Projekt UŽIVAJMO V ZDRAVJU ALGORITEM DELOVANJA RAZLIČNIH DELEŽNIKOV V LOKALNIH PREVENTIVNIH TIMIH PO KONCEPTU SKUPNOSTNEGA PRISTOPA NAVODILA PREVENTIVNIM TIMOM ZA SODELOVANJE V PILOTNEM TESTIRANJU Ljubljana, 2016 1 ALGORITEM DELOVANJA RAZLIČNIH DELEŽNIKOV V LOKALNIH PREVENTIVNIH TIMIH PO KONCEPTU SKUPNOSTNEGA PRISTOPA NAVODILA PREVENTIVNIM TIMOM ZA SODELOVANJE V PILOTNEM TESTIRANJU Avtorji: Rok Poličnik, Nika Berlic, Jožica Maučec Zakotnik, dr. Stojan Kostanjevec, dr. Gregor Starc, dr. Gregor Jurak, Sedina Kalender Smajlović Izdajatelj: Nacionalni inštitut za javno zdravje, Trubarjeva 2, Ljubljana Elektronski vir: http://www.nijz.si Kraj in leto izdaje: Ljubljana, 2016 Za vsebino posameznega poglavja so odgovorni njegovi avtorji. Dokument je nastal v okviru projekta »Celostni inovativni model za zagotavljanje zdravega življenjskega sloga, s poudarkom na prehranjevanju, gibanju, preprečevanju in obravnavi debelosti pri otrocih, mladostnikih ter odraslih in zmanjševanju neenakosti v zdravju«, akronim projekta »UŽIVAJMO V ZDRAVJU« s finančno podporo Norveškega finančnega mehanizma. Za vsebino tega dokumenta je odgovoren izključno Nacionalni inštitut za javno zdravje in zanj v nobenem primeru ne velja, da odraža stališča nosilca Programa Norveškega finančnega mehanizma. Vodja projekta: Irena Simčič Pri pripravi tega dokumenta so sodelovale tudi udeleženke in udeleženci delavnice o skupnostnem pristopu, ki je potekala 15. decembra 2015 na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje v naslednji sestavi: Mojca Bevc (NIJZ), Nataša Dolinšek (NIJZ OE), Nives Letnar (NIJZ OE), Irena Simč ič (ZRSŠ), Petra Klanjšek (FZV MB), Mateja Jerič (obč ina Novo mesto), Milena Mencingar (OŠ Radenci), Lidija Strajnšak (OŠ Radenci), Mojca Erlah (OŠ Matije Č opa Kranj), Marinka Šipec (OŠ Bistrica ob Sotli), Neda Hudopisk (NIJZ OE), Lea Peternel (NIJZ OE), Victoria Zakrajšek (specializantka), Simonca Kiphut (NIJZ OE), Sedina Kalender Smajlović (FZ Jesenice), Stojan Kostanjevec (PeF LJ), Robertina Benkovič (ZD Ljubljana), Jerneja Kreuh (obč ina Slovenj Gradec), Simona Grosman (OŠ Radenci), Majda Gjerek (OŠ Beltinci), Gregor Starc (FŠ LJ), Helena Pavlič (NIJZ OE), Anja Petrič (NIJZ OE), Doroteja Kuhar (NIJZ OE), Katja Povhe Jemec (MZ), Jelka Žurman (OŠ dr. A. Trstenjaka Negova), Majda Rojko (OŠ dr. A. Trstenjaka Negova), Elizabeta Kadunc Križaj (OŠ Stič na), Zlatka Mlakar (obč ina Slovenska Bistrica), Klavdija Žibert (obč ina Krško). 2 KAZALO VSEBINE KAZALO VSEBINE 3 OBRAZLOŽITEV KRATIC IN UPORABLJENE TERMINOLOGIJE 5 1. UVOD 6 2. KRATKA PREDSTAVITEV PROJEKTA 7 3. OPIS DOSEDANJIH PROJEKTNIH DEJAVNOSTI 7 4. LOKALNI PREVENTIVNI TIMI 9 4.1. Koncept lokalnih preventivnih timov 9 4.2. Način in metoda dela lokalnih preventivnih timov 10 4.3. Sestava in vloga posameznih deležnikov v lokalnem preventivnem timu 12 4.3.1. Zdravstveni preventivni tim 12 4.3.2. Šolski/vrtčevski preventivni tim 14 4.3.3. Občinski preventivni tim 16 4.3.4. OE NIJZ 17 4.4. IZBRANI DELEŽNIKI, KI SODELUJEJO V PILOTNEM TESTIRANJU 19 5. ČASOVNICA DEJAVNOSTI 21 6. NAVODILA ZA EVALVACIJO V PILOTU 32 6.1. Osnovna informacije o tem, kaj bo evalvacija od vas izvajalcev zahtevala 33 6.2. Registracija 38 6.3. Vprašalnik za VIZ 39 6.3.1. Osnovne šole - OŠ 39 6.3.2. Vrtci in dijaški domovi 41 6.4. Mesečni sestanki internih preventivnih timov 43 6.5. Sestanki koordinatorjev 43 6.6. Vprašalnik na temo zaznave zdravega življenjskega sloga – prehrane in telesne dejavnosti (OŠ) 44 6.7. Fokusne skupine 44 6.8. Vprašalniki, ki bodo v oktobru posredovani na VIZ, ZD in občino 45 6.8.1. VIZ – OŠ in dijaški domovi 45 6.8.2. VIZ - vrtci 46 3 6.8.3. ZD 47 6.8.4. Občine 48 7. PRILOGE IN OBRAZCI 48 8. UPORABLJENI VIRI IN LITERATURA 52 4 Obrazložitev kratic in uporabljene terminologije AN Akcijski načrt DMS Diplomirana medicinska sestra FŠ Fakulteta za šport LDN Letni delovni načrt LS Lokalna skupnost NIJZ Nacionalni inštitut za javno zdravje OE NIJZ Območna enota Nacionalnega inštituta za javno zdravje OŠ Osnovna šola PeF Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani SLOfit Športno-vzgojni karton UM Univerza v Mariboru UVZ Uživajmo v zdravju VIZ Vzgojno-izobraževalni zavod ZD Zdravstveni dom ZRSŠ Zavod Republike Slovenije za šolstvo Interni preventivni tim: opredeljuje posamezni preventivni tim, ki je organiziran v zdravstvenem domu (v nadaljevanju ZD), vzgojno-izobraževalnem zavodu (v nadaljevanju VIZ), lokalni skupnosti (v nadaljevanju LS). Interni preventivni tim v dokumentu imenujemo tudi šolski/vrtčevski preventivni tim, zdravstveni tim in lokalni tim. Sestanek koordinatorjev: sestanek oseb, ki so bile znotraj posameznih internih preventivnih timov (zdravstveni tim, šolski/vrtčevski tim, občinski tim) izbrani kot koordinatorji. 5 1. UVOD V okviru projekta Uživajmo v zdravju (v nadaljevanju UVZ) smo razvili algoritem delovanja in sodelovanja različnih deležnikov v lokalnih preventivnih timih pri delu z otroci in mladostniki na področju zdravega načina življenja (s poudarkom na telesni dejavnosti in zdravi prehrani) in preprečevanja debelosti, in sicer po konceptu skupnostnega pristopa. S pilotnim testiranjem, ki bo potekal od maja 2016 do oktobra 2016, želimo oceniti model algoritma delovanja in sodelovanja z vidika njegove izvedljivosti. Da bomo lahko ocenili in ovrednotili model algoritma, bo vzporedno s pilotnim izvajanjem, potekala njegova evalvacija (ocena). Dokument, ki je pred vami, je namenjen vam izvajalcem, ki sodelujete v projektu UVZ. Služi naj vam kot navodilo in izhodišče za sodelovanje v pilotnem testiranju skupnostnega pristopa. V nadaljevanju je najprej na kratko predstavljen projekt UVZ in njegove ključne dejavnosti, nato pa so po posameznih točkah predeljeni vsi ključni deležniki, ki predstavljajo pomemben segment v skupnostnem pristopu pri delu z otroci in mladostniki na področju zdravega načina življenja (s poudarkom na telesni dejavnosti in zdravi prehrani) in preprečevanja debelosti. Dejavnosti, s katerimi vsi ključni deležniki sodelujete v pilotnem testiranju skupnostnega pristopa, so natančneje opisane v poglavju 4 (točka 4.3) in so prav tako umeščene v časovnico (poglavje 5). V poglavju 6 je nekaj besed namenjenih evalvaciji, ki bo tekla ves čas pilotnega testiranja in v katero boste izvajalci vključeni. Namen spremljanja pilota je namreč zbrati čim več podatkov, s katerimi bomo lahko ovrednotili model algoritma. V zadnjem, 7. poglavju pa najdete obrazce in priloge, ki jih boste uporabljali pri evalvaciji (tj. obrazec 1 in 2) oz. vam bodo v pomoč pri dejavnostih (priloga 1)1. 1 Nekateri vprašalniki bodo razviti naknadno in še ne bodo del tega dokumenta, jih boste pa pravočasno prejeli. 6 2. KRATKA PREDSTAVITEV PROJEKTA V začetku leta 2014 sta Zavod RS za šolstvo (v nadaljevanju: ZRSŠ) in Nacionalni inštitut za javno zdravje (v nadaljevanju: NIJZ) pristopila h kandidaturi na javni razpis norveškega finančnega mehanizma s projektom UVZ. Cilj projekta je zmanjševanje ali preprečevanje bolezni, povezanih z življenjskim slogom (poudarek na prehranjevanju in redni telesni dejavnosti). Dodatni cilj, ki ga želimo doseči s projektom je vzpostaviti dobre medsebojne povezave in sodelovanje med šolstvom, primarnim zdravstvom na vseh nivojih (nacionalnem, regijskem/lokalnem) in LS. Ciljne skupine v projektu so: • otroci in mladostniki ter njihovi starši, skrbniki, odrasli ter • okolja: VIZ in zdravstvene organizacije. Projekt teče pod vodstvom ZRSŠ, kot ključni partnerji pa v projektu sodelujejo: NIJZ, Univerza v Ljubljani (Pedagoška fakulteta - PeF in Fakulteta za šport - FŠ), Institut »Jožef Stefan«, Fakulteta za zdravstvene vede Univerze v Mariboru (v nadaljevanju UM) in Fakulteta za zdravstvo iz Jesenic. Več o projektu si lahko preberete na spletni povezavi: http://www.uzivajmovzdravju.si/index.php/o-projektu/ 3. OPIS DOSEDANJIH PROJEKTNIH DEJAVNOSTI V začetku leta 2015 smo projektni partnerji sodelovali pri pripravi analiz stanja v povezavi s prehranskimi in gibalnimi navadami prebivalcev, stanjem hranjenosti, sistemom izobraževanja, ponudbe prehrane ter infrastrukture na področju telesne dejavnosti. Analize stanja so služile, kot pomembno izhodišče za oblikovanje ocene potreb, s katero identificiramo ključne dejavnosti in ukrepe, ki bi jih bilo potrebno v bodoče uresničiti za zmanjšanje bremena, ki ga za družbo predstavlja problematika debelosti. Ocene potreb so usmerjene v dejavnosti za povečanje promocije zdravja na vseh že omenjenih področjih ter k večjemu povezovanju različnih akterjev. 