostalo modeliranje in pletarstvo. Potrebno bi bilo tudi posebno poglavje o gospodarskih ročnih delih. 8. Ženska ročna dela. V naslednjem poglavju obravnava učiteljica E i f 1 e r najraznovrstnejša ročna dela in pojasnjuje svoja izvajanja z izvrstnimi ilustracijami, ki so deloma fotografični posnetki po izdelanih predmetih. 9. Gospodinjstvo obsega kratko zbirko navodil za pripravljanje preprostih jedi, vrhtega je tu še mnogo dobrih nasvetov za gospodinjo. Ta del je sestavila strokovna učiteljica H off mann. • Knjiga pomeni nekako zlato srednjo pot med staro šolo in tako-zvano delovno šolo, ki pridobiva zlasti po prizadevanju Kerschensteiner-jevem in Pabstovem vedno več tal. Kar ne moremo doseči v šoli, to naj poizkusi učenec z učiteljevo pomočjo doma. Ko sem predelal vsebino, so mi vstale v duši nastopne misli: 1. Ce pri nas sploh kdo pregleda to ogromno gradivo, ki so ga zbrali navdušeni ljubitelji mladine, bo gotovo pokojnega srca zagozdil knjigo med njene tovarisice — če jih je kaj. „Nič za naše razmere in naše ljudi", bo zamomljal, pa bo pri koncu vzgojna reforma. 2. Ali je sploh mogoče, da bi učitelj, ki si s pravico lasti to ime, ne našel v taki zbirki ničesar, kar bi se dalo porabiti v šoli ali doma? Ali ni tu ničesar vsaj za one naše drage, ki jim zdajpazdaj splava hrepenenje preko branja, pisanja in računanja? 3. Seveda! Čemu našim malim tuja, nemška knjiga, ki jim je samo pomazan papir! Ali prisveti kdaj doba, ko bo v našem slovenskem mladinskem slovstvu poleg pesmic in povestic dobiti še kaj drugega)? Morebiti kaj oni knjigi podobnega? Vsaj malo, prav malo---. Ej, tako skromni smo! Drag. Humek Pismenke za uporabo pri risanju v šoli je naslov lične knjižice, ki je izšla prav kar v Krškem. Knjižico je priredil znani strokovnjak na polju umetnosti. D r a -gotin Humek, strokovni učitelj v Krškem. „Pismenke" so namenjene in bodo dobrodošle višjim razredom ljudskih šol, meščanskim šolam, obrtnim nadaljevalnicam in tudi učiteljišču in realki. Učiteljem in učencem teh šol bo knjižica izvrstno služila. Učiteljem risanja v višjih razredih ljudskih šol in onim na obrtnih nada-ljevalnicah bi pa „Pismenke" še prav posebno priporočal, kajti one jim bodo prihranile nele mnogo truda, temveč še več dragocenega časa. Na obrtnih nadaljevalnicah naj bi imel vsak risar svoj izvod, kar vsled nizke cene knjižice ne bo težko doseči. Pa tudi vsak posameznik, ki se peča z risanjem, naj ne zamudi prilike ter urno seže po „Pismenkah". Vsebina in oblika knjižice bo brez dvoma ugajala vsakomnr, ki ima količkaj smisla za predmet. Tovariš Humek, ki je čitateljem „Popotnika" dobro znan, (Umetniška vzgoja) nam podaje v knjižici različne vrste modernih pismenk in številk in poleg tega primere za njih uporabo pri popisovanju risb. „Pojasnilo" na prvi strani knjižice zadostuje učiteljem in učencem gori omenjenih šol, da bodo lahko z uspehom uporabljali' „Pismenke". Ovitek, (naslovna stran) pa je najlepši primer, kako uporabljati moderne pismenke. Izdal je knjižico I. Koželj, tiskar v Krškem. Cena, kakor že omenjeno, z ozirom na krasno vsebino neprimerno nizka (30 h izvod.) S. Novosti. Beli rojaki. Spisal Engelbert Gangl. L zvezek. Učiteljska tiskarna v Ljubljani 1911. 8° 224 str. Cena 2 K 50 v, vezana 3 K. — Knjiga ima to le vsebino: Upanje. — Stric Kopaševič in drugi. — Moč molitve in trpljenja. — Med dobrimi znanci. — Mare. — Zadnji obisk na Bož-jakovem. — Dve tihi tragediji. — De profundis. — So to slike iz belokranjskega žitja, namenjene po pisateljevem zatrdilu „prijateljem izza mladosti, tovarišem veselja, bratom dela in naporov", ki se odlikujejo po lepem vznesenem jeziku. Ne dvomimo, da se ta knjiga dičnega našega tovariša-pesnika, katera dela po svoji zunanjosti vso čast tudi Učiteljski tiskarni, gotovo prikupi slovenskemu čitateljstvu. Slovensko šolstvo na Koroškem v preteklem stoletju. Po raznih virih sestavil