KPK VEST NIK INTEGRITETA | ODGOVORNOST | VLADAVINA PRAVA www.kpk-rs.si | anti.korupcija@kpk-rs.si | Dunajska 56, 1000 Ljubljana ISSN 2232-4909 Številka 21, december 2012 KOMISIJA ZA PREPREČEVANJE KORUPCIJE SKA t r|||A KOGA NE BI VOLIL Stanje v slovenski družbi ni dobro, to je postalo že prevladujoče mnenje. K odhodu se poziva funkcionarje, ki so še ne dolgo nazaj na lokalnih ali državnih volitvah dobivali solidne odstotke glasov, pa čeprav so bila njihova ravnanja že pred tem jasno opredeljena v ugotovitvah Računskega sodišča ali Komisije za preprečevanje korupcije, bili so pod sumom kaznivih dejanj, obtoženi ali že obsojeni. Govorimo o celotni »slovenski transverzali« od župana Maribora, prek predsednika vlade, župana Ljubljane pa do župana Kopra itd. Kako naprej? Prelahkotno bi bilo zamahniti z roko in reči, saj so volivci vedeli, koga volijo. To drži, hkrati pa tudi drži, da je cela vrsta politikov skozi celotno preteklo obdobje relativizirala ugotovitve ter postopke nadzornih in drugih institucij, vključno s sodišči. Rezultat je bil, da so bili politiki vsakič znova izvoljeni, institucije pravne države pa ohromljene in osramočene. V razviti tranziciji je mogoče vse in je dovoljeno vse. Ena od ukan, v katero so bili potegnjeni volivci, je »domneva nedolžnosti«. Domneva nedolžnosti - ustava je tu jasna - je jamstvo v kazenskih postopkih. Domneva nedolžnosti nima prav nobene zveze z opravljanjem javnih funkcij. Pri javnih funkcionarjih bi morali veljati drugi standardi - predvsem, ali gre za osebo, katere pretekla ravnanja kažejo, da bo javno funkcijo opravljala vestno, odgovorno, skrbno in izključno v javno korist. Druga znana past za volivce je delitev levo-desno. Če se odkrije nekaj za levega, so zadaj zagotovo desni, če se odkrije nekaj za desnega, so zadaj zagotovo levi. Tej neumnosti ni kaj dodati. Kot družba se moramo izvleči iz tega malou-mja, bo za vse bolje. Tretja floskula je: spremeniti je potrebno zakonodajo in bo potem vse bolje. Zakonodaja sama po sebi ne pomeni nič. Gre za tiste, ki zakone izvajajo. Ni možno spisati takšne zakonodaje, ki je »kriminalni um« ne bi bil sposoben izigrati. To je ugotovitev iz prakse. Rešitev ni v vedno novih in novih pravilih, temveč je rešitev v tistih, ki pravila uporabljajo, najprej pri tistih na vrhu piramide. Če torej govorimo o javnem sektorju in odgovornosti, mora biti ta zahtevana in uveljavljena po celotni vertikali. Kar pomeni, da mora biti najprej »čist« šef, da zna in zmore legitimno zahtevati odgovornost podrejenih. Zato je tako zelo pomembno, kdo postane »šef« -poslanec, župan, minister... Kaj je torej lahko prvi korak prebujenega slovenskega volivca? Racionalna izbira. V dilemi ali zaupati ali ne izmikajočemu govoru politikov, ki so v postopkih, je zame stvar enostavna. Tudi za Dragana Tošica velja domneva nedolžnosti, pa ga ne bi volil za župana mojega mesta. Ali za poslanca, ali za ... Rok Praprotnik Nina Sojer, OŠ Majde Vrhovnik Ljubljana »Naučeni, da ne vidimo očitnega« PRIJAVI SE NA NOVICE na našem e-naslovu: https://www.kpk-rs.si/sl/prijava-na-novice-in-KPK-Vestnik KAZALO Tema meseca - V tednu boja proti korupciji str. 2 KPK objavila ugotovitve o konkretnem primeru - zadeva župana MOM in povezanih oseb str. 4 KPK bo v prehodnem obdobju intenzivno spremljala zaposlitvene postopke v subjektih MOM str. 5 Posvet o javni etiki in integriteti ter predstavitev zbornika: Odgovornost za skupne vrednote str. 5 »Prepoznajte korupcijska tveganja« - dogodek za slovenske gospodarstvenike str. 5 KPK prejela nagrado Netko 2012 str. 6 Seminar KPK o obvladovanju absentizma, diskriminacije, trpinčenja in korupcije v delovnem okolju str. 6 KPK bo kot zagovornik javnega interesa sprožila postopek uveljavljanja ničnosti pogodbe v zadevi »mariborski radarji« str. 6 Odziv KPK na oceno TI 2012 - skrajni čas za ukrepanje str. 6 Evropska komisija za uspešen boj proti korupciji izdala nove smernice za prijavo nepravilnosti str. 7 Prva skupščina pristopnic Mednarodne akademije za boj proti korupciji (IACA) str. 7 Komisija v številkah str. 8 Koledar obveznosti str. 8 »Če si pošten, si tudi sproščen.« Maja Kržin, učenka 8.C, OŠSostro T 1 Mednarodni dan boja proti korupciji zaznamuje obletnico podpisa Konvencije Združenih narodov proti korupciji, 9. decembra 2003 v Mehiki. Gre za prvi pravno zavezujoč instrument za boj proti korupciji, h kateremu je Slovenija pristopila leta 2008 in se s tem zavezala k uresničevanju njegovih določb. Letošnji mednarodni dan boja proti korupciji je minil v znamenju ponovnega spoznanja, da je problem korupcije v Sloveniji resen, realen in da je skrajni čas za ukrepanje, na kar Komisija za preprečevanje korupcije opozarja ob mnogih priložnostih. Komisija je v okviru obeležitve mednarodnega dneva boja proti korupciji v minulem tednu z različnimi dogodki opozorila na pomembnost aktivnega preprečevanja korupcije, pri čemer je bil poseben poudarek na dejavnostih osveščanja, preventive in zavedanja, da je most do manj koruptivne družbe tudi v vsakem od nas - v etičnem, odgovornem in integritetnem ravnanju. Dogodki KPK ob tednu boja proti korupciji_ Komisija je verigo tokratnih decembrskih dogodkov začela s strokovnim seminarjem o obvladovanju absentizma, diskriminacije, trpinčenja in korupcije v delovnem okolju, ki ga je organizirala v sodelovanju z Upravno akademijo Ministrstva za pravosodje in javno upravo. Več o seminarju, na katerem so svoj pogled na omenjeno problematiko in primere iz prakse predstavili strokovnjaki z različnih področij, lahko preberete na spletnih straneh komisije. Povej z majico - otvoritev razstave in slavnostna podelitev priznanj_ Ker se osveščanje začne »že od malih nog«, je komisija v sklopu svojih preventivnih dejavnosti že drugo leto zapovrstjo organizirala Ustvarjalni natečaj za osnovne šole. S slavnostno otvoritvijo razstave v Državnem zboru 3. 