7 Analize stanja in ocena potreb projekta UVZ so dostopne na povezavi: http://www.uzivajmovzdravju.si/index.php/izdelki/analiza-stanja-in-ocena-potreb/ Dejavno smo pristopili tudi k razvoju pristopov, modelov in programov za krepitev zdravega življenjskega sloga ter preprečevanje in nemedikamentozno zdravljenje debelosti otrok, mladostnikov in odraslih, ki jih želimo testirati v praksi. Novosti, ki so trenutno v fazi razvoja projekta so: 1. inovativni model na področju zmanjševanja debelosti v VIZ; 2. inovativni model za obravnavo debelosti v ZD za otroke, mladostnike in njihove družine oziroma skrbnike; 3. inovativni model, s katerim bo LS podpirala prizadevanja za zdravje v lokalnih šolah in vrtcih ter v ZD; Ad. 1. Inovativni model na področ ju spodbujanja zdravega življenjskega sloga v vzgojno-izobraževalnih zavodih (priprava poteka pod vodstvom Pef in FŠ v sodelovanju z ZRSŠ) V sklopu te točke je bila s strani NIJZ pripravljen Priroč nik za promocijo telesne dejavnosti in zdrave prehrane v šolskem okolju. Priročnik VIZ lahko služi, kot priročnik za spodbujanje zdravega življenjskega sloga s poudarkom na zdravi prehrani in telesni dejavnosti za zdravje. Priročnik je trenutno v fazi končnega oblikovanja in bo na voljo na naslednji spletni povezavi: http://www.uzivajmovzdravju.si/index.php/izdelki/izdelki-modeli/ Ad. 2. Inovativni model za obravnavo debelosti v zdravstvenem domu za otroke, mladostnike in njihove družine oziroma skrbnike vključuje oblikovanje celovitega pristopa obravnave otroka oziroma mladostnika, ki se srečuje s težavo debelosti. Inovativni model v sklopu projekta UVZ razvija ZD Ljubljana, vključuje pa vse faze od presejanja, individualne in skupinske obravnave posameznika in družine, do programa vzdrževanja, ki sledi po izvedenem programu obravnave. Obravnava je celovita, kar pomeni, da se glede na potrebe v obravnavo otroka, mladostnika in družine vključijo različni strokovnjaki: zdravnik, psiholog, diplomirana medicinska sestra (v nadaljevanju DMS), kineziolog, fizioterapevt idr. Model vključuje tudi sodelovanje z VIZ in lokalnim okoljem, kar je izrednega pomena za zagotavljanje podpornih okolij posameznikom s prekomerno telesno maso in debelostjo. V sklopu 8 projekta bo razvit in preverjen predlog modela nemedikamentozne obravnave otrok in njihovih družin s prekomerno telesno maso in debelostjo ter priročnik za izvajalce v ZD, sledilo pa bo tudi usposabljanje ter prenos znanja strokovnjakom ZD, ki bodo vključeni v projekt UVZ. Ad. 3. Inovativni model, s katerim bo lokalna skupnost še bolj podpirala prizadevanja za zdravje v lokalnih šolah in vrtcih ter v zdravstvenih domovih. Model je v fazi razvoja, pod vodstvom ZRSŠ. Njegov ključni namen je motivacija za LS preko dejavnosti, ki podpirajo ukrepe zdravega prehranjevanja ter telesne dejavnosti v lokalnem okolju. 4. LOKALNI PREVENTIVNI TIMI 4.1. Koncept lokalnih preventivnih timov Projekt UVZ kot eno izmed največjih dodanih vrednosti za soočanje s problemom porasta debelosti izpostavlja pomen medsektorskega sodelovanja preko vzpostavitve lokalnih preventivnih timov. Podobni timi v marsikateri organizaciji delujejo že sedaj (npr. skupina za šolsko prehrano v osnovnih šolah - OŠ, timi zdravih šol …), vendar med seboj največkrat niso medsebojno povezani (npr. tim v vrtcu, tim v šoli, tim v zdravstvu). Vsak izmed njih lahko naredi veliko za zdravje prebivalcev, vendar imajo večjo moč in lažje dosegajo cilje, če so povezani prek struktur, ki medsebojno sodelujejo pri reševanju konkretnega zdravstvenega tveganja/problema. Ideja projekta UVZ je vzpostavitev treh timov v lokalnem okolju: 1. v vzgojno-izobraževalni ustanovi (šoli/vrtcu/dijaškem domu), 2. v ZD in 3. v LS. LS ima pri tem pomembno vlogo, saj je hkrati ustanoviteljica vrtcev, OŠ in ZD. Naloge preventivnih timov so načrtovanje in koordiniranje preventivnih programov, edukacija, povezovanje različnih dejavnikov v podporo zdravega življenjskega sloga prebivalcev. Več o vlogi in nalogah posameznega preventivnega tima (v VIZ, v ZD in v LS) je navedeno v naslednjem poglavju. Povezovalno in spodbujevalno vlogo pri nastanku in delovanju preventivnih timov v lokalnem okolju imajo območne enote 9 Nacionalnega inštituta za javno zdravje (v nadaljevanju OE NIJZ), ki delujejo v devetih zdravstvenih regijah (Koper, Nova Gorica, Ljubljana, Kranj, Novo Mesto, Celje, Maribor, Murska Sobota in Ravne na Koroškem). Po vzpostavitvi in sodelovanju preventivnih timov v lokalnem okolju pridobijo vse organizacije, saj so medsebojno veliko bolje informirane, v prednosti zaradi tega pa je posameznik (otrok in mladostnik) ter njihove družine. Slika 1: Sestava lokalnega preventivnega tima 4.2. Način in metoda dela lokalnih preventivnih timov Preventivni timi vsak zase in medsebojno sodelujejo po konceptu skupnostnega pristopa. Cilj slednjega je zagotoviti enakovredno partnerstvo in soodločanje med različnimi deležniki v lokalnem okolju, kjer vsak izmed njih prispeva skladno s svojimi pristojnostmi in po svojih najboljših močeh. Namen skupnostnega pristopa je povečati informiranost in razumevanje nekega pojava in povezati pridobljeno znanje s posegi in politike in družbene spremembe za izboljšanje zdravja in kakovosti življenja članov skupnosti (1-2). Prednost sodelovanja v skupnosti je tudi v tem, da so njihovi pristopi lahko bolj podporni posamezniku, saj so v lokalnem okolju navadno med ljudmi boljše socialne povezave, poznanstva, poleg tega pa lahko lokalni prebivalci zaradi svojih potreb bolj učinkovito in usklajeno vplivajo tudi na lokalno politiko. Cilj vseh omenjenih pristopov je prispevek k boljšemu zdravju prebivalstva in zmanjševanju neenakosti v zdravju. Skupnostni pristop je usmerjen k posamezniku, 10 sodelovanje različnih deležnikov v lokalnem okolju pa lahko neposredno pozitivno vpliva na ranljive skupine ljudi (npr. socialno-ekonomsko ogrožene) (3). Skupnostni pristop je primeren tudi pri podpori zdravega življenjskega sloga v lokalnem okolju. Dosegamo ga lahko s sodelovanjem različnih deležnikov: vrtcev, šol, ZD, centrov za socialno delo ter občin. Pri spodbujanju pogojev za zdrav življenjski slog posredno omogočajo podporo ljudem s prekomerno telesno težo in debelostjo, in sicer VIZ preko izobraževanja in izvajanja programov s področja zdrave prehrane in telesne dejavnosti, ZD preko obravnave posameznika in družine s prekomerno telesno težo in debelostjo, občine pa preko zagotavljanja pogojev za telesno dejavnost (npr. gradnja igrišč, odpiranje športnih dvoran, ko le te niso v rabi, gradnja infrastrukture za aktivni transport …). Projekta skupina je izhajala iz obstoječega stanja, zato predlagamo sestavo preventivnih lokalnih timov, kot sledi v nadaljevanju. 