Ante Beg. Ponatisk iz „Popotnika". — Cena s poštnino vred 50 vin. — V Ljubljani 1912. Založil pisatelj. — Natisnila Učiteljska tiskarna v Ljubljani. Dalmatinsko Pucko učiteljstvo za svoja prava. Pabirci po dalmatinskim novinama. Spljet 1912. Hrvatska štamparija. Cena? — Vsebina zbrana iz raznih dalmatinskih časopisov je večinoma polemičnega značaja — borba za pravice učiteljstva. ^ „Zvonček' objavlja v prvi letošnji številki to-le vsebino: Mara Tavčarjeva: Domovini. Pesem. Prosinec. Vinjeta. S. C.: Pri ličkanju. Povest. Simon Palček: Vlasta na vozu. Pesem s podobo. Ivo Trošt: Stric Lužar. Povest. Ignacij Sijanec, učitelj v Gornjem gradu. Podoba. Silvester Košutnik: Premodre glave. Povest. Mara Gregoričeva: Tri ženskice. Pesem. Lad. Ogorek: Rudolf Vrabl. Životopis s podobo. Janko Leban: Bratu Franu. Pesem. Bechstin"Silvester: Pravljice. Andrej Rape: Naj grem z njo! Pesem. Ivan Košir: Frpajtov Andrejče. Povest. Pouk in zabava: Fr. Roječ: Novoletno voščilo. — Fr. Roječ: Novoletna. Pesem. — Rešitev in rešilci. — Ježevo zimsko spanje. — Poštni promet v Londonu o Božiču. — Kotiček gospoda Doropoljskega. V trinajsto leto. Tej številki je tudi priložena krasna trobarvna slika „S ptičicami na jug", delo odličnega tovariša Drag. Hu m k a. Izvedba je obenem najlepše izpričevalo o tehniškem napredku Učiteljske tiskarne. Izborni ta naš mladinski list priporočamo najtopleje. Razgled. Časopisni vpogled. Škotski Glasnik 1911, št. 17—20. K. Zamurovič, Telesna kazna u osnovnoj školi. Školski Savet je prepovedal telesno kazen v ljudskih šolah. Člankar zagovarja telesno kazen v posebnih slučajih (trma, nedostojnost, tatvina, uporna laž) ter podpira svoje mnenje z izjavami slavnih pedagogov in z lastno skušnjo, ko pri učencu-škodljivcu nič ni pomagalo razun šibe. Končno predlaga, naj učiteljstvo prosi Šk. Savet za navodila, kako bi naj postopalo z nepoboljšljivimi učenci, in naj vsak slučaj javi višji oblasti, da jih reši takega učenca. Člankar pravi: ako je ljudska šola dolžna sprejeti vse otroke, potem mora imeti tudi dovoljena sredstva, da pokori tudi uporne otroke; ako pa ne sme rabiti vseh sredstev (šibe), potem se mora šola osvoboditi škodljivih nepoboljšljivih učencev in se morajo za takšne ustanoviti povsod primerni zavodi (poboljševalnice). Svet. S. Popovič, Lav Nikolajevič Tolstoj kao pedagog (iz ruskega) Že pred 1.1848. se je Tolstoj bavil z mislijo, da bi osnoval šolo v svojem kraju. Nad 60 let je torej delal za šolo in vzgojo na najrazličnejše načine : nekaj časa kot reden učitelj, potem zopet kot pedagoški publicist in urednik pedagoškega časopisa, kot pisatelj abecede in čitank ter vobče kot pedagoški mislec. Temeljno načelo njegove šole je bila popolna svoboda. Nje naravna posledica je bilo upoštevanje individualnosti pri pouku. Učenci so se sami prostovoljno učili. Tolstoj karakterizira različne" šole s sledečimi besedami : „V cerkveni šoli se sliši neko posebno nenaravno enakomerno kričanje vseh učencev, a redkeje strogi glas učiteljev; v nemški šoli se sliši samo učiteljev glas in redko boječi glaski učencev; v moji jasnopoljanski šoli se slišijo gromoviti glasovi učitelja in učencev skupaj." Zanimivo je, da je Tolstoj 1.1876. od vlade dobil dovoljenje, da otvori na svojem posestvu stalne pedagoške tečaje, jasnopoljanska šola pa bi služila kot vadnica. Iz neznanih vzrokov se ti tečaji niso udejstvili. Tolstoj ne razumeva pod šolo samo šolskega poslopja, učencev, učitelja in kar spada navadno k tej organizaciji. Njemu je šola vsako zavedno vplivanje izobraženca na neizobraženega, torej tudi vež-banje rekrutov, javna predavanja, zbiranje poučnih predmetov in otvaranje muzejev itd. Pri vzgoji je glavni činitelj osebni zgled vzgojitelja. Tu gre pred vsem za dve stvari: prvič, da vzgojitelj živi dobro in lepo ter se stalno izpopolnjuje, drugič, da iz svojega življenja ničesar ne zakriva. Resnica je glavni