Odklikni! Ustavimo spletno nasilje nad ženskami in dekleti Učni načrt za izvedbo delavnic Odklikni! 22 15 100 % Monday, Sept. 18 NO SIM % Sofinancira Program za pravice, enakost in državljanstvo Evropske unije CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana Uredila: Ajda Petek Izdajateljica: Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani – Center za družboslovno informatiko, Kardeljeva ploščad 5, 1000 Ljubljana (v okviru projekta Odklikni! Ustavimo spletno nasilje nad ženskami in dekleti) Založila: Fakulteta za družbene vede, Založba FDV Lektoriranje: Ksenija Pečnik Oblikovanje: Bojan Senjur Prelom: Marko Jelovšek Leto izdaje: november 2019 Brezplačna publikacija Publikacija je dostopna na: http://odklikni.enakostspolov.si/o-projektu Ta publikacija je bila izdana s finančno podporo Programa za pravice, enakost in državljanstvo 2014–2020 Evropske unije. Za vsebino publikacije odgovarja izključno izdajateljica Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani, in kot taka ne more biti v nobenem primeru razumljena kot odraz pogledov Evropske komisije. Sofinancira Program za pravice, enakost in državljanstvo Evropske unije Odklikni! Ustavimo spletno nasilje nad ženskami in dekleti Učni načrt za izvedbo delavnic Odklikni! Ljubljana, november 2019 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Zahvala Tjaši Jerman Kuželički, Evi Al Hawat in Mateji Strašek za pomoč pri zasnovi vsebine učnega načrta za delavnice Odklikni!. ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI KAZALO O projektu Odklikni! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 O učnem načrtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Zakaj se izobraževanje in ozaveščanje mladih izplačata? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 KAJ JE POKAZALA RAZISKAVA ODKLIKNI! MED SLOVENSKO ŠOLSKO MLADINO? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 EVALVACIJE IN IZKUŠNJE IZ DELAVNIC ODKLIKNI! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Priporočila za izvedbo delavnice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Vsebina delavnice – učni načrt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 1. sklop: UVOD IN DOGOVOR O SODELOVANJU (prosojnici 1 in 2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15 Prosojnica 1: Spletno nasilje nad dekleti: prepoznaj in ukrepaj!. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 Prosojnica 2: Dogovor o sodelovanju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17 2. sklop: NASILJE (prosojnice od 3 do 5) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19 Prosojnica 3: Kaj je nasilje? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20 Prosojnica 4: Definicija nasilja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 Prosojnica 5: O nasilju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 3. sklop: SPLETNO NASILJE (prosojnice od 6 do 11) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Prosojnica 6: Primer spletnega nasilja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Prosojnica 7: Ali prepoznaš spletno nasilje? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 Prosojnici 8 in 9: Oblike spletnega nasilja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 Prosojnica 10: Posledice spletnega nasilja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 Prosojnica 11: Posledice spletnega nasilja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30 4. sklop: SPLETNO NASILJE ZARADI SPOLA IN SPOLNI STEREOTIPI (prosojnice od 12 do 17) . . . . . . . . . . .31 Prosojnica 12: Seksistične strategije na spletu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Prosojnica 13: Zakaj je na spletu več nasilja nad ženskami? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Prosojnica 14: Od spolnih stereotipov do nasilja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 Prosojnica 15: Spletno nasilje zaradi spola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Prosojnica 16: Seksualizacija in njen vpliv na spletno nasilje nad dekleti– za srednje šole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 Prosojnica 17: Podprimo enakost spolov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 5. sklop: UKREPANJE OB SPLETNEM NASILJU ZARADI SPOLA (prosojnice od 18 do 22) . . . . . . . . . . . . . . . .40 Prosojnica 18: Kako lahko ustavimo spletno nasilje? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41 Prosojnica 19: Udeleženi v spletnem nasilju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 Prosojnica 20: Bodimo etični . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 Prosojnica 21: Empatija . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 Prosojnica 22: Kam po pomoč? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 6. sklop: ETIČNI KODEKS OBNAŠANJA NA SPLETU (prosojnica 23) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Prosojnica 23: Etični kodeks obnašanja na spletu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 Zadnja prosojnica: Logotipi projekta Odklikni! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50 6 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI O PROJEKTU ODKLIKNI! Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ) ter Fakulteta za druž- bene vede (FDV) Univerze v Ljubljani sta skupaj z Ministrstvom za notranje zadeve (MNZ) – Policijo in Ministrstvom za pravosodje (MP) – Centrom za izobraževanje v pravosodju (CIP) od julija 2017 do konca leta 2019 izvajala projekt Odklikni! Ustavimo spletno nasilje nad ženskami in dekleti, ki ga sofinancira Evropska unija v okviru Programa za pravice, enakost in državljanstvo 2014– 2020. Dostopnost ter množična uporaba interneta in družbenih medijev sta se v zadnjem času močno povečala, zato spletno nasilje predstavlja naraščajoč problem, ki pa so mu po raziskavah bolj izpostavljena dekleta in ženske. Kljub temu ne gre za ločen pojav nasilja, temveč za eno od oblik nasilja nad ženskami, ki je pogosto povezana tudi z drugimi pojavnimi oblikami nasilja, kot so zalezovanje, spolno nadlegovanje, psihično nasilje in intimnopartnersko nasilje. Namen projekta je nadgraditi obstoječe naci- onalne dejavnosti za preprečevanje spletnega Spletna stran in družbena omrežja projekta nasilja z vključitvijo vidika spola v učna in ostala Odklikni!: gradiva, izobraževanja in izobraževalne module Î spletna stran: http://odklikni.enakostspolov.si/ ter priporočila in ukrepe. Î Facebook: https://sl-si.facebook.com/ enakostspolov/ Pričakovani rezultati projekta: Î Instagram: https://www.instagram.com/ Î večja senzibilnost in ozaveščenost o obstoju enakost_spolov/?hl=en spolnih stereotipov in uporabi seksizma na internetu ter spremenjen odnos do prepre- Î Twitter: https://twitter.com/enakost_spolov čevanja spletnega nasilja, Î Snapchat: Enakost spolov Î izboljšano znanje in občutljivost mladih za prepoznavanje, preprečevanje in zaščito pred spletnim nasiljem, Î izboljšano praktično znanje strokovnjakov in strokovnjakinj glede preprečevanja nasilja, zaščite žrtev in kaznovanja povzročiteljev in povzročiteljic ter bolj senzibilno in primer- nejše poročanje o spletnem nasilju v medijih, Î izboljšana ozaveščenost in znanje mladih, (potencialnih) žrtev, ranljivih skupin, staršev, (potencialnih) povzročiteljev in povzročiteljic ter prič o spletnem nasilju (tveganje, pravice, možnost prijave, podporne storitve itd.), Î izboljšana ozaveščenost o obstoju in uporabi ukrepov ter dobrih praks za preprečevanje spletnega nasilja na nacionalni in evropski ravni. 