11 4.3. Sestava in vloga posameznih deležnikov v lokalnem preventivnem timu 4.3.1. Zdravstveni preventivni tim Sestava tima: zdravnik specialist pediater, šolski pooblaščeni zdravnik, družinski zdravnik, DMS, ki sodeluje pri preventivnih pregledih, DMS, ki izvaja vzgojo za zdravje, kineziolog, fizioterapevt, psiholog, logoped, patronažna medicinska sestra. Koordinator tima: pooblaščeni zdravnik šole (v kolikor ima ZD več pooblaščenih zdravnikov za koordinatorstvo izbere le enega zdravnika). Vloga: ZD ima v lokalnem okolju vodilno vlogo na področju doktrine varovanja in krepitve zdravja. Skrbi za obravnavo otrok in njegove družine, izvaja preventivne preglede za šole in vrtce v lokalnem okolju ter nudi strokovno podporo na področju vzgoje za zdravje. Usmerja se tudi v problemska vprašanja, ki so relevantna za VIZ (npr. problematika dietne prehrane). Pooblaščeni zdravnik pozna zdravstveno stanje populacije posamezne šole, jo analizira, šoli in staršem svetuje ter vodi ali sodeluje pri obravnavi prekomerno hranjenih otrok glede na njihovo zdravstveno tveganje. Pomembno je, da se odzove glede na specifične potrebe VIZ. DMS izvaja koordinativne dejavnosti znotraj tima v ZD in ima pregled nad izvedbo akcijskega načrta (v nadaljevanju AN) ZD. Tim mora biti aktiven in fleksibilen. Svetuje se, da se v tim vključijo proaktivni strokovnjaki ZD (zlasti, kar zadeva koordinacije tima). Izhodišča za delo v preventivnem timu: - sestava tima in določitev koordinatorja preventivnega tima (vključno s timskimi sestanki); - registracija tima preko spletnega obrazca v 1-ka; - akterji se na enem izmed prvih srečanj med seboj seznanijo z materialnimi in kadrovskimi možnostmi vsake izmed institucij v lokalnem okolju; - izvedba preventivnih pregledov otrok in mladostnikov in priprava ter posredovanje poročila VIZ; - priprava analize izidov preventivnih zdravstvenih pregledov za pilotno OŠ, ki vključuje: o ključne ugotovitve preventivnega zdravstvenega pregleda; 12 o informacijo o prekomerno hranjenih in debelih osebah; - presejanje, ki bo vodilo v obravnavo, poteka na sledeč način: o preko SLOfit – Športno-vzgojnega kartona: zdravnik in športni pedagog na podlagi analize SLOfit skupaj določita otroke, ki bodo s strani ZD vabljeni na namenski pregled in bodo vključeni v obravnavo; o v vrtcih in dijaških domovih presejanje ne bo potekalo; - obravnava otrok in mladostnikov: o s prekomerno telesno maso in debelostjo, skladno s trenutno doktrino obravnave; o z gibalno neučinkovitostjo, skladno s trenutno doktrino obravnave; - izvedba sestankov internega tima (zdravstvenega preventivnega time) – (natančneje opredeljeno v časovnici – poglavje 5); - udeležba koordinatorja zdravstvenega tima na skupnem sestanku koordinatorjev: o v času pilotnega testiranja se predvidevajo 4 sestanki koordinatorjev; - udeležba koordinatorja zdravstvenega tima (zdravnika) na usposabljanju, ki ga organizirata PeF in FŠ v juniju (natančen termin in lokacija bosta znana naknadno); - informiranje celotnega kolektiva v ZD o izvajanju dela v okviru skupnostnega pristopa; - udeležba dveh predstavnikov ZD na brezplačnem usposabljanju glede modela obravnave otrok in njihovih družin s prekomerno telesno maso in debelostjo, ki jo bo organiziral ZD Ljubljana; - poročanje in evalvacija (natančna navodila v Poglavju 6) 13 4.3.2. Šolski/vrtčevski preventivni tim Sestava tima: ravnatelj, organizator šolske prehrane,organizator zdravstveno higienskega režima, učitelj, ki poučuje gospodinjstvo ali izbirne predmete s področja prehrane (Načini prehranjevanja, Sodobna priprava hrane), učitelj športne vzgoje, kuhar, šolska svetovalna služba, posredno pa so vključeni vsi učitelji in vzgojitelji, ki v vrtcu ali šoli delajo z otroki. V primeru, da na šoli že deluje skupina za šolsko prehrano ali skupina, ki vodi program zdrave šole se lahko tej skupini pridružijo predlagani člani in se tako oblikuje preventivni tim. Koordinator tima: oseba, ki v VIZ pokriva področje prehrane ali telesne dejavnosti (organizator zdravstveno higienskega režima, organizator prehrane, učitelj športne vzgoje ali gospodinjstva) oziroma tim določi predstavnika. Tim mora biti dejaven in prilagodljiv. Svetuje se, da se v tim vključijo proaktivni (motivirani) strokovnjaki VIZ. Vloga: VIZ ima na področju spodbujanja zdravega življenjskega sloga pomembno vlogo, saj izvaja različne dejavnosti, ki so namenjene spodbujanju zdrave prehrane in telesne dejavnosti, ki jih VIZ izvaja v okviru predmetnika in izven njega. OŠ že v skladu z uradnim učnim načrtom za predmet šport spremljajo telesni in gibalni razvoj otrok, pri čemer se poslužujejo sistema SLOfit – Športno-vzgojni karton, na podlagi katerega lahko pripravijo izhodišča za ukrepanje na ravni posameznika, oddelka in šole. Pomembna naloga preventivnega tima v VIZ je tudi skrb za zdravo prehransko ponudbo in da z različnimi dejavnostmi spodbuja otroke, učitelje in starše k oblikovanju zdravih prehranjevalnih navad. Preventivni tim skrbi, da na ustrezen način oblikuje in razvija telesni dejavnosti prijazno šolsko okolje ter v šolskem okolju spodbuja pozitivno klimo, ki je naklonjena zdravemu življenjskemu slogu. Pomembna naloga VIZ je tudi spremljanje in podpora otrok s posebnimi potrebami, zlasti gibalno oviranih. Otrokom s posebnimi potrebami, tj. ki potrebujejo poseben način prehranjevanja (npr. zaradi alergij oziroma drugih metabolnih stanj) VIZ organizira in izvaja ustrezno prehransko oskrbo. Dejavnosti, ki jih v VIZ načrtuje preventivni tim so namenjene tudi odgovornemu ravnanju s hrano kar se kaže v spodbujanju učencev in zaposlenih h kulturnemu prehranjevanju in zmanjševanju količine zavržene hrane. Izhodišča za delo v preventivnem timu: - sestava tima in določitev koordinatorja preventivnega tima; - registracija tima preko spletnega obrazca v 1-ka; 14 - akterji se na enem izmed prvih srečanj med seboj seznanijo z materialnimi in kadrovskimi možnostmi vsake izmed institucij v lokalnem okolju; - priprava AN v VIZ na podlagi: o podatkov SLOfit - Športnovzgojni karton (velja za šole); o poročila strokovnega spremljanja ponudbe prehrane, ki ga VIZ prejme s strani NIJZ; o izpolnjenega vprašalnika (več o vprašalniku v točki 6.3.); o dejavnosti, ki bodo predlagane v inovativnem modelu, ki ga pripravljajo PeF, FŠ in ZRSŠ; - dejavnosti, ki bodo vključene v AN se vključi tudi v letni delovni načrt (v nadaljevanju LDN) VIZ (vzorec AN se nahaja v prilogi 1) 2 . V AN VIZ se predvidi tudi dejavnosti, v katere se zajame otroke ranljivih skupin (v okviru projekta so kot ranljivi opredeljeni: otroci, ki se soočajo z debelostjo in/ali gibalno neučinkovitostjo ter gibalno ovirani); - konzultacije predstavnikov tima z razredniki in strokovnimi delavci VIZ. Razredniki in strokovni delavci se seznanijo s podatki o življenjskem slogu učencev in stanjem v posameznem oddelku; - predstavitev organizacije in ponudbe prehrane in rezultatov SLOfit – Športno- vzgojnega kartona ter AN VIZ učiteljskemu zboru, staršem ter osebam, ki sodelujejo pri prehranski oskrbi otrok in niso vključeni v interni preventivni tim (konec junija 2016 – ob zaključku šolskega leta); - izvedba sestankov internega tima (vrtčevskega/šolskega preventivnega tima) – mesečni sestanki (natančneje opredeljeno v časovnici, poglavje 5); - udeležba koordinatorja šolskega/vrtčevskega preventivnega tima na skupnem sestanku koordinatorjev: o v času pilotnega testiranja se predvidevajo 4 sestanki koordinatorjev; - udeležba koordinatorja šolskega/vrtčevskega preventivnega tima na: o uvodnem sestanku, ki ga bo konec maja oz. začetek junija organiziral ZRSŠ v sodelovanju s PeF in FŠ – srečanje pedagogov in zdravnikov; o usposabljanju, ki ga organizirata PeF in FŠ 24. 8. 