pogoj vzgoje, zato pa se mora vzgojitelj v svojem življenju ogibati pogreškov in napak, da mu jih ni treba zakrivati. Vzgoja drugih torej na vse zadnje ni nič drugega kakor neprestano vzgajanje samega sebe. — Opšta učiteljska skupština u Budimpešti, uvodni članek 18. številke. Dne 8. decembra 1911 je manifestiralo ogrsko učiteljstvo v Budimpešti za svoje zahteve. Na skupščini je bilo 5 do 6000 učiteljev iz cele Ogrske. Srbsko veroizpovedno učiteljstvo je bilo zastopano z 51 člani. Sprejele so se primerne resolucije. Tudi nekateri poslanci so se udeležili in skušali učiteljstvo pridobiti za svojo politično stranko. Mogoče, da koga ujamejo, toda trajno se učiteljstvo ne sme vdinjati nobeni politični stranki, ampak se mora postaviti na svoje noge. Compayre, Zašto se predaje, i kako treba da se predaje psihologija. Iz francoščine prestavil Vasa Stajic. Nadaljuje se članek „Š k o 1 a rad a", prevod iz nemščine. K. Zamurovid, Školske v lasti i narodno učiteljstvo, uvodnik 19. številke. V šolskih svetih odločujejo nestrokovnjaki, zato šola ne more prav napredovati. Kako bi bilo n. pr. z vojaštvom, ako bi v vojaških stvareh odločevalo duhovništvo, ako bi v vojnem zboru sedel 1 častnik in 10 nestrokovnjakov? Naše šolske oblasti niso v organični zvezi z učiteljstvom, večina članov ne zastopa opravičenih učiteljskih zahtev, ker se boji zamere pri svoji politični stranki. (Vse kakor pri nas!) Gorje napravi, kjer nestrokovnjaki opirajoč se na svojo oblast zahtevajo od strokovnjakov, naj delajo proti svojemu strovnjaškemu prepričanju! CIankar zaključuje: Šolo predajte popolnoma učiteljem in strokovnjakom; dotlej pa ne delajte nič brez nas, ker niste za to ne sposobnejši niti boljši rodoljubi od nas ! Dr. Paja R Radosavljevič, Trulež naše pedagogije. — Posvečeno pravim prijateljima srpske i hrvatske narodne pedagogije — Pisatelj trdi, da vlada po vsem srbskem in hrvatskem šolstvu trulež = gniloba ter dokazuje to ostro trditsv po vrsti za vse srbskohrvatske dežele. Srbsko veroizpovedno šolstvo na Ogrskem: slaba učiteljska in pedagoška organizucija, slabo sodelovanje učiteljev pri narodni prosveti, izrabljanje učiteljev po degeneranih politikih, slabo sporazumljenje učiteljev in duhovnikov za duševni napredek ljudstva, slaba organizacija učil in učnih knjig, učiteljišč in narodnih prosvetnih institucij. Na Hrvatskem je nekaj boljše: imajo hrv. pedag. književni zbor z bogatimi strokovnimi izdavanji, imajo svoje glasilo, učiteljski dom, učiteljski konvikt. asimilirajo počasi nova pedagoška gibanja - žalostna resnica pa je, da je hrvatski učitelj sramotno slabo plačan, uživa le malo ugleda, trpi pod političnim pritiskom in klerikalnim koristolovstvom, da je velik jez med narodom in šolo, da je tam velik odstotek analfa-betov. Tako stoji s praktično pedagogiko v ogrskih deželah. Teoretično ni boljše. Piše se sicer precej, toda kaj pomagajo učiteljstvu učene razprave o velikih metafizičnih problemih? Ali je pedagoško delo, ako se avtorji nekritično citirajo iz druge roke, ako se obdelujejo polja, ki so jih naši prednki že boljše predelali, ako se na dolgo govori o napakah tujih pedagoških sistemov, svoje nevolje pa ne vidimo? Novi duh teoretične pedagogike ne zahteva toliko sistemov kakor znanstvenega preučevanja onih, ki se poučujejo in onih, ki učijo. Dandanes se vsak sistem mora verificirati in zapečatiti z dejstvi. V kraljevini Srbiji: Novo herbartovstvo je dvignilo toliko prahu, da se ljudem kar možgani zavrtijo, ako kaj slišijo o pedagogiki. V učiteljskem udruženju, ki izdaje knjige in zida učiteljski dom, je le majhen del učiteljstva, narod je brez zanimanja za šolo, učiteljev ugled je neznaten, plača slaba, nadzorstvo nestrokovnjaško in krivično, učitelj je izrabljen po političnih strankah in sprt s svojim narodnim prosvetnim bratom, duhovnikom. Podobno slika pisatelj razmere v Črni Gori, Dalmaciji, Bosni, Hercegovini