Maja Šuštaršič Prazgodovinske reprezentacije žensk in njihove sodobne interpretacije Ko je leta 1864 Marquis de Vibraye med arheološkimi izkopavanji na najdišču Laugerie Basse pri mestu Les Eyzies-de-Tayac ob reki Vézère v francoski pokrajini Dordogne našel kipec gole ženske, ga je poimenoval "Vénus impudique" - brezsramna, nespodobna Venera. Ironično je prvi odkrit paleolitski kipec ženske, upodobitev vitke dame, kljub temu pa se je termin Venera uveljavil za poimenovanje veliko bolj okroglih ženskih upodobitev, figuric, ki so jih odkrili na različnih mlajšepaleolitskih najdiščih vse od francoskih Pirenejev do Sibirije. V devetnajstem in prvi polovici dvajsetega stoletja je bil vzdevek Venera zelo priljubljen, vendar ima danes, še posebej s stališča feminističnih študij, negativno konotacijo. Ime so uporabljali cinično za celo vrsto različnih re-prezentacij žensk, pa tudi za svoje sodobnice, kot na primer Saartje Baartman, ki so jo sočasni mediji proglasili za Hotentotsko Venero in so bile drugačnih oblin kot leta 1820 odkrita helenistična Miloška Venera, ki je navdihnila modo uporabe imena. Vzdevek se je ohranil v številnih imenih predvsem paleolitskih skulpturic, tako da danes poznamo Willendorfsko Venero, Venero iz Laussela, § Venero iz Lespuguesa, Venero iz Sireuila itn. §■ Ti kipci so danes najstarejše znane prazgodovinske človeške upodobitve. | Tvorijo prepoznavno stilistično skupino in spadajo v obdobje gravettienskega ! kulturnega kompleksa1 iz časa med 29.000 in 20.000 leti pred sedanjostjo. Ob-§ močje, ki ga "naseljujejo", so nekateri poimenovali "pas ženskih skulpturic".2 | Gre za pas, ki se razteza od Lespuguesa in Brassempouya v predgorju Pirenejev, i prek Grimaldija in Savignana v severni Italiji, proti srednji Evropi, Willen- f dorfu v Avstriji, Pavlovu in Dolnim Vistonicam na češkem Moravskem, do ^ _ ■| 1 Mlajši paleolitik, ki v Evropi zajema čas od 40.000 do 8.000 let pr. n. št., se v zahodni in srednji Evropi de- "§ li na štiri glavne kulturne skupine: aurignacien (34.000-29.000 pr. n. št.), gravettien (28.000-20.000 pr. n. št.), s solutréen (21.000-18.000 pr. n. št.) in magdalénien (17.000-11.500 pr. n. št.). V Vzhodni Evropi in na | Balkanu pa: aurignacien (34.000-29.000 pr. n. št.), gravettien (29.000-20.000 pr. n. št.) in lokalne obli- | ke poznega gravettiena (20.000-8.000 pr. n. št.). | 2 Delporte 1993, Gamble 1986. skrajnega vzhodnega dela Evrope, najdišč Kostenki, Avdeevo in Gagari-no v Ruskem nižavju. Linijo pogosto raztegujejo tudi do sibirskih najdišč Malžta in Bouržet v okolici Bajkalske-ga jezera, čeprav so tu kipci žensk mlajši, pa tudi tipološko in stilistično so tako drugačni, da jih težko primerjamo z vzhodno-, srednje- ali zahodnoevropskimi. Goli ženski kipci, ki ne presegajo velikosti 30 cm ter so lahko veliki tudi le 2-3 cm, imajo navadno poudarjene nekatere anatomske značilnosti, kot so zadnjica, prsi, trebuh in boki. Izdelani so iz mamutovine, kamna, kosti ali žgane gline. Vse od Pirenejev do Sibirije imajo skulpturice podobne telesne proporce (slika 1). Zgornji del telesa do bokov obsega dve tretjini celotne upodobitve in ne polovice kakor v naravi. Glava je zmanjšana, prav tako so ožja ramena in roke. Prsi, trebuh, zadnjica, boki in stegna pa so obilnejši. Zgornji torzo in predel križa sta podaljšana, prsi so nameščene nizko in čeprav so stegna v primerjavi s preostalim telesom navadno proporcionalno normalne velikosti, so noge od kolena navzdol močno