7 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI O UČNEM NAČRTU Učni načrt je bil pripravljen v okviru projekta Ključna sporočila, ki jih želimo prek učnega Odklikni! Ustavimo spletno nasilje nad ženskami načrta predati mladim, so: in dekleti. Namenjen je stroki, ki dela z mladimi, Î spletno nasilje in nadlegovanje žensk in deklet predvsem šolskim ter mladinskim delavkam in sta obliki nasilja zaradi spola. Obe sta nedo- delavcem. Vsebuje informacije in pojasnila o pustni in izvirata iz spolnih stereotipov in pred- vzrokih, oblikah, posledicah in ukrepanju ob sple- sodkov, ki so še vedno prisotni v naši družbi; tnem nasilju zaradi spola in dopolnjuje predstavi- tev v 23 prosojnicah za izvedbo delavnic. Î podpiranje enakosti spolov in zoperstavlja- nje spolnim stereotipom je najboljši način za Učni načrt je bil izdan kot priloga obsežnejšemu boj proti spletnemu nasilju nad ženskami in Priročniku za strokovnjakinje in strokovnjake, ki dekleti; delajo z mladimi. Ta je na voljo v tiskani obliki in na Î zelo pomembno je tudi aktivno sodelovanje spletnih straneh Ministrstva za delo, družino, so- fantov in moških in njihova zaveza, da ne bodo cialne zadeve in enake možnosti: http://odklikni. povzročali, delili, komentirali ali molčali o sple- enakostspolov.si/o-projektu/. tnem nasilju nad ženskami in dekleti; Namen učnega načrta je usposobiti in opremi- Î spletno nasilje in nadlegovanje zaradi spola naj ti stroko z znanjem in orodji: žrtve ali priče prijavijo učiteljicam in učiteljem, staršem, policiji ali drugim ustreznim organom; Î za izvajanje delavnic in pogovor z mladimi o spletnem nasilju zaradi spola, Î razvijanje čuječnosti (zavedanja sebe in svojih občutkov) in empatije (prepoznavanje občut- Î za predajanje znanja mladim o prepoznavanju spletnega nasilja nad ženskami in dekleti in o kov drugih) je ključnega pomena za prepreče- posledicah takega nasilja, vanje spletnega nasilja nad ženskami in dekleti in tudi za prepoznavanje in ukrepanje, ko se Î za ozaveščanje (potencialnih) udeležencev in tako nasilje že dogaja. udeleženk v spletnem nasilju za pravilno rav- nanje pri preprečevanju in pomoči žrtvam. Priročnik je sestavljen iz dveh delov: 23 prosojnic in učnega načrta, ki sta oba razdeljena v šest te- matskih sklopov. Za vsako od 23 prosojnic najdete v učnem načrtu točna navodila za izvedbo (v po- končni pisavi) in točne navedbe, kaj povedati pri posamezni prosojnici (v ležeči pisavi). V navodila pri posameznih prosojnicah so vključene tudi izkušnje in odzivi mladih iz izvedb teh delavnic v okviru projekta Odklikni! (izvedli smo jih 180-krat v slovenskih osnovnih in srednjih šolah), kar vam lahko olajša delo z mladimi. 8 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI SKLOP NASLOV VSEBINA PROSOJNICE UVOD IN Kratka predstavitev tematike in Prosojnici 1 in 2 DOGOVOR O vzpostavitev varnega in zaupnega 1. sklop SODELOVANJU okolja znotraj skupine mladih in v odnosu do osebe, ki delavnico izvaja. NASILJE Splošna opredelitev, kaj je nasilje Prosojnice od 3 do 5 2. sklop in kdo ga opredeljuje. SPLETNO NASILJE Opredelitev pojma spletnega Prosojnice od 6 do 11 3. sklop nasilja, njegovih oblik in posledic. SPLETNO NASILJE Opredelitev oblik in vzrokov Prosojnice od 12 do 17 ZARADI SPOLA spletnega nasilja zaradi spola. 4. sklop IN SPOLNI STEREOTIPI UKREPANJE Definiranje udeleženih v spletno Prosojnice od 18 do 22 OB SPLETNEM nasilje zaradi spola in njihovih vlog 5. sklop NASILJU ZARADI ter krepitev moči mladih za etično SPOLA in empatično ravnanje v primerih spletnega nasilja zaradi spola. ETIČNI KODEKS Aktivnost: priprava lastnega Prosojnica 23 6. sklop OBNAŠANJA NA etičnega kodeksa obnašanja na SPLETU spletu. 9 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI ZAKAJ SE IZOBRAŽEVANJE IN OZAVEŠČANJE MLADIH IZPLAČATA? KAJ JE POKAZALA RAZISKAVA tno nasilje. Skoraj tretjina je to navedla kot razlog, ODKLIKNI! MED SLOVENSKO naslednja četrtina pa je kot vzrok svojega početja navedla »Ker me to zabava«. Podobno so se fantje ŠOLSKO MLADINO? počutili, če so bili žrtve spletnega nadlegovanja V okviru projekta Odklikni! je Fakulteta za družbe- (»Bilo mi je vseeno«, »Bilo mi je smešno«). In se ne vede spomladi 2018 izvedla raziskavo o razšir- tako tudi odzivali na nadlegovanje (»Naredil nisem jenosti in prepoznavanju spletnega nadlegovanja nič«, »Naredil nisem nič, ker je to le zabava«). Tukaj med osnovnošolkami in osnovnošolci zadnjega se odpira veliko prostora za delo s fanti in spremi- triletja ter srednješolkami in srednješolci. V raz- njanje njihovih stališč, vrednot in odnosa do nasilja. iskavo je bilo vključenih 2991 učenk in učencev (49 % deklet) in 2173 dijakinj in dijakov (46 % de- PREPOZNAVANJE POSLEDIC NASILJA klet) iz vseh slovenskih regij. O pomembnosti ozaveščanja mladih o posledicah Več rezultatov iz raziskave Odklikni!, ki vam lahko spletnega nasilja nam zelo veliko pove spodnja ta- pomembno pomagajo pri razumevanju stališč bela. Več kot petina mladih, ki ima stališče, da sple- in odnosa mladih do nasilja, najdete v Odklikni! tno nadlegovanje sploh nima posledic, je v zadnjih Priročniku za strokovnjakinje in strokovnjake, ki dveh mesecih vsak dan nekoga nadlegovalo! delajo z mladimi. Spodaj pa predstavljamo nekaj Odstotki tistih, ki so vsak dan nekoga nadlegovali, rezultatov ankete, ki nedvomno kažejo, da lahko z pa so neprimerljivo manjši med mladimi, ki menijo, izobraževanjem in ozaveščanjem mladih, zmanj- da ima spletno nasilje zelo hude posledice – manj šamo pojavnost nasilja med njimi. kot 1 %, in med mladimi, ki menijo, da ima spletno nadlegovanje manjše posledice – 3,4 %. PREPOZNAVANJE NASILJA Slika je jasna: mladi, ki se zavedajo, da ima spletno Zmanjševanje tolerance do nasilja je še posebej nadlegovanje lahko zelo hude posledice, tega v pomembno pri fantih. V Odklikni! raziskavi med veliki večini (94%) ne počnejo, medtem ko skoraj slovenskimi mladimi so dojemanje spletnega na- polovica mladih (48,8%), ki meni, da spletno nadle- silja kot način zabave s prijatelji fantje navajali kot govanje sploh nima posledic, druge nadleguje najpogostejši dejavnik za to, da so izvajali sple- prek spleta. Vir tabele: Raziskava Odklikni! 2018 10 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI VEDENJE PRIČ Potreba predvsem po delu s fanti se nadalje Kot lahko vidimo, se stališča mladih spreminjajo potrjuje v delu Odklikni! raziskave o odzivih prič v želeno smer. Več mladih se je po delavnicah spletnega nadlegovanja, ki so zelo pomemben strinjalo s trditvijo, da se spletno nadlegovanje dejavnik za razplet nadlegovanja in učinke, ki ga pogosteje dogaja dekletom (razlika 7 odstotnih bo nasilje imelo na žrtev. Raziskava je namreč po- točk). Manj jih je mnenja, da je oseba pogosto kazala, da je več kot dvakrat več fantov kot deklet sama kriva, da jo nadlegujejo (razlika 10 odsto- med takimi pričami spletnega nadlegovanja, ki tnih točk). In prav tako jih je bilo po delavnici to nadlegovanje spodbujajo (»Smejal sem se«, manj mnenja, da so dekleta, ki objavljajo svoje »Komentiral sem nadlegovanje kot dobro idejo«, fotografije na internetu, sama kriva, da jih nad- »Širil sem, da so se smejali še drugi«). Prav tako se legujejo (razlika 11 odstotnih točk). fantje v večji meri kot dekleta vedejo kot pasiv- ne, ignorantske priče (»Naredil nisem nič, ker se Šole, mladinski centri in druge organizacije, ki me to ne tiče« ali zato, »ker je to le zabava« ipd.). se ukvarjate z mladimi, imate možnost za uče- Medtem pa je med pričami, ki branijo žrtve, fantov nje pravičnih obravnav in enakih možnosti ne precej (skoraj polovico) manj kot deklet. glede na spol prek programov za preprečeva- nje nasilja ter ozaveščanja otrok o negativnih EVALVACIJE IN IZKUŠNJE IZ učinkih stereotipov in predsodkov. Raziskava DeSmet et al. (2016) je na primer pokazala, da DELAVNIC ODKLIKNI! med drugim informativni dnevi v šoli o varni Delavnice, na podlagi katerih je bil pripravljen rabi interneta pozitivno vplivajo na vedenje prič učni načrt (med projektom so bile v letih 2018 in nasilja. Zato je spletno nasilje nad ženskami in 2019 180-krat izvedene na slovenskih osnovnih dekleti dobro obravnavati tudi v okviru šole in in srednjih šolah) smo tudi evalvirali. Spodnji graf drugih organizacij, ki se ukvarjajo z mladimi, in prikazuje razliko v stališčih mladih pred in po iz- za izboljšanje vedenja prič uporabiti pristop, ki vedbi delavnice na njihovi šoli. čim bolj vključuje tudi starše in splošno javnost. 80 76% 70 69% 60 50 50% 40 39% 30 30% 20 20% Mislim, da se spletno nadlegovanje Mislim, da je oseba pogosto sama kriva, Dekleta, ki objavljajo svoje fotogra je na pogosteje dogaja dekletom. da jo nadlegujejo. internetu, so sama kriva, da jih nadlegujejo. pred delavnicami po delavnicah Vir slike: Raziskava Odklikni! 