PREGLED PONUDBE IZOBRAŽEVANJA ODRASLIH V SLOVENIJI 2012/2013 Zaključno poročilo Oktober 2012 Projekt financira Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve Naloga: Pregled ponudbe izobraževanja odraslih v Sloveniji 2012/2013 Nosilec naloge: Andragoški center Slovenije Odgovorna oseba: Erika Brenk Kraj in datum izdaje: Ljubljana, oktober 2012 Nalogo financira: Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve ii Kazalo 1. Uvod .................................................................................................................................................................... 7 2. Informacijska podpora in aktivnosti za pripravo Pregleda ................................................................................... 7 3. Promocijska in svetovalna dejavnost ................................................................................................................... 8 4. Analiza izobraževalne ponudbe odraslih 2012/2013 ......................................................................................... 10 4.1. Izobraževalna ponudba za odrasle po regijah in občinah ............................................................................... 11 4.2. Vrste organizacij za izobraževanje odraslih .................................................................................................... 17 4.3. Izobraževalna ponudba za odrasle po ciljnih skupinah .................................................................................. 18 4.4. Izobraževalna ponudba po vrstah izobraževanja in vsebinskih področjih ...................................................... 18 4.5. Ponudba javno veljavnih izobraževalnih programov in izobraževalnih programov brez javne veljavnosti ...... 21 5. Zaključek ........................................................................................................................................................... 23 3 4 Spletna stran Pregleda ponudbe izobraževanja odraslih v Sloveniji – http://pregled.acs.si 5 6 1. Uvod Pregled ponudbe izobraževanja odraslih v Sloveniji – Kam po znanje? (Pregled), objavljen na spletni strani Andragoškega centra Slovenije (http://pregled.acs.si/), že vrsto let uspešno seznanja najširšo in strokovno javnost o izobraževalni ponudbi za odrasle v posameznem šolskem letu. Informacije, zbrane na enem mestu, o izvajalcih izobraževanja odraslih, izobraževalnih programih s področja formalnega in neformalnega izobraževanja in učenja, ter aktualne informacije s področja izobraževanja odraslih in uporabne spletne povezave, so namenjene tako posameznikom, ki poizvedujejo o možnostih ponovnega vključevanja v učne procese, kot tudi strokovnjakom, ki delujejo na področju svetovanja in informiranja v izobraževanju odraslih, kadrovskim in drugim delavcem, politični in strokovni javnosti pri sistemskih in strokovnih odločitvah na področju izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja ter različnim medijem. Poleg informativne vloge ima Pregled tudi promocijsko vlogo, saj predstavlja priložnost za večjo prepoznavnost in dodatno promocijo izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja v najširši javnosti. Pregled ima tudi svetovalno vlogo, saj v okviru rubrike Vprašajte nas na spletni strani redno odgovarjamo na zastavljena vprašanja posameznikov in razločnih strokovnjakov v zvezi z izobraževalno ponudbo in izobraževalnimi možnostmi. Poročilo je vsebinsko razdeljeno v dva dela. V prvem delu so predstavljene opravljene aktivnosti pri nalogi, in sicer informacijska podpora ter promocijska in informativno-svetovalna dejavnost, v drugem delu poročila pa podrobneje predstavljamo rezultate analize izobraževalne ponudbe, zbrane v Pregledu do konca oktobra 2012 (272 izvajalcev izobraževanja in 4.255 izobraževalnih programov). Omenjena kazalnika se bosta do konca šolskega leta še dopolnjevala, saj imajo izvajalci izobraževanja možnost stalnega vpisovanja novih podatkov. Zaključno poročilo je objavljeno na spletni strani Andragoškega centra Slovenije (http://www.acs.si/pregled ), na spletni strani Pregleda (http://pregled.acs.si/porocila/), tiskana verzija poročila pa je na voljo v knjižnici Andragoškega centra Slovenije. 2. Informacijska podpora in aktivnosti za pripravo Pregleda Informacijski sistem predstavlja pomembno podporo pri pripravi Pregleda, saj omogoča hitrejši vnos in pregled podatkov, različne obdelave in izvoze teh podatkov, javnosti pa učinkovit dostop do kompetentnih informacij. Informacijskim sistem je sestavljen iz treh modulov, ki omogočajo podporo pri: - zbiranju podatkov o izvajalcih izobraževanja in izobraževalnih programih (modul Prijava), - obdelavi zbranih podatkov (modul Pregledovanje in obdelava podatkov), - dostopu do teh podatkov preko spleta (modul Spletna objava podatkov). Informacijski sistem je povezan s centralnim registrom Andragoškega centra Slovenije, ki zagotavlja potrebno podatkovno podporo. Centralni register omogoča redno evidentiranje izvajalcev izobraževanja in posameznikov, ki so dejavni na področju izobraževanja odraslih, ter različne poizvedbe in izvoze podatkov po različnih kriterijih. 