GEOGRAFSKI OBZORNIK • prostorsko analizirati post-komunistično politično podobo, s posebnim oziroma na volilne trende in civilno družbo; • obravnavati etnično-geografske vsebine in položaj evropskih manjšin ter oblikovanje nacionalne teri- torialne identitete; • raziskati sovpadanje politično-geografskih vsebin oz. problematike s turističnimi migracijskimi tokovi; • proučiti zgodovino oz. zgodovinsko pogojenost poli- tične geografije v 20. stoletju, opredeliti njen seda- nji položaj in pomen ter zastaviti smernice za politično-geografska raziskovanja v 21. stoletju. Za mednarodni posvet Political Geography in the 21s' Century: Understanding the Place - Looking Ahead se je prijavilo 86 znanstvenikov iz 20 držav sveta (Avstrija, Belgija, Egipt, Francija, Hrvaška, Ita- lija, Izrael, Irska, Južna Afrika, Madžarska, Nemčija, Nizozemska, Češka, Poljska, Romunija, Rusija, Slove- nija, Švica, Velika Britanija in ZDA). Vtem številu niso zajeti ugledni italijanski in slovenski politiki ter odgo- vorni znanstveni in pedagoški delavci, ki so posvet poz- dravili. Niti ni v tem številu zajetih okrog 30 študentov ljubljanske univerze, ki jim je Politična geografija štu- dijska usmeritev. Ob upoštevanju novinarjev in drugih zainteresiranih poslušalcev se je posveta udeležilo okrog 150 oseb. Referati so bili razporejeni v štiri ple- narna zasedanja, na katerih so prednostno nastopili vabljeni predavatelji in prireditelji posveta, ter po dese- tih konkurenčnih si tematskih sekcijah. 38 referentov je nastopilo v sekcijah, ki so bile izključno v domeni organizatorja - Oddelka za geografijo Filozofske fakul- tete, 23 referentov pa je predstavilo svoje prispevke v sekcijah, ki sta jih deloma promovirali in organizi- rali Ljudska univerza iz Trsta v Italiji in ZRS - Znans- tvenoraziskovalno središče iz Kopra v Sloveniji. Plenarna zasedanja so podrobneje obdelala nasled- nje vsebine: • Razumevanje politično-geografske preteklosti, • Alpsko-jadranski prostor, • Nova Evropa, • Vizija (politično-geografskega) znanstvenega dela v 21. stoletju. Med neke vrste plenarno zasedanje lahko uvršča- no tudi ekskurzijo po avstrijsko-italijansko-slovenski tromeji, kjer je organizator ob sodelovanju gostiteljev uspel opozoriti na uspešne projekte čezmejnega sode- lovanja. Prav tako gre v to skupino prezentacij šteti tudi ekskurzijo po Piranskem in Tržaškem zalivu, kjer je bilo ob pomoči italijanskih (dr. M. Antonsich) in hrvaških (dr. M. Klemenčič) kolegov moč nakazati različne mož- ne rešitve tozadevnega slovensko-hrvaškega mejnega spora. Konkurenčne, panelne seje so obdelale nasled- nje aktualne politično-geografske teme: • Istra - most med narodi (Geopolitika Italije v raz- merju do srednje- in vzhodnoevropskih držav) (tema je bila predmet dveh panelnih razprav), • Srednja in Jugovzhodna Evropa, • Geografija demokracije, • Sodobni evro-azijski geopolitični problemi, • Mejni spori in možne rešitve, • Evropska geopolitika, • Meje in obmejna območja v novem tisočletju (tema je bila predmet dveh panelnih razprav), • Geografija globalizacije. Vsebine, ki so jih posamezniki predstavili, so bile večinoma rezultat dolgoletnega raziskovalnega dela. Vodilni svetovni politični geograf in avtor številnih učbenikov in strokovnih razmišljanj dr. Peter Taylor je, na primer, predstavil raziskavo, s katero se ukvarja že 1 8 let v želji pokazati pot za novo, sodobnejšo ure- ditev sveta. Večstoletno funkcijo nacionalne države naj bi (ponovno) nadomestila/zamenjala mesta in njih vpliv- na območja. Drugi referenti so prednostno prikazali aktualno