12. 2012, kjer so bili na ogled izdelki osnovnošolcev na temo preprečevanja korupcije, poštenosti, etike in spoštovanja teh vrednot in podelitvijo priznanj ter majic z izbranimi motivi učencem in njihovim mentorjem, je bil tudi uradno zaključen projekt, ki ga je komisija v sodelovanju s šestnajstimi osnovnimi šolami iz različnih delov Slovenije izvajala od septembra 2012. no. Prav tako je pohvalil velik odziv in pripravljenost osnovnih šol za sodelovanje v tovrstnih aktivnostih, svoje doživljanje projekta kot dobrega načina spoznavanja omenjenih tem pa je s prisotnimi delila tudi učiteljica iz Osnovne šole Središče ob Dravi, Vojka Havlas. Več o projektu Povej z majico si lahko preberete na spletnih straneh komisije. Razstava bo v prihodnjem letu zaokrožila po različnih institucijah širom Slovenije, prav tako pa bodo izdelki osnovnošolcev uporabljeni za različne publikacije komisije. Delavnica KPK za občine: Pravila lobiranja na lokalni ravni Komisija je v sodelovanju s Skupnostjo občin Slovenije organizirala seminar z delavnico »Pravila lobiranja na lokalni ravni«. Institute ZIntPK, še posebej tiste, ki so pomembni za delovanje lokalnih skupnosti, so udeležencem predstavili strokovnjaki s posameznih področij dela komisije. Praktični del seminarja je bil izveden v obliki delavnice, v kateri so sodelujoči na konkretnih primerih poglabljali svoje znanje s področja lobiranja. Udeleženci med delavnico o lobiranju Etika in zdravo delovno okolje - javna predstavitev ključnih poudarkov minulih posvetov_ Komisija je na dogodku z naslovom »Etika in zdravo delovno okolje - absentizem, korupcija in zaščita posameznika« predstavila povzetke letošnjega in predhodnih, že tradicionalnih, seminarjev. Anej Ogrizek, učenec OŠ Antona Globočnika in predsednik Državnega zbora dr. Gregor Virant Zaključni dogodek je slavnostno otvoril predsednik Državnega zbora dr. Gregor Virant, ki je ob tej priložnosti še posebej izpostavil pomen zaupanja v družbi ter pozdravil projekt komisije kot nov in drugačen pristop k temam, kot sta preprečevanje korupcije in krepitev integritete. Namestnik predsednika komisije Rok Praprotnik je poudaril pomembnost preventivnega delovanja in osveščanja »že v šolskih klopeh«, saj na ta način mladi odrastejo v odgovorne posameznike, ki znajo ločiti med »prav« in »narobe« ter delovati etič- Pomočnik predsednika KPK mag. Becir Kečanovic, Varuhinja človekovih pravic dr. Zdenka Čebašek-Travnik in namestnica predsednika KPK dr. Liljana Selinšek Svoj pogled na problematiko in omenjene vsebine so predstavili strokovnjaki s področja etike in zdravja v delovnem okolju, dogodek pa sta slavnostno otvorili dr. Liljana Selinšek, namestnica predsednika Komisije za preprečevanje korupcije, in Varuhinja človekovih pravic dr. Zdenka Čebašek-Travnik. Nadaljnjo razpra- stanje zaskrbljujoče - na to opozarjajo številne mednarodne raziskave na področju merjenja zaznav korupcije, med njimi Eurobarometer, kot tudi »sveža« raziskava TI 2012 (Več: Odziv KPK na oceno TI 2012 - skrajni čas za ukrepanje). Prav tako razsežnost problema kažejo rezultati že omenjene Raziskave o kakovosti gospodarskega in poslovnega okolja v RS v povezavi s sistemsko korupcijo, ki je nastala po naročilu komisije. vo je usmerjal pomočnik predsednika KPK mag. Bečir Kečanovič. Razvoj znanja in osveščanje o pomembnosti javne etike in integritete pri krepitvi odgovornosti za skupne vrednote so strateški cilji učinkovitega preprečevanja korupcije, kar v temeljnih načelih in konkretnih določbah poudarjata tako Konvencija Združenih narodov proti korupciji kot ZIntPK. V tej povezavi je komisija v letu 2012 sklenila dva pomembna projekta. Prvi je trajal od leta 2009 in je bil zaključen z izdajo monografije - zbornika prispevkov Javna etika in integriteta: odgovornost za skupne vrednote. V samem uvodu monografije je poudarek namenjen vrednotam človekovega dostojanstva in znanju, ki je samo po sebi vrednota in neločljiv del poti v boljšo ter srečnejšo prihodnost. Drži namreč, da je »stabilna družba prihodnosti lahko samo družba znanja in vrednot«, kot je v svojem prispevku, objavljanem v monografiji o javni etiki, zapisal dr. Janek Musek. Dejstvo je, da je problem korupcije v Sloveniji resen in realen. Vseeno na komisiji verjamemo, da so spremembe v pozitivno smer kljub temu mogoče. Vendar, kot je v svojem uvodnem nagovoru obdobnega poročila 2011-2012 zapisal predsednik KPK, Goran Klemenčič: »Predpogoj za to je večja stopnja politične kulture, resno in odgovorno delo, ustrezni zakonodajni ter materialni pogoji za delo javnih nadzornih institucij, manj lažne solidarnosti, usmerjene v prikrivanje lastnih napak v javnem sektorju, in zavedanje, da za omejevanje korupcije niso pristojni samo represivni organi, ampak vsak posamezni javni uslužbenec, ki svoje delo dojema kot odgovorno, ki nekaj da na svojo integriteto in ki navkljub tem vrednotam neprijaznemu okolju ne pristane na apatičnost ter cinizem.