7 Modul Prijava (ANAI) - spletna aplikacija za vnos podatkov omogoča izvajalcem izobraževanja hiter in enostaven vnos podatkov o ustanovi ter izobraževalnem programu, ter redno spreminjanje in dopolnjevanje teh podatkov. Izvajalci izobraževanja podatke vpisujejo preko spletnih obrazcev (dostop do obrazcev je možen preko uporabniškega imena in gesla, ki ju izvajalci pridobijo ob registraciji na spletni strani http://www.acs.si/pregled). Aplikacija tudi omogoča, da izvajalci izobraževanja, ki so v Pregledu objavili že v preteklem letu, vpisane podatke o izobraževalni ponudbi le posodobijo in dopišejo novosti. Poleg spletnih obrazcev lahko izvajalci izobraževanja za posredovanje podatkov uporabijo tudi klasične tiskane obrazce (obrazec Podatki o izvajalcu izobraževanja in obrazec Podatki o programu izobraževanja)1. Modul Pregledovanje in obdelava podatkov (ANA) – omogoča administratorju redno pregledovanje podatkov, vpisanih preko spletnih ali tiskanih obrazcev, dopolnjevanje teh podatkov, različne poizvedbe in izvoze ter končno objavo na spletni strani. Aplikacija je povezana s centralnim registrom in omogoča prenose baz podatkov o izvajalcih izobraževanja. Modul Spletna objava podatkov (ANAK) (http://pregled.acs.si/anai/) – omogoča zunanjim uporabnikom iskanje podatkov o izvajalcih izobraževanja in o izobraževalnih programih na spletu po različnih kriterijih. Možno je Podatke je možno iskati na enostaven ali napreden način po različnih kriterijih, in sicer po nazivu izvajalca izobraževanja, po kraju sedeža, regiji, po nazivu izobraževalnega programa, po vsebini izobraževanja, ciljnih skupinah, datumih izvajanja izobraževanja, iskanje se lahko omeji na javno veljavne izobraževalne programe, programe za pridobitev formalne izobrazbe, programe, ki omogočajo pridobitev nacionalne poklicne kvalifikacije, programe dopolnilnega (neformalnega) izobraževanja. Izbrane podatke je možno natisniti oziroma poslati po elektronski pošti. Aktivnostmi za pripravo Pregleda 2012/2013 so se začele v mesecu maju, ko smo v informacijskem sistemu arhivirali bazo podatkov preteklega šolskega leta, ažurirali šifrante in pripravili informacijski sistem za vnos novih podatkov. Iz centralnega registra smo izvozili podatke o izvajalcih izobraževanja, ki v Pregledu še niso predstavili svoje izobraževalne ponudbe za odrasle, ter podatke o izvajalcih, ki so objavljali pretekla leta in jih povabili k ponovni objavi (okoli 450 izvajalcev). Za objavo v Pregledu so se izvajalci izobraževanja odločili prostovoljno. Našemu vabilu se je do junija, ko smo na spletu objavili prve podatke o izobraževalni ponudbi za novo šolsko leto, odzvalo kar 180 izvajalcev izobraževanja, do oktobra pa je svojo izobraževalno ponudbo objavilo še 91 izvajalcev. Kar 99 % vseh izvajalcev je svoje podatke za objavo posredovalo preko spletnih obrazcev. Vse prejete podatke smo pred končno objavo preverili in po potrebi dopolnili. 3. Promocijska in svetovalna dejavnost Pregled ponudbe izobraževanja odraslih promoviramo v najširši in strokovni javnosti skozi celo leto preko različnih medijev, na različnih izobraževalnih ter strokovnih srečanjih na Andragoškem centru Slovenije in drugod po Sloveniji. Pri promociji Pregleda smo pogosto uporabljali informativno zloženko. 1 http://pregled.acs.si/prijava/ 8 Pregled smo promovirali preko objav člankov, kratkih najav in oglasnih sporočil v naslednjih tiskanih in elektronskih medijih: - članki in kratke novice: portal mojaZaposlitev.si februar 2012; e-Novičke ACS februar, maj, november; e-Novičke Spring 2012; ACS spletne novice 16. 5. 2012 in 18.6. 2012; Eurydice novice 19. 5. 2012; dnevnik Večer – priloga Boben 21. 8. 2012; Dnevnik – priloga Izobraževanje za vse 27. 8. 2012; Letopis izobraževanja odraslih 2012/2013 Andragoškega centra Slovenije; - oglasna sporočila: dnevnik Večer - priloga Boben 21.8.2012; Dnevnik - priloga Izobraževanje za vse 27.8.2012; publikacija Info ISIO september 2012. - spletne povezave: portal Mojaizbira.si (www.mojaizbira.si) Centra RS za poklicno izobraževanje, kjer na podlagi sklenjenega dogovora periodično zagotavljamo posodobljene podatke o izvajalcih izobraževanja in izobraževalnih programih za odrasle; spletna stran Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve (http://www.mddsz.gov.si/si/teme_projekti/), spletna stran Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport (http://www.mizks.gov.si/si/delovna_podrocja/direktorat_za_srednje_in_visje_solstvo_ter_izobrazevanje_odraslih/ izobrazevanje_odraslih/izobrazevalni_programi_za_odrasle/), spletna stran Državnega izpitnega centra (http://www.ric.si/sporocila/2010091509495334/) in na spletnih straneh drugih ustanov. Pregled smo promovirali na različnih strokovnih in izobraževalnih dogodkih po Sloveniji ter v okviru razstav TVU po Sloveniji: Karavana študijskih krožkov, Kulturni dom Bovec 30. 3. 2012; v okviru razstav TVU po Sloveniji: nakupovalno središče City park Ljubljana od 23. 4. do 7.5. 2012; Ljudska univerza Tržič od 9. do 14. 5. 2012; Eko sejem Celje od 15. do 18. 5. 2012; nakupovalno središče City center Celje od 21.5. do 31. 5. 2012; Dnevi svetovalnih središč - različne lokacije po Sloveniji od 19. do 21. 9. 2012; Festival za tretje življenjsko obdobje Ljubljana od 1. do 3. 10. 