stanje njihovih trenutnih raziskav, mlajši znanstveniki pa so poročali o lastnih disertacijah. Organizator namerava izdati zbornik izbranih, na prostor Srednje in Jugovzhodne Evrope naravnanih refe- ratov. Datum izdaje zbornika predvidevamo za prve mesece leta 2001. Organizator je prejel ponudbo dr. Davida Newmana, urednika revije Geopolitics, da v omenjeni reviji objavi prispevke, ki zadevajo evro-azijski prostor, posebno Bližnji Vzhod. Večja založ- niška hiša je izrazila željo po objavi tem, ki zadeva- jo globalizacijo v posebnem zborniku - knjigi. Predsednik organizacijskega odbora je prejel tudi ponudbo urednika dr. H. van der Wustena, da kot gostujoči urednik uredi enega od zvezkov revije Geo- Journal (Kluwer Publ.) na temo Nova Evropa. II. M E D N A R O D N A KONFERENCA CHIDREN'S IDENT I TY & C I T I ZENSH IP IN EUROPE (CiCe) Karmen Kolenc - Kolnik Od 3. do 6. maja 2000 je v Atenah na Univerzi Patras in Univerzi Atene potekala druga mednarodna konferenca, namenjena predstavitvi raziskav o identi- teti otrok in državljanski vzgoji v Evropi. Svoja dogna- nja je z različnih strokovnih vidikov predstavilo okoli 50 udeležencev iz skoraj vseh evropskih držav. V še- stih tematskih sklopih, ki so imeli tri različne načine pred- stavitve (tematski plakat, 10 minutna predstavitev in 20 minutna predstavitev z diskusijo), smo slišali socio- loške, ekonomske, zgodovinske, pedagoške, psihološ- ke in tudi geografske poglede na izobrazbo in vzgojo različnih starostnih skupin mladih Evropejcev. Slovenijo sva zastopali nacionalna koordinatorka CiCe projekta dr. Jana Bezenšek in jaz. Dr. Bezenš- kova je predstavila tako učni načrt kot učbeniško gra- divo predmeta državljanska vzgoja ter prve izkušnje in odzive dijakov in profesorjev nanju. Sama sem v sku- pini Mladi in identiteta predstavila raziskavo Vpliv geo- 22 GEOGRAFSKI OBZORNIK grafske vzgoje na interkulturno razumevanje in narod- no identiteto mladih v Sloveniji. Morda velja pripom- niti, da je na začetku predstavitve bilo potrebno osvežiti prostorsko in nacionalno predstavo o Slove- niji, saj je le-ta delala kar precejšnje težave udeležen- cem. Na konferenci žal ni bilo drugih samostojnih geografskih tem, vendar pa so bili geografi prisotni v interdisciplinarni skupini raziskovalcev Filozofske fakul- tete Univerze Patras. Na osnovi analize osnovnošol- skih učbenikov zadnjih 50 let so ugotavljali, kako se je spreminjal pogled na vlogo Grčije v Mediteranu. Pri tem so bile najbolj zanimive ugotovitve, vezane na stereotipno pojmovanje nacionalne identitete, ki je pri- sotna v šolskih (tudi geografskih) učbenikih. Na sploh velja poudariti, da so večino tem pripravile interdis- ciplinarno sestavljene skupine raziskovalcev, ki so zasle- dovale raziskovalne cilje, postavljene na predhodnji CiCe konferenci. Tematski projekt CiCe se izvaja v okviru evropske- ga projekta Socrates in je zasnovan multikulturno in interdisciplinarno. Osnovni poudarki so vezani na izme- njavo izkušenj pri razumevanju in izobraževanju mladih (od 1. do 18. leta) na področju družbenih, poli- tičnih in ekonomskih znanj. Celoten projekt vključuje preko 200 posameznikov ter 85 visokih šol in fakul- tet iz 24 evropskih držav. Organizacijsko in koordi- natorsko delo je prevzela University of North London. Tu je tudi bila organizirana prva konfereca na temo Mladi državljani in Evropa. Troletni program projekta CiCe temelji na nasled- njih ciljih: • ustanoviti stalno vseevropsko tematsko omrežje visokošolskih ustanov; • poudariti pomen razvoja posameznikove osebno- sti, učenja