2018 11 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI PRIPOROČILA ZA IZVEDBO DELAVNICE CILJNA SKUPINA UČNE METODE: Delavnice so namenjene mladim od 12. leta sta- Î metoda razlage, rosti naprej, tako fantom kot dekletom. Po vaši Î metoda razgovora in plenarne razprave, presoji je možno delavnico izvesti tudi z otroki od 10. leta starosti naprej. Za mlade od 15. leta staros- Î delo v skupinah z elementi diskusije, ti naprej (srednješolska mladina) lahko tematiko Î metoda prikazovanja (video). še bolj poglobite na podlagi vsebin v Priročniku za strokovnjakinje in strokovnjake, ki delajo z mladimi. Dodatne vsebine, ki so primerne samo PRIPRAVA UČILNICE za starejšo mladino, so v učnem načrtu posebej V delavnici sta zelo pomembni učni metodi ple- označene. narna razprava in delo v skupinah. Razmislite o prilagoditvi razporeditve stolov (in miz) v prostoru Dobro je, da so skupine mladih, s katerimi izvajate na način, ki bo čim bolj omogočal in olajšal tak delavnico, mešane po spolu. Zelo pomembno je, način dela. Razprava mora vključevati vse udele- da vsebine slišijo tako dekleta (kot potencialne žene na delavnici, delo v skupinah pa naj vključuje žrtve, priče in povzročiteljice nasilja) kot fantje skupine od dva do pet udeleženih, odvisno od (kot potencialni povzročitelji in priče nasilja). Od velikosti celotne skupine. preventive na področju nasilja nad dekleti lahko veliko koristnega in pozitivnega pridobijo vsi. OBLIKOVANJE ETIČNEGA KODEKSA OBNAŠANJA NA SPLETU TRAJANJE Rezultat delavnice naj bi bil tudi lasten etični Delavnica naj bi trajala 90 minut, vendar pa je to kodeks obnašanja na spletu, ki ga lahko skupina odvisno od sodelovanja skupine, s katero delate. obesi v učilnico, skupni prostor ali podobno vidno Zelo pomemben del delavnice sta namreč tudi mesto. Etični kodeks boste gradili in dopolnjevali plenarna razprava in delo v skupinah, kar pa lahko med delavnico. Na posameznih prosojnicah so v različnih skupinah traja zelo različno. zapisani predlogi členov kodeksa, ki jih lahko sku- paj s skupino tudi prilagodite in nato zapišete na plakat. KAJ POTREBUJEMO ZA IZVEDBO: Î računalnik z internetno povezavo in možnostjo predvajanja videov, Î projektor za PPT-predstavitev, Î zvočnike za predvajanje videov, Î liste papirja in pisala za delo v skupinah, Î večji plakat in flomastre za izdelavo etičnega kodeksa. 12 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Primeri etični kodeksov, ki so nastali v okviru delavnic Odklikni! 13 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI VSEBINA DELAVNICE – UČNI NAČRT 14 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI 1. SKLOP: UVOD IN DOGOVOR O SODELOVANJU (prosojnici 1 in 2) Prvi sklop obsega predstavitev tematike in vzpostavitev varnega in zaupnega okolja znotraj skupine mladih in v odnosu do osebe, ki izvaja delavnico. 15 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 1: Spletno nasilje nad dekleti: prepoznaj in ukrepaj! Spletno nasilje nad dekleti: prepoznaj in ukrepaj! ZA UVOD V TEMO SPLETNEGA NASILJA NAD DEKLETI POVEJTE: Danes se bomo pogovarjali o spletnem nasilju Možno je, da bodo fantje komentirali, da ta delav- nad dekleti in ženskami. Ta delavnica je nastala nica ni zanje. Opozorite jih na to, da tudi če niso v okviru evropskega projekta Odklikni! Usta- v vlogi žrtve, še ne pomeni, da v tovrstnem sple- vi spletno nasilje nad ženskami in dekleti. Naj tnem nasilju niso udeleženi – bodisi kot priče ali najprej razčistimo, da se seveda nasilje dogaja pa povzročitelji. Zato je pomembno, da te vsebine tudi fantom. Tudi to je popolnoma nesprejemljivo slišijo vsi in tako prispevajo k spremembi na bolje. in tudi o tem je treba govoriti. Ampak današnja delavnica se bo osredotočila na vidik spletnega nasilja zaradi spola, kdaj drugič pa se bomo/ boste pogovarjali tudi o nasilju na splošno. Cilj današnje delavnice je, da se naučimo spletno nasilje nad ženskami in dekleti prepoznati, pre- prečiti in pravilno ukrepati, če se dogaja. 16 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 2: Dogovor o sodelovanju Dogovor o sodelovanju Aktivno sodelovanje Bonton – spoštljiv odnos do vseh v skupini Izbira – kaj poveš in česa ne Zaupnost – osebno ostane zasebno Sproščenost Poskusite ustvariti zaupno in sproščeno UDELEŽENIM NA DELAVNICI DAJTE vzdušje za pogovor v skupini, s katero delate. NASLEDNJA NAVODILA: Mladim dajte navodila in se z njimi dogovori- Î Vljudno poslušajte in spoštujte druge, ko govorijo in te o pravilih sodelovanja. ko jim odgovarjate. Î Govorite o svojih mnenjih in brez posploševanja OSNOVNA PRAVILA POTEKA (uporabljajte besede jaz/meni namesto vsi/oni/mi). DELAVNICE Î Brez strahu vprašajte druge udeležence in udele- Ustvarite varno okolje, da bodo vsi čutili, da ženke za pojasnila, vendar na spoštljiv in nenapa- lahko delijo svoja mnenja in predloge. Vsako dalen način. mnenje je pomembno, slabih predlogov ni. Vse, kar bodo mladi delili med delavnico, Î Pri opisovanju konkretnih primerov se osredotočite mora biti sprejeto spoštljivo in diskretno. Cilj na primere, ne na ljudi. Uporabite besede »prijatelj, pogovora je razviti poglobljeno razumeva-prijateljica« ali »nekdo, ki ga poznam« in ne pravih nje (in ne pasivno pritrjevanje). Delavnica je imen. prostor, kjer se vsi učimo drug od drugega in Î Bodite pozorni tudi na svojo govorico telesa in ne-se medsebojno podpiramo. Namen tovrstne verbalne odgovore – ti so lahko tako nespoštljivi kot diskusije je predstaviti, da bi moralo biti tudi besede. spletno okolje na enak način vključujoče in dostopno za vse. Î Zavedajte se, da vam ni treba sodelovati v razpravah in aktivnostih, ob katerih se počutite neprijetno ali se vam zdijo preveč osebne. Î Zavedajte se, da nihče ne pričakuje, da boste delili svoje osebne izkušnje, vendar so dobrodošle, če jih želite deliti. 17 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI OBČUTLJIVA VPRAŠANJA POMEMBNO! PRIJAVITVENA DOLŽNOST Glede na občutljivo tematiko delavnic se lahko Predstavitve z razpravami na temo nasilja se lahko zgodi, da vam udeleženi zastavijo vprašanje, na v skupinah mladih izkažejo za čustveno zahtevne. katerega nimate odgovora ali vam je neprijetno Mladi delijo tudi svoje težke izkušnje z nasiljem, odgovoriti. Lahko jim podate informacijo, da od- zato je pomembno, da ustvarimo varen prostor govora trenutno ne morete podati, vendar boste za odprt in iskren pogovor ter spoštujemo in preverili in se pozanimali in jim odgovor podali ne delimo naprej, kar smo izvedeli v okviru teh kasneje. Glede nekaterih vprašanj lahko vprašate delavnic. Kljub temu pa smo kot oseba, ki dela z za mnenje skupino, preden podate svojega, spet mladimi, odgovorni za njihovo dobrobit in imamo za druga je primerneje, da se z osebo pogovorite zakonsko določeno prijavitveno dolžnost. Vsako na samem po delavnici, medtem ko nekatera pre- razkritje, ki bi lahko kazalo na kaznivo dejanje, segajo okvir tematike delavnice in jih lahko pre- ne more ostati skrivnost. Taka dejanja je treba stavite na kakšno drugo srečanje. prijaviti pristojnim organom: centru za social- no delo, policiji ali državnemu tožilstvu. Izkušnje z delavnic Odklikni! kažejo, da se razpra- va z mladimi zlahka razvije v zelo različne smeri. Zato je potrebna spretnost in pozornost osebe, ki delavnico vodi, da pogovor zavestno in načrtno vrača na osnovno temo. 18 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI 2. SKLOP: NASILJE (prosojnice od 3 do 5) Drugi sklop obsega splošno opredelitev o tem, kaj je nasilje in kdo ga opredeljuje. 19 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 3: Kaj je nasilje? Kaj je nasilje? DELO V SKUPINAH ZA SREDNJE ŠOLE Mlade razdelite v skupine, v katerih sta od dve Po naših izkušnjah z delavnic Odklikni! se sre- do pet oseb (odvisno od velikosti celotne sku- dnješolska mladina bolje odziva in sodeluje v pine). Vsaki skupini dajte list papirja in pisala. plenarni razpravi kot pri delu v skupinah. Zato Na voljo jim dajte nekaj minut (po izkušnjah z predlagamo, da vprašanje »Kaj je nasilje?« delavnic Odklikni! sta dve minuti običajno do- postavite celotni skupini in vodite razpravo v volj), da razmislijo in se pogovorijo o vprašanju skladu z dogovorom o sodelovanju na prejšnji »Kaj je nasilje?«. Ugotovitve naj vsaka skupina prosojnici. zapiše na list papirja. Po preteku časa povabite vsako skupino, da predstavi svojo definicijo nasilja, in jo skupaj pokomentirajte. 20 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 4: Definicija nasilja NASILJE = nespoštovanje meja (prostora, psihološke, fizične, duhovne, pravne, intelektualne – oziroma celostne osebnostne nedotakljivosti) druge osebe oziroma drugega živega bitja. Na kratko predstavite široko definicijo nasilja na ETIČNI KODEKS OBNAŠANJA NA SPLETU prosojnici. Vsak od nas ima svoje osebne meje, Pogovor sklenite z ugotovitvijo, da moramo ki jih morajo drugi spoštovati. Naše pravice in spoštovati meje drugih. To je tudi prva točka meje pa se končajo tam, kjer se začnejo pravice etičnega kodeksa. Na plakat naj nekdo iz in meje drugih. skupine napiše: 1. Spoštujem meje drugih, tudi na internetu! Vprašajte mlade, kdo določi, kaj je nasilje. To je vedno oseba, ki se ji nasilje/neprijetno dejanje dogaja. Ona ve, kje so njene meje in kaj je zanjo nasilje, nikakor ne povzročitelj ali povzročiteljica nasilja. 