2012 ter na različnih usposabljanjih, ki so potekala na Andragoškem centru Slovenije. Različne informacije o Pregledu in izobraževalni ponudbi za odrasle smo objavljali tudi na družabnem omrežju Facebook-u Andragoškega centra Slovenije. Redno sodelujemo z različnimi zunanjimi partnerji, ki potrebujejo podatke o izvajalcih izobraževanja in izobraževalni ponudbi za odrasle: - smo partner Statističnega urada RS – za njihove raziskave redno zagotavljamo podatke o izvajalcih izobraževanja odraslih ter področja izobraževalni vsebin, ki jih klasificiramo po klasifikaciji Klasius; - baza podatkov o izvajalcih izobraževanja in njihovi izobraževalni ponudbi ter analiza podatkov, objavljena v letnem poročilu, je vir podatkov tudi za razvojno-raziskovalno dejavnost na področju izobraževanja odraslih, zlasti kar zadeva podatke za neformalno izobraževanje in učenje odraslih; - letno ažurirani podatki so vir podatkov tudi za redno posodabljanje in dopolnjevanje baz podatkov o izvajalcih izobraževanja odraslih in posameznikih, ki delujejo na področju izobraževanja odraslih, kot sta centralni register ACS in spletni portal Mojaizbira.si; - Pregled predstavlja pomemben vir podatkov tudi v svetovalnih središčih in centrih za informiranje in poklicno svetovanje za zagotavljanje odraslim celostnega informiranja in svetovanja. 9 V okviru spletne rubrike Vprašajte nas na spletni strani Pregleda smo redno odgovarjali na številna zastavljena vprašanja posameznikov in ustanov. Do konca meseca oktobra smo odgovorili na preko 50 različnih vprašanj, ki so se najpogosteje nanašala na možnost pridobitve statusa udeleženca izobraževanja odraslih, sofinanciranja izobraževanja, prostih vpisnih mestih in možnostih prekvalifikacije. Pri odgovorih na vprašanja smo pogosto sodelovali s sodelavkami iz svetovalnega središča. 4. Analiza izobraževalne ponudbe odraslih 2012/2013 V drugem delu poročila predstavljamo rezultate analize podatkov, zbranih v Pregledu ponudbe izobraževanja odraslih do konca oktobra 2012. Izobraževalno ponudbo je predstavilo 272 izvajalcev izobraževanja odraslih iz vseh dvanajstih slovenskih regij. Večina zbranih izvajalcev je svojo izobraževalno ponudbo predstavila v Pregledu že pretekla leta, 33 izvajalcev izobraževanja pa se je letos predstavilo prvič. Skupaj je objavljeno 4.255 izobraževalnih programov. Kazalniki se bodo do konca šolskega leta še dopolnjevali, saj imajo izvajalci izobraževanja možnost stalnega vpisovanja novih podatkov ter spreminjanja ali dopolnjevanja že objavljenih podatkov. Analiza letošnje izobraževalne ponudbe je sicer pokazala rahel porast števila izvajalcev izobraževanja glede na preteklo leto (za 13 izvajalcev izobraževanja), medtem ko se je število načrtovanih izvedb izobraževalnih programov v primerjavi s preteklim letom nekoliko znižalo (graf 1 in 2). Graf 1: Število izvajalcev izobraževanja odraslih po letih 350 323 326 304 304 300 292 319 275 282 272 254 299 250 220 265 259 189 213 200 191 izobraževanja 180 186 150 164 172 169 133 100 84 80 50 evilo izvajalcev Št 0 /90 /91 il)pr ber) /93 /94 /95 /96 /97 /98 /99 /00 /01 /02 /03 /04 /05 /06 /07 /08 09 10 11 12 13 89 90 (a m 92 93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 /20 /20 /20 /20 /20 19 19 91 19 19 19 19 19 19 19 19 20 20 20 20 20 20 20 20 08 09 10 11 12 19 ece (d 20 20 20 20 20 9119 Leto Graf 2: Število izobraževalnih programov za odrasle po letih 7000,0 6242,0 5928,0 6046,0 6000,0 5321,0 5000,0 4860,0 5365,0 4804,0 4590,0 programov 4333,0 4.255 4093,0 4467,0 4615,0 4000,0 3283,0 2837,0 3000,0 2942,0 3000,0 2700,0 3227,0 2526,0 2469,0 2000,0 1990,0 evilo izobraževalnih 1000,0 Št ,0 …91 /93 /94 /95 /96 /97 /98 /99 /00 /01 /02 /03 /04 /05 /05 /07 /08 /09 10 11 12 13 19 92 93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 /20 /20 /20 /20 19 19 19 19 19 19 19 19 20 20 20 20 20 20 20 20 20 09 10 11 12 20 20 20 20 Leto 10 4.1. Izobraževalna ponudba za odrasle po regijah in občinah Čeprav je izobraženost prebivalstva pomemben dejavnik tudi regionalnega razvoja, že vrsto let opozarjamo, da se možnosti za izobraževanje odraslih po slovenskih regijah precej razlikujejo. Izobraževalna ponudba je obsežna zlasti na tistih območjih, kjer je povpraševanje po izobraževanju večje, to pa je predvsem v večjih in razvitejših regijah. Število izvajalcev izobraževanja se je letos povečalo v večini regij, razen v Gorenjski, Koroški in Spodnjeposavski regiji, kjer je ponudba ostala enaka kot preteklo leto, zmanjšala pa se je v Pomurski (za dva izvajalca izobraževanja) in Notranjsko-kraški regiji (za enega izvajalca izobraževanja) (tabela 1 in 2). Ponudba izobraževalnih programov je letos manjša pri polovici regij (Osrednjeslovenski, Podravski, Gorenjski, Jugovzhodni Sloveniji, Pomurski in Notranjsko-kraški regiji), v ostalih regijah pa se je povečala. Tudi letos med vsemi regijami izstopa Osrednjeslovenska regija z najbogatejšo izobraževalno ponudbo (105 izvajalci izobraževanja in 1.567 izobraževalnih programov ali 36,8 % celotne programske ponudbe). Sledijo Podravska regija (37 izvajalcev izobraževanja, 473 izobraževalnih programov), Gorenjska (36 izvajalcev izobraževanja, 451 izobraževalnih programov) in Savinjska regija (28 izvajalcev izobraževanja, 534 izobraževalnih