?Mm o inunitciMi pfs&l- Petdeset let je minulo, odkar je prišel v Nemčijo pisalni stroj v praktično poralmi obliki. Zatonilo je 100 let, odkar je bil iznajden. Njegov iznajditelj je oni nesrečni mož, ki je bil od tovarišev zasmehovan in pri oblastih zabeležen kot rogovilež. Za iznajditelja pisalnega stroja velja Karl Drais, plemeniti Sauerbrurin, po poklicu gozdar. Drais jc doscgel leta 1817 na svojem letečem kolesu (dvokolo, katerega je poganjal kolesar tako, da ga je jezdil in oberiem tekel z nogarni) nekaj prav posebnega. Ker se je pa branil, da bi »ial kolesareki iznajdbi mehanični pogon, je kmalu zginilo zanimanje za tek s pomočjo dvokolesa. Draisu se je začelo vse smejati, ker so ga vedno videli na smešnem letečem kolesu, v zelenem službenem fraku z zlatimi gumbi, v črnih hlačah do kolen, z rjavim cilindrom na glavi, kako je drvel po ulicah nemških mest Mannheim in Karlsruhe. Kakor se je zagrizel Drais v zamisel letečega kolesa, ravno tako se je oprijel po letih ideje pisalnega stroja. Iz 1. 1833 je ohranjena sodba mannheimskega višjega sodišča o brzopisnem stroju. Ocena se glasi: »Stroj je zgrajen na globoko zamišljeni in trpežni konstrukciji. Brezdvomno utisfcava mehanizem dotaknjene tipke natančno ter popolnoma na papir, iki jo navit na kolobar.« Ministrstvo pa je nazvalo stroj »mehanično norijo«. Eden od Draisovih modelov je imel 25 črk; drugi 16 znamenj, ker bi naj služil brzopisu, slično današnji stenografiji. Mehanizem je bil položen v lesono omarico, kvadratična udolbina pokrova je bila opremljena s ijpkaaii. Ura na pero je gnala in vlekla papir preko valjarjev pod tipkami. Po Draisovi beležki je lahko napisal s tem strojem na minuto 1000 znamenj in stroj je stal po današnji denarni vrednosti 170 marik. Drais je bil prepričan, da bo prejel prav bogato nagrado za iznajdbo od. onega, kateremu jo bo ponudil v nakup. Popis svojega stroja je poslal v ncmščini izhajajočemu časopisu v London, iz tega lista je romal članek v razne angleške in amerikanske časnike. Drais je prosil nemško vlado v Badenu, naj mu dovoli, da bo poučeval strojepis po šolah. Prošnja je bila za^ vrnjena. Angleški fabrikanti so pustili fconstrukcijo patentirati in so se pripravljali, da bi jo izpopolnili. Medtem je zgubil Drais radi pouličnega pretepa plemstvo. Vedno je bolj propadal. Napitni bratje so ga zasmehovali ob stalni mizl, mu trosili poper v rios in so mu plačevali pivo, če je zajahal v pijanem stanju svoje leteče kolo. Ali je bil Drais duhovit ali norec? —' Najbrž oboje. Umrl je kot popolen revež leta 1851, ne da bi bil postal deležen nepregledno bogatih sadov svoje res dubovito zamišljene iznajdbe.