21 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 5: O nasilju ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! POMEMBNO O NASILJU Nasilje NIKOLI ni upravičeno! Nasilje je običajno izraz želje po PREMOČI. MLADIM PREDAJTE SPODNJA POMEMBNA SPOROČILA: Odgovornost za nasilje je VEDNO na strani do drži za vrat in duši, takrat lahko pograbimo tistega, ki ga povzroča. Kot priče nasilja mora-bližnji trd predmet, da udarimo osebo le toliko, mo paziti, da ne zapademo v obtoževanje žrtve. da popusti prijem, in se umaknemo na varno. In tudi kot žrtve nasilja lahko zaidemo v za nas V tem primeru ne govorimo o nasilju, ampak zelo škodljivo past občutkov sramu, krivde in uporabi fizične sile, da dosežemo omejitev prepričanja, da smo z nečim izzvale nasilno ve- nevarnosti, saj namen tega dejanja ni poško- denje do sebe. Zato je ključno, da se vsi zaveda- dovanje druge osebe. V nobenem drugem pri- mo, da je razlog za nasilje vedno v povzročitelju meru odgovor na nasilje z nasiljem ni ustrezen ali povzročiteljici nasilja. in ni prava rešitev. Nasilje je nesprejemljivo. Vedno lahko najdemo druge načine reševanja Nasilje NIKOLI ni upravičeno. Nihče nima ali pa poiščemo pomoč. pravice izvajati nasilja nad drugo osebo. Življe- nje brez nasilja pa je pravica vseh. Morda bodo Nasilje je običajno izraz želje po PREMOČI, mladi poskušali navajati primere, v katerih je na- PREVLADI nad drugo osebo. Torej gre za silje upravičeno. Razložite jim, da je nasilje upra-zlorabo (nedopustno uporabo) naše moči nad vičeno le v samoobrambi, če nas na primer nek- drugo osebo. 22 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI 3. SKLOP: SPLETNO NASILJE (prosojnice od 6 do 11) Tretji sklop obsega opredelitev pojma spletno nasilje, njegovih oblik in posledic. 23 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 6: Primer spletnega nasilja ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! Poznate primer? Oseba A pošlje svojo golo sliko osebi B. Oseba B sliko (brez dovoljenja) pošlje osebi C. Oseba C jo pošlje osebam Č, D, E … Kmalu za sliko ve cela šola. Je to nasilje? Mobilne naprave in internet nam omogočajo Izkušnje z delavnic Odklikni! kažejo, da mladi hitro deljenje slik in zapisov z drugimi uporabniki osebo A večinoma opredelijo kot osebo žen- in uporabnicami. Vprašajte mlade in se skega spola in jo etiketirajo kot »cipo«, »kurbo« pogovorite o tem, ali imajo izkušnje s primerom, ipd. (angl. slut shaming). Prav tako ji pripisujejo prikazanim na prosojnici. Vprašajte jih, ali se jim krivdo (angl. victim blaming) za to, da se je njena zdi, da je to nasilje. Vprašajte jih tudi, katera od slika razširila po vsej šoli: »Zakaj je pa poslala sliko, oseb v prikazanem primeru izvaja nasilje – oseba sama si je kriva …« Krivde osebe B in osebe C ne A, B ali C. Vprašajte jih, katerega spola so osebe A, priznavajo in ne vidijo kot nasilnega dejanja: »To B in C. vsi delajo!« 24 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Z MLADIMI SE POGOVORITE IN JIM POJASNITE NASLEDNJE: OGLED VIDEA Î Oseba A je poslala svojo golo fotografijo kot Klik na vprašanje »Je to nasilje?« odpre video izraz zaupanja osebi B. Oseba B ni spošto- Društva SOS »PRIVOLITEV – Vse razen ja pome- vala meje zasebnosti osebe A in jo je pres- ni NE«, dostopen na spletu na povezavi: https:// topila. Gre za zlorabo zaupanja in dejanje www.youtube.com/watch?v=n4f4WLoqYmg nasilja proti osebi A. Î Tudi oseba C in vsi drugi, ki so sliko delili, so povzročitelji nasilja in potencialno tudi storilci kaznivega dejanja razširjanja golih ETIČNI KODEKS OBNAŠANJA NA SPLETU posnetkov osebe, mlajše od 18. let. Po ogledu videa sklenite, da moramo vedno vprašati, poslušati in spoštovati odločitev druge Î Če bi oseba A želela, da njeno sliko vidijo vsi, je ne bi poslala samo osebi B, ampak bi jo osebe. Nekdo naj na plakat napiše naslednjo sama javno objavila na družabnih omrežjih, točko etičnega kodeksa: v aplikacijah. (Ta argument se je na delavni- 2. Vse razen JA je NE (vprašam, poslušam, cah Odklikni! izkazal za mladim zelo prepri- spoštujem)! čljivega in je pogosto ustavil nadaljnjo debato o tem, ali je prav razpošiljati gole slike drugih oseb na internetu.) Î Razmislite o tem, kako se oseba A počuti, če njena gola slika kroži po šoli. Î Potrudimo se razumeti in spoštovati odlo- čitve drugih (tudi če gre za nekaj, česar sami ne odobravamo, kot je pošiljanje gole slike) in jih ne obsojati, zmerjati in prezirati. Î Vse osebe so lahko obeh spolov. Î Možen scenarij tega primera je tudi ta, da je oseba A poslala svojo golo sliko osebi B, ne da bi oseba B to želela. V tem primeru je lahko tudi oseba A povzročiteljica nasilja, saj gre za obliko spolnega nadlegovanja. 25 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 7: Ali prepoznaš spletno nasilje? Katere oblike spletnega nasilja poznaš? DELO V SKUPINAH Mladim znova dajte na voljo nekaj minut, da v ZA SREDNJE ŠOLE skupinah od dve do pet oseb razmislijo in se Celotni skupini postavite vprašanje »Katere pogovorijo o vprašanju »Katere oblike spletnega oblike spletnega nasilja poznate?« in vodite nasilja poznaš?«. Ugotovitve naj vsaka skupina razpravo na to temo. zapiše na list papirja. Po preteku časa povabite vsako skupino, da predstavi svoje ugotovitve, in jih skupaj pokomentirajte. Izkušnje z delavnic Odklikni! kažejo, da mladostniki premalo prepoznavajo, kaj vse so oblike spletnega nasilja. 26 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnici 8 in 9: Oblike spletnega nasilja SPLETNO NASILJE = ŽALJENJE • žaljiva sporočila in komentarji • sovražne skupine • obrekovanje • trolanje • predelava fotografij / memi NADLEGOVANJE IN TRPINČENJE • ustvarjanje lažnih profilov • zalezovanje • izsiljevanje / prisila • grožnje / ustrahovanje V skladu z opisi spodaj mladim, kjer je potrebno, se pogosto uporabijo fotografije z interneta brez podrobneje razložite, kaj pomenijo posamezne vedenja ali privolitve upodobljenih oseb. oblike nasilja. Opisi so povzeti po www.safe.si. ŽALJENJE: NADLEGOVANJE IN TRPINČENJE: Î žaljiva sporočila in komentarji – žaljenje, Î lažni profili – ustvarjanje lažnega profila žrtve na zmerjanje ali deljenje sovražnih vsebin, usmer-družbenih omrežjih in v njenem imenu objavlja- jenih na točno določeno osebo (ali skupino); nje vsebin, ki to osebo spravljajo v zadrego ali jo ponižujejo. Druga možnost je uporaba lažnega Î ustvarjanje sovražnih skupin – ustvarjanje profila za prevare ali žaljenje drugih in s tem očr- skupine na družabnih omrežjih, v aplikacijah, nitev žrtve; klepetih z namenom širjenja sovraštva proti določeni osebi (ali skupini); Î spletno zalezovanje – gre za ponavljajoče se, dolgotrajnejše, neželeno vzpostavljanje stika, Î obrekovanje – širjenje neresnic (laži) o žrtvi na spremljanje žrtve prek spleta (družabnih omrežij, spletu, po družabnih omrežjih, prek aplikacij za forumov, klepetov ipd.), lahko tudi v kombinaciji s sporočanje itd.; fizičnim zalezovanjem; Î trolanje – objavljanje žaljivih, sovražnih in Î izsiljevanje – pošiljanje izsiljevalskih sporočil, v provokativnih (izzivalnih) sporočil v spletnih katerih povzročitelj ali povzročiteljica od žrtve skupnostih in klepetih z namenom izzivanja ali nekaj zahteva. Zelo pogosto gre za izsiljevanje pritegovanja pozornosti; za gole oz. intimne posnetke ali denar. Če pa Î predelave fotografij na žaljiv način – žalji- povzročitelj ali povzročiteljica že ima intimne va predelava fotografije ali video posnetka z posnetke žrtve (ki jih je žrtev sama poslala ali namenom ponižanja, posmehovanja osebi na so nastali v njuni pretekli zvezi), grozi, da bo te posnetku; posnetke objavil/-a, če mu/ji ne pošlje denarja ali še več takšnih posnetkov ali znova vzpostavi Î žaljivi memi – ustvarjanje memov s fotografi- jami, podatki žrtve z namenom žaljenja, pos- intimno zvezo z njim/njo in podobno; mehovanja, poniževanja ... Mem je obdelana Î grožnje – uporaba groženj in ustrahovanje žrtve fotografija ali GIF-animacija z dodanim besedi-prek sporočil ali javnih objav na spletu, v skraj- lom, ki naj bi bilo smešno ali norčavo. Za mem nem primeru gre lahko tudi za grožnje s smrtjo. 