ter v Stari Srbiji in Macedoniji (v Turčiji). Povsod se kriči o veliki vlogi učiteljstva, a nikdo noče povedati, kaj pomenijo te fraze v praksi Da se izve, česa nam manjka, je treba objektivnega in strokovnega preučevanja dejstev in treba je zdrave pedagoške kritike. Nadalje se ne fzadovoljujmo z rezultati dela drugih narodov, ampak pošljimo svoje sposobne ljudi, da na licu mesta preučijo tajnosti tujih uspehov, prirejajmo teoretične in praktične sestanke, približimo se treznemu duhovništvu in ustvarimo ugodne razmere za pravo narodno prosveto, združujmo vse srbske in hrvatske učitelje itd. — Tako pisatelj. Mi Slovenci pa si izprašajmo vest, koljko se njegove besede tičejo tudi nas! Branko Roler, Učiteljevo raspoloženje i veselost kao vaspitno sredstvo. Veselo razpoloženje učiteljevo zbuja enako razpoloženje pri učencih in s tem znatno poveča sprejemljivost otroškega duha za nauke. Sinodsko ustrojstvo i školska uredba, uvodni članek 20. številke. Srbske veroizpovedne šole na Ogrskem so popolnoma avtonomne in stoje pod posebnim šolskim svetom. Tudi verouk poučujejo učitelji po navodilih in pod nadzorstvom istega šolskega sveta, katerega predsednik je patrijarh in v katerem sodeluje razun tega še en član duhovništva. Toda srbski hierarhiji to ni dovolj. Cerkveni Sinod je izdelal novo „Ustroj-stvo za ureditev svojega delokroga. Ena točka tega Ustrojstva določuje, da Sinod urejuje šolski verouk v vseh ozirih. To je v nasprotju s šolsko uredbo in mora dovesti do razpora ter tako škodovati srbskemu šolstvu. Člankar M. (urednik Mihajlovič) svari du-hovništvo, naj s svojo vladohlepnostjo ne ogrožuje srbskega šolstva in s tem obstoja srbskega naroda na Ogrskem. Kako misle nemački učitelji? Članek je posnet iz lista „Deutsch Junglehrer-Zeitung" po članku: Naloge nemškega mladega učiteljstva. Reakcija je povsod sovražnica šolstvf, zato mora učitelj vztrajno in požrtvovalno delati v naprednem smislu. Ker pa je za politično delo potrebna moška zrelost in razumevanje političnih in gospodarskih vprašanj, zato se naj mlad učitelj izogiblje političnemu boju. Pred vsem naj stremi za temeljitostjo v svojem poklicu, od svojih učencev naj razširi pogled in svoj delokrog, da postane pošten prijatelj in učitelj naroda. — Pitamo li mnogo? Vprašalna metoda, v kateri je bil Sokrates mojster, je v šoli zelo priljubljena, dostikrat pa neumestna in se rada precenjuje. Vprašanje je vrvica, ki učencu ne pušča dovolj svobode in samostojnosti. Včasih zadostuje znamenje z roko ali pogled, da učenec govori, ali kratek poziv, naj nadaljuje, ponovi itd. Sploh je dobro navaditi učence od vsega začetka, da ponovijo samostojno in držema brez vprašanj, kar so razumeli od predavanja. Upoštevanja vredno je pravilo: Pusti učence, da govorijo, ti pa molči, kolikor mogoče! Učitelj naj torej izprašuje čim manj, nasprotno pa je tudi dobro, da učenci čim večkrat stavijo vprašanje. F. V. Učiteljska Zora 1911. O prvih 4 številkah tega glasila „Saveza učiteljskih dru-štava Bosne i Hercegovine" sem natančneje poročal že v lanskem Popotniku. Ostale številke sem dobil pred kratkim časom, podajem torej le kratek pregled. Vsebina je razvrščena pod nadpise: pedagoška teorija, metodični članki, stanovska vprašanja, pedagoška praksa, občno poučni članki in listek. V pedagoški teoriji so članki: Mašta (domišljija) u školskom obrazovanju. — Osvrt na Okanovičev književni rad. — Školske šetnje. — Odnos svijesti prama opčem procesu organske evolucije. Metodičen članek je: Jesen u školskoj bašči (vrt). Stanovska vprašanja zavzemajo važno mesto v glasilu učiteljske zveze. Naslovi člankov povedo večinoma tudi vsebino : Učiteljski podmladak. — Odziv na članak: „De-mokratizem i učiteljstvo". — Govor nar. posl. Gjure Džamonje o obligatnom polasku škole. — O našem praktičnom ispitu. — Doživljaji jednog učitelja. — Zabilješke jednog seoskog učitelja. — Naš