62 U poraba vrvi je tesno povezana z vozli. Brez njih nam vrv bolj malo koristi, saj omogočajo varovanje, pritrjevanje, na- vezovanje, varno gibanje naveze v steni in so sestavni del vseh plezalnih aktivnosti. Enaki vozli nam služijo tako za izvajanje osnovnih kot tudi najbolj kompleksnih postopkov vrvne tehnike. V prispevku se bomo dotaknili osnovnih vozlov, s katerimi se srečujemo pri aktivnostih v gorah. Poimenovanje vozlov v tem članku je skladno z veljavno gorniško termino- logijo. V nekaterih drugih dejavnostih lahko enaki vozli seveda nosijo drugačna imena. Slikovno bodo predstavljeni pred- vsem manj uporabljani vozli, klasični pa so na voljo v vseh plezalnih priročnikih oziroma so že bili predstavljeni v preteklih prispevkih rubrike Alpinistična tehnika v Planinskem vestniku. n aVezo Vanje na V r V Osnova varnega plezanja, najsi bo to v gorah ali v plezališčih, temelji na ustre- zni navezavi na vrv . Pri tem najpogosteje uporabljamo vpleteni vozel osmico. T a se je uveljavil kot standard za navezovanje predvsem zaradi majhne možnosti napak in enostavne kontrole pravilnosti vozla. Za navezovanje je precej priljubljen tudi najlonski vozel (slika 1), katerega pa se je zaradi nesreč, povezanih z njim, oprijel bolj slab sloves. Treba je poudariti, da je nesrečam skoraj izključno botrovala ne- pravilna uporaba ali površna izdelava vo- zla. Posebej pomembna je izdelava dvoj- nega varovalnega vozla, saj se lahko sicer glavni vozel razrahlja in razveže. Bistvena prednost najlonskega vozla je, da se pri obremenitvi ne zategne tako kot osmica, zato je še posebej priljubljen med špor- tnimi plezalci, kjer so padci pogostejši. Varo Vanje I n P r Itrje Vanje Za varovanje in pritrjevanje pri plezanju v gorah sta zelo priročna vozla iz družine bičev. Polbičev vozel služi za varovanje v kombinaciji s hruškasto (HMS) vpon- ko, kadar nimamo na voljo novejših va- rovalnih pripomočkov. Glede na sploš- no razširjeno mnenje, da ta vozel zelo krotoviči vrvi, je treba poudariti, da se to zgodi predvsem pri uporabi vozla pod obremenitvijo (spuščanje bremena, spust po vrvi …). Če pa vrv skozi vozel samo povzemamo in podajamo, ni tako hudo. Pri njegovi uporabi moramo biti pozorni na orientacijo vratc vponke z matico, ki mora biti nujno na drugi strani kot varo- valni pramen vrvi, s katero reguliramo trenje (slika 2). Bičev vozel najpogosteje uporabljamo za pritrditev naše vrvi na sidrišče in ima ob očitni prednosti, da lahko dolžino vrvi enostavno reguliramo, tudi to dobro last- nost, da ga je moč brez težav razrahljati. Za pritrjevanje se večkrat uporablja tudi kavbojski vozel, pri tem pa velja opozori- ti, da le-tega nikoli ne smemo uporabljati za fiksacijo vrvi, ampak ga uporabljamo le za fiksacijo vrvic in trakov v fiksne točke, vponke in drugo. Kavbojski vozel namreč ni fiksen in se lahko ob obremenitvi enega pramena premakne. ALPINISTIČNA TEHNIKA Nekaj besed o vozlih  Aljaž Anderle, Tadej Debevec Slika 1: Izdelava najlonskega vozla Slika 2: Polbičev vozel – pravilno vpetje v vponko z matico SKIcE : JERNEJ LUKŠA 63 PoV ezoV anje V r VI In trakoV Vozel šestica ima mnogo možnosti uporabe, najpogosteje pa ga uporablja- mo za povezovanje dveh