« Zaključimo torej pozitivno - v duhu enega od zmagovalnih izdel-, _ _ , , , , kov letošnjega osnovnošolskega natečaja komisije: Pomočnik predsednika KPK Bečir Kečanovič predava študentom Pravne fakultete Posveti o obvladovanju absentizma, diskriminacije, trpinčenja in korupcije, ki jih je komisija skupaj s soorganizatorji izvajala v letih 2010, 2011 in 2012, so bili pripravljeni v cilju - da s skupnimi prizadevanji razvijamo znanje in spodbujamo odgovornost za človekovo dostojanstvo v delovnem okolju javnega ter zasebnega sektorja. Svojo pripadnost temu programskemu načelu so vsi soorganizatorji in avtorji prispevkov od leta 2010 do vključno tokratnega posveta opravili brezplačno, v želji, da bi poleg obširnega gradiva in napotkov, kako spodbujati etično in zdravo delovno okolje, prispevali k nadaljnjemu razvoju celostnega pristopa pri obvladovanju omenjenih pojavov. Več informacij o tej problematiki in aktivnostih komisije, vključno z gradivi posvetov, je objavljenih na spletnih straneh komisije, v rubriki Korupcija, integriteta in etika, pod naslovom Etično in zdravo okolje 2012. Študenti Pravne fakultete v Ljubljani obiskali KPK_ Prav tako so komisijo v minulem tednu obiskali študenti Pravne fakultete v Ljubljani. Sprejel jih je pomočnik predsednika komisije mag. Bečir Kečanovič, ki jim je predstavil delovanje organa ter področje dela komisije, na željo študentov, bilo jih je več kot 40, pa je bila dodatno izvedena tudi delavnica, v kateri so se podrobneje seznanili z institutom lobiranja in njegovo uporabo v praksi. S tovrstnimi aktivnostmi želimo povečati zavedanje o pomenu Konvencije Združenih narodov proti korupciji v našem pravnem sistemu in ključni vlogi izobraževanja mladih na področju preprečevanja korupcije, preventivnega in integritetnega delovanja. Prerez stanja v luči mednarodnega dne boja proti korupciji in ocene TI 2012_ Ob dnevu boja proti korupciji komisija ponovno ugotavlja, da je Anej Ogrizek, OŠ Antona Globočnika Postojna KPK objavila ugotovitve o konkretnem primeru - zadeva župana MOM in povezanih oseb Ljubljana - Senat Komisije za preprečevanje korupcije je na redni seji 7. 11. 2012 sprejel Ugotovitve o konkretnem primeru v zadevi suma več koruptivnih ravnanj Franca Kanglerja, župana Mestne občine Maribor (MOM), in povezanih oseb v povezavi s poslovanjem družbe Farmadent, d.o.o., podjetja v večinski lasti občine. V omenjenem postopku je komisija med drugim ugotovila, da je Franc Kangler, župan MOM, s svojim ravnanjem večkrat izpolnil znake korupcije, kot jo opredeljuje 1. točka 4. člena ZIntPK, s tem, ko je: • v nasprotju s svojimi pooblastili in dolžnostmi posredoval in vplival na direktorja družbe Farmadent, d.o.o. (družbe v posredni lasti MOM), da je ta sklenil svetovalno pogodbo z druž- bo Salutor, d.o.o., katere lastnik in direktor je Sašo Peče, bivši poslanec Državnega zbora RS, ki je s tem pridobil neupravičeno premoženjsko korist v višini 98.400,00 evrov; • v nasprotju z dolžnostjo izogibanja nasprotju interesov posredoval in dosegel imenovanje Dušanke Jurenec za prokuristko družbe Farmadent, d.o.o., ki je s tem pridobila premoženjsko korist v višini 9.899,91 evrov bruto plače za vsak mesec opravljanja prokure; • v nasprotju z dolžnostjo izogibanja nasprotju interesov posredoval in dosegel sklenitev pogodbe med družbo Farmadent, d.o.o. in odvetnikom Zvonkom Kolškom, ki je s tem pridobil premoženjsko in nepremoženjsko korist pri opravljanju storitev pravnega svetovanja ter zastopanja omenjene družbe; • v nasprotju s svojimi pooblastili in dolžnostmi posredoval in dosegel sklenitev kreditne pogodbe med družbo Farmadent, d.o.o. in družbo RTS, d.o.o. v višini 100.000,00 evrov. Komisija je glede na zbrane podatke in dokaze tudi ocenila, da izkazana ravnanja župana Franca Kanglerja predstavljajo ponavljajočo in sistematično zlorabo javne funkcije, pooblastil ter drugih pristojnosti v nasprotju z zakonom in pravno dopustnimi cilji ter s tem ravnanje v nasprotju z minimalnimi standardi integritete javnega funkcionarja, kot jo opredeljuje 3. točka 4. člena ZIntPK. Oziroma zapisano v »nepravnem« jeziku: sistematičen klientelizem župana in z njim povezanih oseb na škodo javnih sredstev ter javnih podjetij. V zaključku je komisija sprejela tudi več sklepov, naslovljenih na mestni svet in družbo Farmadent, d.o.o., z namenom odprave škodljivih posledic, svoje ugotovitve pa je skupaj s pridobljeno doku- Odziv KPK na izjave župana MOM Franca Kanglerja_ Glede odziva mariborskega župana Franca Kanglerja na ugotovitve v zadevi Farmadent je bila komisija dolžna podati svoj odziv. Župan Franc Kangler trdi, da je komisija gradila svoje ugotovitve zgolj na izjavi nekdanjega direktorja Farmadenta. Ta izjava je neresnična, saj je iz dokumenta, ki ga je izdala komisija, razvidno, da je senat komisije na seji opravil razgovor z Leopoldom Donkom, pooblaščene osebe komisije pa so opravile posamezne razgovore z nekaterimi osebami, ki bi lahko podale informacije v zvezi z omenjenim primerom. Komisija je prav tako v okviru svojih pristojnosti zahtevala in pridobila podatke, obsežno dokumentacijo ter informacije s strani več pravnih oseb (vključno z družbama Farmadent in Salutor) in državnih organov (vključno z Okrožnim državnim tožilstvom in Okrožnim sodiščem v Mariboru). Ugotovitve komisije so objektivne in temeljijo na pridobljenih izjavah, podatkih in listinski dokumentaciji. Pred sprejemom zaključnih ugotovitev je komisija pridobila tudi izjave obravnavanih oseb. Župan Franc Kangler je prav tako izrazil začudenje, da komisija nekatere notarsko overjene izjave, ki jih je posredoval, označuje za neresnične. Notarska overitev izkazuje zgolj, da je izjavo podala podpisana oseba, ne