socijalni položaj i staleška svijest. — Nerazdieljena nastava. — Naši namještaji i premještaji. — Odgovori zein. vlade na razne interpelacije poslanika. — Pismo jedne učiteljice svojoj najmlagjoj koleginici. — Kotarski školski referenti. Iz pedagoške prakse sta članka: Praktični principi iz očigledne nastave u I. razr. osnovne škole. — Dijeljenje in sadržanje u III. razredu. Občno poučni članki so: Stogodišnjica Dositija Obradoviča. — Stogodišnjica Ru-gjera I. Boškoviča. — O postanku i suzbijanju praznovjerice i vračanja. — Dr. L. L. Sa-menhof i problem medjunarodnoga jezika. — Račun o svijetu. — Sa glavne učiteljske skupštine u Zagrebu. Naslov lista je tiskan v latinici in cirilici, da zadovolji Srbe in Hrvate, članki pa so tiskani s takšnimi črkami, v kakoršnih je pisan rokopis. Večina člankov ima latinico. F. V. Die Landschule. Žc v preteklem letu so izšle prve tri številke letnika 1912., kipa se dobe z naročitvijo še vedno. Njih vsebina je sledeča: 1. Pri 12. številki lanskih M. f. P. u. S. sem govoril o Lindenthalerjevi „Deutsche Sprachlehre" in ta številka L. S. prinaša zopet razgovor o nji pod „Sprechlehre und Großsprecher". Kakor kaže naslov, se ne ogrevajo nikjer preveč zanje. — Aktualna in temeljita je razprava dr. Gerhard Buddeja „Die Schul lügen". Zlasti se postavlja pisatelj v nasprotje s Foersterjem ter se opira na Gurlitta. — Die Stufe der Darbietung oder Anschauung im Rechtschreibunterrichte Th. Fran-keja se naslanja na stavek iz Neumannovega „Gedähtnis": Našel sem s primerjajočimi poskusi, da se sploh ne da določiti, da bi bila ena edina metoda podavanja za vse slučaje najprikladnejša za neposredno ponovitev" ter resumira svoja izvajanja v sledečih stavkih: „1. Navadi učenca na natančno zaželjeno naziranje in pojmovanje pismenke. — 2. Navadi učenca na jasno spoznanje in utisnitev posebnih ali izrednih sestavnih delov pismenke. — 3. Navadi učenca na strogo mišljenje in voljo. - 4. Pusti, da vidi in tvori tvoj učenec le pravilne besedne like." - Ergänzung im 4. Fall je Lektionsentwurf. — V „Anregungen und Erfahrungen" zavzemata mesto „Angewandte Geschichte", o čemur ne rečem nič, ker ne poznani knjig, ki jih akceptira pisatelj, h „Arbeitsschule und Raumlehre" pa bi omenil, da sta nam o tem pisala že praktičnejše Heric in Pulko v „Popotniku", še predno je bila delovna šola vsakemu na jeziku. 2. Kleinpeters neueste Schulreformen. — Kleinpeter ima smolo; kakor odpre usta o šolski reformi, že mu zapro usta z dokazi. Tukajle, n. pr. mu pravijo, da napravlja iz Layeve zahteve dovtip — pa še ta da je slab. Kleinpeter pa si je menda nadel tudi perje hamburških reformerjev pa tako nerodno, da mu je tisto v zasmeh, kar je onim v čast. — V 2. in 3. številki zavzema mesto „Form und Anschauung" kot prispevek h kritiki delovne šole dr. Hermana Walsemanna, v katerega se ne spuščam. Služil bo jako dobro onemu, ki hoče osvetliti vse zahteve o delovni šoli v nas Slovencih, ker tudi nam ne bodo za vedno zadostovale Požegarjeve „Reformske misli". — V „Anregungen u. Erfahrungen" je Frida Feichtinger s svojimi „Vorschläge zur planmäßigen Belehrung über die Alkoholschäden an Volks- und Bürgerschulen" zopet povedala, da je treba sistematičnega pouka v tem oziru celo v vseh predmetih. Celih sedem knjig priporoča pisateljica učiteljstvu, da se pouči o vprašanju, za katero „kaže učiteljstvo žalibog tako malo interesa". Pa mislim, da se ne kaže interes samo v tem, če se obiskuje „dneve alkoholovih nasprotnikov". — „Von der Selbständigkeit im Lehramt" je prijateljska beseda tovariša tovarišu. Od strani 49.-56. zavzemajo mesto prav drobno tiskane „Hinweise und Glossen". 