27 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI SPLETNO NASILJE = IZKLJUČEVANJE izključevanje iz online skupin in spletnih komunikacij ZLORABE ZASEBNOSTI • fotografiranje in snemanje brez dovoljenja • deljenje intimnih posnetkov • kraja gesel / vdori v profile • doxing • zloraba zaupanja IZKLJUČEVANJE: Î vdiranje v profile (račune) – vdiranje (he- kanje) v spletne profile žrtve na družbenih Î izključevanje iz skupin – skupina vrstnikov izloči vrstnika iz skupine na družbenem omrežju omrežjih ali račune elektronske pošte in po- ali v aplikaciji za sporočanje ali pa mu prepreči dobno. Gre za kazniv poseg v zasebnost in bi vstop v skupino. V skupini se o tej osebi pogo- ga lahko primerjali z vlomom v stanovanje; varjajo, o čemer jo obveščajo. Î e-blatenje (doxing) – pridobivanje osebnih podatkov neke osebe na spletu (tudi s heka- njem) in nato razkrivanje, javno objavljanje teh ZLORABE ZASEBNOSTI: podatkov, ne da bi ta oseba to dovolila. Končni Î fotografiranje in snemanje ter objavljanje cilj je množično nadlegovanje te osebe prek posnetkov brez dovoljenja – fotografiranje družbenih omrežij, elektronske pošte, celo na osebe brez njenega dovoljenja je poseg v domačem ali službenem naslovu s strani vseh, zasebnost in tega po zakonu ne smemo izvajati. ki vidijo te podatke; Enako velja za objavo in deljenje teh posnetkov Î zloraba zaupanja – razkrivanje (javno na inter-na družbenih omrežjih ali drugje na internetu; netu ali v zaprti skupini) zasebnih informacij, ki Î deljenje intimnih posnetkov – objavljanje, jih je žrtev zaupala v prepričanju, da ne bodo prepošiljanje, deljenje golih fotografij ali inti- deljene z drugimi. mnih posnetkov žrtve prek spleta; Î kraja gesel – pridobivanje gesla žrtve (za elektronsko pošto, mobilni telefon, račune na družbenih omrežjih ipd.) brez njene vednosti; 28 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 10: Posledice spletnega nasilja Kakšne so lahko posledice doživljanja spletnega nasilja za žrtve? ŽRTEV ŠIBKOST NASILJE ŠIBKOST DELO V SKUPINAH ZA SREDNJE ŠOLE Mladim znova dajte na voljo nekaj minut, da Celotni skupini postavite vprašanje »Kakšne so v skupinah od dve do pet oseb razmislijo in lahko posledice doživljanja spletnega nasilja za se pogovorijo o vprašanju »Kakšne so lahko žrtve?« in vodite razpravo na to temo. Izkušnje posledice doživljanja spletnega nasilja za žrtve?«. z delavnic Odklikni! kažejo, da mladi naštevajo Ugotovitve naj vsaka skupina zapiše na list samo zelo resne in ekstremne posledice sple- papirja. Po preteku časa povabite vsako skupino, tnega nasilja (npr. depresija, samopoškodo- da predstavi svoje ugotovitve, in jih skupaj vanje, samomor). V razpravi jih spodbujajte k pokomentirajte. razmišljanju o bolj subtilnih znakih, kot so sram, žalost, občutek izključenosti, nepripadnosti, slab uspeh v šoli … 29 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 11: Posledice spletnega nasilja Žrtve spletnega nasilja doživljajo: • sram • ponižanje • tesnobo Spletno nasilje ima • osamljenost enake ali hujše posledice kot druge • izločenost oblike nasilja. • breme Je tudi KAZNIVO. • zaskrbljenost • jezo • strah • depresijo • samomorilne misli Izkušnje z delavnic Odklikni! kažejo, da mladi KOT UVOD V NASLEDNJO PROSOJNICO pri skupinskem delu na prejšnji prosojnici naš- MLADIM POVEJTE PODATEK: tevajo samo zelo resne in ekstremne posledice Raziskave so pokazale, da so ženske in dekleta spletnega nasilja (npr. depresija, samopoškodo- kar 27-krat pogosteje žrtev spletnega nasilja kot vanje, samomor). Bolj subtilnih znakov, kot so fantje in moški. žalost, slabo počutje, sram, zaskrbljenost, jeza, nespečnost, občutek osamljenosti, izločenosti, nepripadnosti, ne navajajo. Zato je pomembno, da jih senzibilizirate tudi za prepoznavanje in ETIČNI KODEKS OBNAŠANJA NA SPLETU priznavanje teh posledic kot resnih. Naj jih ne Po pogovoru sklenite, da moramo prepoznati jemljejo zlahka, saj so za žrtev pomembne in za- spletno nasilje in se zavedati, da ima lahko resne radi njih trpi ter potrebuje pomoč. Seveda pa so posledice. Nekdo naj na plakat napiše naslednjo lahko posledice spletnega nasilja zelo hude. Za točko etičnega kodeksa: take primere mladi slišijo tudi iz medijev. 3. Prepoznam spletno nasilje in vem, da ima resne posledice! 30 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI 4. SKLOP: SPLETNO NASILJE ZARADI SPOLA IN SPOLNI STEREOTIPI (prosojnice od 12 do 17) V četrtem sklopu so opredeljene oblike in vzroki spletnega nasilja zaradi spola. 31 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 12: Seksistične strategije na spletu Primeri seksističnih strategij na spletu, ki skušajo utišati ženske in dekleta: • pokroviteljski odnos do žensk in deklet • pretvarjanje, da je edina naloga žensk kuhanje in skrb za dom • merjenje vrednosti ženske s tem, koliko so privlačne za moške • telesno sramotenje • spolno sramotenje (slut-shaming) • grožnje s spolnim nasiljem in zastraševanje • obtoževanje žrtve, ne nasilneža (victim-blaming) MLADIM RAZLOŽITE NASLEDNJE: Po potrebi razložite posamezno strategijo s Dekleta in ženske so v spletnih razpravah, na pomočjo spodnjih opisov: družabnih omrežjih, pri igranju spletnih iger Î Pokroviteljski odnos (angl. mansplaining): itd. lahko tarče določenih oblik neprijetnosti o tem govorimo, ko moški ženskam razlagajo in nasilja, ki se fantom in moškim dogajajo svet s pretirano enostavnimi besedami, kot da neprimerljivo redkeje. Gre za seksizem, kar so otroci, »da bodo laže razumele«. Razlagajo pomeni predsodke na osnovi spola (o čemer stvari, ki jih pravzaprav vsakdo pozna, oz. tudi bomo več razložili v nadaljevanju). Cilj tega pa stvari, ki jih določena ženska očitno pozna. je z diskreditiranjem in omalovaževanjem deklet S tem se ne priznava znanja žensk in deklet, doseči njihovo utišanje in umik iz aktivnega njihovi argumenti so na splošno ovrženi. spletnega življenja. Î Pretvarjanje, da je edina naloga žensk kuhanje in skrb za dom: gre za odrekanje pravice žensk, da izrazijo svoje mnenje, s tem, da se jih opozarja na preteklo vlogo v družbi (»pojdi raje kuhat«) in njihov domnevno nižji položaj v družbi. Î Telesno sramotenje pomeni žaljenje druge osebe zaradi njenega telesa, na primer objava žaljivih/napadalnih in podlih pripomb glede velikosti, teže ali videza osebe. Dekleta so ve- liko pogosteje tarča takšnega sramotenja kot fantje. 32 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Î Spolno sramotenje (angl. slut-shaming) Î Grožnje s spolnim nasiljem in zastraševanje: pomeni kritiziranje žensk in deklet, ki naj bi s gre za poskus omejevanja svobode, podrejanja svojim obnašanjem ali videzom kršila pričakova- in poniževanja žensk in deklet na spletu prek nja družbe glede primernega spolnega vedenja. zastraševanja s spolnim nasiljem, posilstvom. Zaradi stila oblačenja ali načina življenja (zlasti Cilj je umik ženske ali dekleta iz spletnih po- spolnega) se jim pripisuje, da so »kurbe«. S tem govorov, razprav, omrežij, iger itn. Tak način je seksističnim sramotenjem se jih ponižuje in še posebej prisoten pri ustrahovanju žensk in diskreditira. deklet, ki igrajo spletne igre. Veliko se jih zaradi Tako telesno kot spolno sramotenje sta strate- tega umakne iz teh spletnih skupnosti ali skri- giji za utišanje deklet na spletu. Tudi če gre pri vajo svojo identiteto z moškim vzdevkom. Tako spletnem pogovoru/razpravi za popolnoma zastraševanje je zelo prisotno na spletu tudi drugačne teme, se pozornost obrne na njihovo proti ženskam v politiki in na drugih pomemb- telo in spolnost. Cilj je, da se ženske in dekleta nih položajih v družbi. počutijo nelagodno, se sramujejo in se umakne- Obdolževanje žrtve (angl. victim-blaming): jo iz pogovorov. Î gre za valjenje krivde in odgovornosti za nasi- Î Merjenje vrednosti ženske s tem, koliko je lje, ki jim je bilo povzročeno, na žrtve, iskanje privlačna za moške: gre za obravnavo žensk razlogov, kaj so morda same naredile, da so in deklet, kot da so spolni objekti in ne osebe s izzvale nasilje nad sabo oz. celo česa niso nare- svojim mnenjem in pravicami. S tem se ženske dile, da bi se nasilju izognile. Na primer: »Zakaj in dekleta postavlja v podrejen položaj in se jih je objavljala take fotografije?« – »Saj sama pro- reducira zgolj na njihovo seksualno dimenzijo. vocira!« – »Zakaj je odgovarjala na komentarje, Cilj tega je diskreditacija njihovega mnenja, bolje bi bilo, da je tiho« in podobno. omejevanje izražanja žensk in deklet ter onemo- gočanje njihove aktivne participacije na spletu, v družbi. 33 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 13: Zakaj je na spletu več nasilja nad ženskami? Zakaj je (na spletu) več nasilja nad ženskami? DELO V SKUPINAH ZA SREDNJE ŠOLE Mladim znova dajte na voljo nekaj minut, da v Celotni skupini postavite vprašanje »Zakaj je skupinah od dve do pet oseb razmislijo in se (na spletu) več nasilja nad ženskami?« in vodite pogovorijo o vprašanju »Zakaj je (na spletu) več razpravo na to temo. nasilja nad ženskami?