izkazuje pa njene resničnosti. Komisija navaja, da iz podatkov in listinske dokumentacije, v katero je vpogledala, izhajajo nasprotna dejstva, ki kažejo, da je komisiji poslana notarsko overjena izjava vsebinsko neresnična. Župan Franc Kangler pravi, da je »zanimivo«, da se je iz obravnave zadeve Farmadent izločila namestnica predsednika komisije dr. Liljana Selinšek. Izločitev je predlagala sama namestnica predsednika in senat komisije jo je potrdil. Izločitev ni »zanimiva« ali nenavadna, temveč je nujna in pričakovana v primeru videza nasprotja interesov. Tako ravna vsak odgovoren funkcionar, da se izogne nasprotju interesov in zaščiti objektivnost ter integriteto organa. Prav nasprotju interesov se župan Franc Kangler v obravnavanem primeru ni izognil, kar je podrobno opisano tudi v ugotovitvah komisije in skupaj z ostalimi ugotovitvami kaže na sistematičen klientelizem na škodo javnih sredstev ter javnih podjetij in ponavljajočo ter sistematično uporabo oziroma zlorabo javne funkcije, pooblastil in drugih pristojnosti v nasprotju z zakonom ter pravno dopustnimi cilji in s tem ravnanje v nasprotju z minimalnimi standardi integritete javnega funkcionarja. Odziv KPK na poziv predsednika SLS k izstopu Franca Kanglerja iz stranke_ Glede na vprašanja medijev v povezavi s pozivom člana vlade in predsednika SLS Radovana Žerjava županu Francu Kanglerju k izstopu iz stranke je komisija podala naslednjo izjavo: Ob stanju, v katerem mnogi državni in občinski funkcionarji ostajajo na svojih položajih, kljub ugotovitvam neodvisnih državnih organov, sumom, obtožbam in obsodbam za kazniva dejanja, je poziv predsednika SLS pomemben zato, ker kaže na željo k dvigovanju politične kulture ter zaščiti integritete javnih funkcij. Posamezniki, ki so vpleteni v opisana ravnanja, pogosto prejmejo nekritično podporo svojih političnih skupin, pri čemer se ugotovitve neodvisnih organov relativizira, seje dvom vanje in se jim poskuša zniževati kredibilnost. Omenjeni poziv predsednika SLS zato komisija pozdravlja kot pomemben korak na eni strani k uveljavljanju odgovornosti in na drugi strani kot praktični prikaz spoštovanja institucij pravne države, ki je sicer značilen za razvite demokratične države. KPK je kazensko ovadila Saša Pečeta_ Komisija je v sredini novembra kazensko ovadila Saša Pečeta, in sicer zaradi žaljivih in neutemeljenih trditev, podanih za tiskane in elektronske medije. Na ta način uveljavlja kazen- skopravno varstvo ugleda in dobrega imena komisije kot samostojnega ter neodvisnega državnega organa. Vsakdo ima sicer pravico braniti svoje interese, pri tem pa je neutemeljeno napadati in izrekati žaljive obdolžitve na račun državnega organa kaznivo. Komisija bo zoper osebe, ki bodo pri obrambi svojih interesov izvrševale kazniva dejanja, dosledno vlagala kazenske ovadbe, saj je potrebno prekiniti s prakso, ki se je v Republiki Sloveniji razrasla prek vsake razumne mere. Osebe, ki so v različnih postopkih, državne organe (policijo, tožilstvo, sodišča, inšpekcije ...) prepogosto javno neutemeljeno napadajo in žaljivo obdolžujejo ter tako vztrajno rušijo vladavino prava. Pozivamo torej tudi ostale državne organe, da se na tovrstna dejanja v njihovo škodo dosledno odzivajo. Komisija je na tej podlagi vložila kazensko ovadbo tudi zoper župana Občine Trebnje Alojzija Kastelica. Na koncu še pojasnilo o postopku v zadevi Farmadent. Sašu Pečetu so bile v postopku zagotovljene vse procesne pravice po zakonu. Sašo Peče je v postopku podal izjavo, ki je sestavni del zaključnega poročila komisije. Komisija je sklenila, da družbo Farmadent pozove, najna podlagi tretjega odstavka 14. člena ZIntPK (protikorupcijska klavzula) pristopi k postopku ugotavljanja pogojev ničnosti pogodbe o svetovanju z družbo Salutor. Pri preverjanju je bilo tudi ugotovljeno, da je del izdelkov družbe Salutor (Sašo Peče) delno ali v celoti prekopiran iz seminarskih, diplomskih, magistrskih ali doktorskih del, prosto dostopnih na spletnih straneh. Družba Farmadent je Salutorju v letu 2009 izplačala 6.480,00 evrov, v letu 2010 skupaj 41.760,00 evrov, v letu 2011 42.960,00 evrov in v letu 2012 do konca marca še 7.200,00 evrov. Skupaj je pogodbeno svetovanje Salutorja družbo Farmadent stalo 98.400,00 evrov. Komisija je ugotovitve v zadevi Farmadent že odstopila Okrožnemu državnemu tožilstvu v Mariboru. mentacijo in drugimi dokazili kot ovadbo odstopila pristojnim organom odkrivanja in pregona zaradi utemeljenega suma storitve več kaznivih dejanj, ki se preganjajo po uradni dolžnosti. Celotno besedilo odločitve z obrazložitvijo je dostopno na spletnih straneh komisije v rubriki Odločitve in mnenja komisije: Zaključne ugotovitve. KPK bo v prehodnem obdobju intenzivno spremljala zaposlitvene postopke v subjektih MOM_ Ljubljana - Komisija za preprečevanje korupcije je v začetku decembra po uradni dolžnosti pričela s postopkom odprave posamičnih ali sistemskih korupcijskih tveganjv subjektih, povezanih z MOM. Komisija bo do izvolitve novega župana sistematično zahtevala in v nadaljevanju sprotno spremljala uvedbo zaposlitvenih postopkov ter sklepanje novih pogodb o zaposlitvi v mestni upravi ter v subjektih javnega sektorja (podjetja, zavodi ...), v katerih ima MOM prevladujoč vpliv. Komisija na podlagi ugotovitev iz postopkov, ki jih je že vodila v povezavi z MOM, in nekaterih novo pridobljenih informacij zaznava realna tveganja, da bodo v razmerah zamenjave oblasti ter vodstvenih struktur v MOM klientelistična omrežja vmesno obdobje do izvolitve novega župana izkoristila za utrjevanje pozicij in zagotavljanje eksistenčnih pogojev članom omrežja tako, da bodo z njimi sklenjene zaposlitvene pogodbe za nedoločen čas. Komisija hkrati vse, ki razpolagajo z informacijami v zvezi z vsebino postopka, poziva, naj informacije sporočajo komisiji. Prijaviteljem bo komisija nudila ustrezno zaščito. Posvet o javni etiki in integriteti ter predstavitev zbornika: Odgovornost za skupne vrednote_ Ljubljana - Komisija za preprečevanje korupcije je 8. 