     P 49 (2021/2022) 228 MaRS 2021 je ponovno oživel S B Po lanski spletni izvedbi je šestnajsti zaporedni matematični tabor za srednješolce MaRS (Matema- tično Raziskovalno Srečanje) letos ponovno pote- kal v živo v Javorniškem Rovtu med 25. in 31. juli- jem 2021. Udeležilo se ga je 21 dijakinj in dijakov iz različnih slovenskih srednjih šol, za uspešno pi- lotiranje po vesolju pa je skrbela osemčlanska po- sadka, ki so jo sestavljali študentje Bor Grošelj Si- mić, Žan Hafner Petrovski, David Opalič, Petra Pod- logar, Jakob Svetina, Katarina Šipec in Nejc Zajc ter asistent za matematiko Simon Brezovnik. SLIKA 1. MaRSovski izlet na planino Stamare Kot običajno je tabor zaznamovalo delo v projek- tih. Vsak mentor je svoji skupini predstavil zanimivo matematično temo ali problem, s katerim se je sku- pina spopadala v naslednjih dneh in do konca tedna v članku zapisala najpomembnejše ugotovitve, do ka- terih se je dokopala. Letošnji projekti so imeli nasle- dnje naslove: MaRSovske verige, Naključni sprehodi po Zn, Računanje približkov za π z Monte Carlo me- todo, Metoda rodovnih funkcij, Kvocientni topološki prostori, Fraktali – čudež Narave in Uvod v finančno matematiko. Tipičen MaRSovski dan se je pričel z zajtrkom in telovadbo. Ob dopoldnevih je potekala matematična delavnica o konfiguracijah točk in premic, ki jo je vodil dr. Nino Bašić. V njej smo spoznali različne pri- mere konfiguracij in jih narisali s pomočjo GeoGebre, dokazali pa smo tudi nekaj zahtevnejših izrekov. Iz- vedli smo tudi delavnici programiranja v Pythonu in urejanja matematičnih besedil v LaTeXu, s katerim smo na koncu izdelali članke in predstavitve. SLIKA 2. Čokolada za zmagovalca velike MaRSovske pustolovščine Ob večerih smo bili deležni zanimivih predavanj odličnih gostov. Prvi dan smo prisluhnili predava- nju dr. Matevža Črepnjaka, ki nam je razložil pojem metričnih prostorov in na primerih pokazal, da kro- gle niso vselej okrogle – seveda le, če uspešno zapu- stimo nam znani evklidski prostor in razdaljo defini- ramo drugače. Naslednji večer je dr. Urban Jezernik predaval o načinih mešanja kart. Precej nas je zaba- valo, da običajno mešanje kart preko roke potrebuje      P 49 (2021/2022) 2 29 okoli 2500 ponovitev, da bi lahko rekli, da smo karte dobro premešali. Ugotavljali smo, na kakšen način je najbolje mešati karte, da bo kupček kart naključno premešan in bomo pri tem storili najmanj ponovitev. V četrtek zvečer pa je predavateljica Anja Petković Komel na različne načine predstavila koncept enako- sti. Ko je uvedla pojem kvocientnih množic, smo ugi- bali, če je Anja kot mentorica na MaRSu leta 2015 element iste kvocientne množice kot Anja današnja predavateljica. SLIKA 3. Med delavnico o programiranju v Pythonu Ob večerih smo se MaRSovci pomerili v igranju družabnih iger, ki so kdaj pa kdaj trajale tudi pozno v noč (oz. v jutro). Ob večerih so se spletala nova pri- jateljstva in čas je mineval v prijetnem vzdušju. Raz- lične športne dejavnosti smo sredi tedna popestrili s pohodom na planino Stamare, s katere smo opazo- vali Julijske Alpe in krave. V petek pa je sledila še tradicionalna Velika MaRSovska pustolovščina. Sku- pine na poti so na šestih postojankah čakali mentorji z zabavnimi nalogami, odgovore na dodatna vpraša- nja pa je bilo treba sproti iskati na naključnih mestih. Na koncu je bila pomembna še čistoča obutve, doda- tne točke sta pri tej panogi prinašala oba ekstrema. Po opravljeni poti so nekateri utrjevali svoje telo s skokom v toplo jezero. Dan je zaključil tradicionalni MaRSovski piknik, ob katerem smo delili spomine na pretekla MaRSovska potovanja. Kot vsako leto je tudi letos tabor prehitro minil in komaj čakamo prihodnje leto, da skupaj ponovno polni pričakovanj poletimo v vesolje. Ob koncu tega poročila bralkam in bralcem ponu- jamo nekaj nalog, o katerih smo razmišljali na le- tošnjem taboru, bodisi med pripravo projektov bo- disi med drugimi dejavnostmi. Za dodatno pomoč si lahko pomagate tudi z našimi članki, ki so objavljeni na spletni strani MaRS.dmfa.si/projekti/. Problem 1. Na voljo imate dva A4 lista, eden je pra- zen, na drugem pa je narisan krog brez označenega središča. Brez prepogibanja papirja določi središče kroga. Pri tem lahko uporabljaš samo pisalo in oba lista. Problem 2. Na poti skozi tunel je postavljen radar, ki deluje tako, da izmeri vstopni in izstopni čas ter izračuna povprečno hitrost. Največ koliko se lahko pelješ drugo polovico tunela, da ne boš plačal kazni, če si se prvo polovico peljal 50 kmh in je največja do- voljena povprečna hitrost 100 kmh ? Problem 3. Marsovce in Zemljane opazujemo, kako se en za drugim pomikajo v vrsti. Verjetnost, da za Zemljanom stoji Marsovec, je 0,75 in 0,25, da za njim stoji Zemljan. Verjetnost, da za Marsovcem stoji Mar- sovec, je 0,8 in 0,2, da za njim stoji Zemljan. Koli- kšen delež vseh pohodnikov na stezi je Marsovcev in kolikšen Zemljanov? Problem 4. V kupčku je n kart označenih z 1,2, . . . , n. Na začetku so karte premešane, nato pa začnemo ponavljati sledečo operacijo: če je na vrhu karta s ste- vilko k, obrnemo vrstni red zgornjih k kart. Dokaži, da bo na vrhu sčasoma številka 1. Problem 5. Danih je n naravnih števil. Dokaži, da obstaja neprazna podmnožica teh števil, ki ima vso- to deljivo z n. Problem 6. Podanih je nekaj znanih citatov, ki so popačeno prevedeni. Ugotovi, za katerega od znanih citatov gre: Bom čebelji hrbet. Zmeden si, snežni Janez. Ne boš naredil! Zaženi graf brez ciklov, zaženi! Do ℵ1. ˆ ˆ ˆ