«. Ugotovitve naj vsaka skupina zapiše na list papirja. Po preteku časa povabite vsako skupino, da predstavi svoje ugotovitve, in jih skupaj pokomentirajte. Izkušnje z delavnic Odklikni! kažejo, da bo pre- cej odgovorov vsebovalo tudi spolne stereotipe, predsodke, seksizem in seksualizacijo: »Ker so ženske nežnejše, ker so šibkejše, ker to dopustijo, ker so neumnejše, ker se ne znajo postaviti zase, ker so seksi …« »Ker so moški močnejši, pamet- nejši in sposobnejši, ker so fantje potrebni …« Zato mladim povejte naslednje: Večina vaših odgovo- rov je stereotipov. Poglejmo, kaj so stereotipi in zakaj moramo biti nanje pozorni, saj se lahko v določenih primerih stopnjujejo do nasilja. 34 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 14: Od spolnih stereotipov do nasilja Punce so Stereotipi šibkejše. Predsodki Punca se ne bo postavila zase. Diskriminacija Raje se spravim na punco kot na fanta. Mladim najprej podrobneje razložite pojme spolni 2. Spolni predsodki in seksizem so tako kot stereotipi, predsodki in diskriminacija. stereotipi neupravičena, neargumentirana in nepreverjena stališča oz. napačne sodbe o 1. Spolni stereotipi so posplošene in poe- ljudeh različnih spolov, za razliko od stereoti- nostavljene predstave o značilnostih in vlo- pov pa jih spremljajo še močna čustva. Zato gah žensk in moških, na primer ženske so so tudi nevarnejši in odpornejši na spremem- nežne, čustvene, prijazne, občutljive, skrbne be od stereotipov. Sprožajo jezo, sovraštvo, ipd., medtem ko so moški močni, pogumni, odpor, pa tudi občutek zadoščenja in se kažejo dominantni, vplivni, razumni ipd. V resnič- v nespoštljivem, nestrpnem, ponižujočem ali nem življenju niti vse ženske niti vsi moški prezirljivem odnosu. Pogosto z njimi upraviču- ne ustrezajo prejšnjim opisom. Stereotipov jemo dejanja agresije, sistematičnega nasilja, se pogosto ne zavedamo, ampak jih spre- diskriminacije. jemamo kot samoumevne in se skladno z njimi tudi obnašamo. Na tak način lahko ne 3. Spolna diskriminacija je neupravičeno ne- živimo svojih pravih potencialov, ampak se enako obravnavanje različnih spolov, ki ima za prilagajamo družbenim pričakovanjem. Zato posledice izključenost, marginalizacijo. Tudi so stereotipi lahko škodljivi in omejujoči tako spletno nasilje nad ženskami in dekleti je obli- za moške kot ženske. Spolni stereotipi so pri- ka spolne diskriminacije in lahko vodi k temu, sotni vsepovsod: v družini, v vrtcu, v šoli, pri da se ženske in dekleta umaknejo iz spletnih prostočasnih dejavnostih, na delovnih mestih, aktivnosti, njihov glas ni slišan, s čimer so v medijih, v politiki, kulturi itd. prikrajšane za pravice in priložnosti. 35 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI PRIMER: Ponazorimo še s primerom. Imamo dekle in OGLED VIDEOV ZA SREDNJE ŠOLE: fanta, ki sta par. Fant se na zabavi spogleduje z 1. Klik na zeleno puščico pri stereotipih od- drugo sošolko. Njegovo dekle je jezno in se želi pre video Evropskega inštituta za enakost maščevati. Zaradi stereotipa v naši družbi, da spolov (EIGE) »Spolni stereotipi in izobrazba so punce šibke, ima predsodek, da se punca ne (Gender stereotypes and education)« do- bo postavila zase. Zato na spletu raje napade stopen na spletu na povezavi: https://www. sošolko, kot da bi se pogovorila s svojim fantom. youtube.com/watch?v=nrZ21nD9I-0 Tako je sošolka zaradi stereotipov obravnavana Video je dobra iztočnica za razpravo o izbiri slabše kot fant, celo deležna nasilja, čeprav je v poklica in karieri. Smo si ju izbrali iz svobo-resnici fant tisti, ki je zlorabil zaupanje svojega dne volje? dekleta in ni spoštoval njunega odnosa – to je 2. Klik na oranžno puščico pri predsodkih diskriminacija. odpre video podjetja Always »Run like a girl«, dostopen na spletu na povezavi: https:// Vprašajte mlade, ali lahko navedejo še kakšen www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs primer, kako lahko stereotipi prerastejo v diskriminacijo. 36 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 15: Spletno nasilje zaradi spola ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! ClickOFF! OdKLIKNI! Nasilje zaradi spola Večina nasilja na spletu se ženskam in dekletom dogaja zato, ker so ŽENSKE! MLADIM POJASNITE: VSEBINA ZA SREDNJE ŠOLE Spolni predsodki so škodljivi za vse. Tudi moški in Na splet se širi tudi intimnopartnersko nasilje. fantje so deležni spletnega nasilja zaradi spola, To je nasilje, ki ga izvaja ena oseba nad svojo vendar spolni predsodki pogosteje pripeljejo trenutno ali bivšo partnerko ali partnerjem. do nasilja nad ženskami in dekleti. Izraz nasilje Žrtve nasilja v intimnopartnerskih zvezah so v zaradi spola uporabljamo za vse oblike nasilja, največji meri ženske in dekleta, več povzročite- ki so posledica neenakosti med spoloma in so ljev pa je moških oziroma fantov. usmerjene proti osebi zaradi njenega spola. Ste- reotipi in predsodki, ki ženskam pripisujejo po- Sodobne tehnologije podpirajo klasične oblike drejen družbeni položaj, legitimirajo tudi nasilje nasilja, ker omogočajo dodatne posege v inti-proti njim. To pomeni, da te nekdo nadleguje, žali mnost, npr. aplikacije za sledenje, nedovoljeno samo zato, ker si punca in/ali ker si drugačna, širjenje intimnih posnetkov, zlorabe kreditnih kot tvoja okolica pričakuje. Nasilje zaradi spola kartic … V spletno intimnopartnersko nasilje vključuje kakršnokoli obliko nasilja ali zlorabo, ki sodijo tudi zahteve, da partner/-ka z nami deli povzroča (fizično, psihično, spolno) bolečino ali svoja gesla za dostop do spletnih računov, trpljenje. Kot smo že prej povedali, gre pri nasilju profilov, mobilnega telefona, zalezovanje in za zlorabo moči ene osebe nad drugo osebo z omejevanje njenih/njegovih spletnih komu- namenom nadvlade, tudi dekleta do dekleta, nikacij in tudi ustvarjanje lažnih profilov bivše npr. ko želi ena onemogočiti drugo, ker je v ne- partnerke/-ja z namenom žaljenja, sramote- čem dobra oz. uspešna/uspešnejša. nja, obrekovanja. Vprašajte mlade, ali so že kdaj imeli občutek, da so nadlegovani, postavljeni v neprijetno situacijo ali degradirani samo zaradi spola? 37 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 16: Seksualizacija in njen vpliv na spletno nasilje nad dekleti– za srednje šole Sek S su ek al a ilzaci zac ja j Porni Por fifka k cija Objek e t k if t i if ka k ci c ja SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Vsebina te prosojnice je primerna za srednje- Razpravljajte s skupino še o drugi sliki (na kateri šolsko mladino. Po presoji jo lahko uporabite so različne naslovnice revije GQ) o naslednjih tudi za starejše otroke v osnovni šoli. vprašanjih: Î Kakšna je razlika med medijsko reprezentacijo KOT UVOD MLADIM POVEJTE: žensk in moških? Naša družba, mediji, internet so prežeti s seksu- Î Kaj vidimo na primerih naslovnic revije GQ? alizacijo, pornifikacijo in objektifikacijo žensk Kako so prikazane ženske in kako moški? (Po- in deklet. Ženske in dekleta so predstavljene dobe žensk so izredno seksualizirane, razga- in obravnavane primarno kot spolno bitje, kot ljene, celo pornificirane, ženske predstavljajo objekt, zreducirane zgolj na svojo seksualno di- kot objekt brez posebnih značajskih lastnosti. menzijo. To ženske postavlja v podrejen položaj, Izražajo spolnost, zapeljivost, igrivost, ranljivost, kar vpliva tudi na normaliziranje in legitimiranje skrivnostnost … medtem ko so moški na slikah nasilja nad njimi. zapeti do vratu in izžarevajo značaj: moč, spo- sobnost, odločnost, samozavest …). Pokažite mladim prvo sliko z dekletom na Î Kako taka reprezentacija v medijih, oglasih, barskem stolu. Povejte jim, da gre za oglas in jih videospotih vpliva na naša stališča, prepričanja, vprašajte, kaj ta slika oglašuje. Gre za reklamo za pričakovanja o ljudeh obeh spolov? Kako vpliva čevlje in za primer pornifikacije v oglasih. na naš odnos in vedenje do žensk in moških ? Î Kako vpliva na to, kaj čutimo, da družba pri- čakuje tudi od nas glede na to, katerega spola smo? 38 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 17: Podprimo enakost spolov PODPRIMO ENAKOST SPOLOV! ENAKOST ISTOST MLADIM RAZLOŽITE: Raziskave kažejo, da je v družbah, kjer je večja enakopravnost med ženskami in moškimi, veliko Tu je odgovor in rešitev za prej predstavljene manj nasilja nad ženskami. probleme spletnega nasilja nad dekleti, ki je pos- ledica stereotipov in predsodkov v naši družbi. Zato ne reproducirajmo stereotipov in vedenj, ki Podprimo enakost spolov! diskriminirajo ženske, temveč se jim zoperstav- ljamo. Zagovarjajmo in si prizadevajmo za ena- Kaj to pomeni? Veliko ljudi meni, da enakost kovreden položaj deklet in žensk v družbi. pomeni, da smo moški in ženske isti. Nikakor ne, prav nasprotno, enakost pomeni sprejemanje razlik in drugačnosti moških in žensk. Pomeni, OGLED VIDEA da smo moški in ženske enakovredni, imamo iste Klik na sliko 50/50 odpre video Sektorja za pravice, enako moč doma, v šoli, službi, na sple- enake možnosti pri MDDSZ »Podprimo enakost tu, v družbi, ne glede na naše razlike in različne med spoloma«, dostopen na spletu na povezavi: družbene vloge. https://www.youtube.com/watch?v=h- BWk8anv6Q Želimo si, da spol ne bi določal, kaj je primerno ali neprimerno zate, s katerimi igračami se lahko ali ne smeš igrati, kateri poklic izbrati, si premočna ETIČNI KODEKS OBNAŠANJA NA SPLETU ali prenežen za svoj spol … Enakost torej prinaša Pogovor sklenite z oblikovanjem naslednje točke enake priložnosti za oba spola. Šele ko vsi poč- etičnega kodeksa: nemo tisto, v čemer smo dobri in kar nas veseli ter 4. Zavedam se stereotipov ter dekleta in fante razvijamo svoje potenciale, lahko polno prispe- obravnavam enako! vamo k družbenemu razvoju, od katerega bomo imeli korist vsi, tako ženske kot moški. 