11. 2012 skupaj z avtorji predstavila monografijo - zbirko prispevkov o javni etiki in integriteti s poudarkom na odgovornosti za skupne vrednote. Monografijo je komisija izdala v okviru pristojnosti pri spodbujanju javne etike, integritete, preprečevanja korupcije in krepitve pravne države. Tradicionalni dogodek, namenjen premisleku širše javnosti k razpravi o skupnih vrednotah, je tudi tokrat potekal v dvorani Državnega sveta. V uvodnem delu predstavitve - udeležilo se je prek 80 slušateljev - je predsednik KPK Goran Klemenčič poudaril, da se je treba k vprašanjem javne etike znova vračati, odpirati in širiti prostor razprave: »Ne kot nadomestilo za razprave o pravni državi, načinu in kvaliteti vladanja, ampak kot njihova podstat. Vladavina prava brez etične in vrednostne podstati ter občutka za odgovornost ne more opravljati svoje ključne naloge - postavljati meje dveh demokraciji lastnih anomalij: diktature javnega mnenja in inertne koruptivnosti oblasti. Danes se moramo tega zavedati boj kot kadarkoli prej.« Po nastopu nekaterih avtorjev, ki so predstavili ključne poudarke strokovnih prispevkov, zbranih v monografiji, so svoje videnje etike in integritete v javnem prostoru s prisotnimi delili tudi nekateri udeleženci posveta. JAVNA ETIKA IN INTEGRITETA: ODGOVORNOST ZA SCUPNE VREDNOTE «TFGAfIFT*. OOGGMOCNCKT UAOM/WA PftAVA Urednik in soavtor monografije mag. Becir Kečanovic je povzel, da razmere in tudi naravne okoliščine vse boj opozarjajo na potrebo po novem, spremenjenem odnosu do tega, kar nam je vsem skupno, pri čemer je imela etika od nekdaj odločilno vlogo. Udeležence je seznanil, da je sicer razprava o javni etiki in integriteti že prerasla okvire in pristojnosti komisije in izrazil upanje, da bo monografija služila kot eno od izhodišč za nadaljevanje razprave o teh pomembnih vprašanjih v širšem družbenem prostoru. Ob tem je ponovno poudaril besede Antona Trstenjaka: »Ker noben rod ne more poznejšim posredovati vrednot, ki jih je sam zapravil, je naša skupna naloga »prepoznati znamenja časa«, ki nas ogovarjajo in nam sproti razgrinjajo kopreno trenutka, v katero je zavita sedanjost. Znamenja nas kličejo na odgovornost, oživljajo v nas zavest svobodnosti in nas spodbujajo k ustvarjalnosti. Kdor prepozna znamenja časa, v katerem živi, ta reši svoj trenutek in preživi.« Sicer je javno razpravo o teh vprašanjih komisija začela leta 2009 - po ratifikaciji Konvencije Združenih narodov proti korupciji - v kateri so sodelovali pravni strokovnjaki, filozofi in teologi. Nadaljevanje razprave o skupnih vrednotah in etiki v javnem prostoru je v letu 2010 sovpadalo z zakonodajnim postopkom za sprejem ZIntPK, razprava v letu 2011 pa je bila organizirana v počastitev 20. obletnice osamosvojitve Republike Slovenije in dneva Konvencije ZN proti korupciji. »Prepoznajte korupcijska tveganja« -dogodek za slovenske gospodarstvenike_ Bled - V sredini novembra je Komisija za preprečevanje korupcije na dogodku »Prepoznajte korupcijska tveganja« javnosti prvič predstavila ključne ugotovitve Raziskave o kakovosti gospodarskega in poslovnega okolja v RS 2012 v povezavi s sistemsko korupcijo, ki jo je naročila in izvedla v tem letu. Dogodek, ki je potekal na Bledu, sta organizirala Slovensko društvo Združenih narodov za trajnostni razvoj (UNGC Slovenija) in Iniciativa ETHOS -Protikorupcijska delovna skupina, v sodelovanju s komisijo ter slovenskim odsekom mednarodnega Inštituta za notranjo revizijo IIA (The Institute of Internal Auditors). Mreža Global Compact Dr. Urban Vehovar, zunanji sodelavec komisije, je udeležencem predstavil - večinoma zaskrbljujoča - mnenja skoraj 600 slovenskih menedžerjev, ki so sodelovali v raziskavi. Po njihovem mnenju so namreč možnosti slovenskih podjetij za konkurenčno poslovanje, torej brez koruptivnih in drugih neetičnih praks, slabe. Kot bistvene probleme, ki zavirajo razvojslovenskega gospodarstva, je dr. Vehovar izpostavil predvsem omejen dostop do finančnih virov, plačilno nedisciplino, ki jo država tolerira, ter odvisnost nadzornih svetov, ki so lojalni politiki in zato pri izvajanju svoje funkcije pogosto neučinkoviti. Ker je bil dogodek namenjen predvsem slovenskim gospodarstvenikom oziroma tistim, ki lahko vplivajo na konkurenčno in zakonito poslovanje ter delovanje gospodarskih subjektov, sta se v nadaljevanju predstavnici komisije Vita Habjan in Romana Berčič osredotočili na posamezne institute ZIntPK. Njihovo poznavanje je namreč bistveno za učinkovito preprečevanje korupcije in krepitev integritete gospodarskih subjektov. Tatjana Habjan, preizkušena računovodki-nja in notranja revizorka, državna in državna notranja revizorka, pa je na podlagi svojih dolgoletnih izkušenjpredstavila temo neodvisnost revizorjev. Pri tem je poudarila: »Revizorji ne bi smeli biti v političnih strankah ali lojalni poslovodstvu. Lojalni bi morali biti izključno stroki in načelom strokovnih/profesionalnih kodeksov.