2016 (lokacija bo znana naknadno); Na usposabljanju bodo predstavljeni predlogi za izvajanje pedagoških aktivnosti, ki so namenjene izboljšanju prehranske pismenosti otrok in staršev. Predlagane dejavnosti bodo VIZ lahko vključili v redne in izbirne predmete, ki se izvajajo v OŠ, 2 v pomoč pri pripravi AN VIZ je lahko Priročnik za promocijo telesne dejavnosti in zdrave prehrane v šolskem okolju 15 vsebine pa bodo lahko vključene tudi v dneve dejavnosti in medpredmetno povezovanje vsebin. Glede na cilje projekta bo pripravljen in predstavljen predlog za izvedbo delavnice v katero bodo vključeni otroci in starši. Namen omenjene delavnice bo spodbujati otroke in starše k skupnemu načrtovanju prehrane doma in spodbujanju staršev, da se z VIZ vključujejo k skupnim prizadevanjem za zdrav način prehranjevanja otrok; - poročanje in evalvacija (natančna navodila v Poglavju 6); 4.3.3. Občinski preventivni tim Sestava tima: Oseba/služba, ki pokriva družbeno dejavnost na občini (v mestnih občinah se oblikuje preventivni tim – oseba, ki vodi šolski sektor, oseba, ki vodi zdravstveni sektor), nevladne organizacije, Center za socialno delo, patronažna služba. Vloga: LS je ključno podporno okolje za zdrav življenjski slog v lokalnem okolju. Sestavljajo jo predstavniki občine, nevladnih organizacij, Center za socialno delo, patronažne službe v ZD. Občina je ustanoviteljica vseh organizacij v lokalnem okolju (vrtec, šola, ZD), zato je pomembno, da je predstavnik občine vključen v širši preventivni tim v lokalnem okolju. Občina preko ukrepov financiranja vpliva na razvoj in krepitev nevladnih organizacij (športna društva …) ter skrbi za športne površine ter površine za prosti čas (otroška igrišča …). Eden izmed ciljev občine je tudi skrb za to, da so prostori, ki so v občinski lasti (športne dvorane, šolske športne dvorane …), v času, ko v njih ni rednih organiziranih dejavnosti, dostopne splošni javnosti (otrokom, družinam …). Zelo pomembno je, da se organizacije v lokalnem okolju med seboj ne obnašajo tržno (npr. težko je razumljivo, da šola za potrebe dejavnosti ZD-ja izstavlja račun za najem dvorane oziroma gospodinjske učilnice oziroma obratno). Pomembna naloga občine je tudi priprava oziroma nadgradnja kataloga informacij o dejavnostih v lokalni skupnosti na področju promocije zdravja in informiranje koordinatorjev v šolah in zdravstvenih domovih v zvezi s tem …). LS skrbi za informiranost lokalnega prebivalstva o dejavnostih v okviru projekta UVZ, in sicer preko javnih občil. 16 Center za socialno delo je pomemben partner v lokalnem okolju, ki ima vlogo pri odkrivanju ranljivih družin in posameznikov z različnih vidikov (socialna-ekonomska ogroženost, brezposelnost in drugo) ter vključevanju posameznikov in njihovih družin v obravnave prekomerne telesne teže in debelosti. Tesno povezavo z Centrom za socialno delo v lokalnem okolju mora imeti tudi patronažna medicinska sestra, ki sodeluje pri odkrivanju ranljivih skupin prebivalcev v lokalnem okolju ter svetovalna služba v VIZ. Center za socialno delo se vključuje in odziva na sestanke šolskega in zdravstvenega tima ter skrbi za povezovanje med ranljivimi družinami in organizacijami, ki so vključeni v širši lokalni preventivni tim (zdravstvo, šolstvo). Izhodišča za delo v preventivnem timu: - vzpostavitev širšega tima v lokalnem okolju (glej sestavo tima pri Lokalni skupnosti); - določitev koordinatorja na ravni občine; - akterji se na enem izmed prvih srečanj med seboj seznanijo z materialnimi in kadrovskimi možnostmi vsake izmed institucij v lokalnem okolju; - registracija tima preko spletnega obrazca v 1-ka; - udeležba koordinatorja na timskih sestankih v VIZ oziroma ZD (obvezna udeležba po vzpostavitvi timov); - vključevanje zainteresiranih NVO v preventivni tim; v kolikor obstaja društvo, ki se ukvarja z ranljivo ciljno skupino, ga je treba povabiti v preventivni tim; koordinator v okviru NVO se udeležuje sestankov koordinatorjev; - podpora nevladnim organizacijam preko programov sofinanciranja občine; - seznanjanje koordinatorjev preventivnih timov o aktualnih dogodkih s področja promocije zdravja v LS; - promocija projekta UVZ in skupnostnega pristopa na množičnih dogodkih, ki se odvijajo na lokalni ravni; - poročanje in evalvacija (natančna navodila v Poglavju 6); 4.3.4. OE NIJZ Kontaktna točka: Strokovnjak javnega zdravja. Vloga: Predstavnik OE NIJZ pozna številne javnozdravstvene pristope in ukrepe ter primere dobrih praks s področij zdravega življenjskega sloga, ki jih deli med ostale deležnike 17 v okolju. Prizadeva si, da so organizacije med seboj povezane, in jih spodbuja, da se redno sestajajo. Udeležuje se sestankov preventivnih timov, ki bodo strukturirani v vrtcu, šoli, ZD-ju in občini ter skrbi za usmerjanje njihovega dela. Spremlja tudi potek delovanja in sodelovanja timov. Po načelu koncepta skupnostnega pristopa v središče postavlja skrb za otroka in družino, kar je v našem projektu ključnega pomena. Izhodišča za delo v preventivnem timu: - sklic predstavnikov preventivnih timov (koordinatorjev); - akterji se na enem izmed prvih srečanj med seboj seznanijo z materialnimi in kadrovskimi možnostmi vsake izmed institucij v lokalnem okolju; - podpora lokalnim organizacijam pri vzpostavitvi preventivnih timov; - usmerjanje preventivnih timov pri njihovem delovanju in povezovanju; - vodenje nabora koordinatorjev preventivnih timov; - udeležba na sestankih preventivnih timov; - informiranje preventivnih timov z aktualnimi novicami na področju zdrave prehrane in telesne dejavnosti; - koordinacija preventivnih timov pri poročanju in evalvaciji (natančna navodila glede evalvacije so v Poglavju 4); 18 4.4. IZBRANI DELEŽNIKI, KI SODELUJEJO V PILOTNEM TESTIRANJU V nadaljevanju so predstavljeni vsi ključni deležniki/akterji, ki bodo sodelovali v pilotnem testiranju modela algoritma delovanja in sodelovanja preventivnih timov. Tabela 1: Izbrani deležniki/ akterji, ki sodelujejo v projektu UVZ Regija VIZ ZD NIJZ OE občina Pomurje OŠ Beltinci MS OE MS Beltinci OŠ dr. Jožeta Pučnika Slovenska Občina Slovenska Podravje Črešnjevec Bistrica OE MB Bistrica Osrednjeslov CIRIUS Kamnik Kamnik OE LJ Kamnik enska OŠ Toma Brejca Kamnik OE LJ Kamnik OŠ Frana Albrehta Kamnik OE LJ Kamnik OŠ Šmartno v Tuhinju Kamnik OE LJ Kamnik OŠ Danile Kumar Ljubljana OE LJ Ljubljana OŠ Vižmarje Brod Ljubljana OE LJ Ljubljana OŠ Franceta Bevka Ljubljana Ljubljana OE LJ Ljubljana OŠ Sostro Ljubljana OE LJ Ljubljana OŠ Valentina Vodnika Ljubljana OE LJ Ljubljana Jugovzhodna OŠ ob Rinži Kočevje Kočevje OE LJ Kočevje Študentski in dijaški dom Gorenjska Kranj Kranj OE KR Kranj OŠ Matije Čopa Kranj OE KR Kranj Kranjski vrtci Kranj OE KR Kranj Primorsko- OŠ Antona Žnidaršiča Ilirska notranja Ilirska Bistrica Bistrica OE KP Ilirska Bistrica Goriška OŠ Milojke Štrukelj Nova Gorica OE NG NG OŠ Deskle Nova Gorica OE NG Kanal ob Soči Obalno Kraška OŠ Vojke Šmuc Izola OE KP Izola Spodnje posavska OŠ Leskovec pri Krškem Krško OE NM Krško Savinjska OŠ Pod Goro Slovenske Slovenske OE Celje Slovenske Konjice 19 Konjice Konjice OŠ Vojnik Celje OE Celje Vojnik Slovenj OE Ravne na Koroška Druga OŠ Slovenj Gradec Gradec Koroškem Slovenj Gradec 20 5. ČASOVNICA DEJAVNOSTI Tabela 2. Časovnica dejavnosti in vloga posameznih akterjev MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) april do 30.4. / / / sklic sestanka s priprava navodil partnerji v za algoritme in preventivnem evalvacijo, ki se timu; jih pilotnim izvajalcem pošlje do konca drugega tedna v maju; maj od 9. maja registracija udeležencev; registracija udeležencev; registracija izvaja se posredovanje do 15. maja udeležencev; strokovno navodil spremljanje (dokumenta: šolske prehrane algoritma po VIZ, kjer le to delovanja še ni bilo preventivnih izvedeno; timov) vsem izvajalcem, ki so vključeni v pilot; 16. 5. Začetek pilotnega izvajanja 21 MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) v tednu od prvi interni sestanek tima – prvi interni sestanek tima 3 zbiranje list zbiranje list 16. 5. do določitev koordinatorjev, – določitev prisotnosti in prisotnosti – NIJZ; 23. 