skrajšane. Nekatere imajo telesa okrašena z zapestnicami, ogrlicami in pasovi na bokih ali nad prsmi, na katerih je mogoče zaznati tudi ornament, in čeprav ima kar nekaj upodobitev natančno upodobljene pričeske ali na glavah poveznjena pokrivala (Willendorfska Venera naj bi bila upodobljena s pokrivat lom (slika 2)), pa skoraj nikoli nimajo upom §■ dobljenih obrazov. Obdelava telesnosti in j izbira materialov je podobna kot pri starej- 1 ših živalskih skulpturicah iz najdišč nemške § Jure - Vogelherda, Geissenklosterleja in I Hohlensten-Stadela, ki spadajo še v obdob- | je aurignacienske kulture. | Gravettienske reprezentacije žensk, o ^ katerih je govor, se razlikujejo od upodobi- li tev, narejenih v mlajših obdobjih paleoliti- | ka. Mlajše - magdalenienske - podobe so I veliko bolj shematične od gravettienskih, « saj so navadno izdelane zgolj z nekaj linija- "č? &T mi in v profilu. Upodobitve, ki imajo prav tako poudarjene nekatere ženske atribute, kot so prsi in zadnjica, so bile odkrite na najdiščih v srednji (Gönnersdorf, Peterfels ...) in zahodni Evropi (Les Combarelles, Laugerie-Basse, Angles-sur-l'Anglin ...). Zanje je značilno, da so dvodimenzionalno vgravirane na kamnitih in koščenih ploščicah ter jamskih stenah, na katerih se večinoma pojavljajo upodobljene v večjih skupinah, nanizane ena za drugo. Kljub očitni razliki med magdalénienskimi in gravettienskimi podobami žensk so v preteklosti nekateri avtorji zagovarjali nadaljevanje gravettienske tradicije ženskih kipcev skozi ves magdalénien in še naprej vse do neolitika.3 Ti zaključki so bili povezani z interpretacijami o matriarhatu v prazgodovinskih družbah ter so se kot odgovor na prevladujoče androcentrične obarvane poglede na preteklost ukvarjali bolj kot z dejanskimi arheološkimi podatki z dokazovanjem ideje o družbeni pomembnosti žensk. Paleolitski materialni ostanki pa prepričljivo pričajo, da so magdalénienske in gravettienske upodobitve izšle iz različnih tradicij ter sledile različnim razvojnim potem. V umetnosti srednje in vzhodne Evrope lahko že v času gravettiena (pa tudi še starejšega aurignaciena) opazimo tako figurativne kot geometrične reprezentativne sisteme, po okoli 18.000 let pred sedanjostjo pa prevzamejo primat geometrični.4 Gre za nasproten proces, kot nam jih kažejo franko-kantabrij ske umetniške najdbe. V zahodni Evropi namreč v starejših obdobjih paleolitika, kot sta aurignaciena in gravettien, prevladujejo predvsem najdbe nakita in različnih dekoriranih predmetov, število primerov figurativne prenosne in stenske umetnosti pa se poveča šele pozneje z magdalénienom. Olga Soffer je pisala o tem, da imata figurativen in geometričen sistem reprezentacije izrazito drugačne družbene implikacije, zato lahko sklepamo, da prehod iz enega sistema v drugega priča o naraščajoči družbeno-kulturni kompleksnosti paleolitskih družb.5 Umetniška produkcija in konsump-§ cija je očitno imela v različnih delih Evrope svoja obdobja razmaha in pojenjali nja, razlogi zanje pa nam ostajajo uganka. J V zgodovini interpretacij paleolitske umetnosti so bile upodobitve žensk ! vedno deležne posebne pozornosti. Kot redke človeške upodobitve že stoletje § in pol burijo domišljijo piscem o prazgodovinski umetnosti. Vendar medtem ko I so študije franko-kantabrijske jamske umetnosti obvladovale vseobsegajoče in | ELLER, C. (2000): The Myth of Matriarchal Prehistory. Why an Invented Past Won't Give Women a Future. Beacon Press, Boston; f