« Sicer so izsledki raziskave vključeni tudi v Obdobno poročilo KPK 2011-2012. KPK prejela nagrado Netko 2012 Ljubljana - Komisija za preprečevanje korupcije je za svoje spletno orodje Super-vizor na slavnostni podelitvi 21. 11. 2012 prejela nagrado Netko 2012. Nagrado od leta 1999 podeljuje Gospodarska zbornica Slovenije - Združenje za informatiko in telekomunikacije v sodelovanju s Centrom za varnejši internet SAFE-SI, namenjena pa je podjetjem, ustanovam, uradom, skupnostim ter posameznikom, ki izstopajo s kakovostjo svojih spletnih digitalnih projektov. Netko 2012 je bil dvema nagrajencema podeljen kot posebna nagrada, ostalim nagrajencem pa v sedmih kategorijah, med katerimi je bila komisija nagrajena v kategoriji Digitalni nastop državne in javne uprave. Žirija v sestavi Aleš Dobni-kar, Peter Sterle ter Domen Savič je spletno stran Supervizor ocenila kot »centralno spletno presenečenje leta in izrazito konkreten dokaz zmožnosti big-and-open-data pristopa k vzpostavitvi dejanske transparentnosti porabe skupnega denarja; zaenkrat je Supervizor osamljen primer v našem prostoru, a upamo, da ne za dolgo.« V imenu komisije sta nagrado prevzeli dr. Liljana Selinšek, namestnica predsednika, in Vita Habjan, vodja projektov za preventivo. Več o nagradi Netko 2012 in o dogodku si lahko preberete na naslednji povezavi. Seminar KPK o obvladovanju absentizma, diskriminacije, trpinčenja in korupcije v delovnem okolju_ Ljubljana - Komisija za preprečevanje korupcije je v sodelovanju z Upravno akademijo Ministrstva za pravosodje in javno upravo 29. 11. 2012 v prostorih Davčne uprave RS organizirala strokovno posvetovanje o obvladovanju absen-tizma, diskriminacije, trpinčenja in korupcije v delovnem okolju. V prihodnjem letu bo na opisano temo izdan tudi zbornik, v katerem bodo združeni glavni poudarki in prispevki avtorjev. Poudarek letošnjega dogodka, ki je bil namenjen vodstvenim in vodilnim uslužbencem v državnih organih in organih lokalne samouprave ter svetovalcem s področja varstva pred spolnim in drugim nadlegovanjem in trpinčenjem v delovnem okolju, je bil na predstavitvi sodne prakse delovnega sodišča. Posebno pozornost so predavatelji in sodelujoči - bilo jih je prek 130 - namenili spodbujanju etike in dobrega upravljanja, obvladovanju psihosocialnih tveganj bolezni in odklonskih pojavov v delovnem okolju, mediaciji in upravljanju sporov ter zaščiti javnih uslužbencev, ogroženih zaradi razkrivanja in prijav korupcije, drugih nezakonitih in neetičnih ravnanj. Posvet je tudi letos potekal z namenom, ki ga že od vsega začetka izraža programska misel organizatorjev, da bi skupaj še dodatno spodbudili prizadevanja za zdravje, etiko in integriteto, kulturo spoštovanja človekovega dostojanstva ter preprečevanje korupcije v delovnem okolju javnega in zasebnega sektorja. Cilj skupnih prizadevanj pri spodbujanju etičnega in zdravega delovnega okolja pa je tudi razviti celosten pristop tudi za zmanjševanje finančnih stroškov dela, ki nastajajo kot posledica absentizma, trpinčenja, korupcije, delovnih sporov, odškodninskih zahtevkov. Različne vidike omenjene problematike so udeležencem predstavili dr. Polona Kovač (Fakulteta za upravo Univerze v Ljubljani), dr. Marija Molan (Klinični inštitut za medicino dela, prometa in športa), mag. Kornelija Marzel (namestnica Varuhinje človekovih pravic), mag. Klavdija Erjavec (okrožna sodnica, Delovno sodišče v Ljubljani), mag. Darko Krašovec (okrožni sodnik, Delovno in socialno sodišče v Ljubljani), dr. Janez Novak (upokojeni vrhovni sodnik, svetnik, mediator), Tanja Metelko Lisec (Inštitut za Mediacijo Concordia) in mag. Becir Kečanovic (Komisija za preprečevanje korupcije), ki je tudi vodil seminar in usmerjal razpravo. Spoznanja iz prakse vedno bolj potrjujejo, da so strukturni vzroki absentizma, diskriminacije, trpinčenja in korupcije v delovnem okolju pogosto isti. Po različnih ugotovitvah medicinske, delovnop-ravne, kazenskopravne in drugih strok ravno ti vzroki, če jih pravočasno ne zaznavamo in se nanje ustrezno ne odzivamo, vodijo v težke posledice razkroja medčloveških odnosov, bolezni, absen-tizma, diskriminacije in trpinčenja. Ugotovitve komisije v konkretnih primerih pa vedno bolj potrjujejo, da so v takšnem okolju izrazita tudi tveganja za korupcijo in ogrožanje zaposlenih s koruptivnimi nameni in cilji. Podobno v svoji študiji o pomenu zaščite posameznikov (ang. Whistleblower protection), ogroženih zaradi razkrivanja oz. prijavljanja korupcije ugotavlja Organizacija za ekonomsko sodelovanje in razvoj -OECD. Zaposleni, tako v javnem kot zasebnem sektorju, so s pojavi korupcije v delovnem okolju pogosto seznanjeni prvi, ker večinoma prvi občutijo posledice in so tako tudi med najpogostejšimi žrtvami fizičnega in psihičnega nasilja. Več v dokumentu OECD: Whistleblower Protection. Sicer je seminar nadaljevanje prejšnjih dveh iz let 2010 in 2011. KPK bo kot zagovornik javnega interesa sprožila postopek uveljavljanja ničnosti pogodbe v zadevi »mariborski radarji«_ Ljubljana - Senat Komisije za preprečevanje korupcije je na seji 30. 11. 2012 obravnaval poročilo o preiskavi Službe za nadzor in preiskave (SNAP komisije) v zadevi »mariborski radarji« in sprejel naslednje sklepe: • zaradi ugotovljenih nepravilnosti komisija kot zagovornik javnega interesa na podlagi Zakona o pravnem varstvu v postopkih javnega naročanja v sodelovanju z Državnim pravobranilstvom sproži sodni postopek uveljavljanja ničnosti Pogodbe o izvajanju javno-zasebnega partnerstva za izvedbo projekta Nadgradnja in avtomatizacija cestnega prometa v MOM, št. 35900-109/2010-44 z dne 12. 