5. seznanitev z nalogami in koordinatorjev, posredovanje razdelitev nalog; seznanitev z nalogami in koordinatorju za razdelitev nalog; evalvacijo (NIJZ posredovanje liste centralna enota); prisotnosti NIJZ OE; posredovanje liste prisotnosti NIJZ OE; izvaja se strokovno spremljanje šolske prehrane po VIZ, kjer le to še ni bilo izvedeno; Od 23. maj prvi sestanek koordinatorjev: predstavitev načrtovanih dejavnosti, predstavitev in usklajevanje zbiranje list do 31. maj AN deležnikov/akterjev; akterji se na enem izmed prvih srečanj med seboj seznanijo z prisotnosti in materialnimi in kadrovskimi možnostmi vsake izmed institucij v lokalnem okolju; zapisnikov – NIJZ; posredovanje zapisnika in liste prisotnosti NIJZ OE, ki to posreduje koordinatorju za evalvacijo (NIJZ centralna enota); Junij zadnji teden udeležba na uvodnem udeležba na uvodnem / izvaja se PeF, FŠ, NIJZ in 3 V večjih občinah, kjer različne osebe pokrivajo različne sektorje (šolski, zdravstveni) se vzpostavi preventivni tim; V tem primeru potekajo interni sestanki tima kot pri ostalih partnerjih in posredovanje list prisotnosti na NIJZ OE 22 MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) maja ali prvi sestanku pedagogov in sestanku pedagogov in strokovno ZRSŠ organizirajo teden v zdravnikov, ki ga zdravnikov, ki ga spremljanje uvodni sestanek juniju (točen organizirajo PeF, FŠ in organizirajo PeF, FŠ in šolske prehrane za VIZ; datum ZRSŠ; ZRSŠ; po VIZ, kjer le to sporočen še ni bilo naknadno) izvedeno; Do 15. 6. / VIZ (koordinatorji) / izvaja se FŠ pripravi prejmejo s strani NIJZ e- strokovno analizo stanja za povezavo do spletnega spremljanje VIZ (tj. šolski); vprašalnika (glej točko šolske prehrane 6.3.); Koordinatorji se v 1 po VIZ, kjer le to tednu po prejetju e- še ni bilo NIJZ posreduje povezavo, vprašalnik izvedeno; vsem izpolnijo. Odgovori na koordinatorjem vprašanja služijo tudi vprašalnik v e- posameznem VIZ pri obliki v oblikovanju AN; izpolnjevanje; Do 25. 6. izvedba dejavnosti: izvedba dejavnosti: izvedba izvaja se priprava analize in poročila šolski preventivni tim: dejavnosti: strokovno iz preventivnega pregleda pregled SLOfit poročila priprava popisa spremljanje in posredovanje poročila športno-vzgojnega ponudbe o šolske prehrane VIZ; kartona in priprava možnostih po VIZ, kjer le to 23 MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) predloga seznama otrok brezplačne še ni bilo in mladostnikov, ki naj bi vadbe v LS, izvedeno; bili po strokovnih kriterijih koriščenja napoteni v namensko lokalne obravnavo v ZD; infrastrukture za občane; priprava osnutka AN za izvedbo dejavnosti v popis vseh NVO septembru, oktobru (AN v LS, ki se temelji na izpolnjenem ukvarjajo z vprašalniku – 6.3., zdravim poročilu strokovnega življenjskim spremljanja ponudbe slogom, v prehrane in športno- povezavi s vzgojnega kartona4); prehrano in telesno naloge, ki bodo dejavnostjo ter opredeljene v AN, se tistih, kise upoštevajo tudi v LDN; ukvarjajo z obravnavo debelosti; 4 SLOfit Športno-vzgojni karton se izvaja le v OŠ, zato vrtci in dijaški domovi napravijo AN zgolj na podlagi vprašalnika 6.3 in poročila strokovnega spremljanja ponudbe prehrane 24 MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) možnost preučitve sofinanciranja programov in projektov v podporo zdravemu življenjskemu slogu v LS; / drugi interni mesečni / zbiranje list zbiranje list sestanek PT; prisotnosti in prisotnosti - NIJZ; posredovanje posredovanje liste koordinatorju za prisotnosti koordinatorju evalvacijo (NIJZ za evalvacijo; centralna enota); izvaja se strokovno spremljanje šolske prehrane po VIZ, kjer le to še ni bilo izvedeno; 25 MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) konec junija drugi sestanek koordinatorjev - poročanje o izvedenih in načrtovanih dejavnostih: zbiranje list a. analizi SLOfit; prisotnosti in b. analizi preventivnih pregledov; zapisnikov - NIJZ; c. analizi popisa v LS; d. zdravnik in športni pedagog na podlagi poročila SLOfit skupaj določita otroke, ki bodo šli v obravnavo v ZD in tiste, ki bi jih bilo smiselno vključiti v dodatno vadbo na šoli; posredovanje zapisnika in liste prisotnosti NIJZ OE, ki dokumentacijo posreduje centralni enoti NIJZ; Julij kontinuirano obravnava otrok, ki so / širitev izvaja se presejani preko kartona in informacije strokovno preventivnih pregledov - preko lokalnih spremljanje vabilo otrok in družin na medijev o šolske prehrane pregled k zdravniku – projektu UVZ; po VIZ, kjer le to obravnava kot poteka še ni bilo sedaj; izvedeno; 10. julij najkasneje do tega datuma NIJZ seznanijo s strokovnim mnenjem s strokovnega spremljanja 26 MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) šolske prehrane v vseh VIZ, kjer to še ni bilo izvedeno; Avgust kontinuirano obravnava otrok, ki so širitev presejani preko kartona in informacije preventivnih pregledov - preko lokalnih vabilo otrok in družin na medijev o pregled k zdravniku – projektu UVZ; obravnava kot poteka sedaj; 24. 8. udeležba na udeležba na / organizacija usposabljanju, ki ga usposabljanju, ki ga usposabljanja – organizirajo PeF, FŠ in organizirajo PeF, FŠ in PeF, FŠ in ZRSŠ; ZRSŠ na temo: ZRSŠ na temo: • didaktičnega • didaktičnega pristopa k pristopa k poučevanju poučevanju prehranskih vsebin prehranskih in prehranskega vsebin in opismenjevanja prehranskega otrok ter opismenjevanja • opravičevanja pri otrok ter športni vzgoji, • opravičevanja pri 27 MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) koordinacije med športni vzgoji, šp. pedagogom – koordinacije med zdravnikom, šp. pedagogom – aplikacija SLOfit zdravnikom, zdravnik; aplikacija SLOfit; konec drugi interni mesečni tretji interni mesečni drugi interni zbiranje list zbiranje list avgusta oz. sestanek PT; sestanek PT; mesečni prisotnosti in prisotnosti - NIJZ; pred sestanek PT posredovanje začetkom posredovanje liste posredovanje liste Posredovanje koordinatorju za šolskega prisotnosti koordinatorju za prisotnosti koordinatorju liste prisotnosti evalvacijo (NIJZ leta evalvacijo; za evalvacijo; koordinatorju za centralna enota); evalvacijo; od 24. 8. do / VIZ napravi dokončni / / 31. 8. AN, ki bo temeljil na: - poročilu SLOfit (velja le za šole); - strokovnem mnenju strokovnega spremljanja šolske prehrane in - vprašalniku za 28 MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) VIZ (6.3.); September začetek tretji sestanek koordinatorjev ZD in VIZ – razjasnitve / zbiranje list zbiranje list šolskega ključnih vprašanj o morebitni tekoči problematiki (npr. prisotnosti in prisotnosti in leta (do 15. dietna prehrana otrok ipd.), potek dejavnosti iz AN; posredovanje zapisnikov - NIJZ; 9. 2016) koordinatorju za Posredovanje zapisnika in liste prisotnosti NIJZ OE, ki evalvacijo (NIJZ to posreduje na NIJZ centralno enoto; centralna enota); kontinuirano izvajanje obravnav; izvajanje dejavnosti v / / skladu z AN; Konec izvedba 3 fokusnih skupin o izvedljivosti med koordinatorji internih timov ZRSŠ in PeF septembra preventivnih timov (ločeno za koordinatorje šolskih timov, ločeno za koordinatorje zdravstvenih timov in ločeno za koordinatorje občinskih timov); oktober kontinuirano izvajanje obravnav; izvajanje dejavnosti v / / skladu z AN; prva četrti končni sestanek koordinatorjev – poročanje o izvedenih dejavnostih (v ZD,VIZ in LS) in zbiranje list 29 MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) polovica izhodišča za sodelovanje in delovanje timov tudi v naprej, v tekočem šolskem letu (po preteku prisotnosti in oktobra pilota); zapisnikov - NIJZ; posredovanje zapisnika in liste prisotnosti NIJZ OE, ki to posreduje na NIJZ centralno enoto; analiza posredovanih podatkov, prečiščevanje baze podatkov za obdelavo; 15. oktobra / / / / posredovanje vprašalnikov za oceno in poročanje o izvedenih dejavnosti v VIZ, LS in ZD; Vprašalniki bodo posredovani: - VIZ s strani UM; - LS s strani UM; - ZD s strani NIJZ; 30 MESEC datum ZD VIZ LS – občina NIJZ OE PARTNERJI (NVO, CSD se vključita po potrebi) od 15. izpolnitev vprašalnika, izpolnitev vprašalnika, izpolnitev oktobra do prilagojenega ZD-ju prilagojenega VIZ – za vprašalnika, 30. oktobra (poročanje o izvedenih oceno izvedenih prilagojenega aktivnostih in obravnavah); dejavnosti; občini – za oceno izvedenih dejavnosti; do 15. poročilo fokusnih skupin; ZRSŠ in PeF oktobra 31. oktober KONEC PILOTNEGA TESTIRANJA 2016 november analiza podatkov in priprava evalvacijskega poročila; december priprava modela na podlagi evalvacije in poročila; 31 6. NAVODILA ZA EVALVACIJO V PILOTU Z evalvacijo (ovrednotenjem) pilotnih dejavnosti želimo oceniti, ali