glavnih vrvi pri spustu (glej PV 5/2010, str. 62–63). Pod drugim imenom ga uporabljamo za izdelavo varovalnega vozla. Glede na svojo enostavnost je ta vozel res zelo uporaben, njegova bistvena slaba lastnost pa je, da se pod obremenitvijo močno zadrgne in ga nato zelo težko razvežemo. Kljub temu da nimata po- sebnih prednosti pred drugimi vozli, naj omenimo še podaljševalni vozel, ki služi povezovanju dveh (lahko tudi različno debelih) vrvi, in kravatni vo- Prispevki Alpinistična tehnika so namenjeni poznavalcem in niso vseobsegajoči. Obstaja več variant in postopkov, tu so predstavljeni le osnovni. Pravilna uporaba predstavljene tehnike zahteva ustrezno predznanje, razumevanje postopkov, varovanja in uporabe opreme. Vse to si lahko varno pridobite v različnih programih izobraževanja v okviru PZS, FŠ in pri gorskih vod- nikih ZGVS. Za morebitno napačno interpretacijo in posledice avtorji ne prevzemajo nikakršne odgovornosti. zel, ki je pravzaprav vpletena šestica in se uporablja za povezovanje najlonskih trakov. Vozl I reše Valn Ih mane Vro V Večjo skupino predstavljajo tudi vozli, ki jih uporabljamo za pomoč soplezalcu v stiski pri reševalnih manevrih in vzpe- njanju po vrvi. Kljub množični uporabi varoval, ki omogočajo samozatezno va- rovanje drugega v navezi, je potrebno še vedno poznati vozel garda, ki nam ob uporabi dveh vponk omogoči dviganje soplezalca. Njegova glavna slaba lastnost je težavno popuščanje pod obremeni- tvijo, zato ga uporabljamo takrat, kadar nimamo na voljo boljšega pripomočka. Za vzpenjanje po vrvi sta pri nas že dol- go časa najbolj uveljavljena Prusikov za vzpenjanje s pomočjo vrvic in francoski vozel (ENSA) za vzpenjanje s trakovi. Dobra lastnost prvega je, da dobro drži obremenitev v obe smeri, slaba pa, da ga je po zadrgnitvi težko ponovno sprostiti. Francoski vozel zanesljivo drži le v eno smer (smer, v katero izhaja prosti konec), se pa popolnoma enostavno sprosti (sli- ka 3 ). V zadnjem času tudi pri nas njuno uporabo močno izpodriva Machardov vozel, ki združuje dobre lastnosti obeh – enostavno ga je izdelati, drži v obe sme- ri, se enostavno razrahlja in zelo dobro drsi po glavni vrvi (slika 4a). Za njegovo izdelavo je potrebna v zanko zavezana pomožna vrvica debeline ca. 6 milime- trov in dolžine ca. 20 centimetrov. Upo- rabljamo ga lahko za vzpenjanje po vrvi in samovarovanje pri spustu, zanimiva in inovativna pa je tudi njegova uporaba kot nadomestka samozateznega sistema oziroma garde (slika 4b). Pri tem je po- trebno paziti, da glavna vrv poteka skozi vponko. V primeru prevelikega trenja vrvice ob vrv je le-to potrebno napeljati skozi drugo vponko. Izdela Vo V ozlo V moramo dobro ob Vladat I Pri uporabi vozlov je potrebno biti na- tančen in dosleden. Napačno in površno izdelani vozli so že videti čudni, zato je vizualni pregled (tudi našega soplezalca) zelo pomemben. Ob tem velja poudariti, da je treba izdelavo vseh vozlov do potankosti obvladati, še preden jih začnemo upora- bljati pri plezanju in varovanju. Za njihovo uporabo se odločamo na podlagi situacije in poznavanja njihovih lastnosti. m Slika 3: Francoski vozel Slika 4: Machardov vozel: a – osnovno vpetje b – avtoblokirno vpetje