za družbo in državljanske kulture; • proučiti različne vidike državljanske vzgoje v evrop- skih državah; • zbrati in analizirati mnenja otrok in mladostnikov različnih držav o njihovih predstavah o posamez- nikovi identiteti (državni, prostorski, socialni, eko- nomski ipd.); • teoretična spoznanja prenesti v izobraževalno prakso sodelujočih držav; • razvijati evropsko dimenzijo v visokošolskih pro- gramih. Z II. konferenco v belgijskem Brugesu spomladi 2001 bodo zaključili prvo triletno raziskovalno obdob- je in načrtujejo, da bodo svoj projekt ne le nadalje- vali, ampak tudi vsebinsko razširili še na področji evropskih integracij in problema globalizacije. Da bi delo potekalo hitreje in da bi se raziskovalci iz različnih držav bolje medsebojno informirali, so ustano- vili internetno povezavo Livelink. Tu se člani ne le medse- bojno obveščajo in izmenjujejo mnenja o projektih, temveč tudi skupno raziskujejo. Za vse, ki vas zanima, lahko osnov ne informacije o organizaciji projekta poiščete na omrež- ju na naslovu http://www.unl.ac.uk/cice/start.htm. I Z K U S T V E N O UČENJE S P R E N O S N I M LABORATORIJEM Z A DELO NA T E R E N U Ana Vovk Korže Na sejmu Didacta 2000, ki je letos potekal v me- secu marcu v Zürichu, sem med številnimi pripomoč- ki za uspešno pridobivanje geografskega znanja kot novost zasledila tudi prenosni laboratorij za delo na terenu. Imenuje se »okoljski detektiv«, saj je osrednji subjekt karikatura mladega raziskovalca, ki se hoče o vsem prepričati sam. Namenjen je posameznikom in skupinam, starejšim od 10 let, ki si želijo z lastnim raziskovanjem bližnjega ali oddaljenega okolja pri- dobiti trajno znanje. Prenosni laboratorij je izdal Winlab (Windaus Labortechnik) pod okriljem organi- zacije Greenpeace. Prenosni laboratorij je primeren za enostavnejše analize vode in prsti na terenu. V priloženih navodi- lih je zbranih 45 eksperimentov oz. poskusov za ana- lizo prsti, vode in vegetacije. Navodila in postopki za opravljanje analiz so zbrani v posebnem priročniku. Napisani so razumljivo in opremljeni z barvnimi foto- grafijami, tabelami in ilustracijami. Vsaka metoda dela je najprej na kratko teoretično razložena, sledi prikaz izvedbe metode ter nato vrednotenje kvantitativnega podatka. Ravno ta pristop, to je takojšnja primerjal- na informacija o analizirani sestavini okolja, je veli- ka prednost tega prenosnega laboratorija. Preizkus uporabe terenskega laboratorija je poka- zal, da so izmerjeni podatki dovolj natančni za inter- pretacijo stanja, razmer ali spremljanje pojavov v določeni pokrajini. V prenosnem laboratoriju je 33 različnih sestavin, med njimi: • raztopina za ekstrakcijo prsti, • tekočinski indikator za merjenje pH, • reagenti za merjenje nitratov, • tekočinski reagent za ugotavljanje trdote vode, • reagent za merjenje fosfatov, • barvne lestvice, • priročnik za izvajanje analiz ter • ostala potrebna oprema (lijak, čaše, epruvete, lupa, filter papir in drugo). Posamezne sestavine je mogoče naknadno doku- piti (v primeru, če reagent porabimo ali se nam poš- koduje), tako da ima prenosni laboratorij daljšo življenjsko dobo. Grajen je iz 100% recikliranih materialov. Ogrodje kovčka je iz plastike, zato je lahek za prenašanje. Več podatkov o »okoljskem detektivu« najdete na http://www.windaus.de. Cena, skupaj s carino in pošt- nino, je okrog 23.000SIT. Metode eksperimentov in analiz, ki jih najdemo v dodanem priročniku, bodo preizkušene v okviru vaj za študente geografije ter permanentnega izobraže- vanja za učitelje v letu 2001 pod naslovom »Labora- 23