programov). Izobraževanja ponudba v drugih regijah je skromnejša. Letos so se v skupino z najskromnejšo izobraževalno ponudbo za odrasle uvrstile tri regije, in sicer Spodnjeposavska, Notranjsko-kraška in Zasavska regija (graf 3 in 4). Graf 3: Število izvajalcev izobraževanja po regijah 120 105 100 80 izobraževanja 60 37 36 40 28 evilo izvajalcev 16 20 11 11 Št 10 7 5 4 2 0 Regija 11 Graf 4: Število izobraževalnih programov po regijah 1800,0 1567,0 1600,0 1400,0 1200,0 programov 1000,0 800,0 534 600,0 473 451 386 400,0 222 evilo izobraževalnih 206 154 139 Št 200,0 45 44 34 ,0 Regija Tabela 1: Število izvajalcev izobraževanja v regijah po letih Regija / Leto 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 Osrednjeslovenska 105 100 107 109 124 134 140 148 Podravska 37 36 44 44 51 48 44 41 Gorenjska 36 36 38 39 34 35 40 35 Savinjska 28 25 28 26 29 25 26 27 Jugovzhodna 16 15 17 14 14 14 13 9 Slovenija Goriška 11 8 7 9 13 14 13 12 Obalno-kraška 11 9 11 7 9 14 13 13 Pomurska 10 12 12 8 10 10 11 13 Koroška 7 7 7 7 8 9 9 8 Spodnjeposavska 5 5 5 5 4 6 7 7 Zasavska 4 3 3 3 3 4 3 3 Notranjsko-kraška 2 3 3 4 5 6 7 7 Skupaj 272 259 282 275 304 319 326 323 12 Tabela 2: Število izobraževalnih programov v regijah po letih Regija / leto 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 Osrednjeslovenska 1.567 1.741 1.690 1.678 2.177 2.547 2.622 2.623 Savinjska 534 532 431 481 480 505 550 540 Podravska 473 487 509 518 644 618 683 593 Gorenjska 451 506 515 496 493 560 614 552 Jugovzhodna 386 600 583 565 517 581 531 486 Slovenija Goriška 222 213 218 165 249 222 232 195 Obalno-kraška 206 191 198 175 185 134 220 241 Pomurska 154 222 176 166 217 303 221 218 Koroška 139 131 130 125 129 233 252 200 Spodnjeposavska 45 88 81 65 31 111 113 93 Notranjsko-kraška 44 62 64 65 108 135 111 98 Zasavska 34 31 20 91 91 97 93 89 Skupaj 4.255 4.804 4.615 4.590 5.321 6.046 6.242 5.928 Vrstni red regij se nekoliko spremeni, če primerjamo število prebivalcev v regiji, ki se nanašajo na posameznega izvajalca izobraževanja (tabela 3). Povprečna vrednost znaša 6.499 odraslih na enega izvajalca izobraževanja. Te vrednosti ne presežeta le dve regiji, in sicer Osrednjeslovenska (4.337 prebivalcev na izvajalca izobraževanja) in Gorenjska regija (4.798 prebivalcev na izvajalca izobraževanja). V vseh ostalih regijah so vrednosti nad povprečno vrednostjo. Najmanj ugodna je vrednost tega kazalnika v Notranjsko-kraški (22.450 prebivalcev na izvajalca izobraževanja). Tabela 3: Število odraslih prebivalcev na izvajalca izobraževanja po regijah Regija Prebivalci stari Število Število odraslih na 15 let in več2 izvajalcev izvajalca izobraževanja izobraževanja Slovenija 1.761.347 271 6.499 Osrednjeslovenska 455.385 105 4.337 Gorenjska 172.722 36 4.798 Jugovzhodna Slovenija 121.054 16 7.566 Podravska 281.329 37 7.603 Savinjska 222.212 28 7.936 Obalno-kraška 97.145 11 8.831 Koroška 62.062 7 8.866 Goriška 102.540 11 9.322 Zasavska 38.220 4 9.555 Pomurska 103.459 10 10.346 Spodnjeposavska 60.319 5 12.064 Notranjsko-kraška 44.900 2 22.450 2 Vir: Statistični urad RS: Prebivalstvo po starostnih skupinah in spolu, polletno 1. 1. 2012 13 Vrstni red regij se nekoliko spremeni tudi, če primerjamo število prebivalcev v regiji, ki se nanašajo na posamezni program izobraževanja (tabela 4). Povprečna vrednost znaša 414 odraslih na en izobraževalni program. Te vrednosti ne presežejo tri regije, in sicer Osrednjeslovenska (291 prebivalcev na program izobraževanja), Jugovzhodna Slovenija (314 prebivalcev na program izobraževanja) in Gorenjska regija (383 prebivalcev na izvajalca izobraževanja). Malo pod povprečjem je Savinjska regija z 416 odraslih prebivalcev na program izobraževanja, v ostalih regijah pa so vrednosti nad tem povprečjem. Najmanj ugodna je vrednost kazalnika v Spodnjeposavski regiji, kjer je 1.340 prebivalcev na program izobraževanja. Tabela 4: Število odraslih prebivalcev na izobraževalni program po regijah Regija Prebivalci stari Izobraževalni Število odraslih na 15 let in več programi izobraževalni program Slovenija 1.761.347 4.255 414 Osrednjeslovenska 455.385 1.567 291 Jugovzhodna Slovenija 121.054 386 314 Gorenjska 172.722 451 383 Savinjska 222.212 534 416 Koroška 62.062 139 446 Goriška 102.540 222 462 Obalno-kraška 97.145 206 472 Podravska 281.329 473 595 Pomurska 103.459 154 672 Notranjsko-kraška 44.900 44 1.020 Zasavska 38.220 34 1.124 Spodnjeposavska 60.319 45 1.340 V letošnji izobraževalni ponudbi beležimo izvajalce izobraževanja odraslih iz 54 različnih slovenskih občin. Med njimi po izobraževalni ponudbi izstopa ljubljanska občina s 97 izvajalci izobraževanja ter 1.505 izobraževalnimi programi za odrasle. Sledijo mariborska občina, kranjska, novomeška, velenjska, celjska in koprska občina (tabela 6), v ostalih občinah pa so možnosti za izobraževanje odraslih skromnejša. V 21 občinah je evidentiran po en izvajalec izobraževanja odraslih, v 12 občinah po dva izvajalca izobraževanja, v ostalih občinah pa več izvajalcev izobraževanja (tabela 5). V Savinjski regiji je letos evidentiranih največ različnih občin z izvajalci izobraževanja za odrasle (v osmih občinah), sledijo Osrednjeslovenska, Podravska in Gorenjska regija z izvajalci iz 7 občin, v ostalih regijah je evidentirano manj različnih občin z izvajalci izobraževanja odraslih (tabela 6). 