39 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI 5. SKLOP: UKREPANJE OB SPLETNEM NASILJU ZARADI SPOLA (prosojnice od 18 do 22) Peti sklop obravnava definiranje udeleženih v spletno nasilje zaradi spola in njihovih vlog ter krepitev moči mladih za etično in empatično ravnanje v primerih spletnega nasilja zaradi spola. 40 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 18: Kako lahko ustavimo spletno nasilje? MLADIM POVEJTE: OGLED DVEH VIDEOV: Do sedaj smo se pogovarjali, kako prepoznati 1. Klik na sliko dekleta odpre video »Odklikni! nasilje, zdaj pa nadaljujemo s tem, kaj storiti oz. Vsaka 12. ženska bo v življenju doživela kako ukrepati ob nasilju. vdor v zasebnost«, dostopen na spletu na povezavi: https://www.youtube.com/ DELO V SKUPINAH watch?v=o37ytejn1R4 Mladim znova dajte na voljo nekaj minut, da v 2. Klik na podčrtano besedo »ustavimo« odpre skupinah od dve do pet oseb razmislijo in se video projekta Varni brez nasilja (ISA Institut) pogovorijo o vprašanju »Kako lahko ustavimo »Jaz ne bom! Kaj pa ti?«, dostopen na spletu spletno nasilje nad ženskami in dekleti?«. na povezavi: https://www.youtube.com/ Ugotovitve naj vsaka skupina zapiše na list watch?v=8A2vRg364NA papirja. Po preteku časa povabite vsako skupino, da predstavi svoje ugotovitve, in jih skupaj pokomentirajte. ZA SREDNJE ŠOLE Celotni skupini postavite vprašanje »Kako lahko ustavimo spletno nasilje nad ženskami in dekleti?« in vodite razpravo na to temo. 41 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 19: Udeleženi v spletnem nasilju Kot priča: Kot žrtev: Kot povzročitelj/-ica: • PODPRI ŽRTEV • POSTAVI MEJE • podajaj pozitivne • razvijaj čuječnost • ZAHTEVAJ, da komentarje • razvijaj EMPATIJO do sebe povzročitelj/-ica preneha • jasno OBSODI vsako in drugih • odgovori s HUMORJEM NASILJE • POIŠČI POMOČ • BLOKIRAJ, PRIJAVI • SPREGOVORI, POIŠČI • POVEJ, POIŠČI POMOČ POMOČ Mladim predstavite, kako se lahko udeleženi Î ODGOVORI S HUMORJEM. Raziskave so v spletnem nasilju nad dekleti in ženskami pokazale, da odgovor na šaljiv, humoren odzovejo glede na to, v kakšni vlogi se znajdejo: način v nekaterih primerih spletnega nasilja učinkuje koristno, razelektri napetost in pre- KOT ŽRTEV: seneti, razoroži povzročitelja/-ico nasilja. Î POSTAVI MEJE. Ko ti ni prijetno, postavi mejo. Î BLOKIRAJ, PRIJAVI. Nasilje prijavi tam, kjer Nasilje ni naravna nesreča, ki te doleti. Na se ti dogaja – na družbenem omrežju, v foru- povzročitelja ali povzročiteljico lahko vplivaš. mu, aplikaciji. V nekaterih primerih je pot- Pomembno je, da deluješ asertivno. To pome- rebna tudi prijava na policijo. Blokiraj spletne ni, da se jasno postaviš zase in svoje pravice, ne stike, ki te žalijo, zalezujejo, neželeno s teboj da bi s tem posegal v pravice druge osebe. navezujejo stik. Î ZAHTEVAJ, DA POVROČITELJ/-ICA PRE- Î POVEJ, POIŠČI POMOČ. Ne bodi tiho. To, NEHA. Jasno povej, kaj te moti, in zahtevaj, da da si žrtev, ne pomeni, da si šibka. Poišči po- s tem preneha. Raziskave so pokazale, da taka moč na spletu ali zunaj njega. Povej prijate- reakcija naleti na najboljši odziv. Na primer: ljem, družini, učiteljem. Lahko pokličeš tudi »Ne piši takih stvari o meni. Nehaj!« – »Ne obja- na Tom telefon 116 111. Dobro je, da svoje de- vljaj mojih slik. Izbriši slike, ki si jih objavil/-a«. janje napoveš. Na primer: »Če me ne nehaš Lahko izraziš tudi svoja čustva: »Počutim se zmerjati, bom poiskala pomoč učiteljice.« žalostno in jezno, ker se mi posmehuješ prek spleta. Prosim, da tega več ne delaš. « 42 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI KOT PRIČA: KOT POVZROČITELJ/-ICA: Î PODPRI ŽRTEV. Žrtvi lahko izraziš podporo Î RAZVIJAJ ČUJEČNOST. Opazuj sebe in svoje javno ali v zasebnih sporočilih. Povej ji, da si telo v vsaki situaciji. Bodi pozoren na svoje od- opazil/-a, da je žrtev nasilja in da ta dejanja zive na to, kar se dogaja okrog tebe. Kaj v tebi obsojaš in ji želiš stati ob strani. sproža potrebo po nasilnem vedenju do druge osebe? Kako to čutiš v telesu? Lahko napetosti Î PODAJAJ POZITIVNE KOMENTARJE. Če je nekdo tarča žaljivih komentarjev, lahko ti poskušaš sprostiti na kakšen bolj sprejemljiv podaš pozitiven komentar in izpostaviš, kaj ti način, npr. da tolčeš po blazini, na vso moč je na njej, njenih slikah, osebnosti, obnašanju, tečeš na mestu, kričiš na ves glas v naravi ali v dosežkih ipd. všeč. Postavi se na stran žrtve. blazino? Î RAZVIJAJ EMPATIJO DO SEBE IN DRUGIH. Î JASNO OBSODI VSAKO NASILJE. Če vidiš, da se dogaja spletno nasilje, lahko tudi sam Empatija je nekaj, kar lahko razviješ. To je razu- povzročitelju/-ci nasilja napišeš/rečeš, da se ti mevanje in sprejemanje sebe in drugih. Nihče to ne zdi primerno. Posebej fantje, zavedajte ni popoln. Tak kot si, si v redu, in tudi drugi so v se, da nasilje ni zabavno, ni smešno in ni samo redu taki, kot so. Če se sprejemamo in razume- šala. Nasilje je resno in zaradi njega žrtev trpi. mo, lahko sobivamo brez nasilja. Zato ga ne dopuščajte med svojimi prijatelji, Î POIŠČI POMOČ. Nasilje pogosto izvira iz sošolci, ampak ga jasno in glasno obsodite. Če težav osebe, ki nasilje izvaja. Če problemov in so ljudje tiho, se nasilje normalizira. Na primer: določenih situacij ne znaš reševati drugače kot če sošolec tebi in skupini fantov pošlje/pokaže z nasiljem, je nujno, da si poiščeš pomoč oz. golo sliko svojega dekleta, mu reci, da se ti to svetovanje. Verjemi, da lahko prideš do tega, ne zdi v redu in da je to zloraba. Povsod, kjer si da boš lahko ravnal/-a bolje in boš sam/-a s priča nasilju, ozaveščaj, prepričuj in zagovarjaj sabo veliko bolj zadovoljna. svoja stališča proti nasilju. Î SPREGOVORI, POIŠČI POMOČ. Če se kot priča bojiš poseči v nasilje na spletu, saj ne želiš ETIČNI KODEKS OBNAŠANJA NA SPLETU tudi sam postati tarča nasilja, poišči pomoč. Povej odrasli osebi, ki je vredna zaupanja, kaj Ugotovitve pogovora napišite na plakat etičnega se dogaja. kodeksa kot naslednje točke: 5. Če doživljam nasilje, znam reči NE. Pravico imam postaviti se zase! 6. Če opazim, da se nasilje dogaja drugim, to od- ločno obsodim in podprem žrtev! 7. Razvijam čuječnost in krepim empatijo do sebe in drugih ter ne povzročam nasilja! 43 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 20: Bodimo etični Bodimo etični Povabite vse mlade, naj besede in ravnanja, ki vzbujajo nelagodje, nestrpnost, kot so: sovraštvo, strah, seksizem, zmerjanje, nadlegovanje, pornografija brez privolitve (širjenje intimnih posnetkov) in spletno nasilje, zamenjajo s SVOBODO, POGUMOM, SOLIDARNOSTJO, SPREJEMANJEM, VARNOSTJO, PREVENTIVO in SPOŠTOVANJEM ZASEBNOSTI. 44 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 21: Empatija EMPATIJA 1. Zavedam se sebe 5. Lahko se vživim v in svojih občutkov – občutke drugih. čuječnost. 4. Poslušam in 2. Zavedam se, da se razumem, ko mi nekdo vsi ne odzivajo na pove, kaj doživlja. enak način kot jaz. 3. Poskušam razumeti stališče drugega. UVODOMA MLADIM POJASNITE: MLADIM POSTAVITE VPRAŠANJA IN PRI Zavedanje sebe, svojih občutkov (čuječnost) in VSAKEM PUSTITE NEKAJ TRENUTKOV, DA prepoznavanje občutkov drugih (empatija) sta SI V MISLIH ODGOVORIJO. ključnega pomena za preprečevanje spletnega 1. Ali se zavedam sebe in svojih občutkov? nasilja nad ženskami in dekleti ter tudi prepo- 2. Ali se zavedam, da se vsi ne odzivajo na enak znavanja in ukrepanja, ko se tako nasilje že do- način kot jaz? gaja. Oboje lahko razvijamo, »natreniramo«. 