je model algoritma sodelovanja in delovanja lokalnih preventivnih timov v praksi izvedljiv. Evalvacija bo zato potekala na več nivojih, in sicer: - bo ves čas pilotnega testiranja potekala t. i. procesna evalvacija, s katero bomo preverili izvedljivost programa, udeležbo na programu, kakovost povezovanja in komunikacije med izvajalci, kakovost pretoka podatkov ipd. Uporabili bomo več orodij, katerimi bomo prišli do ključnih podatkov, in sicer bodo: a) izvedene fokusne skupine, s pomočjo katerih bomo prišli do poglobljenih informacij o izvedljivosti modela, b) pripravljeni in posredovani različni vprašalniki, s pomočjo katerih bomo prejeli numerične podatke (npr. udeležba na programu, število izvajalcev v programu, ocena izvedenih dejavnosti). - prav tako bo izvedena t. i. evalvacija vpliva, s katero bomo v OŠ preverili, ali ima inovativni model, ki bo razvit s strani ZRSŠ, PeF in FŠ ter bo implementiran v vzgojno-izobraževalni sistem, imel vpliv na percepcijo zdrave prehrane in telesne dejavnosti otrok in mladostnikov; kratki pilotni čas sicer ne bo prinesel velikih sprememb, zato se bo spremljalo vsaj minimalne spremembe, ki se bodo odražale na odnosu otrok in mladostnikov; orodja, s pomočjo katerih bomo prišli do podatkov, bodo vprašalniki, ki bodo namenjeni otrokom v OŠ; 32 6.1. Osnovna informacije o tem, kaj bo evalvacija od vas izvajalcev zahtevala V nadaljevanju so v tabeli natančneje opredeljene dejavnosti, ki so pomembne v sklopu evalvacije. Te dejavnosti se skladajo s Tabelo 2 (časovnica dejavnosti) in so opredeljene v ločeni tabeli zaradi lažjega razumevanja. Tabela 3: Dejavnosti v okviru evalvacije Terminsko VIZ ZD občina obrazec od 9. maja do 15. Vodstvo šol bo prejelo Vodstvo ZD oziroma NIJZ bo posredoval dopis z Registracijski obrazec bo maja dopis s strani NIJZ z e- kontaktna oseba v ZD bo e-povezavo do spletnega oblikovan v e-obliki, je pa povezavo do spletnega prejelo dopis s strani NIJZ z obrazca kontaktni osebi, ki v točki 6.2. natančneje obrazca; Naprošeni bodo, e-povezavo do spletnega bo opredeljena s strani OE opredeljen. da registrirajo vse osebe, obrazca; Naprošeni bodo, da NIJZ; kontaktna oseba ki bodo sodelovale v registrirajo vse osebe, ki opravi registracijo za vse preventivnem timu v bodo sodelovale v osebe, ki bodo sodelovale v okviru projekta UVZ. preventivnem timu v okviru preventivnem timu v okviru projekta UVZ. projekta UVZ. do 15. junija V maju (oz. najkasneje do Vprašalnik bo v e-obliki 15. 6.) bo VIZ posredovan (koordinatorju) s strani koordinatorjem na VIZ s NIJZ posredovan kratek strani NIJZ. Njegov namen 33 vprašalnik, ki bo namenjen je natančneje opredeljen v popisu stanja dejavnosti točki 6.3. na VIZ. Kontinuirano - V času pilotnega izvajanja V času pilotnega izvajanja Velja samo za večje občine, Interni sestanki bodo mesečno so po časovnici predvideni so po časovnici predvideni kjer več oseb sodeluje v zahtevali posredovanje mesečni sestanki mesečni sestanki internega/ projektu: V času pilotnega liste prisotnosti; Obrazec internega/ šolskega zdravstvenega izvajanja so po časovnici je del priloge v poglavju 7 preventivnega tima. preventivnega tima. predvideni mesečni sestanki (obrazec 2); natančnejši internega/ občinskega opis v točki 6.4. preventivnega tima. Kontinuirano V času pilotnega izvajanja V času pilotnega izvajanja V času pilotnega izvajanja Sestanki koordinatorjev so predvideni sestanki so predvideni sestanki so predvideni sestanki bodo zahtevali izpolnitev koordinatorjev. koordinatorjev. koordinatorjev. kratkega zapisnika in liste prisotnosti; Obrazca sta del priloge v poglavju 7 (obrazec 1 in 2); natančnejši opis v točki 6.5. Začetek šolskega leta Koordinator v OŠ bo prejel Vprašalnik bo razvit vprašalnik, ki ga bo naknadno in bo (skladno z navodili) posredovan koordinatorju. 34 razdelil/ posredoval Več informacij v točki 6.6. učencem; z vprašalnikom se bo preverjala percepcija zdrave prehrane in telesne dejavnosti med otroci in mladostniki. September Izvedena bo fokusna Izvedena bo fokusna Izvedena bo fokusna Odziv na povabilo in skupina, na katero bodo skupina, na katero bodo skupina, na katero bodo udeležba na fokusni vabljeni koordinatorji VIZ. vabljeni koordinatorji VIZ. vabljeni koordinatorji VIZ. skupini; natančnejši opis te dejavnosti je v točki 6.7. Do 15. oktobra Koordinator v OŠ in Koordinator v ZD prejme Koordinator na občini prejme Vprašalniki bodo razviti dijaškem domu bo prejel 3 vprašalnik za oceno in vprašalnik za oceno in popis naknadno (in niso del vprašalnike: popis izvedenih dejavnosti. izvedenih dejavnosti. priloge); natančnejši opis - prvi bo namenjen te dejavnosti je v točki 6.8. učencem; z njim se bo ponovno preverjala percepcija do zdrave prehrane in telesne dejavnosti; dodatno 35 se bo preverjalo zadovoljstvo z dejavnostmi; - drugi bo namenjen staršem, s pomočjo katerega se bo preverjalo zadovoljstvo z dejavnostmi; - tretji je namenjen učiteljem; ocenilo se bo inovativni model, izvedene dejavnosti ipd. Koordinator v vrtcu bo prejel 2 vprašalnika: - prvi bo namenjen staršem, s pomočjo katerega se bo preverjalo zadovoljstvo z 36 aktivnostmi; - drugi je namenjen vzgojiteljem; ocenilo se bo inovativni model, izvedene aktivnosti ipd. 37 6.2. Registracija Registracija vseh izvajalcev je pogoj za začetek sodelovanja v pilotu. V prvem tednu maja bodo vodstva (oz. na občini kontaktna točka) prejela dopis s prošnjo po registraciji vseh oseb, ki bodo sodelovale v projektu in pilotnem testiranju. V dopisu bo posredovana e-povezava do spletnega obrazca. Ker je začetke pilota predviden 16. maja, bo registracija možna od 9. maja do 16. maja. Vprašalnik, ki bo posredovan vodstvu v prvem tednu meseca maja, bo izpolnila 1 oseba v organizaciji za vse sodelujoče v timu. Vprašalnik/registracijski obrazec bo vseboval naslednja vprašaja: 1. Prosimo izberite sektor, kamor se uvršča vaša organizacija: a. VIZ, b. javni zdravstveni zavod, c. občina, d. nevladna organizacija, e. OE NIJZ, f. drugo: 2. Prosimo vpišite vašo organizacijo (npr. OŠ Toma Brejca Kamnik):_________________ 3. V spodnjo tabelo vpišite VSE OSEBE, ki bodo v sklopu projekta UVZ sodelovale v vašem internem preventivnem timu. Vpišite ime in pri mek te osebe (v tem vrstnem redu, npr. Janez Novak), njegovo izobrazbo (npr. univ. dipl. inž. živilske tehnologije), delovno mesto (npr. organizator šolske prehrane) in njegov e-mail kontakt (npr. janez.novak@...). IME IN IZOBRAZBA DELOVNO E-MAIL PRIIMEK MESTO …. …. … 4. Prosimo navedite IME in PRIIMEK osebe in njegov komtakt (e-mail in telefon), ki bo v vašem timu izbrana kot KOORDINATOR (vloga koordinatorja je opredeljena v dokumentu Algoritem (so)delovanja različnih deležnikov v lokalnih preventivnih timih po konceptu skupnostnega pristopa – navodila za pilotno testiran :__________________________ 38 6.3. Vprašalnik za VIZ V maju bo VIZ (koordinatorju) s strani NIJZ posredovan kratek vprašalnik, ki bo namenjen popisu in oceni stanja na VIZ. 6.3.1. Osnovne šole - OŠ OŠ bo pridobila celovit vpogled v oceno svojega trenutnega stanja na podlagi: - poročila v okviru SLOfit (profila šole), ki ga bo prejela s strani FŠ, - poročila strokovnega spremljanja šolske prehrane, ki ga bo za posamezno šolo pripravila OE NIJZ in - vprašalnika, ki je namenjen popisu in oceni stanja na OŠ in ga bo moral izpolniti koordinator šolskega preventivnega tima. Vprašalnik bo potrebno izpolniti v maju. E-povezava do spletnega obrazca bo posredovana koordinatorjem šolskega preventivnega tima (čas za izpolnitev e- vprašalnika bo 1 teden po posredovani e-povezavi). Se pa lahko na vprašalnik pripravite že v naprej. V ta namen so spodaj navedena vprašanja, ki bodo del spletnega obrazca. Vprašanja za OŠ, ki bodo del spletnega vprašalnika: 1. Opredelite tip vašega VIZ: a. vrtec, b. OŠ, c. OŠ z vrtcem, d. dijaški dom. 2. Vpišite ime VIZ, v katerem ste zaposleni (npr. OŠ Toma Brejca Kamnik):__________________ 3. Ali na šoli izvajate (Izberite enega izmed možnih odgovorov): a. projekt Zdrav življenjski slog (DA/NE); b. skupno poučevanje športnega pedagoga in razrednega učitelja v 1. in 2. triletju (DA/NE); c. dodatne ure športa znotraj rednega pouka (DA/NE); d. gibalni odmor/rekreativni odmor (DA/NE); e. minuto za zdravje (DA/NE); 39 f. izbirni predmet šport v 2. triletju (DA/NE); g. predmet Sodobna priprava hrane (DA/NE); h. predmet Načini prehranjevanja? (DA/NE); 4. Ali je šola vključena v program Ekošola? (DA/NE) 5. Ali je šola vključena v program Zdrava šola? (DA/NE) 6. Ali je šola vključena v Shemo šolskega sadja in zelenjave? (DA/NE) 7. Ali je šola vključena v kakršne koli druge programe/projekte, ki so povezani s prehrano? a. da (katere:_______________________), b. ne 8. Ali je šola vključena v kakršne koli druge programe/projekte, ki so povezani s telesno dejavnostjo? a. da (katere:_______________________), b. ne 9. Ali šola izvaja krožke, ki obravnavajo prehranske vsebine? a. da (katere:_________________________), b. ne 10. Ali na šoli uporabljate spletne aplikacije, ki obravnavajo prehranske vsebine: a. da (katere:_________________________), b. ne 11. Katere dejavnosti s področja prehrane so bile v šolskem letu 2015/2016 vključene v LDN šole? (Opisno) 12. Katere dejavnosti s področja telesne dejavnosti so bile v šolskem letu 2015/2016 vključene v LDN šole? (Opisno) 13. Ali šola spodbuja otroke h kulturnemu prehranjevanju? a. da (na kakšen način:_______________________________); b. ne; 14. Ali šola načrtno spodbuja zaposlene k oblikovanju pozitivnega zgleda zdravega načina prehranjevanja? a. da (na kakšen način:_______________________________); b. ne; 15. Ali šola načrtno spodbuja zaposlene k oblikovanju pozitivnega zgleda pri izvajanju telesne dejavnosti za krepitev zdravja? a. da (na kakšen način:_______________________________); b. ne; 16. Ali šola spodbuja prehransko ozaveščenost staršev? a. da (na kakšen način:_______________________________); 40 b. ne; 17. Ali ste v šolskem letu 2015/2016 opravili kakšno spremembo v organizaciji in ponudbi šolske prehrane? a. da (katere: _______________________); b. ne; 6.3.2. Vrtci in dijaški domovi Vrtec in dijaški dom bosta pridobila vpogled v oceno svojega trenutnega stanja na podlagi: - poročila strokovnega spremljanja prehrane, ki ga bo za posamezni VIZ pripravila OE NIJZ in - vprašalnika, ki je namenjen popisu in oceni stanja v VIZ in ga bo moral izpolniti koordinator vrtčevskega preventivnega tima oz. preventivnega tima v dijaškem domu; Vprašalnik bo potrebno izpolniti v maju. E-povezava do spletnega obrazca bo posredovana koordinatorju preventivnega tima (čas za izpolnitev e-vprašalnika bo 1 teden po posredovani e-povezavi). Se pa lahko na vprašalnik pripravite že v naprej. V ta namen so spodaj navedena vprašanja, ki bodo del spletnega obrazca. Vprašanja za vrtce in dijaške domove, ki bodo del spletnega vprašalnika: 1. Opredelite tip vašega VIZ: a. vrtec, b. OŠ, c. OŠ z vrtcem, d. dijaški dom. 2. Vpišite ime VIZ, v katerem ste zaposleni (npr. Kranjski vrtci ipd.): 3. Ali v vašem VIZ za otroke (vrtci/šole) in mladostnike (šole/dijaški domovi) izvajate dejavnosti s področja TELESNE DEJAVNOSTI?: a. da (katere:______________________); b. ne; 4. Ali v vašem VIZ za otroke (vrtci/šole) in mladostnike (šole/dijaški domovi) izvajate dejavnosti s področja PREHRANE?: a. da (katere:______________________); b. ne; 41 5. Vprašanje je namenjeno le vrtcem: Ali je vaš vrtec vključen v program Ekovrtec? (DA/NE) 6. Vprašanje je namenjeno le vrtcem: Ali je vaš vrtec vključen v program Zdrav vrtec? (DA/NE) 7. Ali je vaš VIZ vključen v kakršne koli druge programe/projekte, ki so povezani s prehrano? a. da (katere:_______________________); b. ne; 8. Ali je vaš VIZ vključen v kakršne koli druge programe/projekte, ki so povezani s telesno dejavnostjo? a. da (katere:_______________________); b. ne; 9. Ali v vašem VIZ uporabljate spletne aplikacije, ki obravnavajo prehranske vsebine?: a. da (katere:_________________________); b. ne; 10. Katere dejavnosti s področja prehrane so bile v šolskem letu 2015/2016 vključene v LDN vašega VIZ? (Opisno) 11. Katere dejavnosti s področja telesne dejavnosti so bile v šolskem letu 2015/2016 vključene v LDN vašega VIZ? (Opisno) 12. Ali vaš VIZ spodbuja otroke/mladostnike h kulturnemu prehranjevanju? a. da (na kakšen način:_______________________________); b. ne; 13. Ali vaš VIZ spodbuja otroke h kulturnemu prehranjevanju? a. da (na kakšen način:_______________________________); b. ne; 14. Ali vaš VIZ načrtno spodbuja zaposlene k oblikovanju pozitivnega zgleda zdravega načina prehranjevanja? a. da (na kakšen način:_______________________________); b. ne; 15. Ali vaš VIZ spodbuja prehransko ozaveščenost staršev? a. da (na kakšen način:_______________________________); b. ne; 16. Ali ste v šolskem letu 2015/2016 opravili kakšno spremembo v organizaciji in ponudbi šolske prehrane? a. da (katere: _______________________); b. ne; 42 6.4. Mesečni sestanki internih preventivnih timov V sklopu pilotnega testiranja je predvideno, da se interni preventivni timi (tj. šolski, zdravstveni in občinski) mesečno sestajajo, da prediskutirajo ključna odprta vprašanja, morebitne dileme, se pogovorijo o tekočih dejavnostih ipd. Priprava zapisnikov tu ne bo potrebna, bo pa potrebno posredovati listo prisotnosti (obrazec se nahaja v poglavju 7). Liste prisotnosti bo potrebno posredovati kontaktni osebi na OE NIJZ, ki jih bo zbirala in nato zbrane posredovala centralni enoti NIJZ Roku Poličniku in Niki Berlic. Kontakti OE NIJZ: OE Murska Sobota, Gordana Toth: gordana.toth@nijz.si OE Ravne na Koroškem, Helena Pavlič: helena.pavlic@nijz.si OE MB, Nataša Dolinšek: natasa.dolinsek@nijz.si OE Celje, Lea Peternel: lea.peternel@nijz.si OE Lj, Anja Petrič: anja.petric@nijz.si OE Novo mesto, Tea Kordiš: tea.kordis@nijz.si OE Kranj, Simonca Kiphut; simona.kiphut@nijz.si OE NG, Tjaš Prinčič: tjas.princic@nijz.si OE KP, Nevenka Ražman: nevenka.razman@nijz.si 6.5. Sestanki koordinatorjev Pomemben segment v okviru pilotnega testiranja skupnostnega pristopa so tudi redni sestanki koordinatorjev vseh preventivnih timov, ki se srečujejo, kot je navedeno v časovnici v poglavju 4. Po končanem sestanku (1 teden po sestanku) je potrebno kontaktni osebi na OE NIJZ (za posamezno regijo so navedene zgoraj) posredovati: - listo prisotnosti in - zapisnik. 43 Obrazci (lista prisotnosti in zapisnik) se nahajajo v poglavju 7. Posamezna OE NIJZ bo zbrane zapisnike in liste prisotnosti kontinuirano posredovala centralni enoti NIJZ, in sicer Roku Poličniku in Niki Berlic. 6.6. Vprašalnik na temo zaznave zdravega življenjskega sloga – prehrane in telesne dejavnosti (OŠ) Osnovne informacije o vprašalniku: - vprašalnik je namenjen učencem 5. in 8. razreda OŠ. Z njim želimo izvedeti, kakšen je odnos učencev do zdravega življenjskega sloga (tj. do prehrane in telesne dejavnosti); - vprašalnik bo razvit s strani: ZRSŠ, FŠ, PeF in Zdravstvene fakultete UM do začetka šolskega leta 2016/17 in bo posredovan koordinatorjem šolskih preventivnih timov. Skupaj z vprašalnikom bodo pripravljena tudi navodila za izpolnjevanje; - koordinator v OŠ bo prejel vprašalnik, ki ga bo (skladno z navodili) razdelil/ posredoval učencem. Vprašalnik se bo izpolnjeval dvakrat: o prvič v septembru in o drugič od 15. do 30. oktobra (vprašalnik bo oktobra združen s segmentom, kjer se bo učence spraševalo o zadovoljstvu z dejavnostmi); - posamezni koordinator šolskega preventivnega tima izpolnjene vprašalnike posreduje Zdravstveni fakulteti UM oz. kot bo natančneje opredeljeno v navodilih za izpolnjevanje vprašalnika, ki jih boste prejeli skupaj z vprašalnikom; Koordinacija te dejavnosti bo potekala s strani Zdravstvene fakultete UM, in sicer bo glavna kontaktna točka: Petra Klanjšek: petra.klanjsek@um.si 6.7. Fokusne skupine V septembru bodo s strani ZRSŠ in FŠ organizirane fokusne skupine, s pomočjo katerih bomo