14 Tabela 5: Število izvajalcev izobraževanja odraslih po občinah Občina Število Število izvajalcev Skupaj občin izobraževanja Ljubljana 1 97 97 Maribor 1 25 25 Kranj 1 15 15 Celje 1 14 14 Novo mesto 1 12 12 Ptuj, Škofja Loka 2 po 6 12 Jesenice, Murska Sobota 2 po 5 10 Bled, Brežice, Koper, Nova Gorica, Ravne na Koroškem, 6 po 4 24 Velenje Idrija, Izola, Radovljica, Slovenj Gradec, Šentjur, Trbovlje 6 po 3 18 Ajdovščina, Domžale, Grosuplje, Kočevje, Naklo, Piran, 12 po 2 24 Postojna, Rogaška Slatina, Selnica ob Dravi, Sežana, Šempeter - Vrtojba, Žalec Črnomelj, Ivančna Gorica, Kamnik, Krško, Laško, Lenart, 21 po 1 21 Lendava, Litija, Ljutomer, Moravske Toplice, Ormož, Radenci, Ruše, Slovenska Bistrica, Slovenske Konjice, Šmarje pri Jelšah, Trebnje, Tržič, Velika Polana, Vrhnika, Zagorje ob Savi Tabela 6: Število izvajalcev izobraževanja in izobraževalnih programov po regijah in pripadajočih občinah Regija/občina Število izvajalcev Število izobraževalnih izobraževanja programov Osrednjeslovenska regija 105 1.567 Ljubljana 97 1.505 Domžale 2 40 Grosuplje 2 4 Ivančna Gorica 1 4 Kamnik 1 9 Litija 1 3 Vrhnika 1 2 Podravska regija 37 473 Maribor 25 308 Ptuj 6 81 Selnica ob Dravi 2 6 Lenart 1 33 Ormož 1 38 Ruše 1 1 Slovenska Bistrica 1 6 Gorenjska regija 36 451 Kranj 15 249 Škofja Loka 6 77 Jesenice 5 56 Bled 4 24 Radovljica 3 27 15 Naklo 2 14 Tržič 1 4 Savinjska regija 28 534 Celje 14 132 Velenje 4 176 Šentjur 3 85 Rogaška Slatina 2 4 Žalec 2 52 Laško 1 3 Slovenske Konjice 1 58 Šmarje pri Jelšah 1 24 Jugovzhodna Slovenija 16 386 Novo mesto 12 247 Kočevje 2 6 Črnomelj 1 68 Trebnje 1 65 Obalno-kraška regija 11 206 Koper 4 127 Izola 3 13 Piran 2 5 Sežana 2 61 Goriška regija 11 222 Nova Gorica 4 78 Idrija 3 42 Ajdovščina 2 47 Šempeter - Vrtojba 2 55 Pomurska regija 10 154 Murska Sobota 5 83 Lendava 1 53 Ljutomer 1 10 Moravske Toplice 1 3 Radenci 1 3 Velika Polana 1 2 Koroška regija 7 139 Ravne na Koroškem 4 66 Slovenj Gradec 3 73 Spodnjeposavska regija 5 45 Brežice 4 39 Krško 1 6 Zasavska regija 4 34 Trbovlje 3 34 Zagorje ob Savi 1 6 Notranjsko-kraška regija 2 44 Postojna 2 44 16 4.2. Vrste organizacij za izobraževanje odraslih V Pregledu predstavijo svojo izobraževalno ponudbo raznovrstne organizacije, ki ponujajo izobraževanja za odrasle tako s področja formalnega izobraževanja kot neformalnega. Med zbranimi organizacijami so izobraževalne organizacije (srednje šole in enote za odrasle pri srednjih šolah, ljudske univerze, višje in visoke strokovne šole, fakultete in zasebne šole) ter druge organizacije (društva in zveze društev, zavodi, muzeji, galerije, knjižnice, inštituti, zbornice in druge ustanove), ki izvajajo izobraževanja za odrasle kot dopolnilno dejavnost (tabela 7). Pestra izobraževalna dejavnost poteka tudi v avto šolah, vendar njihovo izobraževalno ponudbo v Pregled ne predstavljamo. Iz spodnje tabele je razvidno, da se med največje ponudnike izobraževanja odraslih uvrščajo zasebne ustanove in šole, srednje šole, ki izobražujejo odrasle, skupaj z enotami za izobraževanje odraslih, višje strokovne šole in ljudske univerze. V zadnjem letu so bili ustanovljeni tudi številni šolski centri, ki imajo lahko več organizacijskih enot – srednje šole, višje strokovne šole, dijaški dom, organizacijsko enoto za izobraževanje odraslih ali medpodjetniškim izobraževalni center. Pomemben del izobraževanja odraslih, zlasti neformalnega izobraževanja, poteka v različnih društvih in zvezah društev, zasebnih neprofitnih zavodih, knjižnicah, muzejih, galerijah, inštitutih, zbornicah in drugih ustanovah, pomembno vlogo na področju izobraževanja starejših pa imajo tudi univerze za tretje življenjsko obdobje, ki običajno delujejo v okviru društev in zveze društev, splošnih knjižnic, ljudskih univerz ali samostojno. Velik del izobraževanje odraslih, zlasti za potrebe poklicnega dela, poteka v samostojnih izobraževalnih centrih in službah za izobraževanje v podjetjih. To so predvsem interna usposabljanja in spopolnjevanja za zaposlene v podjetjih, zato se organizacije le redko odločijo za predstavitev teh izobraževanj. Tabela 7: Število izvajalcev izobraževanja in izobraževalnih programov po vrsti ustanove Vrsta ustanove Izvajalci Izobraževalni izobraževanja programi Zasebna organizacija, zasebna šola 75 1.412 Srednja šola 60 419 Višja strokovna šola 27 78 Ljudska univerza 25 1.252 Enota za odrasle pri srednji šoli 14 280 Zavod 13 46 Društvo, zveza društev 12 46 Univerza za tretje življenjsko obdobje 7 171 Fakulteta, umetniška akademija 7 58 Visoka strokovna šola 6 16 Služba za izobraževanje v podjetju 4 38 Inštitut 4 102 Samostojni izobraževalni center v podjetju 4 133 Knjižnica - splošna 3 39 Javni zavod 4 96 Razvojna agencija 3 41 Zbornica, združenje 2 20 Muzej, galerija 1 6 Posebni izobraževalni center 1 2 17 4.3. Izobraževalna ponudba za odrasle po ciljnih skupinah Izobraževalna ponudba, predstavljena v Pregledu, je namenjena najrazličnejšim ciljnim skupinam (tabela 8). Večina izobraževalne ponudbe je namenjena najširši javnosti - ciljno skupino vsi odrasli so izvajalci izobraževanj navedli kar pri 3.037 izobraževalnih programih (74 %). 