3. „Meinungen zur Gehalts frage". — Prav lepo resnico je povedal Itten-hoffen — pa kaj ? Ko smo slišali že vse to trikrat in so to že slišali tudi naši mnogoštevilni podporniki — prijateljev nimamo". — „Können die Arbeitsschulideen auch in Landschulen verwirklicht werden?" je odtisek iz H. Stiebalejeve knjige „Der Arbeitsunterricht" (Österr. Verlag, Dunaj) in o njem rečem tisto „Form und Anschauung", ki ima v ti številki svoj konec. — „Der Wert der mündlichen Sprachpflege für das Rechtschreiben" Th. Frankeja sloni na teh stavkih: 1. Skrbi za izobrazbo jasne glasovne zavednosti v učencu — s tem, da govoriš vzorno ti in on, z ostro artikuliranim čitanjem besed, ki se pišejo, s pridnim glaskovanjem. — 2. Skrbi za trdno zvezo glasu in črke! — 3. Pripravi učenca do tega, da sliši način pisanja iz glasovne oblike besede! — „Der Mond und die Sterne" je učna slika za nižjo stopnjo iz H. Zimmermannove knjige: Handbuch für den Anschauungsunterricht und die Heimatskunde. — V „Anregungen u. Erfahrungen" je „Aus der Praxis in der Elementar kl asse". Pisec je jako odkritosrčen, če pa je zadel povsod pravo — kdo naj sodi o tem? Saj imamo s svojimi izkušnjami tudi svoje misli, svoja prepričanja. — Tu je še tudi odstavek „Kindergartenerziehung". — „Hinweise und Glossen" pa „Bücherbesprechungen" zaključujejo zvezek. Vsaka tretja številka pa bo imela poslej še prilogo, kakšno naj bo delo učiteljevo na šolskem vrtu in v poljedelstvu. V ti ševilki je „Der Schulgarten". P. F. Srednje in višješolski vestnik. Ženske na višjih šolah. V tekočem zimskem semestru se je vpisalo v nemške visoke šole 1856 žensk. V zadnjem semestru je bilo vpisanih 1432, v lanskem zimskem pa 1108. Letos se je v Berlinu vpisalo v visoke šole 638 žensk, v Monakovem 83, v Göt-tingenu 160, v Heidelbergu 142, v Bonnu 135, v Freiburgu 86, v Vratislavi 84, v Lip-skein 59, v Greifswaldu 49, v Mtinsteru 47, v Kralj evcu 46, v Marburgu 28, v Halle 27, v Jeni 24, v Tiibingenu 23. v Erlangenu 19, v Kielu 18, v Wtirzburgu 10, v Rostoku 3. — Žensk hospitantinj je vpisanih letos 1928, v poletnem semestru le 1168, a minulega leta 1772. Skupno torej je na nemških visokih šolah hospitantinj in rednih slušateljic 3784, dočim jih je bilo v poletnem semestru 2600, minolo zimo 2880. Pregled avstrijskih gimnazij in realk v šolskem letu 1911/12: Vzdržuje Učni jezik Število popolnih nepopolnih država dežela mesto o M XH redovniki fond 3 'H (D oo 03 N nemški češki poljski italijanski rusinski srbo-hrv. slovenski dvojezični gimnazij: 316 290 26 229 9 13 8 22 4 31 135 63 78 7 9 6 1 17 realk: 149 132 17 113 30 2 - 1 1 2 81 45 14 6 — 2 — 1 Število učencev: na gimnazijah 104.702 (med temi 3584 učenk). „ realkah 49.365. Šolstvo na slovanskem jugu. Ljudske šole v Srbiji. Delujočih ljudskih šol v Srbiji je 1230 deških 168 dekliških. Na teh šolah deluje 1657 učiteljev in 1069 učiteljic. 28 šol je zaprtih. Srbija ima 23/4 milj ona prebivalcev. Inostransko šolstvo. Policijska šola v Pekingu. Kitajsko se zadnja leta naglo razvija, zlasti tudi šolstvo. Zanimivo je, da imajo tam posebno policijsko šolo. Pouk v njej ni samo teoretičen, ampak tudi praktičen: tretjina učencev izvršuje v mestu policijsko službo, in sicer se menjavajo vsakih 10 dni. Sola ima pet tečajev, katerih vsak traja po več mescev. V zadnjem tečaju se uči tudi ognjegasna služba. Policijske šole so izvežbale že okoli 3000 ljudi. Ljudske šole v Rusiji. Po statističnem popisu aprila lanskega leta je bilo v Rusiji 100.295 ljudskih šol, v njih 70 866 učiteljev, 83.311 učiteljic in 100 295 duhovnikov. Učencev je bilo vseh 6,180.510, med temi 4,199 564 dečkov in 1,980.946 deklic. Stroški za ljudske šole so znašali 90,798.199 rubljev. Rusija ima v Evropi 106 milj., v celoti pa nad 130 milj. prebivalcev. Japonsko šolstvo. Najstarejša japonska zgodovina, dovršena 1. 711 po Kr., stavi začetek japonske civilizacije v 1. 284 po Kr., ko je prišel iz Koreje poslanik Adziki poučevat japonskega prestolonaslednika. Izobrazba se je širila in 1. 