413 Ozir po domačii. Klana. Kadar po teržaški cesti skoz Skalnico v Reko potuješ, na levo zagledaš cesto široko, ki v Klano pelja; milo ti se vidi po tem skalovnatem kraji hoditi, ker le tam pa tam kakšen obzidan dolčič ugledaš, v kterem si ljudje ka-košen sad pridobe in nekoliko travice, kjer se ovcice pasejo. Ko pa dospeš na neki hribček, kar ti se nenadoma lepo , dobre pol ure dolgo, ravno polje odpre , kjer sad do malo časa dozori, in njive s pšenico, ječmenom, režjo obse-jane rumenijo , sladki krompir in vsi drugi navadni sadeži čas zrelosti popolnoma dobite. Kadar je nevera, iz bližnjih »gora voda naglostno prihruši , s strašnim šumenjem se v neko jamo pod visokim hribom zgubljuje, ktera, ko bi kada se zabertvila, bi vso Klano in klanjsko lepo polje v kratkem v jezero preobernila, — čudno je res! vse polno peska, zemlje, šute v njo pride, da bi mislil, zdaj ne bo imela silna voda kam predreti, — al pride naliv , je spet čisto, ia v globočino , kakor čez visoki jez serdita voda hruši , — pravijo, da pri Reki na beli dan pride. Klana je fara; dolga še precej čedna in velika vas, ima 128 hiš, tu bivajo častiti gosp. plovan s svojim duhovnim pripomočnikora, ki tudi oskerbljuje ljudsko šolo, ki je mnogobrojna in zdaj prav dobro ustanovljena ; tukaj je farna cerkev sv. Hiero-nima, sedaj prav prijazna, in v vsem ponovljena. Vr tej cerkvi se božja služba v ilirskem narečji opravlja , in kar je znamenito, vse ljudstvo prav pobožno, složno, z ubranim glasom skoz celo sv. mašo in božjo službo, Bogu čast ia hvalo prepeva; otroci v šoli petja vajeni ljudsvo v petje vodijo, tako , da lahko rečem , da je ptujcu milo slišati v letem kraji enake glasove, — se ve, da ne po sekiricah se niso učili, temveč po stalnih iz sekiric vzetih, zaslišanih in osvojenih napevih, — prav po mislih čast. gosp. Hicingerja, ki želijo, da bi se v cerkvah petje tako upeljalo, da bi slava Stvarniku iz sere in ust vseh pri sv. maši in božji službi pričijočih krepko donela. Dalje je tukaj cesarsk uradnik čuvar cesarske gore; prebivavci pa večidel samo z vožnjo bordunalov, pa drugih derv iz cesarske, klanjske samolastne, * čubranske in šneperske gore sebe in svojo družino preživljajo; žene so pa vedno na polji, ker se možje le gore neprenehoma derže. Nad Klano sedanjo stoji stari grad po Turkih v letu 1499 osvojen in razrušen. Valvazor mnogo piše od Klane. — Klana je pa tudi shodališče ljudstva. Gora štirih omenjenih gospodarjev jih na stotine s kruhkom preskerbi. Kastavci umni, delavni, kakor tudi kosci iz Blok in celo Sodrašice in bližnjih krajev tukaj zaslužek lep dobe; —tako je tedaj resnično, da p tuj cev nahajaš od poletja do terde jeseni v Klani. — Kako bogato tukaj sadje plodi, skazuja 413 lep vert gosp. plovana, samo, če La huda barja, ki se tudi poleti včasih hudo oglasi, neokiati; drugač pa Klana sadja nima, akoravno bi mogla veliko goldinarčkov za-nj v Reki skupiti. Ne le je tu huda burja, tudi večkrat prav debel sneg, ki pa mesca suš ca naglo zgine, kadar jug (široko) gospoduje. Vinska terta tu ne plodi, to skušnje uče. — Tudi Klanjci hodijo radi na Horvaško v delo. J. Korban.