24 % izobraževalnih programov so izvajalci izobraževanja načrtovali za brezposelne osebe - med temi izobraževalni programi prevladujejo programi neformalnega izobraževanja (učenje tujih jezikov, računalniški tečaji, tečaji s področja iskanja zaposlitve in večje zaposljivosti, komunikacijski treningi), v manjšem obsegu pa tudi izobraževalni programi za pridobitev višje formalne izobrazbe ter izobraževalni programi za pridobitev nacionalne poklicne kvalifikacije. Starejšim odraslim in upokojencem je skupaj namenjenih 23 % izobraževalnih programov, predvsem s področja splošnega neformalnega izobraževanja. Enak delež izobraževalne ponudbe je namenjen tudi podjetnikom - zlasti neformalni izobraževalni programi s področja poslovodenja in upravljanja, komunikacijskih spretnosti in znanj, računalništva, upravljanja kadrov ter tujih jezikov. Ponudba izobraževalnih programov za druge ciljne skupine, kot so strokovnjaki (pedagogi, andragogi, vodilni, vodstveni in drugim strokovnjaki), starši, osebe s posebnimi potrebami je manjša. Slabih 10 % izvajalcev izobraževanja je pri izobraževalnih programih navedlo kategorijo »druge ciljne skupine«, kjer so navedli zaposlene (v različnih dejavnostih), Rome, tujce, študente in druge ciljne skupine. Tabela 8: Izobraževalni programi po ciljnih skupinah Ciljna skupina Število Odstotek (%) izobraževalnih programov vsi odrasli 3.074 74,43 brezposelni 1.002 24,26 starejši odrasli in upokojenci 946 22,91 podjetniki 934 22,62 strokovnjaki (pedagogi, andragogi, 506 12,25 vodilni, vodstveni …) starši 503 12,18 drugi 397 9,61 osebe s posebnimi potrebami 335 8,11 4.4. Izobraževalna ponudba po vrstah izobraževanja in vsebinskih področjih Izobraževalne programe v Pregledu klasificiramo po Klasifikacijskem sistem izobraževanja in usposabljanja (KLASIUS)3, in sicer po dveh podsistemih klasifikacije - vrsti izobraževanja in vsebinskih področjih izobraževanja: - Klasifikaciji vrst aktivnosti in izidov izobraževanja in usposabljanja (KLASIUS-SRV) in - Klasifikaciji področij aktivnosti in izidov izobraževanja in usposabljanja (KLASIUS-P). Glede na vrsto izobraževanja razvrščamo izobraževalne programe po klasifikaciji KLASIUS-SRV v tri segmente: - formalno izobraževanje (po posameznih ravneh izobraževanja), 3 Uradni list RS št. 46/2006 18 - certifikatni sistem nacionalnih poklicnih kvalifikacij, - dopolnilno izobraževanje (neformalno izobraževanje). Analiza izobraževalne ponudbe po vrstah izobraževanja (tabela 9) je pokazala, da je 75,6 % celotne izobraževalne ponudbe namenjene dopolnilnemu (neformalnemu) izobraževanju odraslih tako za splošne potrebe in prosti čas kot potrebe usposabljanja ali spopolnjevanja za opravljanje poklicnega dela. Izobraževanje za splošne potrebe ter potrebe poklicnega dela je prikazano kot skupni kazalec, saj je ločevanje tovrstnega izobraževanja skoraj nemogoče. Neformalno izobraževanje zajema najrazličnejše vsebine, med katerimi prevladuje vsebinsko področje humanistika, zlasti učenje tujih jezikov, kot so angleščina, nemščina, italijanščina, francoščina in drugi tuji jeziki; sledijo vsebinska področja računalništvo, osebnostni razvoj, poslovne in upravne vede, umetnost in opismenjevanje. Izobraževalne programe dopolnilnega izobraževanja je v letošnji izobraževalni ponudbi navedlo 249 izvajalcev izobraževanja, največjo ponudbo tovrstnega izobraževanja pa imajo zasebne ustanove in šole (1.282 izobraževalnih programov), ljudske univerze (931 programov), univerze za tretje življenjsko obdobje (171 programov), samostojni izobraževalni centri v podjetjih (131) in druge ustanove. V ponudbi izobraževalnih programov za pridobitev višje stopnje formalne izobrazbe (21,3 %), prevladujejo izobraževalni programi srednjega tehniškega, strokovnega ter splošnega izobraževanja (47,45 %), predvsem izobraževalna programa ekonomski tehnik in predšolska vzgoja. Sledijo izobraževalni programi srednjega poklicnega izobraževanja (27,47 %), in sicer izobraževalni programi trgovec, gastronomske in hotelske storitve, administrator, oblikovalec kovin-orodjar. V ponudbi visokošolskega izobraževanja prve stopnje (18,05 %) izstopa višje strokovno izobraževanje z izobraževalnima programoma ekonomist in poslovni sekretar. Ponudba drugih izobraževalnih programov formalnega izobraževanja je manjša (tabela 10). Izobraževalne programe formalnega izobraževanja je v letošnji izobraževalni ponudbi navedlo 284 izvajalcev izobraževanja. Tri odstotke celotne izobraževalne ponudbe je namenjene pripravam na preverjanje in potrjevanje nacionalnih poklicnih kvalifikacij. Prevladujejo izobraževanja za pridobitev nacionalne poklicne kvalifikacije pediker, maniker, vizažist. Tovrstna izobraževanja je navedlo 34 izvajalcev izobraževanja. Tabela 9: Število izobraževalnih programov in izvajalcev izobraževanja po vrsti izobraževanja Vrste izobraževanja Število Število izvajalcev izobraževalnih izobraževanja programov Dopolnilno (neformalno) izobraževanje 3.218 249 Formalno izobraževanje 906 284 Priprave na preverjanje in potrjevanje 131 34 nacionalnih poklicnih kvalifikacij (NPK) 19 Tabela 10: Število izobraževalnih programov formalnega izobraževanja Vrste formalnega izobraževanja Število Število izobraževalnih izvajalcev programov