prejeli poglobljene informacije o izvedljivosti skupnostnega pristopa, 44 problemih, s katerimi ste se v pilotnem testiranju izvajalci srečevali, o dodani vrednosti, ki jo je prinesel model algoritma ipd. Na fokusno skupino bodo vabljeni koordinatorji internih preventivnih timov, tj.: - na fokusno skupino, ki bo organizirana za koordinatorje VIZ, bodo vabljeni koordinatorji VIZ; - na fokusno skupino, ki bo organizirana za koordinatorje ZD, bodo vabljeni koordinatorji ZD; - na fokusno skupino, ki bo organizirana za koordinatorje občin, bodo vabljeni koordinatorji občin; Natančne informacije glede termina in izvedbe fokusnih skupin bodo posredovane pred začetkom šolskega leta. Koordinator te dejavnosti je ZRSŠ, Irena Simčič: irena.simcic@zrss.si 6.8. Vprašalniki, ki bodo v oktobru posredovani na VIZ, ZD in občino V oktobru se bo pilotno testiranje zaključilo. Vsem koordinatorjem bodo posredovani vprašalniki, s katerimi bomo med drugim poskušali prejeti informacijo, ali so bile načrtovane dejavnosti izvedene, v kakšni meri so bile izvedene, ali so se pojavljali kakršni koli problemi, težave ipd. 6.8.1. VIZ – OŠ in dijaški domovi ZRSŠ, PeF in FŠ bodo do septembra za VIZ pripravile inovativni model, ki se bo implementiral v VIZ. Šole bodo morale v okviru svojega AN upoštevati tudi te dejavnosti, ki bodo definirane v okviru inovativnega modela. ta bo oblikovan kot priročnik, ki bo VIZ služil kot pripomoček in gradivo pri izvajanju dejavnosti. V sklopu tega se bo v šolah, s pomočjo 3 različnih vprašalnikov, poskušalo izvedeti, ali je bil inovativni model za šole uporaben. 45 Koordinator v OŠ in dijaškem domu bo prejel 3 vprašalnike: - prvi bo namenjen učencem 5. in 8. razredov; z njim se bo ponovno preverjala percepcija do zdrave prehrane in telesne dejavnosti (ta segment v vprašalniku se ponovi – prvič je izveden v septembru); dodatno se bo preverjalo zadovoljstvo z aktivnostmi; - drugi bo namenjen staršem; z njim se bo med starši otrok preverjalo zadovoljstvo z dejavnostmi (v katere bodo vključeni tudi starši); - tretji je namenjen učiteljem; ocenilo se bo inovativni model, izvedene dejavnosti s stališča zaposlenih v šoli; Vprašalniki bodo pripravljeni s strani ZRSŠ, PeF, FŠ in Fakultete za zdravstvene vede UM do septembra 2016/17 in bodo 15. 10. posredovani koordinatorjem šolskih preventivnih timov. Skupaj z vprašalnikom bodo pripravljena tudi navodila za izpolnjevanje. Koordinator v OŠ bo prejel vprašalnik, ki ga bo (skladno z navodili) razdelil/ posredoval učencem. Posamezni koordinator šolskega preventivnega tima izpolnjene vprašalnike posreduje Fakulteti za zdravstvene vede UM do 30. oktobra 2016. Natančna navodila bodo predstavljena v t. i. navodilih za izpolnjevanje vprašalnika, ki jih boste prejeli skupaj z vprašalnikom. Koordinacija te dejavnosti bo potekala s strani Fakultete za zdravstvene vede UM, in sicer bo glavna kontaktna točka: Petra Klanjšek: petra.klanjsek@um.si 6.8.2. VIZ - vrtci ZRSŠ, PeF in FŠ bodo do septembra za VIZ pripravile inovativni model, ki se bo implementiral v VIZ. Vrtci bodo morale v okviru svojega AN upoštevati tudi te dejavnosti, ki bodo definirane v okviru inovativnega modela. ta bo oblikovan kot priročnik, ki bo VIZ služil kot pripomoček in gradivo pri izvajanju dejavnosti. V sklopu tega se bo v vrtcih, s pomočjo 2 različnih vprašalnikov, poskušalo izvedeti, ali je bil inovativni model za vrtce uporaben. 46 Koordinator v vrtcu bo prejel 2 vprašalnika: - prvi bo namenjen staršem, s pomočjo katerega se bo preverjalo zadovoljstvo z dejavnostmi; - drugi je namenjen vzgojiteljem; ocenilo se bo inovativni model, izvedene dejavnosti ipd. Vprašalniki bodo pripravljeni s strani ZRSŠ, PeF, FŠ in Zdravstvene fakultete UM do septembra 2016/17 in bodo 15. 10. 2016 posredovani koordinatorjem šolskih preventivnih timov. Skupaj z vprašalnikom bodo pripravljena tudi navodila za izpolnjevanje. Koordinator v OŠ bo prejel vprašalnik, ki ga bo (skladno z navodili) razdelil/ posredoval učencem. Posamezni koordinator šolskega preventivnega tima izpolnjene vprašalnike posreduje Zdravstveni fakulteti UM do 30. oktobra 2016. Natančna navodila bodo predstavljena v t. i. navodilih za izpolnjevanje vprašalnika, ki jih boste prejeli skupaj z vprašalnikom. Koordinacija te dejavnosti bo potekala s strani Zdravstvene fakultete UM, in sicer bo glavna kontaktna točka: Petra Klanjšek: petra.klanjsek@um.si 6.8.3. ZD Koordinatorjem ZD bodo 15. oktobra 2016 posredovani vprašalniki, s katerimi bomo med drugim poskušali prejeti informacijo, ali so bile načrtovane dejavnosti izvedene, v kakšni meri so bile izvedene, ali so se pojavljali kakršni koli problemi, težave ipd. Vprašalnik bo potrebno izpolniti do 30. oktobra 2016 in ga posredovati kontaktni točki na NIJZ. V sklopu tega bodo do oktobra pripravljena tudi natančna navodila glede izpolnjevanja vprašalnika. Koordinacija te dejavnosti bo potekala s strani NIJZ, in sicer bo glavna kontaktna točka: Nika Berlic: nika.berlic@nijz.si 47 6.8.4. Občine Koordinatorjem oz. kontaktnim osebam na občinah bodo 15. oktobra 2016 posredovani vprašalniki, s katerimi bomo med drugim poskušali prejeti informacijo, ali so bile načrtovane dejavnosti izvedene, v kakšni meri so bile izvedene, ali so se pojavljali kakršni koli problemi, težave ipd. Vprašalnik bo potrebno izpolniti do 30. oktobra 2016 in ga posredovati navedeni kontaktni točki. V sklopu tega bodo do oktobra pripravljena tudi natančna navodila glede izpolnjevanja vprašalnika. Koordinacija te dejavnosti bo potekala s strani Fakultete za zdravstvene vede UM, in sicer bo glavna kontaktna točka: Petra Klanjšek: petra.klanjsek@um.si 7. PRILOGE in OBRAZCI V nadaljevanju najdete: • obrazec 1 – zapisnik sestanka; • obrazec 2 – lista prisotnosti; • priloga 1 – vzorec AN; 48 OBRAZEC 1 - ZAPISNIK SESTANKA KRAJ, DATUM, URA LOKACIJA (naslov) NAMEN PRISOTNI ODSOTNI AGENDA PREGLED REALIZACIJE SKLEPOV (prejšnjega sestanka) KOMENTAR / SKLEP Ukrep Zadolžen Rok • • ZAKLJUČEK SESTANKA ob 00:00 uri. POSLANO V VEDNOST (komu) Zapisal/a (kdo) Dne 49 OBRAZEC 2 – LISTA PRISOTNOSTI Delovno srečanje (obkrožite!): a) 1. srečanje koordinatorjev b) 2. srečanje koordinatorjev c) 3. srečanje koordinatorjev d) interni sestanek preventivnega tima (dopišite kateri):_______________ (npr. 1., 2. ipd.) Datum in kraj: ______________________________________________ Št. Ime in priimek Organizacija Delovno mesto Podpis 50 Priloga 1: Vzorec AN za VIZ AKCIJSKI NAČRT Naziv osnovne šole/vrtca:_____________ Šolsko leto: _______________ Področje Ukrep/dejavnost Odgovorna Vključeni Terminski oseba sodelavci načrt Prehrana Dejavnost 1: Marija Novak, Marjan Hrast, dd.mm.l l Pregled vodja prehrane vodja kuhinje jedilnikov ter izboljšanje ponudbe organizirane prehrane5 Prehrana Dejavnost 2: Spodbujanje otrok k zdravemu načinu prehranjevanja ob razdeljevanju hrane in hranjenju Prehrana Dejavnost 3: Ponudba vode in nesladkanega čaja v času odmora Telesna Dejavnost 4: dejavnost Delavnica in uvedba minute za zdravje Dejavnost 5: … 5 V pomoč vam je lahko spletni portal Šolski lonec (www.solskilonec.si) 51 8. UPORABLJENI VIRI IN LITERATURA 1. Israel, B.A., Schulz, A.J., Parker, E.A., & Becker, A.B. (1998). Review of community-based research: Assessing partnership approaches to improve public health. Annual Review of Public Health, 19, 173-202. 2. Israel, B.A., Schulz, A.J., Parker, E.A., Becker, A.B., Al en, A., & Guzman, J.R. (2008). Critical issues in developing and fol owing CBPR Principles. In M. Minkler & N. Wal erstein (Eds.), Community-based participatory research for health: From process to outcomes (2nd ed., pp. 47-66). San Francisco: Jossey-Bass. 3. A Guide to community-centred approaches for health and wel being. NHS England. Public Health England. Februar 2015. Dosegljivo na: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment data/file/402889/Aguide_to_community- centred_approaches_for_health_and_wel being briefi.pdf 52