3. Ali poskušam razumeti stališče drugega? Čuječnost pomeni biti povsem prisoten/-na v 4. Ali poslušam in razumem, ko mi nekdo pove, trenutku. Pomeni , da se zavedamo, kaj razmiš- kaj doživlja? ljamo, kaj govorimo/pišemo, kako se počutimo (veselje, sreča, jeza, ljubosumnost …), kaj si želi-5. Ali se lahko vživim v občutke drugih? mo. Pomembno je, da se občutkov »samo« zave- damo in jih ne ocenjujemo, ne delimo na »dobre/ slabe«, brez presojanja, brez kritike. NATO VODITE RAZPRAVO O NASLEDNJIH Empatija pa pomeni, da pomislimo, kako se po- VPRAŠANJIH: čuti druga oseba, ki je nadlegovana s kakršnokoli Î Je biti empatičen/-na lahko ali težko? obliko nasilja, kako bi se počutila naša sestra/ mama/teta/prijateljica, če bi se to dogajalo njej, Î Kaj oz. kdaj je težko in zakaj? in kako bi se počutili mi, če bi bili mi sami žrtev. Î Kaj bi potrebovali, da bi lahko bili empatični? 45 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI MLADIM LAHKO PREDLAGATE NEKAJ NAČINOV, KAKO NA SPLETU RAVNATI EMPATIČNO IN ČUJEČNO: Î Ne pozabi, da so ljudje, s katerimi se pogovar- Î Svoje skupine sledilcev/sledilk oz. spletnih jaš in igraš na spletu, resnični ljudje. Tudi če jih prijateljev/-ic ne prosi za pomoč. Raziskave ne poznaš osebno, si predstavljaj, da oseba so pokazale, da prejem velike količine sporočil sedi zraven tebe, preden poveš ali vtipkaš s podporo močno ojača čustvo jeze in lahko karkoli. povzroči dramo in zaostri konflikt. Î Počakaj. Ne odzovi se takoj. Ko se zgodi Î Pozornost usmeri v to, kaj čutiš ! Dobre odlo-nekaj, kar te jezi, si vzemi nekaj časa, da prvi čitve je težko sprejeti, ko smo besni, prestraše- naval jeze ali strahu zbledi. ni ali užaljeni. Če ti srce divje utripa ali če imaš občutek tesnobe, je bolje, da se za nekaj časa Î Če zmoreš , se pogovori osebno in ne na sple- tu. Ne pozabi, da ljudje na spletu težje zazna- odklopiš z interneta in nadaljuješ, ko se telo in jo, kako se počutiš, zato lahko dogodek hitro čustva pomirijo. preraste v dramo. Î Razmisli o posledicah, preden postaneš del problema. Î Pogovori se s prijatelji/-cami in družino o tem, kako se počutiš. (Otroci vztrajno trdijo, da je za rešitev spletnega konflikta dovolj, da jim nekdo prisluhne in jih sliši.) Če ne moreš govoriti z nekom, ki ga poznaš, pokliči telefon- sko številko za pomoč npr. TOM telefon, SOS telefon … 46 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 22: Kam po pomoč? Kam po pomoč? Povejte mladim, da poleg staršev, učiteljic in učite- ki je v pristojnosti policije. Več informacij naj- ljev, prijateljev in prijateljic lahko za pomoč zaprosijo dete na spletnih straneh Policije: naslednje organizacije, katerih logotipi so na pro- - Nasilje nad vrstniki, kjer je omenjeno tudi sojnici: spletno nasilje: https://www.policija.si/index. Î Točka osveščanja o varni rabi interneta Safe.si: php/sl/preventiva-/kriminaliteta/427- www.safe.si nasilje-nad-vrstniki - Ne postanite tarča spletnega izsiljevanja Î TOM telefon za otroke in mladostnike: 116 111, z golimi posnetki ali fotografijami: https:// www.e-tom.si www.policija.si/index.php/sl/preventiva-/ Î Točka za prijavo sovražnega govora in posnetkov kriminaliteta/78867-izsiljevanje-preko- spolnih zlorab otrok na internetu Spletno oko: spleta-in-druabnih-omreij https://www.spletno-oko.si - Starši in otroci, zavarujte se pred zlorabami na internetu: https://www.policija.si/index.php/ Î Logout Center pomoči pri prekomerni rabi in- terneta: www.logout.si sl/preventiva-/kriminaliteta/6020-stari- in-otroci-zavarujte-se-pred-zlorabami-na- Î Društvo za nenasilno komunikacijo: https://www. internetu-policija-svetuje drustvo-dnk.si/ Î Društvo SOS telefon: http://www.drustvo-sos.si/ Pomembno: lokacije spletnih strani se lahko Î Varni na internetu: www.varninainternetu.si spremenijo. V tem primeru naj v spletne iskalnike vtipkajo opis problema. Î SI-CERT, nacionalni odzivni center za kibernet- sko varnost: www.cert.si Î Informacijski pooblaščenec (IP): www.ip-rs.si ETIČNI KODEKS OBNAŠANJA NA SPLETU Î Policija obravnava in preuči vsak posamezen pri- mer, pri katerem ugotavlja elemente kaznivega Napišite še zadnjo točko kodeksa: dejanja, prekrška ali kakšnega drugega dogodka, 8. Znam in ni me sram poiskati pomoč. 47 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI 6. SKLOP: ETIČNI KODEKS OBNAŠANJA NA SPLETU (prosojnica 23) Aktivnost: priprava lastnega etičnega kodeksa 48 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Prosojnica 23: Etični kodeks obnašanja na spletu Etični kodeks obnašanja na spletu Mlade povabite, naj upoštevajo svoj etični kodeks. V znak zaveze se lahko pod kodeks podpišejo. Dogovorite se, kje bo kodeks obešen. ETIČNI KODEKS OBNAŠANJA NA SPLETU 1. Spoštujem meje drugih, tudi na internetu! 2. Vse razen JA je NE (vprašam, poslušam, spoštujem)! 3. Prepoznam spletno nasilje in vem, da ima resne posledice! 4. Zavedam se stereotipov ter dekleta in fante obravnavam enako! 5. Če doživljam nasilje, znam reči NE. Pravico imam postaviti se zase! 6. Če opazim, da se nasilje dogaja drugim, to odločno obsodim in podprem žrtev! 7. Razvijam čuječnost in krepim empatijo do sebe in drugih ter ne povzročam nasilja! 8. Znam in ni me sram poiskati pomoč. 49 ODKLIKNI! USTAVIMO SPLETNO NASILJE NAD ŽENSKAMI IN DEKLETI Zadnja prosojnica: Logotipi projekta Odklikni! Nujen del delavnice je tudi prikaz logotipov finan- cerjev in izvajalcev projekta Odklikni!, v okviru ka- terega so bile vsebine učnega načrta pripravljene. 50 Uredila: Ajda Petek Izdajateljica: Fakulteta za družbene vede, Univerza v Ljubljani – Center za družboslovno informatiko, Kardeljeva ploščad 5, 1000 Ljubljana (v okviru projekta Odklikni! Ustavimo spletno nasilje nad ženskami in dekleti) Založila: Fakulteta za družbene vede, Založba FDV Lektoriranje: Ksenija Pečnik Oblikovanje: Bojan Senjur Prelom: Marko Jelovšek Leto izdaje: november 2019 Brezplačna publikacija Publikacija je dostopna na: http://odklikni.enakostspolov.si/o-projektu/ Učni načrt je izdan pod licenco »Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna (CC BY-NC-SA 4.0). Celotna licenca je dostopna na: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode Dovoljeno vam je: • Deljenje — kopiranje in razširjanje vsebin v kakršnemkoli mediju in obliki • Predelovanje — remixanje, urejanje, predelava in vključevanje vsebine v lastna dela Pod sledečimi pogoji: • Priznanje avtorstva — Primerno morate navesti avtorja, povezavo do licence in označiti spremembe, če so kakšne nastale. To lahko storite na kakršenkoli razumen način, vendar ne na način, ki bi namigoval na to, da dajalec licence podpira vas ali vašo uporabo dela. • Nekomercialno — Te vsebine ne smete uporabiti v komercialne namene. • Deljenje pod enakimi pogoji — Če vsebino uredite, predelate (remixate) ali gradite na njej, morate svojo različico razširjati pod isto licenco kot izvirnik. 22 15 100 % , Sept. 18 Monday NO SIM % Sofinancira Progr am za pravice, enakost in državljanstvo Evropske unije Document Outline _GoBack O projektu Odklikni! O učnem načrtu Zakaj se izobraževanje in ozaveščanje mladih izplačata? KAJ JE POKAZALA RAZISKAVA ODKLIKNI! MED SLOVENSKO ŠOLSKO MLADINO? EVALVACIJE IN IZKUŠNJE IZ DELAVNIC ODKLIKNI! Priporočila za izvedbo delavnice Vsebina delavnice – učni načrt 1. sklop: UVOD IN DOGOVOR O SODELOVANJU (prosojnici 1 in 2) Prosojnica 1: Spletno nasilje nad dekleti: prepoznaj in ukrepaj! Prosojnica 2: Dogovor o sodelovanju 2. sklop: NASILJE (prosojnice od 3 do 5) Prosojnica 3: Kaj je nasilje? Prosojnica 4: Definicija nasilja Prosojnica 5: O nasilju 3. sklop: SPLETNO NASILJE (prosojnice od 6 do 11) Prosojnica 6: Primer spletnega nasilja Prosojnica 7: Ali prepoznaš spletno nasilje? Prosojnici 8 in 9: Oblike spletnega nasilja Prosojnica 10: Posledice spletnega nasilja Prosojnica 11: Posledice spletnega nasilja 4. sklop: SPLETNO NASILJE ZARADI SPOLA IN SPOLNI STEREOTIPI – (prosojnice od 12 do 17) Prosojnica12: Seksistične strategije na spletu Prosojnica 13: Zakaj je na spletu več nasilja nad ženskami? Prosojnica 14: Od spolnih stereotipov do nasilja Prosojnica 15: Spletno nasilje zaradi spola Prosojnica 16: Seksualizacija in njen vpliv na spletno nasilje nad dekleti– za srednje šole Prosojnica 17: Podprimo enakost spolov 5. sklop: UKREPANJE OB SPLETNEM NASILJU ZARADI SPOLA (prosojnice od 18 do 22) Prosojnica 18: Kako lahko ustavimo spletno nasilje? Prosojnica 19: Udeleženi v spletnem nasilju Prosojnica 20: Bodimo etični Prosojnica 21: Empatija Prosojnica 22: Kam po pomoč? 6. sklop: ETIČNI KODEKS OBNAŠANJA NA SPLETU (prosojnica 23) Zadnja prosojnica: Logotipi projekta Odklikni! Prosojnica 23: Etični kodeks obnašanja na spletu