izobraževanja Peta raven: Srednje tehniško in drugo strokovno ter splošno 428 104 izobraževanje Četrta raven: Srednje poklicno in podobno izobraževanje 257 81 Šesta raven: Visokošolsko izobraževanje prve stopnje in 159 52 podobno izobraževanje Druga raven: Osnovnošolsko izobraževanje višje stopnje 16 16 Sedma raven: Visokošolsko izobraževanje druge stopnje in 25 13 podobno izobraževanje Tretja raven: Nižje poklicno in podobno izobraževanje 15 14 Osma raven: Visokošolsko izobraževanje tretje stopnje in 6 4 podobno izobraževanje Analiza izobraževalne ponudbe po vsebinskih področjih (KLASIUS-P) je pokazala veliko raznolikost izobraževalnih vsebin, saj zajema 26 različnih vsebinskih področij in 294 vsebinskih podpodročij. Med širšimi vsebinskimi področji prevladujejo humanistika (27,2 %), računalništvo (14,7 %), poslovne in upravne vede (11,4 %) in osebnostni razvoj (10,8 %), najmanj vsebin pa je s področja naravoslovje, in sicer matematike in statistike, fizike in kemijskih ved, vede o živi naravi in veterinarstva, majhna pa je tudi ponudba vsebin s področja pravnih ved (tabela 11). Vsebinsko področje humanistika (1.157 izobraževalnih programov, 27,2 %) združuje zelo različne vsebine, od tujih jezikov, religije, verstev, slovenskega jezika, zgodovine, arheologije, muzeologije, filozofije, logike, etike, morale, kreativnega pisanja, prevajalstva. Med temi vsebinami izstopa ponudba tujih jezikov (95 %), zlasti angleškega, nemškega in italijanskega jezika, narašča pa tudi izobraževalna ponudba za učenje slovenščine kot tujega jezika in drugih tujih jezikov (na primer španščine, ruščine, grščine). Vsebinsko področje računalništvo (623 izobraževalnih programov, 14,6 %) zajema vsebinska področja uporabnega računalništva, računalniškega programiranja in programskih jezikov, uporabe računalniških preglednic, interneta in računalniških omrežij, urejevalnikov besedil, namiznega založništva in drugih računalniških vsebin. Med temi področji tudi letos prevladujejo vsebine iz uporabe računalniških preglednic, uporabe računalniških urejevalnikov besedil, uporabnega računalništva ter uporabe interneta in računalniških omrežij. Sledi vsebinsko raznoliko področje poslovne in upravne vede (485 izobraževalnih programov, 11,4 %), kjer prevladujejo vsebine poslovodenje in upravljanje, upravljanje kadrov, prodaja na debelo in drobno, tajniško in administrativno delo, knjigovodstvo in računovodstvo in druge vsebine. Sledi izobraževalna ponudba za osebnostni razvoj (458 izobraževalnih programov, 10,7 %), ki zajema vsebine temeljnih komunikacijskih spretnost in znanja, osebnostnega razvoja, medosebnih in socialnih odnosov, razvoja kariere, iskanja zaposlitve in večje zaposljivosti, z znanjem povezana znanja in spretnosti, znanja in spretnosti s področja državljanskih pravic in obveznosti in drugih vsebin. Tudi letos je največ izobraževanj iz temeljnih komunikacijskih spretnost in znanja ter osebnostnega razvoja. 20 Druga vsebinska področja so zajeta v manjšem obsegu (tehnika (strojništvo in obdelava kovin), umetnost (tkanje, pletenje, šiviljstvo, krojaštvo in slikarstvo), izobraževalne vede in izobraževanje učiteljev, osebne storitve (hotelirstvo in gostinstvo), transportne storitve (upravljanje viličarjev, dvigal, žerjavov) in opismenjevanje (funkcionalno opismenjevanje)). Tabela 11: Število izobraževalnih programov po širših vsebinskih področjih KLASIUS-P Vsebinsko področje (širše) Število Odstotek (%) izobraževalnih programov humanistika 1.157 27,19 računalništvo 623 14,64 poslovne in upravne vede 485 11,40 osebnostni razvoj 458 10,76 tehnika 270 6,35 umetnost 180 4,23 osebne storitve 162 3,81 izobraževalne vede in izobraževanje 143 3,36 učiteljev transportne storitve 115 2,70 opismenjevanje 110 2,59 splošne izobraževalne aktivnosti 84 1,97 proizvodne tehnologije 80 1,88 družbene vede 73 1,72 zdravstvo 66 1,55 kmetijstvo, gozdarstvo, ribištvo 65 1,53 arhitektura, urbanizem in gradbeništvo 57 1,34 varstvo okolja 40 0,94 varovanje 30 0,71 socialno delo 22 0,52 novinarstvo in obveščanje 11 0,26 matematika in statistika 8 0,19 fizikalne in kemijske vede 7 0,16 pravne vede 4 0,09 veterinarstvo 3 0,07 naravoslovje 1 0,02 vede o živi naravi 1 0,02 4.5. Ponudba javno veljavnih izobraževalnih programov in izobraževalnih programov brez javne veljavnosti Pretežni del izobraževalne ponudbe za odrasle predstavljajo izobraževalni programi brez javne veljave (2.752 ali 64,7 %). V svoji izobraževalni ponudbi je izvedbo izobraževalnih programov brez javne veljavnosti navedlo 153 21 izvajalcev izobraževanja, največ zasebnih izobraževalnih ustanov in ljudskih univerz. Večina teh izobraževalnih programov (2.621 programov, 95 %) je namenjena neformalnemu izobraževanju odraslih za potrebe poklicnega dela ter za splošne potrebe, manjši delež pa pripravam na preverjanje in potrjevanje nacionalnih poklicnih kvalifikacij (131 programov, 5 %). Ponudba javno veljavnih izobraževalnih programov za odrasle je manjša (1.503 ali 35,3 %). Med ponudniki teh programov (158 izvajalcev izobraževanja) so ljudske univerze, zasebne organizacije in zasebne šole in srednje šole skupaj z enotami za izobraževanje odraslih, višje strokovne šole ter drugi izvajalci. Večina javno