1. 2012; • zaradi utemeljenega suma kršitve predpisov s področja javnega naročanja komisija na Državno revizijsko komisijo poda predlog za začetek pre-krškovnega postopka; • osnutek ugotovitev o konkretnem primeru je komisija posredovala v izjasnitev MOM, ki ima sedem delovnih dni časa za podajo odgovora. Po tem bo komisija lahko svoje ugotovitve v celoti predstavila javnosti. Odziv KPK na oceno TI 2012 - skrajni čas za ukrepanje_ Ljubljana - Transparency International (TI), krovna organizacija nevladne organizacije Društva Integriteta, je v začetku decembra objavila indeks zaznave koru- pcije za leto 2012 (CPI). Gre za vsakoletno raziskavo, ki meri zaznavo stopnje korupcije v javnem sektorju v posamezni državi. Med 176 državami, vključenimi v letošnjo raziskavo, se je Slovenija uvrstila na 37. mesto; dosegla je indeks 61, pri čemer rezultat »0« pomeni visoko koruptivnost države, rezultat »100« pa korupcijsko »zelo čisto« državo. ^TRANSPARENCY ^D INTERNATIONAL the global coalition against corruption Z vidika Slovenije govorimo torej o nadaljevanju trenda poslabšanja stanja na področju korupcije. Komisija za na to opozarja ob mnogih priložnostih, med drugim ob lanskem merjenju TI, žal pa je opozorilo aktualno tudi ob tokratnih rezultatih in širšem trenutnem dogajanju v Sloveniji - in sicer da sta problem in globina korupcije večja, kot smo si pripravljeni priznati, da gre za resen in realen problem ter da je skrajni čas za ukrepanje - na vseh ravneh. Pri tem ne moremo mimo tega, da je vrsta izpostavljenih politikov danes v predkazenskih in kazenskih postopkih, povezanih z domnevno zlorabo njihove funkcije - vključno in najprej s predsednikom vlade, županom Ljubljane in predsednikom največje opozicijske stranke. Politični somišljeniki ter mnenj-ski voditelji enih in drugih lahko sicer pojasnjujejo in relativizirajo pravne nianse posameznih postopkov ter pravnih statusov osumljenih ali obtoženih -a dejstvo ostaja, da tako stanje škoduje verodostojnosti politike ter zaupanju v iskrenost deklaratornega zavzemanja za boljšo kvaliteto vladanja in omejevanja korupcije, obenem pa (neupravičeno) politizira ter obremenjuje delo nadzornih preiskovalnih in pravosodnih organov. Rezultati TI 2012 sovpadajo tudi z ugotovitvami komisije iz aktualnega Obdobnega poročila KPK 2011-2012, vključno z izsledki raziskave in analize gospodarskega ter poslovnega okolja v RS v luči sistemske korupcije, ki jo je prav tako izvedla komisija. Živimo v državi z močno prisotno sistemsko- in korupcijo ustroja, predvsem na področju upravljanja s podjetji in bankami v večinski državni lasti ter pri javnem naročanju, hkrati pa v državi, kjer je bilo skozi desetletja prevzemanje in uveljavljanje kazenske, odškodninske, politične, moralne ter etične odgovornosti skoraj ničelno. Problem si torej lahko priznamo, ali pa še naprej vztrajamo na sedanji praksi, da v javnem, medijskem in političnem okolju pri razpravah o korupciji prevladujeta dve skrajnosti - na eni strani relativizira-nje globine in širine problema ter osre-dotočanje zgolj na posamezne afere, na drugi strani pa posploševanje, da nič ne deluje, da se nič ne da in da so vsi enaki. Ali drugače - čas je za ukrepanje. Evropska komisija za uspešen boj proti korupciji izdala nove smernice za prijavo nepravilnosti_ Bruselj - Evropska komisija je v okviru boja proti goljufijam in korupciji v začetku decembra sprejela nove smernice za prijavljanje nepravilnosti. Oblikovane so bile na podlagi pravil za prijavo nepravilnosti, sprejetih v letu 2004, sodne prakse in praktičnih izkušenj, pomembno pa se od drugih pravnih sistemov razlikujejo v dejstvu, da je prijava nepravilnosti za uslužbence EU dolžnost in ne le pravica. Z novimi smernicami želi Evropska komisija spodbuditi uslužbence EU k prijavi korupcije, goljufij in drugih nepravilnosti, ki jih odkrijejo ob opravljanju svojih službenih obveznosti. Pomen in potrebo sprejetja novih smernic je podpredsednik Evropske komisije Maroš Šefčovič opisal z naslednjimi besedami: »Prijava nepravilnosti je ključno orožje v boju Komisije proti korupciji in goljufijam. Komisija uslužbencem ne zgolj dovoljuje, da prijavijo morebitne nepravilnosti, obvezuje jih, da to storijo. Te smernice bodo uslužbencem pomagale pri odločitvi o tem, kdaj in kako opozoriti na določeno težavo, hkrati pa prijaviteljem zagotavljajo zaščito in anonimnost, če to želijo.« V svojem sporočilu za javnost Evropska komisija navaja prednosti novosprejetih smernic: • poročanje o resnih nepravilnostih je obveznost, ki Komisiji in Evropskemu uradu za boj proti goljufijam pomaga pri odkrivanju in preiskovanju nepravilnosti. Ta obveznost se izravna z močno zaščito prijaviteljev nepravilnosti, ki delujejo v dobri veri; • uslužbenci lahko pri prijavi nepravilnosti izbirajo med številnimi načini, ne da bi morali o tem obvestiti svoje nadrejene. V skrajnem primeru in pod določenimi pogoji lahko svoje sume nepravilnosti sporočijo tudi drugi instituciji EU; • povračilni ukrepi proti prijaviteljem nesprejemljivi. Prijavitelje je treba zaščititi, njihova identiteta mora, če to želijo, ostati zaupna. Posebna pozornost je potrebna pri ocenjevanju in napredovanju uslužbencev, s ciljem, da se prijaviteljem nepravilnosti zagotovi poštena obravnava; • Komisija prijavitelje nepravilnosti, ki zaradi utemeljenega strahu pred sovražnimi odzivi iz njihovega neposrednega delovnega okolja želijo zamenjati službo, podpira ; • Komisija uslužbencem, ki niso