701 je bil izdan ukaz o uredbi višjih narodnih šol. V poznejših bojih med posameznimi knezi je šolstvo zopet propadlo. Pravi razvitek japonske civilizacije se začenja z vlado sedanjega cesarja. Leta 1868. je izšel zakon o vseučiliščih, srednjih in ljudskih šolah. L. 1871. je bilo ustanovljeno ministrstvo prosvete. L. 1872. je izšel zakon o izobrazbi. Po tem zakonu je bila cela država razdeljena na 8 vseučiliških okrožij, v vsakem okrožju bi morala biti univerza. Okrožje bi se delilo na 32 srednješolskih okrajev, vsak z eno srednjo in 210 ljudskimi šolami, Ta načrt pa se ni izpeljal Ob 401etnici šolskega zakona v šolskem letu april 1907 — marec 1908 je bilo na Japonskem 27.125 ljudskih šol, 5,713.698 šolskih otrok. Dečkov je obiskovalo šolo 98"53°/o, deklic pa 96i4%. Vzornih šol je bilo 69 z 19.359 učenci. Srednjih šol je bilo 287 in dijakov 111.436. Višjih dekliških šol je bilo 133 in učenk 40.273, višjih šol za mladeniče 8 s 4888 dijaki, 3 univerze so imele 7370 slušateljev. Razun tega so bile socialne šole (strokovne), šole za slepe in gluhoneme. — Japonsko ima nekaj nad 50 miljonov prebivalcev. Razne vesti. Bakterije v šolskem prahu. Velik sovražnik človeškega zdravja je prah, ki se nabira posebno v prostorih, kjer se shaja mnogo ljudi. V šolo nanosijo učenci dannadan s ceste vse polno prahu. In koliko je še po deželi šol, podobnih kmečkim sobam, ki jim je snažiteljica nečedna, lena gospodinja. Ali ne grešimo mnogo v tem pogledu? Dr. Herman Peters z bakteriološkega zavoda v Brnu je izvršil v tem smislu zanimive poizkuse. Raziskal je izpočetka šolski prah, ki ga je nabral v učilnici in telovadnici nekega starega šolskega poslopja. Nato je ponovil raziskavanje na prahu iz učilnice in telovadnice novega šolskega poslopja. V vseh štirih vrstah šolskega prahu je določil množino bakterij in je dognal, da je v vseh razmeroma malo kalic, čeprav je bil dan pred raziskavanjem deževen in niso dotičnih prostorov posebej osnažili in prezračili. Nad vse čudno je gotovo dejstvo, da je bilo v prahu starega poslopja skoraj dosledno manj bakterij nego v onem iz novega. Največ kalic je bilo v prahu na klopeh in na podu, najmanj pa na učiteljevem prostoru, kamor redko prihajajo učenci. V prahu iz telovadnice je bilo mnogo manj bakterij in še te so bile vseskozi neškodljive. Po svojem raziskavanju sklepa dr. Peters: Stara šolska poslopja so lahko tako zdrava kakor nova. Treba je le, da jih zadostno zračimo in snažimo. Kosmos 191 . 1. št. 10. Šola se je podrla. V Golonovu na rusko-šleski meji se je zaradi preobilega snega podrla cndotna šola. Dva učitelja in štirje učenci so bili ubiti. Mnogo učencev je bilo težko ranjenih. Analfabeti v Evropi. Neki švedski statistik je glede evropskega šolstva prišel do sledečih podatkov: v posameznih državah pride na 100 prebivalcev nastopno število an-alfabetcv: Rumunija 75, Srbija in Rusko 62, Portugalsko 60, Bolgarija 53, Italija 313, Avstro-Ogrska 30, Nizozemsko 2 1, Angleško 0 1, Francoska 0 2, Dansko 0'2, Nemčija 0 05, Švedska in Švica 0'01. Od vseh otrok od starosti 5. do 15. leta obiskujejo šolo le 50 odstotkov redno. Evropa šteje 465 451 šol, 1,050.634 učiteljev in 42,281.691 učencev. Koliko prebivalcev pride na enega ljudskošolskega učitelja. Na Nižjeavstrijskem 229, na Dunaju 450, na Moravskem 307, v Pragi 848, v Liberci 400, na Predarlškem 350, na Koroškem 397, na Gornjeavstrijskem 423, na Štajerskem 401, v Šleziji 493, na Goriškem 500, v Galiciji 658, v Bukovini 673, na Kranjskem 674, v Dalmaciji 685, v Istri 930. Antialkoholizem pri Srbih. Na Srbskem izhajata dva protialkoholna lista. Obema je urednik dr. Popovic. „Trezvenost" (= treznost), list za razpravljanje alkoholnog pitanja, izhaja že 4 leta, je mesečnik in stane na leto 2 dinara. „S a vez ni k", omladin-ski list sa slikama, organ saveza trezvene mladeži, je začel izhajati lani, po lOkrat na leto za ceno 1 dinarja. Znani pisatelj dr. Paja R. Radosavljevič v „Školskem Glasniku" navdušeno pozdravlja oba lista in priporoča protialkoholno gibanje