veljavnih izobraževalnih programov (906 programov, 63 %) je namenjena pridobivanju višje stopnje formalne izobrazbe odraslih, 597 oziroma 40 % javno veljavnih izobraževalnih programov pa neformalnemu izobraževanju odraslih, zlasti učenju tujih jezikov, računalniškemu opismenjevanju odraslih, zviševanju ravni pismenosti odraslih (tabela 12 in 13). Tabela 12: Javna veljavnost izobraževalnih programov Javna veljavnost izobraževalnih Število Število programov izobraževalnih izvajalcev programov izobraževanja Izobraževalni programi brez javne veljave 2.752 154 Javno veljavni izobraževalni programi 1.503 158 Tabela 13: Število izobraževalnih programov po javni veljavnosti Javna veljavnost / vrsta izobraževalnega programa Število izobraževalnih programov Izobraževalni programi brez javne veljavnosti 2.757 Dopolnilno izobraževanje 2.621 Certifikatni sistem nacionalnih poklicnih kvalifikacij (NPK) 131 Javno veljavni izobraževalni programi 1.503 Dopolnilno izobraževanje 597 Peta raven: Srednje tehniško in drugo strokovno ter 428 splošno izobraževanje Četrta raven: Srednje poklicno in podobno izobraževanje 257 Šesta raven: Visokošolsko izobraževanje prve stopnje in 159 podobno izobraževanje Sedma raven: Visokošolsko izobraževanje druge stopnje 25 in podobno izobraževanje Druga raven: Osnovnošolsko izobraževanje višje stopnje 16 Tretja raven: Nižje poklicno in podobno izobraževanje 15 Osma raven: Visokošolsko izobraževanje tretje stopnje in 6 podobno izobraževanje 22 5. Zaključek Na podlagi opravljene analize podatkov, zbranih v Pregledu ponudbe izobraževanja odraslih za šolsko leto 2012/2013 lahko rečemo, da je naloga uspešno opravljena, kar kažejo tudi različni kazalniki: - svojo izobraževalno ponudbo je predstavilo 272 izvajalcev izobraževanja odraslih (od tega 33 novih izvajalcev izobraževanja, ki so v Pregledu objavili prvič). Po sestavi so izvajalci izobraževanja zelo različni, od izobraževalnih ustanov do raznovrstnih ustanov, ki izvajajo izobraževanja za odrasle kot dopolnilno dejavnost. Med zbranimi izvajalci izobraževanja prevladujejo zasebne izobraževalne organizacije, srednje šole in enote za izobraževanje odraslih, višje strokovne šole ter ljudske univerze, pestro izobraževalno dejavnost pa predstavljajo društva in zveze društev, zavodi, univerze za tretje življenjsko obdobje, muzeji, knjižnice, inštituti, zbornice, razvojne agencije, samostojni izobraževalni centri v podjetjih ter službe za izobraževanja v podjetjih in druge ustanove; - zbrani izvajalci izobraževanja so iz vseh dvanajstih slovenskih regij ter iz 54 občin; - izvajalci izobraževanja so predstavili načrtovano izvedbo 4.255 izobraževalnih programov, med katerimi prevladujejo zelo raznovrstni izobraževalni programi neformalnega izobraževanja za splošne potrebe in prosti čas ter različna usposabljanja in spopolnjevanja za potrebe poklicnega dela. Bogata je tudi ponudba izobraževalnih programov za pridobitev višje stopnje formalne izobrazbe (zajetih je sedem ravni formalnega izobraževanja), ter izobraževalna ponudba priprav na preverjanje in potrjevanje nacionalnih poklicnih kvalifikacij; - izobraževalna ponudba je vsebinsko zelo raznolika, saj zajema kar 26 različnih vsebinskih področij in 294 vsebinskih podpodročij. Največja izobraževalna ponudba je iz vsebinskega področja humanistika, znotraj katerega je prevladujejo vsebine učenja tujih jezikov. Velika je ponudba vsebin s področij računalništva, osebnostnega razvoja ter poslovnih in upravnih ved; - pretežni del izobraževalne ponudbe predstavljajo izobraževalni programi brez javne veljavnosti, zlasti programi neformalnega izobraževanja; - izobraževalna ponudba je namenjena zelo različnim ciljnim skupinam, tako najširši javnosti kot bolj specifičnim ciljnim skupinam (brezposelnim osebam, starejšim, podjetnikom, zaposlenim, različnim strokovnjakom, osebam s posebnimi potrebami, tujcem, različnim etničnim skupinam in drugim). Za nadaljni razvoj naloge je potrebno predvsem: - nadaljnje redno financiranje naloge; - najširši javnosti zagotavljati informacije o aktualni izobraževani ponudbi za odrasle; - redno objavljati aktualne informacije o izobraževalni ponudbi ter drugih dejavnostih in dosežkih v izobraževanju odraslih na spletni strani; - ohranjati reden stik z mrežo izvajalcev izobraževanja odraslih ter okrepiti stik z izvajalci neformalnega izobraževanja (nevladnimi organizacijami - društvi in zvezami društev ter zavodi, knjižnicami, muzeji, galerijami in drugi izvajalci izobraževanja); 23 - k objavi pritegniti nove izvajalce izobraževanja odraslih; - redno promovirati Pregled v najširši in strokovni javnosti, sodelovati z različnimi mediji; - redno odgovarjati na zastavljena vprašanja posameznikov ali ustanov v zvezi z izobraževalno ponudbo ter sodelovati z mrežo svetovalnih središč; - zagotavljati redno ažuriranje in dopolnjevanje baz podatkov o izvajalcih izobraževanja in izobraževalnih programih (centralni register ACS, portal Moja izbira.si); - nadaljevati sodelovanje s Statističnim uradom RS in drugimi partnerji; - voditi arhv podatkov o izvajalcih izobraževanja ter izobraževalnih programih ter omogočati različne poizvedbe, analize in izvoze podatkov o izobraževalni ponudbi preteklih let. 24