prepričani o tem, ali je določeno ravnanje treba prijaviti ali ne, kot (morebitnim) prijaviteljem nudi zaupne in nepristranske napotke ter podporo. Poleg tega so upravičeni do povratne informacije o ukrepih, ki so sledili na podlagi njihove prijave; • zlonamerna prijava nepravilnosti, s ciljem škoditi osebni integriteti ali ugledu druge osebe, je prepovedana in ima lahko disciplinske posledice; • treba je spoštovati pravico do obrambe obtoženih oseb. Pri oblikovanju smernic je Komisija proučila najboljše prakse z vsega sveta, posvetovala pa se je tudi z organizacijama Transparency International in Concern at Work. Smernice bodo posredovane vsem uslužbencem, sledili pa bodo odgovori na pogosta vprašanja, prek katerih se bodo lahko seznanili s še več primeri in dodatnimi informacijami. Prva skupščina pristopnic Mednarodne akademije za boj proti korupciji (IACA)_ Dunaj - 29. in 30. 11. je potekala prva skupščina pristopnic IACA, ki predstavlja pomemben mejnik v delovanju te mednarodne organizacije, katere ustanovna pogodbenica je tudi Slovenija. Skupščine pogodbenic se je udeležila predstavnica komisije. Temeljni del skupščine so predstavljale volitve v Svet guvernerjev, ki je najvišje vsebinsko odločevalsko telo IACA, z izvoljenim Svetom guvernerjev pa bo IACA lahko začela z rednim delovanjem. IACA bo kot mednarodna akademija nudila specializirane izobraževalne vsebine na temo preprečevanja korupcije na različnih področjih. Posledica transparentnega delovanja vsakega organa je odgovorno ravnanje. Del transparentnosti je pregled dela skozi številke. Ker je transparentnost eno izmed vodil Komisije za preprečevanje korupcije in standard, ki ga zagovarjamo kot univerzalno načelo javnega sektorja, v KPK Vestniku objavljamo mesečno osvežene podatke o naših aktivnostih. Spodnji podatki predstavljajo aktivnosti komisije v letu 2012. Prijave Število prejetih prijav 1166 Število rešenih prijav 757 Pravna mnenja, pojasnila in odgovori Področje nasprotja interesov 94 Področje nezdružljivosti funkcij 77 Področje omejitev poslovanja 151 Področje premoženjskega stanja 212 Področje lobiranja 6 Področje načrtov integritete 337 Področje protikorupcijske klavzule 83 Skupaj izdanih pojasnil 960 Področje nezdružljivosti funkcij Število opozoril funkcionarjem glede nezdružljivosti funkcij 0 Število odločb poklicnim funkcionarjem za opravljanje dodatne pridobitne dejavnosti 3 Zahteve za dostop do informacij javnega značaja Število skupno prejetih vlog 80 Število zavrnjenih zahtev v celoti 1 Število delno zavrnjenih zahtev 25 Število ugodenih zahtev v celoti 52 Število zahtev, ki so še v postopku odločanja 2 Število zadev v postopku reševanja pritožb pri informacijskem pooblaščencu 0 Področje integritete Število izvedenih usposabljanj 36 Udeležba na posvetih, konferencah 8 Področje protikorupcijske klavzule Število izdanih dovoljenj za izvzetje iz dolžno- 3 sti vključitve protikorupcijske klavzule v pogodbe Prekrškovni postopki zoper fizične osebe, pravne osebe in odgovorne osebe pravnih oseb (2011-2012) Število uvedenih prekrškovnih postopkov/ukrepov 119 Število pravnomočno zaključenih postopkov/ ukrepov 73 KOLEDAR OBVEZNOSTI SPROTNE OBVEZNOSTI 0 Premoženjsko stanje: vsi zavezanci razen oseb, odgovornih za javna naročila in uradnikov Državne revizijske komisije, morajo o spremembah v premoženjskem stanju komisiji poročati do 31. 1. 2013 za preteklo leto. Obrazec za poročanje je na voljo na spletnih straneh komisije. 0 Osebe, odgovorne za javna naročila, ki so v letu 2012 sodelovale v postopkih javnih naročil, morajo komisiji v celoti sporočiti podatke o svojem premoženjskem stanju do 31. 1. 2013. 0 Uradniki Državne revizijske komisije morajo podatke o premoženjskem stanju za preteklo koledarsko leto komisiji sporočiti do 31. 1. 2013. 0 Lobiranje - lobist, ki je vpisan v register lobistov v RS, mora komisiji o svojem delu za preteklo leto pisno poročati do 31. 1. tekočega leta. 0 Prijava premoženjskega stanja - takoj, najpozneje pa v enem mesecu po nastopu in prenehanju funkcije ali dela. Dolžnost poročanja o premoženjskem stanju velja še leto dni po prenehanju funkcije ali dela. 0 Poročanje lobirancev o lobističnem stiku z registriranim ali neregistriranim lobistom - v roku treh dni svojemu predstojniku in komisiji. Poleg tega komisiji v roku 10 dni o prepovedanih ravnanjih lobista. 0 Poročanje o omejitvah poslovanja - funkcionarji organu, v katerem opravljajo funkcijo, v enem mesecu po nastopu, nato pa najkasneje v 8 dneh po vsaki spremembi; organ komisiji posreduje podatke najkasneje v 15 dneh od njihovega prejema. 0 Poročanje o nezdružljivosti funkcij - funkcionar mora najpozneje v 30 dneh po izvolitvi ali imenovanju prenehati opravljati dejavnost oziroma funkcijo, ki je nezdružljiva z njegovo novo funkcijo. 0 Poročanje o nasprotju interesov - takoj pisno obvestiti svojega predstojnika oziroma komisijo, če ni predstojnika. Ob tem je potrebno prenehati z delom v zadevi, kjer je prišlo do nasprotja interesov -razen če bi bilo nevarno odlašati. Podrobnejše informacije o rokih in obveznostih zavezancev po ZIntPK so dostopne na spletnih straneh Komisije za preprečevanje korupcije. Število celovito pregledanih in ocenjenih načrtov integritete 300 KPK Vestnik Komisije za preprečevanje korupcije je licenciran pod licenco Creative Commons priznanje avtorstva 2.5 Slovenija. Ustvarjen je na podlagi dela, dostopnega na www.kpk-rs.si. Dodatna dovoljenja, ki jih ne obsega ta licenca, so dostopna na anti.korupcija@kpk-rs.si.