srbskemu učiteljstvu. Pri tem prinaša pretresljivo sliko jugoslovanskega popivanja. Kamor je prišel med rojake bodi si kot dijak na gimnazijo v Zemun, na učiteljišče v Sombor, Pakrac, Osek, potem na potovanju skoz Slavonijo, Hrvatsko, Dalmacijo, Bosno in Hercegovino, potem na Du- naju med rojaki-dijaki, istotako v Jeni - povsod se je pilo ali vino ali žganje ali pivo Šele v Švici je našel protialkoholna društva in se je navdušil za nja. Skušal jih je potem kot profesor uvesti ined dijaki v Somborn, toda je naletel na hud odpor, posme-hovali so se mu celo profesorji. Izselil se je v Ameriko in tam našel rojake izseljence istotako vdane pijači kakor doma s častno izjemo Hercegovcev in Črnogorcev. Da se izogne pijančevanju, mora se izogibati tudi družbe rojakov. V svoji rodbini in vztrajnem delu najde svoje zadoščenje Ako bi dr Radosavljevič poznal slovenske dijaške krokarije zlasti v 90ih letih ter tudi še poznejše popivanje naših nadebudnih mladih gospodov raznih poklicov, bi svojo sliko od Srbov in Hrvatov lahko razširil tudi na Slovence. Alkoholizem je res kuga za Jugoslovane. Na Reki, kjer je skoro izključno jugoslovansko delavstvo, so o božičnih praznikih 22 brezzavestnih pijancev morali odpeljati z rešilnim vozom. Koliko pa so jin odvlekli prijatelji in sorodniki! V soboto dobijo delavci denar in gredo z njim naravnost v gostilno, od koder se vrnejo v pondeljek zopet na delo, seveda nekaj ur prepozno in že prosijo delodajalca za predujem, da morejo v gostilni poravnati svoj račun. Kdor hoče Jugoslovanom dobro, res mora protialkohol-nemu gibanju med nami želeti najboljše uspehe. V. Projekcijski aparati solidno in stvarno izdelani za šole, društva in obitelji Serije projekcijskih slik po ceni. :: Serije na posodo. Fotografski aparati Sušilne plošče lastnega izdelka. Glavni seznam vseh fotografskih potrebščin na zahtevanje brezplačno in brez poštnih stroškov! Istotako specijalni ::: projekcijski katalog ::: Razpis daril za učitelje! K 3800. Zahtevajte prospekt! V RAZPIS NATEČAJEV. D D □ Učiteljske službe. Štev. 62. Na petrazredni ljudski šoli vArtičali je stalno oziroma provizorično popolniti mesto učitelja z dohodki III. plačilnega razreda. Prošnje za to službo je vlagati po službenem potu pri krajnem šolskem- svetu v Artičah do 29. svečana 1912. Okrajni šolski svet Brežice, dne 29. prosinca 19 2. Štev. 80. Na trirazredni ljudski šoli v Prevorju ste stalno popolniti dve učiteljski mesti z dohodki II. plačilnega razreda. Prošnje za te službe je vlagati po službenem potu pri krajnem šolskem svetu v Prevorju do 29. svečana 1912. Okrajni šoski svet Kozje, dne 29. prosinca 1912. Štev. 626. Na dvorazredni ljudski šoli na Blanci je stalno popolniti mesto učitelja z dohodki II. plačilnega razreda. Prošnje za to službo je vlagati po službenem potu pri krajnem šolskem svetu na Blanci do 29. svečana 1912. Okrajni šolski svet v Sevnici, dne 29. prosinca 1912. Štev. 102. Na trirazredni v drugem plačilnem razredu stoječi ljudski šoli na Ščavnici se namesti trajno učiteljska služba. Obeh deželnih jezikov popolnoma zmožni prosilci, oziroma prosilke za to mesto naj vložijo svoje z zrelostnim spričevalom, z spričevalom o učiteljski usposobljenosti ter z dokazom avstrijskega državljanstva opremljene prošnje ■Službenim potom do 20. marca 1912 pri krajnem šolskem svetu na Ščavnici pošta Radgona. • Okrajni šolski svet Gornja Radgona, dne 3. februarja 1912. Predsednik: Bouvard m. p. Štev. 37/12 R. Na štirirazredni ljudski šoli pri Sv Križu na Slatini se stalno namesti učiteljska služba z dohodki po II. krajnem razredu in s prosto izbo. Prosilci za to mesto naj vložijo svoje redno opremljene prošnje predpisanim potom . do 29. februarja 1912 pri krajnem šolskem svetu pri Šv. Križu na Slatini. Dokazati je znanje obeh deželnih jezikov. Okrajni šolski svet Rogatec, dne 19. januarja 1912. Predsednik: Dr. Netoliczka. ■iüi 'jj |